سوال در مورد آیه ای از قرآن

مدیر انجمن: شورای نظارت

ارسال پست
New Member
New Member
پست: 2
تاریخ عضویت: سه‌شنبه ۱۵ بهمن ۱۳۸۷, ۷:۱۸ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 2 بار
سپاس‌های دریافتی: 4 بار

سوال در مورد آیه ای از قرآن

پست توسط saeid108 »

با سلام:
تصویر

{ما تمام کائنات و زمین و آسمان را بخاطر شما<حضرت محمد(ص)> آفریده ایم}

تا اونجایی که من شنیدم این متن بالا معنی آیه ای از قرآن کریم یا تفسیر آیه میباشد! اما از صحت مطلب اطلاع درستی ندارم.
لطفا"اگر آیه ای با این معنی یا تفسیر وجود دارد برای من ارسال کنید تصویرتصویر
ممنون میشم
با تشکر سعید شفیعیتصویر
Commander
Commander
پست: 2218
تاریخ عضویت: جمعه ۲۰ بهمن ۱۳۸۵, ۱۰:۰۱ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 3085 بار
سپاس‌های دریافتی: 5884 بار
تماس:

Re: سوال در مورد آیه ای از قرآن

پست توسط محمد علي »

به نام خدا

با سلام و عرض خوشامد خدمت دوست و عضو جدید خانواده اعتقادات :razz:

آیه ای که مد نظر شماست ، با این معنی کمی متفاوت است .

به همین دلیل سعی می کنم کامل پاسخ دهم .

کلید واژه های این سوال چندتاست که هرکدام را توضیح می دهیم :

1) خلق کردن 2)آسمان ها و زمین 3) برای شما


1- در مورد خلق کردن فقط این آیه است :

سوره مبارکه بقره

هُوَ الَّذِي خَلَقَ لَكُم مَّا فِي الأَرْضِ جَمِيعاً ثُمَّ اسْتَوَى إِلَى السَّمَاء فَسَوَّاهُنَّ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ وَهُوَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ (29)‏

او خدايى است كه همه آنچه را (از نعمتها) در زمين وجود دارد، براى شما آفريد; سپس به آسمان پرداخت; و آنها را به صورت هفت آسمان مرتب نمود;

و او به هر چيز آگاه است. (29)

در آیه بالا خلق کردن هر آنچه فقط در زمین است ، برای شما (همه انسان ها) مورد تاکید است .

لکم به صورت جمع امده لذا خطابش فقط پیامبر گرامی اسلام (ص) نیست .


2- در مورد همه آسمان ها و زمین ، از خلق(آفریدن) استفاده نشده بلکه از تسخیر استفاده شده .

تسخیر یعنی خداوند ، برای هدف معینی آن چیز را اختصاص دهد .

(کلا هدایت برای جمادات تسخیری است)


سوره مبارکه لقمان

أَلَمْ تَرَوْا أَنَّ اللَّهَ سَخَّرَ لَكُم مَّا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ وَأَسْبَغَ عَلَيْكُمْ نِعَمَهُ ظَاهِرَةً وَبَاطِنَةً وَمِنَ النَّاسِ مَن يُجَادِلُ فِي اللَّهِ بِغَيْرِ عِلْمٍ وَلَا هُدًى وَلَا كِتَابٍ مُّنِيرٍ (20)

آيا نديديد خداوند آنچه را در آسمانها و زمين است مسخر شما كرده، و نعمتهاى آشكار و پنهان خود را به طور فراوان بر شما ارزانى داشته است؟!

ولى بعضى از مردم بدون هيچ دانش و هدايت و كتاب روشنگرى درباره خدا مجادله مى‏كنند! (20)


سوره مبارکه جاثیه

وَسَخَّرَ لَكُم مَّا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ جَمِيعاً مِّنْهُ إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَاتٍ لَّقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ ﴿13﴾‏

او آنچه در آسمانها و آنچه در زمين است همه را از سوى خودش مسخر شما ساخته; در اين نشانه‏هاى (مهمى) است براى كسانى كه انديشه مى‏كنند! (13)


پس همه چیز برای انسان آفریده نشده (از آسمان ها و زمین) بلکه برای او مُسَخَّر قرار داده شده .

یعنی خداوند همه این ها را به هدف معینی برای انسان قرارداده است .


3- در مورد "لکم" هم که گفتیم منظور همه انسان هاست .

اگر سوالی بود در خدمت هستمتصویر
[External Link Removed for Guests]

 
[External Link Removed for Guests] 
Iron
Iron
پست: 55
تاریخ عضویت: سه‌شنبه ۱۵ بهمن ۱۳۸۷, ۲:۱۶ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 103 بار
سپاس‌های دریافتی: 194 بار

Re: سوال در مورد آیه ای از قرآن

پست توسط مطهره »

به نام خدا

سلام.

اگر اشكالي نداره، بنده سوالم رو مطرح كنم:

مي شه بفرماييد چگونه متوجه مي شويم كه منظور از " لكم " تمام انسان ها هستند؟
Commander
Commander
پست: 2218
تاریخ عضویت: جمعه ۲۰ بهمن ۱۳۸۵, ۱۰:۰۱ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 3085 بار
سپاس‌های دریافتی: 5884 بار
تماس:

Re: سوال در مورد آیه ای از قرآن

پست توسط محمد علي »

به نام خدا

با سلام و عرض خوشامد تصویر

سوال خوبی است ؛
1- اما در قواعد علم اصول ، ظواهر کتاب حجت هستند ، و عُدول از ظاهر دلیل و قرینه می خواهد .

بگذارید ساده تر بیان کنم .

اگر ما ادعا کنیم که منظور از "لکم" ، فقط پیامبر گرامی اسلام است ، باید دلیل اقامه کنیم

چون ظاهر جمع است و خداوند در مقام بیان این امر برای "شماست" (که جمع هستید)

اگر "لک" (برای تو) بود ، معنی آن مطلق پیامبر بود ، و اگر کسی ادعا می کرد که "لک" یعنی همه انسان ها آنوقت باید دلیل می آورد

چون از ظاهر مفرد عدول کرده (خارج شده) .

اما چون ظاهر "لکم" جمع است ، اگر کسی ادعای معنای مفرد بودن آن را کند باید دلیل بیاورد نه کسی که به ظاهر تمسک جسته .


2- نکته دیگر که از خود آیه می توان بهره جست این است :

أَلَمْ تَرَوْا أَنَّ اللَّهَ سَخَّرَ لَكُم مَّا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ وَأَسْبَغَ عَلَيْكُمْ نِعَمَهُ ظَاهِرَةً وَبَاطِنَةً

وَمِنَ النَّاسِ مَن يُجَادِلُ فِي اللَّهِ بِغَيْرِ عِلْمٍ وَلَا هُدًى وَلَا كِتَابٍ مُّنِيرٍ (20)


سیاق آیه در مقام نقد و نوعی تنبیه (اگاه سازی انسان هاست) در ابتدا با فعل جمع می پرسد "آیا ندیدید؟"

سایر ضمایر هم جمع هستند و سپس در آخر آیه می گوید "و با این حال (و اینهمه نشانه) باز هم از میان مردم"

کسانی هستند که در وجود خداوند بدون هیچ علم و کتابی جدل می کنند .

یعنی از میان همین ناس که برایشان اینهمه را آفریدیم ، باز کسانی هستند که چنین می کنند .

پس مشخص می شود که موضوع ضمیر "کم" همین هایی هستند که از میانشان چنین می کنند

در نتیجه منظور همه انسان ها هستند .

چرا که شان و جایگاه پیامبر اکرم(ص) بسیار بالاتر و عظیم تر از آن است که خداوند با چنین لحن عتابی به او بگوید

مگر نمی بینی اینهمه چیز برای تو خلق کرده ام ، باز هم در وجود خدا شک می کنی ؟

یا اینکه بگوید اینهمه چیز برای تو آفریده ام ، ولی مردم درباره خدا شک می کنند ؟ (اینکه بی ربط تر هم می شود)


امیدوارم مطلب را رسانده باشم :razz:
[External Link Removed for Guests]

 
[External Link Removed for Guests] 
Iron
Iron
پست: 55
تاریخ عضویت: سه‌شنبه ۱۵ بهمن ۱۳۸۷, ۲:۱۶ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 103 بار
سپاس‌های دریافتی: 194 بار

Re: سوال در مورد آیه ای از قرآن

پست توسط مطهره »

از توضيح روشن شما متشكرم.

اين كه فرموديد براي عدول از ظاهر نياز به قرينه داريم هم كاملا درست است. مي خواهم بدانم آيا اين قرينه نمي تواند از ميان سنت باشد؟ و اگر مي تواند

آيا ما حديثي مستند نداريم كه به وسيله ي آن اثبات گردد كه خداوند تمام آسمان ها و زمين ها و تمام خلقت را براي وجود مبارك پيامبر صلوات الله عليه و آله،

و اهل بيت پديد آورده است؟ يعني كه تمام موجودات، حتي در وجود، طفيل هستي ايشانند؟

البته اين سخن با اين آيه ي قرآن جمع مي شود كه خداوند به صورت ثانويه به نوع بشر خطاب كند كه اي مردم! اين آسمان ها و زمين براي شما خلق شده است

تا از آن بهره ببريد ( مادي و معنوي). يعني اولا خدا تمام هستي را به خلق پيامبر منوط فرموده و حقيقتا اگر ايشان و اهل بيت مكرمشان نبودند، جهاني نبود و ثانيا

ساير موجودات را براي ايشان و از ايشان پديد آورده اما در ميان اين موجودات هم نظامي حاكم است؛ مثل اين كه گياهان، حيوانات را تغذيه مي كنند و هر دو منفعت

هايي به انسان ها مي رسانند و ... و يادمان هست كه همه طفيل وجود آن بزرگواران بي بديلند.

آيا اين تعابير مشكلي دارد؟
Commander
Commander
پست: 2218
تاریخ عضویت: جمعه ۲۰ بهمن ۱۳۸۵, ۱۰:۰۱ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 3085 بار
سپاس‌های دریافتی: 5884 بار
تماس:

Re: سوال در مورد آیه ای از قرآن

پست توسط محمد علي »

به نام خدا

با سلام مجدد و سپاس

به نکته بسیار مهمی اشاره فرمودید .

در اکثر مباحث سعی می کنم به تفکیک پاسخ دهم (امیدوارم که سوء تفاهم نشود که به هرکلامی چرا اینگونه دقت می شود)

نکته اولی که در ابتدای تاپیک سوال شد ، آیه مورد نظر دوستمون بود ، که بنده سعیم فقط پاسخ در زمینه همان آیه بود .

با اینکه احادیث زیادی را در نظر داشتم که خلقت عالمیان را به خلقت انوار مقدسه معصومین (ع) وابسته می داند اما برای عدم انحراف از بحث مطرح نکردم .

ولی در توضیح آیه سعی کردم ناظر به همان احادیث شرح دهم ، لذا عرض کردیم که در این آیات فقط یکجا از لفظ خلق آمده و آن هم فقط

مربوط به آنچه در زمین است می باشد ؛ و در بقیه جاها تسخیر ذکر شده و با سیاق خاص خودش.

مسلما آیات قرآن ظواهر و بواطنی دارند که دستیابی به همه آنها در توان غیر معصوم نیست ،

اما در خصوص ظاهر آیه و سیاق عتاب آمیز و تنبیه گونه آن ، مسلما نمی توان معصوم را داخل کرد !

اینکه خلقت ما طفیل خلقت معصومین(ع) است امری مسلم و از عقاید محکم است ، اما آیا این آیه قصد بیان آن را دارد اثباتش امری است دشوار .

برای همین بود که عرض کردم به تفکیک مطرح می کنم ؛ تا این خلط پدید نیاید که ما اگر از این آیه نتوانیم مسئله مورد نظر را اثبات کنیم ،

پس اصل مسئله را رد کنیم ؛ بلکه فقط عرض می کنیم ، این آیه شاید تحمل پذیرش آن معنا را نداشته باشد .

اما مطالبی که شما فرمودید کاملا صحیح است و مشکلی در تعابیر نیست ، اما مهم دقت در استفاده درست احادیث در تفسیر آیه مخصوص به آن است نه آیه ای دیگر .


با تشکر مجدد از دقت و توجه شما تصویر
[External Link Removed for Guests]

 
[External Link Removed for Guests] 
New Member
New Member
پست: 2
تاریخ عضویت: سه‌شنبه ۱۵ بهمن ۱۳۸۷, ۷:۱۸ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 2 بار
سپاس‌های دریافتی: 4 بار

Re: سوال در مورد آیه ای از قرآن

پست توسط saeid108 »

ممنون از راهنمایی شما :razz: :smile: :razz:
Iron
Iron
پست: 55
تاریخ عضویت: سه‌شنبه ۱۵ بهمن ۱۳۸۷, ۲:۱۶ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 103 بار
سپاس‌های دریافتی: 194 بار

Re: سوال در مورد آیه ای از قرآن

پست توسط مطهره »

به نام خدا

از پاسخ و لطف شما متشكرم.

تفكيك شما بسيار مناسب بود اما مسأله اين جاست كه گاهي دغدغه هاي فكري افراد در نوشته هايشان ظهور مي كند و ممكن است ادله ي محكم و خوبي هم

بر آن نداشته باشند. لذا در برخورد با سايرين كه شبهه افكني مي كنند، در مي مانند. به همين خاطر خوب است در كنار تفكيك مسائل و پله اي عمل كردن به اصل

موضوع كه معمولا اهميت فراواني هم دارد،‌بپردازيم.

باز هم از دقت و سرعت و لطف شما سپاسگزارم.
Commander
Commander
پست: 2218
تاریخ عضویت: جمعه ۲۰ بهمن ۱۳۸۵, ۱۰:۰۱ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 3085 بار
سپاس‌های دریافتی: 5884 بار
تماس:

Re: سوال در مورد آیه ای از قرآن

پست توسط محمد علي »

به نام خدا

با سلام و سپاس مجدد

در مورد مسئله ای که فرمودید و دغدغه ای که از پست شما فهمیدم ،

یعنی پرداختن بیشتر به خود مسئله آفرینش هستی برای آن ذوات مقدسه و نیز غافل نبودن از شبهات روز

(در ضمن پاسخگویی ها) ، بنده درصدد فراهم آوردن احادیثی با این موضوع بوده ام که هنوز فرصت کافی حاصل نشده

اما برای شروع پیشنهاد می کنم تاپیک زیر را مطالعه بفرمایید :

 حضرت زهرا و اهل بیت رمز آفرینش هستی... 



ان شاءالله در آینده کامل تر گردد .

موفق و سربلند باشید
[External Link Removed for Guests]

 
[External Link Removed for Guests] 
ارسال پست

بازگشت به “قرآن مجید”