جانشین پیامبر اسلام (ص) ـ برتری امام علی (ع)

مدیر انجمن: شورای نظارت

ارسال پست
Commander
Commander
پست: 2503
تاریخ عضویت: جمعه ۱۱ آبان ۱۳۸۶, ۳:۰۶ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 7581 بار
سپاس‌های دریافتی: 6236 بار
تماس:

جانشین پیامبر اسلام (ص) ـ برتری امام علی (ع)

پست توسط مائده آسمانی »

 تصویر  


  جانشین پیامبر اسلام (ص) ـ برتری امام علی (ع)  
    
    هشام بن‌حكم باضرار ابن منبي (استاد مذهب جبر)   


  
  
    ضرار بن ضبی كه از علمای بزرگ اهل تسنّن و رئیس مذهب جبر بود نزد یحیی بن خالد وزیر هارون الرّشید آمد،    
    
    پس از گفتاری گفت: «من برای بحث و مناظره آماده هستم، هر كس را بخواهی بگو برای بحث حاضر گردد.»    
    

[COLOR=#953734]یحیی: آیا آماده‌ای با «ركن شیعه» مناظره كنی؟
     
    

[COLOR=#953734]ضرار: آری، با هر شخصی آماده مناظره هستم.



یحیی برای هشام بن حكم (شاگرد برجسته امام صادق ـ علیه السّلام ـ پیام فرستاد، هشام حاضر شد،

[COLOR=#953734]و مجلس بحث و مناظره به ترتیب زیر، شروع گردید:  


هشام: در مسئله امامت، آیا شایستگی شخصی برای مقام رهبری، از ظاهر فهمیده می‌شود یا از باطن؟


ضرار: ما از ظاهر می‌فهمیم، زیرا درك باطن اشخاص جز از راه وحی، میسّر نیست.


هشام: درست‌گفتی، اكنون به من بگو بدانم در مورد ابوبكر و علی بن ابیطالب ـ علیه السّلام ـ ، كدام‌یك در ظاهر، با شمشیر

از حریم رسول خدا ـ صلّی الله علیه و آله ـ دفاع می‌كرد، و با ایثار و فداكاری به میدان‌ها می‌رفت و دشمنان كینه‌توز پیامبر

ـ صلّی الله علیه و آله ـ را به خاك هلاكت می‌افكند، و نقش بسیار در پیروزی مسلمانان در جنگها داشت؟


ضرار: علی ـ علیه السّلام ـ جهاد بیشتر داشت، ولی از لحاظ معنوی (باطن) ابوبكر داری مقام ارجمندتری بود .

هشام: این سخنی كه گفتی از امور باطنی است، ولی ما هم اكنون به اقرار خودت، در امور ظاهری گفتگو می‌كنیم،

تو اكنون با اعتراف به برتری علی ـ علیه السّلام ـ در مسئله جهاد، ضمناً شایستگی علی ـ علیه السّلام ـ را برای مقام

رهبری، در ظاهر، اقرار نمودی.


ضرار: از نظر ظاهر، آری.


هشام: هرگاه ظاهرنیك با باطن نیك هماهنگ شد، آیا چنین چیزی بیان‌گر قاطع برای برتری صاحبش نخواهد بود؟


ضرار: قطعاً بیان‌گر برتری صاحبش خواهد شد.


هشام: آیا می‌دانی كه (مطابق احادیث مسلّم و مورد قبول همه گروه‌های اسلام) پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ به علی

ـ علیه السّلام ـ فرمود:

اَنْتَ مِنّیِ بِمَنْزِلَهِ هاروُنَ مِن مُوسی اِلاّ اَنَّهُ لاَنبِیَّ بَعْدی:

«نسبت تو به من همانند نسبت هارون (برادر و وصیّ موسی) به موسی ـ علیه السّلام ـ است، با این فرق كه بعد از من

پیامبری نیست».


ضرار: این حدیث را قبول دارم (با توجّه به این‌كه ضرار گفته بود حقّانیّت باطن به وسیله وحی الهی شناخته می‌شود، و سخن

پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ از وحی سرچشمه می‌گیرد).


هشام: آیا صحیح است كه پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ علی ـ علیه السّلام ـ را این‌گونه تعریف كند، مگر در هنگامی كه علی

ـ علیه السّلام ـ در باطن، نزد پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ لیاقت چنین تعریفی داشته باشد؟


ضرار: «نه، صحیح نیست مگر در وقتی كه علی ـ علیه السّلام ـ در باطن دارای لیاقت آن تعریف باشد.»


هشام: بنابراین، با این بیان به اعتراف خودت، علی ـ علیه السّلام ـ در ظاهر و باطن، برتری دارد و از این رو او به مقام امامت

و رهبری امّت از دیگران شایسته‌تر می‌باشد.



ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ






- فصول المختاره، سیّد مرتضی، ج 1، ص 9، نشر مكتبه الداوری؛ قاموس الرّجال، ج 9، ص 342، (به‌طور اقتباس و توضیح).


  
   
تصویر
ارسال پست

بازگشت به “امام شناسی”