نماز علي پشت سر ابوبکر

مدیر انجمن: شورای نظارت

ارسال پست
Junior Member
Junior Member
پست: 35
تاریخ عضویت: چهارشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۰, ۱۱:۲۹ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 4 بار
سپاس‌های دریافتی: 47 بار

نماز علي پشت سر ابوبکر

پست توسط محدثه110 »

 آيا اميرمؤمنان (ع) پشت سر ابوبكر نماز خوانده است؟

عده‌اى از علماى اهل سنت ادعا كرده‌اند كه رسول خدا صلى الله عليه وآله، اميرمؤمنان عليه السلام را به دنبال ابوبكر فرستاد تا پشت سر ابوبكر نماز بخواند و با اين كار مى‌خواست در حقيقت برترى ابوبكر را بر اميرمؤمنان عليه السلام ثابت كند. فخر رازى در اين زمينه مى‌نويسد:وقيل قرر أبا بكر علي الموسم وبعث علياً خلفه لتبليغ هذه الرسالة، حتى يصلي على خلف أبي بكر ويكون ذلك جارياً مجرى التنبيه على إمامة أبي بكر، والله أعلم.(1)گفته‌اند كه رسول خدا (ص) ابوبكر را امير موسم قرار داد، على را به دنبال او و به منظور تبليغ اين رسالت فرستاد تا پيش ابوبكر نماز بخواند، و اين قضيه اشاره‌اى باشد بر امامت ابوبكر.

مباركفورى نيز مى‌نويسد:وقيل إنما بعث عليا في هذه الرسالة حتى يصلي خلف أبي بكر ويكون جاريا مجرى التنبيه على إمامة أبي بكر بعد رسول الله لأن النبي بعث أبا بكر أميرا على الحاج وولاه الموسم وبعث عليا خلفه ليقرأ على الناس ببراءة فكان أبو بكر الامام وعلى المؤتم وكان أبو بكر رضي الله عنه الخطيب وعلى المستمع.وكان أبو بكر المتولي أمر الموسم والأمير على الناس ولم يكن ذلك لعلي فدل ذلك على تقديم أبي بكر على علي وفضله عليه انتهى.(2)گفته‌اند كه على را به اين مأموريت فرستاد تا پشت سر ابوبكر نماز بخواند و اين قضيه اشاره‌اى باشد بر امامت ابوبكر بعد از رسول خدا (ص). زيرا آن حضرت ابوبكر را امير الحاج و سرپرست موسم قرار داد، و على را به دنبال او فرستاد تا سوره برائت را بخواند؛ پس ابوبكر امام و على مأموم بوده، ابوبكر خطيب و على شنونده بوده است.ابوبكر سرپرست امر موسم و امير بر مردم بوده؛ در حالى كه على اين چنين نبوده است؛ پس اين دلالت مى‌كند بر مقدم بودن ابوبكر بر على و برترى او.

در مقدمه ...............اصلا در آن سال حجى نبوده است كه ابوبكر امير آن باشد. در اين بخش تنها به بحث نماز خواندن اميرمؤمنان عليه السلام پشت سر ابوبكر خواهيم پرداخت.

 
لَمّا خلق الله العَقل استنطقه ثُمَّ قالَ لَهُ : « أقبل ! » فأقبل . ثُمَّّ قالَ لَهُ : « أدبر ! » فأدبر . ثُمَّ قالَ :

« وَ عِزَّتی وَ جَلالی ما خلقت خَلقاً هو أحبّ ألیّ منک و لا أکملتکَ إلاّ فیمن اُحبّ . أما إنّی ایّاکَ آمر وَ ایّاکَ أنهی وَ ایّاکَ اُعاقب وایّاکَ اُثیب
. »
Junior Member
Junior Member
پست: 35
تاریخ عضویت: چهارشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۰, ۱۱:۲۹ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 4 بار
سپاس‌های دریافتی: 47 بار

Re: نماز علي پشت سر ابوبکر

پست توسط محدثه110 »

اما پاسخ:

اولاً: از مدعيان درخواست مى‌كنيم كه يك روايت به ما نشان دهند كه اميرمؤمنان عليه السلام پشت سر ابوبكر نماز خوانده باشد. و متأسفانه مدعيان، هيچ مدركى در اين زمينه ارائه نكرده‌اند؛ چون حتى يك روايت ضعيف نيز در اين زمينه در كتاب‌هاى شيعه و سنى يافت نمى‌شود. و ادعاى بدون دليل ارزشى ندارد؛

ثانياً: تنها مأموريت اين سفر، برائت از مشركان بود كه اين وظيفه به عهده اميرمؤمنان عليه السلام بوده و ابوبكر هيچ مسؤوليتى در اين سفر نداشته است؛ پس اصلا ابوبكر امير و امام نبوده است كه كسى پشت سر او نماز خوانده باشد؛

ثالثاً: بر طبق مبناى اهل سنت، امام جماعت بودن، فضيلت محسوب نمى‌شود و ثابت نمى‌كند كه او بر مأمومين خود برترى دارد. اكثر بزرگان اهل سنت گفته‌اند كه خواندن نماز پشت سر هر فاسق و فاجرى جايز است؛ چنانچه عبد الله بن عمر پشت سر حجاج بن يوسف كه از او فاسق‌تر در تاريخ اسلام نبوده،‌ همواره نماز مى‌خوانده است.

ابن تيميه حرانى در اين باره مى‌نويسد:ولهذا قالوا فى العقائدِ انه يُصلى الجمعةَ والعيدَ خلفَ كلِ امامٍ براً كان أو فاجراً وكذلك اذا لم يكن فى القرية الا امامٌ واحدٌ فانها تصلى خلفه الجماعات فان الصلاة فى جماعة خير من صلاة الرجل وحده وان كان الامام فاسقا.هذا مذهب جماهير العلماء أحمدُ بن حنبل والشافعى وغيرهما بل الجماعةُ واجبةٌ على الأعيان فى ظاهر مذهب أحمد ومن ترك الجمعة والجماعة خلف الامام الفاجر فهو مبتدعٌ عند الامام أحمد وغيره من أئمة السنة كما ذكره فى رسالة عبدوس وبن مالك والعطار.والصحيح أنه يصليها ولا يعيدها فان الصحابة كانوا يصلون الجمعة والجماعة خلف الأئمة الفجار ولا يعيدون كما كان بن عمر يصلى خلف الحجاج وبن مسعود وغيره يصلون خلف الوليد بن عقبة وكان يشرب الخمر حتى أنه صلى بهم مرة الصبح أربعا ثم قال أزيدكم؟...(3)
لَمّا خلق الله العَقل استنطقه ثُمَّ قالَ لَهُ : « أقبل ! » فأقبل . ثُمَّّ قالَ لَهُ : « أدبر ! » فأدبر . ثُمَّ قالَ :

« وَ عِزَّتی وَ جَلالی ما خلقت خَلقاً هو أحبّ ألیّ منک و لا أکملتکَ إلاّ فیمن اُحبّ . أما إنّی ایّاکَ آمر وَ ایّاکَ أنهی وَ ایّاکَ اُعاقب وایّاکَ اُثیب
. »
Junior Member
Junior Member
پست: 35
تاریخ عضویت: چهارشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۰, ۱۱:۲۹ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 4 بار
سپاس‌های دریافتی: 47 بار

Re: نماز علي پشت سر ابوبکر

پست توسط محدثه110 »

به همين خاطر علما در عقائد گفته‌آند كه خواندن نماز عيد و جمعه، پشت سر هر امامى؛ چه نيكوكار و چه بدكار جايز است؛ همچنين اگر در قريه، يك امام بيشتر نباشد، بايد پشت سر او نماز خواند؛ زيرا نماز جماعت بهتر از نماز فرادا است؛ اگر چه امام فاسق باشد.اين مذهب اكثر علما؛ از جمله احمد بن حنبل، شافعى و ديگران است؛ بلكه نماز جماعت بنابر مذهب احمد، بر بزرگان واجب است؛ و هر كس نماز جمعه و يا جماعت را پشت سر امام بدكار ترك كند، از ديدگاه امام احمد و ديگر پيشوايان سنت، بدعت‌گذار است؛ چنانچه عبدوس و ابن مالك و عطار آن را ذكر كرده‌اند.ديدگاه صحيح اين است كه (پشت سر امام فاجر) نماز بخواند و آن را اعاده نكند؛ چرا كه صحابه نماز جمعه و جماعت را پشت سر امام فاجر مى‌خواندند و اعاده نمى‌كردند؛ چنانچه پسر عمر پشت سر حجاج، ابن مسعود و ديگران پشت سر وليد بن عقبه نماز خوانده‌اند؛ در حالى كه وليد بن عقبه شراب مى‌خورد؛ تا اين كه يكبار نماز صبح را چهار ركعت خواند و سپس گفت: آيا مى‌خواهيد كه بيشتر بخوانم؟

پس اگر اميرمؤمنان عليه السلام پشت سر ابوبكر نماز خوانده باشد،‌ به اين دليل بوده كه نمى‌خواسته بدعت گذار باشد؛ چون ترك نماز جمعه و جماعت پشت سر امام فاجر، بر طبق مبناى احمد بن حنبل و ابن تيميه بدعت است!!!البته مدارك زيادى در اين باره وجود دارد كه ما تنها به همين يك مورد بسنده مى‌كنيم.
لَمّا خلق الله العَقل استنطقه ثُمَّ قالَ لَهُ : « أقبل ! » فأقبل . ثُمَّّ قالَ لَهُ : « أدبر ! » فأدبر . ثُمَّ قالَ :

« وَ عِزَّتی وَ جَلالی ما خلقت خَلقاً هو أحبّ ألیّ منک و لا أکملتکَ إلاّ فیمن اُحبّ . أما إنّی ایّاکَ آمر وَ ایّاکَ أنهی وَ ایّاکَ اُعاقب وایّاکَ اُثیب
. »
Junior Member
Junior Member
پست: 35
تاریخ عضویت: چهارشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۰, ۱۱:۲۹ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 4 بار
سپاس‌های دریافتی: 47 بار

Re: نماز علي پشت سر ابوبکر

پست توسط محدثه110 »

حتى علماى اهل سنت،‌ نماز خواندن پشت يك بچه را كه نمى‌توانسته عورت خود را بپوشاند، جايز دانسته و آن را از صحابه نقل كرده‌اند.محمد بن اسماعيل بخارى در صحيح خود مى‌نويسد:حدثنا سُلَيْمَانُ بن حَرْبٍ حدثنا حَمَّادُ بن زَيْدٍ عن أَيُّوبَ عن أبي قِلَابَةَ عن عَمْرِو بن سَلَمَةَ قال قال لي أبو قِلَابَةَ... فلما كانت وَقْعَةُ أَهْلِ الْفَتْحِ بَادَرَ كُلُّ قَوْمٍ بِإِسْلَامِهِمْ وَبَدَرَ أبي قَوْمِي بِإِسْلَامِهِمْ فلما قَدِمَ قال جِئْتُكُمْ والله من عِنْدِ النبي صلى الله عليه وسلم حَقًّا فقال صَلُّوا صَلَاةَ كَذَا في حِينِ كَذَا وَصَلُّوا صَلَاةَ كَذَا في حِينِ كَذَا فإذا حَضَرَتْ الصَّلَاةُ فَلْيُؤَذِّنْ أحدكم وَلْيَؤُمَّكُمْ أَكْثَرُكُمْ قُرْآنًا فَنَظَرُوا فلم يَكُنْ أَحَدٌ أَكْثَرَ قُرْآنًا مِنِّي لِمَا كنت أَتَلَقَّى من الرُّكْبَانِ فَقَدَّمُونِي بين أَيْدِيهِمْ وأنا بن سِتٍّ أو سَبْعِ سِنِينَ وَكَانَتْ عَلَيَّ بُرْدَةٌ كنت إذا سَجَدْتُ تَقَلَّصَتْ عَنِّي فقالت امْرَأَةٌ من الْحَيِّ ألا تغطون عَنَّا اسْتَ قَارِئِكُمْ فاشتروا فَقَطَعُوا لي قَمِيصًا فما فَرِحْتُ بِشَيْءٍ فَرَحِي بِذَلِكَ الْقَمِيصِ(4)

أبو قلابه مى‌گويد: در فتح مكه هر قوم و گروهى در اسلام آوردن،‌ سبقت مى‌گرفتند، پدر من هم با دار و دسته‌اش مسلمان شدند، وقتى كه برگشت گفت: از نزد پيامبرى آمدم كه بر حق است و دستور داد تا نماز بخوانيم و سفارش مى‌كرد كه فلان نماز را در فلان وقت بخوانيد، وقتى كه زمان برگزارى نماز رسيد، اذان بگوييد و يك نفر از شما كه قرآن بيشتر بلد است، بايد امام بر شما باشد، وقت اذان رسيد،‌ ديدند كسى بيشتر از من قرآن بلد نيست.پس مرا امام جماعت قرار دادند؛ در حالى كه شش يا هفت ساله بودم و بردى بر بدنم پوشانده بودم كه وقت سجده رفتن كنار مى‌رفت و عورتم پيدا مى‌شد، زنى از قبيله حى گفت: عورت پيش نمازتان را از ما بپوشانيد. پيراهنى براى من خريدند كه براى چيزى مانند آن پيراهن خوشحال نشده بودم.
لَمّا خلق الله العَقل استنطقه ثُمَّ قالَ لَهُ : « أقبل ! » فأقبل . ثُمَّّ قالَ لَهُ : « أدبر ! » فأدبر . ثُمَّ قالَ :

« وَ عِزَّتی وَ جَلالی ما خلقت خَلقاً هو أحبّ ألیّ منک و لا أکملتکَ إلاّ فیمن اُحبّ . أما إنّی ایّاکَ آمر وَ ایّاکَ أنهی وَ ایّاکَ اُعاقب وایّاکَ اُثیب
. »
Junior Member
Junior Member
پست: 35
تاریخ عضویت: چهارشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۰, ۱۱:۲۹ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 4 بار
سپاس‌های دریافتی: 47 بار

Re: نماز علي پشت سر ابوبکر

پست توسط محدثه110 »

ثالثاً: خود ابوبكر در موارد متعدد پشت سر افرادى از أصحاب نماز خوانده است؛ از جمله پشت سر سالم مولى أبى حذيفه.حدثنا عُثْمَانُ بن صَالِحٍ حدثنا عبد اللَّهِ بن وَهْبٍ أخبرني بن جُرَيْجٍ أَنَّ نَافِعًا أخبره أَنَّ بن عُمَرَ رضي الله عنهما أخبره قال: كان سَالِمٌ مولى أبي حُذَيْفَةَ يَؤُمُّ الْمُهَاجِرِينَ الْأَوَّلِينَ وَأَصْحَابَ النبي(ص) في مَسْجِدِ قُبَاءٍ فِيهِمْ أبو بَكْرٍ وَعُمَرُ وأبو سَلَمَةَ وَزَيْدٌ وَعَامِرُ بن رَبِيعَةَ.(5)از عبد الله بن عمر نقل شده كه گفت: سالم مولى أبى حذيفه، امامت نماز جماعت نخستين مهاجرين و اصحاب رسول‌خدا (ص) را در مسجد قباء به عهده داشت، ابوبكر،‌ عمر، ابوسلمه، زيد و عامر بن ربيعه نيز در اين نماز جماعت شركت داشتند.

پس بر مبناى فخررازى،‌ مباركفورى و... بايد سالم مولى أبى حذيفه كه امام ابوبكر بوده، بعد از رسول خدا خليفه مى‌شدند نه ابوبكر.تصویرتصویر

بنابراين، از ديدگاه اهل سنت امامت در نماز، هيچ فضيتلى را براى كسى ثابت نمى‌كند.

پي نوشت:

(1)الرازي الشافعي، فخر الدين محمد بن عمر التميمي (متوفاى604هـ)، التفسير الكبير أو مفاتيح الغيب، ج15، ص175، ناشر: دار الكتب العلمية - بيروت، الطبعة: الأولى، 1421هـ - 2000م.

(2)المباركفوري، أبو العلا محمد عبد الرحمن بن عبد الرحيم (متوفاى1353هـ)، تحفة الأحوذي بشرح جامع الترمذي، ج8، ص387، ناشر: دار الكتب العلمية – بيروت.

(3)ابن تيميه الحراني الحنبلي، ابوالعباس أحمد عبد الحليم (متوفاى 728 هـ)، كتب ورسائل وفتاوي شيخ الإسلام ابن تيمية، ج23، ص353، تحقيق: عبد الرحمن بن محمد بن قاسم العاصمي النجدي، ناشر: مكتبة ابن تيمية، الطبعة: الثانية.

(4)البخاري الجعفي، ابوعبدالله محمد بن إسماعيل (متوفاى256هـ)، صحيح البخاري، ج4، ص1564، ح4051، باب50، بَاب من شهد الفتح، تحقيق د. مصطفي ديب البغا، ناشر: دار ابن كثير، اليمامة - بيروت، الطبعة: الثالثة، 1407 - 1987.

(5)البخاري، محمد بن إسماعيل، صحيح البخاري، ج6، ص2625، ح6754، بَاب اسْتِقْضَاءِ الْمَوَالِي وَاسْتِعْمَالِهِمْ، دار ابن كثيرـ بيروت، الثالثة، 1407هـ.
لَمّا خلق الله العَقل استنطقه ثُمَّ قالَ لَهُ : « أقبل ! » فأقبل . ثُمَّّ قالَ لَهُ : « أدبر ! » فأدبر . ثُمَّ قالَ :

« وَ عِزَّتی وَ جَلالی ما خلقت خَلقاً هو أحبّ ألیّ منک و لا أکملتکَ إلاّ فیمن اُحبّ . أما إنّی ایّاکَ آمر وَ ایّاکَ أنهی وَ ایّاکَ اُعاقب وایّاکَ اُثیب
. »
ارسال پست

بازگشت به “حديث”