عايشه تير انداز

مدیر انجمن: شورای نظارت

ارسال پست
New Member
New Member
پست: 14
تاریخ عضویت: دوشنبه ۲۹ آذر ۱۳۸۹, ۶:۵۳ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 1 بار
سپاس‌های دریافتی: 44 بار

عايشه تير انداز

پست توسط البرهان »

  الله الرحمن الرحیم

  روز پیش که در حال مطالعه کتاب شریف مدینة المعاجز(علامه سید هاشم بحرانی مولف تفسیر شریف البرهان)بودم به موضوعی برخورد کردم که برام خیلی

تازگی داشت

ایشان در قسمت معاجز امام حسن ابن علی علیهما السلام در حدیث 85 به نقل از عیون المعجزات سید مرتضی روایت طولانی را نقل میفرمایندکه درباره شهادت

امام حسن علیه السلام است .

ما به میپنداریم که عایشه دستور تیر اندازی به جنازه مطهر امام حسن علیه السلام را صادر کرد(البته این قول هم هست) ولی در اصل او اولین تیر را از روی قاطر به

جنازه مطهر امام علیه السلام زد و علامه این عبارت را آورده :فرمت بنفسها عن البغله از روی قاطر خودش تیر انداخت.

مدینة المعاجز /فی معاجز امام حسن ابن علی علیهما السلام حدیث 85

لعنت خدا بر دشمنان اهل بیت و اتباع   
Advance Member
Advance Member
پست: 214
تاریخ عضویت: سه‌شنبه ۱۸ آبان ۱۳۸۹, ۹:۳۴ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 72 بار
سپاس‌های دریافتی: 227 بار

Re: عايشه تير انداز

پست توسط sh.ahmad »

به البرهان سلام دوست محترم راجع به مطلبی که نوشتید "  بنفسها عن البغله از روی قاطر خودش تیر انداخت"   را بعرض میرسانم /1 رمی به معنی پرت کردن وانداختن است (کتاب المنجد)ورمت بنفسها یعنی خودش راانداخت وپرت کرد.2 به جمله ایکه درحدیث است توجه کنید {قربت من قبر رسول الله صلى الله عليه وآله وكان قد وصلت جنازة الحسن فرمت بنفسها عن البغلةوقالت : والله ! لا يدفن الحسن ههنا أبدا ،}عایشه نزدیک شد به قبر پیامبر ص و(درهمان حال) رسیده بود جنازه امام حسن ع پس انداخت خودش راازقاطروگفت به پروردگارقسم نبایددفن شود حسن ع دراینجا هرگز .3 درترجمه جملات عربی خودتان به کتابهای لغت مراجعه کنید تا ترجمه صحیح رابیابید و یا ازعلماءواهل علم بپرسید امیدوارم ناراحت نشده باشید خوشحال میشوم نظرتان رابدانم والسلام.
اللهم اجعلنا من المتمسکین بولایة رسولک (ص) وامیرالمؤمنین واولاده الطیبین الطاهرین المعصومین (ع)
New Member
New Member
پست: 14
تاریخ عضویت: دوشنبه ۲۹ آذر ۱۳۸۹, ۶:۵۳ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 1 بار
سپاس‌های دریافتی: 44 بار

Re: عايشه تير انداز

پست توسط البرهان »

  الله الرحمن الرحيم
  عزیز بنده ببه کتاب لغت مراجعه کرده ام و برای ترجمه یک متن فهمیدن صياغ كلام و همچنین کلام صاحب نظران هم نیاز است بنده فقط

همین یک کتاب را ندیدم بلکه همچنین کتاب کامل بهایی که نوشته عماد الدین قرن 7 هجری به این موضوع تصریح کرده که غایشه اولین تیر را به

بدن مولای ما زد ولی از عبارتی هم که بنده ذکر کردم کاملا فهمیده میشود لطفا به کتاب مدینه المعاجز رجوع کنید و همه متن روایت را بخوانید .

والسلام علی من اتبع الهدی
Advance Member
Advance Member
پست: 214
تاریخ عضویت: سه‌شنبه ۱۸ آبان ۱۳۸۹, ۹:۳۴ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 72 بار
سپاس‌های دریافتی: 227 بار

Re: عايشه تير انداز

پست توسط sh.ahmad »

به البرهان سلام دوست محترم درپاسخ به شمااولا:جواب سلام واجب است وکسیکه نه دیگری سلام میکندحسنه وثواب زیادی می بردثانیا: نوشتیدبرای ترجمه یک متن فهمیدن صياغ كلام و همچنین کلام صاحب نظران هم نیاز است[HR]پاسخ به شما سیاق کلام ازتمام جمله معلوم وفهمیده میشودومن تمام جمله رادرمقاله فوق بامعنی آن آوردم تاشبهه واشکالی باقی نماندثالثا:اگرمرادومقصود تیرانداختن بود درحدیث می گفت رمت سهم ولی درحدیث میگوید رمت بنفسها یعنی خودش راانداخت وپرت کرددقت کنید تامعنی جمله رابهتربفهمیدرابعا: گفتیدهمچنین کتاب کامل بهایی که نوشته عماد الدین قرن 7 هجری به این موضوع تصریح کرده که غایشه اولین تیر را به بدن مولای ما زد.پاسخ کتاب کامل بهایی وکتاب مدینه المعاجز هردوبه زبان عربی نوشته شده اند ومتن کامل آنرابرایتان نقل کردم وچنین عبارتی درآنها نیست واگرکسی اینگونه که نوشتید ترجمه کرده اشتباه است کلمه رمت یعنی پرت کرد وانداخت وکلمه تفسها یعنی خودش را پس رمت بنفسها یعنی خودش راانداخت وپرت کرد.مراجعه کنیدبه کتاب منتهی الامال مرحوم شیخ عباس قمی صاحب مفاتیح الجنان که ایشان نوشته پس آن زن (عایشه) انداخت خودش راازاستروگفت به پروردگارقسم نمی گذارم حسن رادر اینجا دفن کنید(منتهی الامال ج1/ص235) موفق باشیدوالسلام
اللهم اجعلنا من المتمسکین بولایة رسولک (ص) وامیرالمؤمنین واولاده الطیبین الطاهرین المعصومین (ع)
Bronze
Bronze
پست: 280
تاریخ عضویت: سه‌شنبه ۲۸ اسفند ۱۳۸۶, ۳:۴۷ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 303 بار
سپاس‌های دریافتی: 794 بار

Re: عايشه تير انداز

پست توسط amoonaser »

بسم رب الحسین علیه السلام

سلام بر شما

ضمن تشکر از " البرهان " عزیز

ترجمه متنی که جناب البرهان بیان کردند دقیقا می شود همان مطلبی که جناب احمد عزیز بیان کردند .... زیرا از متن عربی اصلا برداشت نمی شود که عایشه ملعونه تیر پرتاب کرده باشد ...

ابوالفرج اصفهانی اموی در " مقاتل الطالبین " ص 49 می گوید :

" لما أرادوا دفنه ركبت عائشة بغلا واستنفرت بني أمية مروان بن الحكم ومن كان هناك منهم ومن حشمهم وهو القائل : فيوما على بغل ويوما على جمل . "

وقتی می خواستند امام حسن علیه السلام را دفن کنند ، عايشه سوار قاطرى شد و از بنى اميه و مروان حكم و ساير طرفداران ايشان كمك گرفت و مردم را بر علیه امام حسن علیه السلام می شوراند .

در آنجا بود كه قائلی - ابن عباس - گفت: روزى قاطر سوار و روزى شتر سوار است ! یعنی روزی سوار بر شتر می شود و به جنگ با مولا علی علیه السلام می رود و روزی بر قاطر سوار می شود و با جنازه حسن بن علی علیه السلام مقابله و جنگ می کند.

**********************

البته اگر روایتی وجود دارد که در آن تصریح شده است که عایشه اولین کسی بود که تیر را رها کرد ، بد نیست که با منبعش برای ما مطرح شود تا شناخت ما نسبت به این ملعونه بیشتر از پیش شود .


یا علی ع
جدا شده از خدا

جدا شده از رسول

جدا شده از کتاب

[COLOR=Blue]هر که ز حیدر جداست
 
Administrator
Administrator
پست: 2244
تاریخ عضویت: یک‌شنبه ۱ بهمن ۱۳۸۵, ۱۱:۵۲ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 10691 بار
سپاس‌های دریافتی: 5476 بار
تماس:

Re: عايشه تير انداز

پست توسط Mohsen1001 »

در کتاب دلائل الامامة این عبارت را بگونه ای دیگر نقل کرده که همان معنای انداختن مشخص میشود :


----------------------

دلائل ‏الإمامة ص 60 باب معرفة ولادة أبي محمد الحسن بن علي ع‏


و كانت أول امرأة ركبت السروج و لحقتهم و قد صاروا إلى حرم قبر جدهم رسول الله

فرمت بنفسها بين القبر و القوم و قالت و الله لا يدفن الحسن هاهنا

أو تحلق هذه و أخرجت ناصيتها بيدها و كان مروان لما ركبت بغلة جمع من كان من بني أمية و حرضهم على المنع و أقبل بهم و هو يقول يا رب هيجا هي خير من دعة أ يدفن عثمان في أقصى البقيع و يدفن الحسن مع رسول الله و الله لا يكون هذا أبدا و أنا أحمل السيف و كانت عائشة تقول و الله لا أدخل داري من أكرهه و كادت الفتنة أن تقع فقال الحسين هذه دار رسول الله و أنت حشية من تسع حشيات خلفهن رسول الله فإنما نصيبك من الدار موضع قدميك فأرادت بنو هاشم الكلام و حملوا السلاح فمنعهم الحسين و قال الله الله أن تفعلوا و تضيعوا وصية أخي و قال لعائشة و الله لو لا أن أبا محمد أوصى إلي أن لا أهريق محجمة دم لدفنته هاهنا و لو رغم أنفك و عدل فيه إلى البقيع فدفنه فيه مع الغربا

---------------------

در اینجا دارد فرمت بنفسها بین القبر و القوم یعنی بین قبر و مردم انداخت خودش را.

البته یا این وحود باز هم ذره ای از لعانت و خباثت عایشه کم نمیشه کمااینکه اگر ادامه متن را که بنده در بالا اوردم مطالعه کنید

متوجه تخلف و جسارت او میشوید.


یا زهرا
ارسال پست

بازگشت به “اشرار”