پرسش هایی پیرامون حدیث

مدیر انجمن: شورای نظارت

ارسال پست
Junior Member
Junior Member
پست: 28
تاریخ عضویت: جمعه ۲۸ فروردین ۱۳۸۸, ۹:۲۳ ق.ظ
سپاس‌های ارسالی: 186 بار
سپاس‌های دریافتی: 84 بار

پرسش هایی پیرامون حدیث

پست توسط samareza »

اختلاف روایات را چگونه توجیه کنیم؟
حماد بن عثمان گوید:به امام صادق علیه السلام گفتم:
احادیث مختلف و متفاوت از شما روایت می شود،چگونه توجیه کنیم؟

حضرت فر مود قرآن به هفت حرف (لغت و شیوه)نازل شد، و برای امام نیز جایز است به هفت حرف و شیوه سخن بگوید و فتوا بدهد
.
سپس این آیه را درتأیید اختیارات امام تلاوت فرمودند:هذا عَطاؤُنا فَامنُن أَو أَمسِک بِغَیرِ حِسابٍ این عطای ما است به هر کس که می خواهی (و صلاح می بینی)ببخش ،و ازهز کس که می خواهی امساک کن ،وحسابی بر تو نیست(و تو امین هستی)1و2
-------------------------------------
1-سوره ی ص:آیه ی 29
2-الخصال ج2 ص10،بحار الانوار ج89 ص49 ح10
Junior Member
Junior Member
پست: 28
تاریخ عضویت: جمعه ۲۸ فروردین ۱۳۸۸, ۹:۲۳ ق.ظ
سپاس‌های ارسالی: 186 بار
سپاس‌های دریافتی: 84 بار

چرا امامان به یک سوال جواب های گوناگون می دهند؟

پست توسط samareza »

چرا امامان به یک سوال جواب های گوناگون می دهند؟
موسی بن اشیم گفیت:خدمت امام صادق علیه السلام شرفیاب شدم و از حضرتش درباره ی مطلبی سوال کردم پاسخی به من دادند،در حالی که نشسته بودم شخصی وارد شد و درباره ی همان مطلب سوال کرد،امام پاسخ دیگری که مخالف پاسخ من بود دادند،و هنگامی که شخص سومی آمد و درباره ی همان مطلب سوال کرد ،پاسخ امام به او غیر از پاسخ من و شخص دوم بود،این مطلب باعث ترس من شد و بر من سنگین آمد.
هنگامی که همه رفتند و تنها شدیم ،حضرت به من نگاه کردند و فرمودند:ای ابن شمیم؛گویا از آن چه پیش آمد نگران و ناراحت شدی؟
گفتم بله-فدایت شوم-نگران و در تعجبم چگونه به یک سوال سه پاسخ داده شد.
حضرت فرمودند:ای ابن شمیم،خداوند امر مدیریت مملکتش را به داوود واگذار کرد (تا هر طور که مناسب دید حکومت کند) و (1)هذا عطاؤنا فامنن أو أمسک بغیر حسابفرمود:
«این عطای ماست،به هر کس که می خواهی (وصلاح می بینی)ببخش،و از هر کس که می خواهی امساک کن،و حسابی بر تو نیست(تو امین هستی)»
و امر دین (ونحوه ی بیان آن را) به پیامبرش محمّد صلی الله علیه و آله وسلّم واگذار کرد(تا هر طور صلاح می داند این کار را انجام دهد) و فرمود{ما اتاکم الرسول فخذوه و ما نهاکم عنه فانتهوا}(2)«آن چه رسول خدا برای شما آورده بگیرید(واجرا کنید)و از آن چه نهی کرده خودداری نمایید»
و خداوند به ما واگذار نمود آنچه به رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم واگذار نمود،پس نگران و ناراحت مشو(3)
2-ابن حازم گوید:به امام صادق علیه السلام عرض کردم:چگونه است که من از شما مطلبی می پرسم،و شما پاسخ مرا می گویید سپس دیگری به نزد شما می آید و به او در همان زمینه پاسخ دیگری می دهید؟
فرمود:ما مردم را (به اندازه ی عقلشان) زیاد و کم پاسخ می گوییم.
گفتم:آیا اصحاب پیامبر صلی الله علیه و آله بر آن حضرت راست گفتند یا دروغ بستند؟
فرمود:راست گفتند
گفتم پس چرا اختلاف پیدا کردند؟
فرمود:مگر نمی دانی که مردی خدمت پیامبر صلی الله علیه و آله می آمد و از او مسأله ای می پرسید،و آن حضرت جوابش را می فرمود،و بعد ها به او جوابی می داد که جواب اول را نسخ می کرد،پس بعضی از احادیث بعضی دیگر را نسخ کرده است.(4)

--------------------
1-سوره ی ص:آیه ی 39
2-سوره ی حشر آیه ی 7
3-الاختصاص:239،بحارالانوار:ج23،ص185،ح53
4-اصول کافی:ج1 ص53 ح9

[External Link Removed for Guests]





Junior Member
Junior Member
پست: 28
تاریخ عضویت: جمعه ۲۸ فروردین ۱۳۸۸, ۹:۲۳ ق.ظ
سپاس‌های ارسالی: 186 بار
سپاس‌های دریافتی: 84 بار

وظیفه به هنگام ورود حدیثی پس از حدیث دیگر چیست؟

پست توسط samareza »

وظیفه به هنگام ورود حدیثی پس از حدیث دیگر چیست؟
ابن خنیس گوید:به امام صادق علیه السلام گفتم:اگرحدیثی از امام سابق رسد،و حدیثی بر خلافش از امام بعدی برسد به کدام یک عمل کنیم،
فرمود به یکی از آن دو عمل نما تا از امام زنده بیانی برسد،وچون از امام زنده بیانی رسید یه آن عمل کنید.
سپس فرمود:به خدا ما شما را به راهی در آوریم که در وسعت باشد.
و در روایت دیگر است که :به حدیثی که جدیدتراست عمل کنید.(1)
----------
11-اصول کافی:ج1 ص 53 ح 9



[External Link Removed for Guests]
Senior Member
Senior Member
پست: 128
تاریخ عضویت: سه‌شنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۸۸, ۴:۱۳ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 52 بار
سپاس‌های دریافتی: 137 بار

Re: پرسش هایی پیرامون حدیث

پست توسط حامد صارم »

نکته ایی بسیار مهم را بیان کرده اند و آن اینکه :
اختلاف احادیث از ناحیه معصومین می باشد به دلیل حکمت های گوناگون و من جمله تقیه
دلیل این مطلب روایاتی که در بالا ذکر شد و روایات بسیار ی که در این باب موجود است
نتیجه :
اختلاف حدیث دلیل بر وجود حدیث جعلی و کدب نیست
ارسال پست

بازگشت به “علوم حدیث”