« * » - « * » خنچۀ عقد « * » - « * »
مدیران انجمن: قهرمان علقمه, شورای نظارت
-
- پست: 2503
- تاریخ عضویت: جمعه ۱۱ آبان ۱۳۸۶, ۳:۰۶ ب.ظ
- سپاسهای ارسالی: 7581 بار
- سپاسهای دریافتی: 6236 بار
- تماس:
« * » - « * » خنچۀ عقد « * » - « * »
[FONT=Book Antiqua]خنچۀ عقد
مقدمه :
الحمدلله اقراراً بنعمة و لااله الاالله اخلاصاً لوحدانیته و الصلوة و السّلام علی اشرف بریته و علی الأصفیاء من عترته.
و بعد فقد کان من فضل الله علی الأنام أن أغناهم بالحلال عن الحرام فقال وانکحوا الایامی منکم و الصالحین من عبادکم و امائکم إن یکونوا
فقراءَ یغنهم الله من فضله والله واسع علیم .
و قال رسول الله [SUB](ص)[/SUB] : من تزوّج احرز نصف دینه ، فلیتق الله فی النّصف الآخر .
[HR]
لحظات سخت انتظار رو به پایان است ، انتظاری شیرین در آستانۀ رؤیایی شورانگیز تعبیر خواهد شد .
نشستن کنار خنچۀ عقد برای پسر و دختری که این لحظه هرگز برایشان فراموش نخواهد شد .
آنها در آستانۀ پیوند الهی و آسمانی خود قرار دارند . میثاقی که همۀ فرداهای آنان را به هم پیوند خواهد زد .
گرهی که دو سرنوشت را به هم در می آمیزد .
کنار خنچه عروس خانمی لبریز از عاطفه و احساس و پر از ناز و حیا ، چشم به جادۀ زندگی با آرزوهای رنگارنگ و در کنار او آقا دامادی
جوان ، مصمم و پر امید ، غرق عشق و شیدایی ، چشم به هدفهای دور و دغدغه مند فراز و نشیبهای زندگی نشسته .
در کنار آنان چشمانی پر از مهر و آکنده از اشک شوق و دلهایی غرق شادمانی و سرور پدران و مادران که لحظۀ پیوند گلهای بوستان
زندگی شان را انتظار می کشند .
چه میثاق پر فروغی ! انجام فرمان الهی هماهنگ با سنّت نبوی [SUB](ص)[/SUB] و شیوۀ علوی[SUB] (ع)[/SUB] .
دلهایی لبریز از مودت خاندان پیامبر (ص) که برای فلاح و خوشبختی با یکدیگر پیمان می بندند.
دو پرستو که بال در بال هم ، پروازی را تا آشیان قدس و بهشت رضوان آغاز می کنند ، ساکت و آرام به خطبۀ زیبایی گوش میکنن که
روزی از لبان مبارک پیامبر [SUB](ص)[/SUB] در عقد فاطمه[SUB] (س)[/SUB] و علی [SUB](ع)[/SUB] جاری شد .
خطبه ای که خطبۀ عشق است ، با جاری شدنش عشقی باور نکردنی در دل این دو جوان مومن و خداجو می افتد و این عشق کمکی
است برای رسیدن به عرش از فرش .
صدای تپش های قلب عروس خانم همراه با زمزمه های قرائت آیات نور و اضطراب آقا داماد را می شود حس کرد .
-----------------------------------------------
برای عکس خیلی گشتم که یه عکس ساده و سنتی و قشنگ پیدا کنم ولی از این بهتر ندیدم .
میخواستم خودم درست کنم عکس بندازم ولی نشد دیگه .
آخرین ويرايش توسط 1 on مائده آسمانی, ويرايش شده در 0.
-
- پست: 2503
- تاریخ عضویت: جمعه ۱۱ آبان ۱۳۸۶, ۳:۰۶ ب.ظ
- سپاسهای ارسالی: 7581 بار
- سپاسهای دریافتی: 6236 بار
- تماس:
Re: « * » - « * » خنچۀ عقد « * » - « * »
[FONT=Book Antiqua]ازدواج ؛ ناموس طبیعت ، دستور شریعت
اینک لحظۀ پرشکوه یک پیوند آسمانی از راه رسیده است .
دو رهروِ جوان می خواهند بر اساس خواست و رضای خداوند ، دست در دست هم ، راه زندگی را به سوی هدف والای آن سِیر کنند.
راستی ! این چه میثاق عمیق و مهمی است !
طبع و غریزه ، « زوج » می خواهد .
روانِ پُر تلاطم ، « همسر » می طلبد .
روحِ بی قرار ، بدون « او » احساس نقصان و کمبود می کند .
خداوند هر یک را بدون دیگری نمی پسنند و پیامبر [SUB](ص)[/SUB] « ازدواج » را سنّت خویش و راه رسیدن به رضای الهی و صیانت بخشیدن به
نیمی از دین معرفی می کند .
هدف زندگی :
زندگی یک کاروان طولانی است که منازل و مراحلی دارد ، هدف والایی نیز دارد .
هدف انسان در زندگی باید این باشد که از وجود خود و موجودات پیرامونش برای تکامل معنوی و نفسانی استفاده نماید .
مطلب اصلی و اول ، این است که این ازدواجی که خدای متعال سنت قرار داده و آفرینش هم آن را اقتضا می کند .
یکی از نعمتها و اسرار الهی و یکی از پدیده های اجتناب ناپذیر زندگی بشری است .
خداوند اصرار دارد :
اگرچه شرعاً در زمرۀ واجبات ذکر نشده ، اما به قدری تحریص و ترغیب شده است که انسان می فهمد خدای متعال بر این امر اصرار
دارد، آن هم نه به عنوان یک کارگزاری ، بلکه به عنوان یک حادثۀ ماندگار و دارای تأثیر در زندگی و جامعه .
لذا این همه بر پیوند میان زن و شوهر تحریص کرده و جدایی را مذمت نموده است .
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله و سلّم :
در اسلام هيچ بنايى ساخته نشد ، كه نزد خداوند عز و جل محبوبتر و ارجمندتر از ازدواج باشد .
بحار الأنوار : جلد 100 صفحه 222
امام صادق عليهالسلام :
خداوند عز و جل خانهاى را كه در آن عروسى باشد دوست دارد و خانهاى را كه در آن طلاق باشد ،
دشمن دارد و نزد خداوند عز و جل چيزى منفورتر از طلاق نيست .
الكافي : 6 / 54 / 3
خداوند از زن و مرد تنها خوشش نمی آید :
خدای متعال از زن و مرد تنها خوشش نمی آید ، چرا که در سوره روم آیه 21 آمده :
وَمِنْ آيَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُم مِّنْ أَنفُسِكُمْ أَزْوَاجًا لِّتَسْكُنُوا إِلَيْهَا وَجَعَلَ بَيْنَكُم مَّوَدَّةً وَرَحْمَةً ...
و از نشانههاى او اينكه از [نوع] خودتان همسرانى براى شما آفريد تا بدانها آرام گيريد و ميانتان دوستى و رحمت نهاد ...
ازدواج در آغاز احساس نیاز :
اسلام اصرار دارد که پسرها و دخترها در همان سنینی که برای ازدواج آماده اند ازدواج نمایند .
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله و سلّم :
هيچ جوانى نيست كه در دوره جوانى خود ازدواج كند ، مگر آن كه شيطان او فرياد برآورد كه :
«واى بر او ، واى براو ! دو سوم دينش را از (گزند) من حفظ كرد» .
بنابراين ، انسان بايد براى حفظ يك سوم ديگر ، تقواى خدا در پيش گيرد .
بحار الأنوار : جلد 100 صفحه 220
ازدواج در حال شور و شوق :
پیامبر (ص) اصرار داشند جوانها زود ازدواج کنند - چه دخترها و چه پسرها - البته با میل خودشان و با اختیار خودشان ، نه اینکه دیگران
برایشان تصمیم بگیرند .
خیلی از افراد بر این قائلند که ازدواج زودرس ماندگار نیست ، درست بر عکس است ، این طور نیست .
اگر درست صورت بگیرد ، ازدواجهای بسیار ماندگار و خوبی هم خواهد بود و زن و شهور در چنین خانواده ای کاملاً با همی صمیمی
خواهند بود .
برکات و فواید ازدواج :
ازدواج برای زن و مرد یک وسیلۀ آرامش و آسایش روحی و وسیلۀ دلگرم شدن به تداوم فعالیت زندگی است .
وسیلۀ تسلی ، وسیله پیدا کردن یک غمخوار نزدیک که برای انسان در طول زندگی لازم است .
به جز مسائل غریزی و جنسی ، مسألۀ تولید نسل و داشتن فرزند هم خود از دلخوشیهای بزرگ زندگی است .
بنای نسل بشری به ازدواج است . قوام عالم به ازدواج است . انتقال تمدّنها و فرهنگها به ازدواج است . بقای استقلال جوامعب - چه از
لحاظ سیاسی و چه از جهات دیگر - به ازدواج است . برکات و فراوانی بر ازدواج وارد است .
شرایط کمالی ازدواج :
در شرع آمده که پیوند ازدواج را محکم نگهدارید . شرایطی را در همۀ زمینه ها معین کرده .
در زمینه اخلاق و رفتار گفته : وقتی زن گرفتید ، وقتی شوهر کردید ، باید اخلاقتان را خوب کنید ، باید همکاری کنید ، باید گذشت کنید،
باید محبّت کنید ، باید او را دوست بدارید و باید به او وفادای کنید .
کُفو بودن از نظر اسلام :
عمده مسائل درباب کفو ایمان است ، یعنی هر دو مومن ، هر دو دارای تقوی و پرهیزگاری و هر دو معتقد به مبانی الهی و اسلامی و
عامل به آن ها .
اینکه تأمین شد، بقیه چیزها اهمیتی ندارد ... وقتی تقوی و پاکدامنی و طهارت دختر و پسر معلوم شد ف سایر چیزها را خدای متعال
تأمین می فرماید .
المؤمن کفر المؤمنة و المسلم کفر المسلمه .
وسائل الشیعه ، ج 20 ، ص 67
روش اسلام بهتر است :
برای مرد حقوقی ، برای زن حقوقی ، برای زندگی آدابی ، برای ازدوج روش و شیوه ای معین کرده است که باعث خوشبخت شدن و
استمرار زندگی دو جوان می شود برای رسیدن به قرب الهی .
به همین آسانی !
در این عقدی که خوانده میشود ، در حقیقت دو طرف بیگانه از هم را با همین چند کلمه ، با یکدیگر متصل و مرتبط می کند ، به طوری که
از همه عالم به هم ، محرمتر و نزدیکتر و مهربانتر می شوند .
ثانیاً ، با این عقد یک سلول جدید در پیکرۀ اجتماع ، ایجاد می شود که این پیکرۀ اجتماع از سلولهای خانواده ها تشکیل شده است .
ثالثاً ، خانم و آقا هر کدام نیازهایی دارند به جنس مخالف ، آن نیازها با این چند کلمه عقد بر طرف میشود.
ادامه دارد ...
-
- پست: 2503
- تاریخ عضویت: جمعه ۱۱ آبان ۱۳۸۶, ۳:۰۶ ب.ظ
- سپاسهای ارسالی: 7581 بار
- سپاسهای دریافتی: 6236 بار
- تماس:
Re: « * » - « * » خنچۀ عقد « * » - « * »
[FONT=Book Antiqua]کانون گرم خانواده
[FONT=Book Antiqua]
[FONT=Book Antiqua]
همه چی از همون نشستن کنار عقد شروع شد .
نشستنی که برای یه ساعت و دو ساعت نبود ، نشستنی بود که باعث نشستن یه عمر کنار هم بودن شد .
خیلی باید دقت میکردن که این نشستن چه طور نشستنی باشه ، با کی باشه ، هدف چی باشه .
خنچه عقد در یه اتاق نسبتا کوچیک بود ، ولی قرار بود به کانون گرمی تبدیل بشه که سالیان سال در کنار هم باشن ، سالهایی رو باهم
باشن که سرنوشت زندگیشون رو تعیین میکرد .
سالهایی که برای رسیدن و سر تسلیم فرود آوردن در مقابل محبوب دلها فرصت مناسبی بود برای آمادگی در ملاقاتی بزرگ .
نشستن بودن کنار هم تا یار هم باشن نه بار برای یکدیگر ...
اینک دختر و پسر عزیز جوان ما خوب می دانند که هدف اصلی در « ازدواج » و نتیجۀ عالی این پیوند مقدّس « تشکیل خانواده » است .
در روزگار ما همه از خانواده می گویند و دغدغۀ خانواده را دارند .
جامعه شناسان اوّلین حلقۀ شکل گیری بنیان جامعه را خانواده می دانند.
روانشناسان ریشۀ حالات روانی انسانها را در خانواده جستجو می کنند.
دانشمندان تربیت ، نقطۀ عزیمت تربیت را خانواده می دانند و مصلحان اجتماعی هر نوع تحول صلاح گرایانه را منوط به خانواده می دانند و...
به راستی خانواده چقدر اهمیّت دارد ؟
نظر اسلام در این باره چیست ؟
چگونه می توان شالودۀ خانواده را محکم کرد ؟
و ...
کلمۀ طیبه یا نهاد پاک :
خانواده ، کلمۀ طیبه است . (ضَرَبَ اللّهُ مَثَلاً كَلِمَةً طَيِّبَةً كَشَجَرةٍ طَيِّبَةٍ ) مثل زده سخنى پاك كه مانند درختى پاك است
کلمۀ طیبه خاصیتش این است که وقتی یک جایی به وجود آمد ، مرتب از خود برکت و نیکی می تراود و به پیرامون خودش نفوذ می دهد.
کلمۀ طیبه همان چیزهایی است که خدای متعال آن را با همان اساس صحیح به بشر اهدا کرده . اینها همه کلمۀ طیبه است ؛
چه معنویات و چه مادیات .
سلّول اصلی پیکرۀ اجتماع ، جامعۀ سالم :
هر خانواده یکی از سلولهای پیکرۀ اجتاع و بدنۀ اجتماع است . وقتی اینها سالم باشند ، وقتی اینها رفتار درست داشتند ، بدنۀ جامعه ،
یعنی آن پیکرۀ جامعه سالم خواهد بود.
اگر در جامعه ای خانواده مستحکم شد و زن و شوهر حقوق یکدیگر را رعایت کردندو با هم اخلاق خوش داشته باشند و سازگاری نمودند
و باهمکاری هم مشکلات را برطرف نموده و فرزندان را تربیت کردند ، جامعه ای که این طور خانواده ها را داشته باشد ، به صلاح خواهد
رسید و نجات پیدا خواهد کرد و اگر مصلحتی در جامعه باشد می تواند این طور جوامع را اصلاح نماید .
اگر خانواده ای نبود ، بزرگترین مصلحین هم بیایند نمی توانند جامعه را اصلاح کنند .
این پیوند زناشویی یکی از نعمات بزرگ الهی و یکی از اسرار آفرینش است و یکی از موجبات بقا و ماندگاری و صحت و صلاح جوامع است .
تشکیل بنای خانواده ، یک نیاز اجتماعی است .
جامعۀ بی خانواده ، خاستگاه مشکلات روانی :
جامعۀ بی خانواده جامعل آشفته ای است ، جامعل نامطمئنی است . جامعه ای است که در آن مواریث فرهنگی و فکری و عقاید نسلها
به یکدیگر آسان منتقل نمی شود .
خانواده که نبود ، نوجوان نیست ف کودک نیست ، انسان نیست ، مرد و زن صالح نیست ف اخلاق نیست ، انتقال تجربیات مثبت و خوب
و با ارزش نسل گذشته به نسل بعد نیست .
خانواده که نبود ، مرکز تولید ایمان و دین باوری دیگر نیست .
نسل های بی حفاظ :
خانواده نبیاد بسیار مهم و حایز اهمیتی است . فایده خانواده در تربیت نسل بشر و ایجاد انسانهای سالم از لحاظ معنوی و فکری و روانی
یک فایدۀ منحصر به فردی است . هیچ چیزی جای خانواده را نمی گیرد ...
خانواده یک محیط امنی است که در آن چه فرزندان و چه خود پدر و مادر می توانند روح و فکر و ذهن خود را در این محیط امن و قابل
اعتماد،سالم نگهدارند و روشد بدهند.
وقتی خانواده سست شد ، نسلهایی که همین طور پشت سر هم می آیند ، بی حفاظ اند.
انسان زمانی از لحاظ روحی و عاطفی ، صحیح و سالم و کامل بار خواهد آمد که در خانواده بار بیاید و در خانواده تربیت شود .
در خانواده ، سه دسته انسان اصلاح می شوند ، یکی مردها که پدران این خانواده هستند ، یکی زنها که مادران این خانواده هستند و
دیگر کودکان که نسل بعدی این جامعه هستند .
ادامه دارد ...