کاربر گرامی ورود شما را به انجمن خیر مقدم عرض میکنیم. جهت استفاده از تمامی امکانات سایت باید عضو شوید. جهت عضویت اینجا را کلیک کنید.


»» صراط مستقیمی جز علی علیه السلام نیست ««
امروز يکشنبه 4 آبان 1399 14:14

ساعت سایت بر اساسUTC + 3:30 ساعت تنظیم شده است




ارسال مبحث جديد پاسخ به موضوع  [ 3 پست ] 
نويسنده محتواي پيام
پستارسال شده در: يکشنبه 10 بهمن 1389 21:49 
Senior Member
Senior Member
نماد کاربر
آفلاين

تاريخ عضويت: دوشنبه 9 فروردین 1389 20:42
پست ها : 100
تشکر کرده اید: 26 مرتبه
تشکر شده:
71 مرتبه in 41 پست
باسمه تعالی

سلام

بررسی عملکرد خواص شیعه و شیعیان آن زمان در مورد واقعهٔ مهم عاشورا به نقل از تاریخ غنی و مستند تشیع باعث به وجود آمدن شبهاتی می‌شود که رفع شبهات فوایدی دارد من جمله روشن شدن شبهه برای شخص سؤال کننده و شخصی که مشابه همین شبهه را دارد و درس گرفتن از تاریخ.

در تاریخ معتبر و غنیمان گفته شده قیام سید الشهداء یک قیام فراگیر و همگانی نبوده به همین دلیل شخصیت شناس و بزرگی از خواص شیعیان یعنی ابن عباس همان شخصی که منتخب حضرت امیر در مسئلهٔ حکمیت بود و قاری و مفسر قرآن کریم در این قیام امام حسین را همراهی نکرد و هیچ شواهد تاریخی مبنی بر عدم همراهی ایشان در این قیام مثل بیماری یا عذر دیگر تا جایی که خواندم و شنیدم ذکر نشده تا عذر محمد حنفیه یا جابر را داشته باشند گرچه در مورد جعفر همسر حضرت زینب هم حقیر نقل تاریخی در عذر شرعی عدم همراهی ندیدم حال شبهه اصلی این است که اگر امام حسین فریاد «آیا یاری کننده‌ای نیست که من را یاری کند؟» سر داده به جزء این است که اولین کسانی که این فریاد کمک را شنیدند خواص شیعیان وی مثل ابن عباس بودند؟ آیا این به معنای تکلیف در جهاد و همراهی امام و بر خلاف نقل تاریخ به زعم بنده که شاید درست نباشد به معنای فراگیر بودن قیام امام حسین در هدف بزرگی یعنی زنده کردن دین رسول خدا نبود؟ اگر شنیدند برخی شیعیان و خدای نکرده اطاعت نکردند از امثال ابن عباس بسیار بعید است اگر هم قیام فراگیر نبود تا اطاعت کنند پس فریاد امام در یاری خواستن چه بود؟ این شبهه قبل از قیام تا اگر دوستان نظرات مختصر اما کافی داشتند و البته مستند شبهات بعد از قیام بیان شود.  

_________________
قسم به جان خودم آن کس که فهم مطالب تمهید القواعد و شرح قیصری بر فصوص الحکم و فتوحات مکیه (اثر محی الدین ابن عربی) و مصباح الانس و اشارات و تنبیهات و شفاء (اثر ابن سینا) و اسفار (اثر ملاصدرا) روزی​اش نشده فهم تفسیر انفسی آیات قرانی و جوامع روایی روزی​اش نشده است.


فرازی از فرمایشات استاد علامه حسن زادهٔ آملی


بالا
 مشخصات  
تشکر کرده اید  
کاربران زیر از Seyyed Ali به خاطر این پست تشکر کرده اند:
dingo, soldier young
پستارسال شده در: دوشنبه 11 بهمن 1389 16:16 
Senior Member
Senior Member
آفلاين

تاريخ عضويت: يکشنبه 16 آبان 1389 18:29
پست ها : 120
تشکر کرده اید: 248 مرتبه
تشکر شده:
476 مرتبه in 118 پست
با سلام
یک ایراد داشتم در مورد امضای شما
این اشخاصی که نام برده اید با اثارشون بسیار محترم هستند. ولی ایا کسانی که در گذشته و پیش از تولد اینها زندگی می کردند و به فهم تفسیر انفسی ایات قرانی دست پیدا کردند  کذب بوده اند و یا وجود نداشته اند (چون امضای شما شرط لازم درک مسائل را فهم این اثار دانسته است)در حالی که ایه صریح قران است که اصحاب یمین و اصحاب مقربون به استناد ایه 13 و 14 سوره واقعه جمع کثیری از پیشینیان و عده قلیلی از متاخران که متعلق به زمان بعد از رسالت حضرت محمد ص  هستند می باشند.
پس نظر شخصی من است دین و راه هدایت را نباید منحصر به چند اثر دانست و فقط این اثار می تواند دسترسی انسان به این مفاهیم را اسانتر کرده و یا تسریع ببخشد ولی شرط لازم هدایت مطمئنا نمی باشد.


بالا
 مشخصات  
تشکر کرده اید  
کاربران زیر از soldier young به خاطر این پست تشکر کرده اند:
dingo, علی اصغر حسین
>
پستارسال شده در: دوشنبه 11 بهمن 1389 22:03 
Senior Member
Senior Member
نماد کاربر
آفلاين

تاريخ عضويت: دوشنبه 9 فروردین 1389 20:42
پست ها : 100
تشکر کرده اید: 26 مرتبه
تشکر شده:
71 مرتبه in 41 پست
soldier young نوشته است:
با سلام
یک ایراد داشتم در مورد امضای شما
این اشخاصی که نام برده اید با اثارشون بسیار محترم هستند. ولی ایا کسانی که در گذشته و پیش از تولد اینها زندگی می کردند و به فهم تفسیر انفسی ایات قرانی دست پیدا کردند  کذب بوده اند و یا وجود نداشته اند (چون امضای شما شرط لازم درک مسائل را فهم این اثار دانسته است)در حالی که ایه صریح قران است که اصحاب یمین و اصحاب مقربون به استناد ایه 13 و 14 سوره واقعه جمع کثیری از پیشینیان و عده قلیلی از متاخران که متعلق به زمان بعد از رسالت حضرت محمد ص  هستند می باشند.
پس نظر شخصی من است دین و راه هدایت را نباید منحصر به چند اثر دانست و فقط این اثار می تواند دسترسی انسان به این مفاهیم را اسانتر کرده و یا تسریع ببخشد ولی شرط لازم هدایت مطمئنا نمی باشد.


سلام
دوست داشتم به جای طرح ایراد در مورد امضاء که شاید خوشایند دوستان حداقل در این محفل نباشد در مورد شبهه تاریخی مزبور بحث می‌کردیم به هر حال برای رفع سوء تفاهم شما اشاره‌ای گذارا می‌کنم که اگر مثلا در زمان‌های بعد عالمان دینی آثاری ارائه بدهند که حرف‌های جدیدی برای گفتن داشته باشد به طور قطع آن آثار منشاء رجوع خواهند بود کمااینکه مدتهاست شیعه در فقه و منابع روایی به کتاب ارزشمند بحار الانوار مراجعه می‌کند و این به معنای حصر اثر نیست اما در حال حاضر این اثر جزء بهترین و کاملترین منبع روایی است در مورد کتب عرفانی و فلسفی هم ایضاً. خداوند هیچ وقت بشریت را بدون حجت و راهنما نمی‌گذارد و به فرمودهٔ حق تعالی دینش را به دست علما در زمان غیبت زنده نگه می‌دارد تفاسیر و آراء مفسرین در مورد آیات قرآن بعضاً مشابه و مختلف است و جای اشکال هم نیست.

_________________
قسم به جان خودم آن کس که فهم مطالب تمهید القواعد و شرح قیصری بر فصوص الحکم و فتوحات مکیه (اثر محی الدین ابن عربی) و مصباح الانس و اشارات و تنبیهات و شفاء (اثر ابن سینا) و اسفار (اثر ملاصدرا) روزی​اش نشده فهم تفسیر انفسی آیات قرانی و جوامع روایی روزی​اش نشده است.


فرازی از فرمایشات استاد علامه حسن زادهٔ آملی


بالا
 مشخصات  
تشکر کرده اید  
>
نمايش پست ها از پيشين:  مرتب سازي بر اساس  
ارسال مبحث جديد پاسخ به موضوع  [ 3 پست ] 

ساعت سایت بر اساسUTC + 3:30 ساعت تنظیم شده است


چه کسي حاضر است ؟

کاربران حاضر در اين انجمن: بدون كاربران آنلاين و 0 مهمان


شما نمي توانيد مبحث جديدي در اين انجمن ايجاد کنيد
شما نمي توانيد به مباحث در اين انجمن پاسخ دهيد
شما نمي توانيد پست هاي خود را در اين انجمن ويرايش کنيد
شما نمي توانيد پست هاي خود را در اين انجمن حذف کنيد

انتقال به:  
News News Site map Site map SitemapIndex SitemapIndex RSS Feed RSS Feed Channel list Channel list
Powered by phpBB & CentralClubs

[ Time : 0.181s | 20 Queries | GZIP : On ]
Seo