کاربر گرامی ورود شما را به انجمن خیر مقدم عرض میکنیم. جهت استفاده از تمامی امکانات سایت باید عضو شوید. جهت عضویت اینجا را کلیک کنید.


»» صراط مستقیمی جز علی علیه السلام نیست ««
امروز شنبه 21 تیر 1399 08:17

ساعت سایت بر اساسUTC + 3:30 ساعت تنظیم شده است




ارسال مبحث جديد پاسخ به موضوع  [ 5 پست ] 
نويسنده محتواي پيام
پستارسال شده در: سه شنبه 25 خرداد 1389 11:52 
Moderator
Moderator
نماد کاربر
آفلاين

تاريخ عضويت: دوشنبه 2 شهریور 1388 13:23
پست ها : 2025
محل سکونت: آذربایجان
تشکر کرده اید: 3063 مرتبه
تشکر شده:
3827 مرتبه in 1600 پست






1- آلودگى به گناه




شهوت پرستى انسان را به سوى انواع گناهان مى‏كشاند و در واقع يكى ازسرچشمه‏هاى اصلى گناه و معصيت و نافرمانى خدا محسوب مى‏گردد،زيرا چشم وگوش انسان را بسته و به مصداق حديث نبوى

«حبك للشى‏ء يعمى و يصم. [1]آدمى راكور و كر كرده و قدرت درك واقعيت‏ها را از او مى‏گيرد و در چنين حال،زشتى‏ها درنظر او زيبا و زيبايى‏ها در نظر او زشت و بى‏رنگ مى‏شود.

به همين دليل، در روايات سابق(روايت هشتم) خوانديم كه امير مؤمنان عليه السلام درباره پيروى از شهوات هشدار داده و مى‏فرمايد: «از شهوات سركش بپرهيزيد كه شما را به‏ارتكاب انواع گناهان مى‏كشاند».



در حديث دهم،از همان حضرت نيز به اين نكته اشاره شد كه: «هواپرستى عقل‏انسان را فاسد مى‏كند»و در حديث نهم نيز فرمودند (اگر شهوت پرستى تشديد شود):

«دين‏انسان را بر باد مى‏دهد و حتى انسان را به بت پرستى مى‏كشاند».

در اين رابطه مفسران وارباب حديث، در ذيل آيات 16 و 17

سوره حشر،داستانى درباره عابدى از قوم بنى اسرائيل به نام «برصيصا» آورده‏اند كه شاهد زنده‏اى براى اين مدعاست،

داستان‏گر چه معروف است، اما تكرارش خالى از صواب نيست:

...مرد عابد بنى اسرائيلى به خاطر سال‏ها عبادتش، به آن حد از مقام قرب الهى‏رسيده بود كه بيماران با دعاى او سلامت خود را باز مى‏يافتند

و به اصطلاح مستجاب‏الدعوه شده بود.

روزى، زن جوان زيبايى را كه بيمار بود، نزد او آوردند و به اميد شفاء در عبادتگاه‏او گذاردند و رفتند.

شيطان به وسوسه آن عابد مشغول شد و آن قدر صحنه گناه را در نظرش زينت داد كه عنان اختيار را از كف او ربود،

آن چنان كه گويا عابد كر و كور گشته و همه چيز را به دست فراموشى سپرده است. ديرى نپاييد كه آن عابد دامان «عفت» خويش را به گناه بيالود.

پس ارتكاب گناه به خاطر اين كه احتمال داشت آن زن باردار شود و موجب رسوايى او گردد،

باز شيطان و هواى نفس به او پيشنهاد كرد كه زن را به قتل رسانده و درگوشه‏اى از آن بيابان وسيع دفن كند.


هنگامى كه برادران دختر، به سراغ خواهر بيمار خويش آمدند و عابد اظهار بى‏اطلاعى كرد،

آنان نسبت به عابد مشكوك گشته و به جستجو برخاستند و پس ازمدتى، سرانجام جسد خونين خواهر خويش را در گوشه بيابان از زير خاك بيرون كشيدند.

اين خبر در شهر پيچيد و به گوش امير رسيد. او با گروه زيادى از مردم به سوى عبادتگاه آن عابد حركت كرد تا علت اين قتل را بيابد.

هنگامى كه جنايات آن عابد روشن شد، او را از عبادتگاهش فرو كشيدند تا بر دار بياويزند.

در ادامه اين حكايت آمده است: هنگامى كه عابد در كنار چوبه دار قرار گرفت، شيطان در نظرش مجسم شد و گفت:

من بودم كه با وسوسه‏هاى خويش تو را به اين روز انداختم، حال اگر آنچه را كه من مى‏گويم، اطاعت كنى، تو را نجات خواهم داد.


عابد گفت: چه كنم؟

شيطان گفت: تنها يك سجده براى من كافى است.

عابد گفت: مى‏بينى كه طناب دار را بر گردن من افكنده‏اند و من در اين حال توانايى سجده بر تو را ندارم.

شيطان گفت: اشاره‏اى هم كفايت مى‏كند.

عابد بيچاره نادان، پس از اين كه با اشاره، سجده‏اى بر شيطان كرد، طناب دار گلويش را فشرد و او در دم جان سپرد.

آرى! شهوت پرستى باعث شد تا آن عابد، ابتدا به زنا آلوده شود و سپس قتل نفس انجام دهد و بعد دروغ بگويد و سرانجام مشرك گردد

و بدين ترتيب محصول سال‏ها عبادت او بر باد رفته و نزد خاص و عام رسوا شود.

همه رنج جهان از شهوت آيد كه آدم زان برون از جنت آيد[2]


--------------------------------------------------------------------------------
[1] . بحارالانوار ج 74،ص 165.
[2] . ناصر خسرو

_________________
 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 



بالا
 مشخصات  
تشکر کرده اید  
کاربران زیر از قهرمان علقمه به خاطر این پست تشکر کرده اند:
مائده آسمانی, 110, Mohsen1001, امیر علقمه, شمیم الزهرا, mohhammad$adeq
پستارسال شده در: چهارشنبه 26 خرداد 1389 08:18 
Moderator
Moderator
نماد کاربر
آفلاين

تاريخ عضويت: دوشنبه 2 شهریور 1388 13:23
پست ها : 2025
محل سکونت: آذربایجان
تشکر کرده اید: 3063 مرتبه
تشکر شده:
3827 مرتبه in 1600 پست


2- فساد عقل



شهوت پرستى،پرده‏هاى ضخيمى بر عقل و فكر انسان مى‏اندازد، حق را در نظر او باطل و باطل را در نظر او، حق جلوه مى‏دهد. در روايات گذشته نيز بيان داشتيم كه:

«طاعه الهوى تفسد العقل، هوا پرستى عقل را فاسد مى‏كند».

[1] به همين دليل بسيارى ازشهوت پرستان به هنگام غلبه شهوت،

كارهايى انجام مى‏دهند كه بعد از فرو نشستن آتش شهوت، از آن عمل خويش سخت پشيمان شده و گاه تعجب مى‏كنند كه چگونه دست به انجام آن كار احمقانه و غلط زده‏اند.

در حديث ديگرى امير مؤمنان على عليه السلام مى‏فرمايند:

«اذا ابصرت العين الشهوه عمى‏القلب عن العاقبه، هنگامى كه چشم، مظاهر شهوت را ببيند، عقل از مشاهده عاقبت كارباز مى‏ماند» [2]



--------------------------------------------------------------------------------
[1] . شرح غرر الحكم، حديث 5983.
[2] . همان مدرك، حديث 4063.

_________________
 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 



بالا
 مشخصات  
تشکر کرده اید  
کاربران زیر از قهرمان علقمه به خاطر این پست تشکر کرده اند:
Mohsen1001, مائده آسمانی, امیر علقمه, 110
>
پستارسال شده در: پنج شنبه 27 خرداد 1389 08:03 
Moderator
Moderator
نماد کاربر
آفلاين

تاريخ عضويت: دوشنبه 2 شهریور 1388 13:23
پست ها : 2025
محل سکونت: آذربایجان
تشکر کرده اید: 3063 مرتبه
تشکر شده:
3827 مرتبه in 1600 پست



3- تضعيف شخصيت اجتماعى انسان



شهوت پرستى، شخصيت و احترام اجتماعى انسان را در هم مى‏شكند و او را به ذلت‏مى‏كشاند،زيرا براى كاميابى‏هاى شهوانى بايد تمام قيد و بندهاى اجتماعى

را شكست وتن به هر پستى داد. بديهى است كه انسان با شخصيت، در كشاكش شهوات، بر سردو راهى قرار مى‏گيرد كه يا بايد به خواست‏هاى شهوانى

دل خويش برسد، يا شخصيت واحترام اجتماعى خود را حفظ نمايد كه اغلب جمع ميان اين دو غير ممكن است!



در حديثى از امير مؤمنان على عليه السلام آمده است: «زياده الشهوه تزرى بالمروه،افزون شدن شهوت، شخصيت انسان را لكه‏دار مى‏كند». [1]

--------------------------------------------------------------------------------
[1] . همان، حديث 5507.

_________________
 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 



بالا
 مشخصات  
تشکر کرده اید  
کاربران زیر از قهرمان علقمه به خاطر این پست تشکر کرده اند:
roshd, مائده آسمانی, Mohsen1001, امیر علقمه, 110
>
پستارسال شده در: شنبه 29 خرداد 1389 09:33 
Moderator
Moderator
نماد کاربر
آفلاين

تاريخ عضويت: دوشنبه 2 شهریور 1388 13:23
پست ها : 2025
محل سکونت: آذربایجان
تشکر کرده اید: 3063 مرتبه
تشکر شده:
3827 مرتبه in 1600 پست



4-اسارت نفس



اسارت و بندگى در برابر خواست‏هاى نفسانى، يكى ديگر از پيامدهاى شهوت پرستى است،زيرا انسان شهوت پرست چنان اسير شهوات خود مى‏شود كه بازگشت و دورى جستن از آنها، برايش مشكل و گاهى نيز غير ممكن مى‏گردد.

نمونه بارز آن، زندگى خفت‏بار معتادان به مواد مخدر است كه در ظاهر آزادند، ولى از هر اسيرى، اسيرترند.

زنجير اعتياد ناشى از شهوت پرستى نيز آن چنان دست وپاى انسان را مى‏بندد كه گويا هر گونه حركت و تلاش براى دورى جستن از خواست‏هاى رذيله، بسيار مشكل مى‏گردد،

مخصوصا اگر هوا پرستى، به سر حد عشق‏هاى جنون‏آميز جنسى برسد كه در اين حال اسارت انسان به اوج خود مى‏رسد.

حضرت امير مؤمنان على عليه السلام در اين رابطه مى‏فرمايند:


«عبد الشهوه اسير لا ينفك‏اسره، بنده شهوت چنان اسير است كه هرگز روى آزادى را نخواهد ديد». [1]

آن حضرت در تعبير ديگرى نيز مى‏فرمايند: «و كم من عقل اسير تحت هوى امير، چه بسيار عقلها و خردها كه شهوات بر آن حكومت مى‏كند». [2]

باز در حديث ديگرى مى‏فرمايند: «الشهوات تسترق الجهول، شهوت‏ها، افراد نادان‏را برده خود مى‏سازند.» [3]

--------------------------------------------------------------------------------
[1] . غررالحكم، حديث 6300
[2] . نهج‏البلاغه، كلمات قصار، حديث 211.
[3] . نهج‏البلاغه، حديث 922.

_________________
 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 



بالا
 مشخصات  
تشکر کرده اید  
کاربران زیر از قهرمان علقمه به خاطر این پست تشکر کرده اند:
Mohsen1001, امیر علقمه, مائده آسمانی, 110
>
پستارسال شده در: يکشنبه 30 خرداد 1389 08:30 
Moderator
Moderator
نماد کاربر
آفلاين

تاريخ عضويت: دوشنبه 2 شهریور 1388 13:23
پست ها : 2025
محل سکونت: آذربایجان
تشکر کرده اید: 3063 مرتبه
تشکر شده:
3827 مرتبه in 1600 پست




5-رسوايى و بى‏آبرويى




رسوايى، يكى ديگر از پيامدهاى شهوت پرستى است.

تاريخ بشر مملو از شرح زندگى كسانى است كه در جامعه داراى مقام و موقعيت ممتاز بودند، ولى هنگامى كه‏اسير «شهوت» و هواى نفس شدند، كارشان به رسوايى كشيد.

در اشعار شعرا نيز رابطه «عشق» و «رسوايى» يك رابطه معروف و مشهور است. [1]

رسواى عالمى شدم از فرط عاشقى

در داستان يوسف و همسر عزيز مصر نشان مى‏دهد كه چگونه همسر عزيز مصر با وجود احترام فراوان-به علت هواپرستى ـ رسواى خاص و عام شد.

يوسف به صبر خويش پيمبر شد رسوا شتاب كرد زليخا را [2]

و به گفته شاعر عرب:


ان الهواى هو الهوان قلب اسمه فاذا هويت فقد لقيت هوانا [3]


هوا پرستى همان پستى است كه نام آن تغيير يافته، به همين دليل هر هوا پرستى پست مى‏شود.

--------------------------------------------------------------------------------
[1] . بر سر ميدان رسوايى عشق عالمى را همچو شيدايى ببين(عطار) عاشقان را چه غم از سرزنش دشمن و دوست يا غم دوست خورد يا غم رسوايى را(سعدى)
[2] . ناصر خسرو.
[3] . ادب الدنيا و الدين.


_________________
 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 



بالا
 مشخصات  
تشکر کرده اید  
کاربران زیر از قهرمان علقمه به خاطر این پست تشکر کرده اند:
Mohsen1001, امیر علقمه, مائده آسمانی, 110
>
نمايش پست ها از پيشين:  مرتب سازي بر اساس  
ارسال مبحث جديد پاسخ به موضوع  [ 5 پست ] 

ساعت سایت بر اساسUTC + 3:30 ساعت تنظیم شده است


چه کسي حاضر است ؟

کاربران حاضر در اين انجمن: بدون كاربران آنلاين و 0 مهمان


شما نمي توانيد مبحث جديدي در اين انجمن ايجاد کنيد
شما نمي توانيد به مباحث در اين انجمن پاسخ دهيد
شما نمي توانيد پست هاي خود را در اين انجمن ويرايش کنيد
شما نمي توانيد پست هاي خود را در اين انجمن حذف کنيد

انتقال به:  
News News Site map Site map SitemapIndex SitemapIndex RSS Feed RSS Feed Channel list Channel list
Powered by phpBB & CentralClubs

[ Time : 0.218s | 24 Queries | GZIP : On | Load : 3.6 ]
Seo