در ميان اقوام و ملل مختلف، رسم است كه كارهاى مهم و با ارزش را به نامبزرگى از بزرگان خويش كه مورد احترام و علاقهى آنهاست، شروع مىكنند تاآن كار ميمون و مبارك گردد و به انجام رسد. البتّه آنان بر اساس اعتقاداتصحيح يا فاسد خويش عمل مىكنند. گاهى به نام بتها وطاغوتها وگاهى با نامخدا و به دست اولياى خدا، كار را شروع مىكنند. چنانكه در جنگ خندق،اوّلين كلنگ را رسول خدا صلى الله عليه وآله بر زمين زد. [6]
«بسماللَّه الرّحمن الرّحيم» سر آغاز كتاب الهى است. «بسماللَّه» نهتنها در ابتداى قرآن، بلكه در آغاز تمام كتابهاى آسمانى بوده است. در سرلوحهى كار و عمل همهى انبيا «بسماللَّه» قرار داشت. وقتى كشتى حضرت نوحدر ميان امواج طوفان به راه افتاد، نوح عليه السلام به ياران خود گفت:سوار شويد كه «بسماللَّه مجريها و مرسيها» [7]يعنى حركت و توقّف اين كشتى با نام خداست. حضرت سليمان عليه السلام نيزوقتى ملكه سبا را به ايمان فراخواند، دعوتنامه خود را با جملهى«بسماللَّه الرّحمن الرّحيم» [8]آغاز نمود.
حضرت على عليه السلام فرمود: «بسماللَّه»، مايه بركت كارها و ترك آن موجبنافرجامى است. همچنين آن حضرت به شخصى كه جملهى «بسماللَّه» را مىنوشت،فرمود: «جَوِّدها» آنرا نيكو بنويس. [9]
بر زبان آوردن «بسماللَّه» در شروع هر كارى سفارش شده است؛ در خوردن وخوابيدن ونوشتن، سوارشدن بر مركب ومسافرت وبسيارى كارهاى ديگر. حتّى اگرحيوانى بدون نام خدا ذبح شود، مصرف گوشت آن حرام است و اين رمز آن است كهخوراك انسانهاى هدفدار و موحّد نيز بايد جهت الهى داشته باشد.
در حديث مىخوانيم: «بسماللَّه» را فراموش نكن، حتّى در نوشتن يك بيتشعر. و رواياتى در پاداش كسى كه اوّلين بار «بسماللَّه» را به كودك يادبدهد، وارد شده است. [10]
سؤال: چرا در شروع هر كارى «بسماللَّه» سفارش شده است؟
پاسخ: «بسماللَّه» آرم ونشانهى مسلمانى است وبايد همه كارهاى او رنگالهى داشته باشد. همانگونه كه محصولات و كالاهاى ساخت يك كارخانه، آرم وعلامت آن كارخانه را دارد؛ خواه به صورت جزيى باشد يا كلّى. مثلاً يككارخانه چينى سازى، علامت خود را روى تمام ظروف مىزند، خواه ظرفهاى بزرگباشد يا ظرفهاى كوچك. يا اينكه پرچم هر كشورى هم بر فراز ادارات و مدارسو پادگانهاى آن كشور است و هم بر فراز كشتىهاى آن كشور در درياها، و همبر روى ميز ادارى كارمندان.
سؤال: آيا «بسماللَّه الرّحمن الرّحيم» آيهاى مستقل است؟
پاسخ: به اعتقاد اهلبيت رسول اللّه عليهم السلام كه صد سال سابقه بر سايررهبران فقهى مذاهب دارند و در راه خدا به شهادت رسيده و در قرآن نيز عصمتو پاكى آنها به صراحت بيان شده است، آيه «بسماللَّه الرّحمن الرّحيم»آيهاى مستقل و جزء قرآن است. فخر رازى در تفسير خويش شانزده دليل آوردهكه «بسماللَّه» جزء سوره است. آلوسى نيز همين اعتقاد را دارد. در مسنداحمد نيز «بسماللَّه» جزء سوره شمرده شده است. [11]برخى از افراد كه بسماللَّه را جزء سوره ندانسته و يا در نماز آن را ترككردهاند، مورد اعتراض واقع شدهاند. در مستدرك حاكم آمده است: روزىمعاويه در نماز بسماللَّه نگفت، مردم به او اعتراض نمودند كه «أسرقت أمنَيستَ»، آيه را دزديدى يا فراموش كردى؟! [12]
امامان معصوم عليهم السلام اصرار داشتند كه در نماز، بسماللَّه را بلندبگويند. امام باقر عليه السلام در مورد كسانى كه «بسماللَّه» را در نمازنمىخواندند و يا جزء سوره نمىشمردند، مىفرمود: «سَرقوا اكرم آية» [13] بهترين آيه قرآن را به سرقت بردند. در سنن بيهقى در ضمن حديثى آمده است: چرا بعضى »بسماللَّه« را جزء سوره قرار ندادهاند! [14 + +
شهيد مطهّرى قدس سره در تفسير سوره حمد، ابن عباس، عاصم، كسايى، ابنعمر،ابنزبير، عطاء، طاووس، فخررازى وسيوطى را از جمله كسانى معرّفى مىكند كهبسم اللَّه را جزء سوره مىدانستند.
در تفسير قرطبى از امام صادق عليه السلام نقل شده است: «بسماللَّه» تاجسورههاست. تنها در آغاز سوره برائت (سوره توبه) بسماللَّه نيامده و اينبه فرموده حضرت على عليه السلام به خاطر آن است كه «بسماللَّه» كلمه امانو رحمت است، واعلام برائت از كفّار و مشركين، با اظهار محبّت ورحمت سازگارنيست. [15]
سيماى «بسم اللّه»
1- «بسماللَّه» نشانگر رنگ وصبغهى الهى وبيانگر جهتگيرى توحيدى ماست. [16]
2- «بسماللَّه» رمز توحيد است وذكر نام ديگران به جاى آن رمز كفر، و قرينكردن نام خدا بانام ديگران، نشانهى شرك. نه در كنار نام خدا، نام ديگرىرا ببريم ونه به جاى نام او. [17]
3- «بسماللَّه» رمز بقا ودوام است. زيرا هرچه رنگ خدايى نداشته باشد، فانى است. [18]
4- «بسماللَّه» رمز عشق به خدا وتوكّل به اوست. به كسى كه رحمن و رحيماست عشق مىورزيم و كارمان را با توكّل به او آغاز مىكنيم، كه بردن ناماو سبب جلب رحمت است.
5 - «بسماللَّه» رمز خروج از تكبّر و اظهار عجز به درگاه الهى است.
6- «بسماللَّه» گام اوّل در مسير بندگى و عبوديّت است.
7- «بسماللَّه» مايهى فرار شيطان است. كسى كه خدا را همراه داشت، شيطان در او مؤثّر نمىافتد.
8 - «بسماللَّه» عامل قداست يافتن كارها و بيمه كردن آنهاست.
9- «بسماللَّه» ذكر خداست، يعنى كه خدايا من تو را فراموش نكردهام.
10- «بسماللَّه» بيانگر انگيزه ماست، يعنى خدايا هدفم تو هستى نه مردم، نه طاغوتها ونه جلوهها و نه هوسها.
11- امام رضا عليه السلام فرمود: «بسماللَّه» به اسم اعظم الهى، از سياهى چشم به سفيدى آن نزديكتر است. [19]
6) بحار، ج20 ص 218.
7) هود، 41.
8) نمل، 30.
9) كنزالعمّال، ح 29558.
10) تفسيربرهان، ج1، ص43.
11) مسند احمد، ج3، ص 177 و ج4، ص 85.
12) مستدرك، ج3، ص233.
13) بحار، ج 85، ص 20.
14) سنن بيهقى، ج2، ص50.
15) تفسير مجمعالبيان و فخررازى.
16) امام رضا عليه السلام مىفرمايد: بسماللَّه يعنى نشان بندگى خدا را بر خود مىنهم. تفسير نورالثقلين.
17) نه فقط ذات او، بلكه نام او نيز از هر شريكى منزّه است؛ »سبّح اسمربّك الاعلى« حتّى شروع كردن كار به نام خدا و محمد صلى الله عليه وآلهممنوع است. اثباتالهداة، ج7، ص482.
18) كلّ شىء هالك الاّ وجهه« قصص، 88.
19) تفسير راهنما.
تفسیر بِسْمِ اللَّه الْرَّحْمَنِ الْرَّحِيمِ
مدیر انجمن: شورای نظارت
ارسال پست
تعداد پست ها:1
• صفحه 1 از 1
ارسال پست
تعداد پست ها:1
• صفحه 1 از 1
پرش به
- بخش داخلی
- ↲ قوانين و اخبار سايت
- ↲ سوال ، پيشنهاد و انتقادها
- ↲ سرویس میزبانی وب - ETEGHADAT Web Hosting
- گنجینه ثـقلیـن
- ↲ قرآن مجید
- ↲ متن و ترجمه قرآن کریم
- ↲ تفسیر
- ↲ علوم قرآنی
- ↲ اهل بيت (عليهم السلام)
- ↲ پيامبر اکرم (صلّي الله علیه و آله و سلّم)
- ↲ اميرالمومنين علي (علیه السّلام)
- ↲ فاطمة الزهراء (سلام الله علیها)
- ↲ امام حسن مجتبی (علیه السّلام)
- ↲ امام حسین (علیه السّلام)
- ↲ امام زین العابدین (علیه السّلام)
- ↲ امام محمد باقر (علیه السّلام)
- ↲ امام جعفر صادق (علیه السّلام)
- ↲ امام موسي کاظم (علیه السّلام)
- ↲ امام رضا (علیه السّلام)
- ↲ امام جواد (علیه السّلام)
- ↲ امام هادی (علیه السّلام)
- ↲ امام حسن عسکری (علیه السّلام)
- ↲ صاحب الزمان (عجّل الله تعالي فرجه الشّریف)
- ↲ حديث
- ↲ نهج البلاغه
- ↲ صحیفه سجادیه
- ↲ خطابه غدیر
- ↲ ادعيه و زيارات
- ↲ علوم حدیث
- اصـول ديــن
- ↲ خدا شناسی
- ↲ عدل
- ↲ پیغمبر شناسی
- ↲ امام شناسی
- ↲ مهدویت (عج)
- ↲ معاد
- فـروع ديـن
- ↲ احکام عبادات
- ↲ نماز
- ↲ روزه
- ↲ حج
- ↲ احکام معاملات
- ↲ ساير احکام
- اديـان و مـذاهب
- ↲ اسلام
- ↲ ره یافتگان
- ↲ نقد سایر اندیشه ها
- ↲ وهابیت
- ↲ بهائیت
- ↲ مسیحیت
- ↲ یهودیت
- ↲ زرتشت
- ↲ شیطان پرستی
- ↲ صوفیه
- سایر مباحث تخصصی
- ↲ اخـلاق
- ↲ آداب
- ↲ مهارت های زندگی
- ↲ زن و خانواده
- ↲ ازدواج و زناشویی
- ↲ کودکان و نوجوانان
- ↲ جوانان
- ↲ تاريخ
- ↲ شخصيت ها
- ↲ اخیار
- ↲ اشرار
- ↲ کتابخانه
- ↲ کتاب مخصوص ویندوز
- ↲ کتاب مخصوص موبایل
- ↲ کتابشناسي
- ↲ بخش ادبي
- ↲ شعر
- ↲ داستان
- ↲ قطعه ادبي
- ↲ نکته ها و لطایف
- ↲ پرسش و پاسخ
- بخش عمومی
- ↲ مناسبت و یادواره
- ↲ ماه مبارک رمضان
- ↲ اخبار مذهبي
- ↲ فعالیتهای جمعی
- ↲ نمایشگاه اعتقادات
- ↲ دیگر گفتگو ها
- صوت
- ↲ تلاوت
- ↲ دعا و زیارت
- ↲ مداحی و روضه
- ↲ مناسبت ها
- ↲ مولودی و همخوانی
- ↲ جلسات سخنرانی
- ↲ قصه
- ↲ دیگر نواها
- ↲ معرفی و بررسی آثار صوتی تصویری
- تصویر
- ↲ فیلم
- ↲ فلش
- ↲ اماکن مذهبی
- ↲ دیگر تصاویر
- ↲ گرافیک مذهبی
- ↲ آموزش و سوالات
- ↲ پشت زمینه
- ↲ طرح و ایده
- چندرسانه ای
- ↲ همراه مذهبی
- ↲ نرم افزارهای اسلامی
- ↲ معرفی پايگاه ها