[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 77: Array to string conversion
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 77: Undefined variable: Array
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 77: Array to string conversion
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 77: Undefined variable: Array
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 77: Array to string conversion
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 77: Undefined variable: Array
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:3826)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions.php on line 4693: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:3826)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions.php on line 4694: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:3826)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions.php on line 4695: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:3826)
اثرات تربيتى روزه : روزه - مرکز نشر اعتقادات

کاربر گرامی ورود شما را به انجمن خیر مقدم عرض میکنیم. جهت استفاده از تمامی امکانات سایت باید عضو شوید. جهت عضویت اینجا را کلیک کنید.


»» صراط مستقیمی جز علی علیه السلام نیست ««
امروز سه شنبه 4 تیر 1398 08:51

ساعت سایت بر اساسUTC + 3:30 ساعت تنظیم شده است




ارسال مبحث جديد پاسخ به موضوع  [ 3 پست ] 
نويسنده محتواي پيام
پستارسال شده در: يکشنبه 8 شهریور 1388 00:08 
Iron
Iron
آفلاين

تاريخ عضويت: يکشنبه 28 تیر 1388 00:43
پست ها : 225
تشکر کرده اید: 1 مرتبه
تشکر شده:
219 مرتبه in 118 پست
روزه ابعاد گوناگونى دارد، و آثار فراوانى از نظر مادى و معنوى در وجود انسان مى گذارد، كه از همه مهمتربعد اخلاقى و فلسفه تربيتى آن است.
از فوائد مهم روزه اين است كه روح انسان را تلطيف، و اراده انسان را قوى، و غرائز او را تعديل  مى كند .
روزه دار بايد در حال روزه با وجود گرسنگى و تشنگى از غذا و آب و همچنين لذت جنسى چشم بپوشد، و عملا ثابت كند كه او همچون حيوان در بند اصطبل و علف نيست ، او مى تواند زمام نفس سركش را به دست گيرد، و بر هوسها و شهوات خود مسلط گردد.
در حقيقت بزرگترين فلسفه روزه همين اثر روحانى و معنوى آن است ، انسانى كه انواع غذاها و نوشابه ها در اختيار دارد و هر لحظه تشنه و گرسنه شد به سراغ آن مى رود، همانند درختانى است كه در پناه ديوارهاى باغ بر لب نهرها مى رويند، اين درختان نازپرورده ، بسيار كم مقاومت و كم دوامند اگر چند روزى آب از پاى آنها قطع شود پژمرده مى شوند، و مى خشكنداما درختانى كه از لابلاى صخره ها در دل كوه ها و بيابانها مى رويند و نوازشگر شاخه هايشان از همان طفوليت طوفانهاى سخت ، و آفتاب سوزان ، و سرماى زمستان است ، و با انواع محروميتها دست به گريبانند، محكم و با دوام و پر استقامت و سختكوش و سخت جانند.



_________________
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم و العن اعدائهم


بالا
 مشخصات  
تشکر کرده اید  
کاربران زیر از mohajer6164 به خاطر این پست تشکر کرده اند:
مائده آسمانی, محمد علي
پستارسال شده در: يکشنبه 8 شهریور 1388 00:12 
Iron
Iron
آفلاين

تاريخ عضويت: يکشنبه 28 تیر 1388 00:43
پست ها : 225
تشکر کرده اید: 1 مرتبه
تشکر شده:
219 مرتبه in 118 پست
روزه نيز با روح و جان انسان همين عمل را انجام مى دهد و با محدوديتهاى موقت به او مقاومت و قدرت اراده و توان مبارزه با حوادث سخت مى بخشد، و چون غرائز سركش را كنترل مى كند بر قلب انسان نور و صفا مى پاشد خلاصه روزه انسان را از عالم حيوانيت ترقى داده و به جهان فرشتگان صعود مى دهد، جمله( لعلكم تتقون)(باشد كه پرهيزگار شويد) اشاره به همه اين حقايق است .
و نيز حديث معروف (الصوم جُنّة من النار): روزه سپرى است در برابر آتش دوزخ اشاره به همين موضوع است .
در حديث ديگرى از على (عليه السلام ) مى خوانيم كه از پيامبر (صلى اللّه عليه و آله و سلم ) پرسيدند:
چه كنيم كه شيطان از ما دور شود؟ فرمود: «الصوم يسوّد وجهه ، و الصدقة تكسِر ظهرَه ، و الحبُّ فى الله و المواظبة على العملِ الصالحِ يَقطعُ دابرَه ، و الاستغفارُ يقطعُ وَتينَه» روزه روى شيطان را سياه مى كند، و انفاق در راه خدا پشت او را مى شكند، و دوست داشتن به خاطر خدا، و مواظبت بر عمل صالح دنباله او را قطع مى كند، و استغفار رگ قلب او را مى برد.

_________________
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم و العن اعدائهم


بالا
 مشخصات  
تشکر کرده اید  
کاربران زیر از mohajer6164 به خاطر این پست تشکر کرده اند:
مائده آسمانی
>
پستارسال شده در: يکشنبه 8 شهریور 1388 00:13 
Iron
Iron
آفلاين

تاريخ عضويت: يکشنبه 28 تیر 1388 00:43
پست ها : 225
تشکر کرده اید: 1 مرتبه
تشکر شده:
219 مرتبه in 118 پست
در نهج البلاغه به هنگامى كه امير مؤ منان على (عليه السلام ) فلسفه عبادات را بيان مى كند به روزه كه مى رسد چنين مى فرمايد: و الصيامَ ابتلاءً لِاخلاصِ الخَلق

خداوند روزه را از اين جهت تشريع فرموده كه روح اخلاص در مردم پرورش يابد.

و نيز در حديث ديگرى از پيامبر (صلى اللّه عليه و آله و سلم ) مى خوانيم : اِنّ لِلجَنّة باباً يُدعى الرّيّانُ لا يَدخُلُ فيها الا الصّائمُون. بهشت درى دارد به نام ريان  )سيراب شده ) كه تنها روزه داران از آن وارد مى شوند.
مرحوم صدوق در معانى الاخبار در شرح اين حديث مى نويسد: انتخاب اين نام براى اين در بهشت به خاطر آن است كه بيشترين زحمت روزه دار از ناحيه عطش است ، هنگامى كه روزه داران از اين در وارد مى شوند چنان سيراب مى گردند كه بعد از آن هرگز تشنه نخواهند شد.

                                                                        منبع:تفسیر نمونه ج۱ ص۷۰۸

_________________
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم و العن اعدائهم


بالا
 مشخصات  
تشکر کرده اید  
کاربران زیر از mohajer6164 به خاطر این پست تشکر کرده اند:
مستور, محمد علي, مائده آسمانی, Mohsen1001
>
نمايش پست ها از پيشين:  مرتب سازي بر اساس  
ارسال مبحث جديد پاسخ به موضوع  [ 3 پست ] 

ساعت سایت بر اساسUTC + 3:30 ساعت تنظیم شده است


چه کسي حاضر است ؟

کاربران حاضر در اين انجمن: بدون كاربران آنلاين و 0 مهمان


شما نمي توانيد مبحث جديدي در اين انجمن ايجاد کنيد
شما نمي توانيد به مباحث در اين انجمن پاسخ دهيد
شما نمي توانيد پست هاي خود را در اين انجمن ويرايش کنيد
شما نمي توانيد پست هاي خود را در اين انجمن حذف کنيد

انتقال به:  
News News Site map Site map SitemapIndex SitemapIndex RSS Feed RSS Feed Channel list Channel list
Powered by phpBB & CentralClubs

[ Time : 0.145s | 18 Queries | GZIP : On | Load : 2.68 ]
Seo