آیا امام زمان علیه السلام حافظ زمین و اسمان هستند ؟

مدیر انجمن: شورای نظارت

ارسال پست
Advance Member
Advance Member
پست: 214
تاریخ عضویت: سه‌شنبه ۱۸ آبان ۱۳۸۹, ۹:۳۴ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 72 بار
سپاس‌های دریافتی: 227 بار

آیا امام زمان علیه السلام حافظ زمین و اسمان هستند ؟

پست توسط sh.ahmad »

سلام علیکم برادرمحترم ،ضمن تشکرازنثرزیبای شمانکاتی رامتذکرمیگردم.
1-نوشتید:سلام بر تو اي حافظ زمين از بلاهاي آسماني!
پاسخ اولا: پروردگارعالم حافظ زمین ازبلاهای آسمانی است.
درقرآن آمده "ویمسک السماء ان تقع علی الارض الاباذنه"پروردگارنگه میداردآسمانرا(کرات وسنگهای آسمانی)تابرزمین جزبه فرمان اوفرونیفتند.
ثانیا:اگردر حدیث آمده "لولاالحجه لساخت الارض باهلها"اگرحجت الهی نباشدزمین اهلش رافرومیبرد،منظوراین است که پروردگارمتعال بواسطه وجودمقدس اوست که اهل زمین را ازبلاء مصون ومحفوظ نگه داشته است .
2-گفتید:"سلام بر تو اي وارث علم خداوند !"
پاسخ اولا:امام زمان ع وارث علم انبیاء ومرسلین ووارث علم نبی اکرم ص وامیرالمومنین ع وائمه اطهارع است.
ثانیا:اگردرآیه قرآن وروایت ازمعصومین ع آمده مهدی ع وارث علم الهی است ذکرکنید.
ثالثا:علم پروردگارنامحدوداست ولی علم نبی اکرم ص وائمه ع محدودچگونه ایشان وارث علم نامحدودپروردگارعالم است؟
سعی کنیم درنقل مطالب قول وسیره معصومین ع رادرنظرداشته وآنچه ایشان فرموده اندبیان کنیم وبنویسیم.
موفق باشید والسلام
اللهم اجعلنا من المتمسکین بولایة رسولک (ص) وامیرالمؤمنین واولاده الطیبین الطاهرین المعصومین (ع)
Senior Member
Senior Member
پست: 104
تاریخ عضویت: دوشنبه ۱ مهر ۱۳۸۷, ۲:۵۸ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 217 بار
سپاس‌های دریافتی: 200 بار

Re: پیامک های پیرامون امام زمان علیه السلام !!

پست توسط محی الدین14 »

sh.ahmad نوشته شده:سلام علیکم برادرمحترم ،ضمن تشکرازنثرزیبای شمانکاتی رامتذکرمیگردم.
1-نوشتید:سلام بر تو اي حافظ زمين از بلاهاي آسماني!
پاسخ اولا: پروردگارعالم حافظ زمین ازبلاهای آسمانی است.
درقرآن آمده "ویمسک السماء ان تقع علی الارض الاباذنه"پروردگارنگه میداردآسمانرا(کرات وسنگهای آسمانی)تابرزمین جزبه فرمان اوفرونیفتند.
ثانیا:اگردر حدیث آمده "لولاالحجه لساخت الارض باهلها"اگرحجت الهی نباشدزمین اهلش رافرومیبرد،منظوراین است که پروردگارمتعال بواسطه وجودمقدس اوست که اهل زمین را ازبلاء مصون ومحفوظ نگه داشته است .
2

 بسم الله الرحمن الرحیم 
استاد احمد عزیز

هر چند تذکر جنابعالی صحیح است ولی حداقل در مورد اول فکر می کنم بتوان به واسطه ی ادبی بودن متن از ان چشم پوشی کرد. چنانچه تذکر جنابعالی راجع به خود متن حدیث هم جاری می شود : "لولاالحجه لساخت الارض باهلها" ، منظوراین است که پروردگارمتعال بواسطه وجودمقدس اوست که اهل زمین را ازبلاء مصون ومحفوظ نگه داشته است .

یعنی همانطور که در بطن این حدیث اراده ی پروردگار مستتر است در بطن نثر هم می توان ادعا کرد که این امر مستتر است ، هرچند تذکر آن در هر دو مورد خالی از لطف نیست ولی نظر حقیر اینست که به نویسنده ی آن هم انتقادی نیست.

تصویر

قال مولانا حسن بن علی علیه السلام : استعدّ لسفرك و حصّل زادك قبل حلول أجلك، و اعلم أنّك تطلب الدّنيا و الموت يطلب
ك

مهياى مسافرت (آخرت) شو، و توشه آن را پيش از رسيدن اجل فراهم نما، و بدان كه تو دنيا را طلب نمايى و مرگ تو را مى‏طلبد
Advance Member
Advance Member
پست: 214
تاریخ عضویت: سه‌شنبه ۱۸ آبان ۱۳۸۹, ۹:۳۴ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 72 بار
سپاس‌های دریافتی: 227 بار

Re: پیامک های پیرامون امام زمان علیه السلام !!

پست توسط sh.ahmad »

سلام برمحی الدین برادرمحترم دررابطه بامطلب فوق قدری بیشتر دقت کنید.
-نوشتید:"همانطور که در بطن این حدیث اراده ی پروردگار مستتر است در بطن نثر هم می توان ادعا کرد که این امر مستتر است" .
پاسخ :درحدیث فوق نمیگویدکه حجت الهی مهدی ع زمین یا اهلش راحفظ میکندبلکه میفرماید"اگرحجت الهی نباشدزمین اهلش رافرومیبرد"
و درموردحافظ آن درحدیث چیزی نگفته اما ازقرآن وسنت مشخص میشودکه خالق متعال حفظ کننده آن است.
ولی درنثرفوق میگویدسلام بر تو اي حافظ زمين از بلاهاي آسماني یعنی مهدی ع حافظ زمین است،واین دو رانمیتوان باهم قیاس نموده ویکی دانست.
هردونفرموفق باشیدوالسلام
اللهم اجعلنا من المتمسکین بولایة رسولک (ص) وامیرالمؤمنین واولاده الطیبین الطاهرین المعصومین (ع)
Bronze
Bronze
پست: 280
تاریخ عضویت: سه‌شنبه ۲۸ اسفند ۱۳۸۶, ۳:۴۷ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 303 بار
سپاس‌های دریافتی: 794 بار

Re: پیامک های پیرامون امام زمان علیه السلام !!

پست توسط amoonaser »

  رب الحسین علیه السلام

سلام بر شما   
ع ل ی نوشته شده:سلام بر تو اي حافظ زمين از بلاهاي آسماني!



[HIGHLIGHT=#ffff00]بیمنه رزق الوری، و بوجوده ثبتت الارض و السماء 

 
 سؤال: جمله (بیمنه رزق الوری، و بوجوده ثبتت الارض و السماء) به چه معنی و مراد از آن چه کسی می باشد؟
   تصویر  جواب: مراد از آن: حضرت ولی عصر عجّل الله تعالی فرجه الشریف می باشند که خدای متعال به طفیل وجود آن حضرت رزق و روزی به خلائق عنایت فرموده و زمین و زمان را پا برجا و ثابت نموده است.  

[External Link Removed for Guests]



 [HIGHLIGHT=#ffff00]الحجة الخلف و القائم المنتظر المهدی المرجی الذی ببقائه بقیت الدنیا و بیمنه رزق الوری و بوجوده ثبتت الارض و السماء   



  انجام همه امور به اراده ذات اقدس الهی می باشد ولی خداوند متعال ابا دارد که امور را انجام دهد الا بوسیله اسباب آن . 

 قال الصادق علیه السلام ابی الله ان یجری الاشیاء الا باسباب 

  نسبت دادن انجام یک امری که خداوند بالاستقلال در مورد آن اراده می کند و مخلوق (که همان وسیله انجام عمل است ) بدون استقلال و به اذن الله آن را انجام می دهد ، امری صحیح می باشد . 


  قران چنین داریم : 


 ... اعبد الله الذی یتوفاکم ...( یونس 104 )
... خداوندی را عبادت می کنم که شما را می میراند ....

الله یتوفی الانفس حین موتها ... ( زمر 42 )
خداوند ارواح را به هنگام مرگ قبض می کند ....

(( [HIGHLIGHT=#ffff00]در اینجا ، خداوند متعال همانا گرفتن جان را به خود نسبت می  [HIGHLIGHT=#ffff00]  )) 

 

ان الذین توفاهم الملائکه ظالمی انفسهم .... ( نساء 97 )
کسانی که فرشتگان روح آنها را گرفتند در حالی که ظالم یه خویش بودند ....

الذین تتوفاهم الملائکه طیبین ... ( نحل 32 )
همانهایی که فرشتگان روحشان را می گیرند در حالی که پاکیزه اند ...

(( [HIGHLIGHT=#ffff00]در اینجا بیان می شود که گرفتن جان بوسیله برخی ملائکه می  [HIGHLIGHT=#ffff00]  ))




قل یتوفاکم ملک الموت الذی وکل بکم ... ( سجده 11 )
بگو فرشته مرگ بر شما مامور شده ، روح شما را می گیرد ....

(( [HIGHLIGHT=#ffff00]در اینجا خداوند ، گرفتن جان را بوسیله فرشته مرگ می دانند  ))


این سری آیات نشان می دهد که وسیله بودن ملک الموت و یا فرشتگان گرفتن جان ، اصلا در تعارض یا مزاحمت با قدرت الهی ( در توفی انفس ) و یا نافی قدرت خداوند متعال نیست بلکه این امر بوسیله خداوند به ایشان داده شده است ....

یعنی قدرت آنها " بالاستقلال " نیست بلکه ایشان در لحظه به لحظه ، وابسته به قدرت الهی هستند ولی در عین حال اموری را انجام می دهند که هم خداوند انجام می دهند و هم ایشان مامور به انجام آن هستند و [HIGHLIGHT=#ffff00]خداوند متعال انجام چنین اموری را به آنها نسبت می   .  



  و آسمان به طفیل وجود آقا صاحب الزمان عجل الله تعالی فرجه الشریف ثابت است و این امر دقیقا منسوب به اربابمان عج می باشد و در عین حال همه می دانیم که این انتساب قطعا بالاستقلال نیست ولی به اراده خداوند است . 

  این جمله کاملا صحیح است : سلام بر تو اي حافظ زمين از بلاهاي آسماني! ( و بکم یمسک السماء ان تقع علی الارض الا باذنه ...... و بواسطه طفیل وجود شما اهل بیت علیهم السلام است که آسمان را از سقوط بر زمین بدون اذنش باز می دارد

  می گویم : سلام بر تو ای سبب بقای دنیا ( [HIGHLIGHT=#ffff00]الذی ببقائه بقیت الدنیا   ) .....  

  می شود اشاره به مفاد همان روایتی که اساتید بنده اشاره کردند : لولا الحجه لساخت الارض باهلها  

 
ع ل ی نوشته شده:سلام بر تو اي وارث علم خداوند !
 

  مورد این فراز بنده تاکنون روایتی ندیده ام ..... 

  از اساتید کسی روایتی با چنین مفادی دیده است ، بیان نماید .... 

  این فراز را دیده ام : السلام علیک یا حافظ اسرار رب العالمین .  



   

  علی ع  
جدا شده از خدا

جدا شده از رسول

جدا شده از کتاب

[COLOR=Blue]هر که ز حیدر جداست
 
Advance Member
Advance Member
پست: 214
تاریخ عضویت: سه‌شنبه ۱۸ آبان ۱۳۸۹, ۹:۳۴ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 72 بار
سپاس‌های دریافتی: 227 بار

Re: پیامک های پیرامون امام زمان علیه السلام !!

پست توسط sh.ahmad »

سلام علیکم برادرمحترم چندتذکر درباره مطالب فوق.
1-نوشتید:پس این جمله کاملا صحیح است : سلام بر تو اي حافظ زمين از بلاهاي آسماني! ( و بکم یمسک السماء ان تقع علی الارض الا باذنه
پاسخ اولا :واسطه بودن حضرات معصومین ع رادرمقاله اول نوشته وتاییدکردم.
ثانیا:درجمله بکم یمسک السماء ان تقع علی الارض الا باذنه
یعنی پروردگارمتعال بواسطه شما اهل بیت ع است که آسمان را از سقوط بر زمین بدون اذنش نگه میدارد .
ولی درجمله "سلام بر تو اي حافظ زمين از بلاهاي آسماني"
یعنی مهدی ع حافظ ونگه دارزمین است ،واسمی ازواسطه بودن آنحضرت دربین نیست،پس این جمله صحیح نمیباشد.
ثالثا:آیا میتوان بجای: بیمنه رزق الوری (خدای متعال به واسطه وجود آن حضرت رزق و روزی به خلائق عنایت فرموده) گفت: المهدی ع رازق الوری=مهدی ع روزی دهنده خلائق است؟!!!هرگزنمیتوان گفت.
پس این توجیه شما صحیح نیست،بیشتردقت کنید.
2-نوشتیداین سری آیات نشان می دهد که وسیله بودن ملک الموت و یا فرشتگان گرفتن جان ، اصلا در تعارض یا مزاحمت با قدرت الهی ( در توفی انفس ) و یا نافی قدرت خداوند متعال نیست بلکه این امر بوسیله خداوند به ایشان داده شده است .
پاسخ:درموردتوفی ووفات انسانها ملک الموت و فرشتگان وسیله اندوهمانطورکه نوشته اید این امر بوسیله خداوند به ایشان داده شده است .
سؤال:آیاحفظ زمین ازبلاهای آسمانی به ائمه اطهارداده شده وآنهاحافظ زمین هستند؟اگرمیگوئیدازطرف پروردگاربه آنهاداده شده دلیل آنراذکرکرده وبنویسید.
3-غرض ازبحث ما باشما ودیگران کم آوردن یکدیگرنیست که درآن مقاله نوشتید:ایها الناس ! عموناصر جلوی احمد عزیز کم آورد.
پاسخ:اولاسوءظن بردیدشما هنوزحقیررانشناخته اید
ثانیا: اگردربحث کردن ، بنده یاجنابعالی چنین قصدی داشته باشیم هیچ اجری درنزد حق تعالی نداریم.
باید همگی به دنبال حقیقت وراستی ومنطق بوده وهرکجاآنرایافتیم بپذیریم ،امیدوارم این بحث باشما نتیجه بخش بوده وبارعایت احترام و منطق وانصاف حقائق برای همه روشن گردد.
ضمن تشکرازمسئولین محترم سایت میخواهم که لطف نموده و این مقاله راحذف نکنند،بگذارندخوانندگان محترم بخوانندوخودشان قضاوت کنند.
موفق باشید والسلام.
اللهم اجعلنا من المتمسکین بولایة رسولک (ص) وامیرالمؤمنین واولاده الطیبین الطاهرین المعصومین (ع)
Bronze
Bronze
پست: 280
تاریخ عضویت: سه‌شنبه ۲۸ اسفند ۱۳۸۶, ۳:۴۷ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 303 بار
سپاس‌های دریافتی: 794 بار

Re: پیامک های پیرامون امام زمان علیه السلام !!

پست توسط amoonaser »

بسم رب الحسین علیه السلام

سلام بر شما

جناب احمد عزیز


*** فرمودید : ولی درجمله "سلام بر تو اي حافظ زمين از بلاهاي آسماني"
یعنی مهدی ع حافظ ونگه دارزمین است ،واسمی ازواسطه بودن آنحضرت دربین نیست،پس این جمله صحیح نمیباشد
.

عرض کردم که اصل قدرت بالاستقلال در نزد باری تعالی می باشد ولی همین خداوند متعال اراده کرده اند که به برخی از مخلوقات خود ( مانند اهل بیت علیهم السلام ) قدرتهایی بدهد .....

این قدرتها به خود اهل بیت علیهم السلام منسوب می گردد ولی اصل قدرت آن توسط خداوند متعال اعطا شده است ...

در قرآن داریم که حضرت عیسی علیه السلام می فرمایند :

انی اخلق لکم من الطین کهیئه الطیر فانفخ فیه فیکون طیرا باذن الله .... و احیی الموتی باذن الله ( آل عمران 49 )

من از گل برای شما چیزی به شکل پرنده می سازم و آنگاه در آن می دمم پس به اذن خدا پرنده ای می شود ..... و مردگان را زنده می گردانم به اذن الله .



همچنان که مشاهده می فرمایید حضرت عیسی علیه السلام ، زنده نمودن پرنده و زنده نمودن مردگان را به خود نسبت می دهند ولی صراحت دارند که این امر به اذن الله می باشد ....

یعنی اگر کسی بگوید که حضرت عیسی علیه السلام مرده زنده می کرد ، حرف غلطی نزده است زیرا این سخن نص صریح حضرت عیسی علیه السلام می باشد ...... ولی اگر کسی معتقد باشد که این زنده نمودن مردگان توسط حضرت عیسی علیه السلام همانا بالاستقلال بوده است ( یعنی دست خداوند در این امر را محدود ببیند ) این سخن وی غلط است !

حتی ائمه معصومین علیهم السلام نیز دقیقا همین مطلب را بیان کرده اند یعنی بحث خالق بودن را به صراحت به حضرت عیسی علیه السلام نسبت داده اند بدون اینکه سخن ایشان در تعارض با خالقیت باریتعالی باشد ....

شیخ صدوق در " التوحید " باب 2 ص 63 از قول فتح بن یزید به نقل از امام کاظم علیه السلام چنین می گوید :

قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ وَ غَيْرُ الْخَالِقِ الْجَلِيلِ خَالِقٌ- قَالَ إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى يَقُولُ- فَتَبارَكَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخالِقِينَ فَقَدْ أَخْبَرَ أَنَّ فِي عِبَادِهِ خَالِقِينَ مِنْهُمْ عِيسَى ابْنُ مَرْيَمَ خَلَقَ مِنَ الطِّينِ كَهَيْئَةِ الطَّيْرِ بِإِذْنِ اللَّهِ فَنَفَخَ فِيهِ فَصَارَ طَائِراً بِإِذْنِ اللَّهِ وَ السَّامِرِيُّ خَلَقَ لَهُمْ عِجْلًا جَسَداً لَهُ خُوار

عرض كردم كه فداى تو گردم و كسى غير از آفريننده بزرگوار آفريننده است.
فرمود بدرستى كه خداى تبارك و تعالى ميفرمايد كه فَتَبارَكَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخالِقِينَ يعنى پر خير و منفعت است خدائى كه نيكوتر از همه آفرينندگان است [HIGHLIGHT=#ffff00]پس بحقيقت كه خبر داده است كه در ميان بندگانش آفرينندگان و غير آفرينندگانى هستند از جمله ايشان عيسى است صلى الله عليه كه بفرمان خدا از گل چون هيئات مرغ را آفريد و در آن دميد و بفرمان خدا پرنده گرديد كه ميپريد و سامرى از براى ايشان گوساله‏اى را آفريد كه تنى بود كه آن را فريادى بود كه آواز ميداد  .


حتی در روایات صحیحه داریم که امام رضا علیه السلام می فرمایند جنین داخل رحم بعد از 4 ماه ، صورت او توسط دو ملک خلق می شود .



فرمودید :یاحفظ زمین ازبلاهای آسمانی به ائمه اطهارداده شده وآنهاحافظ زمین هستند؟اگرمیگوئیدازطرف پروردگاربه آنهاداده شده دلیل آنراذکرکرده وبنویسید.

در باب حافظ بودن اهل بیت علیهم السلام برای زمین و زمان امری است که خداوند به ایشان اعطا کرده است و هر شیعه خالصی می داند که این تفویض قدرت عملا به اذن الله بوده است .....

یکی از همین نمونه ها ، فرازی بود از زیارت جامعه کبیره که مقبول علمای فرقه حقه می باشد ....

و بکم یمسک السماء ان تقع علی الارض الا باذنه
و بواسطه طفیل وجود شما اهل بیت علیهم السلام است که آسمان را از سقوط بر زمین بدون اذنش باز می دارد


در روایات دیگر با الفاظ دیگر این واسطه فیض بودن ( چه از باب رزق و روزی و چه از باب حفظ و امان برای مردم ) بیان شده است .

شیخ صدوق ( اعلی الله مقامه ) در " اعتقادات الامامیه " در باب اعتقاد شیعه در مورد اهل بیت علیهم السلام چنین می گوید :


و أنّهم أمان لأهل الأرض، كما أنّ النجوم أمان لأهل السماء.
و ايشان امان اهل زمينند چنانچه ستاره‏ها امان اهل آسمانند


شیخ صدوق ( اعلی الله مقامه ) در " الامالی " ص 253 چنین می گوید :

عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ ع قَالَ نَحْنُ أَئِمَّةُ الْمُسْلِمِينَ وَ حُجَجُ اللَّهِ عَلَى الْعَالَمِينَ وَ سَادَةُ الْمُؤْمِنِينَ وَ قَادَةُ الْغُرِّ الْمُحَجَّلِينَ وَ مَوَالِي الْمُؤْمِنِينَ وَ نَحْنُ أَمَانُ أَهْلِ الْأَرْضِ كَمَا أَنَّ النُّجُومَ أَمَانٌ لِأَهْلِ السَّمَاءِ وَ نَحْنُ الَّذِينَ بِنَا يُمْسِكُ اللَّهُ السَّماءَ أَنْ تَقَعَ عَلَى الْأَرْضِ إِلَّا بِإِذْنِهِ وَ بِنَا يُمْسِكُ الْأَرْضَ أَنْ تَمِيدَ بِأَهْلِهَا وَ بِنَا يُنَزِّلُ الْغَيْثَ* وَ بِنَا يَنْشُرُ الرَّحْمَةَ وَ يُخْرِجُ بَرَكَاتِ الْأَرْضِ وَ لَوْ لَا مَا فِي الْأَرْضِ مِنَّا لَسَاخَتْ بِأَهْلِهَا قَالَ ع وَ لَمْ تخلو [تَخْلُ الْأَرْضُ مُنْذُ خَلَقَ اللَّهُ آدَمَ مِنْ حُجَّةِ اللَّهِ فِيهَا ظَاهِرٌ مَشْهُورٌ أَوْ غَائِبٌ مَسْتُورٌ وَ لَا تَخْلُو إِلَى أَنْ تَقُومَ السَّاعَةُ مِنْ حُجَّةٍ لِلَّهِ فِيهَا وَ لَوْ لَا ذَلِكَ لَمْ يُعْبَدِ اللَّهُ قَالَ سُلَيْمَانُ فَقُلْتُ لِلصَّادِقِ ع فَكَيْفَ يَنْتَفِعُ النَّاسُ بِالْحُجَّةِ الْغَائِبِ الْمَسْتُورِ قَالَ كَمَا يَنْتَفِعُونَ بِالشَّمْسِ إِذَا سَتَرَهَا السَّحَاب‏

امام چهارم فرمود، ما امامان مسلمانان و حجتهاى خدا بر عالميان و سادات مؤمنان و پيشواى دست و روسفيدان و سروران اهل: ايمانيم: امان اهل زمين هستيم چنانچه ستاره‏ها امان اهل آسمانند، [HIGHLIGHT=#ffff00]مائيم كه خدا بوسيله ما آسمان را نگاهداشته تا بر زمين نيفتد جز به اجازه او و براى ما آن را نگهداشته تا بر اهلش موج   و براى ما باران ببارد و رحمت خويش نشر كند و زمين بركات خود را بيرون دهد و اگر امام در زمين نباشد زمين اهل خود را فرو برد
سپس فرمود از روزى كه خدا آدم را آفريده خالى از حجت نيست كه يا ظاهر و مشهور بوده است و يا غايب و مستور و تا قيامت هم خالى نماند او حجت خداست و اگر چنين نباشد خدا را نپرستند،
سليمان راوى حديث گويد از امام صادق (ع) پرسيدم چگونه مردم به امام غائب بهره‏مند شوند؟
فرمود چنانچه به آفتاب پس ابر بهره‏مند شوند.




شیخ صدوق ( اعلی الله مقامه ) در " کمال الدین و تمام النعمه " ص 205 چنین می گوید :

عَنْ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص النُّجُومُ أَمَانٌ لِأَهْلِ السَّمَاءِ فَإِذَا ذَهَبَتِ النُّجُومُ ذَهَبَ أَهْلُ السَّمَاءِ وَ أَهْلُ بَيْتِي أَمَانٌ لِأَهْلِ الْأَرْضِ فَإِذَا ذَهَبَ أَهْلُ بَيْتِي ذَهَبَ أَهْلُ الْأَرْض‏

علىّ بن- ابى طالب عليه السّلام روايت كند كه رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم فرمودند: ستارگان امان اهل آسمانند و چون ستارگان بروند اهل آسمان نيز خواهند رفت، [HIGHLIGHT=#ffff00]و اهل بيتم امان اهل زمينند و چون اهل بيتم بروند اهل زمين نيز خواهند  .




شیخ صدوق ( اعلی الله مقامه ) در " علل الشرایع " ج 1 ص 123 - 124 چنین می گوید :

عَنْ جَابِرِ بْنِ يَزِيدَ الْجُعْفِيِّ قَالَ قُلْتُ لِأَبِي جَعْفَرٍ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ الْبَاقِرِ ع لِأَيِّ شَيْ‏ءٍ يُحْتَاجُ إِلَى النَّبِيِّ وَ الْإِمَامِ فَقَالَ لِبَقَاءِ الْعَالَمِ عَلَى صَلَاحِهِ وَ ذَلِكَ أَنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَرْفَعُ الْعَذَابَ عَنْ أَهْلِ الْأَرْضِ إِذَا كَانَ فِيهَا نَبِيٌّ أَوْ إِمَامٌ قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ وَ ما كانَ اللَّهُ لِيُعَذِّبَهُمْ وَ أَنْتَ فِيهِمْ وَ قَالَ النَّبِيُّ ص النُّجُومُ أَمَانٌ لِأَهْلِ السَّمَاءِ وَ أَهْلُ بَيْتِي أَمَانٌ لِأَهْلِ الْأَرْضِ فَإِذَا ذَهَبَتِ النُّجُومُ أَتَى أَهْلَ السَّمَاءِ مَا يَكْرَهُونَ‏
وَ إِذَا ذَهَبَ أَهْلُ بَيْتِي أَتَى أَهْلَ الْأَرْضِ مَا يَكْرَهُونَ يَعْنِي بِأَهْلِ بَيْتِهِ الْأَئِمَّةَ الَّذِينَ قَرَنَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ طَاعَتَهُمْ بِطَاعَتِهِ فَقَالَ يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَ أَطِيعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ وَ هُمُ الْمَعْصُومُونَ الْمُطَهَّرُونَ الَّذِينَ لَا يُذْنِبُونَ وَ لَا يَعْصُونَ وَ هُمُ الْمُؤَيَّدُونَ الْمُوَفَّقُونَ الْمُسَدَّدُونَ بِهِمْ يَرْزُقُ اللَّهُ عِبَادَهُ وَ بِهِمْ تُعْمَرُ بِلَادُهُ وَ بِهِمْ يُنْزِلُ الْقَطْرَ مِنَ السَّمَاءِ وَ بِهِمْ يُخْرِجُ بَرَكَاتِ الْأَرْضِ وَ بِهِمْ يُمْهِلُ أَهْلَ الْمَعَاصِي وَ لَا يُعَجِّلُ عَلَيْهِمْ بِالْعُقُوبَةِ وَ الْعَذَابِ لَا يُفَارِقُهُمْ رُوحُ الْقُدُسِ وَ لَا يُفَارِقُونَهُ وَ لَا يُفَارِقُونَ الْقُرْآنَ وَ لَا يُفَارِقُهُمْ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْهِمْ أَجْمَعِين‏


حديث كرد ما را ... از جابر بن يزيد جعفى كه گفت عرضكردم‏ بحضرت امام باقر عليه السّلام كه: براى چه سبب و علت مردم احتياج به پيغمبر و امام عليهم السّلام دارند؟.
فرمود: براى بقاء و نظم و اصلاح عالم، و بقاء و اصلاح عالم بوجود ايشان آن است كه: [HIGHLIGHT=#ffff00]خداوند عذاب را از مردم (كه بواسطه اعمال بدشان مستوجب شده‏اند) دفع و رفع مينمايد تا زمانى كه پيغمبر و امام در بين ايشان  .
چنان كه در قرآن ميفرمايد: وَ ما كانَ اللَّهُ لِيُعَذِّبَهُمْ وَ أَنْتَ فِيهِمْ، خداوند عذاب نخواهد كرد مردم را در حالى كه تو اى پيغمبر (رحمة للعالمين) در بين ايشان هستى.
و رسول خدا صلى اللَّه عليه و آله و سلم فرموده: ستارگان امانند براى اهل آسمان و [HIGHLIGHT=#ffff00]اهل بيت من امانند براى اهل زمين،   اگر ستارگان از آسمان فرو ريزند ميرسد باهل آسمان آنچه را كه دوست نميدارند (شايد هلاكت و نابود شدن باشد) [HIGHLIGHT=#ffff00]هم چنين اگر اهل بيت من از ميان مردم بروند خواهد رسيد باهل زمين آنچه را كه مكروه ميدارند (و آن مرگست)   اهل بيت آن حضرت (دوازده نفر) ائمه ميباشند كه خداوند اطاعت آنها را با اطاعت خود و رسول خود برابر و مقرون فرموده چنان كه ميفرمايد: يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَ أَطِيعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ، اى كسانى كه ايمان (بخدا و رسول و قيامت) آورده‏ايد فرمان خدا و رسول و فرمانداران (از طرف خدا و رسول) را اطاعت كنيد، و ايشان معصوم و پاك هستند (از هر رجس و پليدى و اعمال زشت) و مرتكب هيچ گونه گناهى نشده و نميشوند و نافرمانى خدا را نميكنند بلكه مؤيد من عند اللَّه و براه و طريق صواب و صلاح ميباشند، و بسبب ايشان خداوند بندگان خود را روزى ميدهد و شهرهايشان را آباد ميگرداند، و بواسطه آنها باران از آسمان ميبارد و (گياه و محصولات كه توأمست با) بركات از زمين خارج مى‏شود، [HIGHLIGHT=#ffff00]و بواسطه وجود ايشان است كه بگناهكاران مهلت داده شده و تعجيل در عذاب و عقوبت ايشان نميشود  (تا شايد بيدار و هوشيار شوند و توبه نمايند).
و روح قدسى از ايشان دقيقه و آنى جدا نميگردد، و ايشان از قرآن جدا نيستند و قرآن هم از ايشان جدا نيست، صلوات اللَّه عليهم اجمعين.







صراحت کلام امام معصوم علیه السلام و تشریح این مطلب دیگر ما را از هر توضیحی بی نیاز می کند .....


التماس دعا

یا علی ع
جدا شده از خدا

جدا شده از رسول

جدا شده از کتاب

[COLOR=Blue]هر که ز حیدر جداست
 
Junior Member
Junior Member
پست: 41
تاریخ عضویت: جمعه ۶ خرداد ۱۳۹۰, ۱۲:۱۵ ق.ظ
سپاس‌های ارسالی: 11 بار
سپاس‌های دریافتی: 135 بار

Re: پیامک های پیرامون امام زمان علیه السلام !!

پست توسط عبدالحسین2 »

amoonaser نوشته شده:   

 
ع ل ی نوشته شده:سلام بر تو اي وارث علم خداوند !
 

  مورد این فراز بنده تاکنون روایتی ندیده ام ..... 

  از اساتید کسی روایتی با چنین مفادی دیده است ، بیان نماید .... 


  علی ع  

بسمه تعالي شانه

سلام عليكم

در خصوص " وارث علم الله " بودن ، به صراحت درباره معصوم عليه السلام در روايات شريفه سخن گفته شده است . از جمله ، در لوحي كه خداي متعال آن را به رسول خدا اهدا كرده و رسول الله صلي الله عليه و آله و سلم آن را به حضرت زهرا صلوات الله عليها داده بود ، درباره امام جواد عليه السلام چنين آمده است :

عيون أخبار الرضا (ع) - الشيخ الصدوق - ج 2 - ص 50
...فهو وارث علمي ومعدن حكمي وموضع سرى وحجتي على خلقي جعلت الجنة مثواه وشفعته في سبعين من أهل بيته كلهم قد استوجبوا النار .

انكار چنين مسائلي ، در حالي كه منكرين از مشهورترين روايات بي خبرند ، تنها به دليل جهل عجيب و يا خداي ناكرده نصب و عناد است .
در مورد حافظ زمين بودن و...نيز به نظرم توضيحي غير و بيش از آنچه فرموده ايد توضيح واضحات است و كسي كه يكبار روايات و ادعيه مشهور را خوانده باشد و از برخي آيات قرآني مطلع باشد چنان شبهات مضحكي را مطرح نمي نمايد . البته از كساني كه در مسلمات نيز تشكيك مي كنند ، چنين شبهاتي نه تنها دور از انتظار نيست ، كه قابل انتظار است .

در خدمت به اهل بيت عليهم السلام موفق باشيد .
Advance Member
Advance Member
پست: 214
تاریخ عضویت: سه‌شنبه ۱۸ آبان ۱۳۸۹, ۹:۳۴ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 72 بار
سپاس‌های دریافتی: 227 بار

Re: آیا امام زمان علیه السلام حافظ زمین و اسمان هستند ؟

پست توسط sh.ahmad »

سلام علیکم برادرمحترم جناب عموناصرچندنکته دررابطه بامقاله فوق
1-نوشتید:در باب حافظ بودن اهل بیت علیهم السلام برای زمین و زمان امری است که خداوند به ایشان اعطا کرده است و هر شیعه خالصی می داند که این تفویض قدرت عملا به اذن الله بوده است .
و بکم یمسک السماء ان تقع علی الارض الا باذنه
مائيم كه خدا بوسيله ما آسمان را نگاهداشته تا بر زمين نيفتد جز به اجازه او و براى ما آن را نگهداشته تا بر اهلش موج نزند
و بواسطه وجود ايشان است كه بگناهكاران مهلت داده شده و تعجيل در عذاب و عقوبت ايشان نميشود
و أنّهم أمان لأهل الأرض، كما أنّ النجوم أمان لأهل السماء.و ايشان امان اهل زمينند چنانچه ستاره‏ها امان اهل آسمانند
پاسخ اولا:همه دلائلی که آوردیدواسطه بودن آن بزرگواران راثابت میکندنه اینکه به آنان تفویض شده باشد.
ثانیا:واسطه بودن ائمه اطهارع را بنده درهمان مقاله اول نوشته وتاییدکردم ،درآنجانوشتم:
"پروردگارمتعال بواسطه شما اهل بیت ع است که آسمان را از سقوط بر زمین بدون اذنش نگه میدارد"،
"اگرحجت الهی نباشدزمین اهلش رافرومیبرد،منظوراین است که پروردگارمتعال بواسطه وجودمقدس اوست که اهل زمین را ازبلاء مصون ومحفوظ نگه داشته است "
ثالثا:همان سخنان گذشته راتکرار میکنید،سعی کنیدمطالب تکراری نباشد.
رابعا: به سوال بنده پاسخ ندادید"آیاحفظ زمین ازبلاهای آسمانی به ائمه اطهارداده شده وآنهاحافظ زمین هستند؟اگرمیگوئیدازطرف پروردگاربه آنهاداده شده دلیل آنراذکرکرده وبنویسید".
2-اما درموردوارث بودن امام زمان ع علم الهی راکه علی آقانوشته بودندوحدیث لوح حضرت فاطمه ع .
پاسخ:آیه ا.. وحید خراسانی حدیث لوح رابه این صورت نقل وتایید کرده اند:"ونكتفي في هذا الموجز بروايتين لحديث اللوح ، الذي رواه كبار المحدثين بأسانيد متعددة بعضها معتبر"
"حق القول مني لأسرنه بمحمد ابنه وخليفته من بعده و وارث علمه ، فهو معدن علمي وموضع سري ، وحجتي على خلقي" ،(منهاج الصالحين ج 1 - ص201)
اولا: ایشان میگویدحدیث لوح به سندهای متعددآمده که بعضی ازسندها معتبر است .
ثانیا: همانطورکه ملاحظه میکنیددرحدیث لوح که ایشان تایید کرده اندازامام صادق ع آمده "وارث علمه" یعنی امام جوادع وارث علم امام رضا ع هستندنه وارث علم پروردگارمتعال.
موفق باشیدوالسلام
اللهم اجعلنا من المتمسکین بولایة رسولک (ص) وامیرالمؤمنین واولاده الطیبین الطاهرین المعصومین (ع)
Iron
Iron
پست: 378
تاریخ عضویت: جمعه ۱ بهمن ۱۳۸۹, ۴:۴۳ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 906 بار
سپاس‌های دریافتی: 413 بار

Re: آیا امام زمان علیه السلام حافظ زمین و اسمان هستند ؟

پست توسط ع ل ی »

با سلام و عرض ادب خدمت همه بزرگواران سايت .

ابتدا حقير از بابت مطالبي كه قبلاً نوشتم و باعث شبهه شدم عذر مي خواهم
و انشاءالله شما بزرگواران حقير را به دليل سطح سواد پايين عفو بفرماييد.

قال امیر المومنین علی بن ابیطالب علیه السلام
«از خداوند می خواهم تا خوبیها و احسان و رحمت واسعه اش شامل حال شما شود»

صلي الله عليك يا اباصالح المهدي (عج)

مسلط به رمان است /
كسي هست بدانيد /
شما را نگران است /
كسي هست بدانيد /
در انديشه هر خرد و كلان است /
كسي هست بدانيد/

اللهم عجل لوليك الفرج
يا علي مرتضي (ع)
[HIGHLIGHT=#ff0000][HIGHLIGHT=#92d050][HIGHLIGHT=#ff0000]الحمدلله الذي جعل كمال دينه و تمام نعمته بولايه اميرالمومنين    
[HIGHLIGHT=#ff0000][HIGHLIGHT=#92d050] 
[HIGHLIGHT=#92d050] 
 [HIGHLIGHT=#92d050][HIGHLIGHT=#ff0000] حضرت علي ابن ابيطالب عليه السلام
 


 
Junior Member
Junior Member
پست: 41
تاریخ عضویت: جمعه ۶ خرداد ۱۳۹۰, ۱۲:۱۵ ق.ظ
سپاس‌های ارسالی: 11 بار
سپاس‌های دریافتی: 135 بار

Re: آیا امام زمان علیه السلام حافظ زمین و اسمان هستند ؟

پست توسط عبدالحسین2 »

ع ل ی نوشته شده:با سلام و عرض ادب خدمت همه بزرگواران سايت .

ابتدا حقير از بابت مطالبي كه قبلاً نوشتم و باعث شبهه شدم عذر مي خواهم
و انشاءالله شما بزرگواران حقير را به دليل سطح سواد پايين عفو بفرماييد.

قال امیر المومنین علی بن ابیطالب علیه السلام
«از خداوند می خواهم تا خوبیها و احسان و رحمت واسعه اش شامل حال شما شود»

صلي الله عليك يا اباصالح المهدي (عج)

مسلط به رمان است /
كسي هست بدانيد /
شما را نگران است /
كسي هست بدانيد /
در انديشه هر خرد و كلان است /
كسي هست بدانيد/

اللهم عجل لوليك الفرج
يا علي مرتضي (ع)

بسمه تعالي شانه

برادر عزيز و بزرگوار ، سلام عليكم

شما باعث شبهه نبوده و نيستيد ؛ بلكه اين بعضي اشخاص ديگر هستند كه همواره در جوامع شيعي قصد شبهه افكني داشته و دارند ، غافل از اينكه چنانچه معصوم صلوات الله عليه فرموده است ، امر الهي از آفتاب نيز روشنتر است . لذا اين شبهات همچون كف روي آب خواهد بود . بنده به سهم خويش از شما تشكر مي كنم كه با چنين بحث هايي موجبات روشنتر شدن هر چه بيشتر حق و رسواتر شدن هر چه بيشتر باطل را فراهم مي آوريد .

التماس دعا .
ارسال پست

بازگشت به “صاحب الزمان (عجّل الله تعالي فرجه الشّریف)”