بسم الله النّور
آنگاه كه درون خويش را از خود تهي يافتي و بيرون خويش را خالي از خدا
قرآن بخوان
آنگاه كه مرگ را ختم و معاد را وهم و پندار خود را حتم يافتي
قرآن بخوان
آنگاه كه غرور وجودت را گرفت و تفاخر ،شعورت را
و ذلت خويش را عزت يافتي و نخوت خويش را همت
قرآن بخوان
آنگاه كه از فرط جهالت ،امانت را از ياد بردي و به خيال سعادت ،اسير ضلالت گشتي
قرآن بخوان
آنگاه كه مرگ خود را دور ديدي و حيات خويش را جاويد يافتي و دنيا وآخرت را جدا از هم
قرآن بخوان
آنگاه كه از درستي گسستي و بر مركب سستي نشستي
و به پستي پيوستي و در منجلاب تباهي ، رهائي خواستي
قرآن بخوان
آنگاه كه نسيان گريبانت را گرفت و عصيان دامانت را و معصيت خويش را معصوميت پنداشتي
قرآن بخوان
آنگاه كه گذشته را حسرت و حال را عسرت و آينده را حيرت احساس كردي ،شب قدر را بياد آور
قرآن بخوان
آنگاه كه از بيعت با تاريكي و غيبت نور خسته شدي
قرآن بخوان
آنگاه كه در دل سياه شب و در اعماق تاريك ظلمات ،در جستجوي نور و روشني
شمع وجودت از شور و التهاب مي سوزد ودر آرزوي صيح و سپيدي ،افق را به اميد
نظاره فلق مي نگري تا شايد طلوع فجر را در نيمه شب تماشا كني ،قرآن را باز كن
تا در فلق برگهايش ،در افق انديشه ات فجر را ببيني
قرآن بخوان
حرف دل شهيد مهدي رجب بيگي
در بهار قرآن براي سلامتي بهار دلها
تا طلوع فجر ظهورش
با اين قافله
همراه باش
[HIGHLIGHT=#ddd9c3]
**در بهار قرآن دلت را رحل نور كن**
مدیر انجمن: شورای نظارت
-
- پست: 183
- تاریخ عضویت: پنجشنبه ۱ اسفند ۱۳۸۷, ۸:۲۲ ب.ظ
- سپاسهای ارسالی: 1973 بار
- سپاسهای دریافتی: 813 بار
Re: **در بهار قرآن دلت را رحل نور كن**
بسم الله النور
در آيات متعدد قرآن سخن از تلاوت قرآن بيان شده است (سوره فاطر -بقره-نمل ...)
ولي تدبر در آيات نوراني وحي ،حديث ديگري است
اميرمؤمنان علی (ع) فرمود:
تدبّروا آيات القرآن و اعتبروا به فانّه أبلغُ العبر
آيات قرآن را تدبر كنيد و از آن پند گيريد، كه همانا آن رساترين پندهاست.»
تدبر در آيات از جمله آداب قرائت قرآن است
امام جعفر صادق (ع) در تفسير آيه
« الّذين آتَينهُمُ الكِتاب يَتلونه حَِقَّ تِلاوته"
" كسانی كه به آنان كتاب داديم، آنرا تلاوت میكنند، آنگونه كه حق تلاوت آن است" فرمودند:
«يرتّلون آياته و يتفهّمون معانيه و يعملون بأحكامه و يرجون وعده و يخشون عذابه، و يتمثّلون قصصه و يعتبرون أمثاله و يأتون أوامره و يجتنبون نواهيه و ما هو و الله بحفظ آياته و سرد حروفه و تلاوة سوره و درس أعشاره و اُخماسه حفظوا حروفه و اضاعوا حدوده و إنّما هو تدبّر آياته، يقول الله تعالی: «كِتابٌ اَنزَلناهُ اِلَيكَ مُبارَكٌ لِیَدَبَّرُوا آياتِهِ، " آياتش را روشن و شمرده میخوانند به مفاهيم آن توجه میكنند، احكام آن را به كار
میبندند، به وعدههايش اميدوارند، از عذابش ترسناكند، از داستانهايش سرمشق میگيرند
و از مَثَلهايش پند میگيرند، دستورهايش را بجا میآورند، از نهیهايش پرهيز میكنند.
به خدا سوگند! كه حق تلاوت آن به حفظ آيات و پشت سر هم خواندن حروف و تلاوت سريع سورهها
ده جزو و پنج جزو آن ـ نيست. (چه بسا كسانیكه) كلماتش را حفظ كردند و دستورهای آن را
ضايع ساختند، در حالیكه رعايت حق تلاوت قرآن، تدبر در آيات الهی است چنانكه خداوند میفرمايد: "قرآن، كتابی است پربركت كه بر تو نازل كردهايم تا در آيات آن تدبر كنند."
(سوره ص/29) و كساني را كه در آياتش تدبر نميكنند مورد سرزنش و توبيخ قرار مي دهد:
"افلا يتدبرون القرآن ام علي قلوب اقفالها"
سوره محمد آيه 24
آيا در قرآن تدبر نمي كنند يا بر دلهاي آنان قفل زده شده است؟
خودمونيم
چندمين ماه رمضاني است كه به لطف حق درك ميكنيم ؟ 10،20،30...؟!
چند بار ختم قرآن كرديم؟1بار،10بار،110 بار؟...
در طي اين سالها چندآيه قرآن بر دلهامون نازل شده ؟!
نه واقعا فكر كنيم چند آيه ؟؟
آيا آيه حجاب بر دلم نازل شده كه مواظب چشم خود باشم ؟
آيا آيه غيبت بر من نازل شده كه مواظب زبانم باشم؟
آيا و آيا...؟؟
تلاوت قرآن ثواب دارد، جاي خود ، خدا قبول كند
ولي با توجه به تاكيد قرآن و عترت درباره تدبر در ايات
متوجه باشيم كه اين آيات زماني نجاتبخش من است كه عمل كنم
و الْا بخوانم و عمل نكنم ورز وبال است .
قبول داريد؟
سبحانك يا لا اله الّا انت الغوث الغوث خلّصنا من النار يا رب
در آيات متعدد قرآن سخن از تلاوت قرآن بيان شده است (سوره فاطر -بقره-نمل ...)
ولي تدبر در آيات نوراني وحي ،حديث ديگري است
اميرمؤمنان علی (ع) فرمود:
تدبّروا آيات القرآن و اعتبروا به فانّه أبلغُ العبر
آيات قرآن را تدبر كنيد و از آن پند گيريد، كه همانا آن رساترين پندهاست.»
تدبر در آيات از جمله آداب قرائت قرآن است
امام جعفر صادق (ع) در تفسير آيه
« الّذين آتَينهُمُ الكِتاب يَتلونه حَِقَّ تِلاوته"
" كسانی كه به آنان كتاب داديم، آنرا تلاوت میكنند، آنگونه كه حق تلاوت آن است" فرمودند:
«يرتّلون آياته و يتفهّمون معانيه و يعملون بأحكامه و يرجون وعده و يخشون عذابه، و يتمثّلون قصصه و يعتبرون أمثاله و يأتون أوامره و يجتنبون نواهيه و ما هو و الله بحفظ آياته و سرد حروفه و تلاوة سوره و درس أعشاره و اُخماسه حفظوا حروفه و اضاعوا حدوده و إنّما هو تدبّر آياته، يقول الله تعالی: «كِتابٌ اَنزَلناهُ اِلَيكَ مُبارَكٌ لِیَدَبَّرُوا آياتِهِ، " آياتش را روشن و شمرده میخوانند به مفاهيم آن توجه میكنند، احكام آن را به كار
میبندند، به وعدههايش اميدوارند، از عذابش ترسناكند، از داستانهايش سرمشق میگيرند
و از مَثَلهايش پند میگيرند، دستورهايش را بجا میآورند، از نهیهايش پرهيز میكنند.
به خدا سوگند! كه حق تلاوت آن به حفظ آيات و پشت سر هم خواندن حروف و تلاوت سريع سورهها
ده جزو و پنج جزو آن ـ نيست. (چه بسا كسانیكه) كلماتش را حفظ كردند و دستورهای آن را
ضايع ساختند، در حالیكه رعايت حق تلاوت قرآن، تدبر در آيات الهی است چنانكه خداوند میفرمايد: "قرآن، كتابی است پربركت كه بر تو نازل كردهايم تا در آيات آن تدبر كنند."
(سوره ص/29) و كساني را كه در آياتش تدبر نميكنند مورد سرزنش و توبيخ قرار مي دهد:
"افلا يتدبرون القرآن ام علي قلوب اقفالها"
سوره محمد آيه 24
آيا در قرآن تدبر نمي كنند يا بر دلهاي آنان قفل زده شده است؟
خودمونيم
چندمين ماه رمضاني است كه به لطف حق درك ميكنيم ؟ 10،20،30...؟!
چند بار ختم قرآن كرديم؟1بار،10بار،110 بار؟...
در طي اين سالها چندآيه قرآن بر دلهامون نازل شده ؟!
نه واقعا فكر كنيم چند آيه ؟؟
آيا آيه حجاب بر دلم نازل شده كه مواظب چشم خود باشم ؟
آيا آيه غيبت بر من نازل شده كه مواظب زبانم باشم؟
آيا و آيا...؟؟
تلاوت قرآن ثواب دارد، جاي خود ، خدا قبول كند
ولي با توجه به تاكيد قرآن و عترت درباره تدبر در ايات
متوجه باشيم كه اين آيات زماني نجاتبخش من است كه عمل كنم
و الْا بخوانم و عمل نكنم ورز وبال است .
قبول داريد؟
سبحانك يا لا اله الّا انت الغوث الغوث خلّصنا من النار يا رب