اهل بیت (ع) در نهج البلاغه

مدیر انجمن: شورای نظارت

ارسال پست
Commander
Commander
پست: 2503
تاریخ عضویت: جمعه ۱۱ آبان ۱۳۸۶, ۳:۰۶ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 7581 بار
سپاس‌های دریافتی: 6236 بار
تماس:

اهل بیت (ع) در نهج البلاغه

پست توسط مائده آسمانی »

 تصویر



اهل بیت (ع) در نهج البلاغه 

عدم سنجش كسى از اُمّت با مرتبه و مقام اهل بيت عليهم السلام



امير مؤمنان على عليه السلام در سخنى مى فرمايد:

لا يقاس بآل محمّد من هذه الأُمّة أحد ولا يسوّى بهم من جرت نعمتهم عليه أبداً؛1

هيچ كس با مرتبه و مقام خاندان پيامبر از اُمّت اسلامى سنجيده نمى شود و هيچ گاه كسانى كه خود مشمول نعمت هاى اهل بيت هستند، با خود آنان برابر نمى شوند.

اين عبارت شامل گفتارى همه جانبه است و آن چه مى فرمايد: «و هيچ كس از اين اُمّت با خاندان محمد سنجش نمى شود»؛ يعنى: در تمام رتبه ها و داشته ها؛

منظور از «از اين اُمّت»؛ يعنى: و از ديگر اُمّت ها نيز كسى با شما سنجش نمى شود؛ و اين به دليل اولويّت اُمّت اسلامى بر ديگر اُمّت هاست؛ زيرا قرآن، اُمّت اسلامى را از تمام اُمّت ها برتر مى داند، آن جا كه مى فرمايد:

( كُنْتُمْ خَيْرَ أُمَّة أُخْرِجَتْ لِلنّاسِ )؛2

شما بهترين امتى هستيد كه براى مردم پديدار شديد.

و منظور از «أحداً»: هر كس كه باشد.

معناى «و برابرى نمى كند با آن ها...»: گرچه در ظاهر برترى داده شد، ولى به صورت قطعى برترى داده نخواهد شد.

«كسانى كه مشمول نعمت هاى آن بزرگواران شده اند»، نعمت در اين گفتار، شامل همه نعمت هاست.

«هرگز» نفى و انكار هميشگى است، يا اين كه هر نعمتى كه بوده و خواهد بود تا هميشه زمان از اهل بيت عليهم السلام جارى خواهد بود.

اين معناى بسيار دقيق و ظريف است كه در ادامه برخى از موارد آن را توضيح خواهيم داد.3

امير مؤمنان على عليه السلام با اين گفتار باب برترى جويى بين پيامبران بزرگ الاهى و هم چنين فرشتگان بلند مرتبه خداوند را با اهل بيت عليهم السلام به طور كامل مى بندد تا چه رسد به سنجش آنان با اصحاب رسول و

فرستاده پروردگار جهانيان.

يكى از پژوهش گران سنّى، نيكو و دادگرانه سخن گفته، آن جا كه گويد:

هر كس يكى از اصحاب پيامبر را بر ديگر اصحاب برترى دهد، منظور او به يقين برترى دادن بر على نيست؛ زيرا على از اهل بيت پيامبر است.

پس برترين آفريدگان بعد از حضرت محمّد صلى اللّه عليه وآله خاندان او هستند، و اين، همان واقعيّت و حقيقت است؛ زيرا آنان مانند پيامبر بر تمامى پيامبران الاهى برترى جستند و آنان مهتر آفريدگان در آفرينش، اخلاق و كمالات

هستند.

چرا در آفرينش برترند؟ زيرا با پيامبر از يك نور و از يك ريشه و درخت آفريده شدند؛ همان گونه كه از روايت هاى فراوان مورد اتّفاق همگان برمى آيد.



پاورقی :

1 . نهج البلاغه: 47.
2 . سوره آل عمران: آيه 110.
3 . ر.ك: ص 61 از همين كتاب.
تصویر
Commander
Commander
پست: 2503
تاریخ عضویت: جمعه ۱۱ آبان ۱۳۸۶, ۳:۰۶ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 7581 بار
سپاس‌های دریافتی: 6236 بار
تماس:

Re: اهل بیت (ع) در نهج البلاغه

پست توسط مائده آسمانی »

 تصویر 


آفرينش نورى اهل بيت


احمد بن حنبل از عبدالرزاق از معمر از زهرى از خالد بن معدان از زاذان اين گونه روايت مى كند كه سلمان گويد: پيامبر خدا صلى اللّه عليه وآله فرمود:

كنت أنا وعلي بن أبي طالب نوراً بين يدي اللّه تعالى قبل أن يخلق آدم بأربعة آلاف عام، فلمّا خلق آدم قسّم ذلك النور جزءين؛ جزء أنا وجزء علي؛1

من و على بن ابى طالب چهار هزار سال پيش از آفرينش آدم، نورى در پيشگاه خداوند بوديم، پس هنگامى كه آدم آفريده شد، آن نور را دو بخش كرد: بخشى من شدم و بخشى ديگر على.

روايت ديگرى را در اين زمينه گنجى از خطيب بغدادى و ابن عساكر از ابن عباس نقل كرده اند كه پيامبر صلى اللّه عليه وآله فرمود:

خلق اللّه قضيباً من نور قبل أن يخلق الدنيا بأربعين ألف عام، فجعله أمام العرش، حتّى كان أوّل مبعثي، فشقّ منه نصفاً فخلق منه نبيّكم، والنصف الآخر علي بن أبي طالب؛2

خداوند چهل هزار سال پيش از آفرينش دنيا شاخه اى از نور آفريد و آن را پيشاپيش عرش خود قرار داد تا اين كه ابتداى مبعث من شد. پس نيمى از آن را جدا نمود و پيامبر شما را از آن آفريد و از

نيمه ديگر نيز على را.


حاكم نيشابورى حديث ديگرى را از جابر بن عبداللّه روايت كرده است كه پيامبر خدا صلى اللّه عليه وآله به على عليه السلام مى فرمود:

يا علي! الناس من شجر شتّى وأنا وأنت من شجرة واحدة؛

اى على! تمامى مردم از ريشه ها و اصل هاى گوناگون هستند؛ ولى من و تو از يك ريشه و درخت هستيم.

آن گاه پيامبر خدا صلى اللّه عليه وآله اين آيه را خواندند:

(وَجَنّاتٌ مِنْ أَعْناب وَزَرْعٌ وَنَخيلٌ صِنْوانٌ وَغَيْرُ صِنْوان يُسْقى بِماء واحِد)؛3

و باغ هايى از انگور و كشتزارها و درختان خرما، چه از يك ريشه و چه از ريشه هاى گوناگون كه با يك آب سيراب مى شوند.

حاكم نيشابورى پس از نقل اين حديث مى گويد:

اين حديث از نظر سند كاملاً درست است.4




پاورقی :

1 . تذكرة خواصّ الامّه: 46، الرياض النضره: 2 / 217.

2 . كفاية الطالب: 314.
3 . سوره رعد: آيه 4.
4 . المستدرك على الصحيحين: 2 / 241.
تصویر
Commander
Commander
پست: 2503
تاریخ عضویت: جمعه ۱۱ آبان ۱۳۸۶, ۳:۰۶ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 7581 بار
سپاس‌های دریافتی: 6236 بار
تماس:

Re: اهل بیت (ع) در نهج البلاغه

پست توسط مائده آسمانی »

 تصویر 


يگانگى تبار

پيامبر خدا صلى اللّه عليه وآله و امير مؤمنان على عليه السلام از يك ريشه و تبارند.

در اين باره گنجى حديثى را از طبرانى و ابن عساكر حديثى را از ابوامامه باهلى نقل مى كنند كه پيامبر خدا صلى اللّه عليه وآله فرمود:

إنّ اللّه خلق الأنبياء من شجر شتّى وخلقني وعليّاً من شجرة واحدة، فأنا أصلها،

وعلي فرعها، وفاطمة لقاحها، والحسن والحسين ثمرها؛

فمن تعلّق بغصن من أغصانها نجا، ومن زاغ عنها هوى،

ولو أنّ عبداً عَبَدَ اللّه بين الصفا والمروة ألف عام ثمّ ألف عام،

ثمّ لم يدرك محبّتنا أكبّه اللّه على منخريه في النار؛

خداوند تمام پيامبران را از ريشه ها و درختان گوناگونى آفريد و من و على را از يك درخت. پس من ريشه آن درخت هستم،

على شاخه آن، فاطمه بارورساز آن، حسن و حسين ميوه آن درخت هستند.

پس هر كس به شاخه اى از شاخه هاى آن درآويزد، رستگار شود و هر كس از آن منحرف گردد،

به هلاكت مى رسد و اگر بنده اى هزار سال بين صفا و مروه خداوند را پرستش نمايد و هزار سال ديگر نيز همين گونه باشد؛

ولى دوستى ما را درك ننمايد، خداوند او را با رو در آتش اندازد.

آن گاه پيامبر خدا صلى اللّه عليه وآله اين آيه را قرائت فرمود:

(قُلْ لا أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْرًا إِلاَّ الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبى)؛1

[ به مسلمانان ] بگو: از شما هيچ اجر و پاداشى نمى خواهم مگر مهرورزى به خاندانم.2


پاورقی :

1 . سوره شورى: آيه 23.
2 . كفاية الطالب: 220.
تصویر
Commander
Commander
پست: 2503
تاریخ عضویت: جمعه ۱۱ آبان ۱۳۸۶, ۳:۰۶ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 7581 بار
سپاس‌های دریافتی: 6236 بار
تماس:

Re: اهل بیت (ع) در نهج البلاغه

پست توسط مائده آسمانی »

 تصویر 

بهترين خاندان و برترين قبيله

خاندان پيامبر خدا صلى اللّه عليه وآله بهترين خاندان و تيره و قبيله آن حضرت، برترين قبيله و تيره هاست. حضرت امير مؤمنان على عليه السلام به اين مورد اشاره كردند و فرمودند:

عترته خير العِتَر، واُسرته خير الاُسر،

وشجرته خير الشجر، نبتت في حرم،

وبسقت في كرم، لها فروع طوال، وثمر لا ينال؛1


خاندان نزديك او بهترين خاندان ها و قبيله او بهترين قبيله ها،

درخت وجود و ريشه هاى هستى اش بهترين درخت هاست كه در حرم [كبريا و عظمت] روييده است و در بستان بزرگى و مهترى باليده است،

شاخه هاى بسيار بلند دارد و ميوه هايى كه دست [فرومايگان] به آن نمى رسد.


آن حضرت در جاى ديگرى فرموده است:

اُسرته خير اُسرة، وشجرته خير شجرة، أغصانها معتدلة، وثمارها متهدّلة؛2

قبيله و تبارش بهترين قبيله و درختش بهترين درخت است، شاخه هاى اين درخت موزون و ميوه هايش در دسترس [شايستگان] است.

امير مؤمنان على عليه السلام در سخنى ديگر فرموده است:

نحن شجرة النبوّة؛3

ما درخت پيامبرى هستيم.


پاورقی :

1 . نهج البلاغه: 139.

2 . نهج البلاغه: 229.

3 . همان: 162.
تصویر
Member
Member
پست: 51
تاریخ عضویت: دوشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۸۸, ۱:۴۱ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 134 بار
سپاس‌های دریافتی: 32 بار

Re: اهل بیت (ع) در نهج البلاغه

پست توسط mohhammad$adeq »

بسم الله الرحمن الرحیم
با عرض سلام و خسته نباشید
از تمام عزیزانی که از مکتب آل الله دفاع میکنند میخواستم بپرسم چرا فقط از منابع غنی خواص که در استدلال عدو را مثله عقاب در تنگنا قرار میدهد استفاده نکرده اید آیا ما خود...
Commander
Commander
پست: 2503
تاریخ عضویت: جمعه ۱۱ آبان ۱۳۸۶, ۳:۰۶ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 7581 بار
سپاس‌های دریافتی: 6236 بار
تماس:

Re: اهل بیت (ع) در نهج البلاغه

پست توسط مائده آسمانی »

 تصویر 


پاره اى از وجود شريف

خاندان پيامبر جزئى از وجود پيامبر خدا صلى اللّه عليه وآله هستند؛ در روايتى كه مورد قبول همگان است، آمده است كه پيامبر خدا صلى اللّه عليه وآله فرمود:

علي منّي وأنا منه؛1

على از من است و من از على.

رسول اكرم صلى اللّه عليه وآله در حديث ديگرى فرمودند:

فاطمة بضعة منّي، فمن أغضبها أغضبني؛2

فاطمه پاره اى از تن من است، پس هر كس او را به خشم آورد مرا خشمگين كرده است.

آرى، حافظ سهيلى3 با استناد و پشتوانه اين حديث گفته است كه فاطمه عليها السلام از ابوبكر و عمر برتر است؛4 زيرا كه او جزئى از پيامبر است.

حافظ بيهقى5 نيز اين گونه گفته است:

ترديدى نيست كه دو فرزندشان و امامان از فرزندان امام حسين عليهم السلام جزء و پاره اى از آن دو هستند. پس آنان پاره اى از تن پيامبر گرامى هستند.6

فراتر اين كه «خاندان محمد» خود پيامبر هستند؛ زيرا كه حضرت على عليه السلام به دليل آيه مباهله7 خود اوست. از طرفى پيامبر فرزندش حسن عليه السلام را اين گونه مورد سخن قرار مى داد:

وجدتك بعضي بل وجدتك كلّي؛8

تو را جزئى از خود يافتم؛ بلكه تو را تمام خود مى بينم.

البته امام حسين و امامان از فرزندانش عليهم السلام نيز اين گونه هستند.


پاورقی :

1 . اين حديث ارزشمند را تمام صحيح نگاران و مسند نويسان اهل سنّت و بزرگان ديگر مانند: احمد بن حنبل، ترمذى، ابن ماجه، نسائى، طبرانى، بغوى و ديگران نقل كرده اند.

2 . اين حديث را تمامى صحيح نويسان و مسند نويسان و در رأس آن ها بخارى نگارنده صحيح معروف، آورده اند.

3 . سهيلى شرح دهنده سيره و تاريخ پيامبر از بزرگان و پژوهش گران مهم اهل سنّت است كه در سال 581 هجرى درگذشته است.

4 . اين سخن سهيلى را علاّمه مناوى در فيض القدير: ج 4، ص 421 آورده است.

5 . بيهقى از بزرگان فقه و روايت اهل سنّت است كه در سال 458 هجرى درگذشته است.

6 . اين سخن را علامه عجيلى در ذخيرة المآل ـ كه تصويرى از نسخه آن در اختيار ماست ـ آورده است.

7 . ر.ك: كتاب آيه مباهله از همين نگارنده.

8 . نهج البلاغه: 391.
تصویر
Commander
Commander
پست: 2503
تاریخ عضویت: جمعه ۱۱ آبان ۱۳۸۶, ۳:۰۶ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 7581 بار
سپاس‌های دریافتی: 6236 بار
تماس:

Re: اهل بیت (ع) در نهج البلاغه

پست توسط مائده آسمانی »

 تصویر 


پرورش يافتگان نبوّت


اهل بيت عليهم السلام در اخلاق و خوى هاى پسنديده به سان پيامبر هستند. پس تمامى خوى هاى پسنديده پيامبر و برترى هاى اخلاقى آن حضرت، در آل محمّد عليهم السلام است؛ زيرا آنان همان گونه كه گذشت،

از يك ريشه هستند و علاوه بر اين، آنان در دامان پرمهر او پرورش يافتند و از پيشگاه او علم و معرفت آموختند.

حضرت امير مؤمنان على عليه السلام در اين باره مى فرمايد:

أنا وضعت في الصغر بكلاكل العرب، وكسرت نواجم قرون ربيعة ومضر، وقد علمتم موضعي من رسول اللّه صلّى اللّه عليه وآله بالقرابة القريبة والمنزلة الخصيصة، وضعني في حجره وأنا ولد، يضمّني إلى صدره ويكنفني في فراشه،

ويمسّني جسده، ويشمّني عرفه، وكان يمضغ الشيء ثمّ يلقمنيه، وما وجد لي كذبة في قول، ولا خطلة في فعل؛

من در نوجوانى و خردى بزرگان عرب را پست كرده و به خاك درانداختم و شاخ هاى برون آمده و سركردگان مخالف و شورشى دو قبيله ربيعه و مضر را شكستم و شما جايگاه نزديك و رتبه و مقام بلند مرا، نزد پيامبر مى دانيد،

آن گاه كه كودك بودم مرا در دامان خود مى نهاد، مرا در آغوش مى كشيد و به سينه مى چسباند و با احترام در بستر خود مى خوابانيد، تن خويش را به بدن من، مى سود و بوى عطر دلاويز خود را به من مى بوياند.

غذا را ابتدا مى جويد و آن را به من مى خورانيد و هيچ گاه دروغى در گفتارم و اشتباهى در كردار و منش من نيافت.
تصویر
Commander
Commander
پست: 2503
تاریخ عضویت: جمعه ۱۱ آبان ۱۳۸۶, ۳:۰۶ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 7581 بار
سپاس‌های دریافتی: 6236 بار
تماس:

Re: اهل بیت (ع) در نهج البلاغه

پست توسط مائده آسمانی »

 تصویر 

فرشته اعظم

آن گاه حضرتش مى فرمايد:

ولقد قرن اللّه به صلّى اللّه عليه وآله من لدن أن كان فطيماً أعظم ملك من ملائكته، يسلك به طريق المكارم ومحاسن أخلاق العالم، ليله ونهاره.

ولقد كنت أتّبعه اتّباع الفصيل أثَرَ أُمّه، يرفع لي في كلّ يوم من أخلاقه علماً ويأمرني بالإقتداء به؛

خداوند از هنگامى كه پيامبر از شير گرفته شد، بزرگ ترين فرشته خود را شب و روز هم نشين او فرمود تا راه هاى بزرگوارى را بپيمايد و تمامى خوى هاى پسنديده و نيكوى جهان را فراهم نمايد و من همواره پيرو او بودم؛

آن گونه كه بچه شتر شيرخوار از مادرش پيروى مى نمايد، هر روز براى من از بهترين خوى ها پرچمى برمى افراشت و مرا به پيروى از آن، امر مى فرمود.



تصویر
Commander
Commander
پست: 2503
تاریخ عضویت: جمعه ۱۱ آبان ۱۳۸۶, ۳:۰۶ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 7581 بار
سپاس‌های دریافتی: 6236 بار
تماس:

Re: اهل بیت (ع) در نهج البلاغه

پست توسط مائده آسمانی »

 تصویر 

خلوت در حراء

آن گاه به فضيلت ديگرى از خود اشاره مى كند و مى فرمايد:

ولقد كان يجاور في كلّ سنة بحِراء، فأراه ولا يراه غيري، ولم يجمع بيت واحد يومئذ في الإسلام غير رسول اللّه صلّى اللّه عليه وآله وخديجة وأنا ثالثهما، أرى نور الوحي والرسالة وأشمّ ريح النبوّة.

ولقد سمعت رنّة الشيطان حين نزل الوحي عليه صلّى اللّه عليه وآله، فقلت: يا رسول اللّه ما هذه الرنّة؟

فقال: هذا الشيطان قد أيس من عبادته، إنّك تسمع ما أسمع وترى ما أرى، إلاّ أنّك لست بنبيّ، ولكنّك لوزير، وإنّك لَعَلى خير؛

پيامبر خدا صلى اللّه عليه وآله هر سال در حراء خلوت مى گزيد و تنها من او را مى ديدم، نه ديگرى. در آن روزگار، اسلام در هيچ خانه اى برقرار نگشته بود مگر خانه رسول خدا صلى اللّه عليه وآله و خديجه عليها السلام و من كه

سومين نفر آنان بودم، نور و روشنايى وحى و رسالت را مى ديدم و بوى نبوّت را حس مى كردم.

به راستى من صداى وحشت زده شيطان را در زمان فرود آمدن وحى بر پيامبر صلى اللّه عليه وآله مى شنيدم. پرسيدم: اى پيامبر خدا! اين صداى وحشت زده چيست؟

فرمود: اين شيطان است، از اين كه او را نپرستند نوميد و نگران است.

همانا تو مى شنوى، آن چه را من مى شنوم و مى بينى و درك مى كنى آن چه را من مى بينم و مى يابم؛ فقط تو پيامبر نيستى، بلكه وزير و جايگزين من هستى و همواره بر مسير درست و عافيت پيش مى روى... .
تصویر
Commander
Commander
پست: 2503
تاریخ عضویت: جمعه ۱۱ آبان ۱۳۸۶, ۳:۰۶ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 7581 بار
سپاس‌های دریافتی: 6236 بار
تماس:

Re: اهل بیت (ع) در نهج البلاغه

پست توسط مائده آسمانی »

 تصویر 

برترى ديگر

آن گاه امير مؤمنان على عليه السلام به برترى ديگرى از خود اشاره مى كند و مى فرمايد:

... وإنّي لمن قوم لا تأخذهم في اللّه لومة لائم، سيماهم سيما الصدّيقين، وكلامهم كلام الأبرار، عمّار الليل ومنار النهار، مستمسكون بحبل اللّه، يحيون سنن اللّه وسنن رسوله، لا يستكبرون ولا يعلون، ولا يغلون ولا يفسدون،

قلوبهم في الجنان وأجسادهم في العمل؛1

و من از مردمانى هستم كه در راه خدا سرزنشِ سرزنش گران و نكوهندگان آن ها را در برنمى گيرد؛ همان هايى كه چهره هايشان چهره هاى راستگويان راست كردار است و گفتارشان گفتار نيكوكاران. آنان آبادگران و زنده داران

شب و نشانه ها و راهنمايان روز و چنگ زنندگان در ريسمان خدا هستند. آنان همواره سنّت ها و روش هاى خداوند و پيامبرش را زنده نگه مى دارند و هيچ گاه گردن كشى و گناه نمى نمايند و برترى جويى ندارند؛ نه خيانت كارند

و نه تباه كار و نه فسادكار. دل هايشان در بهشت هاى برين و بدن هايشان سرگرم كار (براى خداوند و جهان آخرت) است.


پاورقی :

1 . نهج البلاغه: 300 و 301.
تصویر
ارسال پست

بازگشت به “نهج البلاغه”