جلوه هاي بلوغ
مدیران انجمن: قهرمان علقمه, شورای نظارت
-
- پست: 2025
- تاریخ عضویت: دوشنبه ۲ شهریور ۱۳۸۸, ۲:۲۳ ب.ظ
- محل اقامت: آذربایجان
- سپاسهای ارسالی: 2903 بار
- سپاسهای دریافتی: 3754 بار
جلوه هاي بلوغ
بلوغ جنسي
1- نفي رهبانيت
منابع روايي و تاريخي آمده است امام صادق ـ عليه السلام ـ فرمود: زن عثمان بن مظعون خدمت رسول خدا ـ صلي الله عليه و آله ـ آمد و عرض كرد:
اي رسول خدا، عثمان روزها روزه ميباشد و شبها نماز ميخواند، اما به نزد من نميآيد. حضرت غضبناك به نزد عثمان آمده و فرمودند:
«اي عثمان خداوند مرا براي رهبانيت نفرستاده است. دين من مستقيم، سهل و آسان است. روزه ميگيرم، نماز ميخوانم و با زنان معاشرت دارم.
پس هر كس دين مرا ميخواهد بايد به اين سنت من عمل كند و يكي از سنتهاي من، ازدواج است».
و در روايت ديگري است كه حضرت، دست بر سينه عثمان بن مظعون زد فرمود:
«از سنت من اعراض نكن، چه هر كس از روش من روي بگرداند، روز قيامت فرشتگان سر راه او را ميگيرند و صورتش را از حوض من برميگردانند».[1]
--------------------------------------------------------------------------------
[1] . مستدرك الوسايل، ابواب المقدمات.
-
- پست: 2025
- تاریخ عضویت: دوشنبه ۲ شهریور ۱۳۸۸, ۲:۲۳ ب.ظ
- محل اقامت: آذربایجان
- سپاسهای ارسالی: 2903 بار
- سپاسهای دریافتی: 3754 بار
Re: جلوه هاي بلوغ
بلوغ جنسي
2- مزاياي ازدواج
در پرتو غريزه جنسي انسان به بعضي كمالات و نيازهاي روحي و عاطفي و معنوي خود دست پيدا ميكند.
1. حفظ دين: بالاترين مزيت ازدواج حفظ دين است. پيامبر ـ صلي الله عليه و آله ـ فرمودند: «كسي كه ازدواج كند، نيمه ايمان خود را كامل كرده و از خدا در نيمه ديگر ايمان بترسد».[1]
2. به دست آوردن ولايت الهي: پيامبر ـ صلي الله عليه و آله ـ ميفرمايند: «كسي كه براي خدا ازدواج كند و يا مقدمات ازدواج ديگري را فراهم نمايد، ولايت الهي شامل حالش ميشود».[2]
3. نجات از آتش جهنم است: پيامبر ـ صلي الله عليه و آله ـ فرمودند: «اكثر اهل جهنم، عزبها و بي همسران هستند».[3]
4. مايه پاكدامني و عفاف است: پيامبر ـ صلي الله عليه و آله ـ فرمودند: «شخصي كه قدرت ازدواج دارد.
ازدواج كند، زيرا نكاح بيش از هر چيز موجب چشم پوشي از گناهان و پاكدامني ميشود و اگر كسي تمكن بر ازدواج ندارد، با روزه گرفتن خود را از گناه محفوظ نگه دارد.[4]
5. نمازش ارزش بيشتري دارد: امام صادق ـ عليه السلام ـ ميفرمايند: «دو ركعت نمازي كه شخص متأهّل ميخواند از هفتاد ركعت نماز شخصي كه ازدواج نكرده بالاتر است».[5]
6. موجب بقاء نسل است: پيامبر ـ صلي الله عليه و آله ـ ميفرمايد: «ازدواج كنيد تا در سايه آن نسلتان زياد شود كه من در روز قيامت از زيادي امتم ولو طفل سقط شده، افتخار كنم».[6]
7. عامل به دست آوردن آسايش و آرامش است: قرآن ميفرمايد: «يكي از آيات و نشانههاي لطف خداوند اين است كه براي شما از جنس خودتان، زنان را آفريد كه به وسيله آنان آرامش يافته و ميان شما مهرباني برقرار نمود».[7]
8. عبوديت خداوند است: پيامبر ـ صلي الله عليه و آله ـ فرمودند: «كسي كه ازدواج نمايد، نيمي از راه عبوديت خدا را طي كرده است».[8]
9. رسيدن به ثواب است: روايت ميفرمايد: «مردي كه زحمت بكشد تا نياز خانوادهاش را از راه حلال تامين كند، مثل مجاهد در راه خداست».[9]
در مقابل براي خانمها نيز براي شوهر داري، بارداري، شيردهي، تربيت فرزند، محبت به فرزند و ... اجز و ثوابهاي فراواني در متون روايي ذكر شده است.[10]
10. افزايش رزق و بركت است: پيامبر ـ صلي الله عليه و آله ـ فرمودند: «براي افزايش رزق خود ازدواج كنيد زيرا بركت در ازدواج است».[11]
و باز فرمودند:
«كسي كه از ترس فقر ازدواج نكند به خدا بدگمان شده است در صورتي كه خدا ميگويد اگر از ترس فقر ازدواج نميكنند، خدا به آنها كمك ميكند و آنها را ثروتمند ميسازد».[12]
--------------------------------------------------------------------------------
[1] . نهجالفصاحه، سخن 2936.
[2] . المحجه البيضاء، ج 3، ص 54.
[3] . وسائل الشيعه، ج 14، ص 8.
[4] . المحجه، ج 3، ص 53.
[5] . وسائل الشيعه، ج 14، ص 6.
[6] . المحجه البيضاء، ج 3، ص 53.
[7] . «و من آياته ان خلق لكم». (21/ روم)
[8] . روضه الواعظين. ص 375.
[9] . «الكاد علي عياله كالمجاهد في سبيلالله.» (جامع السعادات، ج 2، ص 15)
[10] . حلية المتقين.
[11] . «من لا يحضره الفقيه»، ص 410.
[12] . من لا يحضره الفقيه»، ص 410.
-
- پست: 2025
- تاریخ عضویت: دوشنبه ۲ شهریور ۱۳۸۸, ۲:۲۳ ب.ظ
- محل اقامت: آذربایجان
- سپاسهای ارسالی: 2903 بار
- سپاسهای دریافتی: 3754 بار
Re: جلوه هاي بلوغ
بلوغ جنسي
3- انحراف جنسي
بسياري از انحرافهاي اخلاقي و رواني از دوران كودكي در انسان شكل ميگيرد و به مرور به مرحله بروز و نمود ميرسد.
كودك به سرگرمي نيازمند است و بايد وسايل بازي در اختيار كودك باشد،
اگر كودك به وسايل مناسب بازي دست پيدا نكند،
ممكن است بازي با آلت خود را شروع كند و به تدريج به آن عادت كرده و به«اونانيسم» يا استمناء(در پسران) يا استشهاء(در دختران) مبتلا ميشود.
اسلام از تنها گذاشتن فرزندان و خوابيدن چند فرزند بر يك بستر، منع نموده است.
فرزند نبايد بدون اجازه وارد اتاق خواب پدر و مادر شود.
بازي با آلت تناسلي فرزند، توسط اولياء او را به بازي با آلت تناسلي خود، وادار نموده و عادت ميدهد.
حتي اولياء از دست زدن و مالش ران فرزند نيز بايد خودداري نمايند.
امام صادق ـ عليه السلام ـ فرمودند:
«مرد با زن و كنيز خود، در خانهاي كه كودكي هست، آميزش نكند كه آن كودك زناكار ميشود يا فرزندي كه از آنها به وجود ميآيد، زناكار ميشود».[1]
--------------------------------------------------------------------------------
[1] . الزواج المبكر، ص 163.
-
- پست: 2025
- تاریخ عضویت: دوشنبه ۲ شهریور ۱۳۸۸, ۲:۲۳ ب.ظ
- محل اقامت: آذربایجان
- سپاسهای ارسالی: 2903 بار
- سپاسهای دریافتی: 3754 بار
Re: جلوه هاي بلوغ
بلوغ جنسي
4- عوامل تحريك
در افراد عادي، پسر در پايان پانزده(15) سالگي و دختر پس از پايان نه(9) سالگي به بلوغ ميرسد و كمكم آثار بلوغ در او هويدا ميشود.
اما عواملي هست كه موجب بلوغ زودرس در فرد ميشود:
الف: اولياء
يكي از عوامل تحريك غريزه جنسي، پدر و مادر ميباشند.
گاه اولياء شرايطي در فضاي منزل ايجاد ميكنند كه اين شرايط موجب تحريك فرزند و بلوغ زودرس در او ميشود.
مشاهده عمل زناشويي توسط كودك، خوابيدن در اتاق اولياء، بازي اولياء با آلت تناسلي فرزند، عدم پوشش مناسب محارم، موجب تحريك غريزه جنسي در نوجوان است.
ب: لباس
يكي از عوامل تحريك، لباس تنگ و چسبان بخصوص در مورد شورت و مايو ميباشد.
اين لباسها بايد از جنس نايلون يا بسيار نرم نباشد. بلكه از جنس نخ استفاده شوند. لباس نايلون و تنگ بر اثر برخورد با بدن و اصطكاك ايجاد جرقه و موجب تحريك غريزه جنسي ميشود.
ج: غذا
عامل ديگر تحريك غريزه جنسي، غذاها و آشاميدنيها ميباشد. برخي غذاها براي جوانان محرك ميباشند و در سنين بلوغ بايد از آنها جداً پرهيز شود.
غذاها و ميوههايي چون، موز، پياز، سير، فلفل، ادويه، شيريني، زعفران، وانيل، شيرينيهاي مصنوعي، هويج، محرك هستند.
در صورت مصرف اين مواد بايد با ورزش، روزه و كارهاي جسمي انرژي حاصله از آن مصرف شود تا جوان با مشكل مواجه نشود.
كساني كه در مناطق حاره و گرم زندگي ميكنند، تحريك پذيرترند و بايد در خوردنيها دقت بيشتري به عمل بياورند.
د: ديدنيهاي محرك
مشاهده برخي مناظر و چشم چراني، جوان را تحريك ميكند.
نوارهاي ويديويي غير مجاز و محرك، ديدن فيلمهايي كه هنرپيشههاي آن لباس و پوشش مناسب ندارند از عوامل تحريك است.
چشم چراني و نگاه حرام به جنس مخالف يا هم جنس از روي علاقه، عامل تحريك و حرام ميباشد.
پيامبر ـ صلي الله عليه و آله ـ فرمودند:
«چشم چراني، تيري است زهرآلود كه از ناحيه شيطان، ايمان را هدف قرار ميدهد».[1]
امام علي ـ عليه السلام ـ ميفرمايد:
«كسي كه چشمش را آزاد بگذارد قلبش را به رنج ميافكند و كسي كه آزادانه و پي در پي نگاه كند، حسرتهاي ابدي خواهد داشت».[2]
قران نيز ميفرمايد:
«اي پيامبر به زنان و مردان مومن بگو كه ديدگان خود را از نامحرمان ببندند».[3]
هـ : شنيدنيهاي محرك
يكي از عوامل تحرك غريزه جنسي، شنيدنيهاي محرك است. اين شنيدنيها منابع گوناگون دارد،
گاه شوخي دو زوج با هم، گاه موسيقيهاي مهيج و محرك، گاه صحبت با دوستاني كه تجارب تلخ و شيرين خود را از مسايل جنسي براي ديگران بازگو ميكنند.
جوان بايد مواظب باشد كه چنين اعمالي را انجام ندهد و چنين مواردي را نشنود و اگر شنيد، سعي كند به فراموشي بسپارد و از خاطر ببرد.
--------------------------------------------------------------------------------
[1] . اسرار الصلوه، ص 145.
[2] . مستدرك الوسايل، باب نكاح، باب 8.
[3] . «وقل للمؤمنين يغضوا». (نور، 29).
-
- پست: 2025
- تاریخ عضویت: دوشنبه ۲ شهریور ۱۳۸۸, ۲:۲۳ ب.ظ
- محل اقامت: آذربایجان
- سپاسهای ارسالی: 2903 بار
- سپاسهای دریافتی: 3754 بار
Re: جلوه هاي بلوغ
بلوغ جنسي
5- عوارض تحريك
زماني كه غريزه جنسي تحريك ميشود، به طور طبيعي بايد اين غريزه ارضاء شود. اگر جوان همسر داشته باشد، با مشكل زيادي مواجه نميشود.
گرچه در برخي موارد محركها روي اعمال صحيح و مسير درست زناشويي نيز تاثير ميگذارند ولي بهرحال جوان، براي ارضاء خود كانال صحيح شرعي در اختيار دارد.
اما عوارض تحريك در مجردين بيشتر است. لذا متن روايت اينجا جلوه ميكند كه: پيامبر ـ صلي الله عليه و آله ـ فرمودند:
«اكثر اهل جهنم، عذبها(بي همسران) هستند».[1]
الف: احتلام
يكي از عوارض تحريك غريزه جنسي احتلام ميباشد. پس از اينكه جوان به دوران بلوغ رسيد، بيضهها، براي ساختن مني شروع به فعاليت ميكنند،
احتلام در مواردي كه فضاي مني ساز و كيسه مني پر ميشود، صورت ميگيرد تا تعادل در بدن به وسيله احتلام و غسل كردن برقرار شود.
احتلام در بدن به منزله شير اطمينان در آبگرمكن است.
وقتي آبگرمكن از درجه حرارت معيني بالاتر رفت و بخار ايجاد شده زياد شد، به وسيله شير اطمينان تخليه ميشود.
احتلام نشانه سلامتي است ولي اگر احتلام زياد شود، عمر انسان كوتاه ميشود. چشم ضعيف شده و قواي بدن به تحليل ميرود.
بايد سعي شود كارهايي كه باعث تحريك غريزه جنسي ميشود كمتر انجام شود، تا احتلامهاي شبانه كمتر شوند و در حد طبيعي و بدون عوارض باقي بمانند.
ب: خود ارضايي
خود ارضايي در اثر عوامل تحريك گريبانگير جوان ميشود. خودارضايي(اونانيسم) كه در مردان استمناء و در زنان(استشهاء) ناميده ميشود.
در اين مورد وقتي عوامل محرك، غريزه جنسي فرد را تحريك كنند، با خود كاري انجام ميدهد كه از او مني بيرون بيايد.
و اين كار از نظر شرع مقدس اسلام، حرام است و اثرات سويي روي بدن انسان دارد.
خود ارضايي موجب تاري ديد، بي اشتهايي، ضعف اعصاب، لرزش اعضاء بدن، انزال بي اختيار، رنگ پريدگي، بداخلاقي، ضعف و لاغري شديد ميشود.
اين عوارض در معتادين به خود ارضايي به طور مشهود ديده ميشود.
ج: زنا
يكي از عوارض تحريك غريزه جنسي زنا ميباشد.
زنا ارتباط نامشروع دو جنس مخالف با يكديگر ميباشد. اين عارضه گاه دچار افراد بي بندوباري كه همسر دارند نيز ميشود.
از اين روست كه بايد زنگ خطر را هميشه در گوش داشته باشيم و سعي كنيم، عوامل تحريك غريزه جنسي را از بين ببريم تا گرفتار چنين عوارضي نشويم.
زنا از نظر شرع مقدس اسلام حرام بوده و مرتكبين آن تعزير ميشوند و يا حد ميخورند و در مواردي سنگسار هم ميگردند.
يكي از عواقب مهم آن كه در دنياست، اين است كه امام صادق ـ عليه السلام ـ فرمودند:
[HIGHLIGHT=#e5b9b7]«كسي كه دنبال زنان مردم نگاه كند، ديگران نيز دنبال ناموس او نگاه خواهند كرد».[2]
هر كس افتد نظرش در پي ناموس كسان
پي ناموس وي افتد نظر بوالهوسان
و نيز فرمود:
[HIGHLIGHT=#e5b9b7]«از تجاوز به زنان ديگران خود را پاك كنيد تا ناموستان پاك بماند».[3]
و پيامبر اسلام ـ صلي الله عليه و آله ـ فرمودند:
[HIGHLIGHT=#e5b9b7]«خداي متعال خشم و غضب ميكند به زني كه شوهر داشته باشد(يا مردي كه زن داشته باشد) و به مردان اجنبي نگاه خاص داشته باشد،
اگر كسي چنين كند خداي متعال اعمال نيكش را پاك ميكند، اگر ادامه دهد، بر خداست كه او را به آتش عذابش بسوزاند بعد از آنكه در قبر او را عذاب كرد».[4]
اين نكته قابل تذكر است كه زنا، تنها انجام عمل زناشويي نيست بلكه زناي چشم نگاه كردن است. و اينجاست كه امام صادق ـ عليه السلام ـ ميفرمايد:
[HIGHLIGHT=#e5b9b7]«نگاههاي پي در پي موجب ميشود كه شهوت تحريك گردد و خود اين زمينه ساز فتنه و انحراف است».[5]
و در روايت ديگر ميفرمايند:
[HIGHLIGHT=#e5b9b7]«هر عضو زنايي دارد، زناي دست لمس(حس لامسه) است».[6]
زنا موجب تضعيف بنيان خانواده ميشود، فرزندهاي زنازاده زياده شده و جامعه در معرض خطر جدي قرار ميگيرد.
مردان به زنان خود بي ميل و زنان به شوهران خود بي محبت ميشوند. منشا طلاق و بهم ريختن زندگي افراد ميشود. فساد و فحشاء در بين جوامع زياد ميگردد.
د: هم جنس گرايي(همو س ك سوئل)
يكي از عوارض تحريك، همجنس گرايي يا لواط است. همجنس گرايي(هموسكسوئل) يك نوع بيماري است و به تدريج در انسان به وجود ميآيد و او را مبتلا ميكند.
در موقع بلوغ، بيضهها دو نوع هورمون ترشح ميكنند«استروژن» (هورمون زنانه)
و «اندروژن» (هورمون مردانه) وقتي جنس نر به علت ناداني از طريق همجنس اطفاء شهوت كرد هورمون مردانه تقويت ميشود
و اگر از طريق جنس ماده خود را قانع كرد، هورمون زنانه تقويت شده و به همين نسبت علاقه او به زن زياد ميشود.
همجنس گرايي بيماري خطرناكي است و منشا قتل، هيجان، اضطراب روحي، ديوانگي، خودكشي، و هزاران مفاسد اخلاقي و اجتماعي ميشود.
يكي از سرچشمههاي همجنس گرايي رفتار اولياء با فرزند است. مادري كه دختر ميخواهد و صاحب پسر ميشود اگر پسر را به شكل دختر درآورد،
فرزند خود را به همجنس گرايي سوق داده است زيرا فرزند دچار برگشتگي جنسي(انورسيون) ميشود و از جنس مخالف روي ميگرداند.
ارتباط تنگاتنگ دو همجنس، تماس جسمي دو همجنس، بازي كردن اولياء با آلت تناسلي از عوامل همجنسگرايياند.
هـ: آزار رساني
يكي از عوامل تحريك جنسي آزار رساني است. اين آزار رساني دو حالت دارد:
1. ساديسم و خودآزاري است يعني فرد دوست دارد به خود ضربه بزند، خود را شكنجه دهد و از آزار خود لذت ميبرد.
2. ماژوئيسم يا ديگر آزاري است. فرد از ضربه ديدن و شكنجه شدن توسط ديگران لذت ميبرد. دوست دارد ديگران را آزار برساند و اذيت كند
و از اين كار لذت ميبرد. اين گونه بيماريها در ميان زنان و مردان منحرف زياد و به وفور ديده ميشود و اگر بيماري درمان نشود،
انسان را در ورطه هلاكت ميافكند. اينجا عظمت اسلام روشن ميشود كه چقدر مسئله ازدواج را مورد تاكيد قرار ميدهد
و اين پيوند را سنت پيامبر اسلام ـ صلي الله عليه و آله ـ ميداند.
پيامبر اكرم ـ صلي الله عليه و آله ـ فرمودهاند:
[HIGHLIGHT=#e5b9b7]«كسي كه ميخواهد از سنت من پيروي كند. ازدواج كردن يكي از سنتهاي من است».[7]
--------------------------------------------------------------------------------
[1] . وسائل، ج 14، ص 8.
[2] . وسائل، ج 14، ص 145.
[3] . خصال صدوق، ج 1، ص 29؛ بحار، ج 71، ص 270.
[4] . وسائل، ج 14، ص 172.
[5] . تحف العقول، ص 225.
[6] . فروع كافي، ج 5، ص 599.
[7] . وسائل، ج 14، ص 6.
-
- پست: 2025
- تاریخ عضویت: دوشنبه ۲ شهریور ۱۳۸۸, ۲:۲۳ ب.ظ
- محل اقامت: آذربایجان
- سپاسهای ارسالی: 2903 بار
- سپاسهای دریافتی: 3754 بار
Re: جلوه هاي بلوغ
بلوغ جنسي
6- راههاي درمان
1. ازدواج؛ بهترين راه درمان انحراف جنسي ازدواج است.
پيامبر ـ صلي الله عليه و آله ـ فرمودند: «در اسلام بنايي محبوبتر از ازدواج نيست».[1]
2. روزه؛ پيامبر اسلام ـ صلي الله عليه و آله ـ فرمودند:
«اي جوانان اگر تمكن داريد، ازدواج كنيد، اگر قدرت ازدواج نداريد، با روزه گرفتن خود را از گناه محفوظ نگه داريد و نيروي شهواني را تضعيف نماييد.»[2]
3. كنترل محيط زندگي و كار فرد مريض كه بايد توسط اولياء انجام شود و عوامل تحريك در اين محيطها از بين بروند.
4. ايجاد سرگرميهاي متنوع و كنترل شده و انس بيمار با افراد سالم كه بيماري او را كاهش دهند.
5. تلقين به مريض و گوشزد كردن خطراتي كه اعمال انحرافي او در پي دارد.
6. روشن كردن مريض به عوارض ناشي از بيماري بسيار مهم است.
7. مقيد كردن بيمار به ورزش بسيار مفيد است.
8. ايجاد تنوع و سرگرمي در مواقعي كه فرد بيكار است.
9. به تنهايي حمام نرود و در جايي تنها نباشد كه تحريك شود.
10. عوامل محرك از بين بروند، فيلمها، كتابها، عكسها و ساير مواردي كه محركاند.
11. روابط اجتماعي با همجنس و جنس مخالف و ميهمانيها كنترل و ترك شود.
12. در دستشويي زياد ننشيند.
13. آشنا كردن بيمار با عبادت، معنويت، ذكر و ياد خدا بسيار ضروري است. با اين پناهگاه روحي، بيمار ميتواند بهتر بيماري خود را ترك كند.
--------------------------------------------------------------------------------
[1] . وسائل، ج 14، صفحه 3.
[2] . روضةالواعظين، صفحه 374.
-
- پست: 2025
- تاریخ عضویت: دوشنبه ۲ شهریور ۱۳۸۸, ۲:۲۳ ب.ظ
- محل اقامت: آذربایجان
- سپاسهای ارسالی: 2903 بار
- سپاسهای دریافتی: 3754 بار
Re: جلوه هاي بلوغ
بلوغ معنوي
1- نياز به معبود
يكي از ابعاد وجود انسان بعد معنويت و روحانيت اوست. انسان چنانكه براي بدن خود به مواد غذايي نياز دارد،
به غذاي روح و معنويات نيز احتياج دارد و نبايد نسبت به اين بعد بي توجه باشد و سعي كند به حد كمال طبيعي و بلوغ در معنويت برسد.
انسان ذاتا به معبود و پناهگاه نياز دارد زيرا در قران آمده است:
[HIGHLIGHT=#e5b9b7][COLOR=#205867]«خداوند مردم را بر فطرت خداشناسي آفريد و تغييري در آن نيست».[1]
انسان نياز به معبود دارد از اين جهت براي آنكه بشر گمراه نشود خداوند انگيزه خلقت بشر را چنين معرفي ميفرمايد:
[HIGHLIGHT=#e5b9b7]«و ما جن و انس را خلق نكرديم مگر آنكه خداوند را عبادت كنند».[2]
و چنين است كساني كه به معنويات توجه دارند، زندگي آرامي خواهند داشت، خداوند در همه حال پشتيبان آنهاست. قران ميفرمايد:
[HIGHLIGHT=#e5b9b7]«كساني كه ايمان دارند و قلبهايشان به ياد خدا آرامش ميگيرد، آگاه باشيد كه فقط ياد خدا آرامبخش دلها ميباشد».[3]
اگر انسان خدا را خالصانه بپرستد، گرفتار شيطان نميشود زيرا ابليس به خداوند گفت:
[HIGHLIGHT=#e5b9b7]«به عزت تو سوگند كه همه مردم را گمراه ميكنم، مگر آنها كه ترا خالصانه عبادت كنند».[4]
--------------------------------------------------------------------------------
[1] . «فطرت الله التي فطر الناس عليها». (30/ روم)
[2] . «و ما خلقت الجن والانس الا ليعبدون». (ذاريات/ 56)
[3] . «الا بذكرالله تطمئن القلوب». (رعد/ 28)
[4] . «قال فبعزتك لاغوينهم اجمعين». (ص/ 82)
-
- پست: 2025
- تاریخ عضویت: دوشنبه ۲ شهریور ۱۳۸۸, ۲:۲۳ ب.ظ
- محل اقامت: آذربایجان
- سپاسهای ارسالی: 2903 بار
- سپاسهای دریافتی: 3754 بار
Re: جلوه هاي بلوغ
بلوغ معنوي
2- ضلالت
اگر انسان نياز معنوي خود را از مسير صحيح تامين نكند، گرفتار وساوس شيطان شده و گمراه ميگردد. خداوند به چنين افرادي كه او را عبادت نميكنند ميفرمايد:
«و هر كس از ياد من دوري كند و مرا فراموش نمايد، قطعا زندگي سختي بر اثر هجوم تلخيها و آفات مربوط به دنيا خواهد داشت و در قيامت او را كور وارد محشر خواهم كرد».[1]
و در آيه ديگر ميفرمايد:
«و هر كس از ياد خداي رحمن اعراض و چشمپوشي كند،
شيطاني را براي او برميانگيزيم كه ملازم او خواهد بود و شياطين، دوري كنندگان از ياد خدا را، از راه حق باز ميدارند و آنان فكر ميكنند كه هدايت شدهاند».[2]
و اين بالاترين گمراهي است كه انسان كاري انجام دهد و فكر كند كه كار خوبي انجام ميدهد، در حالي كه اعمالشان عملهاي خوبي نباشد. قران ميفرمايد:
«آيا شما را به زيانكارترين افراد در اعمالشان خبر دهم، كساني كه كوشش آنها در زندگي دنيا از بين رفته و خودشان ميپندارند كه اعمالشان خوب است».[3]
دستاوردهاي تمسك به غير از خداوند، براي انسان، دستاوردهاي بسيار بدي است، خوب است انسان در برآوردن نيازهاي معنوي خود بكوشد و صفاتش را الهي كند.
--------------------------------------------------------------------------------
[1] . «و من اعرض عن ذكري فان له معيشه ضنكا». (طه/ 124)
[2] . «و من يعش عن ذكر الرحمن». (زخرف/ 36)
[3] . «قل هل انبئكم بالاخسرين...». (104/ كهف)
-
- پست: 2025
- تاریخ عضویت: دوشنبه ۲ شهریور ۱۳۸۸, ۲:۲۳ ب.ظ
- محل اقامت: آذربایجان
- سپاسهای ارسالی: 2903 بار
- سپاسهای دریافتی: 3754 بار
Re: جلوه هاي بلوغ
بلوغ معنوي
3- امداد الهي
اگر انسان نياز معنوي خود را در عبوديت خداوند جستجو كند، داراي صفاتي در اخلاق و رفتار ميشود و خداوند، به همين دليل به امداد آنان ميآيد.
قران ميفرمايد:
[HIGHLIGHT=#d99694]«اي پيامبر مژده بده به اهل خضوع و خشوع، كساني كه در هنگام ياد خداوند دلهايشان به طپش ميافتد».[1]
امام صادق ـ عليه السلام ـ ميفرمايد:
[HIGHLIGHT=#d99694]«خداي بزرگ فرموده، كسي كه در نهاني مرا ياد كند، من در آشكارا و در منظر خلايق او را ياد ميكنم».[2]
و در آيه ديگر ميفرمايد:
[HIGHLIGHT=#d99694]«اي كساني كه ايمان آوردهايد، اگر تقوا پيشه كنيد خداوند به شما تميزي حق و باطل(فرقان) عنايت ميكند و از گناهان شما ميگذرد و شما را ميآمرزد».[3]
و در آيه ديگر ميفرمايد:
[HIGHLIGHT=#d99694]«كسي كه از خداوند بپرهيزد و تقوا پيشه كند، خداوند او را از غم و اندوه بيرون ميكند و او را از جايي كه گمان نميبرد، روزي ميدهد».[4]
و در آيه ديگري ميفرمايد:
[HIGHLIGHT=#d99694]«و كسي كه به خداوند توكل كند، خداوند براي او كافيست».[5]
و آيه ديگر ميفرمايد:
[HIGHLIGHT=#d99694]«كسي كه تقوا پيشه كند، خداوند كارهاي او را آسان ميكند».[6]
پس كساني كه خداوند را عبادت كنند، خضوع و خشوع داشته باشند، به ياد خدا باشند.
تقوا پيشه كنند خداوند عناياتي چون فرقان، كفايت امور و آساني كارشان را به آنان ارزاني خواهد داشت.
بايد در خاطر داشته باشيم، تنها راه صحيح، عبوديت خداوند است و از اينجاست كه انسان به تكامل ديني، دنيوي و اخروي، سعادت دنيا و آخرت، دست پيدا ميكند
و به انگيزه خلقت، جامه عمل ميپوشاند.
--------------------------------------------------------------------------------
[1] . «و بشر المخبتين الذين ...». (34/ حج)
[2] . «من ذكرني سرا ذكرته علانيه». (عده الداعي، ص 244)
[3] . «يا ايها الذين آمنوا ان تتقوالله». (30/ انفال)
[4] . «و من يتق الله يجعل له مخرجا». (2/ طلاق)
[5] . «و من يتوكل علي الله». (3/ طلاق)
[6] . «و من يتق الله يجعل له ...». (4/ طلاق)
-
- پست: 2025
- تاریخ عضویت: دوشنبه ۲ شهریور ۱۳۸۸, ۲:۲۳ ب.ظ
- محل اقامت: آذربایجان
- سپاسهای ارسالی: 2903 بار
- سپاسهای دریافتی: 3754 بار
Re: جلوه هاي بلوغ
بلوغ معنوي
4- رعايت اعتدال
در امور عبادي انسان بايد از افراط و تفريط بپرهيزد.
همه احكام شرع، مرز و حدودي دارند، جدا شدن از احكام الهي در هر دو طرف يعني يا افراط يا تفريط، هر دو ناپسند هستند و اسلام آن را تجويز نميكند.
در احكامي چون نماز، روزه، حج، جهاد، خمس و ساير احكام، تامل و كسالت پسنديده نيست.
بي تفاوتي نسبت به اعمال و رفتار را خداوند نميپسندد و در مقابل تمرد از احكام الهي براي انسان عذاب اخروي را پيش بيني كرده است.
در مقابل افراط در عبادت، رهبانيت، بي توجهي به مسايل خانوادگي و اجتماعي را نيز، اسلام عزيز تجويز نميكند.
قرآن ميفرمايد:
[HIGHLIGHT=#d99694]«ما شما را جامعهاي ميانه رو قرار داديم.»[1]
و رسيدن به بلوغ معنوي آن است كه انسان مرزهاي عبوديت را بشناسد و بتواند به آنچه خداوند از او ميخواهد دست پيدا كند.
--------------------------------------------------------------------------------
[1] . «و جعلناكم امه وسطا». (143/ بقره)