زنان بد برای مردان بد و زنان خوب برای مردان خوب

مدیر انجمن: شورای نظارت

ارسال پست
Senior Member
Senior Member
پست: 175
تاریخ عضویت: چهارشنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۸۸, ۵:۵۶ ب.ظ
محل اقامت: قم
سپاس‌های ارسالی: 102 بار
سپاس‌های دریافتی: 283 بار
تماس:

زنان بد برای مردان بد و زنان خوب برای مردان خوب

پست توسط Hamed_53 »

  این که در قرآن آمده: «زنان بد برای مردان بد و زنان خوب برای مردان خوب»(1) چرا زنان بد نصیب امام حسن(ع) و امام جواد(ع) شدند


نخست باید دید که «خبیث» و «طیّب» به چه معنا است. در این باره ممکن است گفته شود:
1ـ خبیث کسی است که از او تهمت، افترا و دروغی که به افراد آلوده و ناپاک تعلق دارد پدید آید و طیب بر عکس آن است.
2ـ خبیث کسی است که به سیئات و مطلق اعمال بد و کارهای ناپسندی که برنامه مردان و زنان ناپاک است رو آورد و طیب بر عکس آن باشد.
3ـ خبیث اشاره به زنان و مردان آلوده دامن است(2).
مفسران با توجه به قرائن، معنای سوم را می‌پذیرند. در این باره علامهطباطبایی می‌نویسد: آیه «اُولئِکَ مُبَرَّؤُنَ مِمَّا یَقُولُونَ؛ زنان ومردان پاک دامن از نسبت‌های ناروایی که به آنان داده می‌شود منزّه وپاک‌اند» دلیل بر آن است که منظور از خبیث و طیّب، مردان و زنان آلوده وپاک است و آیه متصل به آیات «افک» است و در سیاق نیز با آن آیات مشترکمی‌باشد.(3)
از امام باقر و امام صادق(ع) نقل شده که این آیه همانند آیه «اَلزَّانِیلا یَنْکِحُ إِلاَّ زانیةً أوْ مُشْرِکَةً» می‌باشد، زیرا گروهی بودند کهتصمیم گرفتند با زنان آلوده ازدواج کنند، خداوند آنان را از این کار نهیکرد، و این عمل را ناپسند شمرد(4).
آیه 26 سوره «نور» بیانگر سنخیت و همگونی است، هر چند که با توجّه بهموضوع بحث، همگونی در پاکی یا آلودگی جنسی را بیان می‌کند. از طرفی در طولتاریخ یا در محیط زندگی خود گاهی مواردی را می‌بینیم که با این قانونهماهنگ نیست، چنان که در قرآن آمده است همسران نوح و لوط زنان بدی بودند وبه آنان خیانت کردند(5)، یا همسر فرعون از زنان با ایمان و پاکدامنبود(6)، همین مسئله در مورد همسران پیشوایان بزرگ اسلام مثل امام حسن(ع)نیز به وجود آمده است. بنابر این همان طوری که در تفسیر آیه آمد، منظوراصلی از خباثت، آلودگی به اعمال منافی عفت است و هیچ یک از همسرانپیامبران و امامان، انحراف نداشتند و منظور از خباثت در داستان نوح و لوط،جاسوسی همسران به نفع کافران است، نه انحراف جنسی.



پی‌نوشت‌ها:
1ـ نور (24) آیه 26.
2ـ تفسیر نمونه، ج 14، ص 422.
3ـ المیزان، ج 15، ص 95.
4ـ مجمع البیان، 5 جلدی، مجلد 8 ـ‌ 7، ص 213.
5ـ سوره تحریم (66) آیه 10.
6ـ همان، آیه 11.




 
 

چون گفتی بنده ای به بندگی اش پایبند و چون خواندی به خداوندی اش به احکامش محکم...

[External Link Removed for Guests]
[External Link Removed for Guests]
[External Link Removed for Guests] 
ارسال پست

بازگشت به “تفسیر”