نجاتاز شقاوت : تسبيح حضرت زهرا عليهاالسلام از آثار و بركات بسيارى برخورداراست كه از جملهى آنها نجات يافتن از شقاوت و بدبختى است.
هر انسانىبه تناسب بينش و نگرشى كه به جهان هستى وجود پرآشوب خود دارد به دنبالخوشبختى است، و به عبارتى ديگر يكى از مهمترين مسائلى كه همهى انسانها راآگاه يا ناآگاه به خود مشغول داشته است به طورى كه كارهاى زندگى وبرنامههايشان را در جهت وصول به آن پىريزى مىكنند، مسئلهى رسيدن بهسعادت و گريزانى از شقاوت است. منتهى از آنجايى كه انسان اختيار دارد، راهخودش را بايد آزادانه انتخاب كند. لذا انسان بعد از اينكه راه برايشنمايان شد، گاهى حسن انتخاب به خرج مىدهد و سبيل هدايت مىپيمايد، و گاهىسوء انتخاب به خرج داده و سبيل ضلالت و گمراهى پيش مىگيرد. و اين مسئلهشقاوت و سوء عاقبت مسئلهاى است كه همهى آنان كه به خود آمدهاند، از آنمىترسند و آنها كه بصيرت ندارند و در خواب غفلت عمر مىگذرانند از آن نيزبه غفلت به سر مىبرند. لذا آن دسته كه داراى بصيرت هستند، به لحاظ خوف ازشقاوت هميشه دست به دعا و ذكر بلند مىكنند و با تضرع و اصرار از خداىخويش طلب دورى از شقاوت و وصول به سعادت مىنمايند.
مداومت بر تسبيحفاطمه زهرا عليهاالسلام، موجب محفوظ ماندن از شقاوت و بدبختى است. از اينرو شايسته نيست كه از بركات و آثار آن غفلت نموده و در انجام آن كوتاهى وسستى نمائيم. امام صادق عليهالسلام در اين رابطه مىفرمايد:
«يا اباهارون، انا نأمر صبياننا بتسبيح فاطمة عليهاالسلام كما نأمرهم بالصلاة، فألزمه، فانه لم يلزمه عبد فشقى». (1)
اىاباهارون! ما بچههاى خود را همانطور كه به نماز امر مىكنيم به تسبيححضرت فاطمه عليهاالسلام نيز امر مىكنيم. تو نيز بر آن مداومت كن، زيراهرگز به شقاوت نيفتاده است بندهاى كه بر آن مداومت نموده است.
و نيزاز اين حديث شريف استفاده مىشود كه شايسته است والدين محترم، تسبيح حضرتزهرا عليهاالسلام را مانند نماز به فرزندانشان تعليم كنند، باشد كه مشمولاين حديث گردند.
دورى شيطان و خشنودى خدا
شيطانهمواره دشمن ديرينهى انسان بوده و هست و هيچگاه انسان از حيلهها و خواطرشيطانى او در امان نيست. شيطان بنا بنا بر آيات الهى، دشمن قسم خوردهىانسان است تا او را به هر طريق ممكن به گمراهى بكشاند. از اين رو آدمىهميشه در معرض تهاجم شيطان و وساوس شيطانى است.
بعضى انسانها درمقابل اين تهاجم شيطانى و خواطر نفسانى هميشه در حال فرارند كه در اينصورت همواره مورد تعقيب شيطان و خواطرند، و هيچگاه خلاصى ندارند و اى بسادر آخر خسته شده و نفسزنان تسليم شوند، و عدهاى اندك در تلاشاند كه بامداومت بر ذكر و فكر و عمل، چنان رفتار كنند كه شيطان و خواطر را از خودفرارى دهند و شيطان را از خود دور كنند كه البته راهى است مشكل. كسانى كهبه اين مقام برسند داراى نفس مطمئنه خواهند شد كه ديگر دگرگونى در آن راهندارد.
وقتى انسان توانست شيطان را از خود دور و طرد كند، و به طاعاتعمل نمايد و در كارها و اذكار و عبادتهاى خود اخلاص ورزد، رضايت خدا نيزحاصل گردد، چون شيطان و وساوس او يكى از بزرگترين موانع كسب رضايت وخشنودى حقتعالى است. آرى رضا و رضوان خداوند سبحان مطلوب سالكان و منتهاىآرزوى عارفان است.
يكى از راههايى كه مىتواند شيطان را از انسان دوركرده و موجبات رضاى الهى را فراهم آورد مداومت بر تسبيح حضرت فاطمهى زهراعليهاالسلام است.
امام باقر عليهالسلام مىفرمايد:
«من سبح تسبيح فاطمة عليهاالسلام ثم استغفر، غفر له، و هى مائة باللسان، و الف فى الميزان، و يطرد الشيطان، و يرضى الرحمان». (2)
هركستسبيح حضرت فاطمه عليهاالسلام را بجا آورد و پس از آن استغفار كند، موردمغفرت قرار مىگيرد، و آن تسبيح به زبان صداست، و در ميزان (اعمال) هزار(ثواب) دارد، و شيطان را دور كرده، و خداى رحمان را خشنود و راضىمىنمايد.
و به سند معتبر از امام صادق عليهالسلام منقول است كه چونآدمى در جاى خواب خود مىخوابد، فرشتهى بزرگوارى و شيطان متمردى به سوىاو مىآيند، پس فرشته به او مىگويد:
روز خود را به خير ختم كن و شبرا با خير افتتاح كن، و شيطان مىگويد: روز خود را با گناه ختم كن و شب رابا گناه افتتاح كن. اگر اطاعت فرشته كرد و تسبيح حضرت زهرا عليهاالسلام رادر وقت خواب خواند، فرشته آن شيطان را مىراند و از او دور مىكند، و اورا تا هنگام بيدارى محافظت مىكند، پس باز شيطان مىآيد و او را امر بهگناه مىكند و ملك او را به خير امر مىكند. اگر از فرشته اطاعت كرد وتسبيح آن حضرت را گفت آن فرشته، شيطان را از او دور مىكند و حقتعالىعبادت تمام آن شب را در نامهى عملش مىنويسد. (3)
شفاى كمشنوايى و درد جسمانى
تسبيححضرت فاطمه عليهاالسلام بنا بر شواهد روايى و تاريخى در بعضى موارد بربيماريهاى جسمى نيز مؤثر بوده و باعث درمان بيمارى گوش شده است.
يكى از ياران امام صادق عليهالسلام نزد آن حضرت آمده و از كمشنوايى گوش خود نزد آن حضرت شكايت كرد، امام عليهالسلام به او فرمود:
«عليك بتسبيح فاطمة عليهاالسلام». (4)
چه چيز مانع و جلوگير تو است و چرا غافلى از تسبيح حضرت فاطمه عليهاالسلام؟
آنمرد پرسيد: قربانت گردم، تسبيح فاطمه چيست و چگونه است؟ حضرت فرمود: سى وچهار مرتبه «اللَّهاكبر»، سى و سه مرتبه «الحمدلله» و سى و سه مرتبه«سبحاناللَّه» كه صد عدد مىشود. آن مرد گويد:
«فما فعلت ذلك الا يسرا حتى اذهب عنى ما كنت اجده». (5)
و من اين كار را در اندك زمانى انجام دادم و كمشنوايىام برطرف شد.
برائت از دوزخ و نفاق
چنانچهگفته شد بنا بر روايت امام صادق عليهالسلام، تسبيح حضرت زهرا عليهاالسلاماز جملهى ذكر كثيرى است كه خداوند در قرآن كريم ياد فرموده:
«تسبيح فاطمة الزهراء عليهاالسلام من الذكر الكثير الذى قال اللَّه عز و جل: «و اذكروا اللَّه ذكرا كثيرا».
و از طرفى رسول گرامى اسلام فرموده است:
«من اكثر ذكر اللَّه عز و جل احبه اللَّه و من ذكر اللَّه كثيرا كتبت له براءتان: براءة من النار و براءة من النفاق». (6)
هركسذكر خداى عزوجل را بسيار كند خداوند او را دوست دارد، و هر كه ذكر خدا رابسيار كند براى او دو برائت (منشور آزادى) نوشته شود: يكى برائت از آتشجهنم، و ديگرى برائت از نفاق و دورويى.
لذا تسبيح صديقهى طاهره اگر با شرائطش انجام پذيرد، موجب برائت از دوزخ و نفاق مىگردد.
غفران الهى
يكىديگر از آثار تسبيح حضرت فاطمه عليهاالسلام، غفران الهى است. غفران ربوبى،همهى ذنوب و آثار سوء تيرگيهاى آنها را از ميان مىبرد، حجابها را برطرفكرده و نقائص وجودى انسان را كنار مىزند. اما متأسفانه كمتر كسى هست كهبداند غفران يعنى چه و نياز به آنچه معنايى دارد، و چگونه مىشود غفرانالهى همهى مشكلها را حل، و فاصلهها را از ميان بردارد؟ در فرق بين عفو وغفران گفته شده كه: عفو الهى، ناديده گرفتن و به حساب نياوردن لغزشها وخطاها و نقيصهها و عيبها، و محو آثار نامطلوب آنهاست. و غفران الهى عبارتاست از افاضات و رحمتهايى كه به دنبال ناديده گرفتن لغزشها و خطاها ونقيصهها، متوجهانسان مىگردد و او را تكميل مىكند و نقايص و عيوب وجودىوى را برطرف مىنمايد. غفران بعد از عفو است. عفو ناديده گرفتن بديهاست وغفران، برطرف كردن آنها از وجود سالك و تبديل آنها به خوبيها و كمالاتاست. عفو ربوبى، انسان را از سقوط و هلاكت نجات مىدهد و غفران الهى، بهسالك پر و بال عطا مىكند و بالا مبرد. لذاست كه اگر عفو و گذشت ربوبىنباشد، رهروان طريق با شكست روبرو شده و كنار زده مىشوند، و اگر غفرانربوبى نباشد، آنها از حرت و پيشرفت بازمانده و متوقف مىگردند. امام صادقعليهالسلام مىفرمايد:
«من سبح تسبيح فاطمة الزهراء عليهاالسلام قبل ان يثنى رجليه من صلاة الفريضه، غفر اللَّه له». (7)
هركستسبيح حضرت فاطمهى زهرا عليهاالسلام را قبل از اينكه وضع خود را بعد ازنمار واجب عوض كند، بجا آورد، خداى متعال او را مشمول مغفرت خودمىگرداند.
البته نبايد چنين پنداشت كه اين «تسبيح» به لحاظ اينكهظاهرى بسيار خلاصه دارد و انجام دادن آن بسيار آسان است، چگونه مىشود ازچنين آثار و بركاتى برخوردار باشد؟! آرى اين تسبيح به ظاهر بسيار خلاصهاست، اما در نزد آگاهان و عارفان آشنا، دريايى از حقايق و اسرار توحيد رادر بر دارد و نيز انجام آن به ظاهر خيلى آسان است، ولى اگر خوب بجا آوردهشود، مشكلها را آسان مىگرداند. انشاءاللَّه.
1ـ فروع كافى، كتاب الصلاة، ص 343، ح 13.
2ـ وسائل الشيعه، ج 4، ص 1023، ح 3.
3ـ شيطان دشمن ديرينهى انسان، محمد نصيرى، ص 136.
4ـ بحارالأنوار، ج 85، ص 334، ح 20.
5ـ بحارالأنوار، ج 85، ص 334، ح 21.
6ـ اصول كافى، ج 2، ص 499، ح 3.
7ـ فروع كافى، كتاب الصلاة، ص 342، ح 6.
منبع : پایگاه اهل بیت (ع)
اسرار و آثار تسبيح حضرت فاطمه زهرا (سلام علیها )
مدیر انجمن: شورای نظارت
-
- پست: 315
- تاریخ عضویت: جمعه ۲۰ دی ۱۳۸۷, ۶:۰۲ ب.ظ
- سپاسهای ارسالی: 1643 بار
- سپاسهای دریافتی: 1131 بار
Re: اسرار و آثار تسبيح حضرت فاطمه زهرا (سلام علیها )
به نام خداوند بخشنده و مهربان
1- تاريخچه تسبيحات حضرت زهرا(س)
در موضوع تسبيح حضرت زهرا(س) روايات مختلفي نقل شده است كه در مجموع مي توان اين گزينه را اختيار نمود كه حضرت زهرا(س) به حضور پدر بزرگوارش شرفياب شد و از فشار زندگي و سختي كار تقاضاي كنيز كرد رسول خدا(ص) فرمود: دخترم آيا مي خواهي بهتر از كنيز به شما بدهم؟ به روايت علي(ع) فاطمه(س) عرض كرد آري يا رسول الله(ص) بهتر از كنيز را محبت فرماييد. پيغمبر(ص) فرمود: در هر روز 33 مرتبه بگو «سبحان الله»، و 33 مرتبه بگو «الحمدلله»، و 34 مرتبه بگو «الله اكبر» كه اين صد تسبيح و صد ذكر در زبان است لكن موجب هزار پاداش در ترازوي اعمال انسان است. (بيت الاحزان، ص 63)، اي فاطمه اگر اين ذكرها را در بامداد هر روز بگويي خداوند امور و مقاصد دنيا و آخرت تو را كفايت مي كند.
2- فضيلت و ثواب تسبيحات حضرت زهرا(س)
به روايت مرحوم محدث قمي در اين زمينه روايات متعددي وجود دارد كه به اهم آنها در اينجا اشاره مي كنيم. امام باقر(ع) مي فرمايد: كه پيامبر اعظم(ص) فرمود: بعد از هر نماز واجب بهتر از تسبيح حضرت زهرا(س) چيزي را سراغ ندارم (رياحين، ج1/ ص196)
همچنين امام صادق(ع) مي فرمايد: تسبيح حضرت فاطمه زهرا عليهاسلام در تعقيب هر نمازي نزد من محبوب تر است از هزار ركعت نماز در هر روز. (محجه البيضاء، ج2، ص348). آن حضرت در جاي ديگر مي فرمايند: «ما فرزندان خود را امر مي كنيم به تسبيح فاطمه عليهاسلام، همان طوري كه آنان را به نماز، وامي داريم. پس آن را ترك مكن كه هركس بر آن مداومت نمايد بدبخت نشود.
در روايت ديگر آمده است كه منظور از ذكر كثير، كه خداوند در قرآن مجيد به آن امر فرموده است تسبيح حضرت فاطمه(س) است و هركس بعد از هر نماز بر آن مداومت نمايد به اين آيه كريمه كه خداوند فرمود: «واذكرواالله ذكرا كثيرا» خدا را بسيار ياد كنيد عمل نموده است.
در روايت ديگري از امام صادق(ع) نقل شده كه هركس بعد از نماز بدون اينكه صورت نماز را به هم بزند تسبيح حضرت زهرا(س) را بگويد، آمرزيده شود و بهشت بر او واجب گردد. همچنين در بيان جايگاه و اهميت تسبيحات حضرت زهرا(س) امام باقر(ع) مي فرمايد: اگر چيزي از تسبيح فاطمه(س) بهتر بود، حضرت رسول(ص) آن را به حضرت فاطمه(س) عطا مي فرمود.
3- كيفيت تسبيحات حضرت زهرا(س)
در بيان كيفيت ذكر تسبيح روايات مختلفي نقل شده است كه مشهورتر از همه 34بار «الله اكبر»، 33بار «الحمدلله»، و 33 بار «سبحان الله» مي باشد. كه در مجموع يكصد مرتبه گفته مي شود و در حديث است كه هركس بعد از هر نماز فريضه تسبيح حضرت فاطمه(س) را بگويد و در پايان يك مرتبه بگويد: لااله الاالله خداوند او را بيامرزد.
منبع :
[External Link Removed for Guests]
1- تاريخچه تسبيحات حضرت زهرا(س)
در موضوع تسبيح حضرت زهرا(س) روايات مختلفي نقل شده است كه در مجموع مي توان اين گزينه را اختيار نمود كه حضرت زهرا(س) به حضور پدر بزرگوارش شرفياب شد و از فشار زندگي و سختي كار تقاضاي كنيز كرد رسول خدا(ص) فرمود: دخترم آيا مي خواهي بهتر از كنيز به شما بدهم؟ به روايت علي(ع) فاطمه(س) عرض كرد آري يا رسول الله(ص) بهتر از كنيز را محبت فرماييد. پيغمبر(ص) فرمود: در هر روز 33 مرتبه بگو «سبحان الله»، و 33 مرتبه بگو «الحمدلله»، و 34 مرتبه بگو «الله اكبر» كه اين صد تسبيح و صد ذكر در زبان است لكن موجب هزار پاداش در ترازوي اعمال انسان است. (بيت الاحزان، ص 63)، اي فاطمه اگر اين ذكرها را در بامداد هر روز بگويي خداوند امور و مقاصد دنيا و آخرت تو را كفايت مي كند.
2- فضيلت و ثواب تسبيحات حضرت زهرا(س)
به روايت مرحوم محدث قمي در اين زمينه روايات متعددي وجود دارد كه به اهم آنها در اينجا اشاره مي كنيم. امام باقر(ع) مي فرمايد: كه پيامبر اعظم(ص) فرمود: بعد از هر نماز واجب بهتر از تسبيح حضرت زهرا(س) چيزي را سراغ ندارم (رياحين، ج1/ ص196)
همچنين امام صادق(ع) مي فرمايد: تسبيح حضرت فاطمه زهرا عليهاسلام در تعقيب هر نمازي نزد من محبوب تر است از هزار ركعت نماز در هر روز. (محجه البيضاء، ج2، ص348). آن حضرت در جاي ديگر مي فرمايند: «ما فرزندان خود را امر مي كنيم به تسبيح فاطمه عليهاسلام، همان طوري كه آنان را به نماز، وامي داريم. پس آن را ترك مكن كه هركس بر آن مداومت نمايد بدبخت نشود.
در روايت ديگر آمده است كه منظور از ذكر كثير، كه خداوند در قرآن مجيد به آن امر فرموده است تسبيح حضرت فاطمه(س) است و هركس بعد از هر نماز بر آن مداومت نمايد به اين آيه كريمه كه خداوند فرمود: «واذكرواالله ذكرا كثيرا» خدا را بسيار ياد كنيد عمل نموده است.
در روايت ديگري از امام صادق(ع) نقل شده كه هركس بعد از نماز بدون اينكه صورت نماز را به هم بزند تسبيح حضرت زهرا(س) را بگويد، آمرزيده شود و بهشت بر او واجب گردد. همچنين در بيان جايگاه و اهميت تسبيحات حضرت زهرا(س) امام باقر(ع) مي فرمايد: اگر چيزي از تسبيح فاطمه(س) بهتر بود، حضرت رسول(ص) آن را به حضرت فاطمه(س) عطا مي فرمود.
3- كيفيت تسبيحات حضرت زهرا(س)
در بيان كيفيت ذكر تسبيح روايات مختلفي نقل شده است كه مشهورتر از همه 34بار «الله اكبر»، 33بار «الحمدلله»، و 33 بار «سبحان الله» مي باشد. كه در مجموع يكصد مرتبه گفته مي شود و در حديث است كه هركس بعد از هر نماز فريضه تسبيح حضرت فاطمه(س) را بگويد و در پايان يك مرتبه بگويد: لااله الاالله خداوند او را بيامرزد.
منبع :
[External Link Removed for Guests]