غدير از نگاه چهارده خورشيد

مدیر انجمن: شورای نظارت

ارسال پست
Moderator
Moderator
پست: 2025
تاریخ عضویت: دوشنبه ۲ شهریور ۱۳۸۸, ۲:۲۳ ب.ظ
محل اقامت: آذربایجان
سپاس‌های ارسالی: 2903 بار
سپاس‌های دریافتی: 3754 بار

غدير از نگاه چهارده خورشيد

پست توسط قهرمان علقمه »

 تصویر 
  غدير از نگاه چهارده خورشيد  



اساس مذهب تشيع بر دو حديث پايه گذاري شده است: يكي حديث ثقلين(1)،

كه پيامبراكرم صلي‏الله‏عليه‏و‏آله در كمتر از نود روز در چهار مكان آن را به مردم گوشزد كرد؛ ديگري حديث غدير. مي‏توان گفت حديث دوم مكمل حديث اول است.

سفارش بيش از حد پيامبر صلي‏الله‏عليه‏و‏آله در باره قرآن و عترت و نيز اصرار آن حضرت بر امامت و جانشيني اميرمؤمنان عليه‏السلام نشان دهنده اين حقيقت است

كه حضرت نگران آشوبي بود كه امت اسلامي بعد از وي با آن رو به رو مي‏شود.

اهميت دادن به غدير، اهميت دادن به رسالت پيامبرگرامي اسلام صلي‏الله‏عليه‏و‏آله است.

مادر اين مقاله واقعه غدير را از زبان عارفان واقعي غدير يعني پيامبر صلي‏الله‏عليه‏و‏آله و امامان معصوم عليهم‏السلام مورد مطالعه قرار مي‏دهيم.


 رسول خدا و غدير 


شيخ صدوق در كتاب «امالي» از امام باقر عليه‏السلام و آن حضرت از جدش چنين نقل مي‏كند:

روزي رسول گرامي اسلام صلي‏الله‏عليه‏و‏آله به اميرمؤمنان عليه‏السلام فرمود

: اي علي، خداوند آيه «ياايَّهاالَّرسُولُ بَلِّغْ ما اُنْزِلَ اِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ»(2)

را در باره ولايت تو بر من نازل كرد. اگر آنچه به من امر شده تبليغ نكنم، عملم باطل است و كسي كه خدا را بدون ولايت تو ملاقات كند، كردارش باطل است.

اي علي، من جز سخن خدا نمي‏گويم.(3)


 امام علي و غدير 


سليم بن قيس هلالي به بيعت اميرمؤمنان عليه‏السلام باابوبكر اشاره كرده، مي‏گويد:

«ثم اقبل عليهم عليفقال: يا معشرالمسلمين و المهاجرين و الانصار انشد كم اللّه اسمعتم رسول اللّه يقول يوم غديرخم كذا و كذا فلم يدع شيئاً قال

عنه رسول اللّه الاّ ذكّرهم ايّاه قالوا نعم»(4)


پس علي عليه‏السلام به مردم فرمود: اي مسلمانان و مهاجران و انصار، آيا نشنيديد كه رسول خدا صلي‏الله‏عليه‏و‏آله روز غديرخم چنين و چنان فرمود.

سپس تمام چيزهايي را كه پيامبر صلي‏الله‏عليه‏و‏آله در آن روز فرموده بود به مردم ياد آوري كرد. همگي گفتند: آري.


در اين زمينه مي‏توان به استدلالهاي اميرمؤمنان علي عليه‏السلام اشاره كرد.

از جمله استدلال آن حضرت براي ابوبكر كه فرمود: بر اساس حديث پيامبر صلي‏الله‏عليه‏و‏آله در روز غدير، آيا من مولاي تو و هر

مسلماني هستم يا تو؟ ابوبكر گفت: شما.(5)

ابي الطفيل مي‏گويد: در روز شورا در خانه بودم و شنيدم كه علي عليه‏السلام گفت: آيا غير از من كسي در ميان شما هست

كه پيامبر صلي‏الله‏عليه‏و‏آله به او گفته باشد: «من كنت مولاه فعلي مولاه اللّهم وال من والاه و عاد من عاداه.»

همگي گفتند: نه.(6)


 حضرت زهرا عليها‏السلام و غدير  

ابن عقده در كتاب معروفش «الولاية» از محمد بن اُسيد چنين روايت كرده است:

از فاطمه زهرا پرسيدند: آيا پيامبر صلي‏الله‏عليه‏و‏آله پيش از رحلتش در باره امامت اميرمؤمنان چيزي فرمود؟

آن حضرت جواب داد: «و اعجباانسيتم يوم غديرخم؛»(7) شگفتا! آيا روز غديرخم را فراموش كرديد؟!
فاطمة بنت الرضا از فاطمه بنت الكاظم عليه‏السلام و او از فاطمه بنت الصادق عليه‏السلام چنين نقل كرد: ام گلثوم، دختر فاطمه زهرا عليها‏السلام نقل كرد كه

پيامبر در روز غدير فرمود: «من كنت مولاه فعلي مولاه»(8)


 امام حسن مجتبي عليه‏السلام و غدير  

از امام جعفر صادق عليه‏السلام چنين روايت شده است: امام حسن عليه‏السلام هنگامي كه مي‏خواست با معاويه آتش بس اعلام كند،

به او فرمود: امت مسلمان از پيامبر صلي‏الله‏عليه‏و‏آله شنيدند كه در باره پدرم فرمود: «انه مني بمنزلة هارون من موسي»؛

همچنين ديدند كه پيامبر صلي‏الله‏عليه‏و‏آله وي را در غديرخم به عنوان امام نصب فرمود.(9)


 امام حسين عليه‏السلام و غدير 


سليم بن قيس مي‏نويسد: امام حسين عليه‏السلام قبل از مرگ معاويه خانه خدا را زيارت كرد. سپس بني‏هاشم را جمع كرده فرمود:

آيا مي‏دانيد پيامبر اكرم صلي‏الله‏عليه‏و‏آله علي عليه‏السلام را در روز غدير خم نصب كرد؟

همگي گفتند: آري.(10)


 امام زين العابدين عليه‏السلام و غدير 


ابن اسحاق، تاريخ نويس معروف، مي‏گويد: به علي بن حسين گفتم: «من كنت مولاه فعليّ مولاه» يعني چه؟

حضرت فرمود: «اَخْبَرَهُمْ انة الامام بعده»؛ به آنها خبر داد كه اوست امام بعد از خودش.(11)


 امام محمد باقر عليه‏السلام و غدير 


ابان بن تغلب مي‏گويد: از امام باقر عليه‏السلام در باره گفته پيامبر: «من كنت مولاه فعليّ مولاه» پرسيدم: حضرت فرمود:

اي اباسعيد، پيامبر فرمود: اميرمؤمنان در ميان مردم جانشين من خواهد بود.(12)


 امام جعفرصادق عليه‏السلام و غدير  


زيد شحام مي‏گويد: نزد امام صادق بودم، مردي معتزلي از وي در باره سنت پرسيد.

حضرت در پاسخ فرمود: هر چيزي كه فرزند آدم به آن نياز دارد (حكم آن) در سنت خدا و پيامبر صلي‏الله‏عليه‏و‏آله وجود دارد و چنانچه سنت نبود،

خداوند هرگز بر بندگان احتجاج نمي‏كرد.

مرد پرسيد: خداوند با چه چيزي بر ما احتجاج مي‏كند؟

حضرت فرمود:

«اَلْيَومَ اَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينُكُم وَ اَتْمَمْتُ عَلَيْكُم نِعْمَتي وَ رَضيتُ لَكُمُ الاِسلامَ دِيناً»؛

بدين وسيله ولايت را تمام گردانيد و اگر سنت يا فريضه تمام نبود، خدا به آن احتجاج نمي‏كرد.(13)


 امام موسي كاظم عليه‏السلام و غدير 

عبدالرحمن بن حجاج از حضرت موسي بن جعفر عليه‏السلام در باره نماز در مسجد غديرخم(14) پرسيد.

حضرت در پاسخ فرمود: «صلّ فيه فان فيه فضلا و قد كان ابي يامربذلك»(15)؛ نماز بخوان، بدرستي كه در آن فضل فراوان وجود دارد و پدرم به آن امر مي‏كرد

 امام رضا عليه‏السلام و غدير 


محمد بن ابي نصر بزنطي مي‏گويد: خدمت امام رضا عليه‏السلام بودم، در حالي كه مجلس پر از جمعيت بود و با يكديگر درباره غدير گفتگو مي‏كردند،

برخي از مردم اين واقعه را منكر شدند؛ امام فرمود: پدرم از پدرش روايت كرد كه روز غدير در ميان اهل آسمان مشهورتر است تا ميان اهل زمين.

سپس فرمود: اي ابي نصر، «اين ماكنت فاحضر يوم الغدير»؛ هركجا كه هستي در اين روز نزد اميرمؤمنان عليه‏السلام باش.

بدرستي كه در اين روز خداوند گناه شصت سال از مردان و زنان مومن و مسلم را مي‏آمرزد و دو برابر آنچه در ماه رمضان از آتش دوزخ مي‏رهاند؛

در اين روز آزاد مي‏كند... سپس فرمود:

«واللّه لوعرف الناس فضل هذا اليوم بحقيقة لصافحتُهُم الملائكة كُلَّ يومٍ عشر مرات»(16)
اگر مردم ارزش اين روز را مي‏دانستند، بي‏ترديد فرشتگان در هر روز ده بار با آنان مصافحه مي‏كردند.


 امام محمد جواد عليه‏السلام و غدير 


ابن ابي عمير از ابو جعفرثاني عليه‏السلام در ذيل آيه

«يا اَيُّهَاالذِّينَ آمَنُوا اُوفُوا بِالْعُقُودِ»(17)

چنين روايت كرد: پيامبر گرامي صلي‏الله‏عليه‏و‏آله در ده مكان به خلافت اشاره كرده است؛ سپس آيه «يا ايهاالذين آمنوا اوفوا بالعقود» نازل شد.(18)

در توضيح اين روايت بايد گفت: آيه ياد شده در اول سوره مائده است. اين سوره، آخرين سوره‏اي است كه بر قلب نبي‏اكرم صلي‏الله‏عليه‏و‏آله نازل شد.

در اين سوره، «آيه اكمال» و «آيه تبليغ، كه ناظر به واقعه غدير است، وجود دارد.


 امام هادي عليه‏السلام و غدير 


شيخ مفيد، در كتاب شريف ارشاد، زيارت اميرمؤمنان علي عليه‏السلام را از امام حسن‏عسكري عليه‏السلام و آن امام از پدرش نقل مي‏كند

و مي‏گويد: امام جواد عليه‏السلام در روز عيد غدير، حضرت علي عليه‏السلام را زيارت كرد و فرمود:

«اشهد انك المخصوص بمدحة‏اللّه المخلِصُ لطاعة‏اللّه ...»؛ شهادت مي‏دهم كه مدح خدا به تو اختصاص دارد و در طاعت او مخلصي.

سپس مي‏فرمايد: خداوند حكم فرمود: «يا اَيُّهَاالرَّسُولُ بَلِّغْ ما اُنْزِلَ اِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ وَ اِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمْابَلَّغْتَ رِسالَتَه وَ اللّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النّاس.»

آنگاه ادامه مي‏دهد: پيامبر صلي‏الله‏عليه‏و‏آله خطاب به مردم كرد و از آنها پرسيد: آيا آنچه برعهده داشتم، ابلاغ كردم؟

همگي گفتند: آري.

سپس فرمود: خدايا گواه باش! بعد از آن فرمود:

«الستُ اولي بالمؤمنين من انفسهم؟ فقالوا بلي فاخذ بيدك و قال من كنت مولاه فهذا عليّ مولاه، اللهم وال من والاه و عاد من عاداه و انصر من نصره و اخذل من خذله؛»

آيا من به مؤمنان از خود آنها سزاوارتر نيستم؟ گفتند: بله. پس از آن دست علي عليه‏السلام را گرفت و فرمود: هركس من مولاي اويم، اين علي مولاي اوست...(19)

 امام حسن عسكري عليه‏السلام و غدير 


حسن بن ظريف به امام حسن عسكري عليه‏السلام نامه نوشت و پرسيد: گفته پيامبر

«من كنت مولاه فعليٌ مولاه» يعني چه؟ حضرت در پاسخ فرمود:

«اراد بذلك ان جعله علماً يعرف به حزب اللّه عند الفرقة»؛ خداوند اراده فرمود كه اين جمله، نشان و پرچمي باشد تا حزب خدا هنگام اختلافها با آن شناخته شود.

اسحاق بن اسماعيل نيشابوري مي‏گويد: حضرت حسن‏بن علي عليه‏السلام به ابراهيم چنين نوشت: خداوند متعال با منّت و رحمت خويش واجبات را بر شما مقرر كرد.

اين كار به سبب نياز او نبود، بلكه رحمت او بود كه متوجه شما شد.

هيچ معبودي جز او وجود ندارد؛ او چنان كرد تا ناپاك را از پاك جدا سازد و اندرون شما را بيازمايد تا به سوي رحمت او پيش بگيرد و منازل شما در بهشت معين شود.

از اينرو، حج و عمره، اقامه نماز، پرداخت زكات، روزه و ولايت را بر شما واگذار كرد و دري را فرا راهتان قرار داد تا درهاي ديگر واجبات را باز كنيد؛

كليدي را براي يافتن راه خود قرار داد. اگر محمد و جانشينان او از فرزندش نبود، شما مانند حيوانات سرگردان مي‏مانديد و هيچ واجبي از واجبات را فرا نمي‏گرفتيد.

مگر مي‏توان از غير در، وارد مكاني شد؟ وقتي خداوند به سبب تعيين اوليا پس از پيامبر صلي‏الله‏عليه‏و‏آله ، نعمت خود را بر شما تمام كرد،

فرمود:

«اَلْيَومَ اَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَ اَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتي وَ رَضيتُ لَكُمُ اْلاِسْلامَ دِيناً»(20) امروز دينتان را كامل و نعمت خود را بر شما تمام كردم و راضي شدم كه اسلام دين شما باشد.

سپس براي اولياي خود برگردن شما حقوقي قرار داد و به شما فرمان داد

حقوق آنها را ادا كنيد تا زنان و اموال و خوراك و آشاميدنيها بر شما حلال باشد و به واسطه آن بركت و رشد و ثروت را به شما بشناساند و اطاعت كنندگان

شما را به واسطه غيبت بشناساند...(21)


 امام زمان عليه‏السلام و غدير 

در دعاي ندبه كه ظاهراً منسوب به آن حضرت است چنين مي‏خوانيم:


«... فلما انقضت ايامه اقام وليه علي‏بن ابي طالب صلواتك عليهما و آلهما هاديا اذكان هوالمنذر و لكل قوم هاد فقال و الملاءُ امامه من كنت مولاه فعليٌّ مولاه...»



پاورقيها:
15 ـ اصول كافي، ج 4، ص 566.

19 ـ بحارالانوار، ج 100، ص 363.

10 ـ سليم بن قيس، ص 168.

12 ـ معاني الاخبار، ص 66.

1 ـ حديث ثقلين در بيشتر منابع اهل سنت وارد شده است. ما به پاره‏اي از آنها اشاره مي‏كنيم: السنة شيباني، ص 337 و 629 ح 1551؛ صحيح ترمذي، ج 5، ص 663؛ سنن كبري بيهقي، ج 10، ص 114؛ المستدرك، حاكم نيشابوري، ج 3، ص 110؛ فضائل الصحابة، احمد بن حنبل، ج 1، ص 171 و ج 2، ص 588؛ سنن ابي‏داود، ج 2، ص 185؛ طبقات كبري، ابن سعد، ج 2، ص 194؛صحيح مسلم، ج 4، ص 1873.

17 ـ سوره مائده، آيه 1.

13 ـ تفسير برهان، ج 1، ص 446.

14 ـ در باره اهميت اين مسجد به مجله ميقات حج شماره 12 مراجعه شود.

11 ـ معاني الاخبار، ص 65؛ بحارالانوار، ج 37، ص 223.

16 ـ تهذيب الاحكام، شيخ طوسي، ج 6، ص 24، ح 52؛ مناقب ابن شهرآشوب، ج 3، ص 41.

18 ـ تفسيرقمي، ج 1، ص 160.

21 ـ علل الشرائع، ج 1، ص 249، باب 182، ح 66.

2 ـ سوره مائده، آيه 71.

20 ـ همان، ج 37، ص 223.

3 ـ امالي شيخ صدوق، مجلس، 74، ص 400.

4 ـ كتاب سليم بن قيس هلالي، نشر مؤسسه بعثت، ص 41.

5 ـ خصال شيخ صدوق، ص 505، باب اربعين، ج 30.

6 ـ امالي شيخ صدوق، ج 1، ص 342.

7 ـ اثبات الهداة، حرعاملي، ج 2، ص 112، ح 473؛ مناقب ابن شهر آشوب، ج 3، ص 25 ـ 26.

8 ـ اثبات الهداة، ج 2، ص 112؛ احقاق الحق، ج 16، ص 282.

9 ـ امالي شيخ صدوق، ج 2، ص 171.
ارسال پست

بازگشت به “خطابه غدیر”