[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 77: Array to string conversion
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 77: Undefined variable: Array
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 77: Array to string conversion
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 77: Undefined variable: Array
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 77: Array to string conversion
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 77: Undefined variable: Array
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:3826)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions.php on line 4693: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:3826)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions.php on line 4694: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:3826)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions.php on line 4695: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:3826)
آيا اين حديث معتبر است؟ : علوم حدیث - Page 4 - مرکز نشر اعتقادات

کاربر گرامی ورود شما را به انجمن خیر مقدم عرض میکنیم. جهت استفاده از تمامی امکانات سایت باید عضو شوید. جهت عضویت اینجا را کلیک کنید.


»» صراط مستقیمی جز علی علیه السلام نیست ««
امروز چهارشنبه 5 تیر 1398 03:39

ساعت سایت بر اساسUTC + 3:30 ساعت تنظیم شده است




ارسال مبحث جديد اين مبحث بسته شده است.شما نمي توانيد پست هاي خود را ويرايش يا پست جديدي ارسال کنيد.  [ 32 پست ]  برو به صفحه قبلي  1, 2, 3, 4
نويسنده محتواي پيام
پستارسال شده در: پنج شنبه 25 فروردین 1390 10:24 
Member
Member
آفلاين

تاريخ عضويت: دوشنبه 28 اردیبهشت 1388 14:59
پست ها : 65
تشکر کرده اید: 26 مرتبه
تشکر شده:
77 مرتبه in 41 پست
سلام
من متن مفصلی برای پاسخ نوشتم که پاک شد.. ظاهرا قسمت نیست....
بحث به اندازه کافی روشن شده...
در پناه امام عصر


بالا
 مشخصات  
تشکر کرده اید  
کاربران زیر از reza141414 به خاطر این پست تشکر کرده اند:
ع ل ی, amoonaser
پستارسال شده در: پنج شنبه 25 فروردین 1390 11:20 
Bronze
Bronze
نماد کاربر
آفلاين

تاريخ عضويت: سه شنبه 28 اسفند 1386 15:47
پست ها : 280
تشکر کرده اید: 314 مرتبه
تشکر شده:
806 مرتبه in 253 پست
بسم رب الحسين عليه السلام

سلام بر شما

جناب احمد عزيز

1 - توقف مرحوم علامه بر جابر جعفي دليل بر عدم توثيق او نمي باشد همچنان که مرحوم محمد جعفر کرباسي در " اکليل المنهج في تحقيق المطلب " ص 157 چنين مي گويد :

وكلام العلامة غير موافق لقول ابن الغضائري ، إلا أن الذي يظهر من العلامة أنه يريد بالتوقف الرد كما يستفاد من تضاعيف الخلاصة

کلام علامه ( عليه الرحمه ) موافق با قول ابن غضائري نمي باشد .الا اينکه آنچه از کلام علامه بر مي آيد ، توقف وي در رد کردن جابر جعفي مي باشد آنچنان که از تضاعيف خلاصه بر مي آيد .



ابوالمعالي محمد کلباسي در " الرسائل الرجاليه   " ج 2 ص 305 - 396 بعد نقل کلام مرحوم علامه چنين مي گويد :

فإنه بنى على التوقف وفاقا لابن الغضائري ، وهو يقتضي وثوقه به والاعتماد عليه .... وأما لو كان الغرض الاستناد إلى كلامه ، فالأمر ظاهر ، لكنك خبير بأن التوقف أو الاستناد في المقام يقتضي رد ما يرويه الجماعة عن جابر ، والتوقف فيما عداه ؛  لأنه صنيعة ابن الغضائري ، كما يرشد إليه صريح ما نقل عنه .

توقف علامه بر جابر جعفي دقيقا موافق ابن غضائري مي باشد و اين امر مقتضي به وثوق و اعتماد علامه بر جابر مي باشد ..... اگر غرض استناد به کلام وي باشد ، امر ظاهر است ( زيرا ) تو مي داني که توقف يا استناد در مقام ، به مقتضاي رد نمودن کساني مي باشند که از جابر روايت کرده اند و توقف در غير جابر مي باشد زيرا ( اين امر ) از صنايع ابن غضائري مي باشد همچنان که نقل صريح او اين امر را بيان مي کند .

(( در اين باب نيز بسياري از سخنان مرحوم علامه که بر اساس سخن ابن غضائري باشد را بيان کرده و بررسي نموده است ))



2 - بحث اختلاط منسوب به جابر بر اساس سخن مرحوم نجاشي و اشعار مفيد را قبلا به شما آدرس دادم که مرحوم نوري در خاتمه مستدرک ( آدرسي که قبلا بيان شد ) بررسي کرده و همچنين کتاب " تهذيب المقال في تنقيح کتاب رجال النجاشي " ( در آدرس قبلي ) نيز بررسي کرده اند .
حتي مرحوم خوئي نيز اين مطلب را " لو فرض " بيان کرده اند يعني بر فرض صحت و آن را جزما بيان نکرده اند ....

3 - در مورد سهل بن زياد نيز گذشته از اينکه مرحوم بهبهاني وي را توثيق کرده اند ( نظر به اجتهاد در علم رجال که بايستي شما بدان آشنا باشيد ) تضعيف سهل بن زياد ضرري بر برخي روايات وي که متن آن قابل اثبات با ديگر احاديث است ، نمي زند ......

کمي دقت بفرماييد ! متن بسياري از روايات سهل بن زياد ، گذشته از قابل اثبات بودن با قرآن ، با ديگر روايات نيز اثبات مي شوند و لذا دليلي نيست که اين روايات را رد نماييم  و قبول نمودن این روایت قطعا نافی تضعیف وی - بر اساس سخن مرحوم نجاشی و شیخ الطائفه نیست ....


4 - افرادي همچون سلمان و مقداد و زراره و محمد بن مسلم و غيره از بزرگان اصحاب نيز بسياري روايات معارفي دارند و بيان کرده اند ولي آيا اين سخن منافي آن است که گروهي از روايات معرفتي در نزد جابر جعفي باشد و ايشان اذن به بيان نداشته باشند ؟؟

آن 5000 روايتي را که ايشان به کسي نگفته اند ، رواياتي مي باشد که از صادقين عليهما السلام شنيده اند که يا اذن بيان نداشته اند و يا مردم قدرت فهم و درک روايات را نداشته اند .....

آیا شما باید تعیین تکلیف نمایید که چرا همانند احادیث جابر از قول دیگر صحابه نیامده است و یا باید تابع احادیثی باشید که از صحابی رسیده است ولو اینکه برخی مفاد روایی در روایات یک گروه مشاهده شود و برخی مفاد در روایات گروه دیگر ؟؟؟!!!


5 -  و اینکه شما نتیجه گیری در مورد روایت شریفه کردید دقیقا بر اساس نظر شخصی شما می باشد ( که متاسفانه باید عرض کنم بسیار نقض و اشکال بر آن وارد است که بنده تنها از باب بررسی یک راوی ، به نمونه ای از آن اشاره کردم و بحث متن روایت را به استاد این امر می سپارم ) و قطعا نظر علمای شیعه بر این امر نیست و بحث معارفی این روایت قطعا در حد این تاپیک و مشابه این تاپیک ها نیست ...... شاید برای بیان همین روایات بوده است که امثال جابر جعفی و مفضل بن عمرو را متهم به غلو و اختلاط کرده اند !



6 -  در آخر نیز از شما برادر بزرگوار و اهل فضل تقاضا دارم - و به خود نیز نهیب می زنم - که به همین راحتی روایات را تنها به بهانه ضعف سند ، و یا عدم درک متن روایت ؛ منکر نشویم و اگر در جایی از درک روایات عاجز شدیم و جوابی برای آنها نیافتیم ، علمش را به صاحبان آن - اهل بیت علیهم السلام - بسپاریم .


التماس دعا

یا علی ع

_________________
جدا شده از خدا

جدا شده از رسول

جدا شده از کتاب

هر که ز حیدر جداست


بالا
 مشخصات  
تشکر کرده اید  
کاربران زیر از amoonaser به خاطر این پست تشکر کرده اند:
ع ل ی
>
نمايش پست ها از پيشين:  مرتب سازي بر اساس  
ارسال مبحث جديد اين مبحث بسته شده است.شما نمي توانيد پست هاي خود را ويرايش يا پست جديدي ارسال کنيد.  [ 32 پست ]  برو به صفحه قبلي  1, 2, 3, 4

ساعت سایت بر اساسUTC + 3:30 ساعت تنظیم شده است


چه کسي حاضر است ؟

کاربران حاضر در اين انجمن: بدون كاربران آنلاين و 0 مهمان


شما نمي توانيد مبحث جديدي در اين انجمن ايجاد کنيد
شما نمي توانيد به مباحث در اين انجمن پاسخ دهيد
شما نمي توانيد پست هاي خود را در اين انجمن ويرايش کنيد
شما نمي توانيد پست هاي خود را در اين انجمن حذف کنيد

انتقال به:  
cron
News News Site map Site map SitemapIndex SitemapIndex RSS Feed RSS Feed Channel list Channel list
Powered by phpBB & CentralClubs

[ Time : 0.180s | 16 Queries | GZIP : On | Load : 0.91 ]
Seo