«» لطفا از اين طرف....«»

مدیران انجمن: قهرمان علقمه, شورای نظارت

ارسال پست
Old-Moderator
Old-Moderator
پست: 1668
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه ۱۹ مهر ۱۳۸۶, ۴:۰۶ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 3099 بار
سپاس‌های دریافتی: 5474 بار

«» لطفا از اين طرف....«»

پست توسط Labbaik »

 تصویر 


[FONT=Georgia] ..:. عفاف و خويشتنداري جنسي .:..  

.
.
 تصویر 



  حال حاضر در جامعه ما سن ازدواج به دلايل مختلف بالا رفته و متاسفانه جوونامون ديرتر از نعمت خوب تأهل براي داشتن يك زندگي پاك, با آرامش و رو به رشد و ترقي برخوردار ميشن.

اختلاط دختران و پسران و مخصوصا نوع پوشش و روابط حاكم بين اونها باعث شده تا افرادي كه در سن ازدواج هستند و اوج غريزه يا به سمت گناه برن يا دچار يك نوع سستي و انزوا بشن.

در صورتي كه با رعايت نكات ذكر شده در دين اشخاص مجردي كه تا به حال نتونستن ازدواج كنن, امكان داشتن يك زندگي آرام تر و دور از مشكلات روحي و فشارهاي جسماني را پيدا مي كنند.

به لطف الهي در اينجا قصد دارم به ذكر فرمايشات استاد عزيز و محترمم آقاي عباس پسنديده در خصوص راهكارهاي عفاف و خويشتنداري بپردازم. 


[COLOR=#ffffff].
 ................................................  


[FONT=Georgia]مقدمه 

يكي از ابعاد حيات انساني شهوت و غريزه جنسي است.از اين رو يكي از مباحث مهم در «سبك زندگي» سبك زندگي جنسي است.در اين بحث مكاتب و ديدگاه هاي مختلف به ارائه سبك هاي مورد نظر خود مي پردازند.

شايد بتوان همه اين سبك ها را با تنوع و گوناگوني شان در دو گروه «آزادي جنسي» و «خويشتنداري جنسي» طبقه بندي كرد.امروز اين مسئله از موضوعات چالش برانگيز براي انديشمندان است و اخيرا خويشتنداري جنسي يكي از مباحث مهم در فرهنگ آمريكاست.


[FONT=Georgia]چگونه غريزه جنسي بايد ارضاء شود؟ 

غريزه جنسي همانند تمام غريزه ها و نيازهاي انسان بايد ارضاء شود, اما چگونه؟فرهنگ غرب بين مردان دين و ديگر مردمان تفاوت قائل شده و بر اين باوراست كه مردان و زنان كليسا يعني كشيش ها و راهبه ها بايد «خويشتندار» بوده و هيچ رابطه جنسي نداشته باشند.!

اما درباره بقيه مردم قائل به (آزادي جنسي_ازدواج) هستند. اين ديدگاه نخست به آزادي جنسي اولويت مي دهد و سپس به ازدواج, و بر اين باور است كه مردم مي توانند آزادانه به ارضاي غريزه جنسي بپردازند و يا ازدواج كنند.
اين ديدگاه بر اساس همان نظريه لذت جنسي كه در پرسش قبل به آن پرداختيم پردازش شده است. چون ملاك لذت است پس هرگونه كه خواستند آن را ارضاء مي كنند.


اما ديدگاه دين چيست؟
بر اساس آنچه از قرآن استفاده مي گردد دين قائل به(ازدواج_خويشتنداري) است.

خداي متعال كه انسان را با غريزه جنسي خلق كرده و به مصلحت او آگاه است بهترين و بلكه تنها راه ارضاي صحيح و بي زيان غريزه جنسي را در ازدواج و سپس عفت يا خويشتنداري جنسي معرفي كرده است.

چون هدف از غريزه جنسي تداول نسل است پس ازدواج و تشكيل خانواده در اولويت است و چون هدف لذت بردن به هر شكل نيست و زيان هاي زيادي هم براي او دارد ارضاي آزاد غريزه جنسي را نمي پذيرد و قائل به عفت است تا هنگامي كه امكان ازدواج فراهم آيد.

قرآن كريم در اين باره مي فرمايد:

  الايامي منكم و الصالحين من عبادكم و امائكم و ان يكونوا فقراء يغنهم الله من فضله و الله وَاسِع عَلِيم.
و ليستعنف الذين لايجدون نكاحا....

مردان و زنان بى‏همسر خود را همسر دهيد، همچنين غلامان و كنيزان صالح و درستكارتان را; اگر فقير و تنگدست باشند، خداوند از فضل خود آنان را بى‏نياز مى‏سازد; خداوند گشايش‏دهنده و آگاه است!

و كسانى كه امكانى براى ازدواج نمى‏يابند، بايد پاكدامنى پيشه كنند .... 




  دارد... 
زندگی بافتن یک قالی است

نه همان نقش و نگاری که خودت می خواهی

نقشه را اوست که تعیین کرده است

تو در این بین فقط میبافی

نقشه را خوب ببین !!!

نکند آخر کار قالی زندگیت را نخرند


 تصویر 
Old-Moderator
Old-Moderator
پست: 1668
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه ۱۹ مهر ۱۳۸۶, ۴:۰۶ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 3099 بار
سپاس‌های دریافتی: 5474 بار

Re: «» لطفا از اين طرف....«»

پست توسط Labbaik »

[FONT=Georgia]خويشتنداري جنسي 

خويشتنداري جنسي همان چيزي است كه در ادبيات دين از آن به عنوان «عفاف» ياد ميشود.
عفاف سبك زندگي جنسي است كه دين ارائه مي دهد. درس عفاف برآن است تا برخي آموزه هاي دين را در اين قلمرو ارائه كند.

مهمترين ابعاد هيجان كه دانشمندان تا كنون معتقدند بايد داراي هوش مهارگر و مديريت كننده باشد, خشم و نوعي دوستي است. خشم و خشونت افسار گسيخته در غرب از يك سو و بي تفاوتي عاطفي از سوي ديگر دانشمندان مغرب زمين را بر آن داشته تا هوش هيجاني را در اين دو قلمرو پيگيري كنند.

يكي از مباحث مهم در فرهنگ ديني«تقوا» است. تقوا به معني توان بازداري و خويشتنداريست. ريشه اين توان نيز در «عقل» است. عقل در فرهنگ دين به معني «شناخت بازدارنده» است.

عقل ريشه و محور اساسي در توان مهارگري و بازدارندگي انسان است. اگر هيجانات يا آنچه را كه در ادبيات دين تحت عنوان هوس ناميده ميشود يكي از ابعاد وجودي انسان بدانيم, نقش عقل در مهار و مديريت اين بعد به خوبي معلوم مي گردد. از ديدگاه دين, عقل مهمترين عامل كنترل كننده و تنظيم كننده هيجانات و احساسات انسان است.

در فرهنگ ديني مهمترين ابعاد هيجاني انسان خشم و شهوت است. به همين جهت انديشمندان و دانشمندان ديني و دانشمندان اخلاقي مباحث مهمي در باب مهار و مديريت اين دو بعد مطرح ساخته اند.

هر چند دانشمندان غربي آنچنان كه بايد مسئله شهوت را از ديرچه هوش هيجاني مورد توجه قرار نداده اند. اما اين بدان معنا نيست كه ما نبايد اين مباحث را مورد توجه قرار دهيم.

 ادامه دارد... 
زندگی بافتن یک قالی است

نه همان نقش و نگاری که خودت می خواهی

نقشه را اوست که تعیین کرده است

تو در این بین فقط میبافی

نقشه را خوب ببین !!!

نکند آخر کار قالی زندگیت را نخرند


 تصویر 
Old-Moderator
Old-Moderator
پست: 1668
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه ۱۹ مهر ۱۳۸۶, ۴:۰۶ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 3099 بار
سپاس‌های دریافتی: 5474 بار

Re: «» لطفا از اين طرف....«»

پست توسط Labbaik »

[FONT=Georgia]مكانيزم اول:كاهش تماس 

مراد از كاهش تماس, به حداقل رساندن تماس هاي بي دليل و غير موجه با نامحرم است كه ممكن است زمينه فساد جنسي را فراهم سازد.

تماس زياد و بدون دليل با نامحرم زن را در معرض تهديد قرار مي دهد و امكان شكسته شدن حريم امنيتي وي را افزايش مي دهد. بنابراين كمتر خارج شدن از خانه يكي از مكانيزم هاي دفاعي زنان براي تامين امنيت عفاف خود است. در فرهنگ دين از خانه به عنوان دژ مستحكم و قلعه نفوذناپذير زن ياد شده است.(1)

از اين رو خداوند به زنان پيامبر(ص) خطاب مي كند:

  قرن في بيوتكنّ و لاتبرجن تبرج الجاهلية الاولي(2)
و در خانه هايتان قرار گيريد و مانند روزگار جاهليت قديم زينت هاي خود را آشكار نكنيد. 


رسول خدا بر همين اساس مي فرمايد:

  للنساء نصيب في الخروج(3)
در خروج از خانه براي زنان بهره اي  



فرهنگ دين مخاطرات نابود كننده عفاف را به زيركي در مي يابد و خانه را دژ مستحكم قرار مي دهد. البته رسول خدا(ص) به مسلمانان توصيه مي كردند كه اگر زنان شما خواستند به مسجد بيايند مانع آنها نشويد ولي به زنان نيز توصيه كرده است كه نماز خواندن در خانه بهتر از نماز خواندن در مسجد است(4) و اين به جهت آن است كه كمتر در معرض ديد نامحرم قرار گيرند و بر اين اساس نماز خواندن در جايي كه كمتر در معرض ديد است بهتر است.

در روايت آمده كه نماز خواندن زن درون اتاق بهتر از نماز خواندن در ايوان اتاق است, و نماز خواندن در ايوان بهتر از نماز خواندن در وسط حياط خانه است و نماز خواندن در وسط حياط خانه بهتر از نماز خواندن در مسجد است.(5)


[HR]
1- در پاره روایات از خانه به عنوان حصن یاد شده است. ر.ک:الکافی ج5.ص337
2- احزاب/33
3- کنزالاعمال ج16.ص391.ح 45062
4- ر.ک:صحیح مسلم .ج2.ص32؛مسند ابن حنبل ج2.ص9 و36و43و45
5-من لایحضره الفقیه ج1.ص374
زندگی بافتن یک قالی است

نه همان نقش و نگاری که خودت می خواهی

نقشه را اوست که تعیین کرده است

تو در این بین فقط میبافی

نقشه را خوب ببین !!!

نکند آخر کار قالی زندگیت را نخرند


 تصویر 
Old-Moderator
Old-Moderator
پست: 1668
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه ۱۹ مهر ۱۳۸۶, ۴:۰۶ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 3099 بار
سپاس‌های دریافتی: 5474 بار

Re: «» لطفا از اين طرف....«»

پست توسط Labbaik »

جداسازي مكاني:

تدبير ديگر جدا كردن محل زنان و مردان از يكديگر به جهت جلوگيري از اختلاط است.
گاهي اختلاط زن و مرد,خواسته يا ناخواسته صحنه هاي نا خوشايندي را به وجود مي آورد.براي جلوگيري از اين امر مي توان مكان هاي مخصوصي را به بانوان اختصاص داد.

رسول خدا(ص) هنگامي كه مسجد را بنا مي كردند دري مخصوص زنان قرار دادند و استفاده مردان را از آن ممنوع ساختند.(6)

اين مي تواند در همه جا رعايت شود. مثلا اگر كلاس هاي درس و دانشگاه مختلط است مي توان براي هر گروه درب جداگانه اي طراحي كرد يا جداسازي محل شناي زنان و مردان در سواحل درياها كه به طرح سالم سازي دريا مشهور است, از همين قسم است.

به هر حال مهم آن است كه صحنه هاي اختلاط پيش نيايد, اين مسئله را مي توان در مهندسي ساختمانها رعايت كرد.



تاخير زماني:

تدبير ديگر استفاده از تاخير زمانيست.
اگر در اجتماعي مثل مسجد, زن و مرد حضور دارند هنگام خروج با استفاده از تاخير زماني مي توان مانع اختلاط شد و زمان در ديد قرار دادن زنان را كاهش داد.

وقتي نماز رسول خدا(ص) تمام ميشد ققدري صبر كرده و از جا حركت نمي كردند تا زنان از مسجد خارج شوند, زيرا عادت مردان اين بود كه تا رسول خدا(ص) از جا برنخاسته اند از مسجد خارج نمي شدند.
به همين جهت مكث رسول خدا (ص) سبب مي شد كه زنان بدون اينكه در معرض ديد مردان قرار گيرند, مسجد را ترك كرده و به خانه هاي خود باز گردند.(7)


اين نيز روشي است كه مي تواند به كاهش مدت زماني كه ممكن است زن در ديد نامحرم قرار گيرد منجر شود.


[HR]
6- ر.ک:حلیة الاولیء و طبقة الاصفیاء,احمد بن عبدالله الاصبهانی(ابونعیم) , بیروت:دار الکتاب العربی, الطبعه الثانیه.1387ق. ج1.ص313
7-ام سلمة: "کان رسول الله(ص) اذا سلّم قام الناء حین یقضی تسلیمه ومکث یسیرا قبل ان یقوم"
قال ابن شهاب: "فأری_والله اعلم_ ان مکثه لکی ینفذ النساء قبل ان یدرکهن من انصرف من القوم"
صحیح بخاری.ج1.ص203؛ مسند ابن حنبل ج2.ص296
زندگی بافتن یک قالی است

نه همان نقش و نگاری که خودت می خواهی

نقشه را اوست که تعیین کرده است

تو در این بین فقط میبافی

نقشه را خوب ببین !!!

نکند آخر کار قالی زندگیت را نخرند


 تصویر 
Old-Moderator
Old-Moderator
پست: 1668
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه ۱۹ مهر ۱۳۸۶, ۴:۰۶ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 3099 بار
سپاس‌های دریافتی: 5474 بار

Re: «» لطفا از اين طرف....«»

پست توسط Labbaik »

تقدم و تاخر مكاني:

تدبير ديگر «تقدم و تاخر مكاني» است. قرار گرفتن زنان در پشت سر مردان آنان را از ديد مردان دور نگه مي دارد.

در اجتماعات اين تدبير مي تواند مانع اختلاط زن و مرد می شود و در عين حال زنان را از ديد مردان خارج مي سازد. در مسير حركت نيز بهتر است زنان جلوتر از مردان نباشند.

وقتي رسول خدا(ص) شنيدند كه در راه ها و مسيرها زنان و مردان به صورت مخلوط حركت مي كنند توصيه كردند كه زنان پشت سر مردان حركت نمايند.(8)
اختلاط براي عفت و پاكي خطرساز است و راه آن, جداسازي مردان و زنان از يكديگر است.


اين جداسازي مي تواند به دوصورت باشد:جلو قرار گرفتن زنان يا جلو قرار گرفتن مردان.

در فرض اول هرچند جداسازي صورت گرفته اما با اين حال زن از ديد مرد خارج نشده است.

لذا بهترين روش اين است كه مردان پشت سر زنان نباشند. اينكه در راهپيمايي ها زنان پشت سر مردان قرار ميگيرند بر همين اساس است.

اين امر در حركت هاي كوچك تر مثل پياده روي و كوهپيمايي يك يا چند خانواده نيز مي تواند كاربرد داشته باشد و بهتر است زنان پشت سر مردان حركت كنند.
همچنين مردان باحيا پشت سر زنان حركت نمي كنند.


حضرت داوود (ع) به فرزند خود توصيه مي كند كه پشت سر شير حركت كن ولي پشت سر زن حركت نكن.!! (9)
اين نشان از خطريست كه چنين كاري مي تواند در پي داشته باشد.

به همين جهت وقتي قرار شد حضرت موسي(ع) همراه يكي از دختران حضرت شعيب(ع) نزد ايشان برود به وي گفت:

  پشت سر من حركت كن, اگر اشتباه رفتم مرا راهنمايي كن. همانا ما خانداني هستيم كه به پشت زنان نگاه نمي كنيم.(10) 

در جاي ديگر نقل شده كه ايشان فرمودند: من خوش ندارم كه باد به بدن تو بوزد و در نتيجه بدنت را براي من توصيف كند(11) 

[HR]
8- کنزالاعمال ج16. ص388. ح4536. ر.ک:التاریخ الکبیر, محمد بن اسماعیل البلخاری
9-مستدرک الوسائل ج14. ص275
10- من لایحضره الفقیه ج4.ص19. ح4974
11- نور الثقلین,عبد علی بن جمعه العروسی الحویزی, تحقق السید هاشم الرسول محلاتی.قم:موسسه اسماعیلیان, الطبعه الرابعه 1412ق. ج4.ص123.ح48
زندگی بافتن یک قالی است

نه همان نقش و نگاری که خودت می خواهی

نقشه را اوست که تعیین کرده است

تو در این بین فقط میبافی

نقشه را خوب ببین !!!

نکند آخر کار قالی زندگیت را نخرند


 تصویر 
Old-Moderator
Old-Moderator
پست: 1668
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه ۱۹ مهر ۱۳۸۶, ۴:۰۶ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 3099 بار
سپاس‌های دریافتی: 5474 بار

Re: «» لطفا از اين طرف....«»

پست توسط Labbaik »

استفاده از كنار راه:

تدبير ديگر حركت از كنار راه است.
وسط راه ها معمولا دو ويژگي دارد:يكي شلوغ بودن و ديگري در ديد بودن.

شلوغي ممكن است سبب برخورد زن و مرد نامحرم با يكديگر شود و لذا حركت از كنار مسير كه معمولا خلوت تر است راه مناسبي براي جلوگيري از اين پيشامد است. همچنين حركت زن از وسط مسير ممكن است او را بيشتر در ديد نامحرم قرار دهد .


اگر تصور كنيم كه مسير حركت خلوت است و برخوردي پيش نمي آيد باز هم حيا حكم مي كند كه بهتر است زن از كنار راه حركت كند تا كمتر در ديد نامحرم قرار گيرد.

به همين جهت رسول خدا(ص) فرموده اند:

  للنساء من سروات الطريق شيء ولكنها تمشي في جانب الحائط و الطريق(12)

ميانه راه براي زنان نيست, بلكه بايد از كنار ديوار و جاده حركت كنند. 


 ................................................... 

بنابراين مكانيزم اول استفاده از خانه به عنوان دژي در برابر ديد نامحرم است.اين كار بخش مهمي از فضاي بصري جامعه را پاك نگه مي دارد.
اما به هر حال زنان نيز از خانه خارج مي شوند و در برخي موارد بايد خارج شوند,

در اينگونه موارد چگونه مي توان فضاي بصري جامعه را از زشتي پاك نگه داشت؟
و چگونه مي توان قلمرو عفاف بانوان را ايمن ساخت؟



[HR]
12-الکافی ج5. ص518. ح1. معانی الاخبار ص156. مستدرک الوسائل ج14. ص264
زندگی بافتن یک قالی است

نه همان نقش و نگاری که خودت می خواهی

نقشه را اوست که تعیین کرده است

تو در این بین فقط میبافی

نقشه را خوب ببین !!!

نکند آخر کار قالی زندگیت را نخرند


 تصویر 
ارسال پست

بازگشت به “جوانان”