. [FONT=Times New Roman]ــ خليفه و اگر كسى به يكى از راههاى گفته شده به خلافت رسيد ، به زور ، يا با بيعت يك تن يا سه تن يا پنج تن ، يا با انتخاب خليفه قبلى ،
بر عموم مسلمانان واجب است كه او را به شخص و نام بشناسند و به خلافت بپذيرند . همانطور كه واجب است خدا و پيامبرش را بشناسند .
اين خود يك نظر است، امّا اكثريت معتقدند به همين اندازه كه مردم بدانند چه كسى خليفه است، كافى است و شناسايى تفصيلى احتياج نيست
و شناخت اجمالى كافى مىباشد.
(16) [HIGHLIGHT=#ffff00]
پيروان مكتب خلافت دسته روايت در معتبرترين كتب خويش از برجستهترين راويان نقل مىكنند ، و بر اساس آن مىگويند :
امام و خليفه مسلمانان هر كارى را مجاز است انجام بدهد و هر نوع ظلم و جور و اجحاف و فسق را هم مرتكب شود ،
جايز نيست بر روى او شمشير كشيد و با او مخالفت نمود و بر او خروج كرد . اينك نمونههايى از اين روايات : ( این روایات مربوط با کتب معتبر مکتب خلفاست ) 1 . حذيفه از پيامبر اكرم صلىاللهعليهوآله روايت مىكند :
« يَكُونُ بَعدى أئمّةٌ لايَهْتَدونَ بِهُدايَ وَ لايَستَنّونَ بِسُنَّتى فيهِمْ رِجالٌ قُلُوبُهُم كَقُلُوبِ الشّياطينِ فى جُثمانِ إنْسِ . »
قالَ : قُلتُ : كَيْفَ اَصنَعُ يا رسولَ اللّهِ اِنْ اَدْرَكْتُ ذلِكَ؟
قالَ : «تَسْمَعُ وتُطيعُ لِلْأميرِ ، وَاِنْ ضَرَبَ ظَهْرَكَ وَأَخَذَ مالَكَ ، فَاسْمَعْ وأطِعْ» .
(17) « پس از من پيشوايانى خواهند آمد كه به راه من نمىروند و به روش من عمل نمىكنند .
پارهاى از ايشان دلهايى همچون دل شياطين دارند اگر چه به ظاهر انسانند .
حذيفه مىگويد : گفتم : يا رسول اللّه! اگر من آن زمان را دريابم چه عكس العملى نشان دهم؟
فرمود : «شنوايى صد درصد و اطاعت مطلق از امير كن . حتّى اگر بر پشتت بكوبد و مالت را ببرد ، تو بايد فرمان ببرى و گوش به دستورش بسپارى» .
2 . ابن عبّاس از پيامبر اكرم صلىاللهعليهوآله روايت مىنمايد :
« مَنْ رَأى مِن إمامِهِ شيئا يَكرَهُهُ فَلْيَصبِرْ فَإنَّه مَنْ فارَقَ الجَماعَةَ شِبْرا فَماتَ ، ماتَ ميتةَ جاهِليّة . »
(18) « اگر كسى از پيشوا و زمامدار خويش چيز ناخوشآيندى مشاهده كرد ، بايد كه صبر كند ؛ زيرا گر كسى از دستگاه خلافت و مسلمانان
پيرو آنها ، يك وجب دور شود و بر آن بميرد ، مانند مردگان جاهليّت مرده است . »
3 . در روايت ديگر ابن عبّاس ، از آن حضرت چنين نقل شده است :
« لَيْسَ أحَدٌ مِنَ النّاسِ خَرَجَ مِنَ السُّلطانِ شِبْرا فَمَاتَ عَلَيْه ، إلاّ ماتَ ميتةَ جاهليَّة . »
(19) « هيچكس را نرسد كه بر پادشاه و امام زمان خود قيام كند ، و حتّى وجبى از حكومت او سرپيچى نمايد .
اگر چنان كند و بميرد ، بر سنّت جاهليّت مرده باشد . »
يكى از دانشمندان بزرگ مكتب خلفا در ذيل اين احاديث ، در بابى به عنوان «لزوم طاعة الامراء» مىگويد :
عموم اهل سنّت يعنى فقها و محدّثان و متكلّمان مىگويند كه حاكم با فسق و ظلم و زير پا گذاشتن حقوق مردم ، معزول نمىشود
و نمىتوان او را خلع نمود . و اصولاً جايز و روا نيست كه عليه او قيام شود ، بلكه واجب است كه او را پند و اندرز دهند ،
و او را از خداوند و قيامت بترسانند . زيرا در اين زمينه احاديثى از پيامبر به دست ما رسيده است كه ما را از خروج عليه زمامدار باز مىدارد .
خلاصه سخن اينكه قيام بر ضدّ پيشوايان و زمامداران به اجماع همه مسلمانان حرام است ؛ اگر چه فاسق و ستمگر هم باشند . بنابر اين عقيده ، خروج بر يزيد بن معاويه شرابخوار و سگباز و قاتل و جانى ،
و قيام عليه عبدالملك بن مروان كه سربازانش خانه كعبه را با منجنيق خراب كردند ،
و جنگ بر ضدّ وليد كه قرآن كريم را هدف تير قرار داد ، جايز نيست و حرام مىباشد!!! ــ «نووى» شارح دانشمند صحيح مسلم ، به دنبال سخنان بالا مىگويد :
«روايات فراوان پشت در پشت هم داده گفتار بالا را اثبات مىكنند ، و از آن گذشته اهل سنّت
اجماع كردهاند
كه زمامدار با فسق و فجور از امامت عزل نمىگردد» .
(20) اين دانشمند در اينجا به آيه شريفه «أَطِيعُواْ الرَّسُولَ وَأُوْلِى الْأَمْرِ مِنكُمْ»
(21) استناد كرده و گفته است كه چون زمامداران ،
اولياى امورند ، از ايشان بايد اطاعت كرد .
____________________________
16 . ماوردى : ص 15 .
17 . صحيح مسلم : ج 6 ص 20 ـ 22 ، باب الامر بلزوم الجماعة ، چ محمّد على صبيح بميدان الازهر قاهره .
18 . صحيح مسلم ، باب الامر بلزوم الجماعة : ج 6 ص 22 ـ 60 ، چ مصر 1334 ق .
19 . همان .
20 . شرح نووى بر مسلم ، باب الامر بلزوم الجماعة : ج 2 ص 229 . و نيز رجوع كنيد به : السنن الكبرى ، بيهقى : ج 8
ص 158 و 159 ؛ منتخب كنزالعمّال : ج 2 ص 146 و 147 و 148 و 149 وبعد ؛ مسند احمد : ج 2 ص 93 و 306 و 381 و 488 ، و ج 3 ص 144 و ج 4 ص 126 و 202 ؛ مسند أبى داوود : ج 4 ص 242 و 241 ح 4759 و 4758 و 4762 ؛ سنن الترمذى : ج 4 ص 488 ح 2199 .
21 . سوره نساء : 59 . [HR]
ادامه ...
برای آگاهی از عقیده مکتب اهل بیت (علیهم السلام ) به بخش زیر مراجعه نمایید :
تعیین حافظان اسلام پس از پیامبر اکرم (ص) توسط خداوند متعال