تفاوت اسلام با سایر ادیان

مدیر انجمن: شورای نظارت

ارسال پست
Junior Member
Junior Member
پست: 32
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه ۲۷ دی ۱۳۸۶, ۱۱:۱۵ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 6 بار
سپاس‌های دریافتی: 8 بار

تفاوت اسلام با سایر ادیان

پست توسط vahidsc »

با سلام
یک سوال داشتم ازدوستان
همونجور که می دونید تفاوت اسلام با سایر ادیان الهی کامل تر شدن و عدم تحریف در اون هست
که عدم تحریف اون علتش عدم تحریف قران هست
با توجه به اینکه دوستان اعتقاد دارند که قران یک کتاب کلی هست و برای فهمیدن آیات اون باید به علما دین مراجعه کرد چطور می توان اسلام را یک آیین منزه از تحریف دونست
کما اینکه خود بنده بار ها سوالاتی در باره ی قرآن برایم پیش آورده و وقتی آن را پرسیده ام در جواب دوستان سخن از تفسیر می آورند که گاها تفاوت مفهومی واقعا زیادی با آیه داره
و با توجه به اینکه اشخاصی که تفسیر قرآن بر عهده ی اونهاست جز همان گروهی هستند که دین های گذشته توسط آنها تحریف شده است ( عالمان دین )
Old-Moderator
Old-Moderator
پست: 1950
تاریخ عضویت: جمعه ۲۳ شهریور ۱۳۸۶, ۲:۵۷ ق.ظ
سپاس‌های ارسالی: 2988 بار
سپاس‌های دریافتی: 5531 بار
تماس:

Re: تفاوت اسلام با سایر ادیان

پست توسط محدثه »

.

[FONT=Times New Roman] « بسم الله الرحمن الرحیم »  



با سلام

در مورد سوالی که فرمودید نکته اساسی اینجاست که مفسرین واقعی قرآن چه کسانی هستند ؟


ما بر این اعتقاد هستیم که آیات قرآن تماماً سخن خداست و خداوند این آیان را بر پیامبر گرامی اسلام (ص) وحی کرده است .

امّا آنچه در این میان مهم است این مسئله است که وحی ای که بر پیامبر (ص) نازل می شده و برای بقای اسلام بوده است ،

به دو صورت بوده :

1 ــ « وحي قرآني » :

آن است كه لفط و معني از جانب خداوند بر پيامبر(ص) وحي مي شده است و در آن ، اصول شریعتِ اسلام آمده است ؛

كه همين آيات و سوره هاي مبارك قرآن است.



2 ــ« وحی بیانی »:

آن است كه معنا از جانب خداوند بر پيامبر(ص) وحي مي شده و آن بزرگوار آن را با الفاظ خود بيان مي كرده است، مانند:

عدد ركعات نماز، كيفيت نماز، و ديگر احكامي كه در قرآن نيست و پيامبر(ص) آن را بيان نموده است.

که این وحی بیانی را همان حدیث پیامبر اکرم (ص) می نامیم که همراه با نزول آیات قران بر ایشان نازل می شده

و شامل تفسیر آیات و شرح و ... بوده است .


بنابراین هر آيه اي كه نازل مي شد معنايش هم به پيامبر(ص) وحي مي شد، لذا خداوند مي فرمايد:

 [FONT=Times New Roman]«و انزلنا اليك الذكر لتبين للناس ما نزل اليهم »   

 « آنچه براي مردم در قرآن نازل شده است شما بايد بيان كني » 


و پيامبر(ص) از خود چيزي نمي گفتند : [FONT=Times New Roman]« ما ينطق عن الهوي ان هو الا وحي يوحي »  



بنابراین تمام آنچه که برای زندگی انسان تا قیامت لازم است ، از طریق وحی بر پیامبر اکرم(ص) نازل گشته

و ایشان هم به امر پروردگار عالَم براى هدايت انسان‏ها تا آخرين روز دنيا ، تفسير قرآن كريم و مجموعه سنّت خود و همه علوم و معارفى را

كه بشر براى رسيدن به درجه كمال انسانى خود لازم دارد ، به حضرت على عليه‏السلام ، و توسّط او به يازده فرزندش ، يكى پس از ديگرى

تعليم داده و در اختيارشان گذارده است .

 چنان كه روشن شد اصل و ريشه حقايق و احكام اسلام در قرآن كريم است ،

و شرح و بيان و تفصيل آن بر عهده پيامبر اكرم (ص) و پس از ایشان ائمه (ع) قرار داده شده است .
 


که البته تمام این تفاسیر در احادیث اهل بیت (ع) که در حقیقت همان سخن خداوند است بیان شده است . که در حدیثی امام صادق (ع) همین نکته را بیان می فرمایند :


هشام بن سالم (1) ، حماد بن عثمان (2) و ديگران روايت كرده‏اند كه ابوعبداللّه‏ امام صادق عليه‏السلام فرمود :

 

حديث من ، حديث پدرم مى‏باشد ؛ و حديث پدرم ، حديث جدّم ؛ و حديث جدّم ، همان حديث حسين است .

و حديث حسين ، حديث حسن است ؛ و حديث حسن ، حديث اميرالمؤمنين ؛

و حديث اميرالمؤمنين ؛ حديث رسول خدا ؛

و حديث رسول خدا ، سخن خداى عز و جل مى‏باشد . (3)
 







پيامبر گرامى اسلام حديث خويش ، يعنى آنچه به ايشان وحى شده و بشر تا روز قيامت بدان احتياج دارد ،

همه و همه را به پسر عموی خودشان امیرالمؤمنین على عليه‏السلام املا مى‏فرمود و آن حضرت اين تعاليم را تدوين مى‏نمود .

انتقال تعاليم پيامبر (ص) به حضرت على (ع) ، در مجالس گوناگونى و به صورت های مختلف انجام می شده

که می توانید برای اطلاع بیشتر به تاپیک زیر مراجعه بفرمایید :

 به ودیعه نهادن تفسير قرآن و سنّت ، نزد 12 وصیّ پیامبر (ص) 





بنابر این تا به اینجا مشخص شد که خداوند متعال علاوه بر نزول آیات قرآن که هم اکنون در اختیا ر بشر هست ،

شرح و تفسیر و تأویل آیات و محکم و متشابه و ... را هم بر پیامبر اکرم (ص) نازل فرموده

و ایشان هم تمام این ها را بر امیرالمؤمنین امام علی (ع) املاء فرموده اند و امام علی (ع) همه این تفاسیر را در کتابی گردآوری کرده بودند

که این کتاب به نام « جامعه » در احادیث ائمه (ع) نام برده شده است .

بنابراین ، اين كتاب به املاى رسول خدا صلى‏الله‏عليه‏و‏آله و خط حضرت على عليه‏السلام تدوين شده است و طبق روایاتی که می توانید

در لینک بالا مطالعه بفرمایید ، در آن ، از هر حلال و حرامى ، و از هر آنچه كه مردم به آن نياز داشته و دارند ، سخن رفته است ،

حتّى ديه يك خراش سطحى پوست بدن هم بیان شده است .


و این کتاب به عنوان ودیعه امامت در دست ائمه اطهار (ع) بوده و هم اکنون در اختیار دوازدهمین امام شیعیان ، حضرت بقیة الله الاعظم (ارواحنا له الفداء) می باشد .



بنابراین خداوند متعال که قرآن را برای اکمال دین و سعادت بشر نازل فرموده ، تفسیر آیات را هم همراه با نزول آیه بر پیامبر خود (ص)

نازل کرده است و ایشان هم این تفاسیر را بر امام علی (ع) املاء فرموده اند واین کتاب امیرالمؤمنین (ع) که در حقیقت همان گفته خداوند

و شامل تمام آنچه که بشر تا روز قیامت به آن احتیاج دارند هست ، سینه به سینه در اختیار ائمه (ع) بوده است .

و از آن کتاب ، به شاگردان خود آموزش می دادند و احادیث ایشان در کتب شیعه منتقل گردید .



 [HIGHLIGHT=#ffff00]بنابراین مفسرین واقعی قران « ائمه اطهار (ع) » هستند .  





اما نکته مهمی که در اینجاست این است که تمام تفاسیر قران باید بر اساس احادیث و روایات رسیده از معصومین (ع) باشد

و ائمه (ع) به شدت انسانها را از تفسیر به رأی منع کرده اند .






[HR]
بنابراین چنانچه ملاحظه شد مفسرین واقعی آیات قران ، « ائمه معصومین (ع) » هستند که چون کلام این بزرگواران کلام خداوند متعال

و همان کلام وحی است ، اگر آیات قران کاملا بر اساس احادیث ایشان تفسیر شود ، هرگز تحریفی در دین به وجود نخواهد آمد

و تمام کسانی هم که الان می خواهند به معنا و مفهوم آیات قرآن پی ببرند باید بر اساس احادیث ائمه (ع) و تفاسیری که

از ایشان بر جای مانده است که در حقیقت همان کلام کسی است که این آیات را بر قلب پیامبر(ص) و برای سعادت ما نازل فرموده ،

مراجعه کنند .

اما نکاتی که در تفاسیر و احادیث تفسیر شده وجود دارد ، بخاطر کارشکنی های پیروان مکتب خلفاست که باعث اختلاف بسیار

در معانی و تحریف تفسیر قرآن شدند ، اما برای یافتن حقیقت باید به احادیث صحیح معصومین مراجعه نمود و

برای این کار تخصص و تفحص شایسته ای باید تا سره از ناسره تشخیص داده شود .
پیشنهاد می کنم برای بررسی بهتر این موضوع و اینکه چرا احکام و مسایل دین اسلام با دو گونه وحی بر پیامبر اکرم (ص)

نازل می شده و همچنین پاسخ این سوال که چرا هم اکنون این تفسیر عظیم قرآن که به املاء پیامبر اکرم (ص) و خط امیرالمؤمنین علی (ع)

نوشته شده به طور کامل در اختیار ما نیست ( که این امر هم بر می گردد به ماجرای سقیفه و حوادثی که در پی آن رخ داد )

و اینکه نقش مکتب خلفا در تحریف اموزه های دین چه بوده است ،
حتما به تاپیک زیر مراجعه بفرمایید : ( روی نام تاپیک کلیک کنید )

 سـر گذشت حديـث پيـامبـــر (ص) ... 


موفق باشید

یا علی ( علیه السلام)




_________________________

1. هشام بن سالم ، ابومحمّد جواليقى كوفى است . از امام صادق عليه‏السلام روايت كرده و كتابى نيز تأليف نموده است . قاموس الرّجال : ج 9 ص 357 .
2. حماد بن عثمان فزارى از امام صادق و امام كاظم و امام رضا عليهم‏السلام روايت كرده است . قاموس الرّجال : ج 3 ص 397 .
3. الكافى : ج 1 ص 53 ؛ ارشاد ، مفيد : ص 257 .
 
تصویر 
Junior Member
Junior Member
پست: 32
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه ۲۷ دی ۱۳۸۶, ۱۱:۱۵ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 6 بار
سپاس‌های دریافتی: 8 بار

Re: تفاوت اسلام با سایر ادیان

پست توسط vahidsc »

محدثه نوشته شده:.


[HR]
بنابراین چنانچه ملاحظه شد مفسرین واقعی آیات قران ، « ائمه معصومین (ع) » هستند که چون کلام این بزرگواران کلام خداوند متعال

و همان کلام وحی است ، اگر آیات قران کاملا بر اساس احادیث ایشان تفسیر شود ، هرگز تحریفی در دین به وجود نخواهد آمد

و تمام کسانی هم که الان می خواهند به معنا و مفهوم آیات قرآن پی ببرند باید بر اساس احادیث ائمه (ع) و تفاسیری که

از ایشان بر جای مانده است که در حقیقت همان کلام کسی است که این آیات را بر قلب پیامبر(ص) و برای سعادت ما نازل فرموده ،

مراجعه کنند .

اما نکاتی که در تفاسیر و احادیث تفسیر شده وجود دارد ، بخاطر کارشکنی های پیروان مکتب خلفاست که باعث اختلاف بسیار

در معانی و تحریف تفسیر قرآن شدند ، اما برای یافتن حقیقت باید به احادیث صحیح معصومین مراجعه نمود و

برای این کار تخصص و تفحص شایسته ای باید تا سره از ناسره تشخیص داده شود .
پیشنهاد می کنم برای بررسی بهتر این موضوع و اینکه چرا احکام و مسایل دین اسلام با دو گونه وحی بر پیامبر اکرم (ص)

نازل می شده و همچنین پاسخ این سوال که چرا هم اکنون این تفسیر عظیم قرآن که به املاء پیامبر اکرم (ص) و خط امیرالمؤمنین علی (ع)

نوشته شده به طور کامل در اختیار ما نیست ( که این امر هم بر می گردد به ماجرای سقیفه و حوادثی که در پی آن رخ داد )

و اینکه نقش مکتب خلفا در تحریف اموزه های دین چه بوده است ،
حتما به تاپیک زیر مراجعه بفرمایید : ( روی نام تاپیک کلیک کنید )

 سـر گذشت حديـث پيـامبـــر (ص) ... 





با تشکر فراوان از شما به خاطر وقتی که گذاشتید تصویر
جند سوال دیگر :
اول اینکه شما گفتید که الان اگه کسی بخواد تفسیر قران را بفهمه باید به احادیث مراجعه کنه همونطور که می دونید احادیث نیز از طریق علما بیان میشه که تحریف در اون کار بسیار ساده ایه
و سوال دگه اینکه قبول دارید که الن اگه یکی از علما بخواد تحریفی در دیت بزاره میتونه ؟
Commander
Commander
پست: 2218
تاریخ عضویت: جمعه ۲۰ بهمن ۱۳۸۵, ۱۰:۰۱ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 3085 بار
سپاس‌های دریافتی: 5884 بار
تماس:

Re: تفاوت اسلام با سایر ادیان

پست توسط محمد علي »

اول اینکه شما گفتید که الان اگه کسی بخواد تفسیر قران را بفهمه باید به احادیث مراجعه کنه همونطور که می دونید احادیث نیز از طریق علما بیان میشه که تحریف در اون کار بسیار ساده ایه
و سوال دگه اینکه قبول دارید که الن اگه یکی از علما بخواد تحریفی در دیت بزاره میتونه ؟


به نام خدا

سلام

پاسخ هردو سوال یکی است . اولا تحریف در دین به هیچ عنوان کار ساده ای نیست . چون محکماتی در اصول قرآن وجود دارد که بر اساس آنها

به ما دستور داده اند که احادیث را بر آنها عرضه کنیم و در صورت مخالفت با کتاب ، آنها را نپذیریم .

پس کسی که بخواهد تحریفی ایجاد کند باید تلاش بسیاری کند + اثبات انگیزه تحریف و جعل .

در این زمینه کارهای بسیاری در محدثین و محققین انجام شده است تا احادیث جعلی و تحریفی را با ضوابط مشخصی جدا کنند .

پس اگر کسی هم بخواهد چنین کاری کند ، نمی تواند به راحتی از این مرزها عبور نماید .

نمونه آن مطلبی است که در بخش حدیث گذاشته شده در مورد عبارت مشهور" کل یوم عاشورا ..." که حدیث است یا خیر ؟

forum-f28/topic-t4285.html

این نمونه ای است از تحقیق و پیدا کردم تعارض این جمله با سایر مطالب درستی که در دین ما وجود دارد .

پس تحریف ساده نیست .

[HR]

اما پاسخ اصلی بنده این است که در واقع پذیرش همان احادیثی که در تفسیرقرآن آمده است نیز ضوابطی دارد .

که اصطلاحا آن را ردّ فروع بر محکمات می نامند . در قرآن محکماتی است (همان اصول دینی که در پاسخ محدثه خانم هم ذکر شده بود)

این اصول دین که به صراحت در قرآن آمده ، میزانی است برای سنجش سایر روایت و احادیث و لذا تخصص و تبحر بسیار می طلبد

پس احتمال وقوع تحریف بسیار ضعیف می شود . اما امکان چنین کاری سرجایش باقی است و ما رد نمی کنیم

چرا که استناد هم کردیم که چه بسیار مطالبی که در مکتب خلفا به دروغ نقل شده و با هشدار اهل بیت .ع و کاوش محدثین و شاگردان ایشان

این تحریف ها پیدا و از دین جدا شد . برای همین عرض شد که امکانش باقی است اما با وجود محکمات ، هر تحریفی صورت گیرد قابل شناسایی

و از بین بردن است .

برای اشنایی بیشتر با تحقیق در مضمون احادیث و نیز چگونگی صدور آنها می تواند به تاپیک زیر مراجعه کنید :

forum-f52/topic-t3527.html


موفق باشیدتصویر
[External Link Removed for Guests]

 
[External Link Removed for Guests] 
Junior Member
Junior Member
پست: 32
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه ۲۷ دی ۱۳۸۶, ۱۱:۱۵ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 6 بار
سپاس‌های دریافتی: 8 بار

Re: تفاوت اسلام با سایر ادیان

پست توسط vahidsc »

محمد علي نوشته شده:
اول اینکه شما گفتید که الان اگه کسی بخواد تفسیر قران را بفهمه باید به احادیث مراجعه کنه همونطور که می دونید احادیث نیز از طریق علما بیان میشه که تحریف در اون کار بسیار ساده ایه
و سوال دگه اینکه قبول دارید که الن اگه یکی از علما بخواد تحریفی در دیت بزاره میتونه ؟


به نام خدا

سلام

پاسخ هردو سوال یکی است . اولا تحریف در دین به هیچ عنوان کار ساده ای نیست . چون محکماتی در اصول قرآن وجود دارد که بر اساس آنها

به ما دستور داده اند که احادیث را بر آنها عرضه کنیم و در صورت مخالفت با کتاب ، آنها را نپذیریم .

پس کسی که بخواهد تحریفی ایجاد کند باید تلاش بسیاری کند + اثبات انگیزه تحریف و جعل .

در این زمینه کارهای بسیاری در محدثین و محققین انجام شده است تا احادیث جعلی و تحریفی را با ضوابط مشخصی جدا کنند .

پس اگر کسی هم بخواهد چنین کاری کند ، نمی تواند به راحتی از این مرزها عبور نماید .

نمونه آن مطلبی است که در بخش حدیث گذاشته شده در مورد عبارت مشهور" کل یوم عاشورا ..." که حدیث است یا خیر ؟

forum-f28/topic-t4285.html

این نمونه ای است از تحقیق و پیدا کردم تعارض این جمله با سایر مطالب درستی که در دین ما وجود دارد .

پس تحریف ساده نیست .

[HR]

اما پاسخ اصلی بنده این است که در واقع پذیرش همان احادیثی که در تفسیرقرآن آمده است نیز ضوابطی دارد .

که اصطلاحا آن را ردّ فروع بر محکمات می نامند . در قرآن محکماتی است (همان اصول دینی که در پاسخ محدثه خانم هم ذکر شده بود)

این اصول دین که به صراحت در قرآن آمده ، میزانی است برای سنجش سایر روایت و احادیث و لذا تخصص و تبحر بسیار می طلبد

پس احتمال وقوع تحریف بسیار ضعیف می شود . اما امکان چنین کاری سرجایش باقی است و ما رد نمی کنیم

چرا که استناد هم کردیم که چه بسیار مطالبی که در مکتب خلفا به دروغ نقل شده و با هشدار اهل بیت .ع و کاوش محدثین و شاگردان ایشان

این تحریف ها پیدا و از دین جدا شد . برای همین عرض شد که امکانش باقی است اما با وجود محکمات ، هر تحریفی صورت گیرد قابل شناسایی

و از بین بردن است .

برای اشنایی بیشتر با تحقیق در مضمون احادیث و نیز چگونگی صدور آنها می تواند به تاپیک زیر مراجعه کنید :

forum-f52/topic-t3527.html


موفق باشیدتصویر

اول از همه از شما به خاطر وقتی که میگذارید ممنونم
در مورد محکماتی که گفتید در قران وجود داره می تونم بپرسم من برای اینکه اینها را متوجه شوم چه کاری باید انجام بدم ؟ مگر غیر از این است که برای فهم آنها باید به علمای دین مراجعه کنم ؟
به عنوان مثال حضرت امام اجازه ی خراب کردن مسجد را داده اند ( برای سازندگی شهر و در صورتی که به جاب اون مسجدی ساخته شود ) در حالی که این حکم خلاف دستورات اسلام است و تفاوت رای علما در تایید و رد این حکم نیز دو حالت را ایجاد می مند
حالت اول اینکه از متن قران صریحا می توان درستی و نادرستی را استنباط کرد و علما نمی توانند متوجه امر شوند که در صورتی که فهم محکمات این قدر دشوار است چه گونه می توان دین را ببه امید آن گذاشت
و حالت دوم اینکه از متن قران فهم همچین چیز هایی امکان پذیر نیست
در پایان باز هم از شما تشکر می کنم تصویر
Junior Member
Junior Member
پست: 32
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه ۲۷ دی ۱۳۸۶, ۱۱:۱۵ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 6 بار
سپاس‌های دریافتی: 8 بار

Re: تفاوت اسلام با سایر ادیان

پست توسط vahidsc »

کماکان منتظر پسخ دوستان هستم
Commander
Commander
پست: 2218
تاریخ عضویت: جمعه ۲۰ بهمن ۱۳۸۵, ۱۰:۰۱ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 3085 بار
سپاس‌های دریافتی: 5884 بار
تماس:

Re: تفاوت اسلام با سایر ادیان

پست توسط محمد علي »


اول از همه از شما به خاطر وقتی که میگذارید ممنونم
در مورد محکماتی که گفتید در قران وجود داره می تونم بپرسم من برای اینکه اینها را متوجه شوم چه کاری باید انجام بدم ؟ مگر غیر از این است که برای فهم آنها باید به علمای دین مراجعه کنم ؟
به عنوان مثال حضرت امام اجازه ی خراب کردن مسجد را داده اند ( برای سازندگی شهر و در صورتی که به جاب اون مسجدی ساخته شود ) در حالی که این حکم خلاف دستورات اسلام است و تفاوت رای علما در تایید و رد این حکم نیز دو حالت را ایجاد می مند
حالت اول اینکه از متن قران صریحا می توان درستی و نادرستی را استنباط کرد و علما نمی توانند متوجه امر شوند که در صورتی که فهم محکمات این قدر دشوار است چه گونه می توان دین را ببه امید آن گذاشت
و حالت دوم اینکه از متن قران فهم همچین چیز هایی امکان پذیر نیست
در پایان باز هم از شما تشکر می کنم تصویر


به نام خدا

با سلام

بنده هم از شما بخاطر دقت در پاسخ ها و مطالعه کامل آنها سپاسگزارم .

مطمئن باشید که تاخیر در پاسخگویی به دلیل بی اهمیتی ما نیست بلکه همانطور که اشاره کردید :

واقعا وقت صرف می شود برای پاسخگویی کامل و دقیق .

اما قبل از بحث در موارد اخیر مورد اشاره شما ، لازم است این موارد نیز مرور شود ، چرا که اشاره نکردید پاسخ های قبلی برایتان حل شده

و قانع کننده بوده است یا خیر ؟ اگر چنین است به سراغ موضوع جدید برویم .

اما در مورد تعریف صحیح تحریف و نیز رخ دادن آن در ادیان گذشته و تفاوت آن با دین اسلام لازم است این نکته تذکر داده شود

که در ادیان گذشته ، انحراف به حدی رسید که خود دین (اصول و احکام) و همچنین کتاب مقدسشان به کل تغییر کرده و منحرف شده است .

مثلا توحید که اصل اساسی ادیان ابراهیمی است ، تبدیل به تثلیث شد و آنقدر این تحریف مسلم باشد که وقتی شما

آن را به وجود تناقض در دینشان تعبیر می کنید ، پاسخشان به شما این است که فقط باید قبول کنی و فکر ممنوع !!

یا مثلا در مسیحیت آنقدر کتاب مقدس زیاد شد که خود کلیسا از روی ناچاری اعلام کرد که تنها 4 تای اینها مورد قبول ماست .

یا در یهود ، کتاب مقدس فقط در بین علمایشان بوده و به دست مردم نمی دادند .

ناگفته پیداست که این تفاوتهای اساسی با اسلام به چشم می خورد .

که اولا دین اسلام به این کلیت منحرف نشد و نیز کتاب مقدس اش بدون هیچ تحریفی باقی مانده است .

همچنین کتاب قرآن در دست همه مردم بوده و قابل تحریف نبوده است .

اما چیزی که امکان وقوع آن را در اسلام محتمل دانستیم ، تغییر معنا و تاویل آیات بود ، که این امری است جدای از تحریف .

در اسلام چه اتفاقی افتاد ؟

اولین اقدام پیامبر (ص) آموزش و با سوادکردن مسلمانان بود و ترویج نگارش قرآن و احادیث ، به همین علت کسانی که دست به تحریف می زدند

اکثرا با اعتراض مردم مواجه می شدند مانند آنکه ولید نماز صبح را 4 رکعت خواند و در جواب اعتراض مردم گفت اگر می خواهید بیشتر بخوانم!

ائمه (ع) همواره در کنار قرآن راه پیامبر (ص) را ادامه دادند ، و آن تبیین دقیق مسائل بود تا از انحراف و اختلاف جلوگیری شود .


تفاوت بزرگ علمای مسلمان با علمای یهود و نصاری در همین است .

کتب در دست علما یهود و نصاری بود و راه به مردم نداشت ، برخلاف مسلمین که از ابتدا در جامعه اسلامی هر شخصی به کتابت قرآن و احادیث می پرداخته .

اما مثلا در یهود کتاب مقدس فقط در دست علما بوده و لذا به تحریف می پرداختند و مردم هم نمی فهمیدند .

یا در مسیحیت آنقدر تعدد کتاب مقدس بوجود آمد ، بعد هم که 4 انجیل را تصویب کردند باز در عبارات آنها اختلافات بارزی

با اوّلیات مسلّم عقل و ذهن و بشری وجود دارد (ابطال تناقض)



[HR]
حال اگر بگویید بعد از اهل بیت(ع) در خود بیانات ایشان ممکن است تحریف در سخنانشان واقع شود دو مطلب پاسخ شماست .

اولا می گوییم نه تنها بعد از ایشان ، بلکه در زمان خودشان نیز این اتفاق میفتاد اما توسط شاگردان فقیه حضرت ،

این سخنان بر ایشان عرضه میشد و آنها صحیح و سقیم را از یکدیگر جدا می کردند .

علاوه بر این ، راه شناسایی صحیح و سقیم را نیز به شاگردانشان آموختند تا دین از انحراف مصون بماند و مرجع های دینی مردم ،

ایشان را از انحراف حفظ کنند .

به این روش اصول فقه گویند که جلوتر مورد بررسی قرار خواهیم داد .
اما قسمت دوم ، بعد از ایشان علاوه بر بهره گیری از روش اهل بیت (ع) ، محدثان شیعه واسطه انتقال گنجینه فرمایشات ایشان به ما شدند .

محدث یکی از ملاکاتش برای بررسی افراد ناقل حدیث وثاقت است . راستگو بودن افراد مورد سنجش قرار می گرفت و در صورت مشکلی در او

روایاتش را کنار می گذاشتند و یا اگر متنش موافق کتاب و سنت بود ، به دنبال مویداتی برای تقویت سند آن و متن آن می گشتند .

همچنین کتب حدیث یک به یک در نزد صاحب کتاب خط به خط خوانده می شد و در صورت مطابقت آن ، فرد اجازه روایت کردن می یافت .

کتب اربعه شیعه نیز اینگونه به ما رسیده است ، همه با اجازه (روایت) !

(برای فهم معنای اجازه و سیر تدوین کتب شیعه باز هم تقاضا دارم به تاپیک هایی که در بالا معرفی شدند مراجعه کنید وگرنه پاسخ بنده را کاملا درنخواهید یافت)


حال که مجموعه فرمایشات اهل بیت (ع) در تبیین دین به ما رسیده است ، ما می مانیم و همان روشی که در فهم حدیث به ما آموختند .

اصول فقه علمی است که حتی از مسائل ابتدایی مثل الفاظ و معنا گرفته تا نحوه برخورد با احادیث متعارض را به طور کامل تبیین نموده .

و یادگیری آن و تفقه در دین بر اساس آنچه در قرآن آمده و دستور معصومین بر همه واجب است .

( و برای کسانی که نمی توانند کاملا در دین فقیه شوند ، تقلید از فقیهان واجب شده)

پس هیچ کس در فهم اقم الصلوة دچار تردید نمی شود . چون از محکمات است ؛

یعنی در وجوب نماز تردیدی نیست ودر جزئیات آن نیز مثال عدد رکعات و ... به سنت پیامبر و اهل بیت(ع) مراجعه می کنیم .


لذا تنها موردی که باقی ماند ، این است که برخی اختلاف نظر ها فقط در حیطه استفاده از همان روش ممکن است پیش بیاید

(یعنی در شیوه بهره گیری از اصول فقه)

بخاطر تفاوت روش ها در برخی قسمت های اصول فقه ممکن است بعضی تفاوت نظرها در احکام بسیار جزئی پیش بیاید که این

دیگر ربطی به تحریف در دین ندارد و کاملا معنا و مصداقی متفاوت با آن خواهد داشت .


امیدوارم توانسته باشم حیطه های مختلف و معناهای اصلی هر اصطلاح را برایتان روشن سازم

و بتوانید تفکیک های لازم در ذهن را در مورد فهم و تقسیم بندی مفاهیم دینی ایجاد نمایید تا به نتیجه صحیح برسید .


موفق باشیدتصویر
[External Link Removed for Guests]

 
[External Link Removed for Guests] 
ارسال پست

بازگشت به “پرسش و پاسخ”