رمز حروف مقطعه قران

مدیر انجمن: شورای نظارت

ارسال پست
Member
Member
پست: 55
تاریخ عضویت: چهارشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۸۸, ۴:۵۸ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 23 بار
سپاس‌های دریافتی: 66 بار

رمز حروف مقطعه قران

پست توسط مخلوق اریایی »

يا حق
سلام و درود
رمز حروف مقطعه قران بدون تکرار:
صراطُ عليٌ حقُ نمسكهُ
راه علي حق است ،مي پيماييمش.


منبع : arvah.net
آخرین ويرايش توسط 1 on مخلوق اریایی, ويرايش شده در 0.
Junior Member
Junior Member
پست: 22
تاریخ عضویت: دوشنبه ۱۸ آبان ۱۳۸۸, ۲:۲۷ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 20 بار
سپاس‌های دریافتی: 44 بار

Re: رمز حروف مقطعه قران

پست توسط Jamshid2100 »

سلام دوست عزیز
متشکرم میشم تمام حروف مقطعه رو با ذکر سوره و آیه بیان کنی با تشکر
Commander
Commander
پست: 2503
تاریخ عضویت: جمعه ۱۱ آبان ۱۳۸۶, ۳:۰۶ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 7581 بار
سپاس‌های دریافتی: 6236 بار
تماس:

Re: رمز حروف مقطعه قران

پست توسط مائده آسمانی »

  نام خدا


سلام علیکم

Jamshid2100 نوشته شده:
سلام دوست عزیز
متشکرم میشم تمام حروف مقطعه رو با ذکر سوره و آیه بیان کنی با تشکر


مقطعات 29 سوره می باشند که به چهار دسته تقسیم میشوند :

1- الف لامات = 13 سوره

2- طاسینات = 3 سورره ( طواسین )

3- حامیمات = 7 سوره

4- متفرقات = 6 سوره


الف لامات :

الم = بقره - آل عمران - عنکبوت - روم - لقمان - سجده

الر = یونس - هود - یوسف - ابراهیم - حجر

المص = اعراف

المر - رعد


طاسینات ( طواسین ) :

طسم = شعرا - قصص

طس = نمل


حامیمات :

حم = مؤمن - فصّلت - زخرف - دخان - جاثیه - احقاف

حمعسق = شعرا


متفرقات :

کهیعص = مریم

طه = طه

یس = یس

ص = صاد

ق = قاف

ن = قلم
 
 

در راه کسب معارف و حقایق شیعی موفق و پیروز باشید تصویرتصویر 
تصویر
Member
Member
پست: 55
تاریخ عضویت: چهارشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۸۸, ۴:۵۸ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 23 بار
سپاس‌های دریافتی: 66 بار

Re: رمز حروف مقطعه قران

پست توسط مخلوق اریایی »

یا کریم (786)
سلام و درود

خواهش میکنم دوست خوبم
دوست گرامیمان لطف کردند درج کردند از ایشان نیز سپاسگذارم
در پناه حضرت دوست
Junior Member
Junior Member
پست: 24
تاریخ عضویت: سه‌شنبه ۲۵ اسفند ۱۳۸۸, ۲:۴۴ ق.ظ
سپاس‌های ارسالی: 19 بار
سپاس‌های دریافتی: 25 بار

Re: رمز حروف مقطعه قران

پست توسط Aviny »

[HIGHLIGHT=#NaNNaNNaN]  [HIGHLIGHT=#NaNNaNNaN] 
<?xml version="1.0" encoding="utf-16"?> 
n [HIGHLIGHT=#NaNNaNNaN]  [HIGHLIGHT=#NaNNaNNaN]  قرآن کریم برای چه آمده و به چه معنایی است و دلیل معنادار بودن آنها چیست؟
در آغاز 29 سوره از سوره های قرآن، [HIGHLIGHT=#NaNNaNNaN]  [HIGHLIGHT=#NaNNaNNaN]  آمده است. این شیوه، ویژهی قرآن است و در دیگر کتاب های آسمانی نمونه ندارد. مفسّران و دانشمندان علوم قرآنی دربارهی این [HIGHLIGHT=#NaNNaNNaN] ، نظرهای متفاوتی دارند که برخی از آنها به دلایل قرآنی، روایی، عقلی و علمی مستند است. اینک به طور فشرده به این نظریهها میپردازیم:
1ـ این کتاب آسمانی و باشکوه که همهی سخنوران جهان را شگفت زده ساخته است و دانشمندان در رویارویی با آن ناتوان شدهاند، از همین [HIGHLIGHT=#NaNNaNNaN]  ساخته شده است که در اختیار همگان قرار دارد. البته قرآن کریم که از همین [HIGHLIGHT=#NaNNaNNaN]  الفبا و کلمات معمولی ترکیب یافته، به قدری موزون است و معانی بزرگی دربردارد که در ژرفای دل و جان انسان نفوذ میکند و اندیشهها را به تسلیم وامیدارد.
فصاحت و بلاغت قرآن بر کسی پوشیده نیست و آفریدگار جهان، همگان را به مقابله به مثل فراخوانده و از آنان خواسته است همانند آن یا دست کم یک سوره مثل آن بیاورند. با این حال، همهی جن و انس از آوردن مانند آن ناتوان بودهاند. خداوند میفرماید:
و ان کنتم فی ریب مما نزلنا علی عبد نا فأتوا بسوره من مثله و ادعوشهداءکم من دون الله ان کنتم صادقین.([1])
اگر دربارهی آنچه بر بندهی خود فرو فرستادهایم، شک و تردید دارید، دست کم یک سوره همانند آن بیاورید و غیر از خدا، گواهان خود را بر این کار دعوت کنید، اگر راست میگویید.
بنابراین، خداوند متعال با این [HIGHLIGHT=#NaNNaNNaN] ، تحدّی (هم آورد طلبی)کرده است و به انسانها میگوید اگر در معجزه بودن قرآن تردید دارید، بدانید قرآن از همین [HIGHLIGHT=#NaNNaNNaN]  عادی فراهم آمده است.([2]) برخی روایات نیز این تفسیر را از [HIGHLIGHT=#NaNNaNNaN]  [HIGHLIGHT=#NaNNaNNaN]  ارایه دادهاند. امام سجاد(علیه السلام)فرمود:
قریش و یهود به قرآن نسبت ناروا دادند و گفتند: قرآن سحر است و محمد آن را ساخته و به خدا نسبت داده است. خداوند به آنان اعلام فرمود: الم ذلک الکتاب; یعنی ای محمد! کتابی که برتو فرو فرستادیم از همین [HIGHLIGHT=#NaNNaNNaN]  [HIGHLIGHT=#NaNNaNNaN]  (الف، لام، میم) و مانند آن است که همان [HIGHLIGHT=#NaNNaNNaN]  الفبای شما است.([3])
2ـ علامه طباطبایی(رحمهم الله) میگوید:
با تدبّر درسوره هایی که [HIGHLIGHT=#NaNNaNNaN]  [HIGHLIGHT=#NaNNaNNaN]  همسان دارد، مانند سوره هایی که با «الم، الر، طس، یا حم» شروع می شود، درمییابید که سورههای دارای [HIGHLIGHT=#NaNNaNNaN]  [HIGHLIGHT=#NaNNaNNaN]  مشترک، در مضامین و سیاق نیز با یکدیگر مشابه و متناسباند و این تشابه ویژه میان سورههای مزبور با سایر سورهها وجود ندارد. یکی از شواهد این مدعا آن است که سورههای دارای [HIGHLIGHT=#NaNNaNNaN]  [HIGHLIGHT=#NaNNaNNaN]  همسان با الفاظی همانند یا نزدیک به هم آغاز میشود، چنان که سورههایی که با «حم» یا «تنزیل الکتاب من الله» یا الفاظ دیگری که مفید همین مضمون است، آغاز میشود و سورههایی که به «الر» یا «تلک آیات الکتاب» یا الفاظی که مفید همین مضمون است، شروع میشود و نظیر این مطلب در سورههایی که با «طس» شروع میشود، نیز هست. همینطور سوره هایی که با [HIGHLIGHT=#NaNNaNNaN]  [HIGHLIGHT=#NaNNaNNaN]  «الم» آغاز میشود، در آغاز آن «نفی ریب از قرآن» مطرح شده است. براساس شواهد مذکور میتوان حدس زد که بین [HIGHLIGHT=#NaNNaNNaN]  [HIGHLIGHT=#NaNNaNNaN]  و مضامین سورههایی که با [HIGHLIGHT=#NaNNaNNaN]  مزبور آغاز میشود، پیوند خاصی است.
یکی دیگر از شواهد این ادعا آن است که هرگاه سوره ای دارای [HIGHLIGHT=#NaNNaNNaN]  [HIGHLIGHT=#NaNNaNNaN]  دو سورهی دیگر باشد، جامع محورهای اصلی محتوای آن دو سوره نیز خواهد بود. سورهی اعراف که با «المص» آغاز میشود، جامع محتوای سوره هایی است که با «الم» و «ص» آغاز میشود یا سورهی رعد که با «المر» آغاز میشود، جامع محتوای سورههایی است که با «الم» و «الر» شروع میشود.
حاصل سخن این که ، [HIGHLIGHT=#NaNNaNNaN]  [HIGHLIGHT=#NaNNaNNaN] ، رموزی است میان خدای سبحان و رسولاکرم(صلی الله علیه وآله) که بر ما پوشیده است و فهم عادی ما به آن راهی ندارد، جز این که بدانی بین [HIGHLIGHT=#NaNNaNNaN]  مزبور و بین مضامین سورهی آغاز شده به آنها، ارتباط خاص است.([4])
3ـ «[HIGHLIGHT=#NaNNaNNaN]  [HIGHLIGHT=#NaNNaNNaN]  در اوایل برخی سورهها، نشانهی بیشتر به کار رفتن این [HIGHLIGHT=#NaNNaNNaN]  در کلمات آن سوره است و این، خود، یک معجزه است. این گروه معتقدند که: در سوره های مشتمل بر [HIGHLIGHT=#NaNNaNNaN]  [HIGHLIGHT=#NaNNaNNaN]  ، درصد [HIGHLIGHT=#NaNNaNNaN]  مزبور نسبت به سایر[HIGHLIGHT=#NaNNaNNaN]  آن سوره بیشتر از همین درصد در سایرسوره هاست. مثلا حرف «ق» در هریک از سورههای «ق» و«حم عسق» 57 بار تکرار شده و نسبت آن به [HIGHLIGHT=#NaNNaNNaN]  دیگر این سوره بیشتر است. درصد حرف «ق» در سورهی «ق» از درصد حرف «ق» در هر یک از سورههای دیگر قرآن بیشتر است به جز سورهی «شمس»، «قیامت»، « فلق». یک دانشمند مصری بر اساس این نظر، محاسبههای پیچیدهای را با رایانه انجام داده و نتیجه گرفته است که این [HIGHLIGHT=#NaNNaNNaN]  نشانهی غلبه آن در کلمات آن سوره است و این، خود، یک معجزه است».([5])
4ـ برخی از این [HIGHLIGHT=#NaNNaNNaN]  [HIGHLIGHT=#NaNNaNNaN] ، علامت اختصاری و اشاره به اسمی از اسماء حسنای الهی و برخی دیگر [HIGHLIGHT=#NaNNaNNaN]  اشاره به نام پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله) است. هریک از نامهای الهی مرکب از چند حرف است و از هر نامی، حرفی گزینش شده و به صورت ناپیوسته در ابتدای برخی سورههای قرآن قرائت میشود.([6])جویریه از سفیان ثوری روایت کرده است که به جعفر بن محمد بن علیبنالحسین(علیه السلام)عرض شد: ای پسر رسول خدا! معنای این کلمات از کتاب خداوند متعال که میفرماید : «الم»، «الر» و... چیست؟ امام صادق(علیه السلام)فرمود:
معنای (الف، لام میم ) در اول سورهی بقره «انا الله الملک» است. معنای «الم» در ابتدای سورهی آل عمران نیز «انا الله المجید» است و... .([7])
5ـ این [HIGHLIGHT=#NaNNaNNaN] ، [HIGHLIGHT=#NaNNaNNaN]  و سرّی میان خداوند سبحان و حبیب او، رسول اکرم(صلی الله علیه وآله)است و مراد از آن، فهماندن دیگران نیست. امام صادق(علیه السلام) میفرماید:
«الم» [HIGHLIGHT=#NaNNaNNaN]  و اشاره میان خداوند و حبیب او، حضرت محمد(صلی الله علیه وآله)است و خداوند اراده کرده است که کسی به جز آن دو، از [HIGHLIGHT=#NaNNaNNaN]  آن آگاه نشود... .([8])
باید دانست پنج گفتهی یاد شده با هم منافاتی ندارند و حتی قابل جمع هستند. افزون بر آن نظرهای دیگری دربارهی [HIGHLIGHT=#NaNNaNNaN]  [HIGHLIGHT=#NaNNaNNaN]  وجود دارد که برمیشماریم:
1ـ این [HIGHLIGHT=#NaNNaNNaN] ، اجزای اسم اعظم الهی است.([9])
2ـ این [HIGHLIGHT=#NaNNaNNaN]  برای تنبیه و ساکت کردن کافران بوده است.([10])
3ـ «[HIGHLIGHT=#NaNNaNNaN]  [HIGHLIGHT=#NaNNaNNaN] » از متشابهاتی است که علم آن مخصوص خداوند متعال است.
4ـ این [HIGHLIGHT=#NaNNaNNaN]  به تعداد آیات سورهها اشاره داشته باشد.
5ـ خداوند متعال این [HIGHLIGHT=#NaNNaNNaN]  را در آغاز سورهها آورده است تا انسانها بدانند قرآن از همین [HIGHLIGHT=#NaNNaNNaN] ِ حادث، تشکیل شده است و قدیم نیست.([11])
6ـ [HIGHLIGHT=#NaNNaNNaN]  [HIGHLIGHT=#NaNNaNNaN]  هر سوره نام همان سوره است،چنان که سوره های «یس»، «طه» و «ص» هرکدام به نام [HIGHLIGHT=#NaNNaNNaN]  [HIGHLIGHT=#NaNNaNNaN]  خود موسوم شده است.([12])
7ـ این [HIGHLIGHT=#NaNNaNNaN] ، سوگندهایی است که خداوند متعال یاد کرده است بر این که قرآن، کلام و کتاب اوست.([13])
8ـ این [HIGHLIGHT=#NaNNaNNaN]  براساس [HIGHLIGHT=#NaNNaNNaN]  ابجد، به بقا و اجل اقوام و امتها و نعمتها و بلاها اشاره دارد.([14])
9ـ مراد از این [HIGHLIGHT=#NaNNaNNaN] ، همان [HIGHLIGHT=#NaNNaNNaN]  الفبا است که به عنوان نمونه و مثال آمده است.([15])
10ـ این [HIGHLIGHT=#NaNNaNNaN] ، به مدت بقای امت اسلامی اشاره دارد.([16])
11ـ این [HIGHLIGHT=#NaNNaNNaN]  برای مرز بندی میان سورهها و نشانهی پایان سورهی پیشین و آغاز سورهی بعدی است.([17])
12ـ این [HIGHLIGHT=#NaNNaNNaN] ، فشردهی پیام و درون مایهی سوره است.([18])
13ـ این [HIGHLIGHT=#NaNNaNNaN] ، نامهای قرآن است.([19])
14ـ این [HIGHLIGHT=#NaNNaNNaN] ، مقدمه و مفتاح سورهها هستند.([20])
پی نوشتها
[1]. حدید، 23.
[2]. تفسیر نمونه، ناصر مکارم شیرازی و دیگران، دارالکتب الاسلامیه، ج 1، صص 61 ـ 65.
[3]. البرهان فی علوم القرآن، بدرالدین عبدالله زرکشی، بیروت، نشر دارالمعرفة، ج 1، صص 255 ـ 266.
[4]. المیزان فی تفسیر القرآن، سیدمحمد حسین طباطبایی، انتشارات اسلامی، ج 18، صص 6 ـ 8.
[5]. تفسیر نمونه، ناصر مکارم شیرازی و دیگران، دارالکتب الاسلامیه، ج 1 ، ص 64.
[6]. بحار الانوار، علامه مجلسی، داراحیاء التراث العربی، ج 89 ، ص 384.
[7]. تفسیر القرآن الکریم، محمد بن ابراهیم صدر الدین الشیرازی، انتشارات بیدار، ج 1، صص 197 ـ 224.
[8]. همان.
[9]. التبیان، شیخ طوسی، داراحیاء الترات العربی، ج 1 ، صص 47 ـ 51.
[10]. مجمع البیان، طبرسی، بیروت، مؤسسه علمی، ج 1، صص 75 ـ 78.
[11]. مباحث فی علوم القرآن، صبحی صالح، بیروت، دارالعلم للملایین، ص 234.
[12]. التبیان، ج 1، صص 47 ـ 51.
[13]. مجمع البیان، ج 1، صص 75 ـ 78.
[14]. همان.
[15]. همان.
[16]. همان.
[17]. التفسیر الکبیر، فخرالدین رازی، بیروت، دارالکتاب العلمیه، ج 2، صص 5 ـ 12.
[18]. الجامع لاحکام القرآن، محمد بن احمد الانصاری القرطبی، قاهره، دارالحدیث، ج 1، ص 171.
[19]. مجمع البیان، ج 1، صص 75 ـ 78.
[20]. همان.  
[HIGHLIGHT=#ffff00]آرمانخواهي انسان" مستلزم صبر بر رنجهاست . پس برادر خوبم " براي جانبازي در راه آرمانها" يادبگير كه در اين سياره رنج " صبورترين انسانها باشي .(شهيد سيد مرتضي آويني)    [External Link Removed for Guests] 
ارسال پست

بازگشت به “قرآن مجید”