کاربر گرامی ورود شما را به انجمن خیر مقدم عرض میکنیم. جهت استفاده از تمامی امکانات سایت باید عضو شوید. جهت عضویت اینجا را کلیک کنید.


»» صراط مستقیمی جز علی علیه السلام نیست ««
امروز چهارشنبه 2 مهر 1399 16:16

ساعت سایت بر اساسUTC + 3:30 ساعت تنظیم شده است




ارسال مبحث جديد پاسخ به موضوع  [ 1 پست ] 
نويسنده محتواي پيام
 موضوع پست: حساسيت قضاوت !
پستارسال شده در: جمعه 13 شهریور 1388 14:18 
Old-Moderator
Old-Moderator
نماد کاربر
آفلاين

تاريخ عضويت: جمعه 28 دی 1386 16:19
پست ها : 802
تشکر کرده اید: 1981 مرتبه
تشکر شده:
2374 مرتبه in 592 پست




وَ مِنْ كَلام لَامام علي عَلَيْهِ السَّلامُ :
.
فِى صِفَةِ مَنْ يَتَصَدّى لِلْحُكْمِ بَيْنَ الاُْمَّةِ وَ لَيْسَ لِذلِكَ بِأَهْل .
.
إِنَّ أَبْغَضَ الْخَلائِقِ إِلَى اللهِ رَجُلانِ:
.
رَجُلٌ وَكَلَهُ اللهُ إِلى نَفْسِهِ، فَهُوَ جائِرٌ عَنْ قَصْدِ السَّبِيلِ، مَشْغُوفٌ بِكَلامِ بِدْعَة وَ دُعاءِ ضَلالَة، فَهُوَ فِتْنَةٌ لِمَنِ افْتَتَنَ بِهِ، ضالٌّ عَنْ هَدْىِ مَنْ كانَ قَبْلَهُ، مٌضِلٌّ لِمَنِ اقْتَدى بِهِ فِى حَياتِهِ وَ بَعْدَ وَفاتِهِ، حَمّالٌ خَطايا غَيْرِهِ، رَهْنٌ بِخَطِيئَتِهِ.
.
وَ رَجُلٌ قَمَشَ جَهْلاً، مُوضِعٌ فِى جُهّالِ الاُْمَّةِ، غارٌّ فِى أَغْباشِ الْفِتْنَةِ، عَم بِما فِى عَقْدِ الْهُدْنَةِ، قَدْ سَمّاهُ أَشْباهُ النّاسِ عالِمًا وَ لَيْسَ بِهِ. بَكَّرَ فَاسْتَكْثَرَ مِنْ جَمْعِ ما قَلَّ مِنْهُ خَيْرٌ مِمّا كَثُرَ، حَتّى إِذَا ارْتَوى مِنْ ماء اجِن، وَ اكْتَنَزَ مِنْ غَيْرِ طائِل جَلَسَ بَيْنَ النّاسِ قاضِيًا ضامِنًا لِتَخْلِيصِ مَا الْتَبَسَ عَلى غَيْرِهِ، فَإِنْ نَزَلَتْ بِهِ إِحْدَى الْمُبْهَماتِ هَيَّأَ لَها حَشْوًا رَثًّا مِنْ رَأْيِهِ ثُمَّ قَطَعَ بِهِ، فَهُوَ مِنْ لَبْسِ الشُّبُهاتِ فِى مِثْلِ نَسْجَ الْعَنْكَبُوتِ، لا يَدْرِى أَصابَ أَمْ أَخْطَأَ. فَإِنْ أَصابَ خافَ أَنْ يَكُونَ قَدْ أَخْطَأَ، وَ إِنْ أَخْطَأَ رَجا أَنْ يَكُونَ قَدْ أَصابَ.
.
جاهِلٌ خَبّاطُ جَهالات، عاش رَكّابُ عَشَوات، لَمْ يَعَضَّ عَلَى الْعِلْمِ بِضِرْس قاطِع، يُذْرِى الرِّواياتِ إِذْراءَ الرِّيحِ الْهَشِيمِ. لا مَلِىءُ وَاللهِ بِإِصْدارِ ما وَرَدَ عَلَيْهِ، وَ لا هُوَ أَهْلٌ لِما فُوِّضَ إِلَيْهِ، لا يَحْسَبُ الْعِلْمَ فِى شَىْء مِمّا أَنْكَرَهُ، وَ لا يَرى أَنَّ مِنْ وَراءِ ما بَلَغَ مِنْهُ مَذْهَبًا لِغَيْرِهِ، وَ إِنْ أَظْلَمَ عَلَيْهِ أَمْرٌ اكْتَتَمَ بِهِ لِما يَعْلَمُ مِنْ جَهْلِ نَفْسِهِ. تَصْرُخُ مِنْ جَوْرِ قَضائِهِ الدِّماءُ، وَ تَعِجُّ مِنْهُ الْمَوارِيثُ.
.
إِلَى اللهِ أَشْكُو مِنْ مَعْشَر يَعِيشُونَ جُهّالاً، وَ يَمُوتُونَ ضُلاّلاً. لَيْسَ فِيهِمْ سِلْعَةٌ أَبْوَرُ مِنَ الْكِتابِ إِذا تُلِىَ حَقَّ تِلاوَتِهِ، وَ لا سِلْعَةٌ أَنْفَقُ بَيْعًا وَ لا أَغْلى ثَمَنًا مِنَ الْكِتابِ إِذا حُرِّفَ عَنْ مَواضِعِهِ.
.
وَ لا عِنْدَهُمْ أَنْكَرُ مِنَ الْمَعْرُوفِ وَ لا أَعْرَفُ مِنَ الْمُنْكَرِ.
.
.
حسّاسيت قضـاوت
.
در ويژگىِ نااهلى كه بر كرسىِ قضاوت نشسته است

دشمن ترين آفريدگان در پيشگاه آفريدگار دواَند:
.
نخست: مردى كه خدا او را به خود وانهاده و در نتيجه از «درست راه» منحرف گشته، آزمندانه سخن بدعت گويد و به گمراهى دعوت كند. پس او فتنه است براى ديگران كه راه او را روند. از راه راست پيشينيان سر باز زند و هركس را كه بدو اقتدا كند، گمراه سازد چه در زنده بودن و يا پس از مرگش. بار سنگين لغزشهاى ديگران را بر دوش كشد و گروگان بزهكارى خويش است.
.
.دو ديگر: عالم نماى نادانى كه سروكارش با نادانان است، و در تاريكيهاى فتنه سرگشته و غفلت زده، و از پيمان صلح و سازگارى بيخبر و كوردل است. آدم نمايان او را عالم دانند، كه نه چنين است.
..
او از آغاز عمر در پى انباشتن علومى برآيد كه اندكش با عمل، برتر از بسيارِ بى عمل است، تا آنگاه كه از انبار كردن دانشهاى رسمىِ بى حاصل فراغت يابد و انبانش از لاطائلات پر گردد، بين مردم بر مسند قضاوت نشيند و تازيانه قانون و قدرت داورى به دست گيرد.
.
پس اگر مشكلى بر او پيش آيد، رأى بيهوده و فرسوده خود را ملاك قرار دهد و بدان حكم كند.
.
او در كوران شبهه ها چونان عنكبوت درتنيده خود دست و پا زند و نداند كه درست رفته يا خطا. پس اگر درست رود، ترسد كه نادرست باشد، و اگر خطا كند، نابخردانه اميدمندِ به هدف رسيدن است.

نادانى است كه دائم در دامچاله هاى نادانى فرو افتد و در ظلمتها براند و هيچ گاه از روى آگاهى و بررسى تصميم نگيرد.
.
متون و علوم دين را بازيچه انگارد و به سليقه و رأى خود تفسير و تأويل، و در نهايت تحريف كند.
.
به خداى سوگند، در داوريها توانِ بريدن دعوا را ندارد و شايسته واگذارى مسؤوليّت نيست.
.
چيزى را كه نپذيرد و به نظرش درست نايد، از گردونه علم خارج داند و آراءِ ديگران را به هيچ شمارد.
.
اگر حكمى را نداند، دم برنيارد چون نادانيش آشكار شود. خونهاى مظلومان از بيداد قضاوتش به جوش آيد و فرياد كشد و ميراثهاى به تاراج رفته ناله سر دهند.
..
به خدا شكوه مى كنم از جماعتى كه نادان مى زيند و گمراه مى ميرند.
.
هيچ كالايى در بازارشان نارايج تر و بى رونق تر از كتاب خدا ـ آنگاه كه بحق تفسير شود ـ نيست، و هيچ متاعى پررونق تر و گرانبهاتر از كتاب الهى- درصورتى كه تحريف گردد ـ نخواهد بود.
.
در ديدگاه اينان چيزى ناشناخته تر و غريب تر از نيكى و نيكوكارى، و چيزى مطلوب تر و شناخته شده تر از ناپسندى نيست.


خطبه 17 / نهج البلاغه


_________________
 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 


بالا
 مشخصات  
تشکر کرده اید  
کاربران زیر از محب فاطمه به خاطر این پست تشکر کرده اند:
محدثه, اسماني, Mohsen1001, محمد علي
نمايش پست ها از پيشين:  مرتب سازي بر اساس  
ارسال مبحث جديد پاسخ به موضوع  [ 1 پست ] 

ساعت سایت بر اساسUTC + 3:30 ساعت تنظیم شده است


چه کسي حاضر است ؟

کاربران حاضر در اين انجمن: بدون كاربران آنلاين و 1 مهمان


شما نمي توانيد مبحث جديدي در اين انجمن ايجاد کنيد
شما نمي توانيد به مباحث در اين انجمن پاسخ دهيد
شما نمي توانيد پست هاي خود را در اين انجمن ويرايش کنيد
شما نمي توانيد پست هاي خود را در اين انجمن حذف کنيد

انتقال به:  
News News Site map Site map SitemapIndex SitemapIndex RSS Feed RSS Feed Channel list Channel list
Powered by phpBB & CentralClubs

[ Time : 0.170s | 14 Queries | GZIP : On | Load : 1.67 ]
Seo