آيا اين حديث معتبر است؟

مدیر انجمن: شورای نظارت

قفل شده
Iron
Iron
پست: 378
تاریخ عضویت: جمعه ۱ بهمن ۱۳۸۹, ۴:۴۳ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 906 بار
سپاس‌های دریافتی: 413 بار

آيا اين حديث معتبر است؟

پست توسط ع ل ی »

با عرض سلام خدمت دوستان عزيز!
پرسش



:

در کتابی خوانده ام که : " لولاک



یا محمد ما خلقت الأفلاک ولولا علی ما خلقتک ولولا فاطمة ما خلقتکما" آیا چنین



حدیثی درست است؟















امير المومنين علي (عليه السلام) فرمود:
 و الله اگر اين امت روي خاك بايستند با پاي برهنه در حالي كه بر سر خود خاكستر ريخته باشند و گريه و زاري كنند و لعنت بر كساني كنند (عمر و ابابكر لعنة الله عليهما) كه آنها را گمراه كرده اند و راه خدا را بسته اند و مردم را به سوي جهنم خوانده اند و ... باز اين امت در لعن و بيزاري كوتاهي دارند. 
 (بحار ج 30 ص 126 از اسرار آل محمد صلي الله عليه و اله وسلم)   
[HIGHLIGHT=#ff0000][HIGHLIGHT=#92d050][HIGHLIGHT=#ff0000]الحمدلله الذي جعل كمال دينه و تمام نعمته بولايه اميرالمومنين    
[HIGHLIGHT=#ff0000][HIGHLIGHT=#92d050] 
[HIGHLIGHT=#92d050] 
 [HIGHLIGHT=#92d050][HIGHLIGHT=#ff0000] حضرت علي ابن ابيطالب عليه السلام
 


 
Iron
Iron
پست: 378
تاریخ عضویت: جمعه ۱ بهمن ۱۳۸۹, ۴:۴۳ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 906 بار
سپاس‌های دریافتی: 413 بار

Re: آيا اين حديث معتبر است؟

پست توسط ع ل ی »

با سلام مجدد به دوستان عزيز !
لطفاً نظر بدهيد

پرسش:
در کتابی خوانده ام که : " لولاک یا محمد ما خلقت الأفلاک ولولا علی ما خلقتک ولولا فاطمة ما خلقتکما" آیا چنین حدیثی درست است؟

پاسخ:
این حدیث را دانشمند فرزانه آقای میر جهانی «ره» در کتاب الجنة العاصمة ص 148 نقل کرده و سند آن را هم بیان نموده است.

همچنین علامه مرندی در کتاب «ملتقی البحرین» صفحه 14 و علامه نمازی شاهرودی در کتاب مستدرک سفینة البحار (درباره «خلق») و آیت الله گرامی در کتاب لولا فاطمه آورده اند.

در تفسیر این حدیث باید بگوئیم که این حدیث در بیان نقش و اهمیت وجود مقدس پیامبر گرامی اسلام(ص) و حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه زهرا(س) می باشد. زیرا هدف خداوند متعال از آفرینش بدون وجود پیامبر اکرم (ص) محقق نمی شود.

قرآن می فرماید: «وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ اْلإِنْسَ إِلاّ لِیَعْبُدُونِ»[1] یعنی هدف از آفرینش رسیدن انس و جن به مقام عبودیت است. منظور از عبودیت، صرفا عبادت ظاهری نماز و روزه نیست بلکه عبارتست از مقام کمالی که انسان باید به آن برسد و از تمام اسارتها و بندگی ها رها گردد و تنها بنده خداوند متعال باشد و تحقیق این مقام جز با هدایت پیامبر اکرم (ص) محقق نمی شود. از این رو خداوند در حدیث قدسی می فرماید: «لولاک یا محمد لما خلقت الافلاک».

و نباید از جمله دوم چنین برداشت شود که مقام علی (ع) از پیامبر اکرم (ص) بالاتر است، در صورتی که خود حضرت علی علیه السلام فرموده است:انا عبد من عبید محمد (ص):یعنی من بنده ای از بندگان حضرت محمد (ص) هستم.[2]

بلکه مقصود این است که چون هدف و علت غایی آفرینش حضرت رسول (ص) هدایت و راهنمایی انسانهاست، و این هدایت و راهنمائی استمرار پیدا نمی کند مگر با ادامه ولایت و امامت بعد از وجود مقدس پیامبر اکرم (ص) و لذا خداوند متعال در ادامه این حدیث قدسی می فرماید: «لولا علی لما خلقتک» همچنین اگرحضرت فاطمه (س) نبود ولایت استمرار پیدا نمی کرد. زیرا او وعاء امامت و درخت نبوت و ولایت است و اگر او نبود درخت نبوت و ولایت بدون میوه می ماند از این رو فرمود: «و لولا فاطمه لما خلقتکما».

از آن چه بیان کردیم معلوم شد که این حدیث شریف دلالت ندارد بر اینکه مقام حضرت علی (ع) و حضرت زهرا (س) از حضرت محمد (ص) بالاتر است، بلکه بالعکس مفهوم این حدیث این است که حضرت زهرا (س) و حضرت علی (ع) فدایی حضرت محمد (ص) و اهداف بلند او هستند.


1. سوره ذاریات، آیه 56.
2. الکافی ج 1 ص89 باب الکون و المکان ..... ص 88

اللهم جعلنا من المتمسكين بولايه امير المومنين واولاده المعصومين عليهم السلام
التماس دعا
يا علي(ع)
[HIGHLIGHT=#ff0000][HIGHLIGHT=#92d050][HIGHLIGHT=#ff0000]الحمدلله الذي جعل كمال دينه و تمام نعمته بولايه اميرالمومنين    
[HIGHLIGHT=#ff0000][HIGHLIGHT=#92d050] 
[HIGHLIGHT=#92d050] 
 [HIGHLIGHT=#92d050][HIGHLIGHT=#ff0000] حضرت علي ابن ابيطالب عليه السلام
 


 
Iron
Iron
پست: 378
تاریخ عضویت: جمعه ۱ بهمن ۱۳۸۹, ۴:۴۳ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 906 بار
سپاس‌های دریافتی: 413 بار

Re: آيا اين حديث معتبر است؟

پست توسط ع ل ی »

با سلام


نقل قول
موافق بودن مضمون روايت با آيات قرآن و عقيده شيعه :
اما با اين وجود به خاطر مضمون آن نمي توان حکم به بطلان آن نمود ؛ زيرا لازم نيست که فاطمه زهرا (س) از رسول خدا (ص) و امير مومنان (ع) برتر باشد ؛ زيرا مقصود چنين است که شما سه تن - و به گفته سائر روايات ، تمامي چهارده معصوم عليهم السلام - مكمل يكديگرند ، اگر چه در بين ايشان بعضي بر ديگري برتري دارند و ايشان با هم هدف اصلي آفرينش را به انجام مي رساننى و اگر کسي از شما نبود و اين هدف کامل نمي شد ، خداوند هيچ چيز را نمي آفريد ؛ حال در اين مجموعه رسول خدا (ص) از سائرين برتر بوده و سپس امير مومنان و سپس فاطمه زهرا (س) .

خداوند متعال در قرآن مي فرمايد :

يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ

سوره مائدة آيه 67

اي پيامبر ما ؛ آنچه را که از جانب پروردگارت بر تو نازل شده است ، ابلاغ گردان ؛ و اگر آن را ابلاغ نکني پس رسالت او را ابلاغ نکرده اي .

در اين آيه خداوند با وجود تمامي تلاش هاي رسول خدا (ص) در ابلاغ دين ، به ايشان چنين مي گويد که اگر ولايت امير مومنان را به مردم نرساني ، چون استمرار رسالتت در خطر مي افتد ، چنين است که رسالت او را انجام نداده اي !!! آيا اين با اعتقاد همه مسلمانان – چه شيعه و چه سني – در برتري رسول خدا (ص) از امير مومنان منافات دارد ؟

خير ؛ زيرا اين آيه تنها اشاره به آن دارد که دين ، زماني کامل است که ضامني براي بقا داشته باشد ؛ و آن ضامن ولايت ائمه عليهم السلام است . پس دين بدون ولايت معنا نداشته و باقي نمي ماند و اين دو مکمل يکديگرند ؛ اما در اين مجموعه رسول خدا (ص) اصل بوده و امامان در مقام بعد از ايشان مي باشند .

در مورد عبارتي که در شان فاطمه زهرا (س) آمده است نيز همين معني قصد شده است ؛ يعني فاطمه زهرا سلام الله عليها سبب استمرار ولايت و امامت و ام الائمة بوده و تلاش هاي ايشان بوده است که سبب گشت حقانيت امير مومنان (ع) بعد از 15 قرن هنوز مانند خورشيد بوده و هيچ شبهه اي نتواند با آن مقابله کند .

عده زيادي از علما و بزرگان اهل سنت تنها بخاطر همين موضع گيري فاطمه زهرا (س) در مقابل خلفا و در دفاع از امير مومنان بوده است که به مذهب تشيع گرويده و ولايت امير مومنان را اختيار کرده اند .

اگر روايت لولا علي و لولا فاطمه از معصوم صادر شده باشد ، همين معنا را بايد براي آن در نظر گرفت ؛ زيرا اين معنا نه تنها مخالفتي با آيات قرآن و عقيده شيعه نداشته و بلکه موافق با آن نيز مي باشد .

موفق باشيد
گروه پاسخ به شبهات
موسسه تحقيقاتي وليعصر عج الله تعالي فرجه الشريف
[HIGHLIGHT=#ff0000][HIGHLIGHT=#92d050][HIGHLIGHT=#ff0000]الحمدلله الذي جعل كمال دينه و تمام نعمته بولايه اميرالمومنين    
[HIGHLIGHT=#ff0000][HIGHLIGHT=#92d050] 
[HIGHLIGHT=#92d050] 
 [HIGHLIGHT=#92d050][HIGHLIGHT=#ff0000] حضرت علي ابن ابيطالب عليه السلام
 


 
Advance Member
Advance Member
پست: 214
تاریخ عضویت: سه‌شنبه ۱۸ آبان ۱۳۸۹, ۹:۳۴ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 72 بار
سپاس‌های دریافتی: 227 بار

Re: آيا اين حديث معتبر است؟

پست توسط sh.ahmad »

سلام برادرمحترم دررابطه بامقالات فوق چندنکته رامتذکرمیشوم
1-نوشتید"بلکه بالعکس مفهوم این حدیث این است که حضرت زهرا (س) و حضرت علی (ع) فدایی حضرت محمد (ص) و اهداف بلند او هستند."
پاسخ:اگراینگونه باشدکه نوشتیدچرادرحدیث نیامده "لولا محمدص ماخلقتکما" بلکه برعکس گفته شده است.
2-گفتید:"اگر روايت لولا علي و لولا فاطمه از معصوم صادر شده باشد ، همين معنا را بايد براي آن در نظر گرفت ."
پاسخ :بحث درباره این است که ازمعصوم صادرشده یانه ،باتوجه به ضعیف بودن سند این حدیث وایراداتی که برمتن آن می باشدصدوراین حدیث ازمعصومین ع بسیاربعیداست.
ایراداول:رسول اکرم به طفیل وبه خاطر وجودعلی ع خلق گردیده،
ایراددوم :حضرت محمدص وامیرالمومنین ع به طفیل وبه خاطروجودحضرت فاطمه خلق گردیده اند،واین دومطلب هیچکدام صحیح نمیباشدبلکه رسول اکرم ص ازهمه انسانها برتروبالاتربوده واولین نوری که خلق شده نوراوبوده است.
بیشتردقت کنیدتا حقیقت رادریابید،موفق باشیدوالسلام.
اللهم اجعلنا من المتمسکین بولایة رسولک (ص) وامیرالمؤمنین واولاده الطیبین الطاهرین المعصومین (ع)
Senior Member
Senior Member
پست: 114
تاریخ عضویت: یک‌شنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۸۸, ۳:۱۸ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 41 بار
سپاس‌های دریافتی: 72 بار

Re: آيا اين حديث معتبر است؟

پست توسط سارا/سینا »

سلام
معلوم نشد که این ضعف متنی است یا سندی است
اگر کتنی باشد که می توان به چیزی که از حدیث به عنوان معنا ادعا می کنیم شک کرد نه خود حدیث

اگر در سند است پس بیشتر توضیح دهید
Iron
Iron
پست: 378
تاریخ عضویت: جمعه ۱ بهمن ۱۳۸۹, ۴:۴۳ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 906 بار
سپاس‌های دریافتی: 413 بار

Re: آيا اين حديث معتبر است؟

پست توسط ع ل ی »

با سلام خدمت دوستان عزيز!

سارا/سینا نوشته شده:سلام
معلوم نشد که این ضعف متنی است یا سندی است
اگر کتنی باشد که می توان به چیزی که از حدیث به عنوان معنا ادعا می کنیم شک کرد نه خود حدیث

اگر در سند است پس بیشتر توضیح دهید


حديث زير آيا داراي اعتبار است؟



" لولاک
یا محمد ما خلقت الأفلاک ولولا علی ما خلقتک ولولا فاطمة ما خلقتکما"


با تشكر
[HIGHLIGHT=#ff0000][HIGHLIGHT=#92d050][HIGHLIGHT=#ff0000]الحمدلله الذي جعل كمال دينه و تمام نعمته بولايه اميرالمومنين    
[HIGHLIGHT=#ff0000][HIGHLIGHT=#92d050] 
[HIGHLIGHT=#92d050] 
 [HIGHLIGHT=#92d050][HIGHLIGHT=#ff0000] حضرت علي ابن ابيطالب عليه السلام
 


 
Advance Member
Advance Member
پست: 214
تاریخ عضویت: سه‌شنبه ۱۸ آبان ۱۳۸۹, ۹:۳۴ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 72 بار
سپاس‌های دریافتی: 227 بار

Re: آيا اين حديث معتبر است؟

پست توسط sh.ahmad »

به سارا/سینا سلام دررابطه بانوشته فوق دونکته رامتذکرمیشوم.
1-نوشتید"اگر کتنی باشد که می توان به چیزی که از حدیث به عنوان معنا ادعا می کنیم شک کرد نه خود حدیث"
پاسخ اولا: کتنی یعنی چه؟! چراکلمات مبهم بکارمیبرید؟
ثانیا:آیاخودحدیث بامعنای حدیث فرق میکند؟ فرق آنرابنویسیدکه کدام رامیشودشک کردوکدامیک رانه.
2-گفتید"اگر در سند است پس بیشتر توضیح دهید"
پاسخ: درباره سنداین روایت اولا:ازابن بابویه قمی تاجابربن یزیدالجعفی راویان این حدیث ذکرنشده اندلذاروایت مرسل است وبه گفته علماء بزرگ رجال شیعه روایت مرسل بی اعتباراست.
ثانیا:جابربن یزیدالجعفی به گفته نجاشی عالم بزرگ رجال شیعه (کان فی نفسه مختلطا)حواسش مختل بوده ،پس گفته اش بی اعتباراست.
3-اما روایت معتبردراین مورد، پروردگارمتعال درباره نبی مکرم ص فرمود"لولاک لما خلقت الأفلاک من احبک احببته ومن ابغضک ابغضته"
اگرتو نبودی افلاک راخلق نمیکردم کسیکه تورادوست بدارددوستش دارم وآن کس که بغض ودشمنی توراداردبغضش راداشته ودشمنش میدارم.(بحارالانوارج15/ص28)
موفق باشیدوالسلام
اللهم اجعلنا من المتمسکین بولایة رسولک (ص) وامیرالمؤمنین واولاده الطیبین الطاهرین المعصومین (ع)
Senior Member
Senior Member
پست: 114
تاریخ عضویت: یک‌شنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۸۸, ۳:۱۸ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 41 بار
سپاس‌های دریافتی: 72 بار

Re: آيا اين حديث معتبر است؟

پست توسط سارا/سینا »

سلام
منظور متنی بود "کتنی" اشتباه تایپی بود - -- معذرت :lol: :vahshat:

چه بسا متون دینی در ظاهر معنایی داشته باشند که مراد واقعی نباشد مثل ایات و روایاتی که مشعر به تجسیم هستند

ایا هر مرسلی ضعیف است خیلی از مرسلات وجود دارد که با ان معامله صحیح می شود

جابر جعفی که از اجلائ شیعه بوده ایا می توان با این عبارت نجاشی از او دست برداشت ؟؟؟؟

اساسا چرا باید قول نجاشی را قبول کنیم و نسبت به او شک نکیم ؟؟؟؟

موید باشید
Advance Member
Advance Member
پست: 214
تاریخ عضویت: سه‌شنبه ۱۸ آبان ۱۳۸۹, ۹:۳۴ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 72 بار
سپاس‌های دریافتی: 227 بار

Re: آيا اين حديث معتبر است؟

پست توسط sh.ahmad »

سلام برادرمحترم 1-درمقاله فوق نوشتید"ایا هر مرسلی ضعیف است خیلی از مرسلات وجود دارد که با ان معامله صحیح می شود"
پاسخ:بله هرروایت مرسل ضعیف است ، وروایت مرسلی که موردقبول واقع میشودآن است که متنش صحیح بوده ودرموردمستحبات باشدولی روایت موردنظرنه متنش صحیح است ونه ارتباط به عمل استحبابی دارد.
2-بازگفتید"اساسا چرا باید قول نجاشی را قبول کنیم و نسبت به او شک نکیم ؟"
پاسخ:معلوم میشودکه ازعلم رجال اطلاع چندانی ندارید،اگرقول علماءرجال رانپذیریم هرحدیثی راهرکسی میتواندمطرح کندولوراوی آن ضعیف وکذاب باشد.
3-یک تذکردرموردجمله فوق که نوشتید "مشعر به تجسیم هستند"تجسیم درست نیست بلکه تجسم میباشد.
موفق باشیدوالسلام.
اللهم اجعلنا من المتمسکین بولایة رسولک (ص) وامیرالمؤمنین واولاده الطیبین الطاهرین المعصومین (ع)
Senior Member
Senior Member
پست: 114
تاریخ عضویت: یک‌شنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۸۸, ۳:۱۸ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 41 بار
سپاس‌های دریافتی: 72 بار

Re: آيا اين حديث معتبر است؟

پست توسط سارا/سینا »

سلام :razz:
که متنش صحیح بوده ودرموردمستحبات باشدولی روایت موردنظرنه متنش صحیح است ونه ارتباط به عمل استحبابی دارد.
این مطلب بالا را طبق چه معیاری فرمودید اگر امکانش است آدرس منبعی که این دو شرط را بحث کرده باشد را ذکر کنید اعم از کتب روایی و غیره

بله باید از روایات کذب برحذر بود اما چگونه به قول نجاشی اعتماد می کنیم
سال خوبی داشته باشید
قفل شده

بازگشت به “علوم حدیث”