با سلام .
آیا می دانید که شیوه زندگی امام زمان چه طور است ؟ همسرهای ایشان، بچه های ایشان، فامیل های ایشان و دوستان ایشان.
همسران و بچه های ایشان چه طور زندگی می کنند؟
با تشکر التماس دعا.
شیوه زندگی امام عصر عجل الله فرجه
مدیر انجمن: شورای نظارت
-
- پست: 15
- تاریخ عضویت: سهشنبه ۱ بهمن ۱۳۸۷, ۳:۲۴ ب.ظ
- سپاسهای ارسالی: 67 بار
- سپاسهای دریافتی: 69 بار
-
- پست: 802
- تاریخ عضویت: جمعه ۲۸ دی ۱۳۸۶, ۴:۱۹ ب.ظ
- سپاسهای ارسالی: 1712 بار
- سپاسهای دریافتی: 2245 بار
- تماس:
Re: شیوه زندگی امام عصر عجل الله فرجه
بسم الله الرحمن الرحيم
باسلام و عرض خيرمقدم و تشكر خدمت شما بابت پرسش سؤالي كه اذهان بسياري از حقيقت طلبان را به خود جلب نموده است .
.
و اما پس از اندكي تفحص كه در زمينه اين موضوع داشتم مطالبي يافتم كه شايد تا حدي پاسخگوي سؤال شما باشد
.چون جواب قاطعي در اين زمينه يافت نمي شود و اختلاف هست،
لذا اگر كسي از دوستان نظرات عقلي و نقلي غير از اين موارد را دارد بفرمايد ...
.
تا به نتيجه مورد نظر برسيم. انشالله .
.
. .
مكان شريف حضرت صاحب الامر (عليه السلام ) ؛
.
مکان آن حضرت در زمان غيبت صغري در مدينه بوده، در کوه رضوي. در ابتدا خواص از دوستان از مکان او مطلع بودند، سپس احدي بر وي اطلاع نيافت.
.
حضرت صادق ـ عليه السلام ـ فرمود:
.
«قائم ما را دو غيبت است يکي کوتاه و ديگري طولاني در اوّل خاصه ي شيعه ي او به مکان او عالمند و در دوم خاصه ي مواليان او هم نمي دانند». [1] .
.
و نيز روزي نظري به کوه رضوي افکند و فرمود:
.
«براي صاحب اين امر در اين کوه دو غيبت است، يکي درازتر از ديگري». [2] .
.
پس معلوم مي شود که در غيبت صغري و کبري هر دو مکان آن حضرت کوه رضوي است.
.
و در حديث ديگر از حضرت باقر ـ عليه السلام ـ فرمود:
.
«نعمَ المنزلُ طَيبةُ»
.
نيکو منزلي است طيبه يعني مدينه .
.
و از جاي ديگر نيز استفاده مي شود که در اطراف مکه نيز منزل دارد، بالاخره در حوالي مکه و مدينه بسر مي برد و از مواضع ديگر نيز استفاده مي شود که او در هر کجا هست محل او هم مانند خود او از انظار مستور است و اين هم بُعدي ندارد که در کوههاي مکّه و مدينه منزل داشته باشد، امّا کسي او را و مکان او را نبيند. چنانکه عامه مي گويند:
بهشت شدّاد از انظار مخفي است.
.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
.
(1) اصول كافي ، 1/ 382، بحارالانوار ، 52/155
(2) معجم الاحاديث الامام المهدي ارواحنا فداه 3 / 366، بحار الانوار ، ج52/153/ ح7
[HR]
همسر و فرزندان ؛
.
>< ديدگاه نقلي ><
.
.
بايد متذکر بود که جواب اين پرسش، در هاله قدس غيبت امام عليه السلام قرار دارد و خفاء امر امام عليه السلام که يکي از نشانه ها و خصايص آن حضرت است، در پاسخ اين سؤال نيز اثر مي گذارد، لذا بطور تحقيق و يقين نمي توان به آن پاسخ داد، چون در اين زمينه احاديث و روايات اطمينان بخشي در دست نداريم، و اگر در عصر ائمه: و در وقت صدور ساير روايات، اينگونه پرسش ها مطرح شده باشد، شايد بعضي از روات احاديث، براي اينکه در جوهر مطلب دخالت نداشته اند، به حفظ و ضبط احاديث آن همّت نگماشته اند.
.
بعضي از رواياتي هم که در دسترس است با چشم پوشي از وضع سند و متون آنها، يا از جهت اختلاف نسخه يا غرابت متن، ضعف دارند.
مانند روايت شيخ الطائفه (شيخ طوسي) در کتاب «غيبت» از «مفضّل بن عمر» از حضرت صادق عليه السلام روايت کرده که اگر چه اين جمله آن:
«لا يطلع علي موضعه أحد من ولده ولا غيره [1] = بر مکان ايشان هيچ کس، حتي فرزندي از فرزندانش اطلاع ندارد».
..
که با قطع نظر از مناقشه بعضي در آن، بر وجود فرزند براي آن حضرت دلالت دارد.
اما «غيبت نعماني» اين جمله را چنين روايت کرده است:
.«لا يطلع علي موضعه أحد من ولي ولا غيره [2] = از مکان ايشان هيچ کس حتي دوستدارانشان نيز خبر ندارند».
...
با وجود اين اختلاف، استناد به نقل «غيبت شيخ» اطمينان بخش نيست؛ بلکه نقل «غيبت نعماني» از برخي جهات، مانند علوّ سند و لفظ حديث، معتبرتر به نظر مي رسد.
.
.
بعضي از روايات، مثل خبر «کمال الدين انباري» و خبر «زين الدين مازندراني» از جهت غرابت و ضعف ظاهري که در متن آنها است، قابل استناد نمي باشند.
.
و بعضي ديگر، همچون فقرات برخي از «ادعيه و زيارات» نيز صراحت ندارند؛ و قابل حمل بر عصر ظهور مي باشند.
.
علاوه بر اين، با فرض قبول دلالت، متعرض خصوصيات و تفصيلات نبوده، فقط بطور اجمال، اصل متزوج بودن و فرزند داشتن آن حضرت را بيان مي کنند.
..
و خلاصه سخن آنکه، اگر چه همسر و فرزند داشتن آن حضرت محتمل است، اما در بررسي اخبار و احاديث به حديث معتبري که موجب اطمينان باشد، و خصوصاً متضمن تفاصيل اين موضوع باشد، نرسيديم، و دنبال کردن و تعقيب اين موضوع هم لزومي ندارد.
..
چنانکه وضع جناب «خضر» که به اتفاق شيعه و سني در حيات است، و بنا بر تفاسير، همان بنده اي است که در سوره کهف، سرگذشت حضرت «موسي» با سرگذشت ايشان آمده است، از اين جهات نيز بر ما نامعلوم است.
.
و همچنين وضع حضرت «عيسي» با اينکه زنده است، در اين امور عادي، از جهات متعدد نا معلوم است. بلکه وضع «دجال» بنا بر قول آنانکه فعلاً او را زنده مي دانند، و «ابن صائد» و «ابن صياد» که مسلم در «صحيح» و ترمذي و ابوداوود و ابن ماجه هر يک در «سنن» خود روايت نموده اند [3] از اين جهات همه مجهول است؛ و با وجود اين، اهل سنت به وجود آنها و حيات فعلي آنها معترفند.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ.
(1) غيبت شيخ ، ص 102
(2) منتخب الاثر ، ص252
(3) منتخب الاثر ، ص 274، 275
[HR]
>< ديدگاه عقلي ><
.
.مسلّما يکي از سنن پيغمبر اکرم (صلّي اللّه عليه و آله و سلّم) ازدواج است حضرت رسول اکرم (صلّي اللّه عليه و آله و سلّم) فرمود:
که رسول اکرم (صلّي اللّه عليه و آله و سلّم) فرموده:
.
النکاح سنّتي فمن رغب عن سنّتي فليس منّي .
.
ازدواج سنّت من است کسي که سنّت مرا نديده بگيرد و ازدواج نکند از من نيست.
.
مسلما دوری از سنت پیامبر(ص) با مقام وصایت و عصمت منافات دارد ، و از طرفی دوری از این سنت
موجب ایجاد شبهه نقص جسمانی و یا مشابه آن در وجود مقدس امام می شود که چنین نقصی محال
و امام جسما هم در سلامت کامل به سر برده و لوازم جسمانی و توحیدی ازدواج را دارا بوده و به انجام آن
ملتزم می باشند .
اما درمورد مكان فرزندان دوراه مفروض است :
.
يکي به خاطر اينکه بر هر کسي واجب است که فرزندش را از فساد حفظ کند پس حضرت وليّ عصر (صلوات اللّه عليه) فرزندانش را در جزيره اي که انتخاب کرده قرار داده و نگذاشته هم که در آنجا فساد نفوذ کند و آنها را از فساد محافظت کرده است که اين نظر خيلي قوي نيست و حتمي نمي باشد و احتمالي است.
.
با خانواده اي ازدواج کرده مصالحي را هم در آن محيط در نظر گرفته که آن مصالح را هم انجام بدهد هيچ مانعي ندارد و مدّتي هم آن حضرت در آن مکان بوده و او را نشناخته اند چون بناي شناختن نيست خودش اِعمال ولايت کرده و او را نشناخته اند يک رفتاري کرده که حتّي زن و بچّه اش او را عادي فرض کرده اند.
.
اولياء خدا اکثرا همين طورند، کراماتي و طيّ الارض هائي دارد ولي زن و بچّه شان هيچ نمي فهمند و متوجّه نمي شوند.
.
و اين ممکن است که زن و فرزندان حضرت ايشان را درک نکنند چند سالي هم باشد فرض کنيد تا آخر عمر زنش باشد بعد فرزندان بزرگ شده اند و اينها را کار و کسبي و برنامه اي دستشان داده است. الله اعلم .
.
.
خداوند ما را در انجام وظايفمان نسبت به آن حضرت ياري فرمايد
.
باسلام و عرض خيرمقدم و تشكر خدمت شما بابت پرسش سؤالي كه اذهان بسياري از حقيقت طلبان را به خود جلب نموده است .
.
و اما پس از اندكي تفحص كه در زمينه اين موضوع داشتم مطالبي يافتم كه شايد تا حدي پاسخگوي سؤال شما باشد
.چون جواب قاطعي در اين زمينه يافت نمي شود و اختلاف هست،
لذا اگر كسي از دوستان نظرات عقلي و نقلي غير از اين موارد را دارد بفرمايد ...
.
تا به نتيجه مورد نظر برسيم. انشالله .
.
. .
مكان شريف حضرت صاحب الامر (عليه السلام ) ؛
.
مکان آن حضرت در زمان غيبت صغري در مدينه بوده، در کوه رضوي. در ابتدا خواص از دوستان از مکان او مطلع بودند، سپس احدي بر وي اطلاع نيافت.
.
حضرت صادق ـ عليه السلام ـ فرمود:
.
«قائم ما را دو غيبت است يکي کوتاه و ديگري طولاني در اوّل خاصه ي شيعه ي او به مکان او عالمند و در دوم خاصه ي مواليان او هم نمي دانند». [1] .
.
و نيز روزي نظري به کوه رضوي افکند و فرمود:
.
«براي صاحب اين امر در اين کوه دو غيبت است، يکي درازتر از ديگري». [2] .
.
پس معلوم مي شود که در غيبت صغري و کبري هر دو مکان آن حضرت کوه رضوي است.
.
و در حديث ديگر از حضرت باقر ـ عليه السلام ـ فرمود:
.
«نعمَ المنزلُ طَيبةُ»
.
نيکو منزلي است طيبه يعني مدينه .
.
و از جاي ديگر نيز استفاده مي شود که در اطراف مکه نيز منزل دارد، بالاخره در حوالي مکه و مدينه بسر مي برد و از مواضع ديگر نيز استفاده مي شود که او در هر کجا هست محل او هم مانند خود او از انظار مستور است و اين هم بُعدي ندارد که در کوههاي مکّه و مدينه منزل داشته باشد، امّا کسي او را و مکان او را نبيند. چنانکه عامه مي گويند:
بهشت شدّاد از انظار مخفي است.
.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
.
(1) اصول كافي ، 1/ 382، بحارالانوار ، 52/155
(2) معجم الاحاديث الامام المهدي ارواحنا فداه 3 / 366، بحار الانوار ، ج52/153/ ح7
[HR]
همسر و فرزندان ؛
.
>< ديدگاه نقلي ><
.
.
بايد متذکر بود که جواب اين پرسش، در هاله قدس غيبت امام عليه السلام قرار دارد و خفاء امر امام عليه السلام که يکي از نشانه ها و خصايص آن حضرت است، در پاسخ اين سؤال نيز اثر مي گذارد، لذا بطور تحقيق و يقين نمي توان به آن پاسخ داد، چون در اين زمينه احاديث و روايات اطمينان بخشي در دست نداريم، و اگر در عصر ائمه: و در وقت صدور ساير روايات، اينگونه پرسش ها مطرح شده باشد، شايد بعضي از روات احاديث، براي اينکه در جوهر مطلب دخالت نداشته اند، به حفظ و ضبط احاديث آن همّت نگماشته اند.
.
بعضي از رواياتي هم که در دسترس است با چشم پوشي از وضع سند و متون آنها، يا از جهت اختلاف نسخه يا غرابت متن، ضعف دارند.
مانند روايت شيخ الطائفه (شيخ طوسي) در کتاب «غيبت» از «مفضّل بن عمر» از حضرت صادق عليه السلام روايت کرده که اگر چه اين جمله آن:
«لا يطلع علي موضعه أحد من ولده ولا غيره [1] = بر مکان ايشان هيچ کس، حتي فرزندي از فرزندانش اطلاع ندارد».
..
که با قطع نظر از مناقشه بعضي در آن، بر وجود فرزند براي آن حضرت دلالت دارد.
اما «غيبت نعماني» اين جمله را چنين روايت کرده است:
.«لا يطلع علي موضعه أحد من ولي ولا غيره [2] = از مکان ايشان هيچ کس حتي دوستدارانشان نيز خبر ندارند».
...
با وجود اين اختلاف، استناد به نقل «غيبت شيخ» اطمينان بخش نيست؛ بلکه نقل «غيبت نعماني» از برخي جهات، مانند علوّ سند و لفظ حديث، معتبرتر به نظر مي رسد.
.
.
بعضي از روايات، مثل خبر «کمال الدين انباري» و خبر «زين الدين مازندراني» از جهت غرابت و ضعف ظاهري که در متن آنها است، قابل استناد نمي باشند.
.
و بعضي ديگر، همچون فقرات برخي از «ادعيه و زيارات» نيز صراحت ندارند؛ و قابل حمل بر عصر ظهور مي باشند.
.
علاوه بر اين، با فرض قبول دلالت، متعرض خصوصيات و تفصيلات نبوده، فقط بطور اجمال، اصل متزوج بودن و فرزند داشتن آن حضرت را بيان مي کنند.
..
و خلاصه سخن آنکه، اگر چه همسر و فرزند داشتن آن حضرت محتمل است، اما در بررسي اخبار و احاديث به حديث معتبري که موجب اطمينان باشد، و خصوصاً متضمن تفاصيل اين موضوع باشد، نرسيديم، و دنبال کردن و تعقيب اين موضوع هم لزومي ندارد.
..
چنانکه وضع جناب «خضر» که به اتفاق شيعه و سني در حيات است، و بنا بر تفاسير، همان بنده اي است که در سوره کهف، سرگذشت حضرت «موسي» با سرگذشت ايشان آمده است، از اين جهات نيز بر ما نامعلوم است.
.
و همچنين وضع حضرت «عيسي» با اينکه زنده است، در اين امور عادي، از جهات متعدد نا معلوم است. بلکه وضع «دجال» بنا بر قول آنانکه فعلاً او را زنده مي دانند، و «ابن صائد» و «ابن صياد» که مسلم در «صحيح» و ترمذي و ابوداوود و ابن ماجه هر يک در «سنن» خود روايت نموده اند [3] از اين جهات همه مجهول است؛ و با وجود اين، اهل سنت به وجود آنها و حيات فعلي آنها معترفند.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ.
(1) غيبت شيخ ، ص 102
(2) منتخب الاثر ، ص252
(3) منتخب الاثر ، ص 274، 275
[HR]
>< ديدگاه عقلي ><
.
.مسلّما يکي از سنن پيغمبر اکرم (صلّي اللّه عليه و آله و سلّم) ازدواج است حضرت رسول اکرم (صلّي اللّه عليه و آله و سلّم) فرمود:
که رسول اکرم (صلّي اللّه عليه و آله و سلّم) فرموده:
.
النکاح سنّتي فمن رغب عن سنّتي فليس منّي .
.
ازدواج سنّت من است کسي که سنّت مرا نديده بگيرد و ازدواج نکند از من نيست.
.
مسلما دوری از سنت پیامبر(ص) با مقام وصایت و عصمت منافات دارد ، و از طرفی دوری از این سنت
موجب ایجاد شبهه نقص جسمانی و یا مشابه آن در وجود مقدس امام می شود که چنین نقصی محال
و امام جسما هم در سلامت کامل به سر برده و لوازم جسمانی و توحیدی ازدواج را دارا بوده و به انجام آن
ملتزم می باشند .
اما درمورد مكان فرزندان دوراه مفروض است :
.
يکي به خاطر اينکه بر هر کسي واجب است که فرزندش را از فساد حفظ کند پس حضرت وليّ عصر (صلوات اللّه عليه) فرزندانش را در جزيره اي که انتخاب کرده قرار داده و نگذاشته هم که در آنجا فساد نفوذ کند و آنها را از فساد محافظت کرده است که اين نظر خيلي قوي نيست و حتمي نمي باشد و احتمالي است.
.
با خانواده اي ازدواج کرده مصالحي را هم در آن محيط در نظر گرفته که آن مصالح را هم انجام بدهد هيچ مانعي ندارد و مدّتي هم آن حضرت در آن مکان بوده و او را نشناخته اند چون بناي شناختن نيست خودش اِعمال ولايت کرده و او را نشناخته اند يک رفتاري کرده که حتّي زن و بچّه اش او را عادي فرض کرده اند.
.
اولياء خدا اکثرا همين طورند، کراماتي و طيّ الارض هائي دارد ولي زن و بچّه شان هيچ نمي فهمند و متوجّه نمي شوند.
.
و اين ممکن است که زن و فرزندان حضرت ايشان را درک نکنند چند سالي هم باشد فرض کنيد تا آخر عمر زنش باشد بعد فرزندان بزرگ شده اند و اينها را کار و کسبي و برنامه اي دستشان داده است. الله اعلم .
.
.
خداوند ما را در انجام وظايفمان نسبت به آن حضرت ياري فرمايد
.
-
- پست: 63
- تاریخ عضویت: شنبه ۵ بهمن ۱۳۸۷, ۸:۰۴ ب.ظ
- سپاسهای ارسالی: 123 بار
- سپاسهای دریافتی: 236 بار
Re: شیوه زندگی امام عصر عجل الله فرجه
[External Link Removed for Guests]
بسیاری از ما دوست داریم بدانیم که آخرین منجی بشر ، حضرت مهدی موعود (عج) الان کجاست ؟ یا به چه کاری مشغول است و یا اینکه آیا مکان مشخصی برای زندگی و اسکان دارد یا خیر؟ ابوبصیر پرسید: آیا مسجد سهله خانهاش خواهد بود؟ حضرت فرمود: آری، این مسجد منزل حضرت ادریس است. خداوند هیچ پیامبری را برنینگیخت مگر آن که در این مسجد نماز گزارد.
از سامرا تا سهله
بسیاری دوست دارند بدانند امام در کجا زندگی میکند. برای روشن شدن این پرسش باید محل سکونت امام زمان - علیه السلام - در چهار دوران به اختصار بررسی شود:۱
1- دوران پدر
بدون شک محل ولادت امام مهدی - علیه السلام - شهر سامرا است. او پس از ولادت تا هنگام شهادت امام حسن عسکری - علیه السلام - در سامرا و نزد پدرش میزیست. حکیمه خاتون، دختر امام جواد - علیه السلام - بارها امام عصر - عج الله فرجه الشریف - را در خانه امام عسکری - علیه السلام - مشاهده کرد. برخی از یاران امام مانند احمد بن اسحاق نیز وی را همان جا دیدهاند. امام در یکی از ملاقاتهایش با ابن اسحاق از جای برخاست؛ وارد حجره شد و در حالی که فرزندش را بر شانه قرار داده بود، بیرون آمد. (۱)
روزی یعقوب بن منقوش پرسید: مولای من، چه کسی امام است؟ فرمود: پرده را کنار بزن… او چنان کرد امام عصر - عج الله فرجه الشریف - را دید. مهدی - علیه السلام - از پس پرده برون آمد و بر زانوی پدر نشست. (۲)
امام عسگری، در دقایق پایانی عمر، به عقید خادم فرمود: وارد اتاق شو و کودکی که در حال سجده است، نزد من آور… (۳). این روایات گواهی میدهد امام مهدی - عج الله فرجه الشریف - در حال حیات پدر در شهر سامرا و در خانه وی زندگی میکرد؛ اگر چه امام عسکری او را از نظرها پنهان میداشت.
۲. غیبت صغرا
امام در دوران ۷۴ ساله غیبت صغرا، احتمالا در عراق زندگی میکرد؛ زیرا چهار نایب خاصی که با وی رابطه مستقیم داشتند، در بغداد به سر میبردند. آنها نامههای مردم را به وی میرساندند و پاسخ دریافت میکردند. امام صادق - علیه السلام - میفرماید: برای حضرت قائم دو غیبت است: یکی کوتاه و دیگری طولانی. در غیبت اول، کسی جز خواص شیعیان وی، جایگاهش را نمیداند. (۴) به احتمال قوی نایبان خاص آن حضرت، مصداق خواص به شمار میآمدند.
۳. غیبت کبرا
درباره محل اقامت امام در دوران غیبت کبرا نمیتوان به طور دقیق به محلی خاص اشاره کرد. امام صادق - علیه السلام - به ابوبصیر فرمود: نیکوترین منزل مدینه است. (۵) علامه مجلسی نیز میگوید: همین جمله دلالت میکند آن حضرت غالبا در مدینه و اطراف آن به سر میبرد. (۶)
امام باقر - علیه السلام - هم به کوه «ذی طوی» اشاره فرموده است؛ (۷) اما باید گفت هیچ کس به محل دقیق سکونت امام مهدی - علیه السلام - راه پیدا نمیکند؛ زیرا امام عصر به ابراهیم بن مهزیار فرمود: پدرم از من پیمان گرفته در سرزمینی پهناور و دوردست زندگی کنم تا از نیرنگهای گمراهان و متمردان امت تازه به دوران رسیده و گمراه، نهان و مصون باشم. این پیمان مرا بر فراز تپههای بلند و ریگزارها و سرزمینهای مورد اطمینان افکنده است. (۸)
برخی احتمال میدهند امام در یکی از جزایر دوردست که با کشور مغرب چندان فاصله ندارد و به جزیره خضرا معروف است، به سر میبرد. گروهی نیز با منطبق دانستن اوصاف این جزیره با مثلثبرمودا، آن مکان را محل سکونت امام زمان - عجل الله فرجه الشریف - میدانند؛ زیرا به رغم تلاشهای فراوان تا کنون کسی به کشف اسرار این مثلث توفیق نیافته است. بیتردید این نظر نادرست مینماید. (۹)
به استناد برخی از روایات، امام عصر - عجل الله فرجه الشریف - در زمان غیبت کبرا در همه جا حضور مییابد، و یوسف وار به طور ناشناس میان مردم رفت و آمد میکند. هیچ کس وی را نمیشناسد تا وقتی خداوند به او اجازه دهد خود را معرفی کند؛ چنانچه به یوسف صدیق اجازه داد خود را به برادرانش بشناساند. (۱۰)
بر اساس روایت امام صادق - علیه السلام - ، یکی از جاهایی که امام عصر - عج الله فرجه الشریف - حضور مییابد، صحرای عرفات در ایام حج است. عبید بن زراره گفت: از امام صادق - علیه السلام - چنین شنیدم: زمانی فرا رسد که مردم امام خود را نبینند. او در روزهای حج مردم را میبیند ولی مردم او را نمیبینند. (۱۱)
محمد بن عثمان، یکی از نواب اربعه، نیز در این باره میگوید: والله ان صاحب هذا الامر یحضر الموسم کل سنة فیری الناس و یعرفهم و یرونه و لایعرفونه؛ به خدا سوگند، صاحب این امر همه ساله در مراسم حجحضور پیدا میکند. مردم را میبیند و میشناسد؛ ولی مردم - با اینکه او را میبینند - نمیشناسند. (۱۲)
۴. عصر ظهور
امام زمان، هنگام ظهور در مسجد سهله (۱۳) اقامت خواهد کرد. دهها هزار پیامبر در این مسجد نماز گزاردهاند و محل سکونت بزرگانی چون حضرت ابراهیم و ادریس و خضر بوده است. (۱۴) امام صادق - علیه السلام - به ابوبصیر فرمود: ای ابامحمد، گویا حضرت قائم را در مسجد سهله میبینم که با زن و فرزندانش در آن مستقر میگردد.
ابوبصیر پرسید: آیا مسجد سهله خانهاش خواهد بود؟ حضرت فرمود: آری، این مسجد منزل حضرت ادریس است. خداوند هیچ پیامبری را برنینگیخت مگر آن که در این مسجد نماز گزارد. هر کس در این مسجد بماند، مانند آن است که در خیمه رسول خدا اقامت کرده است. هیچ مرد و زن مؤمنی نیست مگر آن که دلش به سوی آن مسجد پر میکشد. روز و شبی نیست مگر آن که فرشتگان به این مسجد پناه میبرند و در آن به عبادت خداوند میپردازند. (۱۵)
ناگفته نماند، هم اکنون در سه گوشه این مسجد سه مقام، با اعمال ویژه، واقع شده است. که این مقامها به حضرت ابراهیم و ادریس و خضر منسوبند.
پینوشتها:
۱) بشارة الاسلام
۲) اثبات الهداة، ج ۳، ص ۴۱۵
۳) غیبه، شیخ توسی، ص ۱۶۵
۴) بحارالانوار، ج ۵۲، ص ۱۵۵
۵) همان، ص ۱۵۳
۶) همان، ص ۱۵۸
۷) تفسیر عیاشی ج ۲، ص ۵۶
با خورشید سامرا، ص ۸۲
۹) برای آگاهی بیشتر به کتاب جزیره خضرا، افسانه یا واقعیت مراجعه شود.
۱۰) همان، ص ۱۵۴
۱۱) کافی، ج ۱، ص ۳۳۷
۱۲) بحارالانوار، ج ۵۲، ص ۱۵۲
۱۳) این مسجد در چند کیلومتری شهر کوفه قرار دارد.
۱۴) بحارالانوار، ج ۵۲، ص ۳۱۷
۱۵) همان
منبع خبر: مجله پرسمان، پیش شماره ۳
بسیاری از ما دوست داریم بدانیم که آخرین منجی بشر ، حضرت مهدی موعود (عج) الان کجاست ؟ یا به چه کاری مشغول است و یا اینکه آیا مکان مشخصی برای زندگی و اسکان دارد یا خیر؟ ابوبصیر پرسید: آیا مسجد سهله خانهاش خواهد بود؟ حضرت فرمود: آری، این مسجد منزل حضرت ادریس است. خداوند هیچ پیامبری را برنینگیخت مگر آن که در این مسجد نماز گزارد.
از سامرا تا سهله
بسیاری دوست دارند بدانند امام در کجا زندگی میکند. برای روشن شدن این پرسش باید محل سکونت امام زمان - علیه السلام - در چهار دوران به اختصار بررسی شود:۱
1- دوران پدر
بدون شک محل ولادت امام مهدی - علیه السلام - شهر سامرا است. او پس از ولادت تا هنگام شهادت امام حسن عسکری - علیه السلام - در سامرا و نزد پدرش میزیست. حکیمه خاتون، دختر امام جواد - علیه السلام - بارها امام عصر - عج الله فرجه الشریف - را در خانه امام عسکری - علیه السلام - مشاهده کرد. برخی از یاران امام مانند احمد بن اسحاق نیز وی را همان جا دیدهاند. امام در یکی از ملاقاتهایش با ابن اسحاق از جای برخاست؛ وارد حجره شد و در حالی که فرزندش را بر شانه قرار داده بود، بیرون آمد. (۱)
روزی یعقوب بن منقوش پرسید: مولای من، چه کسی امام است؟ فرمود: پرده را کنار بزن… او چنان کرد امام عصر - عج الله فرجه الشریف - را دید. مهدی - علیه السلام - از پس پرده برون آمد و بر زانوی پدر نشست. (۲)
امام عسگری، در دقایق پایانی عمر، به عقید خادم فرمود: وارد اتاق شو و کودکی که در حال سجده است، نزد من آور… (۳). این روایات گواهی میدهد امام مهدی - عج الله فرجه الشریف - در حال حیات پدر در شهر سامرا و در خانه وی زندگی میکرد؛ اگر چه امام عسکری او را از نظرها پنهان میداشت.
۲. غیبت صغرا
امام در دوران ۷۴ ساله غیبت صغرا، احتمالا در عراق زندگی میکرد؛ زیرا چهار نایب خاصی که با وی رابطه مستقیم داشتند، در بغداد به سر میبردند. آنها نامههای مردم را به وی میرساندند و پاسخ دریافت میکردند. امام صادق - علیه السلام - میفرماید: برای حضرت قائم دو غیبت است: یکی کوتاه و دیگری طولانی. در غیبت اول، کسی جز خواص شیعیان وی، جایگاهش را نمیداند. (۴) به احتمال قوی نایبان خاص آن حضرت، مصداق خواص به شمار میآمدند.
۳. غیبت کبرا
درباره محل اقامت امام در دوران غیبت کبرا نمیتوان به طور دقیق به محلی خاص اشاره کرد. امام صادق - علیه السلام - به ابوبصیر فرمود: نیکوترین منزل مدینه است. (۵) علامه مجلسی نیز میگوید: همین جمله دلالت میکند آن حضرت غالبا در مدینه و اطراف آن به سر میبرد. (۶)
امام باقر - علیه السلام - هم به کوه «ذی طوی» اشاره فرموده است؛ (۷) اما باید گفت هیچ کس به محل دقیق سکونت امام مهدی - علیه السلام - راه پیدا نمیکند؛ زیرا امام عصر به ابراهیم بن مهزیار فرمود: پدرم از من پیمان گرفته در سرزمینی پهناور و دوردست زندگی کنم تا از نیرنگهای گمراهان و متمردان امت تازه به دوران رسیده و گمراه، نهان و مصون باشم. این پیمان مرا بر فراز تپههای بلند و ریگزارها و سرزمینهای مورد اطمینان افکنده است. (۸)
برخی احتمال میدهند امام در یکی از جزایر دوردست که با کشور مغرب چندان فاصله ندارد و به جزیره خضرا معروف است، به سر میبرد. گروهی نیز با منطبق دانستن اوصاف این جزیره با مثلثبرمودا، آن مکان را محل سکونت امام زمان - عجل الله فرجه الشریف - میدانند؛ زیرا به رغم تلاشهای فراوان تا کنون کسی به کشف اسرار این مثلث توفیق نیافته است. بیتردید این نظر نادرست مینماید. (۹)
به استناد برخی از روایات، امام عصر - عجل الله فرجه الشریف - در زمان غیبت کبرا در همه جا حضور مییابد، و یوسف وار به طور ناشناس میان مردم رفت و آمد میکند. هیچ کس وی را نمیشناسد تا وقتی خداوند به او اجازه دهد خود را معرفی کند؛ چنانچه به یوسف صدیق اجازه داد خود را به برادرانش بشناساند. (۱۰)
بر اساس روایت امام صادق - علیه السلام - ، یکی از جاهایی که امام عصر - عج الله فرجه الشریف - حضور مییابد، صحرای عرفات در ایام حج است. عبید بن زراره گفت: از امام صادق - علیه السلام - چنین شنیدم: زمانی فرا رسد که مردم امام خود را نبینند. او در روزهای حج مردم را میبیند ولی مردم او را نمیبینند. (۱۱)
محمد بن عثمان، یکی از نواب اربعه، نیز در این باره میگوید: والله ان صاحب هذا الامر یحضر الموسم کل سنة فیری الناس و یعرفهم و یرونه و لایعرفونه؛ به خدا سوگند، صاحب این امر همه ساله در مراسم حجحضور پیدا میکند. مردم را میبیند و میشناسد؛ ولی مردم - با اینکه او را میبینند - نمیشناسند. (۱۲)
۴. عصر ظهور
امام زمان، هنگام ظهور در مسجد سهله (۱۳) اقامت خواهد کرد. دهها هزار پیامبر در این مسجد نماز گزاردهاند و محل سکونت بزرگانی چون حضرت ابراهیم و ادریس و خضر بوده است. (۱۴) امام صادق - علیه السلام - به ابوبصیر فرمود: ای ابامحمد، گویا حضرت قائم را در مسجد سهله میبینم که با زن و فرزندانش در آن مستقر میگردد.
ابوبصیر پرسید: آیا مسجد سهله خانهاش خواهد بود؟ حضرت فرمود: آری، این مسجد منزل حضرت ادریس است. خداوند هیچ پیامبری را برنینگیخت مگر آن که در این مسجد نماز گزارد. هر کس در این مسجد بماند، مانند آن است که در خیمه رسول خدا اقامت کرده است. هیچ مرد و زن مؤمنی نیست مگر آن که دلش به سوی آن مسجد پر میکشد. روز و شبی نیست مگر آن که فرشتگان به این مسجد پناه میبرند و در آن به عبادت خداوند میپردازند. (۱۵)
ناگفته نماند، هم اکنون در سه گوشه این مسجد سه مقام، با اعمال ویژه، واقع شده است. که این مقامها به حضرت ابراهیم و ادریس و خضر منسوبند.
پینوشتها:
۱) بشارة الاسلام
۲) اثبات الهداة، ج ۳، ص ۴۱۵
۳) غیبه، شیخ توسی، ص ۱۶۵
۴) بحارالانوار، ج ۵۲، ص ۱۵۵
۵) همان، ص ۱۵۳
۶) همان، ص ۱۵۸
۷) تفسیر عیاشی ج ۲، ص ۵۶
با خورشید سامرا، ص ۸۲
۹) برای آگاهی بیشتر به کتاب جزیره خضرا، افسانه یا واقعیت مراجعه شود.
۱۰) همان، ص ۱۵۴
۱۱) کافی، ج ۱، ص ۳۳۷
۱۲) بحارالانوار، ج ۵۲، ص ۱۵۲
۱۳) این مسجد در چند کیلومتری شهر کوفه قرار دارد.
۱۴) بحارالانوار، ج ۵۲، ص ۳۱۷
۱۵) همان
منبع خبر: مجله پرسمان، پیش شماره ۳
[HIGHLIGHT=#f2dcdb] * دين اگر شـش دانگ باشد در مَثَل*
*نصف آن باشـد عقيــده بـي جَـدَل *
* بُعـد اخلاقــي دو دانـگ ديـن مـن*
[HIGHLIGHT=#f2dcdb] * مـايــه ي آرامـش و تـسـكيـن مـن*
*اين رساله كوچك ويك دانگي است*
[HIGHLIGHT=#f2dcdb] دين من كاملترو شش دانگي است.
*نصف آن باشـد عقيــده بـي جَـدَل *
* بُعـد اخلاقــي دو دانـگ ديـن مـن*
[HIGHLIGHT=#f2dcdb] * مـايــه ي آرامـش و تـسـكيـن مـن*
*اين رساله كوچك ويك دانگي است*
[HIGHLIGHT=#f2dcdb] دين من كاملترو شش دانگي است.
-
- پست: 966
- تاریخ عضویت: جمعه ۲۳ فروردین ۱۳۸۷, ۷:۱۷ ب.ظ
- سپاسهای ارسالی: 973 بار
- سپاسهای دریافتی: 1783 بار
- تماس:
Re: شیوه زندگی امام عصر عجل الله فرجه
من نمیدونم چرا اینقدر تو حرف هامون ضدّ و نقیض وجود داره؟!؟!
یکی میاد میگه امام زمان اصلا ازدواج نکرده و بعداز ظهور ازدواج میکنه ...
یکی میاد میگه امام زمان محل سکونت خاصی ندارن یکی میاد میگه تو مسجد سهله زندگی میکنن!!!
پس اگه اونجوری باشه الان همسر آقا هم باید بین مردم باشه درسته!؟!؟
آدم گیج میشه!!
یکی میاد میگه امام زمان اصلا ازدواج نکرده و بعداز ظهور ازدواج میکنه ...
یکی میاد میگه امام زمان محل سکونت خاصی ندارن یکی میاد میگه تو مسجد سهله زندگی میکنن!!!
پس اگه اونجوری باشه الان همسر آقا هم باید بین مردم باشه درسته!؟!؟
آدم گیج میشه!!
روزگاریست که شیطان میگوید: انسان پیدا کنید ، سجده خواهم [HIGHLIGHT=#FFFF00][HIGHLIGHT=#DBE5F1] +ـ+ـ+ـ+ـ+ـ+ـ+ [HIGHLIGHT=#FFFF00][HIGHLIGHT=#DBE5F1] +ـ+ـ+ [External Link Removed for Guests] [External Link Removed for Guests][External Link Removed for Guests][External Link Removed for Guests][External Link Removed for Guests]
-
- پست: 266
- تاریخ عضویت: چهارشنبه ۶ تیر ۱۳۸۶, ۹:۴۰ ب.ظ
- سپاسهای ارسالی: 71 بار
- سپاسهای دریافتی: 568 بار
Re: شیوه زندگی امام عصر عجل الله فرجه
سلام برآقا سعید منتظر
عزیزم یکم دقیق بخونی اصلا ضد و نقیضی توش نیست !
مسجد سهله رو برای بعد از ظهور ذکر کردند ، چون برای غیبت کبری قرار نبوده جای امام رو برای کسی مشخص کنند .
سکونت ایشون هم که مثل سکونت ما نیست ؛ بیایم و بریم و بخوابیم و ...
مرتب در تمام زمین به اموری مشغولند که ما بی خبریم
در مورد ازدواج هم که دلایل ذکر شده کامل و کافی بودند و لزوم آن را اثبات کردند .
هم خود حضرت بین مردم هستند و هم همسرشان ، اصلا نباید فکر کرد اگر جایی به عنوان محل سکونت معرفی شد (که نشده)
پس یعنی امام همانجا نشسته و منتظر امر ظهور است و در بین مردم نیست و از همه جا بی خبر (العیاذ بالله)
عزیزم یکم دقیق بخونی اصلا ضد و نقیضی توش نیست !
مسجد سهله رو برای بعد از ظهور ذکر کردند ، چون برای غیبت کبری قرار نبوده جای امام رو برای کسی مشخص کنند .
سکونت ایشون هم که مثل سکونت ما نیست ؛ بیایم و بریم و بخوابیم و ...
مرتب در تمام زمین به اموری مشغولند که ما بی خبریم
در مورد ازدواج هم که دلایل ذکر شده کامل و کافی بودند و لزوم آن را اثبات کردند .
هم خود حضرت بین مردم هستند و هم همسرشان ، اصلا نباید فکر کرد اگر جایی به عنوان محل سکونت معرفی شد (که نشده)
پس یعنی امام همانجا نشسته و منتظر امر ظهور است و در بین مردم نیست و از همه جا بی خبر (العیاذ بالله)
.
-
- پست: 802
- تاریخ عضویت: جمعه ۲۸ دی ۱۳۸۶, ۴:۱۹ ب.ظ
- سپاسهای ارسالی: 1712 بار
- سپاسهای دریافتی: 2245 بار
- تماس:
Re: شیوه زندگی امام عصر عجل الله فرجه
حضرت صادق ـ عليه السلام ـ فرمود:
.
«قائم ما را دو غيبت است يکي کوتاه و ديگري طولاني در اوّل خاصه ي شيعه ي او به مکان او عالمند و در دوم خاصه ي مواليان او هم نمي دانند». [1] .
اگر مردم ميدونستند كه امام زمان (عليه السلام ) الان دقيقا كجاست كه ديگه اسمش غيبت نميشد !!!
-
- پست: 966
- تاریخ عضویت: جمعه ۲۳ فروردین ۱۳۸۷, ۷:۱۷ ب.ظ
- سپاسهای ارسالی: 973 بار
- سپاسهای دریافتی: 1783 بار
- تماس:
Re: شیوه زندگی امام عصر عجل الله فرجه
من خودم تو یه کتاب (فکر کنم اصول کافی بود) خوندم امام زمان بعد از ظهور ازدواج خواهند کرد
به این نتیجه رسیدم در مورد امام زمان حرف هر کسی رو باور نکنم چون معمولا با عقاید و علایق شخصی مردم قاطی شده
یا حق
به این نتیجه رسیدم در مورد امام زمان حرف هر کسی رو باور نکنم چون معمولا با عقاید و علایق شخصی مردم قاطی شده
یا حق
روزگاریست که شیطان میگوید: انسان پیدا کنید ، سجده خواهم [HIGHLIGHT=#FFFF00][HIGHLIGHT=#DBE5F1] +ـ+ـ+ـ+ـ+ـ+ـ+ [HIGHLIGHT=#FFFF00][HIGHLIGHT=#DBE5F1] +ـ+ـ+ [External Link Removed for Guests] [External Link Removed for Guests][External Link Removed for Guests][External Link Removed for Guests][External Link Removed for Guests]
-
- پست: 63
- تاریخ عضویت: شنبه ۵ بهمن ۱۳۸۷, ۸:۰۴ ب.ظ
- سپاسهای ارسالی: 123 بار
- سپاسهای دریافتی: 236 بار
Re: شیوه زندگی امام عصر عجل الله فرجه
به نظر بنده مشکل ما انسانها اینه که اصل رو ول میکنیم به فرع میچسبیم .
آخه عزیز من این که امام زمان عج ازدواج کرده یانه چه تاثیری تو آخرت من و تو داره .
اصل اینه که بتونیم پیرو ایشان باشیم و همه ما میدونیم که سخنان ایشان چیزی جز سخنان پدرانشان نیست . همین و بس .
کاش من هم بتونم بنده بشم و منتظر واقعی .
التماس دعا .
آخه عزیز من این که امام زمان عج ازدواج کرده یانه چه تاثیری تو آخرت من و تو داره .
اصل اینه که بتونیم پیرو ایشان باشیم و همه ما میدونیم که سخنان ایشان چیزی جز سخنان پدرانشان نیست . همین و بس .
کاش من هم بتونم بنده بشم و منتظر واقعی .
التماس دعا .
[HIGHLIGHT=#f2dcdb] * دين اگر شـش دانگ باشد در مَثَل*
*نصف آن باشـد عقيــده بـي جَـدَل *
* بُعـد اخلاقــي دو دانـگ ديـن مـن*
[HIGHLIGHT=#f2dcdb] * مـايــه ي آرامـش و تـسـكيـن مـن*
*اين رساله كوچك ويك دانگي است*
[HIGHLIGHT=#f2dcdb] دين من كاملترو شش دانگي است.
*نصف آن باشـد عقيــده بـي جَـدَل *
* بُعـد اخلاقــي دو دانـگ ديـن مـن*
[HIGHLIGHT=#f2dcdb] * مـايــه ي آرامـش و تـسـكيـن مـن*
*اين رساله كوچك ويك دانگي است*
[HIGHLIGHT=#f2dcdb] دين من كاملترو شش دانگي است.