امام محمد باقر(ع)از نگاه دانشمندان غرب

مدیر انجمن: شورای نظارت

ارسال پست
Senior Member
Senior Member
پست: 168
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه ۸ اسفند ۱۳۸۷, ۴:۱۷ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 138 بار
سپاس‌های دریافتی: 333 بار

امام محمد باقر(ع)از نگاه دانشمندان غرب

پست توسط پارسا »

به نام دوست
در كتاب مغز متفكر جهان تشيع كه از طرف مركز جهاني مطالعات اديان استراسبورگ منتشر شده ودانشمنداني همچون پروفسور ويلفريد-ملونگ (استاد دانشگاه شيكاگو در آمريكا) ، استاد هانري ماسه(استاد دانشگاه در فرانسه) ، پروفسور هينچ كليف (استاد دانشگاه لندن) ، پروفسور مولر(استاد دانشگاه فرايبورگ) ، پروفسور هانري كربن ، پروفسور فرانسيسكو گابريلي(استاد دانشگاه رم) و ... در تحقيق و نوشتن آن نقش ذاشته اند و به چندين زبان بين المللي ترجمه شده ميتوانيد گوشه اي از فضايل امام محمد باقر (عليه السلام) و امام صادق (عليه السلام) را ببينيد:صفحه ي 59 تا 66 اين كتاب از ايشان به عنوان اولين كسي كه عقيده فيزيك ارسطو در مورد عقيده به عناصر اربعه را متزلزل كرد نام برده شده و بطور مفصل به تفسير سخن ايشان با توجه به علم جديد پرداخته.
در صفحه 31 كتاب به تفسير علاج بيماري آبله توسط ايشان پرداخته و گفته :شيعيان عقيده دارند كه چون امام محمد باقر(عليه السلام) امام بود و هر امام داراي علم و قدرت نامحدود است با علم و قدرت امامت خود او را شفا بخشود . اما يك مورخ بيطرف نميتواند اين نظريه را بپذيرد و در آن موقع پزشكان نميتوانستند بيماري آبله را درمان كنند و مداوا كردن اين بيماري يك واقعه استثنايي به شمار مي آيد
منبع:سایت عقیله العرب
مهدیا، کعبه شد از تاب تو بی تاب،بتاب
.....................................................

بالای تخت یوسف کنعان نوشته اند هر یوسفی یوسف زهرا نمی شود
سلامتی امام زمان صلوات
Junior Member
Junior Member
پست: 39
تاریخ عضویت: جمعه ۱۹ بهمن ۱۳۸۶, ۷:۴۶ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 651 بار
سپاس‌های دریافتی: 135 بار

Re: امام محمد باقر(ع)از نگاه دانشمندان غرب

پست توسط شفق »

خیلی اجمالی و مختصر بود اگر یکم با تفضیل باشه یا اگر آدرس سایتی داره بدبن خودمون بریم دنبالش چون موضوع جالبیه ولی مطلب واضح نیست :D
Senior Member
Senior Member
پست: 168
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه ۸ اسفند ۱۳۸۷, ۴:۱۷ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 138 بار
سپاس‌های دریافتی: 333 بار

Re: امام محمد باقر(ع)از نگاه دانشمندان غرب

پست توسط پارسا »

به نام خدا
دوست عزیز سلام
خوشبختانه در این چند سال اخیر در مورد امامان(علیهم السلام)مطالب پر باری در سایتها نگارش گردیده است.که بنده مطالب زیر را از سایت حرف های ناگفته برای شما گذاشته ام.ممنون از توجه شما
نابغه امامت و مغز متفکر جهان تشیع



امام صادق(ع) در روز 17 ربیع الاول سال 83 هجرى قمرى در مدینه متولد گردید. پدر گرامى آن حضرت، امام محمد باقر(ع) و مادر ارجمندش امّ فروه،دختر قاسم بن محمد بن ابی بکر می باشد. نام شریفش جعفر ولقب معروفش صادق و کنیه اش ابوعبدالله می باشد. دوره امامت ‏حضرت از سال 114 هجرى آغاز وتا سال 148 هجرى‏ادامه یافت.
آن حضرت در 25 شوال سال 148 هجرى قمرى، درسن 65 سالگى، به دستور منصور دوانیقى خلیفه عباسى، به وسیله سمّى که به آن بزرگوار خورانده شد در شهر مدینه به شهادت رسید ومحل دفنش قبرستان بقیع است. دوازده تا15سال ازعمر شریفش را درکنار جدش امام سجاد (ع) و نوزده سال را در کنار پدرش امام محمد باقر (ع) گذراند. در این دوره ( 83-114 ) امام صادق ( ع) از علم و تقوی و کمال و فضیلت آنان در حد کافی بهره مند شد . ازسال 114هجری تا 148 هجری امام در دوره ی امامتش مکتب جعفری را به تکامل رساند. دوران امامت آن امام 34 سال بوده که با اواخر حکومت امویان واوایل حکومت عباسیان مصادف می باشد . در این مدت امام تلاش و کوشش خود را در مسائل علمى، سخت آغاز کرد، 4000 دانشمند را تربیت و ذخیره علمى بزرگى براى امت برجاى گذاشت وعلوم و فنون بسیاری را که جامعه آن روز تشنه آن بود ، به جامعه اسلامی ارزانی داشت. حرکت علمى او آن سان گسترش یافت که سراسر مناطق اسلامى را دربر گرفت هشت سال آخر،امام (ع) بسیار تحت فشار و اختناق حکومت منصور عباسی قرار داشت . دراین دوره امام دائما تحت نظر بود و مکتب جعفری عملا تعطیل گردید .
امام با وجود آزارهاى اموى و عباسى از هرنوع فرصتى استفاده مى‏کردتا نهضت علمى خود را به راه اندازد.هدف امام صادق(ع) از گسترش برنامه فرهنگى، از بین بردن جهل امت و تقویت عقیده به مکتب اسلام و نیز ایستادگى در برابر امواج کفرآمیز و شبهه هاى گمراه کننده و حل مشکلات ناشى از انحراف حکومت بود. آنچه به دوره امامت‏حضرت امام صادق(ع) ویژگى خاصى بخشیده،استفاده از علم بى‏کران امامت، تربیت دانش طلبان و بنیان گذارى‏فکرى و علمى مذهب تشیع است.

چون‏قیام‏هاى مسلحانه به دلیل اقتدار حکام اموى و عباسى عموما باشکست رو به رو مى‏شد، نهضت امام صادق(ع) به سوى حرکتى علمى‏مى‏توانست‏سوق پیدا کند تا از این گذر علاوه بر پایان دادن به‏رکود و سکوت مرگ بار فرهنگى، اختلاط و التقاط مذهبى و دینى وفرهنگى نیز زدوده شود. لذا اولویت در نهضت امام بر ترویج وشکوفایى فرهنگ دینى و مذهبى و پاسخگویى به شبهات و رفع التقاط شکل گرفت. از اهداف نهضت علمى و فرهنگی امام تربیت راویان ، تربیت مبلغان و مناظره کنندگان و برخورد با انحرافات ویژه بود.

ممنوعیت نقل احادیث در مدت زمان طولانى توسط حکام اموىواحساس نیاز شدید به نقل روایات و سخن پیامبر(ص)وامیرمؤمنان(ع)، امام(ع) را ‏به تربیت راویان در ابعادمختلف وا‏داشت. لذا اینک از آن امام در هر زمینه‏اى روایت‏وجود دارد و این است راز نامیده شدن مذهب به «جعفرى‏». آرى، راویان با فراگرفتن هزاران حدیث درعلومى چون تفسیر، فقه،تاریخ، مواعظ، اخلاق، کلام، طب، شیمى و... سدى در برابر انحرافات‏ایجاد کردند.

به دنبال ایجاد خزائن اطلاعات (راویان) که منابع خبرى موثق تلقى‏مى‏شدند، امام به ایجاد شبکه‏اى ازشاگردان ویژه همت گماردتا به ‏دومین هدف خود یعنى زدودن اختلاط والتقاط همت گمارند و شبهات ‏راازچهره دین بزدایند.امام علاوه برآن دوحرکت اصولی براى رفع انحرافات ویژه نیزمى‏کوشید،همانند محو مبانى مذهب قیاس‏ ومبارزه با برداشت‏هاى جاهلانه و قرائتهاى سلیقه‏اى از دین.

امام جعفرصادق(ع) در مسیرتکاملى حرکت‏شیعه پس از آنکه مردم بر اثر مجاهدت‏هاى امامان پیشین به ‏ناصحیح بودن مذهب رسمى و دیگر اندیشه‏هاى منبعث از آن و نیزحرکت‏هاى سیاسى مبتنى برآن در سالهاى گذشته پى بردند آماده‏بودند تا طرح جایگزین مکتب اهل‏بیت را دریافت کنند و امام‏صادق(ع) با توجه به یک موقعیت استثنایى‏تاریخى طرح جایگزین شیعه را به موقع ارائه کرد و امامان دیگربه شرح و بسط بعضى از ابعاد آن پرداختند. نشان دادن یک تفسیر جامع ازخدا، رابطه مردم با او و انسان موردنظر اسلام در آن زمان مهمترین دغدغه‏هاى حضرت امام صادق(ع)بوده است اعتقادات عقلانى،اخلاق بایسته ودستورالعمل‏هاى فردىواجتماعى(فقه)مهمترین حوزه هایى بود که امام صادق(ع) درآن‏هابه طرح و اندیشه دینى پرداختند و چون چنین شد، تشیع داراى‏شناسنامه رسمى گردید و مذهب ما به نام ایشان مزین شد واین است رازنامگذاری مذهب شیعه به«مذهب جعفرى» مکتب پربارجعفرى ومحضرگهربار امام صادق اسلام ‏شناسانى بزرگ به جامعه اسلامى هدیه کرد دانشمندانى که هریک خود مرجعى مهم درمسائل علمى ومذهبى به شمارمى‏آینددستاوردهاى این دانشگاه فعال علمى دینى گسترده‏ترازآن است که بتوان در این مجال بیان نمود. فقها و دانشمندانِ زمان امام صادق(ع) و همچنین عالمان بعد از او، همگى آن حضرت را به عظمت و برترى علمى و گستردگى دانش ستوده اند. امام(ع) پیشوای مذهبی بود و همچنین عالم و فیلسوف (حکیم) و ادیب و در محضر درس خود هر چهار را تدریس می کرد امام صادق (ع) از این جهت نابغه بود که عقلش چیزهائی را ادراک می کرد که دیگران قادر با درکش نبودند و چشمش چیزهائی را می دید که دیگران نمی توانستند ببینند. در اینجا به برخی از تئوری های امام جعفر صادق (ع)مغز متفکر شیعه راجع به بعضی از مسائل علمی در باب پیدایش جهان ، قدرت هسته ای ، مولکول های آب وتجزیه آن ساختمان بدن انسان ، نور، زمین ،زلزله ،آلودگی پیرامون و.... که بیش از دوازده قرن پیش بیان داشته به اختصار بیان می شود.

نظریه امام صادق(ع) در باب پیدایش جهان

امام صادق راجع به بعضی از مسائل فیزیکی چیزهائی گفته که ازلحاظ تئوری کوچکترین تفاوتی با نظریه بوجود آمدن جهان دراین عصر ندارد امام صادق(ع) راجع به دنیا چنین گفته است : جهان از یک جرثومه بوجود آمد و آن جرثومه با دو قطب متضاد سبب پیدایش ذره گردید و آنگاه ماده بوجود آمد و ماده تنوع پیدا کرد و تنوع ماده ناشی از کمی یا زیادی ذرات آنها می باشد این تئوری با تئوری اتمی امروزی راجع به بوجود آمدن جهان هیچ تفاوت ندارد ودو قطب متضاد،دو شارژمثبت ومنفی درون اتم است وآن دوشارژسبب تکوین اتم گردیده واتم هم ماده رابه وجودآورده وتفاوتی که بین مواد(یعنی عناصر) دیده می شود ناشی ازکمی یا زیادی چیزهائی است که درون اتم عناصرموجود می باشد.

نظریه امام(ع) راجع به قدرت هسته ای

یکی ازنظریه های بدیع امام صادق(ع) این است که هرچه موجودیت ذاتی دارد غیر از خداوند ، دارای ضد خود می باشد اما بین ضدین تصادم بوجود نمی آید واگر تصادم بوجود بیابد،بعید نیست جهان ویران شود.این نظریه،خلاصه نظریه ماده وضد ماده امروزی است تفاوت ماده با ضدماده این است که در اتم های ماده (عناصرمعمولی) بارالکتریکی(الکترون)منفی است وبارالکتریکی(پروتون)درهسته اتم، مثبت.اما درضد ماده بارالکتریکی(الکترون) مثبت است و بارالکتریکی(پروتون) درهسته اتم منفی . کسی آزمایش نکرده که هرگاه اتم های ماده با اتم های ضد ماده تصادم کند وانفجاربوجودبیایدچه خواهد شد.هرچه راجع به این انفجار گفته می شود جنبه تئوری دارد. بین انفجار بمب اتمی با انفجارناشی از تصادم ماده وضد ماده فرق وجود دارد. چون وقتی یک بمب اتمی یا هیدروژنی منفجر می شود ، قسمتی کم از ماده مبدل به انرژی می گردد و قسمت زیاد ماده عاطل می ماند یعنی مبدل به انرژی نمی شود .

نظریه امام (ع) راجع به مولکول های آب و تجزیه آن

در محضر درس حضرت امام صادق (ع) برای ادراک قوانین علوم ،تجربه هم بکار می رفت آزمایشگاه محضر درس حضرت امام متناسب با زمان بوده اما ثابت می کند که آن دانشمند بزرگ در علوم فقط به تئوری اکتفا نمی کرده و تا آنجا که امکان داشته تئوری را به محک تجربه می زده است . امام (ع) متوجه شده بود که هوا یک عنصربسیط نیست و پی بردن به این موضوع بدون تجربه بعید به نظر می رسد در نیمه اول قرن دوم هجری بوجود اکسیژن و هم بوجود هیدروژن ( درآب ) پی برده بود که در آب چیزی هست که می سوزد و به همین جهت گفت که آب مبدل به آتش می شود . امام (ع) بوسیله پدرش که او هم مردی دانشمند بود به وجود هیدروژن در آب پی برد و بعد خود او فهمید که در هوا اکسیژن وجود دارد .وجای بسی تعجب است که چگونه امام صادق (ع) یا پدرش امام محمد باقر (ع) به وجود گاز هیدروژن که خالص آن در طبیعت نیست و رنگ و بو و طعم ندارد پی برد . تجزیه کردن آب هم مستلزم استفاده از جریان برق است آیا یکی از آن دو توانسته بود از جریان برق برای تجزیه آب استفاده کند که بعید به نظر می رسد. آیا امام صادق (ع) یا پدرش امام محمد باقر (ع) برای جداکردن هیدروژن از آب بوسیله ای پی برده بودند که هنوز دانشمندان از آن بی اطلاع هستند ؟ و آنها توانسته بودند با وسیله ای غیر از جریان برق ، هیدروژن را از آب جدا کنند ؟

نظریه امام(ع) راجع به ساختمان بدن انسان

امام صادق(ع) مثل سایرمسلمین می گفت که انسان ازخاک آفریده شده است.فرق اوبامسلمانان دیگر این بود که راجع به آفرینش انسان ازخاک می گفت تمام چیزهائی که درخاک هست دربدن آدمی وجود دارد. او می گفت چهارچیزاست که دربدن انسان زیاد می باشد وهشت چیزاست که دربدن انسان کم می باشد وهشت چیزدیگر دربدن انسان خیلی کم است.اما به یک اندازه نیست و بعضی ازآنها در بدن انسان خیلی زیاد است و بعضی ازآنها خیلی کم.در بین چیزهائی هم که دربدن انسان زیاد است،مساوات وجود ندارد وبعضی ازآنها ازبعضی دیگرکمترمی باشد.بعد ازدوازده قرن ونیم،امروزنظریه امام صادق (ع) ازلحاظ علمی به ثبوت رسیده ودرصحت آن تردید وجود ندارد، وامام فقط اسم موادی را که دربدن انسان وجود دارد نبرد.هشت چیزکه بنا به گفته امام (ع) در بدن انسان خیلی کم است این عناصرمی باشد:مولیبدن، سیلیسیوم، فلوئور، کوبات ، مانگانز ، ید ، مس ، روی و آن هشت چیز که در بدن انسان نسبت به هشت عنصرفوق زیادتر می باشدعبارت است از:منیزیم ، سدیم ، پتاسیم ، کلسیم، فسفر، کلر ، گوگرد ، آهن و آن چهار عنصر که در بدن انسان خیلی زیاد می باشد عبارت است ازاکسیژن ، کربن ، هیدروژن و ازت . مسلما پی بردن به این عناصر در بدن انسان کار یک روز یا دو روزنبوده.

نظریه امام صادق (ع)راجع به سرعت نور و لیزر

درموردسرعت نورهم امام نظریه ای ابرازکرده که با توجه به عصراوبسیارجالب توجه است.او گفت
که سرعت نورکه بطرف چشم ما می آید فوری است وازانواع حرکات است.وسائل تکنیکی زمان اجازه نمی داد که امام صادق (ع) بتواندسرعت نوررا اندازه بگیرد.ولی همین قدرکه گفت نورحرکت است و سرعت آن فوری می باشد،تقریباً نظریه ای شبیه به این دوره راجع به نورگفته است.هم چنین گفت: نور قوی می تواند اجسام سنگین را بحرکت درآورد و نوری که درطو سینا برموسی آشکارگردید از نورهائی بود که اگر مشیت خداوند تعلق می گرفت کوه را بحرکت درمی آورد ممکن است فکر کنیم بر طبق این روایت امام صادق(ع) اساس تئوری لیزررا پیشگوئی کرده است آنچه امام راجع به حرکت و سرعت نورواین که نورازاشیاء بچشم ما می تابد گفت اهمیتش زیادتراز تئوری لیزر بطور ساده است .
چون این تئوری را قبل از امام جعفر صادق (ع) گفته بودند ولی وی آنچه راجع به سرعت و حرکت و تمرکز نور و اینکه نور از اشیاء به چشم ما می تابد گفت مخصوص اوست .

نظریه امام صادق(ع) راجع به نور

یکی ازبدایع علمی امام جعفر صادق(ع) نظریه اوراجع به نورمی باشد. امام صادق(ع)اولین کسی است که گفت: نورازچشم بسوی اشیاء نمی رود این است که ما درتاریکی چیزی را نمی بینیم درصورتی که اگرنورازطرف چشم ما بسوی اشیاء می رفت در تاریکی همه چیز را می دیدیم .
امام صادق (ع) گفت: برای اینکه بتوان چیزی را دید باید آن شیء روشن باشد و اگر خود روشن نیست باید یک شیء نورانی بر آن بتابد و آن را روشن کند تا اینکه بتوان آن را دید .او گفته است که نوراز طرف اشیاء بسوی چشم ما می آید و از آن نور که از طرف هر شیء بسوی چشم ما می آید فقط قسمتی به چشم ما می تابد و بهمین جهت ما اشیاء دور را بخوبی نمی بینیم و اگر تمام نوری که از یک شیء دور بسوی چشم می آید به دیده برسد ما شیء دور را نزدیک خواهیم دید و اگر بتوان چیزی ساخت که بدان وسیله تمام نوری را که از یک شیء دور می آید به چشم تابانید ، در صحرا شتری را که در فاصله سه هزار ذرع می چرد در فاصله شصت ذرعی خواهیم دید یعنی پنجاه بار آن را نزدیکتر مشاهده خواهیم کرد . این تئوری بوسیله شاگردان حضرت امام جعفر صادق منتقل گردید و در دانشگاههای اروپا تدریس شد اگر تئوری نور از طرف امام صادق (ع) ابراز نمی شد آیا ( لیپرشی) فلاماندی و گالیله می توانستند دوربین فلکی بسازند و گالیله اجرام دنیای خورشیدی را مورد ترصید قرار بدهد ؟ و با مشاهدات خود نظریه ( کوپرنیک ) و( کپلر) را مبنی بر این که اجرام دنیای خورشیدی از جمله زمین بدور خورشید می گردند تأیید نماید ؟

نظریه امام صادق(ع) را جع به زمین



امام دوازده قرن قبل دریافت که زمین اطراف خودمی گردد وآنچه سبب توالی روزوشب میشود گردش خورشید دراطراف زمین نیست(که وی آن راازلحاظ عقلی غیرقابل قبول می دانست) بلکه گردش زمین دراطراف خود سبب میگردد که روزوشب بوجود بیایدودائم نیمی اززمین تاریک وشب باشد ونیمی دیگرروشن و روز.امام صادق(ع) که به این حقیقت علمی پی بردازقوانین مکانیک نجومی اطلاع داشت ومی دانست که اثرنیروی جاذبه که با دو شکل یکی به شکل نیروی فرارازمرکز،ودیگری بشکل نیروی جذب بسوی مرکز بروزمی کند سبب می گردد که اجرام آسمانی دور خود بگردند.چون بعید است که او، بدون پی بردن به این دو شکل توانسته باشد به حقیقت گردش زمین دراطراف خود پی ببرد .



نظریه امام صادق(ع) را جع به زلزله



امام صادق (ع) راجع به نظام جهان چیزی گفته که کوچکترین تفاوتی با نظریه دانشمندان فیزیکی این عصر ندارد . امام صادق (ع) فرمود : وقتی در اوضاع دنیا بی نظمی می بینید و مشاهده می کنید که ناگهان طوفان می شود و سیل جاری می گردد و زلزله خانه ها را ویران می نماید این ها را دلیل بر بی نظمی جهان ندانید و آگاه باشید که هر یک از این وقایع غیر منتظره از یک یا چند قاعده ثابت و غیر قابل تغییر اطاعت می نماید و بر اثر آن قواعد ثابت است که این وقایع روی میدهد . امروز دانشمندان فیزیک یعنی علمائی که فقط از قواعد ریاضی پیروی می کنند و غیر از آن قواعد را علم نمی دانند همین عقیده را دارند علمای فیزیک و زمین شناس می گویند که طوفان و زلزله و آتشفشان یک واقعه غیر عادی نیست بلکه مطیع قوانین طبیعت است.



امام صادق(ع) گفت: پیرامون خود را آلوده نکنید



امام صادق (ع) مانند کسی که وضع امروزرا ببیند گفت، آدمی باید طوری زندگی نماید که پیرامون خود را آلوده نکند زیرا اگر آلوده نماید روزی می آید که زندگی براو ، دشوار و شاید غیر ممکن می شود واین درحالی است که موضوع آلودگی محیط حتی در سی سال قبل هم وجود نداشت.

یکی ازمظاهر نبوغ علمی امام (ع) توصیه او به مادران بود تا این که کودکان شیرخواررا درطرف چپ خود بخوابانند.در نیمه دوم قرن نوزدهم،محققان دانشگاه (کورنیل) در امریکا دریافتند وقتی نوزاد در طرف چپ مادر می خوابد آسوده تر ازآن است که در طرف راست بخوابد و اگر او را در طرف راست بخوابانند درفواصل نزدیک ازخواب بیدارمیشود و گریه می کند.با استفاده از امواج هولوگرافی فهمیدند که امواج صدای ضربان قلب مادر که در تمام بدن پخش می شود بگوش جنین می رسد.
بعد از آزمایش های متعدد دانشمندان مرکز تحقیق دانشگاه کورنیل دانستند که طفل در شکم مادر نه فقط عادت به شنیدن ضربان قلب او می کند بلکه آن ضربان به حیات وی نیز وابستگی دارد و هرگاه ضربان ادامه نیابد ، طفل در شکم مادر از گرسنگی می میرد.
عادتی که جنین ، قبل از تولد، به شنیدن صدای ضربان قلب مادر دارد طوری در وی نافذ میشود که بعد از تولد هم اگر صدای قلب مادر را نشنود احساس اضطراب می نماید به همین جهت وقتی نوزاد در طرف چپ مادر قرار گیرد چون صدای قلبش را می شنود آرام می گیرد لیکن در طرف راست چون آن صدا به گوشش نمی رسد مضطرب می شود.


فرزانه جباری
مهدیا، کعبه شد از تاب تو بی تاب،بتاب
.....................................................

بالای تخت یوسف کنعان نوشته اند هر یوسفی یوسف زهرا نمی شود
سلامتی امام زمان صلوات
New Member
New Member
پست: 2
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه ۲۰ فروردین ۱۳۸۸, ۷:۳۱ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 1 بار
سپاس‌های دریافتی: 3 بار

Re: امام محمد باقر(ع)از نگاه دانشمندان غرب

پست توسط ahmadinejad »

در اینجا از دوستانی که از این پست من ناخوسنودند عذر می خواهم ولی فقط از کتاب من لا یحضر فقیه که یکی از 4 کتب اصلی شیعه است مطلبی از امام صادق علیه سلام نقل می کنم:

 

عبد الرّحمن بن كثير ازامام صادق عليه السّلام روايت كرده كه آن حضرت فرمود: هر گاه اين چهار صفت گناهآميز در جامعه و ميان مردمى آشكار و همگانى شود چهار گرفتارى در پى آن ظهور خواهدكرد: اول- هر وقت زنا در ميان مردم ظاهر و فراوان شود در پى آن زلزله بسيار شود،دوم- هر گاه مردم از پرداختن زكات خوددارى كنند گله‏هاى چهارپايان اهلى مثل گوسفندو گاو و شتر بسيار تلف شوند، سوم- هر گاه در جامعه‏اى حاكمان محاكم در قضاوت نسبتبه دادخواهى‏  كنند و رعايت حكم الهى نكنند باران از آسمان نبارد ياآسمان بر زمين بخيل گردد. و چهارم- هر گاه مسلمانان نسبت به اهل ذمّه رعايت عهدنكنند مشركان بر مسلمانان پيروز و چيره شوند
حالا با توجه به اینکه توزیع زمین لرزه ها اغلب در مناطق غیر مسکونی و زیر دریاها است و اینکه سالهای قبل از آفرینش انسان زلزله بوجود می آمد خودتان قضاوت کنید


اینهم یکی دیگر از نظریات علمی امام صادق بنقل از روضه کافی:


 




) ابان بن تغلب از امام صادق عليه السّلامنقل مى‏كند كه از ايشان پرسيدم: زمين بر چه قرار گرفته است؟ امام عليه السّلامفرمود: بر ماهى. عرض كردم: ماهى بر چه قرار گرفته؟
 
 
فرمود: بر آب. عرض كردم: آب بر چه؟ فرمود: بر سنگى. عرضكردم: سنگ بر چه؟ فرمود: بر شاخ گاوى راهوار. عرض كردم: گاو بر چه؟ فرمود: برخاك. عرض كردم: 
 
خاك بر چه؟ امام عليه السّلام در پاسخ فرمود: هيهات، اينهمان جايى است كه دانش‏  در آن سرگردان است.
Old-Moderator
Old-Moderator
پست: 966
تاریخ عضویت: جمعه ۲۳ فروردین ۱۳۸۷, ۷:۱۷ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 973 بار
سپاس‌های دریافتی: 1783 بار
تماس:

Re: امام محمد باقر(ع)از نگاه دانشمندان غرب

پست توسط سعید منتظر »

سلام

من شنیدم اولین کسی که در آسمان پرواز کرد یکی از شاگردان امام باقر (ع) بود

آیا این موضوع رو میتوان با اسناد تاریخی ثابت کرد؟!
 روزگاری‌ست که شیطان میگوید: انسان پیدا کنید ، سجده خواهم   [HIGHLIGHT=#FFFF00][HIGHLIGHT=#DBE5F1] +ـ+ـ+ـ+ـ+ـ+ـ+     [HIGHLIGHT=#FFFF00][HIGHLIGHT=#DBE5F1] +ـ+ـ+     [External Link Removed for Guests]  [External Link Removed for Guests][External Link Removed for Guests][External Link Removed for Guests][External Link Removed for Guests] 
Commander
Commander
پست: 2218
تاریخ عضویت: جمعه ۲۰ بهمن ۱۳۸۵, ۱۰:۰۱ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 3085 بار
سپاس‌های دریافتی: 5884 بار
تماس:

Re: امام محمد باقر(ع)از نگاه دانشمندان غرب

پست توسط محمد علي »

ahmadinejad نوشته شده:در اینجا از دوستانی که از این پست من ناخوسنودند عذر می خواهم
.

سلام و عرض خوشامد به خانواده صمیمی اعتقادات تصویر

دلیلی برای ناخشنودی نیست ، اگر که هدف شما یادگیری معانی درست احادیث باشد تصویر


اول- هر وقت زنا در ميان مردم ظاهر و فراوان شود در پى آن زلزله بسيار شود،...

حالا با توجه به اینکه توزیع زمین لرزه ها اغلب در مناطق غیر مسکونی و زیر دریاها است و اینکه سالهای قبل از آفرینش انسان زلزله بوجود می آمد خودتان قضاوت کنید

معنی حدیث کاملا واضح و روشن است . دقت کنید که امام (ع) نمی فرمایند علت هر زلزله ای در زمین زناست !

بلکه می فرمایند وقتی زنا زیاد شود ، در پی آن زلزله بسیار می شود .

یعنی زلزله به عنوان یک امر طبیعی ، بوده است و وجودش مسلم فرض شده ،

اما علت زیاد شدنش به عنوان یک عذاب در میان اهل آن منطقه ، زیاد شدن زناست می شود .

پس افزایش زنا به عنوان علت برای افزایش زلزله بیان شده است ، نه علتی برای اصل زلزله ؛



امیدوارم با دقت و مرور مجدد این توضیحات بتوانید به معنای مورد نظر در این روایت پی ببرید .

اینهم یکی دیگر از نظریات علمی امام صادق بنقل از روضه کافی:

در انتساب یک نظریه یا روایت به امام معصوم (ع) باید در عبارات خود دقت بیشتری کنیم و

تاکید بر منقول بودن و محتمل بودن آن را فراموش نکنیم .

روایتی که فرمودید ، سندش ضعیف می باشد و قابل استناد نیست .



(چون احتمال می دهم که در زمینه علوم حدیث اطلاعات کافی نداشته باشید ، در مورد تعریف سند باید عرض کنم

که به کتابی که از آن حدیثی نقل می کنند سند گفته نمیشود، بلکه افراد نقل کننده آن حدیث را سلسله سند گویند و

اگر در سلسله افراد نقل کننده این حدیث تا امام معصوم .ع نام کسی وجود داشته باشد که از نظر قواعد علم رجال

ضعیف خوانده شده باشد ، آن سند را ضعیف گفته و روایت از حجیت ساقط می گردد
)


امیدوارم در راهیابی به حقایق موفق باشید تصویر




من شنیدم اولین کسی که در آسمان پرواز کرد یکی از شاگردان امام باقر (ع) بود

آیا این موضوع رو میتوان با اسناد تاریخی ثابت کرد؟!


آقا سعید عزیز ، متاسفانه اشتباه شنیدید . چنین چیزی وجود نداره یا اینکه اشتباه براتون نقل کرده باشند .

چون امام باقر (ع) به شاگردشان ابابصیر (که در خواست معنی آیه ای را که در آن می گوید به حضرت ابراهیم.ع ملکوت آسمان ها

را نشان دادیم) فرمودند که اگر بخواهی (به علم و معجزه امامت ) آن را به تو نیز نشان دهم .

دست خود را بر زمین نهادند و گویی همه جا تاریک شد و فضایی دیگر بر او نشان داده شد

و آنچه را به او نشان داده بودند ملکوت آسمان و زمین بود ، نه اینکه در آسمان ها پروازش دهند .

البته این به دلیل این بود که او از اصحاب خاص حضرت بود و ظرفیت چنین چیزی را داشت ، لذا

هم فهم آن برای افراد عادی مشکل است و هم نقل آن در هر جایی توصیه نشده است چون از اسرار امامت

است و از ما خواسته اند که هر سرّی از اسرار علوم ایشان را در هر جایی نقل نکنیم .


موفق باشیدتصویر
[External Link Removed for Guests]

 
[External Link Removed for Guests] 
New Member
New Member
پست: 2
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه ۲۰ فروردین ۱۳۸۸, ۷:۳۱ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 1 بار
سپاس‌های دریافتی: 3 بار

Re: امام محمد باقر(ع)از نگاه دانشمندان غرب

پست توسط ahmadinejad »

قبل از از همه از دوستم صادق و فرزانه ام محمد علی برای پاسخشان تشکر دارم
از این جمله امام در مورد رابطه زنا و زلزله می شود استنباط کرد:
امام فراوانی زلزله را پیامد فراوانی و آشکار ساختن زنا دانسته اند و از باب تحذیر بر عمل غیر اخلاقی زنا وعده فراوانی زلزله بعنوان یک بلا را داده اند. بر فرض نظر جناب مدیر فراوانی زمین لرزه دو دلیل دارد یکی عوامل طبیعی و دیگری عوامل فرا مادی مثل فراوانی زنا
طبق مطالعات گسترده زمین شناسی و لرزه خیزی که انجام شده است جغرافیای زلزله محل تجمع رویداد زمین لرزه مشخص شده است( این شامل زلزله های تاریخی نیز می شود) یعنی هیچ جایی از کره زمین نیست که علت زمین شناسی تجمع زمین لرزه های آن را ندانیم.
با این حال برای اینکه حدیث را درست بدانیم مجبوریم فرض کنیم تمام شهرهای با زنای فراوان روی کمربندهای لرزه خیز دنیا قرار دارند و به تبع آن این به ذهن می آید که زناکار بودن یا نیکوکار بودن اهالی این شهرها هیچ تاثیری در فروانی زمین لرزه آنها ندارد.
نکته دیگر: در حدیث امام فراوانی زلزله بعنوان بلا برای اهالی زناکار معرفی شده است. برای اینکه بنده هم متقابلا فکر می کنم دوستم محمد علی و برخی از دوستان با مباحث لرزه خیزی و زمین شناسی آشنایی نداشته باشند. این توضیح را ضروری میدانم که فراوانی زلزله بخودی خود چیز بدی نیست. بلکه تا حدی خوب هم هست زیرا وقوع فراوان زمین لرزه باعث آزاد شدن انرژی می شود و از تجمع آن در گسلها جلوگیری می کند. فاجعه زمانی است که این انرژی تخلیه نشده و در طول سالها انباشته شود که در آنصورت زلزله های با دوره بازگشت طولانی اتفاق می افتد.
و اما اگر همه دلایل فوق را نپذیرفتید چند حدیث دیگر از کتاب من لا یحضر مرحوم کلینی (یکی از منابع 4 گانه تشیع) می آورم:

(2) 1511- امام صادق عليه السّلام فرمود: همان ذو القرنين چون به سدّ رسيد و آن را ساخته و از آن گذشت و به درون جهان تاريكى و ظلمات رفت ناگاه فرشته‏اى را ديد كه بر بالاى كوهى ايستاده و بلندى آن تا آنجا پانصد ذراع بود، پس آن فرشته به ذو القرنين گفت: اى ذو القرنين آيا هيچ راهى ديگر نداشتى كه به اينجا پاى نهادى؟ ذو القرنين از او پرسيد: تو كيستى؟ گفت: من فرشته‏اى از فرشتگان خداوند رحمان هستم كه بر اين كوه گماشته شده‏ام، و هيچ كوهى از كوهها نيست كه خداوند آن را آفريده باشد مگر اينكه رگى از آن به اين كوه (كه من مأمور آنم) متّصل باشد، و هر گاه خداوند عزّ و جلّ اراده فرمايد كه شهرى را بلرزاند بمن وحى ميفرمايد و من آن را ميلرزانم.
من لا يحضره الفقيه-ترجمه غفارى، ج‏2، ص: 259



(1) 1512- امام صادق عليه السّلام فرمود: همانا خداوند تبارك و تعالى وقتى زمين را آفريد به ماهى امر فرمود كه زمين را بردارد و حمل نمايد، پس ماهى با خود گفت: من زمين را با قدرت و نيروى خويش برداشتم (و بر خود غرّه شد) پس خداوند عزّ و جلّ ماهى كوچكى را باندازه فاصله شست تا سبابه دست معمولى برانگيخت تا داخل بينى آن ماهى مغرور شد و چهل روز او را سرگشته و پريشان ساخت، و پس از آن هر گاه خداوند عزّ و جلّ اراده فرمايد كه جايى از زمين را بلرزه دچار سازد آن ماهى كوچك پيش او يا بنظر او آمده و زمين از هراس بلرزه درمى‏آيد.
و البته زلزله به علت ديگرى غير از آنچه در اين خبر آمده نيز واقع مى‏شود (كه خواهد آمد).
(2) 1513- امام صادق عليه السّلام فرمود: همانا خداوند تبارك و تعالى به ماهى امر فرمود كه زمين را بر پشت خود برداشته و هر شهرى از شهرها را بر يكى از
فلس‏هايش حمل نمايد پس هر گاه خداوند عزّ و جلّ بخواهد زمينى را بلرزاند به آن ماهى امر فرمايد كه همان فلس را (كه شهر مورد نظر بر آن مستقر است) بحركت درآورد، و ماهى نيز آن را تكان ميدهد و زمين ميلرزد و اگر ماهى فلس خود را (بجاى حركت دادن) بلند مى‏كرد حتماً زمين به اذن خداوند عزّ و جلّ واژگون و زير و رو مى‏شد.
Commander
Commander
پست: 509
تاریخ عضویت: جمعه ۱۳ بهمن ۱۳۸۵, ۱۰:۳۱ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 747 بار
سپاس‌های دریافتی: 635 بار

Re: امام محمد باقر(ع)از نگاه دانشمندان غرب

پست توسط MAHDIYAR »

با سلام خدمت شما

بحث بر سر زلزله است نه در اصطلاح زمين شناسي كه زلزله به هر لرزه اي گفته شود ، زلزله در روايت به عنوان بلا آمده و نمي شود گفت

منظور روايت لرزه هاي متناوبي است كه موجب تخليه انرژي گسلها مي شود چون همانطور كه مستحضريد اين لرزه ها كه معمولا

نامحسوس هم هست بسيار خوب و مانع بوجود آمدن زلزله با ريشتر بالا مي شود.

چه بسا منطقه اي روي خط زلزله باشد اما اسباب معنوي زلزله را عمل نكنندو هيچ زلزله اي هم اتفاق نيفتد و با لرزه هاي متناوب

نامحسوس انرژي گسلها خالي شود .

علل معنوي(ماوراي ماده) وقايع در عالم ماده مسئله اي انكار نا پذير است ، تمام امور عالم ماده با چيزي وراء آن ارتباط دارد اندكي در

مبحث انرژي و اينرسي و نيرو در فيزيك تامل كنيد اينها مفاهيمي وراء ماده اند و عالم ماده مقهور اينهاست.

اگر روايتي به فرض صحت سند به ما رسيد و از علل غير مادي وقايع سخن گفت نمي شود آن را انكار كرد .

روايت مستمسك شما دچار ضعف سندي اند.

اگر فرضا آنها را صحيح بگيريم معاني روايات را اصلا متوجه نشده ايد.

روايت اول كه از ذوالقرنين نقل شده مربوط به علت معنوي است كه فرشته اي مامور آن شده مثل تمامي امور ديگر قواعد مادي عالم كه فرشته گان مسئول آنند (و المدبرات امرا) سوره نازعات آيه 5

روايت قرار گرفتن زمين بر ماهي و در برخي روايات قرار گرفتن ماهي بر شاخهاي ثور اصلا آنچه فهميده ايد نيست منظور ماهي و گاو نيست

ماهي فلكي است كه زمين در آن مي چرخد و فلس ماهي صفحات تكتونيكي زمينند كه زلزله و كوهزايي از حركت اين صفحات ناشي مي شود مثل حركت صفحه هند و برخورد آن با آسيا و ... زيباترين و رسا ترين تعبير درباره صفحات تكتونيكي همين تشبيه آنها به فلس ماهي است كه لغزنده مي باشد و با لرزش آن زلزله بوجود مي آيد و معلوم است اگر صفحه تكتونيكي هند يا فلات ايران بلند شود چه اتفاقي
مي افتد

البته بايد توجه داشت كه آنچه زمين را در مدار و فلك خود نگاه داشته ثور است كه به معني خورشيد است و شاخهاي ثور دو ستاره اند كه به فاصله اي يكسان از خورشيد قرار دارند كه اين مطلب بر اساس گزارشات ناسا مي باشد

ديد جامعي كه اين روايات درباره زلزله به مامي دهد بي نظير است و با گسترش علم بشر هر روز باب فهمي دقيقتر براي ما باز مي شود
البته به شرط آنكه بخاهيم آنها را بفهميم نه خداي نكرده ....

هر چه من گفتم به قدر فهم توست
مردم اندر حسرت فهم درست

آخرين و مهمترين نكته آنكه برخي زلزله ها بلايند و بر اثر گناه ، نه همه آنها و نمي تواني بگويي هرجا زلزله شده پس فلان گناه زياد شده
مثل آنكه بگويند آب سرد موجب سرما خوردگي است (يكي از دلايل) شما نمي تواني بگويي هر كس سرما خورده آب سرد خورده چون ممكنه از يك سرما خورده دچار واگير شده باشه

با آرزوي موفقيت
فَمَنْ اتبَعَ هُدايَ فَلايَضِلُ وَ لا يَشقَي( طه/123)
ارسال پست

بازگشت به “امام محمد باقر (علیه السّلام)”