»» علائم و نشانه های ظهور ««

مدیر انجمن: شورای نظارت

ارسال پست
Administrator
Administrator
پست: 2244
تاریخ عضویت: یک‌شنبه ۱ بهمن ۱۳۸۵, ۱۱:۵۲ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 10691 بار
سپاس‌های دریافتی: 5476 بار
تماس:

»» علائم و نشانه های ظهور ««

پست توسط Mohsen1001 »

 تصویر
 

 نشانه ها در طبیعت 

گرسنگى

از نشانه هاى پيش از ظهور حضرت، گرسنگى ذكر شده است.

محمد بن مسلم مى گويد: از امام صادق (ع) شنيدم كه فرمود: "پيش از ظهور حضرت قائم (ع)از سوى خداوند براى مؤمنان نشانه هايى است " گفتم: خدا مرا فداى توگرداند، آن نشانه ها كدام است؟ فرمود: آن ها همان گفته خداوند است كه فرمود: و لبنونکم بشيء من الخوف والجوع ونقص من الاموال والانفس والثمرات وبشر الصابرين (1)وشما مؤمنان را به چيزى از ترس وگرسنگى وكمى دارايى ها وجان ها وميوه ها مى آزماييم، پس صابران را مژده ده. آنگاه فرمود: "خداوند مؤمنان را به سبب ترس از پادشاهان بنى فلان در دوران پايانى حكومت شان مى آزمايد ومراد ازگرسنگى، گرانى قيمت هاست

============
1.سوره بقره 155.



ابرسخت

به ابرهايى گويند كه در آن رعد وبرق و آذرخش وصاعقه باشد. امام باقر(ع) فرمود: ابر سخت، براى حضرت صاحب (ع) ذخيره شده است. هرگاه ابرى چنين بود، صاحب شما بر آن سوار است. بى شک او سوار بر ابر مى شود وبا آن به سوى آَسمان بالا مى رود و آَسمان ها و زمين هاى هفتگانه را مى پيمايد. (1)

امام صادق (ع) فرمود: خداوند ذوالقرنين را در انتخاب بين دو ابر سخت و رام مخير كرد. او ابر رام را برگزيد. و اگر ابر سخت را بر مي گزيد، اجازه استفاده از آن را نداشت، زيرا خداوند، ابر سخت را براى حضرت قائم (ع) ذخيره كرده است. (2)

=========
1. بحار الانوار ج 2 5 ص 1 32 بصائرالدرجات ص 409 اختصاص مفيد ص 99 1.
2. بحار الانوار ج 52 ص 2 31 اختصاص مفید ص 326 غایة المرام ص 77.



باران هاى فراوان

از نشانه هاى ظهور ذكر شده است. در سال ظهور، باران هاى پياپى زمين را آباد و سبز مي كند ووضع مردم بهتر مي شود. امامان (ع) در تبيين نشانه هاى ظهور و خبر دادن از رخدادهاى آن روزگار، از اين واقعه نيز ياد كرد ه اند. امام صادق (ع) مي فرمايد: در آستانه قيام مهدى (ع) سالى پرباران خواهد بود كه در اثر آن، خرما بر روى نخل مي پوسد. پس در اين ترديدى به خود راه ندهيد". (1) و نيز مي فرمايد: و چون هنگام ظهور مهدى (ع) نزديك شود، در تمام ماه جمادى الاخر و ده روز نخست ماه رجب، بارانى بر مردم ببارد كه تا آن هنگام، مانند آن را نديده باشند... . (2) اين نشانه را بزرگانى مانند شيخ مفيد، شيخ طوسى و طبرسى در رديف نشانه هاى ظهور آورده اند، ولى بايد توجه داشت كه روايت طبرسى و مفيد مرسله است وروايت شيخ طوسى نيز ضعيف است. (3)

و اما درباره عصر ظهور حضرت مهدى (ع) آورده اند كه: خداوند، براى مهدى (ع) بركت را از آسمان فرو مي فرستد. (4) آسمان، بارانى مي بارد كه زمين، محصول خود را آشكار مي سازد ومردم در حكومت آن حضرت از نعمتى برخوردار مي شوند كه هرگز مانند آن را نديده اند .(5)در دولت او، آب ها فراوان مي شود و رودخانه ها بالا مي آيد، (6)چشمه ها مي جوشد، و زمين چند برابر محصول مي دهد. (7)

=============
1. غيبة طوس ص 449
2. اعلام الورى ص 290 و 432 بحار الانوار ج 52 ص 337.
3. برترين هاى فرهگ مهدويت در مطبوعات ص 250.
4. ملاحم ابن طاووس ص 1 7 و 141 عقد الدرر ص 69 1.
5. بحارالانوار ج 52 ص 345 اثبات الهداة ج 3 ص 524 احقاق الحق ج 9 1 ص 655.
6. عقد الدرر ص 84
07 بحارالانوار ج 52 ص 304 اختصاص مفيد ص 208.



صورتى در خورشيد

از نشانه هاى آخرالزمان، ظاهر شدن صورتى در قرص خورشيد ذكر شده است. مردم سيماى مردى را در قرص خورشيد خواهند ديدكه نام و نشان او را خواهند شناخت. اين نشانه پرشكوه در عهد سفيانى خواهد بود و در آن هنگام سپاه سفيانى و خود سفيانى هلاک خواهند شد. (1) صاحب كتاب روزگار رهايي مى نويسد: منظور از سيماى مردى كه در قرص خورشيد ظاهر خواهد شد، سيماى حضرت مسيح (ع) است كه در خورشيد ظاهر مى شود و از آسمان فرود مى آيد و با حسب و نسبش شناخته مى شود و ديگركسى در حق او دچار ترديد ، (2) نمى شود. در حديث ديگري آمده است: صورت و سينه اى در قرص خورشيد براى مردمان ظا هر مي شود. (3)

در روايتى از امام صادق (ع) آمده است: سه بانگ آسمانى در ماه رجب شنيده مى شد: 1. آگاه باشيدكه لعنت خدا بر ستمگران باد، 2.اى گروه مؤمنان رستاخيز نزديك است، 3. بدن انسانى به وضوح در قرص خورشيد ديده مى شودكه با صداى رسا بانگ بر مى آورد: هان اى مردم خداوند فلانى، پسر فلانى .... سلسله نسب حضرت قائم (ع) را تا حضرت على (ع) مى رساند را برانگيخت.( 4)

==============
1.ارشاد مفيد ص 338 بحار الا نوار ج52 ص 220 اعلام الورى ص 428
2. روزگار رهايي ج2 ص 845
3. همان ص 846.
4. غيبة طوسي ص 268 بحار الانوار ج 52 ص 289 منتخب الاثر ص 422.



ملخ سرخ

از نشانه هاى پيش از ظهور حضرت مهدى (ع) ظاهر شدن ملخ هايى سرخ فام در فصل خود و در خارج از فصل خود است كه بر زراعت و غلات هجوم مى برند و موجب كمى محصول مى گردند(1) در روايتى آمده است: يمن با هجوم ملخ و ستم زمامداران خراب مى شود. (2) و در روايت ديگرى خرابى چين، از ملخ ذكر شده است.

==============
1.غيبة نعماني ص 148 الزام اناصب ص 185
2. بشارة الاسلام ص 43



سرخى آسمان

پديدار شدن سرخى در آسمان وگسترش آن در آفاق آسمان، از نشانه هاى ظهور مهدى (ع) ياد شده است. (1) اين رخداد ممكن است انعكاس پرتو خورشيد در افق يا فضا باشد و اين از آثار و نشانه هاى خشم خدا بر زمينيان است كه نظير آن در عاشورا پس از شهادت امام حسين (ع) پديدار شده است. ابوالعلاء در اين مورد مى گويد: بر افق آسمان دو شاهد از خون مقدس على (ع) و فرزندش موجود است (2) در روايتى آمده است: قائم قيام نمى كند، جز هنگامى كه چشم دنيا در آورده شود وسرخى آسمان پديد آيدكه آن ها اشك هاى خونبار حاملان عرش است كه براى مردم زمين از چشم آسمان مى بارد(3)

==============
1. ارشاد مفيد ص 356 بحار الانوار ج 2 5 ص 220.
2. امام مهدى (ع)از ولادت تا ظهور سيد محمد كاظم قزوينى ص 495.
3. غيبة نعمانى ص 74 بحارالانوار ج 52 ص 226 الزام الناصب ص 179.



صورتى در ماه

در روايت است: سالى كه صيحه آسمانى در آن شنيده مى شود نشانه اى پيش از آن در ماه رجب ديده مى شود. گفته شد: آن نشانه چيست فرمود: سيمايى در قرص ماه ديده مى شود، دست وكف دست روشنى در فضا ظاهر مى شود و به سوى او اشاره مى كند و ندايى از آسمان بلند مى شود و همه مردم روى زمين آن را مى شنوند.(1)

==============
1. غیبة نعمانى ص 33 1 بحارا لانوار ج 52 ص 233 ارشاد مفيد ص 337.
آخرین ويرايش توسط 2 on Mohsen1001, ويرايش شده در 0.
Administrator
Administrator
پست: 2244
تاریخ عضویت: یک‌شنبه ۱ بهمن ۱۳۸۵, ۱۱:۵۲ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 10691 بار
سپاس‌های دریافتی: 5476 بار
تماس:

پست توسط Mohsen1001 »

 اوضاع اجتماعی 

فقيهان


عالمان و فقيهان، حافظان دين خدا در روى زمين اند و راهنمايى و ارشاد مردم در دست آنان است. آنان با تحمل زحمات، مسائل دينى را از منابع شرعى استخراج كرده، در دسترس مردم قرار مى دهند، ولى در آخر الزمان وضع دگرگون مى شود و عالمان روزگار بدترين عالمان خواهند بود رسول خدا(ص)دراين باره مى فرمايند: فقيهان آن روزگار، بدترين فقيهانى اند كه در زير آسمان به سر مى برند. فتنه و آشوب، از آنان آغاز مى شود و به آنان نيز باز مى گردد. (1)

ا.بحارالانوار ج 52، ص 190 ثواب الاعمال ص 1 30.



كسادى

از ويژگى هاى پيش از ظهور ذكر شده است . در حديثى امام صادق (ع) پس از قرائت آيه155 أم سوره مباركه بقره و نبلونکم بشي ء من الخوف والجوع ... فرمود: خداوند مؤمنان را به سبب ترس از پادشاهان بنى فلان در دوران پايانى حكومت شان مى آزمايد و مراد ازگرسنگى، گرانى قيمت هاست و منظور ازكمى دارايى ها، كسادى تجارت وكمبود درآمد است.(1)

1. كمال الدين ج 2 650 غيبة نعمانى ص 250.



آتش و دود

در نشانه هاي آخر الزمان آمده است :آَتش و دودى در خاور زمين برمى خيزد كه تا چهل شب مشتعل مى شود(1) قيامت برپا نمى شود تا در يكى از وادى هاى حجاز، آَتش روان گردد.(2) رسَيَلان و روان در مورد اَتش محل تأمل است زيرا آَتش هنگامى مى تواند روان گردد كه جسم شعله ور، يك جسم سيال و مايع باشد و آَن چيزى جز نفت نيست برخى از اين اَتش، تعبير به منفجر شدن چاه هاى نفت كرده اند.

امير مؤمنان على(ع) مى فرمايد: پيش از قيام قائم (ع) مردم با يك سلسله از نشانه هاى آسمانى بيم داده مى شوند:آتشى كه در آسمان پديد آيد...(3)

در حديث ديگرى آَمده است: عمودى از آَتش در طرف مشرق درآَسمان پديد مى آَيد كه همه مردم روى زمين آَن را مى بينند. هركس آَن زمان را درك كند، براى خانواده اش مواد گذايى يك ساله را تامين كند(4)

ا.روزگار رهايى ج 2ص 833 .
2.همان ص 834.
3.ارشاد مفيد، ص 340اعلام الورى، ص 429 الزام النا صب، ص 184.
4. روزگار رهايى ج 2ص 839 .



امر به منكر

در احوال اهل آخرالزمان آمده است كه: به جاى امر به معروف، امر به منكر و نهى از معروف مي كنند. معروف را منكر خيال كرده، منكر را معروف مى پندارند.(1) كسى كه امر به معروف كند، خوار مى شود وكسى كه مرتكب گناه شود مورد ستايش قرار مي گيرد. (2) مردم در ترك امر به معروف و نهى از منكريكى شده اند و اعراض از دين فراگير شده و بى تقوايى ميان عالم و جاهل مشترك شده است .(3)

1.منتضب الاثر ص 426 الزم الناصب ص 180 تحف العقول، ص 41.
2.منتخب الاثرص 293 بحار الانوار، ج 52ص 256 و 264.
3.بحارالا نوار ج 52، ص 259
Administrator
Administrator
پست: 2244
تاریخ عضویت: یک‌شنبه ۱ بهمن ۱۳۸۵, ۱۱:۵۲ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 10691 بار
سپاس‌های دریافتی: 5476 بار
تماس:

پست توسط Mohsen1001 »

ترديد در حضرت

روايات مختلفى درباره ترديد كنندگان در وجود حضرت آمده است .امام صادق (ع) فرمود: او امامى است كه در ولادتش شك و ترديد مى كنند. برخى مى گويند: به دنيا نيامده، برخى مى گويند: ديده به جهان گشوده، برخى مى گويند: چند سال پيش از وفات پدرش، چشم به جهان گشوده، جز اين كه خدا مى خواهد بندگان خود را بيازمايد، كه گروه باطل در آن زمان به شك و ترديد مى گرايند. (1) امام حسن عسكرى (ع) نيز فرمود: براى فرزندم غيبتى است كه مردم در آن دچار شك و ترديد مى شوند، به جزكسى كه خدا او را از لغزش و انحراف باز دارد.(2)

و امام صادق (ع) فرمود: هرگز در حق او ترديد به خود راه ندهيد، از صفحه دل هرگونه شك و ترديد را بزداييد. (3)

1.اصول كافى ج ا ص 337.
2. بحار الانوار ج51 ص 60 1 اعلام الورى ص 415 منتخب الاثرص 227.
3. روزگار رهايي ج ا ص 0501



حج در آخر الزمان

در حديث مفصلى از حضرت رسول اكرم (ص) درباره پيشگويى از اوضاع آخر الزمان نقل شده و مورد خطاب حضرت در آن جا، جناب سلمان فارسى است، آمده كه: اى مسلمان در آن زمان، توانگران امتم به هدف تفريح و خوش گذرانى، و طبقه متوسط به منظور تجارت، و فقرا براى خودنمايى حج مى كنند. (1)

ا.بحارالانوار ج ص 305



دين فروشى

يكى از علائم آخر الزمان اين است كه مردم از دين خارج مى شوند. روزى امام حسين (ع) نزد امير مؤمنان (ع) آمد. گروهى درگرداگرد حضرت (ع) نشسته بودند 0 ايشان به آنان فرمود:حسين پيشواى شماست رسول خدا او را سيد وسرور ناميده است. از نسل او مردى ظهور خواهدكردكه در اخلاق وچهره، شبيه من است. او دنيا را پر از عدل وداد مى كند، چنان كه پر از ستم و جور شده است . سؤال شد: اين قيام در چه زمانى خواهد بود؟ فرمود: افسوس هنگامى كه از دين خارج شويد(1) همچنين پيامبرگرامى اسلامى درباره اهميت دين دارى در آخر الزمان فرموده است:... گروهى دين خود را به بهاى ناچيز و متاع اندك مى فروشند. كسى كه در آن روز به دين خود چنگ زده وپاى بند است، همانندكسى است كه گلوله اى از آتش را در دست گرفته يا بوته اى از خار را در دست مى فشرد(2)

1.ملاحم ابن طاووس ص 144
2.مسند احمد ج 2 ص 390



رشوه

مالى كه شخص در مقابل عملى مى گيردكه از وظايف او است، يا براى ابطال حقى يا احقاق حقى آن را مى گيرد.

رشوه از محرمات شرع اسلام است و در نكوهش آن، آثار و اخبار بيش از حد و حصر آمده است. پيامبر(ص) فرموده است: خدا لعنت كند رشوه دهنده و رشوه گيرنده و واسطه بين اين دو را (1).. پيامبر(ص) فرمود:در آخر الزمان، معامله و داد و ستد با رشوه انجام مى شود و دين را ناديده مى گيرند و دنيا را ارج مى نهند. (2) و در اخبار آخر الزمان آمده است: درآن زمان ربا شايع مى شود وكارها با رشوه انجام مى يابد (3) و رشوه را به نام هديه حلال مى پندارند (4).

1.بحارالانوار، ج 2 ص62
2. بحارالانوار ج 6 ص 305.
3. بشارة الا سلام ص 026
4. روزگار رهايي ج 2 ص 707



قطع رحم

به معناى بريدن پيوند خويشاوندى است. اين امر در روايات، بسيار مورد نكوهش قرار گرفته و مذمت شده است .

در روايتى آمده است كه حضرت مهدى (ع) پس از ظهور، خطاب به مردم مى گويد:بياييد به سوى آن چه كه براى آن قطع رحم كرديد، خون ها ريختيد و مرتكب گناه شديد.آن گاه آن چنان عطاياى كلان به آن ها مى دهدكه هرگز در تاريخ بشرى سابقه نداشته است (1). پيامبر(ص) قطع رحم را از نشانه هاى اهل آخر الزمان معرفى مى كند ومى فرمايد: ... هنگامى كه پيوند خويشاوندى را قطع كنند، ثروت ها دردست اشرار قرار مي گيرد(2)

ا. منتخب الأثرص 430.
2.تحف العقول ص 43



معنويت پيش از ظهور

سست شدن بنيان خانواده، خويشاوندى، دوستى و سردى عواطف انسانى و بى مهرى از ويژگى هاى بارز آخرالزمان است. رسول گرامى اسلام (ص) وضعيت آن روزگار را از نظر عاطفى چنين بيان مى دارد: در آن روزگار، بزرگتران به زيردستان وكوچكتران رحم نمى كنند و قوى بر ضعيف ترحم نمى نمايد.در آن هنگام خداوند به او اذن قيام مى دهد. (1) نيز آن حضرت مى فرمايند: قيامت برپا نمى شود تا آن كه زمانى فرا رسدكه مردى از شدت فقر به اقوام و بستگان خود مراجعه كند و آن آنرا به خويشاوندى سوگند دهد تا بلكه به اوكمك كنند، ولى چيزى به او نمى دهند. همسايه از همسايه خودكمك مى طلبد و او را به حق همسايگى سوگند مى دهد، ولى همسايه كمكش نمى كند.(2)

در آن روزگار فساد و بى بند و بارى اخلاقى به طورگسترده اى گسترش مى يابد.محمد بن مسلم مى گويد: به امام باقر(ع) عرض كردم: اى فرزند رسول خدا قائم شما چه وقت ظهور خواهد كرد؟ امام فرمود:هنگامى كه مردها خود را شبيه زنان كنند و زنان شبيه مردان شوند.آنگاه كه مردان به مردان اكتفا كنند و زنان به زنان. (3)

1.بحارالانوارج 52 ص 380.
2.امالى ج 2، ص 271
3.كمال الدين ج 1 ص 1 33
Administrator
Administrator
پست: 2244
تاریخ عضویت: یک‌شنبه ۱ بهمن ۱۳۸۵, ۱۱:۵۲ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 10691 بار
سپاس‌های دریافتی: 5476 بار
تماس:

پست توسط Mohsen1001 »

زنان آخر الزمان

در روايات، ويژگى هاى مختلفى براى زنان آخر الزمان ذكر شده است، از جمله اين كه:

زنانى هستندكه در نوع پوشش، گرايش به پوشش هاى مردانه پيدا مى كنند و اين مسلما ناشى از يك حالت روانى است كه اگر زنى بخواهد اطوار و حالت هاى مردانه داشته باشد، يكى از تجلياتش در نوع پوشش و لباسى است كه استفاده مى كند. به عبارت بهتر در آخر الزمان مرزهايى كه جدا كننده زن ومرد است عمدتاً برداشته شده ونوعى اختلاط فرهنگى وديگر ابعاد از جمله در پوشش بين زن و مرد مشاهده مى گردد.

خصوصيت دومى كه براى اين زنان ترسيم شده اين است كه اين ها علاوه بر پوشش ظاهرى، در همه مسايل ودر همه حالت ها زنانى هستند كه مى خواهند ژست مردانه بگيرند لذا در روايت داريم كه پيامبر اكرم (ص) فرمودند: لعن الله المترجلا من النساء خدا لعنت كند آن گروه زنانى راكه سعى مى كنند، حالت هاى مردانه به خود بگيرند.

مشخصه اى ديگرى كه براى زنان آخر الزمان ذكر شده اين است كه همانند مردان در بين آن ها نوعى خود مشغولى پيش مى آيد وعمدتاً يكى از آسيب هاى جدى زنان آخر الزمان اين است كه تلاش مى كنندكه نظر زنان ديگر را به خودشان جلب كنند.

در روايات داريم كه يتسمن النساء للنساء يعنى زنان به جاى اينكه براى شوهر مشروع خود آرايش كنند و آراستگى خاص براى او داشته باشند، همت شان اين است كه هم جنسان خود را به سمت خويش جذب وجلب كنند.

مطلب بعدى اين است كه نوعِ فريبايى خاصى در اين طايفه و حالت هاى آن ها ديده خواهد شد به قدرى كه قبله مردان مى شوند.اينكه قبله شدن زنان به چه معنا است، شايد معانى گوناگونى داشته باشد. يكى از احتمالات اين است كه قبله شدن زن براى مرد به اين معنا است كه مرد در برابر زن كرنش و محل فروتنى وتواضع مرد قرارگيرد.

يا اينكه شايد به اين معنا باشد كه تمام همت مردان، زنان مى شود. به عبارت ديگر در اسلام داريم كه سعى كنيد اعمال تان را رو به قبله انجام دهيد، ممكن است در آخر الزمان براى مردان چنين اتفاق افتاده وتمام همت شان، زنان و رسيدن به تمنيات و خواسته هاى زنانشان باشد.

در روايت ديگرى آمده است كه گاهى زنان به مسايل سوء، گرفتار مى شوند و شرايط طورى مى شود كه اگر مردى بخواهد حفاظت وغيرتمندى براى حفظ ناموس خودش بروز بدهد،

مورد سرزنش قرار مى گيرد. معمولاً مردها دعوت به گسيختگى، بى غيرتى و بى حفاظتى در مورد ناموس خودشان مى شوند و از آن ها مى خواهند در اين جهت حساسيت هاى خودشان را تماماً از دست بدهند. (1)

ا.نشريه موعود شماره 32 ص15
Administrator
Administrator
پست: 2244
تاریخ عضویت: یک‌شنبه ۱ بهمن ۱۳۸۵, ۱۱:۵۲ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 10691 بار
سپاس‌های دریافتی: 5476 بار
تماس:

پست توسط Mohsen1001 »

فراگير شدن ظلم


فراگير شدن ظلم و ستم،از نشانه هاى معروف ظهور حضرت مهدى (ع)به شمار آمده است.

اين نشانه در روايات بسيارى به چشم مى خورد. در روايتى آمده است:

خداوند به وسيله ظهور مهدى (ع)زمين را پراز عدل و داد مى سازد، پس از آن كه از ظلم و ستم پر شده باشد(1)

يااز حضرت مهدى (ع)نقل شده:

"نشانه آشكارشدن من، زياد شدن هرج و مرج و فتنه ها و آشوب هاست. (2)

گاهى نيز زياد شدن گناهان و مفاسد اخلاقى و اجتماعى در ميان مسلمانان، به عنوان نشانه هاى نزديك شدن ظهور پيش گويى شده است.

علامه مجلسى ره در باب نشانه هاى ظهور، روايتى رااز امام صادق (ع)آورده كه در آن بيشاز يكصد نوع گناه و انحراف اخلاقى، اجتماعى، اعتقادى و فرهنگى كه در دوران غيبت، دامن گير جوامع اسلامى مى شود، پيش گويى شده است از جمله:

رشوه خوارى، قمار بازى، شراب خوارى، زيادشدن زنا، لواط، قطح صله رحم، سنگ دل شدن مردمان، اهتمام مردم تنها به شهوت و شكم،از ميان رفتن شرم، نپرداختن زكات و خمس، كم فروشى، بى اعتنايى به اوقات نماز، آراستن مساجد به زيورآلات ، گزاردن حج به انگيزه هاى مادى و براى غير خدا، رعايت نكردن احترام بزرگترها، پيروى از ثروتمندان، صرف كردن سرمايه هاى عظيم در فساد و ابتذال و بى دينى، چاپلوسى و تملق گوي، نا امنى راه ها، به اسارت رفتن مسلمانان، افزايش مرگهاى ناگهانى، نداشتن دادرس و پناه، نا اميدى جهانيان از نجات و ... زياد شدن اين فسادها و آلودگى ها در ميان مردم، در واقع نوعى از فراگير شدن ظلم و جور روى زمين است.

فراگير شدن يعنى به گونه اى كه بدى ها بر خوبى ها و ضد ارزش ها بر ارزش ها غلبه مى يابد و شعله آتش فتنه، دامن همه را مى گيرد و جامعه انسانى در باتلاق فساد فرو مى رود .

البته گسترش حاكميت استكبار در روى زمين و در استضعاف و محروميت قرارگرفتن پيروان حق، كه براساس پيشگويى امامان (ع)در آستانه ظهور پيش خواهد آمد، نمود ديگرى از بى عدالتى و زياد شدن ظلم و جور است.

شهيد مرتضى مطهرى ره روايتى رااز شيخ صدوق ره مى آورد مبنى بر اينكه منظوراز فراگير شدن ظلم، آن است كه هر يك از شقى و سعيد، گروه حق و باطل، به نهايت كار خود مي رسند. ستمكاران و بدكاران، به نهايت درجه بدى و نابكارى مى رسند و لهيب آتش آنان همه را فرامى گيرد. در اين هنگام كه صالحان در مظلوميت و استضعاف به سر مى برند و همه راه هاى چاره بر آنان بسته مى شود، مهدى (ع)ظهور مى كند و دنيا را پراز عدل و داد مى نمايد (3)


پی نوشتها :
------------------------------------------
1. بحا رالانوار ج51، ص 320.
2.بحار الانوار ج 052 ص256.
3. قيام وانقلاب مهدى، ص 66
Administrator
Administrator
پست: 2244
تاریخ عضویت: یک‌شنبه ۱ بهمن ۱۳۸۵, ۱۱:۵۲ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 10691 بار
سپاس‌های دریافتی: 5476 بار
تماس:

پست توسط Mohsen1001 »

انكار حضرت

روايات فراوانى دلالت مي كند بر آن كه قبل از ظهور حضرت، بيشتر مردم مسلمان از دين حق بر مي گردند .

بيشتر قائلين به حضرت و معتقدين به امامت و عصمت آن بزرگوار،اعتقاد خود را از دست داده و وجود آن حضرت را انكار مي كنند.


امام جواد(ع) فرمودند :

... او داراى غيبتى است كه روزهاى زياد و مدتى دراز به طول مى انجامد. پس مخلصان در انتظار ظهورش به سر مى برند و اهل ترديد انكارش مي كنند و منكران، ياد او را به استهزاء مي گيرند.
(1)


امام صادق(ع) نيز فرمودند :

و اما در غيبت عيسى(ع) به درستى كه يهوديان و مسيحيان هم داستان شدند بر اين كه اوكشته شده، ولى خداوند عزوجل آنان را تكذيب نمود و فرمود: و او را نكشتند و به دار نياويختند ولى مطلب ير آنان مشتبه شد.
غيبت حضرت قائم(ع) نيز همين گونه است كه سرانجام، اين امت آن را انكار مى ورزند در اثر طولانى شدن آن، بعضى از هدايت نيافتگان قائل مى شوند كه آن حضرت اصلا متولد نشده و برخى ديگر خواهندگفت كه او متولد شد و از دنيا رفت وگروهى كافر مى شوند،
به خاطر اين كه مي گويند يازدهمين نفر از ما، بدون فرزند بوده وكسانى ديگر سركش خواهند شد به خاطر اين اعتقادكه امامت را به سيزده نفر و بيشتر سرايت دهند و بعضى هم خداوند عزوجل را عصيان و نافرمانى مي كنند، به اينكه مي گويند روح امام قائم(ع) در پيكر شخص ديگرى وارد شده و سخن مي گويد. (2)


در بخشى از روايات نيز آمده كه مردمانى، حضرت را پس از ظهور انكار مي كنند، زيرا او به صورت جوان باز مي گردد، در حالى كه آن ها او را پير خيال مي كردند.(3 )

و در روايتى آمده است كه مردم مي گويند: چگونه ممكن است اين او باشد، او بايد قرن ها پيش، استخوان هايش پوسيده باشد. (4)

در روايات، ازكسى كه حضرت مهدي (ع)راانكاركند، به كافر تعبير شده است.

در حديثى از امام كاظم(ع) آمده است هركس يكى از امامان زنده را انكاركند، امامان قبلى را نيز انكار نموده است، (5)

ونيز آمده است كه: هركس به همه امامان اعتراف كند، ولى حضرت مهدى(ع) را انكاركند، مانند كسى است كه به همه پيامبران اعتراف كند، ولى حضرت محمد(ص) را انكار نمايد.(6)

امام حسن عسكرى(ع) نيز فرمود : اطاعت آخر ما، اطاعت اول ما، وانكار آخر ما، چون انكار اول ماست. (7)

با وجود اين روايات، انكار حضرت مهدى(ع) انكار همه امامان وتكذيب رسول اكرم(ص) است .


پی نوشتها :
------------------------------------
ا. كمال الدين ج 2ص 378 .
2. بحارالانوار ج 51 ص 0 22.
3. ينابيع الموده ج 3، ص 67 ا منتخب الأثر ص 285.
4. بحار الانوار، ج 1 5، ص 48 1 و 225 غيبة طوس، ص 26 منتخب الأثرص 276
5. منتخب الاثر ص149 الزام الناصب ص 59 ينابيع المودة ج 3 ص 108و 162
6. غيبة النعماني ص 63 اصول کافي ج 1ص 313
7. بحار الانوار ج 51 ص 143 کشف الغمه ج 3 ص
Administrator
Administrator
پست: 2244
تاریخ عضویت: یک‌شنبه ۱ بهمن ۱۳۸۵, ۱۱:۵۲ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 10691 بار
سپاس‌های دریافتی: 5476 بار
تماس:

پست توسط Mohsen1001 »

ترس

پيش از ظهور حضرت، ستمگران بر جهان فرمانروايى مى كنند و بيم وترس غالبا از حكومت آنان سرچشمه مى گيرد .

رسول خدا(ص) مى فرمايند:

زمين از ستم وبيداد پر مى شود ، تا جايى كه در هر خانه اى ترس و جنگ وارد مى گردد. (1)

امام باقر(ع) نيز مى فرمايند:

حضرت قائم قيام نمى كند مگر در دورانى پر از بيم وهراس . (2)


واما امدادهاى الهى گاهى در قدرتى است كه خداوند به حضرت داده است وبا انجام كراماتى، حضرت مشكلات را از سر راه برمي دارد ويا به وسيله رعب وترسى است كه خداوند در دل دشمن ايجاد مى كند.

در روايات، ترس به عنوان يكى از سه لشكرى كه حضرت را يارى مى رساند ذكر شده است.

امام صادق (ع) مى فرمايند:

خداوند، حضرت قائم را با سه لشكر يارى مى دهد، فرشتگان، مؤمنان و ترس. (3)

امام باقر(ع) نيز مى فرمايند:

ترس و رعب در پشاپيش حضرت مهدى (ع) به فاصله يك ماه وازپشت سر نيز به فاصله يك ماه واز سمت راست به فاصله يك ماه واز سمت چپ نيز به فاصله يك ماه در حركت است. (4)

از اين روايات استفاده مى شودكه وقتى حضرت جايى را قصدكند، دشمن پيشاپيش دچار ترس و وحشت شده، توان رويارويى در برابر سپاهيان حضرت را از دست مى دهد.


ربا


در اخبار آخرالزمان آمده است:


درآن زمان ربا شايع مى شود.(1)

زمانى پيش مى آيد كه احدى يافت نمى شود جز اين كه به ربا آلوده مى گردد ، اگر مستقيما هم ربا نخورد، گَرد ربا به او مى رسد. (2)

هيچ قومى نيست كه ربا در ميان آن ها شايع شود، جز اين كه دچار غفلت و بى خبرى مى شوند. (3)

درآن زمان ربا را به نام داد و ستد، حلال مى پندارند. (4)


پی نوشتها:
----------------
1.کنز العمال ج14, ص 584
2.امالي ج 2 ص 156 , بحار الانوار ج 52 ص 23
3.بحار الانوار ج 52ص 356
4.همان ص 361.
5.بشارة الا سلام ص 026
6. نهج الفصاحه ج 2 ص 500
7. نهج الفصاحه ج 2 ص 577 الزام الناصب ص 82 1
8. روزگار رهايي ج 2 ص 707.
Administrator
Administrator
پست: 2244
تاریخ عضویت: یک‌شنبه ۱ بهمن ۱۳۸۵, ۱۱:۵۲ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 10691 بار
سپاس‌های دریافتی: 5476 بار
تماس:

پست توسط Mohsen1001 »

زمامداران آخر الزمان

در وصف زمامداران آخرالزمان، نكات قابل تأملى در روايات آمده است.

رسول خدا(ص) مى فرمايد:

دو صنف از امت من هستند كه اگر آن ها اصلاح شوند مردمان اصلاح مى شوند، و اگر آن ها فاسد باشند مردمان فاسد مى شوند :

آن ها دانشمندان و زمامداران هستند. (1)

عباراتى كه در روايات درباره زمامداران آخرالزمان آمده، چنين است :

بلاى سختى از ناحيه زمامداران بر امت من وارد مى شود(2)
زمامداران شما، بدترين شما هستند (3)
زمامداران شما، ستم پيشه اند (4)
زمامداران براى آزمندى خويش، خائنان را برسركار مى آورند. (5)

در باب زمامدارى در آخرالزمان نيز آمده كه:

زمامدارىِ چند ساله از بين مى رود و زمامدارى چند ماهه و چند روزه معمول مى گردد. (6)

پی نوشتها :
----------------
1.غيبة طوسى ص 277.
2.بحار الا نوار ج 52، ص 220 الزام الناصب، ص 185.
3.كشف الغمه ج 3، ص273
4.نهج الفصاحه ج 2 ص 393 تحف العقول ص 42.
5.بشارة الاسلام ص 28 و 31.
6.غيبة طوسى، ص 271 بحار الانوارج 52، ص 210
Administrator
Administrator
پست: 2244
تاریخ عضویت: یک‌شنبه ۱ بهمن ۱۳۸۵, ۱۱:۵۲ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 10691 بار
سپاس‌های دریافتی: 5476 بار
تماس:

پست توسط Mohsen1001 »

عاق والدين


از جمله گرفتارى هاى مردم آخرالزمان، عاق والدين شدن است.

فرزندان به سبب بى حرمتى بر پدر و مادر و سبك شمردن حق آنان، دچار نفرين پدر و مادر مى شوند (1)

و روايات، عاق والدين را به سبب همكارى مردم در :

كارهاى ناشايست، دورى جستن از احكام مذهبى، دوست داشتن همديگر به جهت دروغ و قهركردن از يكديگر به جهت راستگويى مى دانند(2)


امام صادق (ع) در اوضاع اهل آخرالزمان مى فرمايد...

عاق والدين شدن علنى شده، پدر و مادر در پيش فرزندان خوار شمرده مى شوند و از ديدگاه فرزند، پست تر از هر فرد ديگر به شمار مى آيند.....

و چنين زمانى از خشم خدا بترس و از خداى تبارك و تعالى نجات بطلب. (3)



هرج و مرج


فتنه و آشوب و گسیختگی اجتماع راگويند.

در روايات، از آن به يكى از آفت هاى دوران آخرالزمان ياد شده است.

پيامبر اكرم (ص) فرمود :

در آينده، روزگارى به شما روى مى آورد كه جهل و نادانى در آن فرود مى آيد و علم و دانش از آن رخت بر مى بندد ،

و هرج و مرج در آن فراوان مى گردد.عرض شد : يا رسول الله چگونه هرج و مرج پديد مى آيد؟ فرمود : كشتار(4)


در حديث ديگرى از آن حضرت آمده كه :

زمانى پيش از قيامت، هرج و مرج پيش خواهد آمد. عرض شد: چگونه هرج و مرجى؟ فرمود :

كشتار، نه كشتاركفار، بلكه همين امت به جان يكديگر مى افتند تا جائى كه برادر، برادر خود را بكشد. عقول مردم در آن زمان گرفته مي شود(5).



پی نوشتها :
-------------------
1.بحارالانوار ج 52، ص 259 منتخب الاثر ص 431.

2.منتخب الاثرص 437 الزام الناصب ص 82 1 نهج الفصاحه ج2 ص 9 51.

3.بحارالانوار ج 52 ص 256 و300الزام الناصب ص 83 1 منتخب الاثرص 425.

4. كنزالعمال حديث 30850.

5. كنزالعمال حديث 31195.
Junior Member
Junior Member
پست: 38
تاریخ عضویت: یک‌شنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۸۶, ۶:۰۳ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 18 بار
سپاس‌های دریافتی: 57 بار

پست توسط زينب »

:smile: :smile: :smile: :smile: :smile:
ارسال پست

بازگشت به “مهدویت (عج)”