جوان و آسيب هاي اجتماعي

مدیران انجمن: قهرمان علقمه, شورای نظارت

ارسال پست
Bronze
Bronze
پست: 1139
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه ۲۵ تیر ۱۳۸۸, ۹:۵۴ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 458 بار
سپاس‌های دریافتی: 1612 بار

جوان و آسيب هاي اجتماعي

پست توسط طهورا »

 تصویرتصویرتصویر 


 تصویر 


 جوانی نعمتی بی بدیل در طول حیات   دارای اهمیت و حساسیت فراوانی است که از دست دادن آن، مایه خسرانی غیرقابل جبران    گشت.  
    
   بهره برداری هرچه بهتر از جوانی و حفظ آن از انحراف و تباهی،    بر آگاهی داریم؛ ولی آیا صرف آگاهی از ویژگی های جوان می توان در مسیر تربیت    قدم گذاشت؟  
   تنها با پرورش خصایص و شناخت زمینه های آن جوان می تواند به    برسد؟  
   شناخت آفات و آسیب های جوانی لازم نیست؟        طور کلی هر نعمت    نوعی عرصه آزمایش افراد است. برای استفاده صحیح از نعم الهی و موفقیت در آزمایش   ، شناخت آفات هر نعمت و زدودن آن لازم است.   
    
  ً «جوانی» که از موهبت های    الهی برخوردار است از این قانون، مستثنا نیست.   
   به خاطر گران قدر بودن    بودن آن، آفات و آسیب های زیادی را هم در بر دارد.[1]   
   در عصر شگفتن و    غرایز و احساسات قرار دارد، آفات و آسیب های جوانی از این ناحیه است.   
   جوان    ها را بشناسد و سعی در از بین بردن آنها بکند غرایز و عواطف مسیر صحیح خود    می کند و جوان را به کمال می رساند. حال به شناخت این آسیب ها می   .  


 تصویر 
تصویر
كسي كه طعم زبان عسل نمي فهمد
توهرچه هم بخواني غزل ؛ نمي فهمد
حكايت نرود ميخ اهني درسنگ ؛
مخوان كه سنگ ضرب المثل نمي فهمد
حديث عاشقي به پايان نمي رسد اما...
دريغ ودرد كه اين را اجل نمي فهمد
Bronze
Bronze
پست: 1139
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه ۲۵ تیر ۱۳۸۸, ۹:۵۴ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 458 بار
سپاس‌های دریافتی: 1612 بار

Re: جوان و آسيب هاي اجتماعي

پست توسط طهورا »

 جهل و ناپختگي  


   و نادانی سابقه ای دیرین در گمراهی    ها بوده، اساس اختلافات و انحرافات بشر و مایه بدبختی و فلاکت دنیوی و اخروی    بوده است.[2]   
    
   این میان، جوانان که هنوز در کوران حوادث روزگار تجربه ندیده    و در آغاز مسیر رشد و کسب آگاهی قرار دارند. اگر جوان از این آسیب مهم غفلت    زمینه انحطاط او فراهم می شود و او را به منجلاب پستی ها می کشاند .  
    
     صلی الله علیه و آله وسلم در این باره می   :  
    
  «   الدنیا و الاخرة مع   الجهل ؛   
    
   و بدبختی دنیا و آخرت به همراه جهل و نادانی است».[  ]  
    
   این حدیث    این نکته می شویم، کسی که جاهل باشد نه تنها در دنیا بلکه در آخرت نیز بدبخت    سرافکنده خواهد شد.   
    
   جوان باید بکوشد و سطح آگاهی خود را بالا ببرد.   
    
   وصیت    علی علیه السلام به فرزندنشان امام حسن علیه السلام به کسب آگاهی در سنین    اشاره شده است، می   :  
    
  «   اشکل علیک شیء من ذلک فاحمله علی جهالتک   فإنک اول ما خلقت به جاهلاً ثم علمت و ما أکثر ما تجهل من الأمر ؛   
    
   درباره جهان    تحولات روزگار مشکلی برای تو پدید آمد آن را به عدم آگاهی ارتباط ده؛ زیرا تو    با ناآگاهی متولد شدی و سپس علوم را فراگرفتی و چه بسیار است آنچه را که    دانی و خدا می داند که اندیشه ات به آن راه ندارد. و بینش تو سرگردان سپس    می شناسی».[  ]   
    
   جوان باید بکوشد و علم خود را در زمینه های مختلف    و تجربی بالا ببرد البته بعضی امور ماوراء طبیعی هستند که علم به آنها ممکن    در اینجا جهالت مطرح نیست بلکه جهالت در اموری است که اگر فرد نداند به گمراهی    می   .  
    
     :  
    
   درمان جهالت مشخص و واضح است و    علم و دانش قابل درمان است و جوان برای اینکه با جهل خود دستمایه افراد    نشود باید علم و دانش یاد بگیرد همان گونه که امام صادق علیه السلام     :  
    
  «  یا معشر الفتیان حضنوا اعراضکم بالادب و دینکم بالعلم ؛   
    
   گروه    شرف انسانی را با ادب محافظت نمایید و سرمایه گرانبهای دین خود را با علم    از دستبرد ناپاکان حفظ کنید».[5]   
    
   بعضی از مسائل که از آن آگاهی نداریم    به آن ممکن نیست جوان برای اینکه از سردرگمی و انحطاط نجات یابد، باید به    دینی و عالمان رجوع کند و از آنها پیروی کند.   
    
   علی علیه السلام در    به امام حسن علیه السلام می   :  
  
«   بنی أن أحداً لم ینبئ عن الله    عنه الرسول صلی الله علیه و آله فأرض به رائداً و الی النجاة قائداً فإنی  
 آلک نصیحة ؛  
 
    
   پسرم! هیچ کس چون رسول خدا صلی الله علیه و آله از خدا آگاهی    است، رهبری او را پذیرا باش و همیشه راهنمایی او را بپذیر تا   (6)  
         تصویر 
تصویر
كسي كه طعم زبان عسل نمي فهمد
توهرچه هم بخواني غزل ؛ نمي فهمد
حكايت نرود ميخ اهني درسنگ ؛
مخوان كه سنگ ضرب المثل نمي فهمد
حديث عاشقي به پايان نمي رسد اما...
دريغ ودرد كه اين را اجل نمي فهمد
Bronze
Bronze
پست: 1139
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه ۲۵ تیر ۱۳۸۸, ۹:۵۴ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 458 بار
سپاس‌های دریافتی: 1612 بار

Re: جوان و آسيب هاي اجتماعي

پست توسط طهورا »

  فساد و تباهي   


   از عوامل هلاکت و نابودی جوامع    فساد و فحشا است.  
   روایات و آیات قرآن به این امر اشاره شده است که رواج    برابر با پایان حیات معنوی و آغاز بدبختی دنیا و آخرت است.[7]   
   در جامعه    رواج پیدا کند، اولین طیف گسترده ای که در معرض آن قرار می گیرند جوانان    آنها را به پرتگاه نابودی می کشاند.   
   اینکه جوانان اولین قربانیان این آسیب    این است که طغیان غرایز و شهوت در دوران جوانی است و این دو عامل موجب می    به فساد و فحشا کشانده شوند، در واقع پیرو هوای نفس و شیطان شده اند.   
   علی    السلام در این باره می   :  
  «  ، شیطان را معیار کار خود گرفتند    نیز آنها را دام خود قرار داد و در دل های آنان تخم گذارد و جوجه های خود    دامانشان پروردش داد. با چشم های آنان می نگریست و با زبانهای آنان سخن می گفت،   با یاری آنها بر مرکب گمراهی سوار شد و کردارهای زشت را در نظرشان زیبا جلوه   .[8] .  
   این سخن امام به این نکته نیز اشاره شده که جوان گاه به خاطر جهل به    و همچنین زیبایی مفاسد که در نظرش جلوه می کند آن را زشت ندانسته و به سوی آن    می شود.  

 راه درمان: 

   استفاده از تعالیم علوی و دیگر ائمه راه    مفاسد آگاهی ازعواقب شوم آنهاست.   
   راه دیگر مبارزه با فساد جلوگیری    عوامل تحریک کننده همانند نشر داستان ها، فیلم ها و عکس های غیراخلاقی   .   
   باید سعی کند نه تنها آنها را ترویج ندهد بلکه به دنبال دریافت و کسب این    نباشد، جوان باید امر به معروف و نهی از منکر کند.   
   باید برای مبارزه   ، شرایط و محیط مناسب بر فعالیت های فرهنگی و مذهبی در جامعه ایجاد کند و خودش    نیز مشغول اینگونه برنامه ها کند(9)  

 

 تصویر 
 
تصویر
كسي كه طعم زبان عسل نمي فهمد
توهرچه هم بخواني غزل ؛ نمي فهمد
حكايت نرود ميخ اهني درسنگ ؛
مخوان كه سنگ ضرب المثل نمي فهمد
حديث عاشقي به پايان نمي رسد اما...
دريغ ودرد كه اين را اجل نمي فهمد
Bronze
Bronze
پست: 1139
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه ۲۵ تیر ۱۳۸۸, ۹:۵۴ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 458 بار
سپاس‌های دریافتی: 1612 بار

Re: جوان و آسيب هاي اجتماعي

پست توسط طهورا »

 

 [COLOR=#c00000][SIZE=150]غرو و مستي درجواني  

یکی دیگر از آفاتی که بر اثر رشد جسمی، احساس کاذب بی نیازی و طغیان غریزه خود دوستی در سنین جوانی خود را نشان می دهد، «غرور و مستی جوانی» که گونه شتاب دار آن، قدرت منطق و خویشتن داری را از جوان می گیرد و او را تا سر حدّ جنون پیش می برد.

استعداد و نیروی جوانی و قدرت و توان جوان باید در راه درست و برای وصول به سعادت و در جهت استکمالات روحی و معنوی و رفع نیازهای مادی مورد استفاده قرار گیرد و زمینه ساز قلدری و زورگویی و غرور نشود.[10] این آفت یعنی غرور و مستی در روایات و احادیث با نام «سکر الشباب» معرفی گردیده است. جوانان باید با این آفت بزرگ مبارزه کنند تا راه پیشرفتشان به سوی کمال باز شود امام علی در این رابطه می فرمایند:

«ینبغی للعاقل أن یحترس من سکر المال و سکر القدرة و سکر العلم و سکر المدح و سکر الشباب فان لکل ذلک ریاحاً خبیثة تسلب العقل و تتخف الوقار ؛ بر فرد عاقل سزاوار است که خود را از مستی مال، مستی قدرت، مستی دانش، مستی ستایش و مستی جوانی دور نگه دارد که هر یک از آنها بادهای پلیدی دارد که عقل را از بین می برد و شخصیت را زبون می کند.»

منظور از مستی در این روایت فریفتگی انسان در مقابل موارد مذکور است به گونه ای که نتواند ضعف ها و آفات را ببیند.[11]

پیامدهای غرور و مستی عبارتند از:

1- ضعف و نابودی عقل، امام علی در این رابطه می فرمایند: «کم من عقل اسیر تحت هوی امیر؛ چه بسیار عقلی است که اسیر هوای نفس است» بنابراین دیگر طبع فرد پیرو هوای نفس است و عقل اسیر هوای نفس و فرد در این هنگام بنده هوای نفس و مغرور به خود شده و نمی خواهد که از عقل خود کمک بگیرد.

2- شکست و تنزل موقعیت اجتماعی، فرد مغرور پیروی خواهش گشته و دیگر از نیروی عقل برای تصمیم گیری و هدایت استفاده نمی کند، بنابراین دست به اموری می زند که مناسب شأن انسانی نیست در نتیجه تنزل شخصیت پیدا می کند.
   
 در واقع غرور جوان به خاطر این است که تصویر نادرست از خود در ذهن داشته است و همچنین ارزش انسانی خود را درک نکرده است و درک نکردن ارزش انسانی برابر با نابودی فرد است.[12] در این حدیث از امام علی علیه السلام به این نکته اشاره شده است که می فرمایند:«هلک امرؤ لم یعرف قدره ؛ هر که از ارزش خود بی خبر باشد، در هلاکت و بدبختی است.»[13] جوان باید بکوشد این آفت و آسیب را در خود از بین ببرد و گرنه در هلاکت و بدبختی است.

 [COLOR=#c00000][SIZE=150]راه درمان:
 
طبق احادیث برای درمان این آسیب باید در ابتدا ارزش انسانی خود را بشناسیم باید در حد امکان از این بیماری اخلاقی پیشگیری کنیم، جوان باید خودش غرور و مستی را سرکوب کند. و تواضع و فروتنی را بیاموزد و همیشه افرادی که از نظر علم و قدرت از او بالاتر هستند ببیند تا این فروتنی در او تقویت شود.[14]
   


 تصویر  
تصویر
كسي كه طعم زبان عسل نمي فهمد
توهرچه هم بخواني غزل ؛ نمي فهمد
حكايت نرود ميخ اهني درسنگ ؛
مخوان كه سنگ ضرب المثل نمي فهمد
حديث عاشقي به پايان نمي رسد اما...
دريغ ودرد كه اين را اجل نمي فهمد
Bronze
Bronze
پست: 1139
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه ۲۵ تیر ۱۳۸۸, ۹:۵۴ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 458 بار
سپاس‌های دریافتی: 1612 بار

Re: جوان و آسيب هاي اجتماعي

پست توسط طهورا »

 طغيان شهوت

نیروی غریزه جنسی برای بقای نسل و ادامه حیات در سرشت انسان به ودیعت نهاده شده است که استفاده صحیح و به جا و جلوگیری از طغیان آن بر همگان واجب است تا مایه حفظ فرد از انحطاط و سقوط گردد.

همان طور که اشاره شد، دوران جوانی دوره رشد همه جانبه انسان به گونه ای گسترده و پر شتاب است، غرایز جنسی یکی از غرایز انسانی است که در این دوره رشد چشم گیری دارد و باعث مشغولیت زیاد دل و فکر جوان می شود و عقل را به انزوا می کشاند.[15] در قرآن نیز به این نکته اشاره شده است:

«ارایت من اتخذ الهه هواه افانت تکون علیه وکیلاً[16] ؛

ای رسول گرامی، آن کس را دیده ای که هوای نفس خود را به خدایی گرفته، آن را معبود خویش ساخته و در خدمت و اطاعتش درآمده است. مگر تو می توانی حافظ و کفیل او باشی و او را از پیروی هوی و خواهش های نفسانیش بازداری؟» ی

عنی وقتی دل همراه خواهش های نفس باشد و عقل و فکر کنار گذاشته شود دیگر گفتار و نصیحت بر او اثر نمی گذارد البته این ها همه از جهالت فرد است که تمام وجود خود را درگیر شهود و هوای نفس بکند.



امام علی علیه السلام می فرمایند:

«الجاهل عبد شهوته ؛

انسان جاهل بنده و مطیع شهوات خویشتن است.»[17]

بنابراین انسان دانا هیچگاه به دنبال شهوات خود نمی رود و پیرو خواهش های نفس نیست، چون فرد دانا ارزش انسانی خود را بالاتر از آن می داند که مدام در پی شهوت رانی و هوس رانی باشد.

امام علی علیه السلام در تأکید این امر می فرماید:

«الکیس من احیی فضائله و امات رذائله و یقمع شهوته و هواه ؛

فرد دانا و زیرک کسی است که خوبیهایش را زنده کند و بدیهایش را بمیراند و خواهش ها و هوس های خود را از بیخ بکند.»[18]

بنابراین جوان باید خود را تربیت کند و سعی کند هوای نفس خود را به کنترل عقل درآورد و در راه صحیحی که اسلام برای کنترل شهوات فرموده است قدم بگذارد از جمله ازدواج، عفت و پاکدامنی و تقوا را در هر حال حفظ کردن.



راه درمان:


برای هر بیماری اخلاقی باید ابتدا از عواقب شوم آن اطلاع یافت در قدم بعدی تقویت نیروی عقل و اندیشه سالم و همچنین اراده خود را جوان تقویت کند و توجه به امور عبادی و ارتباط با خدا، روزه گرفتن و کم خوری در درمان شهوت رانی مؤثر است.[19]



 تصویر   
تصویر
كسي كه طعم زبان عسل نمي فهمد
توهرچه هم بخواني غزل ؛ نمي فهمد
حكايت نرود ميخ اهني درسنگ ؛
مخوان كه سنگ ضرب المثل نمي فهمد
حديث عاشقي به پايان نمي رسد اما...
دريغ ودرد كه اين را اجل نمي فهمد
Bronze
Bronze
پست: 1139
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه ۲۵ تیر ۱۳۸۸, ۹:۵۴ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 458 بار
سپاس‌های دریافتی: 1612 بار

Re: جوان و آسيب هاي اجتماعي

پست توسط طهورا »


پي‌نوشتها:

1- محمد علی خادمی کوشا، جوان در پرتو اهل بیت، ص 77.
2- همان، ص 79.
3- محمد علی خادمی کوشا، جوان در پرتو اهل بیت، ص 79.
4 - نهج البلاغه، مترجم محمد دشتی، نامه 31، ص 525.
5 - علی بیات، علی الگو کامل تربیت، ناشر نوای قلم، بی جا، 1382، ص 87.
6 - نهج البلاغه، ترجمه محمد دشتی، نامه 31، ص 252.
7- محمد علی خادمی کوشا، جوان در پرتو اهل بیت، ص 87.
8- نهج البلاغه، ترجمه محمد دشتی، خطبه 7، ص 53.
9- محمد علی خادمی کوشا، جوان در پرتو اهل بیت، ص 93.
10- همان، ص 94.
11 - محمد رضا جواهری، اخلاق جوانی، ص 30.
12- محمد خادمی کوشا، جوان در پرتو اهل بیت، ص 95.
13 - نهج البلاغه، ترجمه محمد دشتی، حکمت 149، ص 663.
14 - محمد خادمی کوشا، جوان در پرتو اهل بیت، ص 99.
15 - همان، ص 107.
16- سوره فرقان ، آیه 43.
17- م- وجدانی، حدیث تربیت، ص 153.
18- غرر الحکم و درر الکلم، ترجمه محمد علی انصاری، انتشارات مهر آیین، تهران، 1312، ص 79.
19 - محمد خادمی کوشا، جوان در پرتو اهل بیت، ص 104.


منابع:

1.قرآن کریم
2.نهج البلاغه، ترجمه محمد دشتی
3. غرر الحکم و درر الکلم، ترجمه محمد علی انصاری
4. جوان در پرتو اهل بیت، محمد خادمی کوشا
5. علی الگو کامل تربیت، علی بیات
6. - حدیث تربیت، م- وجدانی
7. اخلاق جوانی، محمد رضا جواهری
سايت شميم



 تصویر  
تصویر
كسي كه طعم زبان عسل نمي فهمد
توهرچه هم بخواني غزل ؛ نمي فهمد
حكايت نرود ميخ اهني درسنگ ؛
مخوان كه سنگ ضرب المثل نمي فهمد
حديث عاشقي به پايان نمي رسد اما...
دريغ ودرد كه اين را اجل نمي فهمد
ارسال پست

بازگشت به “جوانان”