سوال در موردِ ذوالفقار
مدیر انجمن: شورای نظارت
-
- پست: 331
- تاریخ عضویت: پنجشنبه ۶ فروردین ۱۳۸۸, ۱۲:۵۹ ق.ظ
- محل اقامت: زمین پهناور خدا (أرضُ اللّٰه الواسعة)
- سپاسهای ارسالی: 218 بار
- سپاسهای دریافتی: 311 بار
سوال در موردِ ذوالفقار
سلام دوستان . کسی میدونه طراح شمشیر علی ع کی بوده و چرا اینجوری ساختش و دو سر بودنش چه مزیتی در نبرد داره ؟
دوستِ عزیز، چه باور کنی چه باور نکنی چه خوشت بیاد چه خوشت نیاد ،همه ما آسمونی هستیم وشمارش معکوس برای بازگشتمون ازهمون روزِ اولِ خلقتمون شروع شده و حسابِ بسیار دقیقی هم در انتظارمونه.
یه آسمونیِ فعّال باش که آزمایشِ دنیا تکرارشدنی نیست.
باور نمیکنی؟ همۀ ثروت و قدرت و هوش و دانش و نفوذت رو به کار بگیر تا مانعِ پرواز بشی.
قبول نداری؟
این شما واین هم دنیا
یه آسمونیِ فعّال باش که آزمایشِ دنیا تکرارشدنی نیست.
باور نمیکنی؟ همۀ ثروت و قدرت و هوش و دانش و نفوذت رو به کار بگیر تا مانعِ پرواز بشی.
قبول نداری؟
این شما واین هم دنیا
-
- پست: 104
- تاریخ عضویت: دوشنبه ۱ مهر ۱۳۸۷, ۲:۵۸ ب.ظ
- سپاسهای ارسالی: 217 بار
- سپاسهای دریافتی: 200 بار
Re: سوال در موردِ ذوالفقار
بسم الله الرحمن الرحیم
برخی به خطا تصور میکنند که «ذوالفقار»؛ یعنی، شمشیری که دو تیغه دارد و بر همین اساس، در نقاشیها و حتی فیلمها، آن را دو تیغه نشان میدهند!«ذوالفقار»؛ یعنی چیزی که دارای مهره ها و شیارها و حفره ها است.
«فقار» جمع فَقره (مهرههای کمر) و «فُقره» (شیارها و حفرهها) است.
شمشیر «مُفقَّر» یعنی، شمشیری که شیارهای باریک و با عمقی اندک یا حفره هایی در وسط تیغه دارد. شیارها از وسط تیغه، به سمت بیرون کشیده شده است. به شمیر امام علی(ع) ذوالفقار میگفتند؛ چون روی تیغه ی آن حفره هایی (گودیها) کوچک و زیبایی،(لسان العرب، ج 10، ص 300؛ تاج العروس، ج 7، ص 356 ـ 357. ماده ی فقر؛ ربیع الأبرار، زمخشری، ج 3، ص 315) جهت تزیین داشت. هم چنین گفته اند روی تیغه ی آن ـ از کنار دسته تا نوک ـ شیاری بلند و باریک داشت که، شیارهایی باریک از آن شیار بلند، به طرف نوک شمشیر در دو طرف ایجاد شده بود، (علل الشرایع، ج 1، ص 160؛ مناقب ابن شهر آشوب، ج 3، ص 340)؛ بنابراین فقار؛ یعنی،بریدگی ها، شیارها و گودیها، محروم شدن و مهره های کمر، این معنا، هیچ شباهتی به دو تیغه بودن، ندارد. تنها ابن شهر آشوب گفته است و کان ذوالفقار ذا شعبتین ؛ ذوالفقار دو تیغه داشت» که به نظر میآید برداشت شخصی او، از معنای «ذوالفقار» است، (ر.ک:مناقب آل ابی طالب، ج 3، ص 290).
در روایتی منسوب به امام صادق(ع) آمده است که:«ذوالفقار بدین جهت این نام گرفت که در وسط تیغه در طول آن، شیاری بود که آن را به مهره های کمر تشبیه کرده بودند»، (علل الشرایع، ج 1، ص 160؛ مناقب، ج 3، ص340). هم چنین از آن حضرت نقل شده است:«بدان علّت به شمشیر حضرت علی(ع)، ذوالفقار میگفتند که آن را بر هر کس میزد، در دنیا از زندگی و در آخرت از بهشت محروم میشد»، (مناقب آل ابی طالب، ج 3، ص339).
صدوق گوید:ذوالفقار شمشیری بود که پیامبر(ص) به امام علی(ع) داد و بدین جهت این نام گرفت که در پشت آن مهره هایی چون مهره های کمر انسان بود، یا بدین جهت که کمر کافران را قطع میکرد.
ذوالفقار از آن چه کسی بود و چگونه به علی(ع) رسید؟
در پیکار بدر (سال دوم هجری) عاص بن منبه و پدر و عمیش ـ که از سران شرک بودند ـ کشته شدند. حضرت علی(ع) عاص بن منبه را کشت و شمشیر او (ذوالفقار) را به پیامبر(ص) داد. سال بعد در جنگ احد، وقتی از شدت جنگ شمشیر آن حضرت شکست و از پیامبر(ص)شمشیر خواست، آن حضرت ذوالفقار را در گرماگرم پیکار احد به امام علی(ع) داد و او شجاعانه از پیامبر دفاع کرد و دشمن را عقب راند. در این هنگام ندایی شنیده شد که میگفت: لا فتی الا علیّ لا سیف الاّ ذوالفقار . پیامبر(ص)فرمود:این صدای جبرئیل است، (سیره ی ابن هشام، غزوهی احد، ج 30، ص 106؛ تاریخ طبری، ج 3، ص 177؛ 1846؛ علل الشرایع، جزء 1، ص 7؛ شرح الأخبار، ج 2، ص 381و...)
مورّخان در میان گزارشهای مختلف درباره ی ذوالفقار، روی گزارش اخیر تأکید کرده اند. به نظر میرسد این گزارش معقول تر و منطقی تر است، (نیز نگاه کنید به:مناقب سلیمان کوفی، ص 495؛ شرح نهج البلاغة ابنابی الحدید، ج 7، ص 219؛ تاریخ ابن الوردی، ج 1، ص 132؛ تاریخ طبری، ج 3، ص 184 و تاریخ یعقوبی زندگی امام علی(ع) و...).
ذوالفقار سرانجام چه شد؟
بنابر منابع شیعه، «ذوالفقار»، بعد از پیامبر(ص) به امام(ع) رسید و از آن حضرت به امام حسن(ع) و سپس به حسین(ع) تا آخر امامان و اکنون ذوالفقار نزد حضرت مهدی(عج) است. شیعیان، امام را به چند نشانه میشناختند که از آن جمله ذوالفقار بود. آن را نزد هر کس می یافتند که با نشانه های دیگر همراه بود، او را به امامت میپذیرفتند. از امام صادق و امام رضا(ع) روایاتی نقل است که سلاح (ذوالفقار ورزه)، از جمله نشانه های امامت است و در زمان ایشان نزد آنان بود؛ (من لا یحضره الفقیه، ج 4، ص 418 419؛ خصال صدوق، جزء 2، ص8 527؛ مناقب ابن شهر آشوب، ج1، ص 312؛ الثاقب فی المناقب، ص 416 420؛ احمد بن محمد بن حنبل، کتاب العلل و معرفة الرجال، ص 73 74) و...)
برخی به خطا تصور میکنند که «ذوالفقار»؛ یعنی، شمشیری که دو تیغه دارد و بر همین اساس، در نقاشیها و حتی فیلمها، آن را دو تیغه نشان میدهند!«ذوالفقار»؛ یعنی چیزی که دارای مهره ها و شیارها و حفره ها است.
«فقار» جمع فَقره (مهرههای کمر) و «فُقره» (شیارها و حفرهها) است.
شمشیر «مُفقَّر» یعنی، شمشیری که شیارهای باریک و با عمقی اندک یا حفره هایی در وسط تیغه دارد. شیارها از وسط تیغه، به سمت بیرون کشیده شده است. به شمیر امام علی(ع) ذوالفقار میگفتند؛ چون روی تیغه ی آن حفره هایی (گودیها) کوچک و زیبایی،(لسان العرب، ج 10، ص 300؛ تاج العروس، ج 7، ص 356 ـ 357. ماده ی فقر؛ ربیع الأبرار، زمخشری، ج 3، ص 315) جهت تزیین داشت. هم چنین گفته اند روی تیغه ی آن ـ از کنار دسته تا نوک ـ شیاری بلند و باریک داشت که، شیارهایی باریک از آن شیار بلند، به طرف نوک شمشیر در دو طرف ایجاد شده بود، (علل الشرایع، ج 1، ص 160؛ مناقب ابن شهر آشوب، ج 3، ص 340)؛ بنابراین فقار؛ یعنی،بریدگی ها، شیارها و گودیها، محروم شدن و مهره های کمر، این معنا، هیچ شباهتی به دو تیغه بودن، ندارد. تنها ابن شهر آشوب گفته است و کان ذوالفقار ذا شعبتین ؛ ذوالفقار دو تیغه داشت» که به نظر میآید برداشت شخصی او، از معنای «ذوالفقار» است، (ر.ک:مناقب آل ابی طالب، ج 3، ص 290).
در روایتی منسوب به امام صادق(ع) آمده است که:«ذوالفقار بدین جهت این نام گرفت که در وسط تیغه در طول آن، شیاری بود که آن را به مهره های کمر تشبیه کرده بودند»، (علل الشرایع، ج 1، ص 160؛ مناقب، ج 3، ص340). هم چنین از آن حضرت نقل شده است:«بدان علّت به شمشیر حضرت علی(ع)، ذوالفقار میگفتند که آن را بر هر کس میزد، در دنیا از زندگی و در آخرت از بهشت محروم میشد»، (مناقب آل ابی طالب، ج 3، ص339).
صدوق گوید:ذوالفقار شمشیری بود که پیامبر(ص) به امام علی(ع) داد و بدین جهت این نام گرفت که در پشت آن مهره هایی چون مهره های کمر انسان بود، یا بدین جهت که کمر کافران را قطع میکرد.
ذوالفقار از آن چه کسی بود و چگونه به علی(ع) رسید؟
در پیکار بدر (سال دوم هجری) عاص بن منبه و پدر و عمیش ـ که از سران شرک بودند ـ کشته شدند. حضرت علی(ع) عاص بن منبه را کشت و شمشیر او (ذوالفقار) را به پیامبر(ص) داد. سال بعد در جنگ احد، وقتی از شدت جنگ شمشیر آن حضرت شکست و از پیامبر(ص)شمشیر خواست، آن حضرت ذوالفقار را در گرماگرم پیکار احد به امام علی(ع) داد و او شجاعانه از پیامبر دفاع کرد و دشمن را عقب راند. در این هنگام ندایی شنیده شد که میگفت: لا فتی الا علیّ لا سیف الاّ ذوالفقار . پیامبر(ص)فرمود:این صدای جبرئیل است، (سیره ی ابن هشام، غزوهی احد، ج 30، ص 106؛ تاریخ طبری، ج 3، ص 177؛ 1846؛ علل الشرایع، جزء 1، ص 7؛ شرح الأخبار، ج 2، ص 381و...)
مورّخان در میان گزارشهای مختلف درباره ی ذوالفقار، روی گزارش اخیر تأکید کرده اند. به نظر میرسد این گزارش معقول تر و منطقی تر است، (نیز نگاه کنید به:مناقب سلیمان کوفی، ص 495؛ شرح نهج البلاغة ابنابی الحدید، ج 7، ص 219؛ تاریخ ابن الوردی، ج 1، ص 132؛ تاریخ طبری، ج 3، ص 184 و تاریخ یعقوبی زندگی امام علی(ع) و...).
ذوالفقار سرانجام چه شد؟
بنابر منابع شیعه، «ذوالفقار»، بعد از پیامبر(ص) به امام(ع) رسید و از آن حضرت به امام حسن(ع) و سپس به حسین(ع) تا آخر امامان و اکنون ذوالفقار نزد حضرت مهدی(عج) است. شیعیان، امام را به چند نشانه میشناختند که از آن جمله ذوالفقار بود. آن را نزد هر کس می یافتند که با نشانه های دیگر همراه بود، او را به امامت میپذیرفتند. از امام صادق و امام رضا(ع) روایاتی نقل است که سلاح (ذوالفقار ورزه)، از جمله نشانه های امامت است و در زمان ایشان نزد آنان بود؛ (من لا یحضره الفقیه، ج 4، ص 418 419؛ خصال صدوق، جزء 2، ص8 527؛ مناقب ابن شهر آشوب، ج1، ص 312؛ الثاقب فی المناقب، ص 416 420؛ احمد بن محمد بن حنبل، کتاب العلل و معرفة الرجال، ص 73 74) و...)
قال مولانا حسن بن علی علیه السلام : استعدّ لسفرك و حصّل زادك قبل حلول أجلك، و اعلم أنّك تطلب الدّنيا و الموت يطلبك
مهياى مسافرت (آخرت) شو، و توشه آن را پيش از رسيدن اجل فراهم نما، و بدان كه تو دنيا را طلب نمايى و مرگ تو را مىطلبد
-
- پست: 35
- تاریخ عضویت: چهارشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۰, ۱۱:۲۹ ب.ظ
- سپاسهای ارسالی: 4 بار
- سپاسهای دریافتی: 47 بار
Re: سوال در موردِ ذوالفقار
شمشیر ذو الفقار فقط در دست علی وفرزندانش ...................ذو الفقار است وبس
بعبارتی این بازوی علی بود که به شمشیر ذو الفقار ؛ تیزی وقدرت وعظمت داد ................والسلام
بعبارتی این بازوی علی بود که به شمشیر ذو الفقار ؛ تیزی وقدرت وعظمت داد ................والسلام
لَمّا خلق الله العَقل استنطقه ثُمَّ قالَ لَهُ : « أقبل ! » فأقبل . ثُمَّّ قالَ لَهُ : « أدبر ! » فأدبر . ثُمَّ قالَ :
« وَ عِزَّتی وَ جَلالی ما خلقت خَلقاً هو أحبّ ألیّ منک و لا أکملتکَ إلاّ فیمن اُحبّ . أما إنّی ایّاکَ آمر وَ ایّاکَ أنهی وَ ایّاکَ اُعاقب وایّاکَ اُثیب . »
« وَ عِزَّتی وَ جَلالی ما خلقت خَلقاً هو أحبّ ألیّ منک و لا أکملتکَ إلاّ فیمن اُحبّ . أما إنّی ایّاکَ آمر وَ ایّاکَ أنهی وَ ایّاکَ اُعاقب وایّاکَ اُثیب . »
-
- پست: 331
- تاریخ عضویت: پنجشنبه ۶ فروردین ۱۳۸۸, ۱۲:۵۹ ق.ظ
- محل اقامت: زمین پهناور خدا (أرضُ اللّٰه الواسعة)
- سپاسهای ارسالی: 218 بار
- سپاسهای دریافتی: 311 بار
Re: سوال در موردِ ذوالفقار
سلام
تشكر از توضيحتون
پس ذوالفقار غنیمتِ جنگی هست و به دستِ کفار ساخته شده .
تشكر از توضيحتون
پس ذوالفقار غنیمتِ جنگی هست و به دستِ کفار ساخته شده .
دوستِ عزیز، چه باور کنی چه باور نکنی چه خوشت بیاد چه خوشت نیاد ،همه ما آسمونی هستیم وشمارش معکوس برای بازگشتمون ازهمون روزِ اولِ خلقتمون شروع شده و حسابِ بسیار دقیقی هم در انتظارمونه.
یه آسمونیِ فعّال باش که آزمایشِ دنیا تکرارشدنی نیست.
باور نمیکنی؟ همۀ ثروت و قدرت و هوش و دانش و نفوذت رو به کار بگیر تا مانعِ پرواز بشی.
قبول نداری؟
این شما واین هم دنیا
یه آسمونیِ فعّال باش که آزمایشِ دنیا تکرارشدنی نیست.
باور نمیکنی؟ همۀ ثروت و قدرت و هوش و دانش و نفوذت رو به کار بگیر تا مانعِ پرواز بشی.
قبول نداری؟
این شما واین هم دنیا