[FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]ماهمبارك رمضان يك حقيقت و باطنى دارد كه اين حقيقت در قيامت ظهور مىكند.ماه مبارك رمضان را امام سجاد(ع) عيد اولياء الله مىداند. در صحيفهسجاديه دعايى استبه نام دعاى وداع ماه مبارك رمضان. اين وداع براى كسىاست كه با ماه مبارك رمضان مانوس بوده و ماه مبارك رمضان دوست او مىباشدوالا آنكه با اين ماه نبوده وداعى ندارد. انسان از دوستش و يا با كسى كهمدتى مانوس بود، خداحافظى مىكند. آنكه اصلا نمىداند چه وقت ماه مباركرمضان آمد و چه وقتسپرى شد، چرا آمد و چرا سپرى شد، او وداعى ندارد. اماامام سجاد(ع) آخر ماه مبارك رمضان كه شد، در حد يك ضجه اين دعا رامىخواند. در مقدمه اين دعا، حضرت سجاد(ع) كليات نعمتهاى الهى رامىشمارد و اينكه بخششهاى خداى سبحان ابتدايى است، نه از روى استحقاق.
[FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]رمضان بهترين بخشش خداوند
[FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]بعداز آن مقدمه مىفرمايد: يكى از بهترين بخششهاى خداوند سبحان، ماه مباركرمضان و روزه در اين ماه است: «و انت جعلت من صفايا تلك الوظائف و خصائصتلك الفروض شهر رمضان... و قد اقام فينا هذا الشهر مقام حمد و صحبنا صحبةمبرور». (1) خدايا، نعمتهاى فراوانى به ما دادى; يكى از آن برجستهتريننعمتها ماه مبارك رمضان است و يكى از بهترين فضيلتها روزه اين ماه استكه نصيب ما كردى. و هيچ زمانى به عظمت زمان ماه مبارك رمضان نيست، گذشتهاز آنكه شب قدر را در آن قرار دادى، اين ماه را ظرف نزول قرآن كريم قراردادى كه اين فيض در اين ماه نازل شده است، اگر كسى با قرآن باشد همراهقرآن بالا مىرود، و اين را بر ملت مسلمان منت نهادى، زيرا ديگر ملل درماه مبارك رمضان روزه نمىگرفتند و اين نعمت را مخصوص مسلمين كردى. و اينماه مبارك در بين ما اقامت داشت و جاى حمد و ثنا بود; زيرا به همراه خودشرحمت آورد و رفيق بسيار خوبى براى ما بود. ما در صحبتبا او به فضايل ونعمتهايى رسيديم. دوستى بود كه به همراهش رحمت و مغفرت و بركت آورد.اينكه رسول خدا - عليه آلاف التحية و الثناء - در خطبه شعبانيه فرمود: «قداقبل اليكم شهر الله بالبركة و الرحمة و المغفرة»; اين ماه، بركت و رحمتو مغفرت آورد; كسى كه رفيق اين ماه بود، بركت و رحمت و مغفرت اين ماه راهم دريافت مىكند.
[FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]رمضان ماه منفعت
[FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]«واربحنا افضل ارباح العالمين»;«ماه رمضان» برترين سودهاى جهانيان را بهما ارزانى داشت كه هيچ تاجرى در هيچ گوشه دنيا نبرده است. هيچ كسى درسراسر عالم به اندازه ما از اين ماه مبارك رمضان استفاده نكرد. اگر انسانيك مسافرى است كه سفر ابد در پيش دارد، رهتوشه آن سفر ابد را بايد همينچند روز تهيه كند و اگر درهاى آسمان به چهره مؤمن باز مىشود و اگر مؤمنمىتواند با وارستگى به باطن عالم راه پيدا كند و اگر بهترين فرصت ماهمبارك رمضان است; پس بهترين سود را ماه مبارك رمضان و اهلش دارند.
[FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]ماه حسابرسى
[FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]از«ابن طاووس» نقل شده است كه فرمود: عدهاى اول سالشان اول فروردين است.يك نوجوان اول سال او اول فروردين است كه تلاش مىكند لباس نو در بر كند;درختها اول سالشان فروردين است كه لباسهاى نو و تازه در بر مىكنند; اولسال يك كشاورز اول پاييز است كه درآمد مزرعه را حساب مىكند; يك تاجرى كهكارگاه توليدى دارد، اول سال را در فرصت ديگرى تعيين مىكند; اما آنها كهاهل سير و سلوكاند، اول سالشان ماه مبارك رمضان است;حسابها را از ماهمبارك تا ماه مبارك بررسى مىكنند كه ماه مبارك رمضان گذشته، چه درجهاىداشته و امسال چه درجهاى دارند؟ چقدر مطلب فهميده و چقدر مسايل براى آنهاحل شده است؟ چقدر در برابر گناه قدرت تمكين داشته و چقدر در برابر دشمن،قدرت تصميم دارند؟ ماه مبارك رمضان براى سالكان الى الله، ماه محاسبه است;لذا امام سجاد(ع) فرمود: هيچ كس در سراسر جهان به اندازه ما در اين ماهاستفاده نكرد.
[FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]هجران جانكاه
[FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]«ثمقد فارقنا عند تمام وقته و انقطاع مدته و وفاء عدده و نحن مودعوه»; اينماه بعد از آنكه پايانش فرا رسيد، از ما مفارقت و هجرت كرد و ما را تنهاگذاشت و ما الان اين ماه را وداع مىكنيم. «وداع من عز فراقه علينا وغمنا»، (2)
[FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]چهوداعى؟ وداع تشريفاتى؟ نه، وداع با يك دوست عزيزى كه مفارقتش براى ماتوانفرساست. آنكه اهل معنا بود خيرش در اين ماه بيشتر شد; آنكه گرفتارگناه بود گناهش در اين ماه كمتر شد. فرمود: ما كسى را وداع مىكنيم كهرفتنش براى ما عظيم و سخت است و ما را غمگين كرد; اين ماهى بود كه شب وروزش رحمتبود. بزرگان فقه ما همچون «مرحوم صاحب جواهر» و «سيد محمدكاظم» صاحب «عروة الوثقى» و ديگران (رضوان الله عليهم) در كتابهايشانهست كه در فضيلت روزه گرفتن، همين بس كه انسان از نظر ترك بسيارى از كارهاشبيه فرشته مىشود. همين كه انسان از شكم رها شد، يك مقدار به فرشته شدننزديك مىشود. گفتهاند شش روز اوايل ماه شوال را به عنوان بدرقه، روزهبگيريد. بعد از عيد فطر، كه عيد فطر روزهاش حرام است، زيرا اگر كسى دوستعزيزى را بخواهد بدرقه كند، چند قدم به همراه او مىرود; معناى وداع كردن،به دنبال او چند قدم رفتن است. «و اوحشنا انصرافه عنا» و از اينكه منصرفشد و از ما فاصله گرفت، ما را به وحشت انداخت. ما يك دوست رئوف و مهربان وپربركتى را از دست مىدهيم، لذا ما به وحشت افتاديم; آخر ماه مبارك رمضانكه مىشد احساس غربت مىكردند. سلام بر تو اى عيد اولياء خدا. «و لزمنا لهالذمام المحفوظ و الحرمة المرعية و الحق المقضى»; ما بايد حقى كه او بهعهده ما دارد رعايت كنيم; حرمتى كه در پيش ما دارد بايد ارج بنهيم; بايدبه تعهدى كه بين ما و اوست وفا كنيم.
[FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]سلام بر تو اى عيد اولياء خدا
[FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]«فنحنقائلون السلام عليك يا شهر الله الاكبر و يا عيد اوليائه»، آن گاه چوناين دوست عزيز از ما مفارقت مىكند، ما در آخر ماه مبارك اين چنينمىگوييم: سلام بر تو اى بزرگترين ماه كه به خدا انتساب دارى و سلام برتو اى عيد اولياء الهى. اين سلام توديع است، چون تنها ماهى كه اسمش درقرآن كريم است ماه مبارك رمضان است:
[FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]عارفان هر دمى دو عيد كنند
[FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]عنكبوتان مگس قديد (3) كنند (4)
[FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]كارعنكبوت آن است كه بتند و با اين تارها مگس صيد كند و قرمه درست كند. كارعنكبوت آن است كه مگس را ذخيره كند، قديد كرده و قرمه درست كند و كارش غيراز ذخيره كردن چيز ديگرى نيست، اما عارف در هر دم و هر نفس دو عيد دارد كهسعدى گفت: هر نفسى كه فرو مىرود ممد حيات است و چون برمىآيد مفرح ذات;پس در هر نفسى دو نعمت موجود است و بر هر نعمتى شكرى واجب; لذا عارف در هردم دو عيد دارد. على اى حال، بهترين دمى كه انسان دارد در ماه مبارك رمضاناست كه «انفاسكم فيه تسبيح»; نفس كشيدن در اين ماه «سبوح قدوس» گفتناست; لذا امام سجاد(ع) مىفرمايد: سلام بر تو اى عيد اولياى الهى. اينكهمىبينيم در آخر ماه مبارك رمضان عيد فطر مىگيرند، چون جايزههاى يك ماهرا به ما مىدهند; در حقيقت محصول ماه مبارك رمضان است. اين ضيافة الله،آن لقاء الله را در بر دارد و عظمت از آن ماه شوال نيست، بلكه عظمت از آنماه مبارك رمضان است كه نتيجه يك ماهه را در روز عيد مىدهند.
[FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]روز عيد است و من مانده در اين تدبيرم
[FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]كه دهم حاصل سى روزه و ساغر گيرم
[FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]«السلامعليك يا اكرم مصحوب من الاوقات و يا خير شهر فى الايام و الساعات». (5)امام سجاد چندين بار به اين ماه سلام مىكند. ماه اگر يك زمانى گذرا بود وباطن و سر و حقيقت و روح و جانى نداشت، اين ولى الله كه به او سلامنمىگفت. آيا اينها معاذ الله نظير اشعار خيالى شعراست كه بر خطابههاىخيالى حمل شود كه مثلا به كوه و يا آثار مخروبه خطاب مىكنند، يا نه اينماه يك حقيقتى دارد. مىگويد: ما خيلى دوست داشته و داريم، اما هيچ دوستىبه عظمت اين ماه نبود. يك ماهى كه نه هيچ روزى مثل روزهاى او بود و نه هيچشبى مثل شبهاى او.
[FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]ماه چه و چگونه خواستن از خداوند
[FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]«السلامعليك من شهر قربت فيه الامال و نشرت فيه الاعمال»; سلام بر ماه آرزوهاىمشروع و اعمال مرفوع سلام ما بر تو اى ماهى كه آرزوها در اين ماه نزديك شدو ما فهميديم كه چه بخواهيم، لذا آرزوهاى طولانى نمىطلبيم. و از طول املآزاد شديم و بر آمدن آرزوهاى مشروع ما نزديك شد. در همين دعاى سحر ماهمبارك رمضان، امام سجاد(ع) به ما آموخت كه به خدا عرض كنيم: خدايا، آنهاكه تو را نمىشناسند و عبادت نمىكنند، آنها را روزى مىدهى و اين همهمار و عقربها را خدا تامين مىكند، پس حيف است كه انسان تمام حاجتها رادر محور ماده و ماديات خلاصه كند. آنها كه اصلا خدا را نمىشناسند وعبادت نمىكنند، نظير اين همه كفار و منافقين، خداوند آنها را در عالمتامين مىكند، پس آيا صحيح است انسان تلاش و كوشش خود را بر اين صرف بكندكه از خدا طبيعت و دنيا بطلبد؟ امام مىفرمايد: سلام بر اين ماه كهفهميديم در اين ماه از خدا چه بخواهيم. آرزوهاى طولانى نداشته باشيم، بلكهچيزى بخواهيم كه براى ما بماند. وقتى اين آيه نازل شد: «و كاين من دابة لاتحمل رزقها الله يرزقها»، (6) مهاجرين از مكه به مدينه هجرت كردند. چوناينها وقتى مىخواستند از مكه به مدينه هجرت كنند، كسى به آنها اجازهنمىداد تا اموالشان را هم منتقل كنند يا بفروشند و مىگفتند: اگر خواستيداز مكه به مدينه برويد بايد با دستخالى برويد. وقتى اين آيه نازل شد كههيچ جنبدهاى، چه اهل پسانداز باشد يا نباشد، نيست كه از جايى به جايىحركتبكند، مگر اينكه خدا روزى او را مىدهد; معنايش اين است كه همه درعالم روزى خدا را مىخورند. جنبدهها دو قسمتاند: بعضى اهل پسانداز وذخيرهاند مثل موش و مورچهها; بعضى آزادانه زندگى مىكنند، مثل كبوترها،گنجشكها، بلبلها كه اينها اهل ذخيره و پسانداز نيستند. در اين آيهفرمود: هم آن موش و مورچه را كه اهل پساندازند خدا روزى مىدهد، هم كبوترو بلبل و گنجشك را كه اهل ذخيره نيستند; اينطور نيست كه فقط موشها را خداتامين كند و بلبلها را تامين نكند، وقتى اين آيه نازل شد، مسلمين از مكهبه مدينه هجرت كردند. گفتند ما روزىمان را كه از جايى به جايى حملنمىكنيم، بالاخره خداى مكه خداى مدينه هم هست. اگر ما را در مكه ادارهمىكند در مدينه هم اداره مىكند. با دستخالى آمدند و در مسجدهاى مدينهماندند و مهاجر ناميده شدند; خدا آنها را تامين كرد. اين چنين نيست كه اگرانسان روح بلند نداشته باشد، به او خوش بگذرد و يا اگر روح بلند و عظيمداشت در جهان تلخكام باشد. انسان اگر ذهن و جانش را به چيز درستى مشغولنكند، او آدم را به چيز نادرستى مشغول مىكند; تا آدم اين نفس و ذهن ومركز انديشه را مشغول نكند او آدم را مشغول مىكند; فرمود: ما در اين ماهفهميديم از خدا چه بخواهيم، اعمالمان باز و آرزوهايمان بسته شد. جلوآرزوهايمان را گرفتيم و دستبه كار شديم.
[FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]وداعى غم انگيز با يارى عزيز
[FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]«السلامعليك من قرين جل قدره موجودا و افجع فقده مفقودا»; سلام بر تو اى نزديكىكه وقتى بودى گرامى بودى و حال كه در آستانه رفتن هستى، رفتنت فاجعه است وما را غمگين مىكند همچون كسى كه عزيزترين عضو خانوادهاش را از دستبدهد.«و مرجو آلم فراقه»; سلام بر تو اى تكيهگاه اميد كه در هنگام مفارقت، مارا متالم و رنجور كردى. آن ماه كه در جان انسان رسوخ داشت، وقتى از جانفاصله مىگيرد جايش را غم پر مىكند. آن فهميدنها و صفاى ضمير ديگر نيست.آن نشاطى را كه انسان در ماه مبارك رمضان براى نثار و ايثار دارد در غيرماه مبارك رمضان ندارد. اگر انسان در اين ضيافتحق از خدا، غنا و بىنيازىطلب كند، چيزى او را به خود متوجه و مشغول نمىكند; نه از كسى مىترسد ونه از بذل جان دريغ مىكند. «السلام عليك من اليف آنس مقبلا فسر و اوحشمنقضيا فمض»; (7) سلام بر تو اى دوستبا الفت كه وقتى آمدى، ما را مسروركردى و وقتى رفتى، ما را گداختى و رفتى، داغ زدى و رفتى! اين حرف، حرف يكانسانى است كه با باطن روزه اين ماه و با باطن ليله قدر در تماس بوده است.
[FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]وداع با ماه رقت قلوب و قلت ذنوب
[FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]«السلامعليك من مجاور رقت فيه القلوب و قلت فيه الذنوب»; سلام بر تو اى همسايهعزيز كه در مجاورت و جوار رحمت تو بوديم. تو همسايهاى بودى كه در اين مدتدلها رقيق مىشد و گناهان كم. در مناطق ييلاقى و در سرزمينى كه سبز و خرماست چشمه معدنى مىجوشد، چون با املاح و رسوبات همراه است، اين آب زلالنيست كه راه خود را طى كند و راه باز كند و تشنهها را سيراب كرده و بهمقصد برسد، بلكه با رسوبات و املاح همراه است. اين آب زلال است كه وقتى ازچشمه مىجوشد راه خود را باز مىكند و راه كسى را هم نمىبندد; همه ايندرختها و گياهان تشنه سر راه را هم سيراب مىكند تا به دريا برسد، اينخاصيت آب زلال است كه اصلا به دنبال تشنه مىرود تا سيرابش كند. سرش را بهسنگ مىزند و تلاش و كوشش مىكند كه خود را به تشنهها برساند اما اگر اينآب رسوبى باشد همين كه مىجوشد راه خود را مىبندد. بعد از چند سال در آنمزرع، تلى از سنگ پيدا شده و همه آن سرزمينهاى سبز، خشك مىشود و از اوچيزى روئيده نمىشود. اين آب وقتى زلال و صاف نباشد جلوى خودش را هممىبندد; افكار و انديشه در دلها هم همين طور است، اگر زلال باشد از جانمىجوشد، با زبان و قلم منتشر مىشود، به گوش و چشم مىرسد و از آنجا بهدلهاى ديگران مىرسد; لذا يكى از القاب عالم «ماء معين» است كه ريشهاصلى آن درباره حضرت ولى عصر (عج) است كه يكى از القاب مبارك آن حضرت «ماءمعين» است: «قل ارايتم ان اصبح ماءكم غورا فمن ياتيكم بماء معين». (8)ماء معين يعنى آب جارى; آبى كه چشم، آن را مىبيند. علم و عالم را ماءمعين مىگويند، چون مانند چشمه زلال است كه مىجوشد. حرفى كه مىزند، چيزىكه مىنويسد، علمى است كه از جان او تراوش كرده و به گوش و چشم شخصى رسيدهاست و او مىفهمد و به ديگرى مىگويد، ديگرى هم مىفهمد و به بعدىمىگويد. اين مانند يك چشمه زلالى است كه بالاخره به اصلش مىرسد اماافكار و انديشه و خيالات باطل مانند همان رسوبات و املاح معدنىاند كههمان جا قلب را مىبندند; كم كم اين قسى مىشود، وقتى كه دل بسته شد، نهچيزى از آنجا سرايت مىكند و به ديگران مىرسد و نه حرف ديگران به آنجامىرسد. نه حرف او در غير مؤثر است و نه حرف غير در او مؤثر مىباشد. امامسجاد(ع) فرمود: دلها در اين ماه نرم و رقيق و گناهان در اين ماه كممىباشد.
[FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]ماه پيروزى بر شيطان
[FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]«السلامعليك من ناصر اعان على الشيطان و صاحب سهل سبل الاحسان»; سلام بر تو اىرفيقى كه كمك كردى تا ما بر شيطان مسلط شديم. انسان در اين ماه بر شيطانمسلط مىشود. به خاطرات شيطانى گوش فرا نمىدهد. تو براى ما مصاحب خوبىبودى كه ما توانستيم بر شيطان پيروز شويم. ما نه تنها در بعد سلبى ازدستشيطان نجات پيدا كرديم كه كار بد نكرديم، بلكه در بعد اثباتى هم پيروزشديم. راههاى خير را خوب و به آسانى طى كرديم. اگر در غير ماه مباركرمضان كار خير را به سختى انجام مىداديم، در اين ماه به آسانى انجامداديم، تو باعثشدى كه ما راه احسان را با سهولت طى كرديم.
[FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]ماه آزادى
[FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]«السلامعليك ما اكثر عتقاء الله فيك» سلام بر تو اى ماهى كه چقدر بندهها را خدادر اين ماه آزاد كرده است. خدا آنها را كه گرفتار آتش و رذائل اخلاقىبودند، از دست اين بندها آزاد كرد و نعمتى بهتر از آزادى نيست. امامصادق(ع) فرمود: «من رفض الشهوات فصار حرا»; (9) اگر كسى شهوت را ترك كند،آزاد مىشود و نعمتى بالاتر از آزادى و آزادگى و حريت نيست كه انسانگرفتار شهوت و غضب و برده هوى نباشد و زمامش را به دست هوسش نسپرد. «و مااسعد من رعى حرمتك بك»; چقدر سعادتمند شد آن كسى كه احترام تو را حفظ كردو مواظب بود تا در اين ماه حرف بد نزند، خيال و گناه بد نكند.
[FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]ماه محو كننده گناه
[FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]«السلامعليك ما كان امحاك للذنوب و استرك لانواع العيوب»; سلام بر تو اى حقيقتماه مبارك رمضان كه تو محوكننده گناه هستى و پوشانندهتر از هر چيزىنسبتبه عيوب انسان. عيب را مىپوشانى و گناه را محو مىكنى. اول پوشاندنو ستر و بعد مغفرت است. خداى سبحان اول مىپوشاند، كه آبروى انسان محفوظباشد، بعد مىبخشد. اين ستار زمينه آن غفار را فراهم مىكند. انسان تابتواند آبروى ديگران را حفظ كند، خدا هم آبروى او را حفظ مىكند، مؤمن حقندارد كارى بكند كه ذلتآور باشد. «السلام عليك ما كان اطولك علىالمجرمين»; سلام بر تو اى ماه مبارك رمضان كه براى افراد تبهكار خيلىطولانى هستى و رمضان براى او حكم چندين ماه است. «و اهيبك فى صدورالمؤمنين»; ماه مبارك رمضان در دلهاى مؤمنان با يك هيبت و ابهت و جلال وهيمنه و شكوه تلقى مىشود.
[FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]وداع با ماه بىرقيب
[FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]«السلامعليك من شهر لا تنافسه الايام»; سلام بر تو اى ماهى كه هيچ ماهى با تومسابقه و رقابت ندارد. در منافسه وقتى انسان مىدود و مسابقه مىدهد، نفسنفس مىزند تا به مقصد برسد. خداى سبحان هم فرمود براى گرفتن فضائل،منافسه بدهيد: «فليتنافس المتنافسون»; شما نفس نفس بزنيد تا آن شىء نفيسو ارزنده را بگيريد. هيچ ماه و ايام و ليالى و لحظاتى با تو منافسهنمىكند و رقابت ندارد. تو پيشگامى و همه يازده ماه سال به دنبال تواند.اين چنين نيست كه انسان بگويد در ماه مبارك رمضان حرفها را مىشنوم وبعدا عمل مىكنم. اگر فعلا عمل نشود بعدا هم عمل نمىشود; چون زمانهاىديگر آن قدرت را ندارد كه با ماه مبارك رمضان در كسب توفيق انسان رقابتكنند. «السلام عليك غير كريه المصاحبة و لا ذميم الملابسة»; سلام بر تو،در اين مدتى كه مهمان ما بودى يا ما در خدمتشما بوديم، هيچ رنجى نديديم.از مصاحبتبا شما خسته نشديم. در خدمتشما بوديم و لذت برديم، ذم، كراهت ومانند آن از شما مشاهده نكرديم. تو مهمان خوبى براى ما بودى. «السلام عليككما وفدت علينا بالبركات و غسلت عنا دنس الخطيئات». سلام بر تو اى ماهگرامى مبارك رمضان كه بركت آوردى، ما را شستشو كردى و رفتى و بعدا اگرآلوده شديم به دستخود آلوده شدهايم والا تو ما را تطهير كردى و رفتى. مااحساس سبكى مىكنيم.
[FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]مهمان بىزحمت
[FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]«السلامعليك غير مودع بر ما و لا متروك صيامه ساما»; سلام بر تو كه در هنگامتوديع، ما احساس خستگى نكرديم. انسان وقتى مهمان را با تشريفات پذيرايىمىكند، خود در اين مدت خسته مىشود; اما ايشان مىفرمايد ما خسته نشديم،ما از روزه گرفتن كه پذيرايى تو بود خسته نشديم و رنجى احساس نكرديم، بلكهبراى ما گوارا بود. «السلام عليك من مطلوب قبل وقته و محزون عليه قبلفوته»; سلام بر تو، قبل از اينكه بيايى ما انتظار تو را داشتيم و الان همهنوز نرفتهاى مقدارى مانده است. ولى همين كه مىخواهى بروى ما را غمگينكردهاى. «السلام عليك كم من سوء صرف بك عنا و كم من خير افيض بك علينا»;سلام بر اين مهمان گرانقدرى كه به بركت تو، خدا خيلى از بلاها را از مابرداشت و خيلى از بركات را به ما داد. ما در حقيقت مهمان تو بوديم، نه تومهمان ما. «السلام عليك و على ليلة القدر التي هي خير من الف شهر»; اينزيارتنامه است، اين سلام توديع است، سلام بر تو اى ماه، سلام بر ليلةالقدرت، آن شب قدرى كه هزار ماه - تقريبا هشتاد سال - بالاتر است. «السلامعليك ما كان احرصنا بالامس عليك و اشد شوقنا غدا اليك». سلام بر تو اىماهى كه ما ديروز خيلى حريص بوديم كه شما بيايى و فردا هم خيلى مشتاقيم كهزيارتتان كنيم; اين طور نيست كه به عنوان يك اداء وظيفه اين مراسم توديعرا انجام بدهيم. «السلام عليك و على فضلك الذى حرمناه و على ماض من بركاتكسلبناه»; سلام بر تو و فضيلت تو، سلام بر تو و بركات تو. «اللهم انا اهلهذا الشهر الذى شرفتنا به و وفقتنا بمنك له حين جهل الاشقياء وقته و حرموالشقائهم فضله»; خدايا آن توفيق را دادى كه ما اهل اين ماه باشيم، در حالىكه عدهاى از فضيلت اين ماه محروم شدند و منشاء حرمان آنها نيز شقاوتشانبود كه به سوء اختيار خود آنان فراهم شد. «و انت ولى ما آثرتنا به منمعرفته و هديتنا له من سنته»; پروردگارا، تو مولى و سرپرست مايى، در آنچهما را براى شناخت آن برگزيدهاى و راهنمايى نمودهاى كه روش آن را طىنماييم. «و قد تولينا بتوفيقك صيامه و قيامه على تقصير و ادينا فيه قليلامن كثير». و در پرتو توفيق تو، به روزه و نماز آن با اعتراف به تقصير نايلآمديم و اندكى از وظايف بسيار را ادا نموديم. «اللهم فلك الحمد اقرارابالاسائة و اعترافا بالاضاعة و لك من قلوبنا عقد الندم و من السنتنا صدقالاعتذار». پروردگارا! تو را در حالى ستايش مىكنم كه به بد رفتارى خوداقرار و به ضايع نمودن نعمت احكام تو و عمر خويش اعتراف داريم. و براىتوست از طرف دلهاى ما پيمان پشيمانى و از ناحيه زبان پوزش طلبى صادقانه.«فاجرنا على ما اصابنا فيه من التفريط اجرا نستدرك به الفضل المرغوب فيه ونعتاض به من انواع الذخر المحروص عليه». پس اجر مصيبتبر تفريط در اينماه را چيزى قرار ده تا به وسيله آن، فضيلتى كه مورد رغبت است نائل آييم وبه جاى آن از انواع ذخايرى كه بر آن تشويق شده عوض به دست آوريم. «و اوجبلنا عذرك على ما قصرنا فيه من حقك». و از باب: كتب ربكم على نفسه الرحمة.پذيرش پوزش را براى ما مقرر نما تا حق تقصير شده شما بخشوده گردد. «و ابلغباعمارنا ما بين ايدينا من شهر رمضان المقبل فاذا بلغتناه فاعنا على تناولما انت اهله من العبادة و ادنا الى القيام بما يستحقه من الطاعة» و عمرما را تا ماه مبارك آينده طولانى بفرما و هنگامى كه ما را به آينده آنرساندى ما را كمك فرما تا آنچه در خور شماست عبادت نمائيم و آنچه سزاوارتوست طاعت كنيم «و اجر لنا من صالح العمل ما يكون دركا لحقك فى الشهرين منشهور الدهر»; و توفيق انجام كار نيك را بطور جارى و مستمر بهره ما فرما تاآنچه حق و شايسته شما است در تمام ماه مبارك رمضان كه در مدت عمر ما پيشمىآيد جبران شود.
[FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]«و اجبر مصيبتنا بشهرنا و بارك لنا فى يوم عيدنا و فطرنا».
[FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]پروردگارا، هجران ماه مبارك را كه مصيبت ماست جبران فرما و براى ما در روز عيد فطر بركت مقرر نما...
[FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]وبا سپرى شدن اين ماه ما را از هر تباهى بيرون بياور... و هر پاداشى كه بهافراد شايسته و واجد شرايط اين ماه مرحمت مىكنى، به ما نيز لطف فرما،زيرا فضل تو تمامشدنى نيست، بلكه همواره جوشان است.
[FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]و ثواب همه كسانى كه تا قيامت در آن ماه روز مىگيرند يا عبادت مىكنند براى ما ثبت فرما... آمين.
[FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif][HR]
[FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]پىنوشت:
[FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]1) صحيفه سجاديه، دعاء 45، وداع ماه مبارك رمضان
2) همان ماخذ
3) قديد به گوشتهاى مانده ذخيره لانهها مىگويند
4) ديوان سنائى غزنوى
5) دعاى وداع
6) عنكبوت، 60
7) «مض» آن درد گدازنده را گويند. همچون رنجش از گداختگى آهن سرخ شدهاى كه به انسان اصابت كند.
8) سوره ملك، آيه 30.
9) امالى، شيخ مفيد، مجلس 6، حديث 14
[FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]كتاب: رهتوشه راهيان نور ص 216
آيت الله جوادى آملى
وداع با ماه مبارك رمضان
مدیر انجمن: شورای نظارت
ارسال پست
تعداد پست ها:1
• صفحه 1 از 1
ارسال پست
تعداد پست ها:1
• صفحه 1 از 1
پرش به
- بخش داخلی
- ↲ قوانين و اخبار سايت
- ↲ سوال ، پيشنهاد و انتقادها
- ↲ سرویس میزبانی وب - ETEGHADAT Web Hosting
- گنجینه ثـقلیـن
- ↲ قرآن مجید
- ↲ متن و ترجمه قرآن کریم
- ↲ تفسیر
- ↲ علوم قرآنی
- ↲ اهل بيت (عليهم السلام)
- ↲ پيامبر اکرم (صلّي الله علیه و آله و سلّم)
- ↲ اميرالمومنين علي (علیه السّلام)
- ↲ فاطمة الزهراء (سلام الله علیها)
- ↲ امام حسن مجتبی (علیه السّلام)
- ↲ امام حسین (علیه السّلام)
- ↲ امام زین العابدین (علیه السّلام)
- ↲ امام محمد باقر (علیه السّلام)
- ↲ امام جعفر صادق (علیه السّلام)
- ↲ امام موسي کاظم (علیه السّلام)
- ↲ امام رضا (علیه السّلام)
- ↲ امام جواد (علیه السّلام)
- ↲ امام هادی (علیه السّلام)
- ↲ امام حسن عسکری (علیه السّلام)
- ↲ صاحب الزمان (عجّل الله تعالي فرجه الشّریف)
- ↲ حديث
- ↲ نهج البلاغه
- ↲ صحیفه سجادیه
- ↲ خطابه غدیر
- ↲ ادعيه و زيارات
- ↲ علوم حدیث
- اصـول ديــن
- ↲ خدا شناسی
- ↲ عدل
- ↲ پیغمبر شناسی
- ↲ امام شناسی
- ↲ مهدویت (عج)
- ↲ معاد
- فـروع ديـن
- ↲ احکام عبادات
- ↲ نماز
- ↲ روزه
- ↲ حج
- ↲ احکام معاملات
- ↲ ساير احکام
- اديـان و مـذاهب
- ↲ اسلام
- ↲ ره یافتگان
- ↲ نقد سایر اندیشه ها
- ↲ وهابیت
- ↲ بهائیت
- ↲ مسیحیت
- ↲ یهودیت
- ↲ زرتشت
- ↲ شیطان پرستی
- ↲ صوفیه
- سایر مباحث تخصصی
- ↲ اخـلاق
- ↲ آداب
- ↲ مهارت های زندگی
- ↲ زن و خانواده
- ↲ ازدواج و زناشویی
- ↲ کودکان و نوجوانان
- ↲ جوانان
- ↲ تاريخ
- ↲ شخصيت ها
- ↲ اخیار
- ↲ اشرار
- ↲ کتابخانه
- ↲ کتاب مخصوص ویندوز
- ↲ کتاب مخصوص موبایل
- ↲ کتابشناسي
- ↲ بخش ادبي
- ↲ شعر
- ↲ داستان
- ↲ قطعه ادبي
- ↲ نکته ها و لطایف
- ↲ پرسش و پاسخ
- بخش عمومی
- ↲ مناسبت و یادواره
- ↲ ماه مبارک رمضان
- ↲ اخبار مذهبي
- ↲ فعالیتهای جمعی
- ↲ نمایشگاه اعتقادات
- ↲ دیگر گفتگو ها
- صوت
- ↲ تلاوت
- ↲ دعا و زیارت
- ↲ مداحی و روضه
- ↲ مناسبت ها
- ↲ مولودی و همخوانی
- ↲ جلسات سخنرانی
- ↲ قصه
- ↲ دیگر نواها
- ↲ معرفی و بررسی آثار صوتی تصویری
- تصویر
- ↲ فیلم
- ↲ فلش
- ↲ اماکن مذهبی
- ↲ دیگر تصاویر
- ↲ گرافیک مذهبی
- ↲ آموزش و سوالات
- ↲ پشت زمینه
- ↲ طرح و ایده
- چندرسانه ای
- ↲ همراه مذهبی
- ↲ نرم افزارهای اسلامی
- ↲ معرفی پايگاه ها