سلام و باتشکر از سایت خوبتون
، سوالی داشتم
خداوند در قرآن ، سوره ی بقره میفرماید من به آدم اسماء دادم و به ملائکه فرمود که به آدم سجده کنند.
سوال من این هست که این آسماء چیست که باعث برتری انسان بر ملائکه شده؟
ممنون میشم توضیح کاملی داشته باشین و اگر نیازی بود به سایت و منابع دیگه ارجاع بدین
سوالی در رابطه با قرآن و مسائل اسلامی
مدیر انجمن: شورای نظارت
-
- پست: 214
- تاریخ عضویت: سهشنبه ۱۸ آبان ۱۳۸۹, ۹:۳۴ ب.ظ
- سپاسهای ارسالی: 72 بار
- سپاسهای دریافتی: 227 بار
Re: سوالی در رابطه با قرآن و مسائل اسلامی
سلام برشما خواهرمحترم دررابطه باسوال فوق
نوشتید:"سوال من این هست که این آسماء چیست که باعث برتری انسان بر ملائکه شده؟"
پاسخ:1-گر چه مفسران در تفسير ((علم اسماء)) بيانات گوناگونى دارند، ولى مسلم است كه منظور تعليم كلمات و نامهاى بدون معنا به آدم نبوده ، چرا كه اين افتخارى محسوب نمى شده است ، بلكه منظور دادن معانى اين اسماء و مفاهيم و مسماهاى آنها بوده است .البته اين آگاهى از علوم مربوط به جهان آفرينش و اسرار و خواص مختلف موجودات عالم هستى ، افتخار بزرگى براى آدم بود.
در حديثى داريم كه از امام صادق (عليه السلام ) پيرامون اين آيه سؤ ال كردند، فرمود: ((الارضين و الجبال و الشعاب و الاوديه ثم نظر الى بساط تحته ، فقال و هذا البساط مما علمه ): ((فرمود منظور زمينها، كوه ها، دره ها و بستر رودخانه ها (و خلاصه تمامى موجودات ) مى باشد، سپس امام (عليه السلام ) به فرشى كه زير پايش گسترده بود نظرى افكند فرمود حتى اين فرش هم از امورى بوده كه خدا به آدم تعليم داد))!.
بنابر اين علم اسماء چيزى شبيه علم لغات نبوده است بلكه مربوط به فلسفه و اسرار و كيفيات و خواص آنها بوده است ، خداوند اين علم را به آدم تعليم كرد تا بتواند از مواهب مادى و معنوى اين جهان در مسير تكامل خويش بهره گيرد.
همچنين استعداد نامگذارى اشياء را به او ارزانى داشت تا بتواند اشياء را نامگذارى كند و در مورد احتياج با ذكر نام آنها را بخواند تا لازم نباشد عين آن چيز را نشان دهد، و اين خود نعمتى است بزرگ ، ما هنگامى به اهميت اين موضوع پى مى بريم كه مى بينيم بشر امروز هر چه دارد به وسيله كتاب و نوشتن است و همه ذخائر علمى گذشتگان در نوشته هاى او جمع است ، و اين خود بخاطر نامگذارى اشياء و خواص آنها است ، و گر نه هيچگاه ممكن نبود علوم گذشتگان به آيندگان منتقل شود.(تفسیرنمونه ج1 /ص 176)
2-اگربازهم دراین زمینه نظردیگرمفسران را میخواهیدبدانیدبه تفسیرالمیزان علامه طباطبائی ج1 /ص116 تا120مراجعه کنید.
موفق باشید والسلام.
نوشتید:"سوال من این هست که این آسماء چیست که باعث برتری انسان بر ملائکه شده؟"
پاسخ:1-گر چه مفسران در تفسير ((علم اسماء)) بيانات گوناگونى دارند، ولى مسلم است كه منظور تعليم كلمات و نامهاى بدون معنا به آدم نبوده ، چرا كه اين افتخارى محسوب نمى شده است ، بلكه منظور دادن معانى اين اسماء و مفاهيم و مسماهاى آنها بوده است .البته اين آگاهى از علوم مربوط به جهان آفرينش و اسرار و خواص مختلف موجودات عالم هستى ، افتخار بزرگى براى آدم بود.
در حديثى داريم كه از امام صادق (عليه السلام ) پيرامون اين آيه سؤ ال كردند، فرمود: ((الارضين و الجبال و الشعاب و الاوديه ثم نظر الى بساط تحته ، فقال و هذا البساط مما علمه ): ((فرمود منظور زمينها، كوه ها، دره ها و بستر رودخانه ها (و خلاصه تمامى موجودات ) مى باشد، سپس امام (عليه السلام ) به فرشى كه زير پايش گسترده بود نظرى افكند فرمود حتى اين فرش هم از امورى بوده كه خدا به آدم تعليم داد))!.
بنابر اين علم اسماء چيزى شبيه علم لغات نبوده است بلكه مربوط به فلسفه و اسرار و كيفيات و خواص آنها بوده است ، خداوند اين علم را به آدم تعليم كرد تا بتواند از مواهب مادى و معنوى اين جهان در مسير تكامل خويش بهره گيرد.
همچنين استعداد نامگذارى اشياء را به او ارزانى داشت تا بتواند اشياء را نامگذارى كند و در مورد احتياج با ذكر نام آنها را بخواند تا لازم نباشد عين آن چيز را نشان دهد، و اين خود نعمتى است بزرگ ، ما هنگامى به اهميت اين موضوع پى مى بريم كه مى بينيم بشر امروز هر چه دارد به وسيله كتاب و نوشتن است و همه ذخائر علمى گذشتگان در نوشته هاى او جمع است ، و اين خود بخاطر نامگذارى اشياء و خواص آنها است ، و گر نه هيچگاه ممكن نبود علوم گذشتگان به آيندگان منتقل شود.(تفسیرنمونه ج1 /ص 176)
2-اگربازهم دراین زمینه نظردیگرمفسران را میخواهیدبدانیدبه تفسیرالمیزان علامه طباطبائی ج1 /ص116 تا120مراجعه کنید.
موفق باشید والسلام.
اللهم اجعلنا من المتمسکین بولایة رسولک (ص) وامیرالمؤمنین واولاده الطیبین الطاهرین المعصومین (ع)
-
- پست: 3
- تاریخ عضویت: شنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۰, ۱۰:۱۰ ب.ظ
- سپاسهای ارسالی: 3 بار
- سپاسهای دریافتی: 1 بار
Re: سوالی در رابطه با قرآن و مسائل اسلامی
ممنون از توجه و جواب خوبتون
اینطور که من از صحبت های شما متوجه شدم، بنابراین برتری ادم بر ملائکه، قدرت درک و آگاهی از جهان آفرینش است
درسته؟
حال این آگاهی میتونه شامل آفرینش کوه و دریا و آسمان و ستاره و انسان و گیاه و غیره باشه ؟! ولی مطمئنا" این آگاهی ، آگاهی جامع و کاملی نیست ؟
و در طول دوران در حال پیشرفت؟
برای اینکه بهتر درک کنم این سوال را میپرسم
به فرض علم نجوم ، تنها آدمی قادر به کشف راز نهان کهکشان هاست.
منظور شما از آگاهی علوم، مثال هایی از این دست میباشد ؟!
اینطور که من از صحبت های شما متوجه شدم، بنابراین برتری ادم بر ملائکه، قدرت درک و آگاهی از جهان آفرینش است
درسته؟
حال این آگاهی میتونه شامل آفرینش کوه و دریا و آسمان و ستاره و انسان و گیاه و غیره باشه ؟! ولی مطمئنا" این آگاهی ، آگاهی جامع و کاملی نیست ؟
و در طول دوران در حال پیشرفت؟
برای اینکه بهتر درک کنم این سوال را میپرسم
به فرض علم نجوم ، تنها آدمی قادر به کشف راز نهان کهکشان هاست.
منظور شما از آگاهی علوم، مثال هایی از این دست میباشد ؟!
-
- پست: 214
- تاریخ عضویت: سهشنبه ۱۸ آبان ۱۳۸۹, ۹:۳۴ ب.ظ
- سپاسهای ارسالی: 72 بار
- سپاسهای دریافتی: 227 بار
Re: سوالی در رابطه با قرآن و مسائل اسلامی
سلام برشما خواهرمحترم ،دررابطه باسوال شما که
نوشتید:"به فرض علم نجوم ، تنها آدمی قادر به کشف راز نهان کهکشان هاست.منظور شما از آگاهی علوم، مثال هایی از این دست میباشد ؟!"
پاسخ:منظورتان ازرازنهان کهکشانها چه رازی است؟مطلب راواضح بیان کنید.
درضمن نوشته بودید: میفرماید من به آدم اسماء دادم .
پاسخ :درقرآن آمده" وعلم آدم الاسماءکلها"پروردگارمتعال یاددادوتعلیم دادبه حضرت آدم همه اسماءرا.
موفق باشید والسلام
نوشتید:"به فرض علم نجوم ، تنها آدمی قادر به کشف راز نهان کهکشان هاست.منظور شما از آگاهی علوم، مثال هایی از این دست میباشد ؟!"
پاسخ:منظورتان ازرازنهان کهکشانها چه رازی است؟مطلب راواضح بیان کنید.
درضمن نوشته بودید: میفرماید من به آدم اسماء دادم .
پاسخ :درقرآن آمده" وعلم آدم الاسماءکلها"پروردگارمتعال یاددادوتعلیم دادبه حضرت آدم همه اسماءرا.
موفق باشید والسلام
اللهم اجعلنا من المتمسکین بولایة رسولک (ص) وامیرالمؤمنین واولاده الطیبین الطاهرین المعصومین (ع)
-
- پست: 280
- تاریخ عضویت: سهشنبه ۲۸ اسفند ۱۳۸۶, ۳:۴۷ ب.ظ
- سپاسهای ارسالی: 303 بار
- سپاسهای دریافتی: 794 بار
Re: سوالی در رابطه با قرآن و مسائل اسلامی
بسم رب الحسین علیه السلام
سلام بر شما
خانم سپیده گرامی
آنچه از روایات اهل بیت علیهم السلام به دست ما رسیده است این است که اسمایی که خداوند متعال به حضرت آدم علیه السلام تعلیم کردند ،بنابر روایتی[HIGHLIGHT=#ffff00] نام مخلوقات از کوها و دریاها و گیاهان و حیوانات و غیره بوده ( که فاضل ارجمند بیان کردند ) و بنابر روایتی [HIGHLIGHT=#ffff00]نام انبیاء الهی و اولیاء ایشان و دشمنان سرکش ایشان بوده در روایتی [HIGHLIGHT=#ffff00]اسماء پیامبر و امیرالمومنین و فاطمه و حسن و حسین علیهم السلام بوده است .( این مطالب در تفسیر قمی ، تفسیر عیاشی و تفسیر منسوب به امام عسکری علیه السلام ذیل آیه مذکور موجود است )
در روایتی داریم که علت سجده ملائکه بر حضرت آدم علیه السلام همانا وجود انوار نورانی 5 تن آل عبا در صلب حضرت آدم علیه السلام بوده است . ( سید شرف الدین حسینی در " تاویل الایات " ج 1 ص 44 دو روایت با مضامینی والا بیان کرده است )
و آنچنان که سید جعفر مرتضی العالمی در " خلفیات ماساه الزهرا ء " ج 2 ص 123 بیان می کنند : روایاتی که بیان کننده این است که اسمایی که حضرت آدم علیه السلام تعلیم شد همان اسماء ائمه اطهار و حجج بر خلق ( علیهم السلام ) می باشد معتبر تر و صحیح الاسناد تر می باشد .و این روایات مروی از امام سجاد و امام صادق و امام عسکری علیهم السلام می باشد .
البته ایشان این چنین نیز استدلال می کنند که : روایاتی که مراد از اسماء را اسماء اهل بیت علیهم السلام می دانند ، به سیاق آیات منطبق تر است زیرا آیه : ثم عرضهم علی الملائکه ، زا انجایی که ضمیر ( هم ) در ( عرضهم ) آمده است معمولا برای اشاره به عقلا استعمال می شود .
و اگر مراد از این اسماء همانا موجودات بود ، پس نیازمند تصرف در ضمیر بود به این ادعا که مراد آیه همانا عقلای جن و انس و ملائکه بوده است حال چه از باب تشریف و چه از باب دیگر .
ولی اگر نراد همان اسماء پیامبر اکرم و ائمه اطهار علیهم السلام باشد - یعنی همان حجج خدا بر خلق - دیگر نیازی به این تاویلات و تخریجات نمی باشد زیرا ایشان اعقل عقلاء می باشد .
ایشان در پایان نیز می گویند که[HIGHLIGHT=#ffff00] این تفسیر ( یعنی مراد از اسماء همانا نام ائمه اطهار علیهم السلام است ) در میان اکثر مفسرین شیعه شایع می باشد .
یا علی ع
سلام بر شما
خانم سپیده گرامی
آنچه از روایات اهل بیت علیهم السلام به دست ما رسیده است این است که اسمایی که خداوند متعال به حضرت آدم علیه السلام تعلیم کردند ،بنابر روایتی[HIGHLIGHT=#ffff00] نام مخلوقات از کوها و دریاها و گیاهان و حیوانات و غیره بوده ( که فاضل ارجمند بیان کردند ) و بنابر روایتی [HIGHLIGHT=#ffff00]نام انبیاء الهی و اولیاء ایشان و دشمنان سرکش ایشان بوده در روایتی [HIGHLIGHT=#ffff00]اسماء پیامبر و امیرالمومنین و فاطمه و حسن و حسین علیهم السلام بوده است .( این مطالب در تفسیر قمی ، تفسیر عیاشی و تفسیر منسوب به امام عسکری علیه السلام ذیل آیه مذکور موجود است )
در روایتی داریم که علت سجده ملائکه بر حضرت آدم علیه السلام همانا وجود انوار نورانی 5 تن آل عبا در صلب حضرت آدم علیه السلام بوده است . ( سید شرف الدین حسینی در " تاویل الایات " ج 1 ص 44 دو روایت با مضامینی والا بیان کرده است )
و آنچنان که سید جعفر مرتضی العالمی در " خلفیات ماساه الزهرا ء " ج 2 ص 123 بیان می کنند : روایاتی که بیان کننده این است که اسمایی که حضرت آدم علیه السلام تعلیم شد همان اسماء ائمه اطهار و حجج بر خلق ( علیهم السلام ) می باشد معتبر تر و صحیح الاسناد تر می باشد .و این روایات مروی از امام سجاد و امام صادق و امام عسکری علیهم السلام می باشد .
البته ایشان این چنین نیز استدلال می کنند که : روایاتی که مراد از اسماء را اسماء اهل بیت علیهم السلام می دانند ، به سیاق آیات منطبق تر است زیرا آیه : ثم عرضهم علی الملائکه ، زا انجایی که ضمیر ( هم ) در ( عرضهم ) آمده است معمولا برای اشاره به عقلا استعمال می شود .
و اگر مراد از این اسماء همانا موجودات بود ، پس نیازمند تصرف در ضمیر بود به این ادعا که مراد آیه همانا عقلای جن و انس و ملائکه بوده است حال چه از باب تشریف و چه از باب دیگر .
ولی اگر نراد همان اسماء پیامبر اکرم و ائمه اطهار علیهم السلام باشد - یعنی همان حجج خدا بر خلق - دیگر نیازی به این تاویلات و تخریجات نمی باشد زیرا ایشان اعقل عقلاء می باشد .
ایشان در پایان نیز می گویند که[HIGHLIGHT=#ffff00] این تفسیر ( یعنی مراد از اسماء همانا نام ائمه اطهار علیهم السلام است ) در میان اکثر مفسرین شیعه شایع می باشد .
یا علی ع
جدا شده از خدا
جدا شده از رسول
جدا شده از کتاب
[COLOR=Blue]هر که ز حیدر جداست
جدا شده از رسول
جدا شده از کتاب
[COLOR=Blue]هر که ز حیدر جداست
-
- پست: 3
- تاریخ عضویت: شنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۰, ۱۰:۱۰ ب.ظ
- سپاسهای ارسالی: 3 بار
- سپاسهای دریافتی: 1 بار
Re: سوالی در رابطه با قرآن و مسائل اسلامی
پاسخ:منظورتان ازرازنهان کهکشانها چه رازی است؟مطلب راواضح بیان کنید.
منظور من از رازهای کهکشانهای، در واقع همین اطلاعاتیست که فضانوردان کسب میکنن
که مسلما کامل نیست... یعنی هر چی که کشف کنند، باز هم راز خلقت کهکشانها و فضا را به درستی و صد در صد نمیتونن کشف کنن
در واقع من سوالم این هست که آیا منظور از آگاهی که میگن، همین علمیست که روز به روز در حال پیشرفت هست
یا نه، تنها "اسم" و "نام" هاست ؟!
-
- پست: 214
- تاریخ عضویت: سهشنبه ۱۸ آبان ۱۳۸۹, ۹:۳۴ ب.ظ
- سپاسهای ارسالی: 72 بار
- سپاسهای دریافتی: 227 بار
Re: سوالی در رابطه با قرآن و مسائل اسلامی
سلام برشما خواهرمحترم ،چندنکته درباره مقاله فوق
اولا:جواب سلام واجب است سعی کنیم این سنت حسنه اسلامی را فراموش نکرده وغافل نشویم.
ثانیا نوشتید:"منظور من از رازهای کهکشانهای، در واقع همین اطلاعاتیست که فضانوردان کسب میکنن "
پاسخ:فضانوردان ازرازکهکشانها چیزی نمیدانند،فقط تاکره ماه رفتندوازنزدیک دیدنی نموده اند.وهمچنین سفینه هائی به کرات دیگرفرستاده وازنزدیک عکسهائی گرفته و مخابره میکنند.
ثالثاگفتید:آیا منظور از آگاهی که میگن، همین علمیست که روز به روز در حال پیشرفت هست یا نه،
تنها "اسم" و "نام" هاست؟
پاسخ:همانطورکه نقل کردم بعضی ازعلماء میگویندتنها اسم و نام نبوده
بلكه منظور دادن معانى اين اسماء و مفاهيم و مسماهاى آنها بوده و اين آگاهى از علوم مربوط به جهان آفرينش و اسرار و خواص مختلف موجودات عالم هستى ، افتخار بزرگى براى آدم بود.
موفق باشیدوالسلام.
اولا:جواب سلام واجب است سعی کنیم این سنت حسنه اسلامی را فراموش نکرده وغافل نشویم.
ثانیا نوشتید:"منظور من از رازهای کهکشانهای، در واقع همین اطلاعاتیست که فضانوردان کسب میکنن "
پاسخ:فضانوردان ازرازکهکشانها چیزی نمیدانند،فقط تاکره ماه رفتندوازنزدیک دیدنی نموده اند.وهمچنین سفینه هائی به کرات دیگرفرستاده وازنزدیک عکسهائی گرفته و مخابره میکنند.
ثالثاگفتید:آیا منظور از آگاهی که میگن، همین علمیست که روز به روز در حال پیشرفت هست یا نه،
تنها "اسم" و "نام" هاست؟
پاسخ:همانطورکه نقل کردم بعضی ازعلماء میگویندتنها اسم و نام نبوده
بلكه منظور دادن معانى اين اسماء و مفاهيم و مسماهاى آنها بوده و اين آگاهى از علوم مربوط به جهان آفرينش و اسرار و خواص مختلف موجودات عالم هستى ، افتخار بزرگى براى آدم بود.
موفق باشیدوالسلام.
اللهم اجعلنا من المتمسکین بولایة رسولک (ص) وامیرالمؤمنین واولاده الطیبین الطاهرین المعصومین (ع)