*** معناي بسم الله الرحمن الرحيم ***

مدیر انجمن: شورای نظارت

ارسال پست
Commander
Commander
پست: 2503
تاریخ عضویت: جمعه ۱۱ آبان ۱۳۸۶, ۳:۰۶ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 7581 بار
سپاس‌های دریافتی: 6236 بار
تماس:

*** معناي بسم الله الرحمن الرحيم ***

پست توسط مائده آسمانی »

 تصویر 

سلام :razz: :D

عجب جمله قشنگی !!!

هم قشنگ نوشته و طراحی شده هم قشنگ تر معنی این جمله هست.

شاید از هر بچه ای بپرسیم معنای عبارت شریفۀ (بسم الله الرحمن الرحیم) خیلی راحت بگه : « به نام خداوند بخشنده بخشایشگر » .

این همون معنی هست که ما توی بچگی بهمون یاد میدن.

یه روزی که شروع کرده بودم قرانی رو ختم کنم با معنی و تفسیر، همین که عبارت بسم الله الرحمن الرحیم رو در سوره حمد خوندم نتوستم دیگه ادامه بدم و

هنوز در همین عبارت موندم.

نمیدونم چرا این بار کنجکاوتر :shock: از همیشه به معنا و تفسیر این عبارت نگاه میکردم و میخوندم . :-( یه شیرینی خاصی برام داشت. :D

تا اونجا که من تونستم تحقیق کنم این معانی رو بدست اوردم که در پست بعدی میخونید.

شما دوستان هم کمکم کنید تا معنی این عبارت زیبا رو دقیقتر بدونم و به ندانسته هام کلامی اضافه کنم.

تحقیقاتم رو با سوالات زیر که در سرم میگذشت شروع کردم و بر حسب همونها جواب گرفتم شما هم هر سوالی در این باره به ذهنتون میرسه بنویسید تا بتونیم

نتیجه خوبی بگیریم.


 « همه ما همه کارامون رو با بسم الله شروع مي کنيم از خواب بيدار مي شيم، بيرون مي ريم، دانشگاه سر کار و همه کارهاي ديگه رو . اول هر کاري

حتي امتحان ساده دانشگاه هم همينطور. ولي آيا ما معناي باطني «بسم الله الرحمن الرحيم» را مي دانيم. »
 
تصویر
Commander
Commander
پست: 2503
تاریخ عضویت: جمعه ۱۱ آبان ۱۳۸۶, ۳:۰۶ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 7581 بار
سپاس‌های دریافتی: 6236 بار
تماس:

پست توسط مائده آسمانی »

 تصویر 


«بسم الله الرحمن الرحيم» از نظر شيعه وعلماي اماميه، جزيي از هر سوره اي است.

در واقع يک آيه از هر سوره محسوب مي شود و بدون آن سوره ناقص است.

اما در مورد دعاها، بسم الله در برخي جزء خود دعا است و برخي دعاها مثل دعاي عشرات، يستشير، مجير، عديله و دعاهاي 15 گانه از حضرت سجاد (ع)

به نام دعاهاي خمس عشره؛ با «بسم الله» شروه شده اند(ر.ک به مفاتيح الجنان) و برخي از دعاها بدون بسم الله هستند.

البته اضافه کردن بسم الله به اين دعاها نه به قصد اين که بسم الله جزء اين دعاها است اشکالي ندارد چون در روايات تاکيد شده هر کاري را با بسم الله و

نام خدا شروع کنيد و فرموده اند:


«کل امر ذي بال لم يبدأ خير ببسم الله فهو ابتر»، هر کار مهم و ارزشمندي که با نام خدا شروع نشود ناقص و بي ثمر و بدون نتيجه است».

در مورد لزوم آغاز كردن كارها با نام خدا و گفتن «بسم الله» كه مايه جلب رحمت خدا است در روايات معصومين(ع) مطالب مفيد و سودمند وارد شده است

توکل بر خدا داشتن هنگام انجام هر عملي لازم است اما به زبان آوردن بسم الله تاکيد بر اين امر است

ولذا بهتر است به زبان آورده شود توضيح بيشتر اينکه :


در ميان همه مردم دنيا مرسوم است که هر کار مهم و با ارزشي را به نام بزرگي از بزرگانشان آغاز مي کنند و کلنگ ساخت و تأسيس هر مرسسه و سازماني

را به نام فرد مورد علاقه شان بر زمين مي زنند و آن کار را با شخصيت مورد نظرشان ارتباط مي دهند.

براي استمرار و پايندگي يک برنامه و کار بهتر است آن را به موجود پايدار و جاوداني ارتباط دهيم، موجودي که فنا و زوال در ذات پاکش راه ندارد،

چون همه موجودات جهان هستي محکوم به فنا و نابودي هستند مگر ذات پاک خداوند و اگر چيزي بخواهد باقي و جاودانه باشد بايد با آن ذات لايزال

مرتبط داشته باشد. پس خداوند رمز بقا و جاودانگي است و بايد هر کاري را با ياد و نام او آغاز کرد و در سايه او قرار داد و از او استمداد طلبيد.

به همين دليل است که در نخستين آيه قرآن کريم مي گوييم:


 «بسم الله الرحمن الرحيم؛ به نام خداوند بخشنده بخشايشگر».  

البته اين کار نبايد تنها از جنبه ظاهري و صوري باشد و تنها به لفظ آن اکتفا نمود بلکه بايد از نظر واقعيت و معنا با او پيوند داشته باشد. چون اين ارتباط و پيوند

انسان را در مسير صحيح قرار مي دهد و از هر گونه انحراف باز مي دارد و به همين دليل چنين کاري حتي به پايان و سرانجام مي رسد و پر برکت است.

در حديث معروفي از پيامبر اکرم(ص) چنين آمده است:


«کل امر ذي بال لم يذکر فيه اسم الله فهو ابتر؛ هر کار مهمي که بدون نام خدا آغاز گردد، بي فرجام است.»بحارالانوار، ج 16، باب 58

حضرت نوح(ع) در آن طوفان سخت و سهمگين هنگام سوار شدن بر کشتي و حرکت بر روي امواج کوه پيکر آب که هر لحظه آن با خطرات و فراواني همراه بود

براي رسيدن به مقصد و ساحل نجات و پيروزي بر مشکلات به ياران خود دستور مي دهد که در هنگام حرکت کشتي و نيز در وقت توقف آن «بسم الله» بگويند:


«وَ قالَ ارْكَبُوا فيها بِسْمِ اللّهِ مَجْراها وَ مُرْساها إِنَّ رَبّي لَغَفُورٌ رَحيمٌ»؛(هود، 41)

بر همين اساس است که همه سوره هاي قرآن به جز سوره توبه با «بسم الله الرحمن الرحيم» آغاز مي شود تا هدف اصلي که همان هدايت و سوق بشر به

سعادت است از آغاز تا انجام با موفقيت و پيروزي انجام پذيرد. سوره توبه هم چون با اعلام جنگ به مشرکان مکه و پيمان شکنندگان آغاز شده و اعلام جنگ

با توصيف خداوند به رحمان و رحيم ناسازگار است، بدون «بسم الله الرحمن الرحيم» آمده است.


در جمله «بسم الله الرحمن الرحيم» نخست با کمله «اسم» رو به رو مي شويم که از ريشه «سمّو» به معناي «بلندي و ارتفاع» است .

بعد از آن با کلمه
«الله» مواجه مي شويم که کامل ترين و جامع ترين نام خداوند است زيرا نام هاي خداوند در قرآن و غير آن هر کدام،

بخش خاصي از صفات خداوند را منعکس و بيان مي کند و تنها نامي که به همه صفات و کمالات الهي و جامه صفات جلال و جمال اشاره دارد، نام «الله» است.

بعد از آن به کلمه
«رحمان» و «رحيم» بر مي خوريم. مشهور در ميان عده اي از مفسران آن است که «رحمان» اشاره به رحمت عام و همگاني و گسترده خداوند

است که شامل دوست و دشمن و مؤمن و کافر هم مي باشد، چون همه بندگان از مواهب گوناگون حيات بهره مندند و از سفره گسترده نعمت هاي بي پايان و

بي دريغش روزي مي خورند. ولي «رحيم» اشاره به رحمت خاص پروردگار دارد که ويژه بندگان مؤمن و صالح او است زيرا آنان به خاطر ايمان و انجام عمل صالح،

اين شايستگي را يافته اند که از رحمت و بخشش و الطاف خاص خداوند که آلودگان و مجرمان از آن محرومند، بهره مند و برخوردار گردند.


بنابراين در مورد آغاز هر کاري با نام خداوند، نامي که در بردارنده همه اوصاف کمال و صفات جلال و جلال اوست آغاز مي کنيم از او استمداد مي طلبيم و دست

به دامن رحمت واسعه و گسترده مي زنيم و براي پيشرفت در کارها و پيروزي بر مشکلات، صفتي مناسب تر از اين صفات وجود ندارد.

مؤمنان راستين با گفتن «بسم الله الرحمن الرحيم» در آغاز کارها دل از همه جا بر مي کنند و تنها به خداوند دل مي بندند و از او استمداد و ياري مي طلبند.

از «بسم الله الرحمن الرحيم» مي آموزيم که اساس کار خداوند بر رحمت است و مجازات جنبه استثنايي دارد و تا عوامل قاطع ومسلمي براي ان پيدا نشود

تحقق نخواهد يافت. انسان ها نيز بايد پايه و اساس کارشان را بر رحمت و مجبت قرار دهند و جز در مارد ضروري و ناچاري به ابزار خشونت متوسل نشوند.



---------منابع-----------------------------

تفسير نمونه، ج 1، سوره حمد - تفسير سوره حمد از امام خميني(ره).
تصویر
Junior Member
Junior Member
پست: 33
تاریخ عضویت: شنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۸۷, ۶:۴۶ ب.ظ
سپاس‌های دریافتی: 6 بار
تماس:

پست توسط sarbaze-agha »

[align=justify][align=justify][align=justify]براي فهم قوي از اين كلمه ملكوتي مي توانيد به تفسير تسنيم-جلد اول- آيت الله جوادي آملي و يا آداب الصلوه امام خميني مراجعه كنيد كه چه سفره هاي عظيمي گشوده شده.

اما يك نكته: با گفتن اين ذكر شريف در ابتداي هر نماز خودمان را براي بهتين بندگي ها آماده مي كنيم و به قول حضرت امام خميني (رضوان الله تعالي عليه) {داغ بندگي را بر پيشاني خود مي نهيم} و با ادب و احترام سر تعظيم فرود مي آوريم و نجواي عاشقانه سوره حمد را آغاز مي كنيم كه چه شيرين درد و دلي است:

الحمد لله رب العالمين

خداي مهربان من :D
اي كه تمامي جهانها را به سوي كمال هدايت مي كني
مگر مي توانم با وجود تو، وجودي ديگر را به حساب بياورم تا پاي حمد ديگري در ميان بيايد؟
مهربانم :razz:
زيبايم
عزيز دلم :)
نه
اين ممكن نيست
فقط تو را سپاس مي گويم :AA:
تو را
كه از تمامي گلهاي رو به سوي هدايت خوش بو تري
نه
تو خودت عين بوي خوشي
تو خودت كمالي
...........


و در روايت آمده كه در روز قيامت بنده را به حسابگاه آورند و عادتي كه در دنيا داشته باشد (بسم الله الرحمن الرحيم) بر زبان

راند و نامه را بستاند، چون بگشايد آن را سفيد بيند، گويد كه در اينجا نوشته نيست تا بخوانم، فرشتگان گويند كه در همه

اين نامه سيئات و خطايا و بدي عمل ها ي بد نوشته بود اما از بر كت بسم الله الرحمن الرحيم زايل گشت



التماس دعا.
New Member
New Member
پست: 6
تاریخ عضویت: جمعه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۸۷, ۱۲:۱۲ ب.ظ
سپاس‌های دریافتی: 9 بار

پست توسط narges nouri »

از حضرت رسالت پناه روايت است که امت مرا روز قيامت در موقف حساب بدارند و عملهاي ايشان را در ترازوي عمل نهند ،

حسنات ايشان برسيئات بيفزايد.امتان پيغمبران گذشته گويند : امت محمد (ص) را با وجود کمي عمل چرا کفه حسنات

ايشان افزون شد ؟

پيغمبران ايشان گويند : به جهت اينکه ابتداي کلام ايشان سه نام بود از نامهاي الهي که اگر همان سه نام در کفه نهند و

همه حسنات و سيئات همه فرزندان آدم را در کفه ديگر نهند آن بر همه بچربد و آن < بسم الله الرحمن الرحيم > است.



برگرفته از کتاب شرح دفتر دل علامه حسن زاده آملي

جلد اول صفحه 180
ارسال پست

بازگشت به “دیگر گفتگو ها”