ايت الله العظمي سيد محمد شيرازي

مدیر انجمن: شورای نظارت

ارسال پست
Junior Member
Junior Member
پست: 22
تاریخ عضویت: چهارشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۸۵, ۱۰:۲۱ ب.ظ
سپاس‌های دریافتی: 7 بار
تماس:

ايت الله العظمي سيد محمد شيرازي

پست توسط حيدرحيدر »

ايت الله العظمي سيد محمد شيرازي

[External Link Removed for Guests]

در عصر غيبت، مقام مرجعيت به عنوان نايب امام زمان - عجل ‏اللَّه تعالى فرجه الشريف - ، بالاترين و مهمترين مقام بشمار مى‏رود، و مرجع همواره مسئول حفظ احكام الهى و ارزشهاى دينى و مدافع مكتب اهل بيت عصمت و طهارت عليهم‏السلام، بوده و مى‏باشد.

مراجع بزرگ تقليد در طول تاريخ، با از جان گذشتگى ، فداكارى و تلاش، اضافه بر تصدى مقام فتوى ، مسئوليت هدايت جامعه را بر دوش داشته و امتها را از پرتگاه ضلالت به منزلگاه سعادت سوق داده ‏اند.

همچون مجدد بزرگ مرحوم آيةاللَّه ‏العظمى ميرزا سيد محمد حسن شيرازى - قدس سره - رهبر نهضت تنباكو، و مرحوم آيةاللَّه العظمى آخوند ملا محمد كاظم خراسانى - قدس سره - رهبر مشروطه، و مرحوم آيةاللَّه العظمى ميرزا محمد تقى شيرازى - قدس سره - رهبر جنبش مردمى 1920 ميلادى در عراق، و ديگر مراجع و علمايى كه در گذشته، جامعه اسلامى را از فتنه‏ها و آشوبهاى استعمارگران نجات دادند.

و اكنون كه امت اسلامى در سراسر جهان دچار مشكلات فراوان گرديده، نقش فقهاى بزرگ و مراجع عاليقدر تقليد، در توجيه و هدايت امت به ساحل امنيت و عدالت، نقشى اساسى و تعيين كننده است.

كه در طليعه آنان در عصر حاضر، بزرگ مرجع عاليقدر جهان تشيع حضرت آيةاللَّه العظمى حاج سيد محمد حسينى شيرازى - قدس سره - مى‏باشد، معظم ‏له از جمله مراجع و علمايى است كه براى آگاهى و بيدارى امت اسلامى تلاش فراوان داشته، بينش و انديشه پربار، همراه با تجارب ساليان متمادى ، دقت نظر آكنده از پختگى و منطق و واقع نگرى نسبت به جريانات و امور، از جمله شاخص هايى است كه معظم له را متمايز ساخته است.

و تحقيقا سخن از اين مرجع عاليقدر سخن از انسانى معمولى نيست، بلكه سخن از مرجع عظيم ‏الشأنى است كه دهها ميليون شيعه، در كشورهاى مختلف جهان از ايشان تقليد مى‏كنند.

شخصيتى كه ميليونها مسلمان در سرتاسر جهان، در پيمودن راه صحيح اسلامى و تطبيق آن در شئون زندگى ، از انديشه‏هاى والاى او الهام مى ‏گيرند.


رشد و نمو

حضرت آيةالله ‏العظمى حاج سيد محمد شيرازى «قدس سره» در سال1347هـ. ق. در شهر نجف اشرف متولد شدند.

و در حالى كه تنها9 سال داشتند همراه با پدر بزرگوارشان مرحوم آيت‏الله العظمى سيد مهدى شيرازى به كربلاى مقدس هجرت نمودند.

حضرت آيةاللَّه العظمى شيرازى - قدس سره -، دروس مقدماتى و عاليه حوزه را در محضر جمعى از اساتيد بزرگ مانند: پدر بزرگوارشان مرحوم آيةاللَّه العظمى سيد ميرزا مهدى شيرازى ، مرحوم آيةاللَّه العظمى سيد هادى ميلانى ، مرحوم آيةاللَّه العظمى شيخ محمد رضا اصفهانى ، مرحوم آيةاللَّه سيد زين‏العابدين و مرحوم آيةاللَّه شيخ جعفر رشتى «قدس اللَّه اسرارهم» تلمذ نموده و در علوم و فنون مختلف از محضر دهها تن از علما و اساتيد ديگر، استفاده‏هاى شايان نمودند.

معظم‏له در سن44 سالگى بر اثر فشارهاى وحشيانه رژيم بعث، از عراق به كويت رفتند و در سال1399 هـ. ق. در سن52 سالگى به شهر مقدس قم مهاجرت فرمودند.


مرجعیت

نسبت به مقام علمى و فقهى ايشان بسيارى از بزرگان، از جمله: مرحوم علامه امينى ، و شيخ آغا بزرگ تهرانى صاحب كتاب «الذريعه» اشاره داشته‏ اند، و علاوه بر اجازه اجتهاد از مرحوم آيت‏الله ‏العظمى سيد ميرزا مهدى شيرازى - قدس سره - و مرحوم آيت‏الله العظمى سيد على بهبهانى رامهرمزى - قدس سره - ، بسيارى از فقهاء و مجتهدين برجسته حوزه‏هاى علميه به مقام اجتهاد حضرت آيةالله ‏العظمى شيرازى و بعضى بر «اعلميت» ايشان تصريح داشته و مؤمنين را در امر تقليد به معظم ‏له ارجاع داده ‏اند كه از آن جمله‏اند: آيةاللَّه سيد محمد فاطمى ابهرى - آيةاللَّه سيد عبداللَّه شبسترى - آيةاللَّه شيخ اختر عباس نجفى - آيةاللَّه شيخ روشن على نجفى - آيةاللَّه شيخ حسين برقى - علما و اساتيد حوزه علميه زينبيه در سوريه - آيةاللَّه شيخ جعفر رشتى - آيةاللَّه شيخ محمد كلباسى - آيةاللَّه شيخ محمد هجرى - آيةاللَّه شيخ محمد على خليق شيرازى - آيةاللَّه سيد محمود موسوى اصفهانى - آيةاللَّه شيخ محمود دانش - آيةاللَّه شيخ ابراهيم مشكينى - آيةاللَّه شيخ مرتضى اردكانى - آيةاللَّه ميرزا على غروى عليارى - آيةاللَّه سيد رضى‏الدين شيرازى - آيةاللَّه شيخ حسن سعيد - آيةاللَّه سيد على رئيسى گرگانى - آيةاللَّه سيد حسين علوى خراسانى - آيةاللَّه نصراللَّه شبسترى - آيةاللَّه شيخ محمد حسين لنكرانى - آيةاللَّه شيخ هاشم صالحى - آيةاللَّه شيخ مهدى حائرى تهرانى - آيةاللَّه شيخ يحيى نورى - آيةاللَّه سيد محمد كاظم مدرسى - آيةاللَّه سيد احمد فالى - آيةاللَّه شيخ مهدى فقيه ايمانى - آيةاللَّه سيد محمد على عالمى بلخابى - آيةاللَّه شيخ مرتضى انصارى - آيةاللَّه شيخ ابوالقاسم روحانى - آيةاللَّه سيد حميد الحسن - آيةاللَّه شيخ احمد پايانى - علامه شيخ باقرى - علامه تقدسى - علامه آخوندى - علامه سيد سعيد واعظى - علامه سيد محمد تهرانى - علامه شيخ عبدالحسين آخوند - علامه شيخ محمود انصارى - علامه سيد محمد سبزوارى و...

اعلمیت

مرحوم آيةاللَّه العظمى محقق يزدى ( قدس سره ) در كتاب ، عروةالوثقى مى‏فرمايد: اعلم كسى است كه داراى اين صفات باشد:

آشنايى بيشتر با قواعد فقهى و مدارك احكام

دوره150 جلدى كتاب «الفقه» تأليف حضرت آيةاللَّه العظمى شيرازى - قدس سره - دلالت بر أعرف بودن معظم له به قواعد و مدارك احكام دارد، و نيز دلالتى روشن بر احاطه كم نظير ايشان بر كتب اخبار و روايات دارد، زيرا آنچه كه در اين دوره ملاحظه مى‏شود:

اول: ذكر قواعد فقهى بسيارى كه نسبت به ساير كتب فقهى افزونتر است، و معظم له در كتاب - القواعد الفقهيه - به قواعدى اشاره كرده‏اند كه ديگر فقهاء در كتب فقهيه، اشاره‏اى به آن نداشته‏اند.

دوم: كثرت اشاره به آراء و نظرات فقهى .

سوم: كثرت بيان ادله‏اى كه به آنها استناد مى‏شود، و نيز استناد به بسيارى از آيات در تأكيد بر استنباط حكم شرعى ، يا استنباط مسايل جديد و مستحدثى كه ساير فقهاء عظام، اشاره‏اى به آن ننموده‏اند.

چهارم: كثرت اشكال و جواب در اقوال محققين.

پنجم: تسلط گسترده بر فقه مقارن.

اطلاع و آگاهى بر نظاير فروع فقهى

آگاهى و اطلاع معظم‏له بر اشباه و نظاير فروع فقهى و بر دو صفت گذشته، با توجه به اين دو نكته بيشتر نمايان مى‏شود:

الف: تكميل دوره كامل فقه، و شمول و بسط آن به مباحث و علوم جديده و تفصيل و توضيح مباحث مذكوره و بيان بسيارى از اشباه و نظاير.

ب: ممارست بر فقه از آغاز تحصيل علم تا كنون، با مباحثه و تدريس و مراجعه از اول تا به آخر فقه، از كتاب - تبصره - گرفته تا درس و تدريس خارج فقه، در بيش از چهل سال.

اطلاع افزونتر بر اخبار و روايات

اين آگاهى كه خود در استنادات فقهى بكار مى‏آيد، با توجه به امورى روشن مى‏شود:

اول: در دوره فقه معظم‏له، به رواياتى اشاره شده كه عادتا در كتب فقهى ديگر به چشم نمى‏خورد.

دوم: مباحثه دوره كامل كتاب - بحارالانوار - .

سوم: مباحثه دوره كتاب - وسائل الشيعة - .

چهارم: تأليف دوره‏اى بنام - الوسائل و مستدركاتها - در چهل جلد.

پنجم: مطالعه كتابهاى تاريخى بسيارى كه حاوى نكات قابل استفاده و استناد در مباحث فقهى مى‏باشد.

ششم: مطالعه و مراجعه به بسيارى از كتب روايى مختلف.

درك و برداشت بهتر از اخبار

اين صفت بيشتر بر اثر تماس زياد با عرف، تطبيق احكام بر فهم عرفى و استفاده از عرف در استنباط احكام شرعى به دست مى‏آيد كه در اين زمينه نيز لازم است بدانيم:

اول: قوت فهم عرفى و ارتباط شديد معظم‏له با عرف به حدى است كه اين خود يكى از امتيازات ايشان بر شمرده مى‏شود.

دوم: كثرت ممارست و مزاوله ايشان در ادبيات عرب - نحو و صرف - .

سوم: مراجعه زياد به علوم معانى ، بيان و بديع و حفظ كردن متن مطول و تأليف كتابهايى در اين علوم.

چهارم: حفظ نمودن بسيارى از نصوص و متون دينى ، از جمله: قرآن كريم، روايات و ادعيه و بسيارى از اشعار و كلمات معروف عرب.

پنجم: رشد و نمو ايشان در محيط عربى .

چنانكه عمق علمى ، دقت نظر، بينش و استيعاب دقيق بر تمامى جوانب ادله شرعيه نيز، از تأليفات معظم‏له مانند: - الفقه: كتاب البيع - در5 جلد، و - الفقه: المكاسب المحرمة - در2 جلد، و - الفقه: الخيارات - در2 جلد، و - الفقه: التجارة - و همچنين در كتاب - الاصول - در8 جزء، به وضوح متجلى است.

اضافه بر قوت علمى كه در تدريس خارج فقه و اصول از ايشان ديده مى‏شد، كه دلالت بر أعرفيت معظم‏له بر قواعد و مدارك، اطلاع واسع بر اخبار، اشباه و نظاير فقهى ، و فهم و درك مطلوب از روايات و نصوص شرعى دارد، چنانكه دأب و سليقه ايشان در اشكالات علماء و فضلاء در حين تدريس، پاسخگويى به همه آنها بود.

و همچنين در محاورات و نشستهاى علمى و فقهى معظم‏له، مقومات اعلميت، تسلط و قدرت كم‏نظير، خلاقيت قوى در استنباط، مستحضر بودن مختلف فروع فقهى و ادله آن و رفعت ذوق عرفى ايشان، بر اهل فن نمايان است.

اين خلاقيت علمى در كنار قدرت اداره امور و شئون مربوط به جامعه تشيع و حوزه‏هاى علميه، از همان سنين جوانى در معظم‏له نمودار گشته و به دليل وجود همين امتيازات و لياقت بود كه مرحوم آيةاللَّه العظمى حكيم - قدس سره - و مرحوم آيةاللَّه العظمى سيد عبدالهادى شيرازى - قدس سره - و مرحوم آيةاللَّه العظمى سيد احمد خوانسارى - قدس سره - ، ايشان را پس از فوت پدر بزرگوارشان مرحوم آيةاللَّه‏العظمى سيد ميرزا مهدى شيرازى - قدس سره - به نمايندگى خود در اداره حوزه علميه كربلاء، تعيين نمودند، در حاليكه معظم‏له در آن هنگام تنها33 سال از عمر شريفشان مى‏گذشت.


[color=orange] تالیفات 

حضرت آيت ‏الله ‏العظمى شيرازى - قدس سره - نويسندگى را از سالهاى جوانى آغاز نموده و تا هم‏اكنون كه بيش از هفتاد سال از عمر پربركت ايشان مى‏گذرد هنوز از نوشتن دست برنداشته و تأليفات معظم ‏له در زمينه ‏هاى مختلف علوم به شرح زير مى ‏باشد. دائرةالمعارف فقهى : كه يكصدو پنجاه جلد را شامل شده و گوياى احاطه علمى و گستردگى انديشه و تسلط ايشان بر اصـــول و قواعـــد فقهى مى‏ بـاشد.

الأصول: اين كتاب گوياى عمق علمى و دقت فوق‏العاده ايشان در علم اصول است و در حوزه‏هاى علميه تدريس مى‏شود و در هشت جلد تدوين شده.

ايصال الطالب الى‏المكاسب:16 جلد - الوصول الى كفاية الأصول5 جلد - الوصائل الى‏الرسائل16 جلد - شرح منظومه سبزوارى ، القول السديد فى‏شرح‏التجريد و البلاغه. كه اين كتابها براى اساتيد و طلاب حوزه تأليف و تدوين شده.

ايشان كتابهاى حقوق و قانون و جامعه ‏شناسى و سياست و اقتصاد را براى دانش ‏پژوهان و دانشگاهيان به رشته تحرير در آورده و كتاب هائى نيز بنام، راهى به سوى نهضتهاى اسلامى ، دگرگونى ، رسيدن به حكومت اسلامى ، راه نجات، آزادى در اسلام و شورا در اسلام را براى طبقه روشن‏فكر به رشته تحرير در آورده‏اند. و كتابهائى مانند حكومت اسلامى در عهد اميرالمؤمنين، بسوى بيدارى اسلامى ، حجاب و عدل زيربناى حكومت را براى عموم مردم و كتابهاى عقايد اسلامى ، داستان پيامبران، از نماز چه مى‏دانيد؟ و سرى كتابهاى فروع دين را نيز براى كودكان و نوجوانان نوشته ‏اند.

موسسات

ايشان دهها مسجد و حسينيه و مدرسه و كتابخانه و انتشارات و صندوق قرض‏ الحسنه و درمانگاه تأسيس نمودند ضمن اينكه نمايندگان و مقلدين و دوستان معظم‏له به تشويق و راهنمائى و حمايت ايشان مؤسسات زيادى در مناطق مختلف جهان از جمله در مصر و سودان و بريتانيا و كانادا و آمريكا و هند و پاكستان و استراليا و كشورهاى حوزه خليج و ايران و عراق بوجود آوردند.

حضرت آيت ‏الله العظمى شيرازى - قدس سره - در بوجود آوردن حوزه‏ هاى علميه در ايران و عراق و كويت و سوريه و غيره نيز همت گماشتند و دهها مدرسه دينى ايجاد نموده و حوزه‏هاى مختلف علميه را تحت پوشش و حمايت خود قرار دادند و براى طلاب و علماء دين در ايران و سوريه و هند و پاكستان و افغانستان و تعدادى از طلاب خليج شهريه قرار دادند و همچنين از ابتداى تأسيس حوزه علميه حضرت زينب ( سلام ‏الله عليها ) كه توسط برادر شهيدشان تأسيس شد - اين حوزه را نيز تحت حمايت و رعايت خويش قرار دادند.

تربیت


حضرت آيةاللَّه العظمى شيرازى - قدس سره - در بعد تربيت و تبليغ امور دينى و مذهبى جهان تشيع، نمونه‏اى بارز در عصر حاضر بشمار مى‏روند. چرا كه على‏الدوام به تربيت افراد مختلف، جهت اداى مسئوليت‏هاى شرعى و دينى مشغول مى‏باشند و تا كنون صدها تن از علماء و مجتهدين، گويندگان، نويسندگان، مبلغان و مجاهدانى كه پرورش يافتگان مكتب آن مرجع عظيم‏الشأن هستند، در كشورهاى مختلف، در شرق و غرب جهان مشغول خدمت به دين و دفاع از حريم تشيع مى‏باشند.

و همچنين هزاران انسان مؤمنى كه در خدمت دين، تأسيس مراكز دينى و فعاليت در شئون مختلف اجتماعى و مؤسسات خيريه انجام وظيفه مى‏نمايند.

و نيز بسيارى از شاگردان ديگر ايشان كه تنها در عراق و كويت بالغ بر هزار تن هستند، خود محور مهم در امور دينى و فرهنگى در سرتاسر جهان اسلام بشمار مى‏آيند.

معظم‏له نخست به تدريس دروس سطح پرداخته، و هنگامى به تدريس كتاب كفايةالأصول - آخرين كتاب سطح - مشغول شدند كه بيش از18 سال از عمرشان نگذشته بود.

و در سن25 سالگى اولين كتاب فقهى استدلالى خود را تأليف نمودند. و زمانى كه به تدريس خارج فقه پرداختند، تنها30 سال از عمر شريفشان مى‏گذشت. و در طول چندين سال، بين6 تا8 جلسه، درس مى‏گفتند.

حضرت آيةاللَّه العظمى شيرازى - قدس سره - در طول نيم قرن، همواره بر تقويت و گسترش هرچه بيشتر حوزه‏هاى علميه در نقاط مختلف جهان تأكيد و اصرار داشتند. و خود عملاً به توسعه حوزه‏هاى علميه و تأسيس مدارس دينى مبادرت ورزيده‏اند. و در اين راستا تا كنون با تشويق و ارشادات معظم له، بالغ بر سه هزار نفر به تحصيل علوم دينيه روى آوردند، و بيش از دو هزار و پانصد نفر از فضلاء و طلاب علوم دينى به دست با بركت ايشان معمم گرديده‏اند.


اندیشه پویا

از امتيازات رفيع فكرى معظم‏له، همان ره آوردهاى نوين و جديدى است كه در تمام زمينه‏ها به شكلى پيوسته و جارى است، همچون تمسك به اصالت دينى و مذهبى كه خود نشان دهنده ريشه دار بودن و قوت آن در وجود شان مى‏باشد، چنانكه در خلال استدلال‏هاى علمى و فراگير معظم‏له به آيات شريفه قرآن كريم و روايات معصومين - عليهم‏السلام - اين امر نمايان است.

تفكرات، برداشتها و شيوه‏هاى نو همواره در تأليفات و گفتارهاى معظم‏له به چشم مى‏خورد.

توقف و تكيه بر برخى از افكار قديم كه چه بسا كارآيى ، نشاط و تأثير خود را در اين زمان از دست داده مردود دانسته، لزوم بررسى و تبلور مفاهيم اسلامى و برداشتهاى عميق و ريشه‏اى مستفاد از قواعد و ادله شرعيه در حل مشكلات و گرفتاريهاى روزمره امت اسلامى در عصر حاضر را امرى لازم و ضرورى مى‏دانند.

وجود روح خوش بينى و اميد به آينده‏اى درخشان، از ديگر ويژگيهاى معظم له مى‏باشد، كه اين روحيه در لابلاى تأليفات و در نظريات ايشان نيز نمايان است، و از اين رو معظم‏له حل مشكلات را با تنگ نظرى و توأم با بدبينى و يأس مردود مى‏دانند.

درست در زمانى كه معظم‏له كتابهاى علمى و استدلالى بسيار عميق براى استفاده پژوهندگان، انديشمندان و دانشوران در رشته‏هاى مختلف تأليف مى‏نمودند، در همان هنگام براى عموم مردم نيز مسايل لازم را به گونه‏اى ساده و در سطح فهم همگان مطرح مى‏ساختند، و در تأليفات خود در طرح مسايل براى طبقات مختلف و در تمامى زمينه‏ها همواره توجه به بيان ساده مطالب، و در عين حال حفظ عمق علمى آن داشتند، و از هرگونه عبارت‏پردازى و پيچيدگى در مطالب اجتناب مى‏فرمودند كه در اصطلاح ادبى ، آن را روش «سهل و ممتنع» مى‏نامند.


سجایای اخلاقی

مكارم اخلاق و صفات حميده حضرت آيةاللَّه العظمى شيرازى - قدس سره - همواره زبانزد خاص و عام بوده و مى‏باشد:

تقوى و پرهيزكارى ، تواضع، گذشت از اسائه بيخردان، سعه صدر، مدارا با مردم، احساس مسئوليت نسبت به مسايل اجتماعى ، دستگيرى از فقراء و محرومين و برآوردن حوايج آنها، روح برابرى و مساوات با سايرين، احترام به مخالفين، احترام و اعتماد به مردم، مشورت با ديگران و شنيدن آراء و نظرات موافق و مخالف، زهد و دورى از تشريفات و تجملات، زندگى در خانه‏اى بسيار ساده و بى‏آلايش، برخوردارى از روح بلند و پسنديده، تحمل مشكلات و سختيها در راه خدا، صبر و بردبارى در برابر حوادث، استقامت در راه اداى وظايف شرعيه، تلاش و كوشش پيگير و حسن مديريت در تمامى فعاليتهاى روزمره، استقامت در برابر فشارهاى ظالمين و تحمل آنها و تسليم نشدن، توكل بر خدا در تمام امور و توسل به اهل‏بيت عصمت و طهارت «عليهم‏السلام» همگى از خصوصيات بارز اين بزرگ مرجع عاليقدر تقليد مى‏باشد. و در حقيقت همين صفات پسنديده و سجاياى اخلاقى است كه خود ترسيم كننده شخصيت والا و نمايانگر عظمت معظم‏له مى‏گردد.

[color=brown]جهاد و تلاش مستمر 

جهاد و استقامت دو علامت مشخصه حضرت آيةاللَّه ‏العظمى شيرازى - قدس سره - در مختلف صحنه‏هاى زندگى و در مبارزه با جباران بوده كه همواره مجاهدان راه اسلام در چند دهه اخير در راه تداوم مبارزات پيگير خود جهت اعلاى كلمه حق، به عنوان يك تجربه بزرگ و گرانقدر، از آن الهام گرفته ‏اند، كه اين تجربه در مبارزات معظم‏له در طول نيم قرن رويارويى با مختلف حكومتهاى استبدادى و نظامهاى منحرف سياسى ، و نيز برخورد با سختيها و فراز و نشيب‏ها به دست آمده است، و تحقيقا اين جهاد و استقامت كه خود منبع سرشارى از نور اميد و نويد دهنده دستيابى به اهداف دينى و مذهبى است همچون مدرسه‏اى فراگير و متكامل براى ما و نسلهاى آينده بوده و خواهد بود.

معظم‏له همواره در برابر حكومتهاى استبدادى كه با سلاح گلوله و زندان، فريادهاى آزاديخواهى ملت را خاموش كرده‏اند، با سياست «عدم خشونت» و با استفاده از روشهاى مختلف دينى به مقابله مى‏پرداختند.

و البته شخصيتى كه برگ برگ تاريخ زندگانيش مالامال از جهاد و استقامت در راه خدا و بيدارى و آگاهى مردم مى‏باشد، تحت فشارهاى فزاينده بدخواهان بودن و تلاش در جهت نابود كردن و ترور افكار، نظرات و شخصيت او از سوى بيگانگان و استعمارگرانى كه همواره مورد هجوم آن معظم‏له و خاندان مجاهد او بودند، امرى طبيعى است.

و او همانگونه كه در مكتب اهل‏بيت عليهم ‏السلام و در سرزمين خونين كربلا درس جهاد را فرا گرفته، درس پايدارى و استقامت در برابر تمامى تهديدها، تهمت ‏ها، دستگيريها و حركتهاى موذيانه را نيز آموخته است.
New Member
New Member
پست: 2
تاریخ عضویت: دوشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۸۷, ۸:۰۰ ب.ظ

پست توسط sepah-e-pasdaran »

خيلى ممنون كه ما رو بيشتر با مرحوم آيت الله سيد محمد شيرازى آشنا كرديد
ميشه درباره فعاليت شخص مرحوم در ايران بعد از انقلاب هم كمى توضيح دهيد ؟
ارسال پست

بازگشت به “اخیار”