[font=Times New Roman]بسم رب المهدی
[font=Times New Roman]نیوتن کاشف قانون جاذبه عمومى - کلمات مفصلى دارد که در ضمن آن مى گوید
[font=Times New Roman]ما با مطالعه گوش، مى فهمیم که سازنده آن، قوانین مربوط به صوت را کاملا مى دانسته با
مطالعه چشم مى فهمیم که سازنده چشم، قوانین پیچیده مربوط به نور و
رؤیت را مى دانسته و از مطالعه نظم افلاک به آن حقیقت بزرگ - که آنها را طبق نظم مخصوص اداره مى کند- پى مى بریم.
نيوتن وسازنده جهان
مدیر انجمن: شورای نظارت
-
- پست: 270
- تاریخ عضویت: سهشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۸۷, ۶:۲۲ ب.ظ
- محل اقامت: کره زمین
- سپاسهای ارسالی: 194 بار
- سپاسهای دریافتی: 797 بار
- تماس:
نيوتن وسازنده جهان
یادتان باشد اگر همچو پرستو رفتیم
خانه مادری ما همه بیت الزهراست
یادتان باشد اگر تنگی دل غوغا کرد
مهدی فاطمه را یاد کنید او تنهاست
خانه مادری ما همه بیت الزهراست
یادتان باشد اگر تنگی دل غوغا کرد
مهدی فاطمه را یاد کنید او تنهاست
-
- پست: 2218
- تاریخ عضویت: جمعه ۲۰ بهمن ۱۳۸۵, ۱۰:۰۱ ب.ظ
- سپاسهای ارسالی: 3085 بار
- سپاسهای دریافتی: 5884 بار
- تماس:
به نام یگانه هستی بخش و مدبر جهان
تصویر مکانیکی و ماشین وار از طبیعت ، توسط نیوتن توسعه یافت ؛ همچنین نیوتن خدا را برای اولین بار به عنوان ساعت ساز لاهوتی مطرح کرد .
این تعبیر از ابتکارات و ابداعات نیوتن است (!!) او اینگونه تصور می کرد که خدا همانند ساعت سازی است که جهان را مثل ساعت ساخت و آن را کوک کرد
و کناری نشست و امر دنیا را به خود دنیا واگذار کرد . به تعبیر دقیق فلسفی ، تلقی نیوتن از خدا این گونه بود که خدا فقط علت مُحدثه است ، نه علت مُبقیه !
یا به تعبیر دیگر ، جهان تنها در آغاز و در آفرینش ِ نخستین محتاج خداوند است ، اما در ادامه حیاتش هیچ نیازی به خدا ندارد .
چنان که ساعت پس از ساخته شدن ، مستقل از سازنده می تواند ادامۀ حیات دهد .
از این رو منظور از ساعت ساز لاهوتی که نیوتن نخستین بار برای خدا مطرح کرد این است که جهان هم مانند ساعتی است که کوک شده است
و بعد از لحظۀ آغازین و نخستین ، محتاج و نیازمند خدا نیست . خدا فقط نخستین خالق جهان است و جهان در ادامه نیازی به او ندارد .
با این مبنا معجزات الهی هم مخدوش شد و انسان برای هدایتش دیگر محتاج واسطه هایی از سوی خدا نبود ؛
انسان خودش می توانست هادی خودش باشد .
نیوتن خدا را به عنوان خداوند رخنه پوش نیز مطرح کرد . بدین معنا که اگر جایی علم نتوانست علت پدیده ای را واضح و روشن کند ،
در آنجا باید معتقد به خدا بود (و این خلا را جوری با وجود خدا توجیه نمود) و اینکه خدا مستقیما این فعل را در جهان طبیعت انجام داده است ؛
اما اگر در آینده ، علم علت پدیده خاص را روشن کرد ، دیگر نیاز به فرضیه ای به نام خدا هم نیست (!!!)
(و این چنین ، قرن هفدهم میلادی با انواع تعارض ها میان علم و دین سپری شد و در قرون بعدی ،
تفکر جبرگرایانه طبیعت ، تجلی و گستره بیشتری در غرب پیدا کرد)
تصویر مکانیکی و ماشین وار از طبیعت ، توسط نیوتن توسعه یافت ؛ همچنین نیوتن خدا را برای اولین بار به عنوان ساعت ساز لاهوتی مطرح کرد .
این تعبیر از ابتکارات و ابداعات نیوتن است (!!) او اینگونه تصور می کرد که خدا همانند ساعت سازی است که جهان را مثل ساعت ساخت و آن را کوک کرد
و کناری نشست و امر دنیا را به خود دنیا واگذار کرد . به تعبیر دقیق فلسفی ، تلقی نیوتن از خدا این گونه بود که خدا فقط علت مُحدثه است ، نه علت مُبقیه !
یا به تعبیر دیگر ، جهان تنها در آغاز و در آفرینش ِ نخستین محتاج خداوند است ، اما در ادامه حیاتش هیچ نیازی به خدا ندارد .
چنان که ساعت پس از ساخته شدن ، مستقل از سازنده می تواند ادامۀ حیات دهد .
از این رو منظور از ساعت ساز لاهوتی که نیوتن نخستین بار برای خدا مطرح کرد این است که جهان هم مانند ساعتی است که کوک شده است
و بعد از لحظۀ آغازین و نخستین ، محتاج و نیازمند خدا نیست . خدا فقط نخستین خالق جهان است و جهان در ادامه نیازی به او ندارد .
با این مبنا معجزات الهی هم مخدوش شد و انسان برای هدایتش دیگر محتاج واسطه هایی از سوی خدا نبود ؛
انسان خودش می توانست هادی خودش باشد .
نیوتن خدا را به عنوان خداوند رخنه پوش نیز مطرح کرد . بدین معنا که اگر جایی علم نتوانست علت پدیده ای را واضح و روشن کند ،
در آنجا باید معتقد به خدا بود (و این خلا را جوری با وجود خدا توجیه نمود) و اینکه خدا مستقیما این فعل را در جهان طبیعت انجام داده است ؛
اما اگر در آینده ، علم علت پدیده خاص را روشن کرد ، دیگر نیاز به فرضیه ای به نام خدا هم نیست (!!!)
(و این چنین ، قرن هفدهم میلادی با انواع تعارض ها میان علم و دین سپری شد و در قرون بعدی ،
تفکر جبرگرایانه طبیعت ، تجلی و گستره بیشتری در غرب پیدا کرد)
[External Link Removed for Guests]
[External Link Removed for Guests]
[External Link Removed for Guests]