کاربر گرامی ورود شما را به انجمن خیر مقدم عرض میکنیم. جهت استفاده از تمامی امکانات سایت باید عضو شوید. جهت عضویت اینجا را کلیک کنید.


»» صراط مستقیمی جز علی علیه السلام نیست ««
امروز شنبه 29 شهریور 1399 00:33

ساعت سایت بر اساسUTC + 3:30 ساعت تنظیم شده است




ارسال مبحث جديد پاسخ به موضوع  [ 17 پست ]  برو به صفحه 1, 2  بعدي
نويسنده محتواي پيام
پستارسال شده در: شنبه 7 شهریور 1388 20:52 
Commander
Commander
نماد کاربر
آفلاين

تاريخ عضويت: جمعه 11 آبان 1386 15:06
پست ها : 2503
تشکر کرده اید: 8047 مرتبه
تشکر شده:
6679 مرتبه in 2048 پست
به نام خدا



آیا ازدواج موقت هوسرانی است ؟!





در نشریه ایران جوان ص 41 نامه‏ئى از یكى از منتقدان ازدواج موقت درج گردیده و عنوان شده است :


«ازدواج موقت به غیر از هوسرانى هدف دیگرى دنبال نمى‏كند».


شایسته بود كه منتقد محترم پژوهش‏گرى را جایگزین نظریه‏پردازى مى‏كرد و بحث در این رابطه را بصورت استفهامى‏مطرح مى‏نمود كه آیا


ازدواج موقت یك هوسرانى نیست؟

البته واقعیت این است كه شتاب زدگى در نظریه‏پردازى از چالشهایى است كه كمتر انسانى در آن فرو نیفتاده است و نسل نو و كهنه و


سنّتى و مدرن در این جریان برابرند.


در روایتى از امام هفتم‏علیه السلام این چالش بیان شده و راهكار گرفتار نیامدن در آن نیز یادآورى گردیده است:


«آن حضرت‏علیه السلام خطاب به هشام مى‏فرماید: لقمان به فرزندش گفت:


اگر بخواهى از خردمندترین مردم باشى باید در برابر حق فروتنى كنى البته در پیشگاه حق انسانهاى زیرك اندكند.


فرزندم همانا دنیا دریاى ژرفى است كه دانشمندان بسیارى در آن غرق شده‏اند پس - براى گرفتار نیامدن در آن - باید كشتى‏ات از تقوا و


فضایش ایمان و معابرش توكل و ناخدایش خرد و راهنمایش دانش و ساكنانش صبر باشد».(1)

در هر صورت پاسخ این پرسش و نقد آن نظریه این است كه خیر، ازدواج موقت هوسرانى نیست بلكه یك راهكار پیش درمانى


در برابر یك پدیده ناهنجار اجتماعى است.


به بیان دیگر ازدواج موقت تشریع شده است تا بدین طریق از فرو افتادن افراد جامعه در بسترى كه فضاى باز هوسرانى را موجه مى‏سازد


پیشگیرى شده باشد. در مدارك دینى و نصوص روایى به این مقوله پرداخته شده است كه در مقام استناد به یك روایت بسنده مى‏شود:

فتح بن یزید مى‏گوید:


از امام هفتم‏علیه السلام درباره‏ى متعه سؤال نمودم. امام‏علیه السلام فرمود :


متعه براى كسانى مباح است كه نتوانسته‏اند ازدواج كنند و باید از این طریق عفت خویش را حفظ نمایند و اگر ازدواج نمودند در صورتى بر


آنان مباح است كه دسترسى به همسرشان نداشته باشند.(2)

با توجه به اینكه ازدواج صرفاً به معناى ارضاء غریزه جنسى نیست كه این شایسته زندگى حیوانى خواهد بود بلكه ارضاء غریزه بر پایه


مسؤولیت‏ها و شرایط ویژه تراز با حوزه انسان است و لذا مانند ازدواج دائم مسؤولیت آفرین و محدودیت آور است و از سویى به لحاظ اینكه


جریان متعارف آن یعنى ازدواج دائم برخوردارى از امكانات مناسب خود را مى‏طلبد كه بواسطه عوامل پنهان و پیدا در سطح یكسانى براى


همگان وجود نداشته و مانع تشكیل زندگى زناشوئى بصورت ازدواج دائم است و از طرفى نادیده گرفتن حق طبیعى ازدواج براى گروه فاقد


امكانات، جامعه را به آفت‏هاى كلّى دچار مى‏نماید، دین در ره یافتى براى جمع بین برخوردار نمودن آنان از حق فطرى و طبیعى‏شان در


عین بى امكاناتى با تشریع این ازدواج هم از فعلیت یافتن آفت‏ها و مفاسد بالقوه پیشگیرى كرده و هم براى این گروه راهكار مناسبى در


دست یافتن به خواسته فطریشان ارائه داده است.


البته بهره‏ورى سودجویانه و هوسرانانه گروهى فاسد الاخلاق از این جریان نقض كننده شایستگى كلى و اصولى این راهكار دینى


نمى‏باشد همچنانكه در همه پدیده‏هاى مثبت اجتماعى سود جویانى وجود دارند كه به سوء استفاده مى‏پردازند.


پس پرداختن به یك امر منفى (هوسرانى و...) در نتیجه‏گیرى از یك امر مثبت - ازدواج موقت با شرائط خاص خود - بعنوان نتیجه عاید از


ازدواج موقت با شرایط خاص خود كه امرى مستحسن و مثبت است، اولاً نگاهى غیر كارشناسانه به این امر دینى و ثانیاً ناشى از یك


نتیجه حاصل از مقدماتى متزلزل است.


بنابراین نه ساختار ماهوى ازدواج موقت به معناى گزینش‏ها و رهایش‏هاى آزاد از هر مسؤولیتى است و نه هدف از تشریعش آن گزاره‏ئى


است كه منتقد محترم بیان نموده است.

------------------------------------------------------------------------
پی‎نوشت‎ها:
1) اصول كافى، ج 1، ص 13.
2) وسائل الشیعه، ج 14، ص 449.


سید مهدى مهدوى

_________________
 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 


بالا
 مشخصات  
تشکر کرده اید  
کاربران زیر از مائده آسمانی به خاطر این پست تشکر کرده اند:
شفق, دموع الأنتظار, 110, يا.حسن, عاشورايي
پستارسال شده در: شنبه 7 شهریور 1388 21:05 
Commander
Commander
نماد کاربر
آفلاين

تاريخ عضويت: جمعه 11 آبان 1386 15:06
پست ها : 2503
تشکر کرده اید: 8047 مرتبه
تشکر شده:
6679 مرتبه in 2048 پست
به نام خدا


مشروعیت ازدواج موقت





قرآن كريم در آيه‌24 نساء/4 به مسلمانان فرمان داده است كه مهر زنانى را كه از آنان استمتاع مى‌كنند بپردازند:


«فَمَا استَمتَعتُم بِهِ مِنهُنَّ فَـاتوهُنَّ اُجورَهُنَّ». در اين‌كه مراد از استمتاع چيست، سه‌احتمال وجود دارد:

ازدواج دائم،[23] مطلق تلذذ از همسر، و ازدواج موقت.[24]


از اين سه احتمال، احتمال نخست درست نيست; زيرا اولاً كلمه استمتاع، هرگاه مطلق و بدون قرينه باشد در ازدواج دائم ظهور ندارد.[25]


ثانياً اگر مراد زنان دائم باشند لازمه‌اش اين است كه به مجرد عقد، پرداخت همه مهر واجب باشد; زيرا اين آيه مى‌گويد:


«فَـاتوهُنَّ اُجورَهُنَّ= مهر آنان را پرداخت كنيد»; حال آن كه در ازدواج دائم پرداخت همه مهر به مجرد عقد واجب نيست;


بلكه ازدواج موقت چنين است[26]; هم‌چنين مقصود، مطلق تلذذ جنسى از همسر نيز نيست; زيرا لازمه اين احتمال اين است كه بر


همسرانى كه با زنان خود آميزش نكرده و لذتى نبرده‌اند، پرداخت مهر واجب نباشد; در‌حالى‌كه اگر مرد از همسر دائم خود، پيش از


آميزش جدا شود، بايد نيمى از مهر را پرداخت كند.[27]



بنابراين، احتمال سوم، يعنى ازدواج موقت متعين مى‌گردد. افزون بر اين، جمعى از صحابه و تابعان، مانند ابن‌عباس، ابى‌بن كعب، سعيدبن


جبير و سدّى، آيه را اين‌گونه قرائت كرده‌اند:


«فَمَا استَمتَعتُم بِهِ مِنهُنَّ اِلى اَجَل مُّسَمًّى» ; يعنى اگر از زنان تا مدت معينى بهره‌برديد;[28]


كه در اين صورت دلالت آيه در ازدواج موقت صريح خواهد بود. البته افزودن «الى أجل مسمّى» را بايد حمل بر بيان و تفسير آيه كرد; زيرا


قرائت اهل بيت(عليهم السلام)و عموم مسلمانان برخلاف آن است.


اكثر اهل سنت[29] و اجماع اماميه[30] نيز دلالت آيه فوق را بر ازدواج موقت پذيرفته‌اند. قرآن در ادامه آيه مى‌گويد:


اگر طرفين عقد مقدار مهر را پس از توافق، كم و زياد كنند، مانعى ندارد:


«ولا‌جُناحَ عَلَيكُم فيما تَراضَيتُم بِهِ مِن بَعدِ الفَريضَةِ». (نساء/4، 24)


برخى مراد از مهر مذكور را مهر ازدواج دائم دانسته‌اند;[31] اما اماميه[32] و برخى از اهل‌سنت[33]آن را به ازدواج موقت مربوط دانسته


و گفته‌اند: مانعى ندارد كه پس از انقضاى مدت و با‌عقدى جديد مرد مهر را و زن مدت را افزايش‌دهد.


دليل ديگر بر مشروعيت متعه روايات‌است. از ابن‌مسعود نقل شده[34] كه با پيامبر در جنگ‌ها شركت داشتيم; در‌حالى‌كه


همسرانمان را به‌همراه نداشتيم. به پيامبر(صلى الله عليه وآله)عرض كرديم: آيا مى‌توانيم خود را اخصاء (اخته) كنيم؟


پيامبر ما را از اين كار منع كرده، به ما اجازه دادند تا در مقابل دادن جامه‌اى (به عنوان مهر) زنان را تا مدتى معين متعه كنيم; سپس آن


حضرت اين آيه را تلاوت‌كرد كه مى‌گويد:


چيزهايى را كه خداوند حلال كرده بر خود حرام نكنيد: «لا تُحَرِّموا طَيِّبـتِ ما اَحَلَّ اللّهُ لَكُم». (مائده/5‌، 87)


در روايتى ديگر از سَبْره جُهَنى نقل شده كه پيامبر‌اكرم(صلى الله عليه وآله)در سال فتح مكه[35] يا حجة‌الوداع[36] به‌مسلمانان اجازه


دادند تا زنان را متعه كنند. در‌پى اين عمل، سَبْره گويد: با يكى ديگر از مسلمانان به اين عمل اقدام كرديم.


در حديثى ديگر جابربن عبداللّه و سلمة‌بن اكوع گويند:


روزى منادى رسول‌خدا بر ما وارد شد و گفت: پيامبر(صلى الله عليه وآله)به شما اجازه داده است كه زنان را متعه كنيد.[37]

افزون بر سنت پيامبر(صلى الله عليه وآله)روايات متعددى از صحابه كه حكايت از جواز اين عمل دارد نيز نقل شده است;


چنان‌كه عمران‌بن  حصين گويد: آيه متعه در كتاب خدا نازل شد و ما در عهد پيامبر(صلى الله عليه وآله)به آن عمل مى‌كرديم و آن حضرت تا


زمان وفات خويش از آن نهى نكرد.[38]


از جابربن‌عبداللّه نقل‌شده: ما در عهد پيامبر و ابوبكر با مقدارى خرما و آرد زنان را متعه مى‌كرديم، تا اين‌كه عمر از آن نهى كرد.[39]


از صحابه افرادى ديگر، مانند: اسماء دختر ابوبكر، ابن‌مسعود، ابن‌عباس، معاوية‌بن‌ابى‌سفيان، عمروبن حريث، ابوسعيد خدرى و سلمة‌بن


اكوع[40] و برخى تابعان هم‌چون طاوس، عطاء، سعيدبن جبير[41]، مجاهد، سدّى و حكمة‌بن‌عتيبه[42] و ديگران ازدواج موقت را


روا‌دانسته‌اند.


سخن معروف عمر: «دو متعه در عهد پيامبر(صلى الله عليه وآله)روا و جايز بود; ولى من از آن دو‌نهى كرده، مرتكبان آن را مجازات


مى‌كنم: يكى‌متعه زنان و ديگرى متعه حج»[43] نيز بر مشروعيت اين امر دلالت دارد.

از اهل بيت(عليهم السلام) نيز در مشروعيت ازدواج موقت روايات فراوانى نقل شده است; از‌جمله از على(عليه السلام)روايت شده كه


اگر عمر از متعه نهى نمى‌كرد، جز انسان شقى مرتكب زنا نمى‌شد.[44] از امام باقر(عليه السلام)درباره متعه سؤال شد.


آن حضرت فرمود: خداوند متعه را در كتاب خود و سنت پيامبرش حلال كرده است و تا قيامت حلال خواهد بود.[45]


در روايتى ديگر امام صادق(عليه السلام)درباره آيه‌2 فاطر/35 كه مى‌گويد:


خداوند درى را كه بر روى بندگان بگشايد كسى را ياراى بستن آن نيست:


«ما يَفتَحِ اللّهُ لِلنّاسِ مِن رَحمَة فَلا‌مُمسِكَ لَها» فرمود: متعه از اين قبيل است.[46]





[23]. جامع البيان، مج‌4، ج‌5، ص‌17‌ـ‌18.
[24]. مجمع البيان، ج‌3، ص‌52; تفسير قرطبى، ج‌5، ص‌85‌ـ‌86.
[25]. فقه القرآن، ج‌2، ص‌104; التبيان، ج‌3، ص‌165.
[26]. التبيان، ج3، ص166; مسالك‌الافهام، ج3، ص198.
[27]. مجمع‌البيان، ج‌3، ص‌52‌ـ‌53; مسالك الافهام، ج‌3، ص‌198; فقه‌القرآن، ج‌2، ص‌102.
[28]. مجمع‌البيان، ج3، ص52; جامع‌البيان، مج4، ج5، ص‌18‌ـ‌19.
[29]. تفسير قرطبى، ج‌5، ص‌86; التفسير الكبير، ج‌10، ص‌49.
[30]. التبيان، ج‌3، ص‌165.
[31]. جامع‌البيان، مج4، ج‌5، ص20‌ـ‌21; احكام‌القرآن، ج‌2، ص‌220‌ـ‌221.
[32]. مجمع البيان، ج‌3، ص‌53; وسائل الشيعه، ج‌21، ص‌5‌ـ‌12.
[33]. جامع البيان، مج‌4، ج‌5، ص‌21.
[34]. احكام القرآن، ج‌2، ص‌215‌ـ‌216; صحيح مسلم، ج‌5، ص18; صحيح‌البخارى، ج6، ص144‌ـ‌145.
[35]. صحيح مسلم، ج‌5، ص‌25.
[36]. كنز العمال، ج‌16، ص‌525.
[37]. صحيح مسلم، ج‌5، ص‌23; كنز العمال، ج‌16، ص‌523.
[38]. صحيح البخارى، ج‌5، ص‌158; مسند احمد، ج‌5، ص‌603.
[39]. صحيح مسلم، ج‌5، ص‌23‌ـ‌24; مسند احمد، ج‌3، ص‌365.
[40]. المحلى، ج‌9، ص‌519.
[41]. همان، ص‌520.
[42]. دراسات فقهيه، ص‌52‌ـ‌56.
[43]. كنزالعمال، ج‌16، ص‌519 و 521.
[44]. الكافى، ج‌5، ص‌448‌ـ‌449; وسائل‌الشيعه، ج‌21، ص‌5.
[45]. وسائل الشيعه، ج‌21، ص‌6.
[46]. همان، ص‌9.

_________________
 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 


بالا
 مشخصات  
تشکر کرده اید  
کاربران زیر از مائده آسمانی به خاطر این پست تشکر کرده اند:
مستور, محب فاطمه, 110, شفق, اسماني, يا.حسن, Mohsen1001, عاشورايي
>
پستارسال شده در: يکشنبه 8 شهریور 1388 12:23 
Junior Member
Junior Member
نماد کاربر
آفلاين

تاريخ عضويت: چهارشنبه 21 آذر 1386 01:37
پست ها : 31
تشکر کرده اید: 207 مرتبه
تشکر شده:
29 مرتبه in 13 پست
اول از هر چیز معنای استمتاع را برای من بگویید! چون من عربی نمیدانم!


آیا فقط شیعیان ازدواج موقت را جایز میدانند؟ این سوالی هست که در ذهن من هست.


نقل قول:
اكثر اهل سنت[29] و اجماع اماميه[30] نيز دلالت آيه فوق را بر ازدواج موقت پذيرفته‌اند.


آیا این عمل در حال حاضر بین اهل سنت رواج هست یا خیر؟ یا  طبق



نقل قول:
سخن معروف عمر: «دو متعه در عهد پيامبر(صلى الله عليه وآله)روا و جايز بود; ولى من از آن دو‌نهى كرده، مرتكبان آن را مجازات


مى‌كنم: يكى‌متعه زنان و ديگرى متعه حج»[43]



امرروزه وجود ندارد؟؟



آیا با توجه به همین یک ایه این مساله را بوجود آورده ایم؟


آیات 236 و 237 سوره بقره هم در مورد ازدواج و پرداخت مهریه صحبت شده!


ضمنا" مگر در خود قرآن ننوشته کسانی که نمی توانند ازدواج کنند, عفت و پاکدامنی پیشه کنند؟



دوم اینکه این یکی از مسائلی هست که بنده همیشه به آن معترض بوده و هستم.


بالا
 مشخصات  
تشکر کرده اید  
کاربران زیر از SAMAN2283 به خاطر این پست تشکر کرده اند:
مائده آسمانی
>
پستارسال شده در: يکشنبه 8 شهریور 1388 14:08 
Commander
Commander
نماد کاربر
آفلاين

تاريخ عضويت: جمعه 11 آبان 1386 15:06
پست ها : 2503
تشکر کرده اید: 8047 مرتبه
تشکر شده:
6679 مرتبه in 2048 پست
SAMAN2283 نوشته است:
اول از هر چیز معنای استمتاع را برای من بگویید! چون من عربی نمیدانم!




جواب این سوال رو فکر میکنم داده باشم .

مائده آسمانی نوشته است:


قرآن كريم در آيه‌24 نساء/4 به مسلمانان فرمان داده است كه مهر زنانى را كه از آنان استمتاع مى‌كنند بپردازند:


«فَمَا استَمتَعتُم بِهِ مِنهُنَّ فَـاتوهُنَّ اُجورَهُنَّ». در اين‌كه مراد از استمتاع چيست، سه‌احتمال وجود دارد:

ازدواج دائم،[23] مطلق تلذذ از همسر، و ازدواج موقت.[24]


از اين سه احتمال، احتمال نخست درست نيست; زيرا اولاً كلمه استمتاع، هرگاه مطلق و بدون قرينه باشد در ازدواج دائم ظهور ندارد.[25]


ثانياً اگر مراد زنان دائم باشند لازمه‌اش اين است كه به مجرد عقد، پرداخت همه مهر واجب باشد; زيرا اين آيه مى‌گويد:


«فَـاتوهُنَّ اُجورَهُنَّ= مهر آنان را پرداخت كنيد»; حال آن كه در ازدواج دائم پرداخت همه مهر به مجرد عقد واجب نيست;


بلكه ازدواج موقت چنين است[26]; هم‌چنين مقصود، مطلق تلذذ جنسى از همسر نيز نيست; زيرا لازمه اين احتمال اين است كه بر


همسرانى كه با زنان خود آميزش نكرده و لذتى نبرده‌اند، پرداخت مهر واجب نباشد; در‌حالى‌كه اگر مرد از همسر دائم خود، پيش از


آميزش جدا شود، بايد نيمى از مهر را پرداخت كند.[27]



بنابراين، احتمال سوم، يعنى ازدواج موقت متعين مى‌گردد. افزون بر اين، جمعى از صحابه و تابعان، مانند ابن‌عباس، ابى‌بن كعب، سعيدبن


جبير و سدّى، آيه را اين‌گونه قرائت كرده‌اند:


«فَمَا استَمتَعتُم بِهِ مِنهُنَّ اِلى اَجَل مُّسَمًّى» ; يعنى اگر از زنان تا مدت معينى بهره‌برديد;[28]


كه در اين صورت دلالت آيه در ازدواج موقت صريح خواهد بود. البته افزودن «الى أجل مسمّى» را بايد حمل بر بيان و تفسير آيه كرد; زيرا


قرائت اهل بيت(عليهم السلام)و عموم مسلمانان برخلاف آن است.  



SAMAN2283 نوشته است:


آیا فقط شیعیان ازدواج موقت را جایز میدانند؟ این سوالی هست که در ذهن من هست.

نقل قول:
اكثر اهل سنت[29] و اجماع اماميه[30] نيز دلالت آيه فوق را بر ازدواج موقت پذيرفته‌اند.



آیا این عمل در حال حاضر بین اهل سنت رواج هست یا خیر؟ یا  طبق

نقل قول:
سخن معروف عمر: «دو متعه در عهد پيامبر(صلى الله عليه وآله)روا و جايز بود; ولى من از آن دو‌نهى كرده، مرتكبان آن را مجازات


مى‌كنم: يكى‌متعه زنان و ديگرى متعه حج»[43]



امرروزه وجود ندارد؟؟  




ازدواج موقت و نکاح موقت و متعه رو شیعه جایز دونسته ولی اهل تسنن بنابه شرایطی همچین ازدواجی رو دارن ولی اسمش رو


متعه نمیزارن .


برای نمونه به مطلب زیر توجه کنید :



گرچه فقهاى اهل سنت را در بادى امر حرام مى دانند و حتى حكم به بطلان آن مى دهند وليكن مواردى را مطرح مى كنند كه عملاً و در


واقع همان نكاح متعه بوده و حكم به حليت آن مى دهند، در اين رابطه اين فقها قائلند اگر شخصى با زنى نكاح كند و قصد وى از اين نكاح


استمتاع و زوجيت موقت باشد ولى در لفظ ذكرى از نكاح موقت و متعه نكند صحيح و نافذ است.


نظر خواننده محترم را به گوشه اى از اين فتاوى جلب مى كنيم:


1)... واجمعوا على ان من شرط البطان التصريح بالشرء فلو نوى عند العقد ان يفارق بعد مدة صح نكاحه الا الاوزاعى فابطله، كذا فى الفتح و كذا قال الموفق فى ذلك ان النكاح صحيح فى قول عامة اهل العلم الا الاوزاعى قال هو نكاح متعة و الصحيح انه لابأس به.


(اجماع كرده اند كه از شرايط بطلان نكاح موقت تصريح به شرط است، پس اگر به هنگام عقد نيت كند كه از هم بعد از مدتى جدا شوند




نكاحش صحيح است مگر در نزد اوزاعى كه قائل به بطلان آن مى باشد، اينگونه در كتاب "فتح " آمده و همنيطور "موفق" مطرح كرده كه


نكاح صحيح است در نزد تمامى اهل علم (از سنى) مگر در نزد اوزاعى، وى گفته است كه اين نكاح متعه است ولى صحيح اين است كه


اين نكاح هيچ اشكالى ندارد.) اوجز المسالك ج 9 ص 404.  


انشالله یه تاپیک با عنوان ازدواج موقت و اختلاف علماي شيعه و سني زده میشه و در این باره مفصل صحبت میشه و فتواهای مشابه

هم گذاشته میشه .
SAMAN2283 نوشته است:

آیا با توجه به همین یک ایه این مساله را بوجود آورده ایم؟


آیات 236 و 237 سوره بقره هم در مورد ازدواج و پرداخت مهریه صحبت شده!



ان شالله در این مورد بعدا صحبت خواهد شد .


SAMAN2283 نوشته است:

دوم اینکه این یکی از مسائلی هست که بنده همیشه به آن معترض بوده و هستم.




سوال من از شما : چرا معترض هستید ؟



در پناه اسلام و حضرت حجت (عج) موفق و مؤید باشید .

_________________
 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 


بالا
 مشخصات  
تشکر کرده اید  
کاربران زیر از مائده آسمانی به خاطر این پست تشکر کرده اند:
SAMAN2283, Mohsen1001, اسماني, شفق
>
پستارسال شده در: يکشنبه 8 شهریور 1388 14:54 
Junior Member
Junior Member
نماد کاربر
آفلاين

تاريخ عضويت: چهارشنبه 21 آذر 1386 01:37
پست ها : 31
تشکر کرده اید: 207 مرتبه
تشکر شده:
29 مرتبه in 13 پست
ان شا لله که در تاپیک ها من جوابم رو بگیرم.

بنده در حال حاضر به هیچ عنوان چنین چیزی رو نمی پذیرم و نخواهم پذیرفت ما قبلا در این مورد صحبت کردیم! من این ازدواج موقت رو یک


زنای توجیه شده میدونم! بهترین سندی هم که دارم همون آیه است که شما اساتید بهتر از من میدونید. آیه ایی که معنیش رو با رنگ


سبز نوشتم


تاپیک زیر ما یک بحثی کردیم.:

forum-f54/topic-t3199.html

البته دوستان پاسخ هایی دادند ولی من قانع نشدم. همونطور که در پاسخ شما قانع نشدم!

ضمنا" فرق متعه با بقیه چیه؟ ادبیاتی که شما در پاسخ ها به کار میبرید خیل سنگنیه و من نمی فهمم. لطفا" به زبان عامیانه ترجمه کنید.

مثلا
نقل قول:
مگر در نزد اوزاعى كه قائل به بطلان آن مى باشد


اوزاعی یعنی چی؟


بالا
 مشخصات  
تشکر کرده اید  
>
پستارسال شده در: يکشنبه 8 شهریور 1388 18:02 
Commander
Commander
نماد کاربر
آفلاين

تاريخ عضويت: جمعه 11 آبان 1386 15:06
پست ها : 2503
تشکر کرده اید: 8047 مرتبه
تشکر شده:
6679 مرتبه in 2048 پست
به نام سلام


SAMAN2283 نوشته است:


تاپیک زیر ما یک بحثی کردیم.:

forum-f54/topic-t3199.html

البته دوستان پاسخ هایی دادند ولی من قانع نشدم. همونطور که در پاسخ شما قانع نشدم!

ضمنا" فرق متعه با بقیه چیه؟ ادبیاتی که شما در پاسخ ها به کار میبرید خیل سنگنیه و من نمی فهمم. لطفا" به زبان عامیانه ترجمه کنید.

مثلا
نقل قول:

مگر در نزد اوزاعى كه قائل به بطلان آن مى باشد


اوزاعی یعنی چی؟




متعه یعنی موقت ، یعنی نکاح موقت یا همون عقد و ازدواج موقت .

اوزاعی هم نام یکی از فقیهان اهل تسنن هست .


من به شما یه پیشنهاد دارم برای اینکه تمام مجهولات ذهنیتون به معلومات تبدیل بشه ، همچنین سوالاتتون هم بی جواب نمونه و


قانع بشید .


طبق کتابهایی که آقا محمد علی به شما پیشنهاد میکنن جلو برید . اینطوری سوالات مختلف توی ذهنتون نمیادش . یه نظم و ترتیبی


به دانسته هاتون میده و سوالاتتون سازماندهی شده جواب داده میشه .


دچار سر درگمی بین این همه سوالاتی هم که ممکن هست براتون پیش بیاد و بی پاسخ بمونه  نمیشید .


اگه کم کم و آهسته و پیوسته پیش برید ، قانع هم میشید .


اعضای این خانواده هم سعی بر این دارند که سوالات دوستان بی پاسخ گذاشته نشه و جوابهایی در خور عقل و شرع داده بشه .


سوالی بود در خدمتیم




در راه کسب معارف و حقایق شیعی موفق و پیروز باشید .

_________________
 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 


بالا
 مشخصات  
تشکر کرده اید  
کاربران زیر از مائده آسمانی به خاطر این پست تشکر کرده اند:
SAMAN2283, Mohsen1001, اسماني, شفق
>
پستارسال شده در: دوشنبه 9 شهریور 1388 00:42 
Commander
Commander
نماد کاربر
آفلاين

تاريخ عضويت: جمعه 11 آبان 1386 15:06
پست ها : 2503
تشکر کرده اید: 8047 مرتبه
تشکر شده:
6679 مرتبه in 2048 پست
به نام خدا

سلام علیکم

شما پستتون رو ویرایش کرده بودید بعد از جواب من ، من متوجه نشدم و این قسمت رو اضافه کردید .


SAMAN2283 نوشته است:


ضمنا" مگر در خود قرآن ننوشته کسانی که نمی توانند ازدواج کنند, عفت و پاکدامنی پیشه کنند؟






درسته ، در همین قرآنی که گفته شده اگر نمی توانند ازدواج کنند ، عفت و پاکدامنی داشته باشند و تقوا پیشه کنند ، در همین


قرآن هم ازدواج موقت رو جایز و حلال همیشگی معرفی کرده .


چی شد اینجا رو قبول داری ، اونو قبول نداری ؟؟؟؟


دلایلی که برای رد نظرتون هست منو قانع نمیکنه دلیل بیارید .


ولی بازم نظرم این هست که به ترتیب پیش برید . در همه زمینه ها مطالعه داشتن باعث میشه درست و دقیق پیش نرید .


موفق باشید .

_________________
 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 


بالا
 مشخصات  
تشکر کرده اید  
کاربران زیر از مائده آسمانی به خاطر این پست تشکر کرده اند:
SAMAN2283, شفق
>
پستارسال شده در: دوشنبه 9 شهریور 1388 10:09 
Iron
Iron
آفلاين

تاريخ عضويت: يکشنبه 4 مرداد 1388 10:48
پست ها : 137
محل سکونت: تهران
تشکر کرده اید: 181 مرتبه
تشکر شده:
312 مرتبه in 112 پست
با سلام :

SAMAN2283 نوشته است:
بنده در حال حاضر به هیچ عنوان چنین چیزی رو نمی پذیرم و نخواهم پذیرفت ما قبلا در این مورد صحبت کردیم! من این ازدواج موقت رو یک


زنای توجیه شده میدونم! بهترین سندی هم که دارم همون آیه است که شما اساتید بهتر از من میدونید. آیه ایی که معنیش رو با رنگ


سبز نوشتم .


به نظر من انسان حق جو و كسي كه به دنبال حقيقت است نبايد اينجوري صحبت كنه.

آقا سامان ! شما كه نبايد حرفي رو كه هنوز نشنيدي رد كني حتى اكَر قبلا هم بحث تخصصي كرده باشي ( كه بعيد مي دونم اينطوري باشه). ما بايد در برابر حق تسليم بشيم حتى اكَر به ضرر ما باشد. البته حرفي رو هم بدون دليل و برهان نبذيريم .

خيلي بده كه شما خودتون رو در مقام شارع قرار مي دهيد بعد مي فرماييد : بنده ازدواج موقت رو يك زناي توجيه شده مي دونم .

اكَر شما مي فرماييد كه ازدواج موقت زناست من هم مي كويم ازدواج دائم زناست. شما جه جوابي داري بدهي ؟

اكَر بكويي كه ازدواج دائم با شرايط و مراسم خاصي انجام مي شود بنده خدمتتون عرض مي كنم كه ازدواج موقت هم شرايط خاص خودش رو داره ، بركزاري مراسم هم مشروعيت يا عدم مشروعيت ازدواج رو تعيين نمي كنه .

بنده خدمت شما عرض مي كنم كه شما بخواهي يا نخواهي ازدواج موقت از نظر شرع تمام شرايط يك ازدواج رو داره و هركز زنا محسوب نشده . درسته كه برخي جزئيات و شرايط ازدواج دائم رو همجو نفقه نداره اما فقها كفته اند فرزند از آن ارث هم مي برد.


جسارتا اين حرف شما مثل اين مي مونه كه من كه اصلا تحصيلات جغرافيايي ندارم بكَويم : بنده رود نيل رو در آمريكا مي دونم و كوه البرز رو درافريقا . هيج جيزي رو هم بر خلاف اين نمي بذيرم و نخواهم بذيرفت .


بالا
 مشخصات  
تشکر کرده اید  
کاربران زیر از عاشورايي به خاطر این پست تشکر کرده اند:
مائده آسمانی, SAMAN2283, Mohsen1001, Labbaik, شفق
>
پستارسال شده در: دوشنبه 9 شهریور 1388 15:37 
Junior Member
Junior Member
نماد کاربر
آفلاين

تاريخ عضويت: چهارشنبه 21 آذر 1386 01:37
پست ها : 31
تشکر کرده اید: 207 مرتبه
تشکر شده:
29 مرتبه in 13 پست
سلام و درود خداوند بر بندگان صالح

من اگر مدیریت محترم صلاح میدونن بحث رو با اندک دانشی که دارم ادامه بدم وگر نه سکوت میکنم. به هر حال من هم جواب هایی دارم که بدم.


بالا
 مشخصات  
تشکر کرده اید  
>
پستارسال شده در: سه شنبه 10 شهریور 1388 01:51 
Administrator
Administrator
نماد کاربر
آفلاين

تاريخ عضويت: يکشنبه 1 بهمن 1385 23:52
پست ها : 2244
تشکر کرده اید: 11378 مرتبه
تشکر شده:
5970 مرتبه in 1549 پست
سلام

سامان جان اینجا محل بحثه و برای همین منظور هم قرار داده شده اما به شرطی که منطقی باشی و پله پله جلو بری وقتی میگی هیچی رو قبول نداری این دیگه اصلاً جای بحثی را نمیگذاره.

شما پله پله پیش برید هر کدوم را نپذیرفتید علتش را طلب کنید ولی اگر هم شما دلیلی برای صحبتت نداشته باشی باید قبول کنی که حق با دیگری هست.

البته در مورد این موضوع قبلاً تاپیک داشتیم اما این بحث هم میتونه مفید باشه.

موفق باشی :razz:


بالا
 مشخصات  
تشکر کرده اید  
کاربران زیر از Mohsen1001 به خاطر این پست تشکر کرده اند:
محدثه, SAMAN2283, مائده آسمانی, اسماني, Labbaik, عاشورايي, شفق
>
نمايش پست ها از پيشين:  مرتب سازي بر اساس  
ارسال مبحث جديد پاسخ به موضوع  [ 17 پست ]  برو به صفحه 1, 2  بعدي

ساعت سایت بر اساسUTC + 3:30 ساعت تنظیم شده است


چه کسي حاضر است ؟

کاربران حاضر در اين انجمن: بدون كاربران آنلاين و 1 مهمان


شما نمي توانيد مبحث جديدي در اين انجمن ايجاد کنيد
شما نمي توانيد به مباحث در اين انجمن پاسخ دهيد
شما نمي توانيد پست هاي خود را در اين انجمن ويرايش کنيد
شما نمي توانيد پست هاي خود را در اين انجمن حذف کنيد

انتقال به:  
cron
News News Site map Site map SitemapIndex SitemapIndex RSS Feed RSS Feed Channel list Channel list
Powered by phpBB & CentralClubs

[ Time : 0.285s | 32 Queries | GZIP : On | Load : 2.05 ]
Seo