محوریت حضرت فاطمه (س)
فاطمه (س) در جهان آفرینش و در دنیاى اسلام مىتواند محورى به حساب آید كه گردش بسیارى از پدیدهها و چرخش آنها بدور او باشد. روایات بسیارى بنقل از مورخان شیعه و اهل سنت در دست است كه او را مورد عنایت خداوند در امر آفرینش خواندهاند و حتى متذكر شدهاند كه اگر فاطمه (س) نبود آفرینش جهان نبود
در دنیاى اسلام او محور اسلام است، محور رسالت است، محور امامت و خلافت منصوص است.وعده الطاف حق در حفظ و تداوم آئین محمدى (ص) به وسیله او محقق شده و اسلام و قرآن به بركت حضور ذریه طیبه او از مهجوریت بدر آمده است
او محور اهلبیت است و محور اصحاب كسا، تداوم بخش نسل پیامبر است و محور سادات. در جریان مباهله او مصداق نساء ناست و الگوى همه نیك زنانى كه تا قیام قیامت بر تارك تاریخ بشریت مىدرخشند واسلام بوسیله آنان مىتواند امروز هم مباهله كند و حقانیت این آئین را به اثبات برساند
مهدى امت كه چشم جهانى منتظر اوست از نسل فاطمه (س) است و فرزند اوست و جهان آشفته را فرزندش تحت سلطه اسلام در مىآورد و پرچم توحید را او بر جهان مىافرازد. پس فاطمه (س) مادر اسلام است و مادر قرآن، ام ابیها بوده و ام الاسلام هم مىتواند به حساب آید
محوریت حضرت فاطمه (س)
مدیر انجمن: شورای نظارت
-
- پست: 2025
- تاریخ عضویت: دوشنبه ۲ شهریور ۱۳۸۸, ۲:۲۳ ب.ظ
- محل اقامت: آذربایجان
- سپاسهای ارسالی: 2903 بار
- سپاسهای دریافتی: 3754 بار
-
- پست: 2025
- تاریخ عضویت: دوشنبه ۲ شهریور ۱۳۸۸, ۲:۲۳ ب.ظ
- محل اقامت: آذربایجان
- سپاسهای ارسالی: 2903 بار
- سپاسهای دریافتی: 3754 بار
Re: محوریت حضرت فاطمه (س)
فاطمه (س) محور خلقت
اگر به حدیث لولاك لما خلقت الا فلاك كه در شأن پیامبر اسلام است اتكا شود، باید فاطمه را محور آفرینش دانست از آن بابت كه بدون وجود او نسل پیامبر منقطع بود وتداوم بخشى اسلام تا قیام قیامت كه توسط نسل فاطمه (س) است على الظاهر بىاثر مىماند.
در قوس صعودى و نزولى، در سیركمالى وجود فاطمه (س) منشأ فیض و منبع آثار انوار عالیه بحساب مىآید و اگر رسول خدا را اصل اصیل آفرینش بحساب آوریم و اگر او را علت غائى خلقت بدانیم طبیعى است كه محور همه این سیرها و رشد فاطمه (س) خواهد بود .
فاطمه (س) واسطه نبوت و امامت است و تكامل خلقت در سایه تبیین رسالت است و ائمه مبین قرآن و رسالت و همه از نسل فاطمه (س). پس فاطمه (س) مصدر ائمه است و تداوم بخش دعوت محمد (ص) آیا جز این است كه 11 ذریه پاك بعنوان خلیفه راستین پیامبر از نسل فاطمهاند؟
اگر به حدیث لولاك لما خلقت الا فلاك كه در شأن پیامبر اسلام است اتكا شود، باید فاطمه را محور آفرینش دانست از آن بابت كه بدون وجود او نسل پیامبر منقطع بود وتداوم بخشى اسلام تا قیام قیامت كه توسط نسل فاطمه (س) است على الظاهر بىاثر مىماند.
در قوس صعودى و نزولى، در سیركمالى وجود فاطمه (س) منشأ فیض و منبع آثار انوار عالیه بحساب مىآید و اگر رسول خدا را اصل اصیل آفرینش بحساب آوریم و اگر او را علت غائى خلقت بدانیم طبیعى است كه محور همه این سیرها و رشد فاطمه (س) خواهد بود .
فاطمه (س) واسطه نبوت و امامت است و تكامل خلقت در سایه تبیین رسالت است و ائمه مبین قرآن و رسالت و همه از نسل فاطمه (س). پس فاطمه (س) مصدر ائمه است و تداوم بخش دعوت محمد (ص) آیا جز این است كه 11 ذریه پاك بعنوان خلیفه راستین پیامبر از نسل فاطمهاند؟
-
- پست: 2025
- تاریخ عضویت: دوشنبه ۲ شهریور ۱۳۸۸, ۲:۲۳ ب.ظ
- محل اقامت: آذربایجان
- سپاسهای ارسالی: 2903 بار
- سپاسهای دریافتی: 3754 بار
Re: محوریت حضرت فاطمه (س)
محور رسالت
فاطمه (س) محور رسالت است. پیامبر او را جدّاً گرامى مىداشت و محبت او به دخترش بیش از حد محبت عادى پدرى به دخترش بود. شرایطى در فاطمه (س) بود كه براساس آن او ركن مهم پیشرفت اسلام بحساب مىآمد. هم در دوران حیات پیامبر، هم در عصر پس از وفاتش نقشهاى مهم و اساسى را در زندگى ایفا كرد.
او پس از وفات رسول خدا (ص)، رسالت را زنده نگه داشت. همتاى على در مبارزه حق طلبانه بنفع اسلام بود. و هم او زمینه ساز شرایطى شد كه مقدمتاً به صلح حسن و نهایتاً به شهادت حسین منجر گردید بار رسالت كربلا در واقع به دوش فاطمه بود و حاملان پیام شهادت دختران فاطمهاند
پیامبر در شب عروسى فاطمه (س) فرموده بود: پروردگارا این دو محبوبترین آفریدگان تو نزد منند. پس دوست بدار آنها را، و نسل شان را مبارك گردان و در تداوم بدار نسل و تبارشان را و از جانب خود آنها را نگهدارى بنما... بدین سان فاطمه (س) وزنهاى گرانقدر براى اسلام و محور استمرار هدف عالیه اسلام است
فاطمه (س) محور رسالت است. پیامبر او را جدّاً گرامى مىداشت و محبت او به دخترش بیش از حد محبت عادى پدرى به دخترش بود. شرایطى در فاطمه (س) بود كه براساس آن او ركن مهم پیشرفت اسلام بحساب مىآمد. هم در دوران حیات پیامبر، هم در عصر پس از وفاتش نقشهاى مهم و اساسى را در زندگى ایفا كرد.
او پس از وفات رسول خدا (ص)، رسالت را زنده نگه داشت. همتاى على در مبارزه حق طلبانه بنفع اسلام بود. و هم او زمینه ساز شرایطى شد كه مقدمتاً به صلح حسن و نهایتاً به شهادت حسین منجر گردید بار رسالت كربلا در واقع به دوش فاطمه بود و حاملان پیام شهادت دختران فاطمهاند
پیامبر در شب عروسى فاطمه (س) فرموده بود: پروردگارا این دو محبوبترین آفریدگان تو نزد منند. پس دوست بدار آنها را، و نسل شان را مبارك گردان و در تداوم بدار نسل و تبارشان را و از جانب خود آنها را نگهدارى بنما... بدین سان فاطمه (س) وزنهاى گرانقدر براى اسلام و محور استمرار هدف عالیه اسلام است
-
- پست: 2025
- تاریخ عضویت: دوشنبه ۲ شهریور ۱۳۸۸, ۲:۲۳ ب.ظ
- محل اقامت: آذربایجان
- سپاسهای ارسالی: 2903 بار
- سپاسهای دریافتی: 3754 بار
Re: محوریت حضرت فاطمه (س)
محور عصمت
فاطمه (س) محور عصمت است. معصومان اسلام در عصر او پیامبر است كه پدر اوست، على است كه همسر اوست حسن و حسیناند كه دو فرزند او هستند و او هم چون قطبى است كه عصمتها به دور او مىگردند و از طریق او به نسل بعد سرایت مىكنند.
بدین سان فاطمه (س) محور تداوم عصمت است. گردش چرخ امامت و ولایت به نیرو بخشى فاطمه(س) وصل است و تربیت معصومان و شهادت آموزى و زندگى سازى، و هدایت آموزىهاى بعدى هم در محور او دور مىزنند. ابواب علیم الهى از دریچه فاطمه (س) گشوده مىشود واقتداى مردم به راه خداوند از بركت اوست. جابر عبدالله انصارى از قول پیامبر چنین نقل مىكند:
- ان اله جعل علیا زوجته و ابناءه حجج الله على خلقه خداوند على و همسر او و فرزندان او را حجتهاى خدا بر خلقش قرار داد
- و هم ابواب العلم فى امتى - آنان دروازههاى علم در امت منند.
- من اهتدى بهم هدى الى صراط مستقیم آن كس كه بوسیله آنها ره یابد به صراط مستقیم هدایت گردد
فاطمه (س) محور عصمت است. معصومان اسلام در عصر او پیامبر است كه پدر اوست، على است كه همسر اوست حسن و حسیناند كه دو فرزند او هستند و او هم چون قطبى است كه عصمتها به دور او مىگردند و از طریق او به نسل بعد سرایت مىكنند.
بدین سان فاطمه (س) محور تداوم عصمت است. گردش چرخ امامت و ولایت به نیرو بخشى فاطمه(س) وصل است و تربیت معصومان و شهادت آموزى و زندگى سازى، و هدایت آموزىهاى بعدى هم در محور او دور مىزنند. ابواب علیم الهى از دریچه فاطمه (س) گشوده مىشود واقتداى مردم به راه خداوند از بركت اوست. جابر عبدالله انصارى از قول پیامبر چنین نقل مىكند:
- ان اله جعل علیا زوجته و ابناءه حجج الله على خلقه خداوند على و همسر او و فرزندان او را حجتهاى خدا بر خلقش قرار داد
- و هم ابواب العلم فى امتى - آنان دروازههاى علم در امت منند.
- من اهتدى بهم هدى الى صراط مستقیم آن كس كه بوسیله آنها ره یابد به صراط مستقیم هدایت گردد
-
- پست: 2025
- تاریخ عضویت: دوشنبه ۲ شهریور ۱۳۸۸, ۲:۲۳ ب.ظ
- محل اقامت: آذربایجان
- سپاسهای ارسالی: 2903 بار
- سپاسهای دریافتی: 3754 بار
Re: محوریت حضرت فاطمه (س)
محور اهل كسا
داستان كسا بدینگونه است كه روزى رسول خدا (ص) على، فاطمه، حسنین (ع) را در زیر عبائى كه خود هم در آن بود گرد آورد. و آیه تطهیر را در شأن آنان خواند كه انما یرید الله لیذهب عنكم الرجس اهل البیت و یطهركم تطهیراً و دعا كرد وفرمود خداوندا اینان اهلبیت و آل محمدند درود و بركات خود را بر اینان قرار داده كه تو ستوده و الا مقامى. این حدیث كه شأن خاندان پیامبر، فاطمه زهرا (س)، على و حسنین را نشان مىدهد از طرق مختلفى از شیعه و اهل سنت نقل شده است بنابر آنچه صاحب كتاب فاطمه الزهرا ء ذكر كردهاست نویسندگان حدیث كسا بخط خود عبارتند از شیخ عبداله بحرانى در كتاب العوالم العلوم، كه در آن خط بیش از 20 تن از علماى بزرگ مثل شهید ثانى، علامه حلى، فخر المحققین، ابن شهر آشوب و دیگر افراد مورد وثوق گردآورى شده است
این حدیث با 29 سلسله سند به جابربن عبداله انصار مىرسد و افرادى چون علامه حلى، طبرسى، شیخ طوسى، شیخ مفید و امثالهم بر آن صحه گذاردهاند كه صدق و اتقان سخن شان جاى بحث و وسوسهاى نیست و جز اعتماد بر آن گزیرى نتواند بود
- طبرى در تفسیر الجامع البیان از 25 طریق، سیوطى در تفسیر درالمنثور از 20 طریق درباره این حدیث بحث كردهاند
- و بنابر آنچه علامه سید شهاب الدین تبریزى تحقیق كرده حدیث كسا داراى سندى است كه او آنرا بدست آورده و در رسالهاى كوچك به زبان فارسى آن را نگاشته است
داستان كسا بدینگونه است كه روزى رسول خدا (ص) على، فاطمه، حسنین (ع) را در زیر عبائى كه خود هم در آن بود گرد آورد. و آیه تطهیر را در شأن آنان خواند كه انما یرید الله لیذهب عنكم الرجس اهل البیت و یطهركم تطهیراً و دعا كرد وفرمود خداوندا اینان اهلبیت و آل محمدند درود و بركات خود را بر اینان قرار داده كه تو ستوده و الا مقامى. این حدیث كه شأن خاندان پیامبر، فاطمه زهرا (س)، على و حسنین را نشان مىدهد از طرق مختلفى از شیعه و اهل سنت نقل شده است بنابر آنچه صاحب كتاب فاطمه الزهرا ء ذكر كردهاست نویسندگان حدیث كسا بخط خود عبارتند از شیخ عبداله بحرانى در كتاب العوالم العلوم، كه در آن خط بیش از 20 تن از علماى بزرگ مثل شهید ثانى، علامه حلى، فخر المحققین، ابن شهر آشوب و دیگر افراد مورد وثوق گردآورى شده است
این حدیث با 29 سلسله سند به جابربن عبداله انصار مىرسد و افرادى چون علامه حلى، طبرسى، شیخ طوسى، شیخ مفید و امثالهم بر آن صحه گذاردهاند كه صدق و اتقان سخن شان جاى بحث و وسوسهاى نیست و جز اعتماد بر آن گزیرى نتواند بود
- طبرى در تفسیر الجامع البیان از 25 طریق، سیوطى در تفسیر درالمنثور از 20 طریق درباره این حدیث بحث كردهاند
- و بنابر آنچه علامه سید شهاب الدین تبریزى تحقیق كرده حدیث كسا داراى سندى است كه او آنرا بدست آورده و در رسالهاى كوچك به زبان فارسى آن را نگاشته است
-
- پست: 2025
- تاریخ عضویت: دوشنبه ۲ شهریور ۱۳۸۸, ۲:۲۳ ب.ظ
- محل اقامت: آذربایجان
- سپاسهای ارسالی: 2903 بار
- سپاسهای دریافتی: 3754 بار
Re: محوریت حضرت فاطمه (س)
اهمیت حدیث و محوریت فاطمه
خداوند خواست حقیقت نورانى و ملكوتى اهلبیت را در حدیث آشكار سازد و آنان را اشرف مخلوقات معرفى كند، و افضل موجودات، اینان اهلبیت پیامبر (ص) معرفى شدند و جان او، در زیر آن عباى كوچك و محدود جهانى گرد آمده بودند (لیس على اللّه بمستنكر - ان یجمع العالم فى واحد) و و رسول خدا در محوریت و ارزش آنان از سوگندهاى غلیظ استفاده كرده بود
در كسا فاطمه (س) محور و اول و آخر آنها بود - معرفى جبرئیل از اهل كسا هم همین نكته را نشان مىدهد جبرئیل در معرفى آنها به اهل آسمان و فرشتگان عبارتى بدین شرح داشت: هم فاطمة و ابوها، و بعلها و بنوها
در این معرفى چنان است كه گوئى خداى هم دوست داشت نام فاطمه (س) مكرراً ذكر شود و ترجمه عبارت فوق چنین است
فاطمه (س) است و پدر فاطمه
فاطمه (س) است و شوهر فاطمه
فاطمه (س) است و فرزندان فاطمه (س). و محوریت تعریف روى او دور مىزند
نام پیامبر و على و فرزندان یكبار مورد اشاره قرار گرفته و نام فاطمه (س) چند بار
خداوند خواست حقیقت نورانى و ملكوتى اهلبیت را در حدیث آشكار سازد و آنان را اشرف مخلوقات معرفى كند، و افضل موجودات، اینان اهلبیت پیامبر (ص) معرفى شدند و جان او، در زیر آن عباى كوچك و محدود جهانى گرد آمده بودند (لیس على اللّه بمستنكر - ان یجمع العالم فى واحد) و و رسول خدا در محوریت و ارزش آنان از سوگندهاى غلیظ استفاده كرده بود
در كسا فاطمه (س) محور و اول و آخر آنها بود - معرفى جبرئیل از اهل كسا هم همین نكته را نشان مىدهد جبرئیل در معرفى آنها به اهل آسمان و فرشتگان عبارتى بدین شرح داشت: هم فاطمة و ابوها، و بعلها و بنوها
در این معرفى چنان است كه گوئى خداى هم دوست داشت نام فاطمه (س) مكرراً ذكر شود و ترجمه عبارت فوق چنین است
فاطمه (س) است و پدر فاطمه
فاطمه (س) است و شوهر فاطمه
فاطمه (س) است و فرزندان فاطمه (س). و محوریت تعریف روى او دور مىزند
نام پیامبر و على و فرزندان یكبار مورد اشاره قرار گرفته و نام فاطمه (س) چند بار
-
- پست: 2025
- تاریخ عضویت: دوشنبه ۲ شهریور ۱۳۸۸, ۲:۲۳ ب.ظ
- محل اقامت: آذربایجان
- سپاسهای ارسالی: 2903 بار
- سپاسهای دریافتی: 3754 بار
Re: محوریت حضرت فاطمه (س)
محور مباهله
مسیحیان نجران درباره حقانیت اسلام با پیامبر به بحث و جدال پرداختند و نتوانستند حقانیت اسلام را بپذیرند و یاخود را قانع كنند بر این مقرر شد كه خاندان و عزیزان خود را در مجلسى گرد آورند و به نفرین گروهى كه ناحق است بپردازند. دعوت پیامبر چنین بود
و قل تعالوا، ندع ابنائنا و ابنائكم - و نسائنا و نسائكم - و انفسنا و انفسكم ثم نبهتل فنجعل لعنة الله على الكاذبین
پیامبر براى حضور در آن مجلس على و فاطمه و حسنین (ع) را بهمراه خود برگزید و در این آیه فاطمه
از جهتى مصداق فرزند پیامبر است ابنائنا
از دیدى مصداق نسائنا است و تنها زنى است كه در جریان مباهله حاضر شده
و از دید سوم مصداق انفسنا و نفس و جان پیامبر است
در مورد گزینش پیامبر این عده را حدیثى بدینگونه داریم از رسول خدا
:
لو علم الله تعالى ان فى الارض عباداً اكرم من على و فاطمه و الحسن و الحسین لامرنى ان اباهل بهم ولكن امرنى بالمباهله على هؤلاء و هم افضل الخلق
اگر خداى تبارك و تعالى در روى زمین بندگانى گرامیتر از على و فاطمه و حسن و حسین (ع) سراغ مىداشت به من دستور مىداد كه با آنها به مباهله بپردازم ولى او مرا به مباهله فرمان داد بهمراهى این گروه و اینان برترین آفریدگان خدایند
کتاب در مكتب فاطمه
دكتر على قائمى
مسیحیان نجران درباره حقانیت اسلام با پیامبر به بحث و جدال پرداختند و نتوانستند حقانیت اسلام را بپذیرند و یاخود را قانع كنند بر این مقرر شد كه خاندان و عزیزان خود را در مجلسى گرد آورند و به نفرین گروهى كه ناحق است بپردازند. دعوت پیامبر چنین بود
و قل تعالوا، ندع ابنائنا و ابنائكم - و نسائنا و نسائكم - و انفسنا و انفسكم ثم نبهتل فنجعل لعنة الله على الكاذبین
پیامبر براى حضور در آن مجلس على و فاطمه و حسنین (ع) را بهمراه خود برگزید و در این آیه فاطمه
از جهتى مصداق فرزند پیامبر است ابنائنا
از دیدى مصداق نسائنا است و تنها زنى است كه در جریان مباهله حاضر شده
و از دید سوم مصداق انفسنا و نفس و جان پیامبر است
در مورد گزینش پیامبر این عده را حدیثى بدینگونه داریم از رسول خدا
:
لو علم الله تعالى ان فى الارض عباداً اكرم من على و فاطمه و الحسن و الحسین لامرنى ان اباهل بهم ولكن امرنى بالمباهله على هؤلاء و هم افضل الخلق
اگر خداى تبارك و تعالى در روى زمین بندگانى گرامیتر از على و فاطمه و حسن و حسین (ع) سراغ مىداشت به من دستور مىداد كه با آنها به مباهله بپردازم ولى او مرا به مباهله فرمان داد بهمراهى این گروه و اینان برترین آفریدگان خدایند
کتاب در مكتب فاطمه
دكتر على قائمى