عاشورا و انتظار

مدیر انجمن: شورای نظارت

ارسال پست
New Member
New Member
پست: 4
تاریخ عضویت: شنبه ۷ شهریور ۱۳۸۸, ۴:۵۴ ب.ظ
سپاس‌های دریافتی: 12 بار

عاشورا و انتظار

پست توسط mah 14 »

  و  
 (پیوندها،تحلیل ها)  
  (عج)، ادامه حسین علیه السلام است و(( انتظار)) ادامه عاشورا و برآمده از آن. 
  (عج) فرزند حسین است و فرهنگ ((انتظار)) برآمده از فرهنگ ((عاشورا)) و انتظارِ حسین دیگری را کشیدن.این دو پیوندی دیرین و مستحکم با یکدیگر دارند. 
  پشتوانه فرهنگی و زمینه ساز،برای دیگری است؛ 
  رمز حیات شیعه است و دیگری رمز بقای آن؛ 
  رمز ((قیام و به پا خاستن شیعه)) است و دیگری عامل ((حفظ و استمرار آن))؛ 
 ، دریچه ای به (( انتظار) است و انتظار،تجلی آرزوها و آمال کربلا ، 
 ؛ ثمره کربلا است. بدون کربلا انتظار بی معنا است. یاران مهدی همه کربلایی اند و در فراز و فرود تاریخ، غربال شده و آبدیده اند. مگر می توان بی عاشورا، انتظار دیکری داشت؟ انتظار بی عاشورا، انتظار بی پشتوانه است. 
 ((عاشورا)) انتظار برآورده نشده شیعه است و ((انتظار)) عاشورای برآورده شده شیعه. 
 ((انتظار)) بشارتی است به حق، بر همه دردها و آلام شیعه در کربلا و تاریخ. 
 ((انتظار و عاشورا)) دو بال پرواز شیعه است ؛ اگر این دو نبود، چشمه ((غدیر)) می خشکید. 
  ما دور ماندگان ازصحنه عاشورا، یک راه بیشتر نمانده و آن ثبت نام در کلاس ((انتظار)) و در آمدن در خیل ((منتظران)) است که حقیقت انتظار، همان در خیمه حسین بودن است.آنان که در کربلا چکاچک شمشیر ها را نچشیدند، باید مرارت ((انتظار)) را به جان بخرند. ((عاشورائیان)) پیمان خود را به آخر بردند و ((مهدویان)) با کوله بار فرهنگ شهادت، چشم انتظارند تا عهدی که با خدا و رسول بر پاسداری از حرم و حریم ثار الله بسته اند به انجام برسانند: (فمنهم من قضی نحبه و منهم من ینتظر) 
 . 
  دو فرهنگ ((عاشورا)) و ((انتظار)) از دلایل و شواهد متعددی بر خوردار است. در این جا ضمن بیان چندی از آنها، به تحلیل آنها می پردازیم. 
 .مهدی(ع) فرزند حسین(ع) 
  روایت، در این باب وارد شده است که در آنها تاکید شده ، امام مهدی (ع) نهمین فرزند حضرت حسین (ع) است: (قائم هذه الامة هو التاسع من ولدی) 
 .مهدی (ع)، خونخواه حسین(ع)  
  روایات متعددی، وارد شده است: «القائم منّا اذا قام طلب بثار الحسین» «بهذا القائم انتقم منهم» ؛ امام باقر در مورد آیه « و من قتل مظلوماَ فقد جعلنا لولیه سلطاناَ فلا یسرف فی القتل» می فرماید: مقصود از «و من قتل مظلوماَ»، حسین بن علی است که مظلوم کشته شد و ما اولیای او هستیم و قائم ما چون قیام کند، در طلب انتقام خون حسین (ع) بر می آید...مقتول حسین (ع)و ولی او قائم (عج) است. 
 .یاری حسین(ع)، یاری مهدی(ع) 
  سکینه (س) نقل می کند: امام حسین (ع) شبی در کربلا، خطاب به یاران خود فرمود: همانا جدم رسول الله(ص) فرمود:« فرزند من حسین درزمین کربل، غریب و تنها، عطشان و بی کس، کشته می شود. کسی که او را یاری کند، من و فرزندش مهدی را یاری کرده است و هر کس به زبان خود، ما را یاری کند، فردای قیامت در حزب ما خواهد بود
  .روز عاشورا و یاد مهدی(ع) 
  باقر(ع)می فرماید: یکدیگر را در روز عاشورا اینگونه تعزیب دهید:« خداوند اجر ما و شما را در مصیبت حسین (ع ) بزرگ گرداند و ما و شما را، از کسانی قرار دهد که به همراه ولی اش، امام مهدی از آل محمد(ع) طلب خون آن حضرت کرده، به خون خواهی او برخیزیم
  .عاشورا روز ظهور مهدی(ع) 
  باقر(ع) می فرماید: «گویا قائم را می بینم که روز عاشورا، روز شنبه بین رکن و مقام ایستاده و جبرئیل پیش روی او ندا می کند...» امام صادق نیز فرمود:« قائم- که درور خدا بر او باد - در شب بیست و سوم ماه رمضان به نامش ندا می شود و در روز عاشورا، روزی که حسین بن علی در آن کشته شد، قیام خواهد کرد 
 6.مهدی (ع) و سفارش به زیارت عاشورا 
  نوری(ره) حکایت سید رشتی را چنین نقل می کند که حضرت به سید دستور خواندن نافله (خصوصا نماز شب)، زیارت جامعه و زیارت عاشورا را می دهد و بعد می فرماید: چرا نافله نمی خوانید؟ نافله، نافله، نافله! شما چرا عاشورا نمی خوانید؟ عاشورا، عاشورا، عاشورا! و بعد فرمود: شما چرا جامعه نمی خوانید؟ جامعه، جامعه، جامعه! 
 .کوفه پایگاه مشترک حسین(ع)، مهدی(ع) 
  حسین(ع) از مکه به سمت کوفه رفت و حضرت مهدی(ع) از مکه به سوی کوفه خواهد رفت و مقر حکومت خود را در کوفه قرار خواهد داد؛ یعنی، راه نیمه سیدالشهدا(ع) را به پایان خواهد  
 .فرشتگان یاور حسین(ع)، یاوران  
  صدوق از امام رضا(ع) نقل می کند: «به تحقیق چهار هزار فرشته برای نصرت و یاری حسین (ع) به زمین فرود آمدند. آنان هنگامی که نازل شدند، دیدند حسین کشته شده است، از این رو ژولیده و غبارآلود در نزد قبرآن حضرت، اقامت کردند و همچنان هستند تا اینکه قائم قیام کند و آنان از یاوران و سپاه آن حضرت خواهند بودو شعارشان یا لثارت الحسین است».
  .رجعت حسین(ع) در دولت مهدی(ع) 
  محمد باقر(ع)می فرماید: امام حسین(ع) شب عاشورا به اصحابش فرمود:«بشارت باد شما را به بهشت، به خدا قسم که بعد از آنچه بر ما جاری شود،مکث خواهیم کرد آنقدر که خدای تعالی خواسته باشد،پس بیرون می آورد ما و شما را در آن هنگامی که قائم ما ظاهر شود، پس انتقام خواهد کشید از ظالمان، و ما و شما مشاهده خواهیم کرد ایشان را در سلاسل و اغلال و گرفتار به انواع عذاب و نکال...»
  .مصیبت حسین(ع) و تعجیل در  
  مکیال المکارم می گوید:یکی از دوستان صالحم برایم نقل کرد که ولایمان حضرت حجت(ع) را در خواب دیدار کرده بود و حضرتش سخنی فرموده بود که مضمونش این است:«همانا من برای هر شیعه ای که مصبیت جد شهیدم را یاد کند و سپس برای تعجیل فرج و تأیید امر من دعا کند، من نیز برای او دعا خواهم کرد
  .اصلاح  
  حسین (ع) و مهدی (ع) دو اصلاح گر سترک اند.حسین (ع) می گوید:«انما خرجت لطلب الاصلاح»  
  مورد امام مهدی نیز آمده است:« لیصلح الامة بعد فسادها؛ خداوند به وسیله حضرت مهدی (ع) این امت را پس از آن که تباه شده اند، اصلاح می کند
  .آرزوی شهادت در رکاب حسین (ع) و مهدی (ع) 
  آرزو در روایات ما مطلوب است؛ یکی بودن در کربلا و شهادت در رکاب حسین و دیگری فیض جهاد و شهادت در رکاب امام مهدی(ع) 
 «یا لیتنی کنت معکم فافوز فوزاَ عظیما» 
 «الهم انی اجدّد له فی صبیحة یومی هذا..... و اجعلنی من انصاره... و المستشهدین بین یدیه... فاخرجنی من قبری....» 
 .تحلیل  
 .عاشورا،پشتوانه فرهنگ  
  عاشورا زمینه ساز فرهنگ انتظار است.انتظار ادامه عاشورا است و چشم به راه حسین دیگری نشستن در کربلایی به وسعت جهان. 
  عاشورا آن چنان در روح انسانها ، رسوخ کرده و آتش عشقش، شراره ای در دلها انداخته که بدون تردید، مؤثرترین و پایدارترین عنصر فرهنگ ساز، برای شیعیان و تمامی انسانهای آزاده عالم است. به گفته امام راحل (ره) ما هر چه داریم از محرم و صفر داریم. 
 .اشتراک در  
  مهدی نجات انسان از بردگی فکری و برداشتن زنجیرهای اسارت از آنان است. 
  باقر(ع)می فرماید: هنگامی که قائم قیام کند هر آینه باطل از بین می رود. 
  امام حیسن نیز در زیارت اربعین چنین بیان شده «خون خود را تقدیم تو کرد، تا انسانها را از نادانی و گمراهی رهایی بخشد» 
  هدف هر دو، احیای دین و جلوگیری از انحطاط ارزشها است. 
 .مشابهت در  
  حسین(ع) بهترین یاران و فدایی او بودند. آنان از معرفت، محبت، اطاعت و تسلیم نسبت به امام خود و سبقت در اجرای خواسته ها و فرامین او برخوردارند و در عبادت، صداقت، اخلاص و شجاعت یگانه دوران بودند. 
  مهدی(ع) نیز چنین اند: «هم اطلوع له من الامة لسیدها ؛آنها مطیع تر از کنیز نسبت به مولای خود هستند» 
 «کدّوان جاحدون فی طاعته، یاران مهدی(عج) در فرمانبرداری از حضرتش، بسیار کوشا و مصممند. 
 .منتظران مهدی(ع) پرورش یافتگان مکتب  
  مهدی همه عاشورایی اند و در مکتب عاشورا پرورش یافته و بالیده اند. کسانی میتوانند در رکاب مهدی (ع) باشند و امام حق را یاری رسانند که در مکتب«عاشورا» آبدیده شده و معیار جنگ و صلح را از او آموخته باشند که حسین(ع) خود معیار سلم و حرب و تولّا و تبرّا است. 
  انتظار شماره  

ارسال پست

بازگشت به “صاحب الزمان (عجّل الله تعالي فرجه الشّریف)”