مناظره استاد سيد محمد حسينى قزوينى

مدیر انجمن: شورای نظارت

ارسال پست
Senior Member
Senior Member
پست: 138
تاریخ عضویت: چهارشنبه ۱۴ فروردین ۱۳۸۷, ۶:۱۷ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 21 بار
سپاس‌های دریافتی: 88 بار
تماس:

مناظره استاد سيد محمد حسينى قزوينى

پست توسط vorojax »

 
بسم الله الرحمن الرحیم
فهرست
مناظره با دانشجويان اهل سنت
مناظره با شيخ محمد بن جميل زينو
مناظره با دكتر حمدان
پاسخ از شبهات پيرامون غدير
سخني با آقاي واعظ زاده خراساني
الصحابة وقتل العثمان
آيا اصحاب علي بن ابيطالب ( ع ) در كشتن عثمان شركت داشته و او را به قتل رسانده‏اند ؟  
خاطراتى از استاد سيد محمد حسينى قزوينى در
ديدار با بعضى از دانشجويان دانشگاه ام القرى در كنار بيت اللّه الحرام‏


شب پنج شنبه نهم ماه رمضان، حدود ساعت 12 شب، پشت مقام إبراهيم مشغول عبادت بودم كه با يكى از دانشجوان دانشگاه ام القرى آشنا شدم. او خود را "جحونى" و دانشجوى سال چهارم رشته "الشريعة الإسلاميّة" معرفى كرد. پس از مقدارى صحبت، اظهار داشت: "ايرانيان معتقدند كه جبرئيل خيانت كرد و وحى را بجاى على(ع) به حضرت محمد (ص) ابلاغ كرده و لذا ايشان بعد از نماز سه بار بر روى رانهاى خودشان مى‏زنند و "خان الامين" مى‏گويند".
گفتم: "اين يك افترا به شيعه است. اگر چنانچه شما در يك كتاب و يا حتى در يك روايت ضعيف در كتب روايى شيعه، اين مطلب را يافتيد، من از تشيع دست برمى‏دارم و سنى مى‏شوم. و الآن شايد بيش از يكصد هزار ايرانى در مكّه هستند، در كنار اينها بنشينيد و ببينيد بعد از نماز، كه سه بار دستهاى خود را بلند مى‏كنند، چه مى‏گويند".
گفت: "من بلند كردن دستهاى آنها را ديده‏ام ولى نشنيدم كه چه مى‏گويند"
در اين هنگام يكى از ايرانيان در صف جلو و ديگرى در سمت چپ ما نشست و من از فرصت استفاده كرده و از اين دو نفر سؤال كردم: "آقا! شما بعد از نماز كه دستهاى خود را بلند مى‏كنيد، چه مى‏گوييد؟"
پاسخ دادند: "ما سه مرتبه مى‏گوييم: "اللّه اكبر".
اين قضيه در روحيه وى اثر عجيبى گذاشت و گفت: "من در مقام جدال در كنار بيت اللّه الحرام نيستم".
گفتم: اين جدال نيست، شما يك افترايى به شيعه نقل كرديد و من عملاً ثابت كردم كه گفتار شما و گذشتگانتا نسبت به شيعه دروغ محض است و با واقعيت تطبيق نمى‏كند.
من گفتم: "با توجه به اينكه من در حوزه علميه و دانشگاه تدريس دارم، يك سرى سؤالاتى براى من مطرح است و دنبال كسى هستم كه پاسخ صحيح آن را از او بشنوم".
گفت: "من حاضرم بعضى از مطالب را يادداشت كنم و از بعضى از اساتيد سؤال كنم و جواب بياورم. و همچنين حاضرم بعضى از اساتيد دانشگاه ام‏القرى كه آدم مسلطى در مسائل اسلامى هستند صحبت كنم و يا جلسه بگذارم و شما هر سؤالى داريد، بپرسيد".
گفتم: "حاضرم ولى بشرط آنكه با توجه به سؤالات من، مرا متهم به شرك نكند".
گفت: "نمونه سؤالهاى شما چيست؟"
گفتم: "از آنجايى كه عمده إشكال اهل سنت به شيعه، در رابطه با أصحاب رسول اللّه‏ (ص) بوده و من هم عمده سؤالهايم مربوط به أصحاب است.
مثلا در صحيح بخارى و صحيح مسلم آمده كه: رسول اكرم‏(ص) فرمود: در قيامت عده زيادى از أصحاب مرا به سوى آتش جهنم مى‏برند و من مى‏گويم: "يا رب! أصحابى، أصحابى. فيقال: ما تدرى ما أحدثوا بعدك فإنّهم ارتدّوا بعدك على أدبارهم القهقرى، فلا أراه يخلص منهم إلّا مثل همل النعم أي القليل". صحيح بخارى: 208/7. وعن سهل بن سعد قال: قال النبي(ص) "... ليوردنّ عليّ أقوام‏
أعرفهم ويعرفونني،ثمّ يحال بيني وبينهم ... فأقول: إنّهم منّي. فيقال: إنّك لاتدري ماأحدثوا بعدك". فأقول: سحقاً سحقاً لمن غيّر بعدي". صحيح بخارى: 208/7 و87/8 وصحيح مسلم: 66/7.
فوراً آدرس صحيح بخارى را يادداشت كرد و گفت: من تاكنون اين روايات را نديده و نشنيده‏بودم".
گفتم: "مهم‏تر از اين، ابن حزم اندلسى در كتاب محلى جلد 11 صفحه 224 از طريق حذيفه از وليد بن جميع نقل مى‏كند: "إنّ أبابكر وعمر وعثمان وطلحة وسعد بن أبي وقّاص أرادوا قتل النبي(ص) وإلقاءه من العقبة في تبوك".
سپس نسبت به سند روايت مى‏گويد: وليد بن جميع اين روايت را جعل كرده، ولى من به كتب رجال اهل سنت مراجعه كردم ديدم غالب علماى رجال وى را توثيق مى‏كنند.
كما صرّح بوثاقته العجلى وقال ابن سعد: كان ثقة وله‏ تاريخ الثقات: 465 رقم 1773.
أحاديث. وأورده ابن حبّان في الثقات. وقد نقل الذهبي وابن‏ طبقات: 354/6. كتاب الثقات: 492/5. أبي حاتم عن أبي عبداللّه بن أحمد بن حنبل قال: قال أبي: ليس به بأس. وعن يحيى بن معين أنّه قال: ثقة وقال أبو حاتم: صالح الحديث. وقال أبو زرعة: لا بأس به وقال الذهبي: وثّقه أبو نعيم". الجرح و التعديل: 8/9 رقم 34 وتهذيب الكمال: 35/31. تاريخ الإسلام: 661/9. وأعجب ما ورد في هذا الباب: ماذكره ابن كثير بأنّ عمر بن الخطّاب قال لحذيفة: أقسمت عليك باللّه أنا منهم؟ قال: لا. ولا أبرى‏ء بعدك أحداً. البداية والنهاية: 25/5.
اين مطالب را از روى كاغذى كه به همراه داشتم، مى‏خواندم، او نيز عين مطالب را يادداشت مى‏كرد و گفت: "من از اساتيد دانشگاه سؤال مى‏كنم و فردا شب همينجا، پاسخ شما را مى‏آورم. با توجه به اينكه ما مى‏دانيم عمر رضى اللّه از أصحاب وفادار پيغمبر بوده و ... عقل ما حكم مى‏كند كه اين قضيه دروغ است".
گفتم: "مسأله حكم و يا عدم حكم عقل نيست و من مى‏خواهم بدانم اين قضيه كه ابن حزم نقل مى‏كند و از نظر سند رد مى‏كند و علماى رجال وى را توثيق مى‏كنند، جوابش چيست؟"
و در ادامه گفتم: "مسأله ديگرى كه براى من مهم است، اينكه برخى از علماى شما مطالبى نسبت به شيعه نقل مى‏كنند كه دروغ محض و افتراء است. بعنوان نمونه: ابن تيميه مى‏گويد:
شيعه همانند يهود، بجاى سلام عليكم مى‏گويد: "سام عليك" يعنى مرگ برتو.
شيعه همانند يهود، تصرف در اموال مردم را براى خود مباح مى‏داند.
وهمچنين خيانت به مردم را جايز مى‏داند.
وامثال اين مطالب كه شما در هيچيك از كتب عالم تشيع، اين مطالبى را كه به شيعه نسبت داده شده را نمى‏يابيد".
گفت: "از آنجايى كه ابن تيميه آدم موثقى است، براى او نيز نقل كرده‏اند و يا لابد در جايى ديده كه آورده است".
گفتم: "اتفاقاً بعضى از علماى اهل سنت، ابن تيميه را موثق نمى‏دانند، بلكه او را زنديق خطاب مى‏كنند. مانند حصني دمشقي كه از علماء اهل سنت و شافعى مذهب است در باره ابن تيميه مى‏گويد:
"حتى ظهر في آخر الزمان مبتدع من زنادقة حرّان، لبس على أشباه الرجال ومن شابههم من سيئي الأذهان، وزخرف لهم من القول غروراً، كما صنع إمامه الشيطان، فصدّهم بتمويهه عن سبيل أهل الإيمان، وأغواهم عن الصراط المستقيم إلى ثنيات الطريق ومدرجة النيران، فهم برزيّته في ظلمة الخطأ يعمهون، وعلى منوال بدعته يهرعون". دفع شبه من شبّه وتمرّد (دفع الشبه عن الرسول‏ ص): 168. گفت: "حرف حصنى دمشقى دليل نيست، بايد ديد علماى رجال در باره او چه مى‏گويند".
گفتم: "اتفاقاً علماى اهل سنت از وى تمجيد مى‏كنند مانند: شوكانى در باره او مى‏گويد:
"وحضر جنازته عالم لا يحصيهم إلا اللّه، مع بعد المسافة وعدم علم أكثر الناس بوفاته ، وازدحموا على حمله للتبرّك به ، وختم عند قبره ختمات كثيرة، وصلّى عليه أمم ممّن فاتته الصلاة على قبره ، ورؤيت له منامات صالحة في حياته وبعد موته". البدر الطالع: 166/1 ، وعمر رضا كحالة مى‏گويد:
"الحصني الدمشقي الشافعي ، المعروف بالحصني (تقي الدين) فقيه ، محدّث، ولد في الحصن ، وتوفّي بدمشق في جمادى الآخرة". معجم المؤلفين لعمر كحالة : 3/ 74.
و زركلى وهابي مى‏گويد:
"الإمام تقي الدين أبي بكر الحصني الدمشقي ( ت 829 ه') : فقيه، ورع، من أهل دمشق . ووفاته بها ... وله تصانيف كثيرة منها : كفاية
الأخبار ، شرح به الغاية في فقه الشافعيّة ، ودفع شبه من شبّه وتمرّد". الأعلام: 69/2. راجع ترجمته: بهجة الناظرين 97 / 1 ، 98 / 2 ، فهرس المؤلفين بالظاهرية ( ط ) الشوكاني : البدر الطالع 1 : 166 ، ابن العماد : شذرات الذهب 7 : 188 ، 189 ، حاجي خليفة : كشف الظنون 203 ، 487 ، 491 ، 558 ، 1013 ، 1032 ، 1193 ، 1356 ، 1625 ، 1875 ، 1915 ، 2039.
وقتى اسم زركلى را آوردم خيلى خوشحال شد و گفت: "براى من جالب است كه شما با كتاب زركلى آشنا هستيد و از او استفاده مى‏كنيد و اين كتاب خوبى است".
گفتم: "غير از حصنى دمشقى افراد ديگرى نيز مانند ابن حجر و ذهبى در مذمّت ابن تيميه مطالبى گفته‏اند".
در اين هنگام كه نزديك سحر بود از هم خدا حافظى كرديم و رفتيم.
قرار ملاقات با يكى از علماى طراز اوّل مكّه
دو شب بعد، با آقاى جحون الخبرى در كنار بيت اللّه الحرام ملاقات كردم و گفت: "با آقاى شيخ محمد بن جميل زينو كه از اساتيد بزرگ مكّه است و در كنار بيت و در دارالحديث تدريس مى‏كند، قرار ملاقات گذاشتم كه با هم مذاكره كنيد و ايشان به اشكالات شما پاسخ خواهد داد".
همراه او به دفتر "الاتصالات" مستقر در باب عمر بن عبد العزيز، رفتيم و با فردى به نام شيخ محمد كه از فارغ التحصيلان دانشگاه امّ‏القرى و عضو مأمورين امر بمعروف خانه خدا بود، آشنا شدم و تعدادى از كتابهاى شيخ محمد زينو را به من داد و گفت: "اين كتابها بايد مطالعه كنيد و فردا شب بعد از نماز تراويح در همين مكان حاضر باشيد تا نزد شيخ محمد جميل زينو برويم".
 
[External Link Removed for Guests]

آن کیست از روی کرم ، با ما وفاداری کند#بر جای بدکاران چو من ، یک دم نکوکاری کند
_ _ _ _ _
در جهان چون حُسن یوسف کس ندیــــــد# حُسن آن دید که یوسف افریــــــــــــــــــــد
Senior Member
Senior Member
پست: 138
تاریخ عضویت: چهارشنبه ۱۴ فروردین ۱۳۸۷, ۶:۱۷ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 21 بار
سپاس‌های دریافتی: 88 بار
تماس:

پست توسط vorojax »

از اونجا که تا خاستم 2 تا متن طولانی بفرستم با مشکل مواجه شدم
مجبور به اپلودشون شدم
ماشالله سیستم ویرایش هم که ترکیده! نمی شه پست اول رو ویرایش کرد احیانا مدیران از این ورا رد شدید این پست رو انتقال بدید بالا!(اگر هم مایل بودید یه سیستم mybb نصب کنید که ما کاربرا راحت تر باشیم یا لااقل یه Vbulltin کرک شده نصب کنید که سرعت بارگزاری و این پلاگین تشکر که پوست ما رو کنده درست شه)

(((((((((((((((((((((((((((((((()))))))))))))))))))))))

مناظره با دانشجويان اهل سنت
[External Link Removed for Guests]
مناظره با شيخ محمد بن جميل زينو
[External Link Removed for Guests]
مناظره با دكتر حمدان
[External Link Removed for Guests]
پاسخ از شبهات پيرامون غدير
[External Link Removed for Guests]
سخني با آقاي واعظ زاده خراساني
[External Link Removed for Guests]
الصحابة وقتل العثمان
[External Link Removed for Guests]
آيا اصحاب علي بن ابيطالب ( ع ) در كشتن عثمان شركت داشته و او را به قتل رسانده‏اند ؟
[External Link Removed for Guests]
آخرین ويرايش توسط 1 on vorojax, ويرايش شده در 0.
[External Link Removed for Guests]

آن کیست از روی کرم ، با ما وفاداری کند#بر جای بدکاران چو من ، یک دم نکوکاری کند
_ _ _ _ _
در جهان چون حُسن یوسف کس ندیــــــد# حُسن آن دید که یوسف افریــــــــــــــــــــد
Old-Moderator
Old-Moderator
پست: 966
تاریخ عضویت: جمعه ۲۳ فروردین ۱۳۸۷, ۷:۱۷ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 973 بار
سپاس‌های دریافتی: 1783 بار
تماس:

پست توسط سعید منتظر »

.
ممنون
.
آقا همه ی حدیثا رو عربی نوشتی منم که از بیخ عربم هیچ کدوم رو نمیفهمم./..
.
کسی از دوستان معنی این حدیث ها رو بلده؟؟؟
.
 روزگاری‌ست که شیطان میگوید: انسان پیدا کنید ، سجده خواهم   [HIGHLIGHT=#FFFF00][HIGHLIGHT=#DBE5F1] +ـ+ـ+ـ+ـ+ـ+ـ+     [HIGHLIGHT=#FFFF00][HIGHLIGHT=#DBE5F1] +ـ+ـ+     [External Link Removed for Guests]  [External Link Removed for Guests][External Link Removed for Guests][External Link Removed for Guests][External Link Removed for Guests] 
Member
Member
پست: 70
تاریخ عضویت: سه‌شنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۸۷, ۷:۰۱ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 9 بار
سپاس‌های دریافتی: 27 بار

پست توسط M_N00 »

سلام خدمت عزيزان.
چون ديدم بعضي از دوستان علاقه دارن معناي احاديث عربي رو بدونن سعي كردم تا اونجايي كه ميتونم براتون معنا كنم.
البته كتاب لغت در دسترس ندارم بنابراين هر چيرو كه نميدونستم صريحا مينويسم...نميدانم.

و من مى‏گويم: "يا رب! أصحابى، أصحابى. فيقال: ما تدرى ما أحدثوا بعدك فإنّهم ارتدّوا بعدك على أدبارهم القهقرى، فلا أراه يخلص منهم إلّا مثل همل النعم أي القليل".

پروردگارا ! اصحابم، اصحابم. پس گفته ميشود : تو نميداني اينان بعد از تو چه كردند پس همانا ايشان بعد از تو مرتد شدندند (على أدبارهم القهقرى=نميدانم) پس من(پيامبر) مخلصي از ايشان را نديدم مگر بسيار كم.(مثل همل النعم= نميدانم)

ليوردنّ عليّ أقوام‏
أعرفهم ويعرفونني،ثمّ يحال بيني وبينهم ... فأقول: إنّهم منّي. فيقال: إنّك لاتدري ماأحدثوا بعدك". فأقول: سحقاً سحقاً لمن غيّر بعدي".


اگر اشتباه نكنم بايد به جاي ليوردن لاوردن باشه تا با فعل اعرفهم مطابق باشه.بگذريم معنا:

بر اقوامي وارد ميشوند( يا ميشوم) من آنانرا ميشناسم و آنان نيز مرا، سپس حائلي بين من و ايشان حائل ميشود... پس ميگويم : همانا اينان از منند(ياران و اصحاب من هستند) پس گفته ميشود : به درستي كه تو نميداني اينان بعد از تو چه كردند پس ميگويم :( سحقا = اگر اشتباه نكنم معناي عذاب و نفرين ميده) عذاب باد براي غير از بعد من (يعني عذاب و نفرين براي همه به غير از افراد بعد از من كه من تايين كرده بودم كه جانشينان به حق آن حضرت باشند.يعني ائمه هدي.)

إنّ أبابكر وعمر وعثمان وطلحة وسعد بن أبي وقّاص أرادوا قتل النبي(ص) وإلقاءه من العقبة في تبوك".


همانا ابابكر و عثمان و طلحه و سعد ابن ابي وقاص (لعنة الله عليهم) قصد كردند قتل و كشتن نبي (ص) و افكندن(پايين انداختن) ايشان از گردنه عقبه در (اگر اشتباه نكنم جنگ) تبوك.

كما صرّح بوثاقته العجلى وقال ابن سعد: كان ثقة وله‏ تاريخ الثقات


كما(همانطوري كه ) تصريح كرده به مطمئن بودن او جناب العجلي و ابن سعد گفته : او فردي مطمئن بوده (له‏ تاريخ الثقات= نميدانم).

وأورده ابن حبّان في الثقات

و ابن حبان او را از جمله افراد مطمئن بر شمرده.

قال أبي: ليس به بأس

هيچ خطر و مشكلي براي او ( در نقل احاديث) نيست.( يعني فرد مطمئنيست در نقل احاديث.)

وأعجب ما ورد في هذا الباب: ماذكره ابن كثير بأنّ عمر بن الخطّاب قال لحذيفة: أقسمت عليك باللّه أنا منهم؟ قال: لا. ولا أبرى‏ء بعدك أحداً. البداية والنهاية


و عجيب ترين چيزي كه وارد شده در اين باب آن چيزيست كه اين كثير ذكر كرده به اينكه عمر ابن خطاب(لعنة الله عليه) به حذيفه گفته : قسمت ميدهم به خدا آيا من از ايشانم ( ايشان منظور كيست نميدانم ) او گفت: نه و بعد از تو از احدي بيزاري نميجويم.( منظور چي هست i dont.)

در باره ابن تيميه مى‏گويد:
"حتى ظهر في آخر الزمان مبتدع من زنادقة حرّان، لبس على أشباه الرجال ومن شابههم من سيئي الأذهان، وزخرف لهم من القول غروراً، كما صنع إمامه الشيطان، فصدّهم بتمويهه عن سبيل أهل الإيمان، وأغواهم عن الصراط المستقيم إلى ثنيات الطريق ومدرجة النيران، فهم برزيّته في ظلمة الخطأ يعمهون، وعلى منوال بدعته


خلاصه براتون بگم كه اين جملات به سختي ابن تميمه رو از اعتبار ساقط كرده.يكيشو معنا ميكنم.
(وأغواهم عن الصراط المستقيم= و آن ها را از راه مستقيم گمراه كرد.)

گفتم: "اتفاقاً علماى اهل سنت از وى تمجيد مى‏كنند مانند: شوكانى در باره او مى‏گويد:
"وحضر جنازته عالم لا يحصيهم إلا اللّه، مع بعد المسافة وعدم علم أكثر الناس بوفاته ، وازدحموا على حمله للتبرّك به ، وختم عند قبره ختمات كثيرة، وصلّى عليه أمم ممّن فاتته الصلاة على قبره ، ورؤيت له منامات صالحة في حياته وبعد موته"


و بر جنازه او به قدري عالم حاضر شد كه تعدادشان را فقط خدا ميداند،علاوه بر دوري مسافت و آگاهي نيافتن بسياري از مردم از فوت حصني دمشقي.

و مردم ازدحام كردند بر جسد او براي تبرك گرفتن از او. و در نزد قبرش ختومات بسياري گرفتند و بر او صلوات فرستادند از اممي كه نماز خواندن بر قبرش از آنان فوت شد. و از او خوابهاي بسياري چه در حال حيات و چه ممات ديده شد.

الحصني الدمشقي الشافعي ، المعروف بالحصني (تقي الدين) فقيه ، محدّث، ولد في الحصن ، وتوفّي بدمشق


حصني دمشقي شافعي معروف به حصني (تقي الدين) فقيه و محدث (حديث گو) بود. در حصن به دنيا آمد و در دمشق فوت يافت.

الإمام تقي الدين أبي بكر الحصني الدمشقي ( ت 829 ه') : فقيه، ورع، من أهل دمشق . ووفاته بها ... وله تصانيف كثيرة منها : كفاية


امام تقي الدين ابي بكر حصني دمشقي مردي فقيه، با ورع (پرهيزكار) از اهل دمشق بود و در همان جا هم فوت كرد و براي او كتابهاي بسياري ذكر كرده اند از جمله : كتاب كفايه و ....

الأخبار ، شرح به الغاية في فقه الشافعيّة ، ودفع شبه من شبّه وتمرّد". الأعلام: 69/2. راجع ترجمته: بهجة الناظرين 97 / 1 ، 98 / 2 ، فهرس المؤلفين بالظاهرية ( ط ) الشوكاني : البدر الطالع 1 : 166 ، ابن العماد : شذرات الذهب 7 : 188 ، 189 ، حاجي خليفة : كشف الظنون 203 ، 487 ، 491 ، 558 ، 1013 ، 1032 ، 1193 ، 1356 ، 1625 ، 1875 ، 1915 ، 2039.


اينا ها به احتمال قوي آدرس هستند.

اميدوارم مورد پسند و رضايت عزيزاني كه ميخاستند متون عربيشو بدونند كافي باشه.

اگر كمي و كاستي داشت به بزرگي خودتون حلال كنيد.

موفق و پيروز باشيد.

:razz: دعا براي فرج امام زمان(عج) هم يادتون نره. :razz:
Senior Member
Senior Member
پست: 138
تاریخ عضویت: چهارشنبه ۱۴ فروردین ۱۳۸۷, ۶:۱۷ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 21 بار
سپاس‌های دریافتی: 88 بار
تماس:

پست توسط vorojax »

سلام اقا سید متشکر از این که زحمت کشیدی و متن رو ترجمه کردی :razz:
فایلها رو یکجا یه جایی دیگه اپلود کردم تا برای دانلود هیچ مشکلی نداشته باشی
از اینجا بگیر(کل مطالب به صورت یکجا)
[External Link Removed for Guests]
[External Link Removed for Guests]

آن کیست از روی کرم ، با ما وفاداری کند#بر جای بدکاران چو من ، یک دم نکوکاری کند
_ _ _ _ _
در جهان چون حُسن یوسف کس ندیــــــد# حُسن آن دید که یوسف افریــــــــــــــــــــد
ارسال پست

بازگشت به “دیگر گفتگو ها”