" سیره امیرالمؤمنین امام علی (علیه السلام ) در تربیت فرزند "

مدیران انجمن: قهرمان علقمه, شورای نظارت

ارسال پست
Old-Moderator
Old-Moderator
پست: 1950
تاریخ عضویت: جمعه ۲۳ شهریور ۱۳۸۶, ۲:۵۷ ق.ظ
سپاس‌های ارسالی: 2988 بار
سپاس‌های دریافتی: 5531 بار
تماس:

" سیره امیرالمؤمنین امام علی (علیه السلام ) در تربیت فرزند "

پست توسط محدثه »

 تصویر 



[FONT=Times New Roman] « سیره امیرالمؤمنین امام علی (علیه السلام ) در تربیت فرزند »  




[FONT=Times New Roman]چکیده مقاله : 

هدف این مقاله بررسی سیره تربیتی امام علی (علیه السلام) در تربیت فرزندان بزرگوارشان هست . در این مقاله از چهار مبحث‏سخن به میان آمده است .


در مبحث اول ‏ابتداء به اهمیت تربیت فرزندان از دیدگاه امام‏علی(ع) اشاره‏گردیده ، سپس به ضرورت تسریع در آن پرداخته شده و آنگاه به هدف‏نهایی از تربیت فرزند که همانا مطیع شدن آنها برای خداوند است‏اشاره شده است .


در مبحث دوم ابعادگوناگون تربیت انسان و انواع آن‏مورد بحث قرار گرفت و از تربیت دینی، اخلاقی، اجتماعی و جسمانی‏سخن به میان آمده است و دیدگاههای آن حضرت (ع) درباره هر یک بیان گردیده است .


در مبحث‏سوم شیوه‏های تربیتی در سیره و کلام امام‏علی(ع)مورد بررسی ‏قرار گرفته و به چهار شیوه آن حضرت(ع) از جمله شیوه محبت، شیوه‏احترام به شخصیت فرزند، شیوه تشویق و تنبیه و شیوه الگویی ‏اشاره گردیده و برای هریک نمونه‏هایی از سیره عملی آن حضرت بیان‏ شده است .


در مبحث چهارم از عوامل تربیت‏سخن به میان آمده و این‏عوامل به دو دسته، عوامل وراثتی و محیطی تقسیم شده که در بخش‏محیطی از عوامل مهم خانواده، عامل دوستان، عامل گروهها وتشکلها، عامل قشر خاص علماء و دانشمندان و عامل همسایگان یادشده است. از بررسی سیره و دیدگاههای تربیتی امام علی(ع)به‏مقداری که در این مقاله آمده نتایج زیر قابل ارائه است:



1- در سیره تربیتی امام علی(ع)همه عناصر یک نظام تربیتی جامع‏ارائه شده است. چرا که هم از اهمیت و ضرورت تربیت و هم ابعادگوناگون آن و هم از اهداف، شیوه‏ها و عوامل موثر در تربیت‏سخن‏به میان آمده است و این حکایت از جامعیت نظام تربیتی آن حضرت‏دارد.



2- از آنجا که در سیره تربیتی آن حضرت هدف نهایی از تربیت‏فرزندان اطاعت از خداوند و رسیدن به مقام عبودیت است در نتیجه‏در توجه به ابعاد تربیتی یکسان نگریسته نشده و بلکه در سیره‏تربیتی ایشان بعد دینی و اخلاقی بیش از سایر ابعاد مورد توجه‏ واقع گردیده است، چرا که عمدتادر پرتو تربیت این دو بعد است که‏انسان به آن هدف نایل می‏شود و سایر ابعاد عمدتا وسیله و ابزار برای تربیت‏بهتر این دو بعد است، درحالی که در تربیت غیر اسلامی‏و غربی چون هدف عمدتا تربیت ‏شهروند خوب و رسیدن به رفاه مادی‏است تربیت دینی و اخلاقی نه تنها در اولویت نیست که از سایرابعاد کمتر مورد توجه قرار می‏گیرد.




3- امام علی(ع)در بخش تربیت دینی مساله مراحل تربیت را به خوبی‏مورد توجه قرار داده‏اند و به ویژه در دوره کودکی تواناییها وظرفیت کودک را کاملا رعایت نموده‏اند و از این رو در مساله نماز که از بارزترین نمودهای تربیت دینی است تا قبل از سن ده‏سالگی(سن تمییز) فقط سفارش به تعلیم و آموزش نماز و زمینه‏سازی‏برای اقامه آن درسنین بعد نموده‏اند اما از ده سالگی به بعد براقامه نماز فرزندان تاکید نموده‏اند، همچنین در آشنا نمودن‏کودکان به علوم اهلبیت(علیهم السلام)و عقاید حقه در روایت تعبیر به « ما ینفعهم‏ » شده که دلالت دارد در دوره کودکی، فرزندان‏استعداد فراگیری و تعلیم همه آنها را ندارند . علاوه بر اینها آن‏حضرت، در سخنی کوتاه و عمیق به شیوه رفتار با کودکان در این‏دوره اشاره نموده‏اند و فرموده‏اند: «من کان له ولد صبا » ; هرکه فرزند کودک دارد باید کودکانه با او رفتار نماید. و همه‏اینها حکایت از توجه عمیق آن حضرت به مراحل رشد و تربیت‏فرزندان دارد.




4- از آنچه در این مقاله آمده معلوم می گردد که از دیدگاه ‏امام‏علی(ع) و در سیره‏تربیتی آن حضرت خانواده مهمترین و اساسی‏ترین نقش را داراست ودر مقایسه با سایر عوامل از تاثیر بیشتری برخوردار است و این‏بدان دلیل است که اولا در تاثیر عامل وراثتی فقط عامل خانواده‏ موثر است و سایر عوامل محیطی نقشی ندارند; ثانیا فرزندان تاپیش از بلوغ در مجموع بیشترین بخش عمرشان در کانون خانواده‏ و تحت نظارت آنان سپری می‏شود ؛ ثالثا نقش الگویی والدین به ویژه‏در تربیت اخلاقی بسیار چشمگیر و اساسی است و رابعا خانواده تنهاخود عامل تاثیرگذاری محیطی در تربیت فرزندان است که زمینه سازسایر عوامل محیطی است، چرا که از طریق ارتباطات اجتماعی زمینه ‏دوست‏یابی شایسته را برای فرزندان فراهم می‏نمایند، و این‏خانواده است که محله مناسب، همسایه لایق، مدرسه مطلوب و... رابرای فرزندان فراهم می‏نمایند، همچنین معلوم می گردد که نقش پدر به خصوص در زمینه‏سازی سایر عوامل محیطی برجسته‏تر از مادر بوده ‏و در مقابل در دوران جنینی و سالهای اول تولد نقش مستقیم مادر برجسته‏تر از پدر است ولی در مجموع وظیفه و مسوولیت پدر در قبال‏تربیت فرزندان سنگین‏تر و بیشتر از مادر است و به همین خاطر امام علی(ع)در مواعظ و توصیه‏ها بیشتر فرزندان پسر خود را مورد خطاب‏قرار داده‏اند ومسوولیت آنهارا بیشتر تذکرداده‏اند.



5- پس از خانواده عامل دوستان و همسالان بیش از دیگر عوامل‏مورد توجه حضرت واقع گردیده و این به خاطر نقش مهم و مستقیم‏دوستان در تربیت فرزندان است، علاوه بر این سایر عوامل مانندهمسایگان و انجمنها نیز به نحوی به عامل دوستان برمی‏گردد چون‏آنها نیز زمینه دوست‏یابی را فراهم می‏نمایند.



6- در سیره تربیتی و دیدگاههای حضرت علی(ع)به نکاتی برمی‏خوریم که به روشنی معلوم می‏شود آن حضرت پیشرو در بسیاری ازنکات تربیتی بوده که صاحب نظران امر تعلیم و تربیت دنیای امروزبه خصوص صاحب‏نظران غربی سالهای سال بعد و پس از آزمایش‏های مکرربدان رسیده‏اند . برای نمونه بحث تاثیر وراثت و محیط که ازکهن‏ترین مباحث تعلیم و تربیت و روانشناسی است و به‏نحو شایسته‏ای ‏مورد توجه آن حضرت بوده است، همچنین بحث مراحل تربیت و رشدکودک و اصولا توجه به کودک و تربیت متناسب او که عمدتا در قرن‏نوزدهم و بیستم تحت عنوان روانشناسی رشد کودک مطرح گردید به‏نحو دقیق و ظریفی در سیره تربیتی آن حضرت مورد توجه واقع گردیده است . از همه مهمتر برخی تئوریهای روانشناسی است که از شاهکارهای ‏روانشناسان و صاحب‏نظران امر تربیت ‏به حساب می‏آید و سالها تاریخ ‏روانشناسی و علوم تربیتی را تحت تاثیر قرار داده است درحالی‏که اینها ریشه در سیره تربیتی آن حضرت (ع) دارند . یا به تئوری‏ انعکاس مشروط ( Conditionet Reflx ) اشاره نمود که عمدتا درروانشناسی یاد گیری مطرح می‏شوند، بر طبق این تئوری اساس‏یادگیری بر انعکاس مشروط قرار دارد که بر اثر مجاورت و مشابهت‏ دو شیی‏ء با یکدیگر امر یادگیری آسان‏تر و بهتر صورت می‏گیرد . تئوری فوق برای اولین بار توسط پاولف روسی مطرح گردید و بعد از آزمایشهای مختلفی که روی حیوان انجام داد نتیجه گرفت که‏عکس‏العمل طبیعی یک امر در شرایط خاصی به امر مجاور آن منتقل‏می‏شود. با کمی دقت آشکار می‏شود که این تئوری به‏نحو جامع‏تر وفراگیرتر در سخنان امام علی(ع)به عنوان یک شیوه تربیتی در بعد تربیت‏دینی مطرح شده است، بدین بیان که حضرت علی(ع)در حدیث‏خود در ارتباط با نشان دادن اهمیت روز جمعه به عنوان روزی مقدس و بلکه‏عید هفته فرموده‏اند: «در روزهای جمعه برای زن و فرزندان خودمقداری میوه تهیه کنید تا آنان از جمعه‏ها خاطره خوش داشته‏باشند و از آن خوششان بیاید.» و این سخن عمیق و ظریف حضرت (ع) ‏گرچه در خصوص روز جمعه مطرح گردید اما در واقع حضرت یک شیوه‏مهم رابرای تربیت دینی‏ارائه داده‏اند و جمعه به عنوان مثال ونمونه‏ای از آن است.




برای مطالعه این مقاله و همچنین دانلود آن به پست بعد مراجعه بفرمایید .




[HR]
کلید وازه ها :

تربیت فرزند ، هدف‏ از تربیت فرزند ، ابعاد تربیت ، تربیت اخلاقی ، تربیت دینی ، تربیت اجتماعی ، تربیت جسمانی ، شیوه های تربیت فرزند ، احترام به شخصیت فرزند ، تشویق و تنبیه ، عوامل موثر بر تربیت ، عوامل محیطی ، عوامل وراثتی ، نقش پدر و مادر و دوستان .
 
تصویر 
Old-Moderator
Old-Moderator
پست: 1950
تاریخ عضویت: جمعه ۲۳ شهریور ۱۳۸۶, ۲:۵۷ ق.ظ
سپاس‌های ارسالی: 2988 بار
سپاس‌های دریافتی: 5531 بار
تماس:

Re: " سیره امیرالمؤمنین امام علی (علیه السلام ) در تربیت فرزند "

پست توسط محدثه »

[web]http://www.eteghadat.com/Files/user1/E_book/Tarbiat_farzand03.htm[/web]



[HR]


برای مطالعه این مقاله به صورت آفلاین می توانید فایل آن را از آدرس زیر دریافت کنید .
 
تصویر 
ارسال پست

بازگشت به “کودکان و نوجوانان”