چند سوال در مورد پيامبران ...

مدیر انجمن: شورای نظارت

ارسال پست
Member
Member
پست: 73
تاریخ عضویت: سه‌شنبه ۲۹ آبان ۱۳۸۶, ۳:۰۹ ق.ظ
محل اقامت: اصفهان
سپاس‌های ارسالی: 7 بار
سپاس‌های دریافتی: 8 بار
تماس:

چند سوال در مورد پيامبران ...

پست توسط KH.I.A.2500 »

" به نام خدا "
مگر دين در نزد خدا يکي نيست ؟ پس چرا حضرت يعقوب (ع) با دو خواهر ازدواج نمود ؟ اين کار در اسلام حرام است . همانطور هم که خودتان ميدانيد دين نزد خدا يکي است و آن هم اسلام است . پس چطور یک پیامبر مرتکب چنین عملی میشود ؟
( سوال زیاد است این را جواب بدهید تا بریم سر بعدی ) . :razz: :razz:
* خدايا چنان کن سرانجام کار *** تو خشنود باشي و ما رستگار *
Commander
Commander
پست: 2218
تاریخ عضویت: جمعه ۲۰ بهمن ۱۳۸۵, ۱۰:۰۱ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 3085 بار
سپاس‌های دریافتی: 5884 بار
تماس:

پست توسط محمد علي »

به نام خدا

با سلام

میشه بفرمایید این مطلب رو از کدوم منبع معتبر نقل می کنید ؟؟؟!!!!!



:-( :eek:
[External Link Removed for Guests]

 
[External Link Removed for Guests] 
Member
Member
پست: 99
تاریخ عضویت: چهارشنبه ۱۴ آذر ۱۳۸۶, ۱۱:۰۷ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 252 بار
سپاس‌های دریافتی: 125 بار

پست توسط حسن2568 »

سلام اين گونه مطالب واز جمله اينکه حضرت يعقوب پرد خود را فريب داد تا مقام پيامبري را که به برادرش ميرسيد بدست آورد وبسياري مطالب ديگر از کتب يهود سرچشمه ميگيرد وبه کتب اسلامي هم رسوخ کرده وبيشتر از نوع تهمتهاي يهود به خدا وپيامبران است
خدا لعنتشون کنه
باآزمايش hla وثبت نام در پايگاه پيوند مغز استخوان كشور در بيمارستان شريعتي شانس زندگي را در بيماران سرطان خون و... افزايش دهيد [External Link Removed for Guests]
Member
Member
پست: 73
تاریخ عضویت: سه‌شنبه ۲۹ آبان ۱۳۸۶, ۳:۰۹ ق.ظ
محل اقامت: اصفهان
سپاس‌های ارسالی: 7 بار
سپاس‌های دریافتی: 8 بار
تماس:

پست توسط KH.I.A.2500 »

سلام خدمت همگي ،
محمد علي, شما مگر تلويزيون نميبينيد ؟ تازگي يک سريال هست در مورد حضرت يوسف ميزاره ، توي اون برنامه ديدم .
توي فيلم دو تا خواهر همسر حضرت يعقوب هستند . يکي از اون خواهرها دو تا بچه داره ( حضرت يوسف و بنيامين ) و يکي ديگر از اون خواهرها تعداد بيشتري بچه داره ( همونهايي که حضرت يوسف رو ميندازن توي چاه ) . خودشون هم به همديگه ميگفتند خواهر .
* خدايا چنان کن سرانجام کار *** تو خشنود باشي و ما رستگار *
Commander
Commander
پست: 2218
تاریخ عضویت: جمعه ۲۰ بهمن ۱۳۸۵, ۱۰:۰۱ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 3085 بار
سپاس‌های دریافتی: 5884 بار
تماس:

پست توسط محمد علي »

به نام خدا

سلام :D

ممنون از جواب ، اما عزيزم تلويزيون که نشد منبع معتبر ! توي فيلم امام علي(ع) و محمد رسول الله(ص) هم کلي اشکال تاريخي بود .

بايد ديد مطلبي که نقل مي کنيم از کجاست ؟ من خودم وقت ديدن فيلم ندارم . اما يکي دوقسمتش رو گذري ديدم .

الانم کاري به تلويزيون ندارم . مطالب صحيحي که در اين زمينه هست رو براتون نقل مي کنم .

اولا بنابر مشهور حضرت يوسف (ع) و حضرت بنيامين (ع) از يک مادر هستند . اما اين شهرت صحيحي نيست !!

بلکه حضرت يوسف(ع) بعد از به دنيا آمدن ، مادرش "راحيل" از دنيا مي رود و او نزد عمه اش "ساره" براي نگهداري مي ماند .

و بنيامين (ع) از خاله حضرت يوسف(ع) به دنيا مي آيد . يعني پس ازوفات مادر يوسف(ع) حضرت يعقوب(ع) با خواهر او ازدواج مي کند

و بنيامين (ع) به دنيا مي آيد . پس ازدواجش صحيحي بوده و يوسف و بنيامين برادران تني نيستند ، بلکه از دوخواهر هستند .

درمورد مادر اون ده تا هم چیزی ندیدم ، ولی اگر هم خواهر بوده باشد ، بعد از وفات او ، حضرت یعقوب باید با مادر یوسف (ع) ازدواج کرده باشد .

(حالا ممکنه توي فيلم ، ترتيب زماني تاريخي بهم خورده باشه و حواسشون نباشه اشتباه کنند ، اين ديگه کوتاهي اوناست

و نبايد زود گردن پيغمبر خدا انداخت . يا مثلا ساره و خاله يوسف در نگهداري او جابجا بشن و يا تغيير کنه يا اينکه

به هم ديگه بنابر عرف بگن خواهر ، اين دليلي بر خواهر بودن تني اونها نداره ... چون خواهران ایمانی هم در ادیان گذشته خود را خواهر می خواندند )


بايد دقت کرد اگر مطلبي مخالف مسلمات اعتقادي ديديدم ، مسلمات رو کنار نذاريم ؛ بلکه اون مطلب رو نقد کنيم .

امام علي (ع) : افراد را با حق بسنجيد ، نه اينکه حق را با افراد !

يعني اگر عده اي حرفي زدند حق زير سوال برود . ببينيد با معيار حق آنها درست عمل کرده اند يا خير ؟

براي همين هم بنده پرسيدم که منبع معتبر در اين زمينه معرفي کنيد چون اصلا چنين چيز غير مشهوري نشنيده بودم .


از حضرت امام رضا (ع) پرسيدند :

بنیامین فرزند مادر یوسف بود یا فرزند خالۀ او ؟

فرمود : فرزند خالۀ او بود (1)


1: تفسیر عیاشی ج 2 ص 197

:razz:
[External Link Removed for Guests]

 
[External Link Removed for Guests] 
Member
Member
پست: 73
تاریخ عضویت: سه‌شنبه ۲۹ آبان ۱۳۸۶, ۳:۰۹ ق.ظ
محل اقامت: اصفهان
سپاس‌های ارسالی: 7 بار
سپاس‌های دریافتی: 8 بار
تماس:

پست توسط KH.I.A.2500 »

سلام مجدد ،
ممنون از پاسختان ولي چون سريال را نديديد من قسمتهايي که به بحثمان مربوط ميشود را مينويسم . ماجراي سريال به اين ترتيب بود : حضرت يعقوب (ع) در آن واحد دو همسر داشت . اين دو همسر در فيلم با هم خواهر بودند . يکي از آن همسرها از حضرت يعقوب (ع) داراي چند فرزند بود . بعد از مدتي همسر ديگر ، از حضرت يعقوب (ع) يک بچه به دنيا مياورد که همان حضرت يوسف (ع) است . دوباره پس از مدتي حضرت يوسف (ع) ، از جانب حضرت يعقوب (ع) و همان مادر خودش يک برادر پيدا ميکند به نام بنيامين (ع) . بنيامين (ع) به دنيا ميايد ولي مادرش که همان مادر حضرت يوسف (ع) هم ميشود در اثر زايمان ميميرد ; ولي قبل از مرگش به خواهر خود ( که فرزندان زيادي داشت ) وصيت ميکند که يوسف (ع) را نگهدارد . يوسف (ع) نزد خاله اش بود تا زماني که ساره از يعقوب (ع) و خاله يوسف اجازه ميگيرد تا يوسف را نزد خويش بزرگ کند . به اين ترتيب پس از مرگ مادر ، يوسف (ع) ابتدا به خاله و سپس به عمه اش سپرده ميشود . تکليف بنيامين را نفهميدم ! ادامه سريال جمعه شب ...
فکر ميکنم در ساخت اين جور فيلمها از مشاور و متخصص در مسائل ديني کمک گرفته ميشه ( فکر کنم ) . با اينحال چطور ممکنه چنين خطاهاي فاحشي در ساخت سريال رخ بده !
* خدايا چنان کن سرانجام کار *** تو خشنود باشي و ما رستگار *
Commander
Commander
پست: 2218
تاریخ عضویت: جمعه ۲۰ بهمن ۱۳۸۵, ۱۰:۰۱ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 3085 بار
سپاس‌های دریافتی: 5884 بار
تماس:

پست توسط محمد علي »

سلام

ممنون از توضيحاتت :D

اگر اينجور باشه واقعا جاي تاسف داره . :x

البته چيز بعيدي نيست از تلويزيون ، اين اشتباهات فاحش !! همونطور که عرض کردم سابقه اش بسياره :-?

مشاورانش هم بماند که چطور انتخاب ميشوند و اصلا چطور نظارت و مشاوره مي دهند ...


اميدوارم با دلسوزي و دقت دوستاني همچون شما ، آينده فرهنگي اين مملکت روزهاي درخشان تري به خود ببنيد .

اعتقادات حقه امري است که نيازمند تحقيق و کنکاش خستگي ناپذير است چرا که چشمان اميد آيندگان به دستان تواناي

دلسوزان امروز است . :razz:

موفق و مويد باشيد
[External Link Removed for Guests]

 
[External Link Removed for Guests] 
Iron
Iron
پست: 132
تاریخ عضویت: چهارشنبه ۴ مهر ۱۳۸۶, ۵:۴۹ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 1 بار
سپاس‌های دریافتی: 133 بار

پست توسط خاک قدم هايش »

به نام خدا

با سلام و تشکر از مطالب ارائه شده که به خوبی عنوان گردیده، ذکر نکته ای را لازم دیدم.

گر چه بنده این سریال را مشاهده نکرده ام اما توضیحات دوستمان و پرسش و پاسخ های من از سایرین، معلوم کرد که در این فیلم، دو خواهر، هم زمان همسر پیامبر خدا

هستند و این موضوع باعث سوال شده است که چرا وقتی در اسلام این کار حرام است و به گفته ی قرآن، دین نزد خدا " اسلام " است،

پیامبری آن را انجام داده است؟

این که دین نزد خدا اسلام است به "احکام" پیش از اسلام برنمی گردد و دخالتی در این موضوع ندارد.

در تفسیر این که دین نزد خدا " اسلام " است، فرموده اند که " الاسلامُ هو التسلیم" ؛ و این تسلیم است که در همه ی ادیان توحیدی مشترک است و ارتباط مستقیمی

به احکام جزیی ندارد.

اما احکام از این زاویه به دو دسته تقسیم می شوند:

الف) دسته ای که همیشه حکمشان یکی بوده است؛ مثل حرام بودن ازدواج با محارم.

ب) دسته ای که احکامی متغیر در طول تاریخ داشته اند؛ مثل حجاب که حد و حدودش همیشه یکی نبوده است.

هیچ لزوم عقلی وجود ندارد که چون اکنون در دین ما ازدواج با دو خواهر به صورت هم زمان جایز نیست، در زمان حضرت یعقوب علی نبینا و آله و علیه السلام هم

این چنین بوده و این عمل حتما حرام باشد. پس ممکن است در آن زمان هنوز این فعل داخل در محرمات نبوده و مشکلی نداشته است.

البته این سخن فقط بررسی جنبه ی عقلی مسأله است و جنبه ی تاریخی و دقیق آن، کاری ست که در تحقیقات تاریخی انبیا باید انجام شود.

پیروز باشید.
:razz:
اللهم عجل ثم عجل ثم عجل لوليک الفرج
Commander
Commander
پست: 2218
تاریخ عضویت: جمعه ۲۰ بهمن ۱۳۸۵, ۱۰:۰۱ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 3085 بار
سپاس‌های دریافتی: 5884 بار
تماس:

پست توسط محمد علي »

به نام خدا

با سلام

متاسفانه با اگر و مگر و احتمال نمي شود برچسب عقلي به مسئله اي زد .

دين در نزد خداوند اسلام بوده وهست (ان الدين عندالله الاسلام) و اين دين تکامل نيافته است بلکه از روز اول همين بوده است .

و توسط انبیای الهی فقط تجدید می شده است .

امام سجاد (ع) فرمودند : « احکام خدا و حرام و حلال الهي از روز اول حرام و حلال بوده است . »

دقت کنيد که اين عبارت اطلاق دارد . و اشاره اي به احکام جزئي و غير جزئي نشده است .

حتي مسئله حجاب نيز دليلي بر متغير بودنش وجود ندارد .

پس دين ما و دين غير ما نداريم . چون دين منتسب به پيروانش نيست ؛ بلکه منتسب به شارع آن دين است .

الاسلام هوالتسليم نيز هيچ ربطي به اين موضوع ندارد . بلکه تعريف عملي اسلام است . همان اسلامي که هميشه

يکي بوده است در عمل بايد اينگونه باشد .


در مورد مذکور نيز عرض کرديم که اينچنين نبوده است ، و مادر آن ده فرزند هيچ ارتباطي با مادر حضزت يوسف.ع و بنيامين.ع

نداشته است . مادر حضرت يوسف.ع پس از به دنيا آمدن او از دنيا رفته و سپس حضرت يعقوب .ع با خواهر او ازدواج

نمودند و حضرت بنيامين.ع به دنيا آمدند . (طبق فرمايش امام رضا.ع در حيات القلوب ج1 .... همچنین مراجعه شود به سیرةا لانبیا ج1)

برای اطلاع بیشتر می توانید به عقاید الاسلام من القرآن الکریم تالیف علامه عسکری .ره ، جلد اول نیز مراجعه فرمایید .


دليل نقلي قطعي عرض شد . و عقل نیز در پذيرش احکام فقط وسيله است که ارشاد شارع را در می یابد و فقط قوه ادراک دارد، نه کشف !


موفق باشيد :razz:
[External Link Removed for Guests]

 
[External Link Removed for Guests] 
Iron
Iron
پست: 132
تاریخ عضویت: چهارشنبه ۴ مهر ۱۳۸۶, ۵:۴۹ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 1 بار
سپاس‌های دریافتی: 133 بار

پست توسط خاک قدم هايش »

به نام خدا

با سلام و سپاس و احترام

فکر می کنم "رساندن" و "دریافت " برخی نکات به خوبی صورت نگرفته است لذا لازم می بینم در ادامه با توجه به فرمایشات جناب محمد علی

نکاتی را عرض کنم.
متاسفانه با اگر و مگر و احتمال نمي شود برچسب عقلي به مسئله اي زد .




مساله ای که مطرح شده یک مساله ی " احکام " نیست که بخواهیم به آن " برچسب عقلی" بزنیم بل که داخل در " فلسفه ی احکام" است که کاملا عقلی ست

و معرفت درجه دوم محسوب می شود. چرا که در این جا این موضوع را بررسی می کنیم که آیا وجود حکم در یک دین، وجود آن را در دین دیگر نتیجه می دهد یا نه؟

( و حتی اگر این دین ها را یکی هم بدانیم، بررسی می کنیم که وجود این حکم در این مقطع زمانی از دین، وجود آن را در مقاطع پیشین نتیجه می دهد یا نه؟)

پس ما سخن از اثبات حکم و پذیرش آن و ... نمی زنیم که پای عقل چوبین بود؛ و قطعا در آن جا عقل کارایی بسیار اندکی دارد.


دين در نزد خداوند اسلام بوده وهست (ان الدين عندالله الاسلام) و اين دين تکامل نيافته است بلکه از روز اول همين بوده است . و توسط انبیای الهی فقط تجدید می شده است


این فرمایش در "اصول دین" کاملا درست است و همان طور که در احادیث ما نیز آمده ، اصل دین، توحید است که در همه ی دین ها یکی بوده

و ارکان آن هیچ گاه تغییری نپذیرفته؛ هم چنین است نبوت و امامت _ که ذیل توحید می آیند _ و عدل _ که ذیل آن معاد می آید_؛ که در طول تاریخ توسط تمام انبیا

مورد تاکید قرار گرفته و بیان مجدد شده؛ هم چنین ذیل این قسمت آیه ی مبارکه که فرموده " ان الدین عند الله الاسلام"

امام باقر و امام صادق علیهما السلام فرموده اند: یعنی « التَّسْلِيمُ لِعَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ علیه السلام بِالْوَلَايَةِ » که در این جا

اسلام در ولایت امام علی علیه السلام خلاصه می شود که می دانیم تمام شرایع به آن مأمور بودند. اما آن چه به گواهی تاریخ و احادیث،

" تکمیل" یافته است، "فروع دین" و "احکام" می باشد که مصادیقش فراوان و روشن است و یکی از حکمت های بیان شده ی

ارسال انبیای متعدد تبلیغی و تشریعی، همین مسأله است و این جاست که تفاوت احکام رخ می نماید و امکان وقوع عقلی می یابد.

( گر چه اکنون شاهدیم که این نفاوت ها حتی در عالم واقع نیز به وقوع پیوسته است.)

الاسلام هوالتسليم نيز هيچ ربطي به اين موضوع ندارد . بلکه تعريف عملي اسلام است . همان اسلامي که هميشه

يکي بوده است در عمل بايد اينگونه باشد


وقتی می فرمایند که " الاسلام هو التسلیم" باید توجه کرد که این مساله فقط تعریف عملی اسلام نیست و البته می دانیم که در احادیث ما

" اقرار" که زیر مجموعه ی تسلیم است به سه دسته ی لفظی( باللسان)، قلبی( بالقلب) و عملی( بالارکان) تقسیم شده است.

اما چون این مساله هیچ ارتباطی به موضوع مطرح شده ندارد و خود مطلبی مفصل است،ان شاءالله در تاپیکی مستقل به آن می پردازیم.

امام سجاد (ع) فرمودند : « احکام خدا و حرام و حلال الهي از روز اول حرام و حلال بوده است . »

دقت کنيد که اين عبارت اطلاق دارد . و اشاره اي به احکام جزئي و غير جزئي نشده است



متاسفانه نتوانستم منبع و عبارت عربی حدیث را بیابم اما به نظر می رسد که نمی توانیم به راحتی حکم به مطلق بودن حدیث کنیم چون ممکن است

قید منفصله ای داشته باشد که نیافته باشیم مگر آن که این نظر( اطلاق حدیث) رأیی فقیهانه ( پس از جست و جوی تمام روایات این باب) باشد که

باید به آن گردن نهیم. اما آن چه از این الفاظ بر می آید " مهمل" بودن عبارت را می رساند نه " اطلاق" آن را.

حدیث نزدیکی که به ذهنم آمد همان حدیث معروف است که :

« إن حلال محمد حلال إلى يوم القيامة و حرامه حرام إلى يوم القيامة » که استدلالی متفاوت دارد و به باقی بودن حرام و حلال دین خاتم تا قیامت اشاره می کند

و راجع به پیش از آن نیست.


و اما بالاخره ماجرای تاریخی:

آن چه در حلیه دیدم، اشاره ی مستقیمی به این امر نداشت که دو خواهربه صورت هم زمان، همسر حضرت یعقوب باشندیا نباشند.

آن چه از مجموع بیانات این کتاب به دست می آید، قطعیت یکی نبودن مادران حضرت یوسف و بنیامین با برادران توطئه گر است که در یک مورد پیرامون ارتباط مادرانشان

مطلب همان آمده است که جناب محمد علی آورده اند که حضرت به پسرخالگی یوسف و بنیامین ( با پدرمشترک) اشاره فرموده اند

(و البته در آن جا هم چیزی نیامده که این دو خواهر هم زمان همسر یعقوب علیه السلام بودند یا نه) اما در چندین مورد این مطلب ذکر شده که در سفر برادران به مصر

همراه با بنیامین، او از همراهی و هم خوراکی با آن ها پرهیز می کرد و وقتی حضرت یوسف علت را جویا شدند، گفت که برادری داشتم که از یک پدر و مادر بودیم

و این ها او را به چاه انداختند.

پس یا بنیامین و یوسف از یک مادر بوده اند و سایر برادران از مادری دیگر ( که می توانند خواهر باشند یا نباشند ) یا یوسف و بنیامین هم از یک مادر نبوده اند

و مادرانشان خواهر بوده اند و مادر سایر برادران هم زن دیگری بوده است.


به این ترتیب متاسفانه دلیل نقلی، قطعی نخواهد بود و مسأله هم چنان باقی ست و ممنون می شوم در صورت وجود دلیل قطعی از کتاب علامه – که به آن دسترسی نیافتم-

یا هر منبع موثق دیگری، آن را بیان فرمایید.

[align=left]پیروز باشید. :razz:  
اللهم عجل ثم عجل ثم عجل لوليک الفرج
ارسال پست

بازگشت به “پیغمبر شناسی”