کاربر گرامی ورود شما را به انجمن خیر مقدم عرض میکنیم. جهت استفاده از تمامی امکانات سایت باید عضو شوید. جهت عضویت اینجا را کلیک کنید.


»» صراط مستقیمی جز علی علیه السلام نیست ««
امروز دوشنبه 10 آذر 1399 01:33

ساعت سایت بر اساسUTC + 3:30 ساعت تنظیم شده است




ارسال مبحث جديد پاسخ به موضوع  [ 32 پست ]  برو به صفحه قبلي  1, 2, 3, 4
نويسنده محتواي پيام
پستارسال شده در: چهارشنبه 3 شهریور 1389 23:33 
Commander
Commander
نماد کاربر
آفلاين

تاريخ عضويت: جمعه 11 آبان 1386 15:06
پست ها : 2503
تشکر کرده اید: 8047 مرتبه
تشکر شده:
6679 مرتبه in 2048 پست


شبهه یازدهم : دادن زكات در نماز داراي چه عنواني است ؟


اين تيميه مي گويد :


ومنها أن المدح إنما يكون بعمل واجب أو مستحب وإيتاء الزكاة في نفس الصلاة ليس واجبا ولا مستحبا باتفاق علماء الملة فإن في الصلاة


شغلا .

مدح وتمجيد يا نسبت به عمل واجب است ويا نسبت به عمل مستحب ؛ دادن زكات در نماز؛ نه واجب است و نه مستحب به اجماع


علماي تمام ملت ؛ زيرا اين در نماز يك عمل به حساب مي آيد .


نقد وبررسي


اولا : دادن زكات در هنگام نماز از سوي امام علي عليه السلام مورد مدح و ستايش قرآن قرار گرفته ؛ اگر دادن زكات مدح نمي داشت ،


خداوند آن را ستايش نمي‌كرد .



پيش از اين ثابت كرديم كه برخي از علماي اهل سنت ادعاي اجماع كرده‌اند كه اين آيه در باره امير مؤمنان عليه السلام نازل شده است ؛


بنابراين انكار ابن تيميه فاقد مبناي علمي است .


ثانيا : دادن زكات در هنگام نماز توسط امام علي عليه السلام ، به عنوان فعل مباح نه  واجب و مستحب مورد مدح قرآ ن قرار گرفته


است .



از اين گذشته ، پيش از اين گذشت كه رسول خدا صلي الله عليه وآله نيز اعمالي را در حال  نماز انجام داده است كه بر مبناي ابن تيميه


نه واجب است و نه مستحب ؛ مثل منگوش گرفتن عائشه ، سوار كردن امامة بنت أبي العاص بر شانه و ... .

_________________
 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 


بالا
 مشخصات  
تشکر کرده اید  
پستارسال شده در: چهارشنبه 3 شهریور 1389 23:34 
Commander
Commander
نماد کاربر
آفلاين

تاريخ عضويت: جمعه 11 آبان 1386 15:06
پست ها : 2503
تشکر کرده اید: 8047 مرتبه
تشکر شده:
6679 مرتبه in 2048 پست




شبهه وحدت سياق بين آيات51 و55  


از جمله شواهدى كه براى نزول آيه درباره عباده گفته اند , وحدت سياق آيات است . برخى گفته اند چون آيات پيشين درباره عبادة بن


صامت نازل شده است و آيه ولايت نيز در سياق آن آيات است , پس اين آيه هم درباره عباده نازل شده است . فخر رازي در اين باره


مي نويسد :


أن المراد عامة المؤمنين ، وذلك لأن عبادة بن الصامت لما تبرأ من اليهود وقال : أنا بريء إلى الله من حلف قريظة والنضير ، وأتولى الله


ورسوله نزلت هذه الآية يعلى وفق قوله


منظور از اين آيه تمام مردم است ، زيرا عبادة بن صامت از يهود بيزاري جست گفت : من از تعهد وپيمان با قريضه ونضير بيزارم ولايت خدا


ورسول اورا قبول دارم ، اين آيه مثل آيات سابق نازل شده است . 1


نقد وبرسي
                                                                           
در آيات ياد شده, سياق واحدى به چشم نمى خورد , زيرا مضامين آيات , گوناگون و است.  


بر فرض اين كه ميان چند آيه از نظر مضمون , هماهنگى باشد , اين هماهنگى دليل بر يكى بودن سبب نزول آنها نيست , زيرا نظم و شكل


چيده شدن آيات يك سوره دليل بر نزول آن آيات به همان صورت نيست .


بر فرض وجود وحدت سياق در مورد بحث و دليل بودن آن بر وحدت سبب نزول آيات اين فراز , باز هم مى بينيم نزول همان آيات پيشين


درباره عبادة بن صامت, ثابت و مسلّم نيست.


آقاي قرطبي در اين باره مي‌نويسد :


اختلفوا في سبب نزولها علي أقوال، منها : إنها نزلت في أبي لبابة عن عكرمة. و منها: أنها نزلت في يوم أحد حين شعر المسلمون


بالخوف حتي همّ قوم منهم أن يوالوا اليهود و النصاري . و منها : أنها نزلت في عبادة بن الصامت و عبدالله بن أبيّ سلول فتبرأ عبادة من


موالاة اليهود و تمسك بها إبن أبي و قال: إني أخاف أن تدور بي الدوائر.


در سبب نزول آيه اختلاف در اقوال است : نظر اول اين است كه در رابطه با ابو لبابه نازل شده است؛ و گفته شده : در جنگ احد نازل


شده، ‌وقتي كه شنيدند كه رسول اكرم صلي الله عليه و آله و سلم كشته شده و فرار كردند ، عده‌اي تصميم گرفتند براي راحت شدن از


شر قريش، بروند با يهود و نصاري عهد و پيمان ببندند و زير سلطة آنها بروند و آنها از اينان حمايت كنند در برابر قريش؛ و گفته شده كه اين


آيه در رابطه با عباده بن صامت و عبدالله بن أبي سلول نازل شده كه رفته بودند با يهود عهد و پيمان بسته بودند و عباده گفت كه من


مي‌ترسم كه روزگار برگردد و مسلمان‌ها شكست بخورند و اگر الان من با يهود رابطه‌ام را بر هم بزنم،فردا كسي از من حمايت نمي‌كند. 2


با توجه به اين، روشن است كه اين آيه، سبب نزولش يا أحد است يا ابو لبابه و يا عباده و إبن أبيّ. شما كه مي‌گوئيد وحدت سياق دارد ،


كدام وحدت سياق؟ آيه 51 مائده در يك قضيه نازل شده، و آيه 55 مائده سبب نزولش چيز ديگري است. و اين دو ثابت مي‌كند كه هيچ


ارتباطي ميان اين دو آيه نيست و وقتي ارتباط نباشد، امكان سياق‌گيري هم نيست .




پاورقی :

1. الرازي الشافعي ، فخر الدين محمد بن عمر التميمي (متوفاي604هـ) ، التفسير الكبير أو مفاتيح الغيب ، ج12 ص22 ،  ناشر : دار الكتب العلمية - بيروت ، الطبعة : الأولى ، 1421هـ -2000م .

2. الأنصاري القرطبي ، أبو عبد الله محمد بن أحمد (متوفاي671هـ) ، الجامع لأحكام القرآن ،  ج6، ص216 ،  ناشر : دار الشعب – القاهرة




پایان

_________________
 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 


بالا
 مشخصات  
تشکر کرده اید  
کاربران زیر از مائده آسمانی به خاطر این پست تشکر کرده اند:
قهرمان علقمه
>
نمايش پست ها از پيشين:  مرتب سازي بر اساس  
ارسال مبحث جديد پاسخ به موضوع  [ 32 پست ]  برو به صفحه قبلي  1, 2, 3, 4

ساعت سایت بر اساسUTC + 3:30 ساعت تنظیم شده است


چه کسي حاضر است ؟

کاربران حاضر در اين انجمن: بدون كاربران آنلاين و 0 مهمان


شما نمي توانيد مبحث جديدي در اين انجمن ايجاد کنيد
شما نمي توانيد به مباحث در اين انجمن پاسخ دهيد
شما نمي توانيد پست هاي خود را در اين انجمن ويرايش کنيد
شما نمي توانيد پست هاي خود را در اين انجمن حذف کنيد

انتقال به:  
News News Site map Site map SitemapIndex SitemapIndex RSS Feed RSS Feed Channel list Channel list
Powered by phpBB & CentralClubs

[ Time : 0.172s | 16 Queries | GZIP : On ]
Seo