کمی اطلاعات در مورد زلزله برای علاقمندان

مدیر انجمن: شورای نظارت

ارسال پست
Advance Member
Advance Member
پست: 331
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه ۶ فروردین ۱۳۸۸, ۱۲:۵۹ ق.ظ
محل اقامت: زمین پهناور خدا (أرضُ اللّٰه الواسعة)
سپاس‌های ارسالی: 218 بار
سپاس‌های دریافتی: 311 بار

کمی اطلاعات در مورد زلزله برای علاقمندان

پست توسط MOHAMMAD_ASEMOONI »

سلام .

زلزله درست مثل باران و برف و باد و طوفان هست یعنی یک پدیده ی طبیعی .

این ما هستیم که باید همونطور که برای بارون چتر اختراع کردیم , برای زلزله هم خودمون رو مهیا کنیم چون زمین کار غیر طبیعی انجام نمیده .


قدرتِ تخریبیِ یک زلزله به چهار عامل بستگی داره :
1- بزرگی زلزله که با ریشتر سنجیده میشه و از 1 تا 10 درجه بندی شده . ظاهراً هنوز زلزله ی 10 ریشتری رخ نداده و توصیفش "فاجعه به تمام معنا" هست چون تا هزاران کیلومتر دورتر از مرکز زلزله هم ویرانی به وجود میاره . درست مثل اینکه تو زاهدان زلزله بیاد تو تبریز کشته بگیره .
زلزله ی 9 ریشتری 2011 ژاپن باعث شد کفِ اقیانوس 60 متر بالا بیاد که باعث اون سونامی وحشتناک شد که امواجش 40 متری بود و تا افریقا و امریکا هم رفت . همون زلزله ژاپن رو حدود 20 متر جابجا کرد .
2- فاصله ی مرکز زلزله تا سطح زمین . هر چی مکانش عمیق تر باشه تخریبش کمتر میشه . مثل زلزله ی بوشهر که 6.7 ریشتر بود و و زلزه ی بلوچستان که نزدیک 8 ریشتر بود اما خسارتهاش خیلی کمتر بود .

3- میزان آمادگی مردم . در طبس حدود 5 ریشتر زلزله حدودِ 15000 نفر رو کشت اما در ژاپن تا 6 ریشتر هم براشون عادی هست .
4- جنسِ لایه های زمین .
هر چی زمین نرم تر باشه ( شنی و گلی و سنگهای با سختی کم ) باعث میشه که لرزشها بیشتر جذب بشه و مقدار کمتریش به سطح زمین برسه مثل اسفنج صندلی ماشین و فنرهاش که مقدار زیادی از لرزشها و تکانها رو جذب و خنثی میکنه .
اما لایه هائی که از جنس سنگهای سخت هست بیشتر لرزشها رو منتقل میکنه به سطح زمین و تخریب رو بیشتر میکنه , مثل مناطق اطراف تهران که لایه های آذرین ( آتشفشانی داره ) .

تصویر
تصویر

تصویر

تصویر

تصویر

تصویر
تصویر

تصویر

تصویر

إرحَموا مَن في الأرضِ یَرحَمَکُم مَن في السّماء

به آنان که در زمینند رحم کنید تا آنکه در آسمان است به شما رحم کند



فروشِ گاز یک یا دو حوزه ی گازی , فقط یک یا دو حوزه ی گازی کافیست تا همه ی خانه های خشتی و کاه گلی را تبدیل به خانه های مقاوم در برابر زلزله کند .

تصویر

تصویر


اللهمّ لا تُسَلِّط عَلَینا مَن لایَخافَکَ وَلا یَرحَمنا

خداوندا بر ما مسلط مگردان آنکس را که نه از تو میترسد و نه به ما رحم میکند
 دوستِ عزیز، چه باور کنی چه باور نکنی چه خوشت بیاد چه خوشت نیاد ،همه ما آسمونی هستیم وشمارش معکوس برای بازگشتمون ازهمون روزِ اولِ خلقتمون شروع شده و حسابِ بسیار دقیقی هم در انتظارمونه.
یه آسمونیِ فعّال باش که آزمایشِ دنیا تکرارشدنی نیست.

باور نمیکنی؟ همۀ ثروت و قدرت و هوش و دانش و نفوذت رو به کار بگیر
تا مانعِ پرواز بشی.
قبول نداری؟
این شما واین هم دنیا
 
Iron
Iron
پست: 178
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه ۶ آبان ۱۳۸۹, ۷:۱۳ ق.ظ
محل اقامت: ای کاش نجف
سپاس‌های ارسالی: 190 بار
سپاس‌های دریافتی: 385 بار
تماس:

Re: کمی اطلاعات در مورد زلزله برای علاقمندان

پست توسط mamashli110 »

 یا علی مدد  
  سلام کو اطلاعات ! اینکه آمار بود ...
   ببخشید ولی زمین لرزه این جوری به مردم ثابت نکنید بگید که زلزله همون فوائد گناه که به ملت نمیگین ...   همین رابطه دوست صمیمی من حجت السلام سید میر ستار مهدی زاده کتاب جالبی نوشته ...    رو اینجا می زارم که بدونید زلزله از آثار گناه ... و ولاغیر ... 

هر از چندى شاهد وقوع زلزله اى تلخ در اقصا نقاط كشور و جهان هستيم . موقع بروز چنين حوادثى ، هر كسى به نوعى تحت تاثير قرار مى گيرد و به دنبال انجام وظيفه اى مى رود كه احساس مى كند بر او لازم است . عده اى در پى كمك رسانى به آسيب ديدگان مى روند، كه البته كارى ضرورى و موقعيتى بزرگ در امتحان الهى است كه فردى به كمك مسلمانى ديگر برود.
برخى نيز در پى يافتن علل مادى زلزله و علل خرابى هاى ناشى از آن مى گردند و به فكر محكم كردن بناها افتاده و به بررسى نحوه ساختمان سازى مى پردازند.
بديهى است براى كسانى كه به عالم غيب و خدا، و نيز به عمل و بازتاب آن معتقدند و مى دانند كه خداوند، خشم و رضا داشته و قدرت ابراز آن را به هر نحوى دارد و ملاك خشم و رضاى او، فقط عمل بندگان است ؛ مسلما تنها بررسى عوامل طبيعى و مادى زلزله ، براى اين معتقدان قانع كننده نيست ، بلكه منتظرند با علل حقيقى و فوق مادى زلزله نيز آشنا شوند تا آنها را رفع كنند.
نيازى به استدلال نيست كه زلزله عوامل معنوى دارد و علت حقيقى و اساسى تمامى گرفتاريها و حوادث تلخ براى بشر، گناه اوست ؛ اين در مكتب قرآن ، اصلى استوار است و همه مسلمين كمابيش با اين اصل آشنا هستند.
براى اثبات اين مطلب كه زلزله و تمام بلاياى تلخ ، ريشه در كردارهاى تلخ و آلوده آدمى دارد، بر آستان قرآن و حديث ، زانوى ادب مى ساييم و چراغ هدايت را از اين درگاه فيض اقتباس مى نماييم .
فصل اول : گناه ؛ علت تمام گرفتارى ها
قرآن كريم با عبارات گوناگون علت عذاب ، بلا و ناراحتى ها را گناه خود انسان معرفى كرده است . به نمونه اى از اين آيات توجه مى كنيم :
فكيف اذا اصابتهم مصيبه بما قدمت ايديهم (1)
((چگونه است زمانى كه مصيبت و گرفتارى آنها را دريابد؛ براى آنچه دستان خودشان پيش فرستاده است ؟))
در اين آيه شريفه ، تركيب ((بما قدمت اءيديهم )) به معنى اعمال و كرده هاى خود انسان است كه قبل از خود آدمى ، به عالم ملكوت بالا مى رود و باعث نزول مصيبت مى گردد و مصيبت ، معنى عامى دارد كه هر نوع گرفتارى و رنج و عذاب را شامل مى شود.
قرآن كريم در آيه ديگر، كرده هاى دست انسان را عامل بد حالى و گرفتارى معرفى مى نمايد:
و ان تصبهم سيئه فبما قدمت ايديهم ، اذا هم يقنطون (2)
((وقتى به مردم بدى و گرفتارى روى مى دهد، در اثر آنچه دستانشان مقدم داشته و پيش فرستاده است ، مى بينى كه در آن هنگام مايوس ‍ مى گردند)).
اين آيه ، هم علت رخدادهاى بد را گناه معرفى مى نمايد و هم از عكس ‍ العمل غلط مردم به هنگام مشاهده گرفتارى ، انتقاد مى كند؛ چرا كه آنها به جاى تذكر و توبه و زارى و بازگشت و به درگاه الهى ، از خدا بيش تر دور مى شوند و از رحمت خدا و اصلاح خود نااميد مى گردند! بهتر است بدانيم كه قرآن ، فلسفه نزول بلا، توبه و بازگشت مردم از گناه و سيره ناشايست قبلى معرفى شده است . گفتنى است كه جمله فوق در قرآن كاربرد زيادى داشته و در حدود 10 مورد، همين مفهوم را مى رساند.
جمله ديگر قرآن در بيان علت بودن گناه و كردار مردم براى بلايا، ((سيئات ما عملوا)) مى باشد.
فاءصابهم سيئات ما عملوا و حاق بهم ما كانوا به يستهزئون (3)
((بدى هاى اعمالشان به آن ها رسيد و آنچه را كه استهزاء مى كردند، همان آنان را در بر گرفت )).
يعنى همان وعده خداوند را كه تكذيب مى كردند و باور نداشتند و به مسخره مى گرفتند، همان وعده الهى به وقوع پيوست و خداوند نتيجه اعمالشان را به آنان چشاند و قرآن بيش از 16 مورد با كلمه ((سيئه )) از رابطه مستقيم گناه و بلا پرده برداشته است .
باز مى فرمايد:
و الذين ظلموا من هولاء سيصيبهم سيئات ما كسبوا(4)
((آن هايى كه از اينان ظلم كردند، به زودى (در دنيا) بدى هاى آنچه را كسب كرده اند، به آنان خواهد رسيد)).
اين آيه نيز تاكيد دارد كه حتما نتيجه ظلم در دنيا به شكل بلا به انسان اصابت خواهد كرد. در حدود 42 مورد، رابطه عذاب و جزا با گناه به وسيله همين كلمه ((كسب )) در قرآن بيان شده است .
در آياتى ديگر گناه را مستقيما عامل عذاب و بلا معرفى مى نمايد:
اءن لو نشاء اصبناهم بذنوبهم (5)
((اگر بخواهيم ، آنها را براى گناهانشان گرفتار مى كنيم .))
((و كلا اخذنا بذنبه (6)))
((همه هلاك شدگان را فقط براى گناهشان گرفتيم .))
فاءعترفوا بذنبهم فسحقا لاصحاب السعير(7)
((بعد از هلاك ، به گناه خود اعتراف كردند، پس كوبيده و دور باد اصحاب سعير!))
فكذبوه فعقروها فدمدم عليهم ربهم بذنبهم فسواها و لا يخاف عقبيها(8)
قوم ثمود، حضرت صالح را تكذيب كردند و شتر را كه معجزه حضرت صالح بود، كشتند و پروردگارشان نيز آنان را براى گناهشان زير و رو كرد؛ به طورى كه با خاك يكسان شدند و خداوند از عاقبت اين كار هيچ هراسى نداشت )).
در اين آيه شريفه ، نه تنها گناه را علامت بلا، كه علت زير و رو شدن و زلزله قوم ثمود معرفى مى كند. بهترين آيه اى كه كاملا ارتباط گناه را با زير و رو شدن شهرها و زلزله (رجفه بيان شده در آيات ديگر) معرفى مى نمايد، همين آيه آخر سوره شمس مى باشد. در آيات ديگر، عذاب قوم ثمود با رجفه (زلزله ) بيان شده ، پس زير و رو شدن مورد نظر در اين آيه ، همراه زلزله بوده است .
آياتى كه گناه را علت مستقيم بلايا عنوان مى كنند، بسيار زياد است كه به همين چند مورد اكتفا مى كنيم .(9)
قرآن كريم حتى زمينه بلا را، گناه معرفى مى نمايد؛ به طورى كه در صورت مشاهده گناه در جامعه ، بايد متوجه شد كه اين وضع ، مقدمه و نشانه نزول عذاب مى باشد:
و اذا اءردنا اءن نهلك قرية اءمرنا مترفيها ففسقوا فيها فحق عليها القول و دمرناها تدميرا(10)
((وقتى بخواهيم شهرى (يا روستايى ) را هلاك گردانيم ، امر مى كنيم كه ثروتمندان و بزرگان (اثرگذاران ) آن جامعه فسق و فجور انجام دهند، آنگاه عذاب بر آنها حتمى و حق خواهد گشت و آن را زير و رو مى كنيم ؛ زير و رو كردنى !)).
جامعه ، با ارتكاب گناه و فساد، مستحق عذاب مى شود و خود را در معرض ‍ انواع عذاب ها و انتقام هاى الهى قرار مى دهد؛ و اين راهى است كه خود افراد جامعه با پيروى از بزرگان جامعه ، انتخاب نموده اند، و ((خداوند به كسى ظلم نمى كند(11))).
دلايل حديثى
مفضل مى گويد كه امام صادق (عليه السلام ) فرمود:
((اى مفضل ! مبادا گناه كنى ، و شيعيان ما را از گناه گريزان ساز. به خدا قسم ! گناه به كسى ، زودتر از شما سرازير نمى شود.
همانا وقتى به يكى از شما امر ناگوارى از سلطان مى رسد، آن نيست مگر براى گناهانش ، و برخى ديگر نيز به بيمارى دچار مى گردند و آن نيز جز براى گناه نيست و يكى ديگر از شيعيان ما، رزقش حبس مى شود و اين هم فقط به خاطر گناه است ، و براى ديگرى مرگ ، سخت مى گردد و آن نيست جز به علت گناه ، تا آن كه افرادى كه در اطراف او هستند، مى گويند: با مرگ غمگين شد.))
وقتى امام ناراحتى مرا مشاهده كرد، فرمود:
((آيا مى دانى كه اين ها براى چيست ؟))
عرض كردم : نمى دانم فدايت شوم . فرمود: ((آن ، به خدا قسم براى اين است كه شما در قبال گناهانتان در آخرت گرفتار نمى شويد و لذا عواقب گناه شما، زودتر در دنيا گريبانگيرتان مى گردد.)) (تا پاك شده ، از دنيا خارج گرديد)(12)
كتاب ((اربعماءة )) از امير المومنين (عليه السلام ) نقل كرده كه فرمود:

((كسى از شيعيان ما نيست كه كارى انجام دهد كه ما او را از انجام آن كار نهى كرده ايم ؛ مگر اين كه به بلايى مبتلا مى گردد تا گناهش پاك شود يا در مورد مالش ، يا فرزندش و يا در مورد خودش ، تا اين كه خدا را در حالى ملاقات كند كه گناهى بر او نمانده باشد و گاه كه گناهى بر او باقى مانده است ، مرگش سخت مى شود.)) (تا چيزى باقى نماند)



اینم لینک کل کتاب ...

[External Link Removed for Guests]
پيامبر(ص) به على(ع) فرمود:
«انت منى بمنزلة هارون من موسى الا انه لا نبى بعدى؛ ».
« تو نسبت به من، به منزله هارون از موسى هستى جز اين‌كه بعد از من پيامبرى نيست».




أللَّهُمَّ العَـن صَنَمي قُرَیشٍ وَجِبتَیهَا وَ طاغُـوتَیها وَ إفکَـیها وابنَـتَیهِمَا اللَّذَینِ خالَفا أمرَکَ وَ أنکَرا وَحـیَکَ

تصویر

[External Link Removed for Guests]
Advance Member
Advance Member
پست: 331
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه ۶ فروردین ۱۳۸۸, ۱۲:۵۹ ق.ظ
محل اقامت: زمین پهناور خدا (أرضُ اللّٰه الواسعة)
سپاس‌های ارسالی: 218 بار
سپاس‌های دریافتی: 311 بار

Re: کمی اطلاعات در مورد زلزله برای علاقمندان

پست توسط MOHAMMAD_ASEMOONI »

سلام .
خدا به مردم دو منطقه ی بوشهر و بلوچستان خیلی رحم کرده .

زلزله ی بوشهر تا حالا صدها پس لرزه داشته این زلزله .
زلزله ی بلوچستان هم همینطور .

میدونین چقدر خدا بهشون رحم کرده ؟
این همه زلزله ی کوچیک نعمتِ خداست چون علامتِ اینه که انرژی خیلی خیلی زیادی ذخیره شده بود در لایه های متحرکِ زمین که آرام آرام آزاد شد و از بین رفت .
تو هر زلزله ی کوچیک قطعات پوسته ی زمین که دارند به همدیگه فشار میارند , کمی جابجا میشند تا به وضعیت استقرار برسند .
اگر همه انرژی اون زلزله و پس لرزه هاش میخواست فقط تو دو سه تا زلزله آزاد بشه فاجعه میشد چون هر کدوم هشت نه ریشتر قدرتش بود که منطقه رو با خاک یکسان میکرد و حتی تا صدها کیلومتر دورتر همه رو به کشتن میداد و چه بسا تسونامی هم به وجود میاورد و جاهائی در شمال و جنوب خلیج فارس و دریای عمان OMAN رو غرق میکرد .
زلزله ی بلوچستان اگر به جای 90 کیلومتری در عمق 30 یا 20 میلومتری اتفاق افتاده بود دهها هزار کشته میگرفت .

پس لرزه های زیاد هم نعمتی هست که فقط آنان که میدانند ( الذین یعلمون ) و آنان که میاندیشند ( الذین یتفکّرون ) قدرش رو میدونند .
بی شک بلایِ عظیمی از سر مردم گذشت که جای سجده ی شکر داره .
 دوستِ عزیز، چه باور کنی چه باور نکنی چه خوشت بیاد چه خوشت نیاد ،همه ما آسمونی هستیم وشمارش معکوس برای بازگشتمون ازهمون روزِ اولِ خلقتمون شروع شده و حسابِ بسیار دقیقی هم در انتظارمونه.
یه آسمونیِ فعّال باش که آزمایشِ دنیا تکرارشدنی نیست.

باور نمیکنی؟ همۀ ثروت و قدرت و هوش و دانش و نفوذت رو به کار بگیر
تا مانعِ پرواز بشی.
قبول نداری؟
این شما واین هم دنیا
 
ارسال پست

بازگشت به “دیگر گفتگو ها”