درنگي در روايات قتل هاي آغازين دولت مهدي عليه السلام
مدیر انجمن: شورای نظارت
-
- پست: 802
- تاریخ عضویت: جمعه ۲۸ دی ۱۳۸۶, ۴:۱۹ ب.ظ
- سپاسهای ارسالی: 1712 بار
- سپاسهای دریافتی: 2245 بار
- تماس:
درنگي در روايات قتل هاي آغازين دولت مهدي عليه السلام
درنگي در روايات قتل هاي آغازين دولت مهدي عليه السلام
پيشگفتار
.
برخي، در مورد قتل و کشتار در دوران ظهور، افراط ميکنند و از امام زمان (عليهالسلام) و ياراناش، چهرهاي خشن ارائه ميدهند. آنان، به رواياتي استدلال ميکنند که در آنها، اشاره به کشته شدن دو سوم مردم، (از هر نه نفر، هفت نفر، از هر هفت نفر، پنج نفر) و يا اين که بيشتر مردم کشته ميشوند و از کشتهها، پشته ساخته ميشود و جوي خون جاري ميگردد و... دارند.
..
برخي ديگر، تفريط ميکنند و ميگويند، حتّي به مقدار محجمه (مقدار خون در ظرف حجامت) خونريزي نميشود و...
.
در اين نوشتار، به نقد و بررسي روايي و دلالي احاديث مربوطه ميپردازيم تا افراط و تفريط بودن انديشههاي موجود مشخّص گردند.
.
نکاتي که قابل تأمل است، اينها است:
.
الف) قتل و کشتار، قبل از ظهور است و يا بعد از آن؟
ب) شيوهي رفتار امام با دشمنان چهگونه خواهد بود؟
ج) حجم کشتار و اعدام و خونريزيها چه مقدار است؟
د) مقتولان، چه کساني هستند؟
ه) رواياتي که ناظر بر اين موضوع است، آيا به نحو موجبهي کليّه است يا به نحو موجبهي جزئيّه؟
.
اخباري که در آنها، کشتار در حجم وسيعي مطرح شدهاند، بر دو قسم است:
.
الف) يک سري از آنها، مربوط به ملاحم و فتن قبل از ظهور است و هيچ ربطي به دوران ظهور ندارد و تنها ناظر به اوضاع ناسامان جهان در پيش از ظهور دارد. اين دسته، بيشتر از مراسيل عامه است. اگر تعدادي از آنها هم جزء مسانيد باشد، هيچ گونه ارتباطي با بحث ما، يعني قبلها در دوران حکومت امام مهدي (عجّل اللّه تعالي فرجه الشريف) ندارد.
..
ب) يک سري از آنها، مربوط به هنگامهي ظهور و حکومت امام زمان (عجّل اللّه تعالي فرجه الشريف) است. اين نوع روايات، نيز دو گونهاند:
.
1- رواياتي که از طريق عامه و از نبويّات است و بيشتر آنها، مشکل سندي دارند، به طوري که بعضي از آنها، مرسل. و برخي از آنها، به پيامبر اکرم (صلياللّهوعليهوآلهسلم) منتهي نميشوند. بلکه از فرادي مانند کعب الاحبار که در زمان ان حضرت مسلمان نشده بود، نقل شده است.
.
عمدهي اين از روايات، از اسرائيليات است که با اَغراض مختلفي وارد کتابهاي روايي شده است. عالماني از اهل تسنّن، مانند ابن کثير، وقتي به روايات نقل شده از امثال کعب الاحبار ميرسد، ميگويد: «خدا، ما را ازايل همه اخبار دروغي که وارد تفسيرها و کتابهاي روايي و... کردهاند، بينياز کند [1] ...».
.
2- رواياتي که از طُرق اهل بيت (عليهم السلام) نقل شده و يا در کتابهاي شيعه ذکر گرديده است. در اين کتابها، اخبار منقول از حضرات معصوم (عليهم السلام) و بعض ديگر که نقل شده، به اهل بيت (عليهم السلام) منتهي نميشود. مانند اخبار معمرين که شيخ صدوق در کتاب کمالالدين از اهل تسنّن نقل کرده است.
.
.
.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
(1) تفسير ابن كثير، ج2، ص17
-
- پست: 802
- تاریخ عضویت: جمعه ۲۸ دی ۱۳۸۶, ۴:۱۹ ب.ظ
- سپاسهای ارسالی: 1712 بار
- سپاسهای دریافتی: 2245 بار
- تماس:
Re: درنگي در روايات قتل هاي آغازين دولت مهدي عليه السلام
انديشهي تفريطي در کشتار به هنگام ظهور
..
گروهي بر آناند که امام زمان به هنگام ظهور، از طريق ولايت و تصرّف تکويني، همهي خلايق را مطيع و مسخّر ميکند و کارها را با اعجاز و غيرعادي انجام ميدهد. لذا کشتار و اعدام، خيلي اندک خواهد بود.
.
براي روشن شدن مطلب و دريافت پاسخ، به احاديثي از امام باقر و امام صادق (عليهماالسلام) متمسک ميشويم.
.
.
حديث 1 -... عَن بشير بنِ أبي أراکَةَ النَّبالِ - ولفظ الحديث علي روايةِ ابنِ عُقْدَةَ قالَ: لَمَّا قَدِمْتُ الْمَدنَيةَ إِنْتَهَيْتُ إلي مَنزِلَ أبي جعفرِ الباقِر (عليهالسلام)... قُلتُ: (إنَّهُمْ) يَقولونَ: إنَّهُ إذا کان ذالِکَ اسْتَقامَتْ لَهُ الْأُمُورُ فَلا يُهْريقُ مِحْجَمَةَ دَمٍ. فَقالَ: «کَلَّا! والذَّي نَفسي بِيَدِهِ! حَتَّي نَمْسَحَ وَأنُتم العَرَقَ والعَلَقَ.». وَأوْمَأَبِيَدِهِ إلي جَبْهَتِهِ [1] .
.
بشير بن ابي اراکه بنّال - لفظ حديث به روايت ابن عقده است - گويد: هنگامي که به مدينه وارد شدم، به طرف منزل ابو جعفر امام باقر (عليهالسلام) رفتم... گفتم:
.
[آنان (مرحبه)] ميگويند، هنگامي که آن امر (قيام قائم(عج)) روي دهد، همهي کارها براي او درست و استوار ميگردد و به اندازهي يک ظرف حجامت هم خون نميريزد. پس فرمود: «هرگز چنين نيست! سوگند به آن که جانام به دست او است! کار به آنجا ميانجامد که ما و شما، عرق و خون بسته شده را پاک خواهيم کرد. (کنايه از سختيها و دشواريهاي جنگ و درگيري است که موجب پديد آمدن عرق و ايجاد زخمهاي خونين ميشود.)
..
در اين هنگام، ايشان، با دست خود، به پيشانيشان اشاره فرمودند. (کنايه از برطرف کردن عرق جبين است.)
.
حديث 2 -... عن موسي بن بَکرٍ الواسِطيِّ، عن بشَيرِ النَّبَّال، قال: «قَدِمْتَ المَدْينة» وَذَکَر مِثلُ الحديثِ الْمُتَقَدِّمِ، إلاَّ أنَّهُ قالَ: لَمَّا قَدِمْتُ الْمَدينَةَ قُلتُ لَأبي جعفر (عليهالسلام): إنَّهُم يَقُولوُنَ: إِنَّ المهديَّ لَوْقامَ لَاسْتَقامَتْ لَهُ الْاُمُورُ عَفْواً، وَلا يُهْويقُ مُحِجَمَة دَمٍ. فقالَ: «کَلاَّ! وَالذَّي نَفْسي بِيَدِه! لَوْ اِسْتَقامَتْ لَأحَدٍ عَفواً لَاسْتَقامَتْ لِرَسولِ اللَّهِ (صلياللّهوعليهوآلهسلم) حينَ أُدْمِيَتْ رُباعِيتُهُ وَشُجَّ في وَجْهِهِ! کَلَّا! وَالَّذي نَفسْي بِيَدِهِ! حَتَّي نَمْسَحَ نَحنُ وَأنْتُم العَرَقَ وَالْعَلَقَ [2] ». ثُمَّ مسَحَ جَبْهتهُ. [3] .
..
از موسي به جعفر بن بکر واسطي. از بشير نبَّال. گفت: «به مدينه رسيدم» و همانند حديث قبلي را ذکر کرد، جز اين که گويد: هنگامي که به مدينه رسيدم. به ابوجعفر (امام باقر (عليهالسلام)) گفتم: آنان [مرجئه] ميگويند: همانا، اگر مهدي (عجّل اللّه تعالي فرجه الشريف) قيام کند، همهي کارها به خودي خود. براي او درست و برقرار ميشود و به اندازهي يک ظرف حجامتي خون نميريزد. پس فرمود:
.
«هرگز چنين نيست! سوگند به آن که جانام در دست او است! اگر کارها، خود به خود، براي کسي هموار ميشد، مسلّماً، براي رسول خدا (صلياللّهوعليهوآلهسلم) در زماني که دندانهاي پيشين آن حضرت شکست و صورتاش زخمي شد، درست و برقرار ميگرديد! هرگز چنين نيست! سوگند به آن که جانام به دست او است! «کار، به آنجا ميانجامد که) ما و شما، عرق و خون بسته شده را پاک کنيم.».
.
سپس پيشاني خود را پاک کرد.
.
..
حديث 3 -... عن المفضّل بن عمر، قال: سَمتِعتُ أبا عبدِاللّهِ، وقَد ذُکِرَ القائمُ (عليهالسلام) فقلت: «إنّي لَأَرجُو أن يَکونَ أمرُهُ في سُهُولَةٍ.». فقال: «لايَکُونُ ذالِکَ حَتَّي تَمْسَحُو العَلَقَ و الْعَرَقَ.». [4] .
.
مفضل بن عمر گويد: در حضور امام صادق (عليهالسلام) شنيدم که از حضرت قائم (عجّل اللّه تعالي فرجه الشريف) ياد شد. پس عرض کردم: «همانا اميدوارم کار ايشان به آساني صورت پذيرد.». فرمود: «آن امر صورت نميپذيرد تا اين که عرق و خون بسته شده را برطرف سازيد.».
..
در سه حديث مذکور ملاحظه ميکنيم، آن طور نيست که تمامي کارها در زمان قيام قائم (عليهالسلام)، به خودي خود و با اعجاز و تصرّفات تکوين صورت نميپذيرد، هر چند در ولايت تکويني و تصرف تکويني حضرت مهدي و ساير امامان طاهر، هيچگونه ترديدي نيست. بلکه کار، دشوارتر از آن چيزي است که امثال مرجئه معتقدند.
..
با، مطابق روايات متعدد، نميتوانيم ادعا کنيم که در هنگام ظهور، هيچ قتل و کشتاري رخ نميدهد؛ زيرا، در آن دوران، بحث از انتقام، اجراي حدود الهي و اقامهي حکومت عدل جهاني است و مسلماً، اين امر عظيم. بدون برطرف کردن خارها و سنگهاي سر راه آن حضرت، ميّسر و محقق نميشود.
.
از طرفي، تاريخ گواه است که پيامبر اکرم (صلياللّهوعليهوآلهسلم) و امامان طاهر (عليهمالسلام) سعي داشتهاند، امور را به طور عادي و در مسير طبيعي انجام دهند، لذا ميبيينم، دندانهاي پيشين حضرت رسول اکرم (صلياللّهوعليهوآلهسلم) در جنگ ميشکند و زخمهايي در جنگ احد و... [5] بر ايشان وارد ميشود و اميرالمومنين (عليهالسّلام) نيز در جنگ احد. نود زخم بر ميدارد و... [6] .
.
.
البته آن حضرت و عترت طاهراش، مخصوصاً، حضرت بقيه اللّه الاعظم (عجّل اللّه تعالي فرجه الشريف) قدرت بر انجام دادن تصرّفات تکويني را دارند و همواره معجزات و امدادهاي غيبي و الهي، به آن حضرات و نيز مؤمنان مخلص و ايثارگر و حتّي مستضعفان بوده و خواهد بود.
.
امام صادق (عليهالسلام) ميفرمايد: «خداوند، حضرت قائم (عجّل اللّه تعالي فرجه الشريف) را به سه لشکر ياري ميدهد:
.
[HIGHLIGHT=#e5e0ec]فرشتگان؛ مؤمنان؛ رعب (ترس انداختن در دل دشمن) [7] .
.
نيز حضرت (عليهالسلام) ميفريايد:
.
[HIGHLIGHT=#dbe5f1]«... خداوند، حضرت مهدي (عجّل اللّه تعالي فرجه الشريف) را با فرشتگان و جنّ و شيعيان مخلص، ياري ميکند.» [8] .
.
.
به هر حال، لزومي ندارد که ادعا کنيم امام زمان (عجّل اللّه تعالي فرجه الشريف) تمام کارهايشان را از طريق غيرعادي و به صورت اعجاز انجام ميدهد و بنابراين، هيچ خوني ريخته نخواهد شد.
.
.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
(1) الغيبة النعماني، ص 283 ، باب 15، ح1/ بحار الانوار،ج52، ص356/ معجم الاحاديث ، ج3، ص305
(2) بحار الانوار، ج5، ص 358
(3) همان، ح2
(4) همان ، ح3
(5) بحار الانوار، ج20، ص 52
(6) سفينة البحار، ج1،ص565
(7) چشم اندازي به حكومت مهدي عليه السلام، ص131
(8) همان
..
گروهي بر آناند که امام زمان به هنگام ظهور، از طريق ولايت و تصرّف تکويني، همهي خلايق را مطيع و مسخّر ميکند و کارها را با اعجاز و غيرعادي انجام ميدهد. لذا کشتار و اعدام، خيلي اندک خواهد بود.
.
براي روشن شدن مطلب و دريافت پاسخ، به احاديثي از امام باقر و امام صادق (عليهماالسلام) متمسک ميشويم.
.
.
حديث 1 -... عَن بشير بنِ أبي أراکَةَ النَّبالِ - ولفظ الحديث علي روايةِ ابنِ عُقْدَةَ قالَ: لَمَّا قَدِمْتُ الْمَدنَيةَ إِنْتَهَيْتُ إلي مَنزِلَ أبي جعفرِ الباقِر (عليهالسلام)... قُلتُ: (إنَّهُمْ) يَقولونَ: إنَّهُ إذا کان ذالِکَ اسْتَقامَتْ لَهُ الْأُمُورُ فَلا يُهْريقُ مِحْجَمَةَ دَمٍ. فَقالَ: «کَلَّا! والذَّي نَفسي بِيَدِهِ! حَتَّي نَمْسَحَ وَأنُتم العَرَقَ والعَلَقَ.». وَأوْمَأَبِيَدِهِ إلي جَبْهَتِهِ [1] .
.
بشير بن ابي اراکه بنّال - لفظ حديث به روايت ابن عقده است - گويد: هنگامي که به مدينه وارد شدم، به طرف منزل ابو جعفر امام باقر (عليهالسلام) رفتم... گفتم:
.
[آنان (مرحبه)] ميگويند، هنگامي که آن امر (قيام قائم(عج)) روي دهد، همهي کارها براي او درست و استوار ميگردد و به اندازهي يک ظرف حجامت هم خون نميريزد. پس فرمود: «هرگز چنين نيست! سوگند به آن که جانام به دست او است! کار به آنجا ميانجامد که ما و شما، عرق و خون بسته شده را پاک خواهيم کرد. (کنايه از سختيها و دشواريهاي جنگ و درگيري است که موجب پديد آمدن عرق و ايجاد زخمهاي خونين ميشود.)
..
در اين هنگام، ايشان، با دست خود، به پيشانيشان اشاره فرمودند. (کنايه از برطرف کردن عرق جبين است.)
.
حديث 2 -... عن موسي بن بَکرٍ الواسِطيِّ، عن بشَيرِ النَّبَّال، قال: «قَدِمْتَ المَدْينة» وَذَکَر مِثلُ الحديثِ الْمُتَقَدِّمِ، إلاَّ أنَّهُ قالَ: لَمَّا قَدِمْتُ الْمَدينَةَ قُلتُ لَأبي جعفر (عليهالسلام): إنَّهُم يَقُولوُنَ: إِنَّ المهديَّ لَوْقامَ لَاسْتَقامَتْ لَهُ الْاُمُورُ عَفْواً، وَلا يُهْويقُ مُحِجَمَة دَمٍ. فقالَ: «کَلاَّ! وَالذَّي نَفْسي بِيَدِه! لَوْ اِسْتَقامَتْ لَأحَدٍ عَفواً لَاسْتَقامَتْ لِرَسولِ اللَّهِ (صلياللّهوعليهوآلهسلم) حينَ أُدْمِيَتْ رُباعِيتُهُ وَشُجَّ في وَجْهِهِ! کَلَّا! وَالَّذي نَفسْي بِيَدِهِ! حَتَّي نَمْسَحَ نَحنُ وَأنْتُم العَرَقَ وَالْعَلَقَ [2] ». ثُمَّ مسَحَ جَبْهتهُ. [3] .
..
از موسي به جعفر بن بکر واسطي. از بشير نبَّال. گفت: «به مدينه رسيدم» و همانند حديث قبلي را ذکر کرد، جز اين که گويد: هنگامي که به مدينه رسيدم. به ابوجعفر (امام باقر (عليهالسلام)) گفتم: آنان [مرجئه] ميگويند: همانا، اگر مهدي (عجّل اللّه تعالي فرجه الشريف) قيام کند، همهي کارها به خودي خود. براي او درست و برقرار ميشود و به اندازهي يک ظرف حجامتي خون نميريزد. پس فرمود:
.
«هرگز چنين نيست! سوگند به آن که جانام در دست او است! اگر کارها، خود به خود، براي کسي هموار ميشد، مسلّماً، براي رسول خدا (صلياللّهوعليهوآلهسلم) در زماني که دندانهاي پيشين آن حضرت شکست و صورتاش زخمي شد، درست و برقرار ميگرديد! هرگز چنين نيست! سوگند به آن که جانام به دست او است! «کار، به آنجا ميانجامد که) ما و شما، عرق و خون بسته شده را پاک کنيم.».
.
سپس پيشاني خود را پاک کرد.
.
..
حديث 3 -... عن المفضّل بن عمر، قال: سَمتِعتُ أبا عبدِاللّهِ، وقَد ذُکِرَ القائمُ (عليهالسلام) فقلت: «إنّي لَأَرجُو أن يَکونَ أمرُهُ في سُهُولَةٍ.». فقال: «لايَکُونُ ذالِکَ حَتَّي تَمْسَحُو العَلَقَ و الْعَرَقَ.». [4] .
.
مفضل بن عمر گويد: در حضور امام صادق (عليهالسلام) شنيدم که از حضرت قائم (عجّل اللّه تعالي فرجه الشريف) ياد شد. پس عرض کردم: «همانا اميدوارم کار ايشان به آساني صورت پذيرد.». فرمود: «آن امر صورت نميپذيرد تا اين که عرق و خون بسته شده را برطرف سازيد.».
..
در سه حديث مذکور ملاحظه ميکنيم، آن طور نيست که تمامي کارها در زمان قيام قائم (عليهالسلام)، به خودي خود و با اعجاز و تصرّفات تکوين صورت نميپذيرد، هر چند در ولايت تکويني و تصرف تکويني حضرت مهدي و ساير امامان طاهر، هيچگونه ترديدي نيست. بلکه کار، دشوارتر از آن چيزي است که امثال مرجئه معتقدند.
..
با، مطابق روايات متعدد، نميتوانيم ادعا کنيم که در هنگام ظهور، هيچ قتل و کشتاري رخ نميدهد؛ زيرا، در آن دوران، بحث از انتقام، اجراي حدود الهي و اقامهي حکومت عدل جهاني است و مسلماً، اين امر عظيم. بدون برطرف کردن خارها و سنگهاي سر راه آن حضرت، ميّسر و محقق نميشود.
.
از طرفي، تاريخ گواه است که پيامبر اکرم (صلياللّهوعليهوآلهسلم) و امامان طاهر (عليهمالسلام) سعي داشتهاند، امور را به طور عادي و در مسير طبيعي انجام دهند، لذا ميبيينم، دندانهاي پيشين حضرت رسول اکرم (صلياللّهوعليهوآلهسلم) در جنگ ميشکند و زخمهايي در جنگ احد و... [5] بر ايشان وارد ميشود و اميرالمومنين (عليهالسّلام) نيز در جنگ احد. نود زخم بر ميدارد و... [6] .
.
.
البته آن حضرت و عترت طاهراش، مخصوصاً، حضرت بقيه اللّه الاعظم (عجّل اللّه تعالي فرجه الشريف) قدرت بر انجام دادن تصرّفات تکويني را دارند و همواره معجزات و امدادهاي غيبي و الهي، به آن حضرات و نيز مؤمنان مخلص و ايثارگر و حتّي مستضعفان بوده و خواهد بود.
.
امام صادق (عليهالسلام) ميفرمايد: «خداوند، حضرت قائم (عجّل اللّه تعالي فرجه الشريف) را به سه لشکر ياري ميدهد:
.
[HIGHLIGHT=#e5e0ec]فرشتگان؛ مؤمنان؛ رعب (ترس انداختن در دل دشمن) [7] .
.
نيز حضرت (عليهالسلام) ميفريايد:
.
[HIGHLIGHT=#dbe5f1]«... خداوند، حضرت مهدي (عجّل اللّه تعالي فرجه الشريف) را با فرشتگان و جنّ و شيعيان مخلص، ياري ميکند.» [8] .
.
.
به هر حال، لزومي ندارد که ادعا کنيم امام زمان (عجّل اللّه تعالي فرجه الشريف) تمام کارهايشان را از طريق غيرعادي و به صورت اعجاز انجام ميدهد و بنابراين، هيچ خوني ريخته نخواهد شد.
.
.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
(1) الغيبة النعماني، ص 283 ، باب 15، ح1/ بحار الانوار،ج52، ص356/ معجم الاحاديث ، ج3، ص305
(2) بحار الانوار، ج5، ص 358
(3) همان، ح2
(4) همان ، ح3
(5) بحار الانوار، ج20، ص 52
(6) سفينة البحار، ج1،ص565
(7) چشم اندازي به حكومت مهدي عليه السلام، ص131
(8) همان
-
- پست: 802
- تاریخ عضویت: جمعه ۲۸ دی ۱۳۸۶, ۴:۱۹ ب.ظ
- سپاسهای ارسالی: 1712 بار
- سپاسهای دریافتی: 2245 بار
- تماس:
Re: درنگي در روايات قتل هاي آغازين دولت مهدي عليه السلام
انديشهي افراطي در کشتار به هنگام ظهور
.
در احاديثي که از طريق عامّه رسيده است، خونريزيهاي خيلي زياد و وحشتناک ذکر شده است. اينک، به نقد بررسي يکي از آنها ميپردازيم.
.
يوسف بن يحيي مقّدسي شافعي در کتاب عقدالدرر روايت مرسلهاي را از اميرالمؤمنين (عليهالسلام) دربارهي حوادث رم(روميه) [1] نقل ميکند و ميگويد:
.
... فَيُکَبِّرُ الْمُسْلِمُونَ ثَلاثَ تَکبيراتٍ، فَتَکونُ کَالرَّملةِ عَلي نشزٍ، فَيَدْخُلُونُهَا، فَيَقتُلُونَ بِها خَمْسَمِئَةِ ألفِ مُقاتِلٍ، و يَقْتَسِمُونَ الأموالَ، حتّي يَکُونَ النَّاسِ في الْفَيءِ شَيئاً واحِداً، لِکُلِّ إِنسانٍ مِنْهُم مِئَةُ ألفِ دينارٍ، وَ مِئَةُ رَأسٍ، ما بَيْنَ جارِيَةٍ وَغُلامٍ». [2] .
.
پس مسلمانان، سه تکبير ميگويند و مانند ريگ و شنهاي رواني که از بلنديها فرو ميريزند، داخل [روم]ميشوند و در آنجا، پانصد هزار جنگجو را ميکشند و غنائم و اموال را به طور مساوي تقسيم ميکنند، و به هر يک از آنان، صد هزار دينار و صد کنيز و يا غلام ميرسد...
.
اين روايت. مرسل است و مشکل سندي دارد و از نظر محتوا نيز قابل اعتماد نيست. پيدا است که جاعلان اين گونه احاديث، در خدمت
حکومتهاي جائر بودهاند و به جهت توجيه پارهاي جنگهاي پس از پيامبر اکرم (صلياللّهوعليهوآلهسلم) و قتلعامها و کشتارهاي وسيعي که در آن صورت گرفت، اين چنين مجعولاتي را وارد کتابهاي روايي کردهاند. مانند روايتي که به امام علي (عليهالسّلام) نسبت دادهاند که آن حضرت فرمود:... فيقتل من الروم حتي يتغيّرَ ماءُ الفرات بالدم. [3] يعني آنقدر از روميان را به قبل ميرساند که آب فرات به خون تغيير ميکند!
[COLOR=#ffffff].
کثير، در باره ي جنگ قادسيه ميگويد:
..
انهزم الفرس ولحقهم المسلمون... فقتل المسلمون بکمالهم و کانوار ثلاثين الفأ. وقتل في المعرکة عشرة الاف و قتلوا قبل ذالک قريباً من ذالک [4] ؛
.
لشکر ايرانيان، منهزم شد و فرار کردند. مسلمانان، به تعقيب آنان پرداخته و تمامي فرارايان را که سيهزار نفر بودند، به قتل رساندند. در جنگ سيزده هزار نفر آنان را گشته بودند. همين عدد را نيز قبل از آن كشته بودند...
..
.
وقتي به کتابهاي تاريخي که در آنها فتوحات را نوشتهاند، مانند البدء و التاريخ و النهايه و... مراجعه ميکنيم. ميبيينم که، فرماندهان و زيردستانشان، جنايات زيادي را مرتکب شدهاند.
.
رواياتي که ميگويد، از هر نه نفر هفت نفر و يا از هر هفت نفر، پنج نفر و يا دو ثلث مردم کشته ميشوند، به جنگهاي قبل از ظهور، نظر دارند و نه زمان ظهور.
.
از طرفي، اختلاف در تعداد مقتولان نيز علّتهاي گوناگوني ميتواند داشته باشد که از جملهي آنها، ممکن است تفاوت مناطق و محورهاي درگيري و يا مراحل مختلف جنگ باشد.
.
با توجّه به احاديث زير و امعان نظر در دلالت آنها، به اين واقعيت پي ميبريم که جهان، اندکي پيش از ظهور، دچار جنگهاي خونين خواهد بود.
.
حديث 1- عن أبي بصير ومحمّد بن مسلم، قالا: سمعنا أبا عبداللَّه (عليهالسلام) يقول: «لا يَکونُ هذا الأمرُ حتَّي يَذهَبَ ثُلثُ النّاسِ.»، فَقيلَ لَهُ: «إذا ذَهَبَ ثُلثُ النَّاسِ فَما يَبقي؟» فقال، (عليهالسّلام): «أما تَرضَوْنَ أنْ تَکونُوا الثُّلثَ الْباقي؟ [5] »؛
.
ابوبصير و محمّد بن سلم گويند: از امام صادق (عليهالسلام) شنيديم که ميفرمود: «اين امر واقع نميشود تا اين که دو سوم مردم از بين بروند.». پس به حضرتاش عرض شد: «اگر دوسوم مردم از بين بروند. چه کسي باقي ميماند؟». پس فرمود: «آيا راضي و خرسند نميشويد که از يک سوم باقيمانده باشيد؟».
.
.
حديث 2-... عن زرارةٍ، قال: قلت لأبي عبدالله (عليهالسلام): «النِّداءُ حقٌّ؟». قال: إي؛ وَاللّهِ حَتَّي يَسْمَعُهُ کلّ قَوْمٍ بِلِسانهم.». وقال، عليه السّلامُ: «لا يَکُونَ هذَا الأمرُ حَتَّي يَذْهَبَ تِسْعَةُ أعشارِ النَّاسِ.» [6] ؛
.
زراره گويد: به امام صادق (عليهالسلام) عرض کردم: «ايا نداي آسماني حقيقت دارد؟». فرمود: «بلي؛ به خدا قسم! چنان است که هر قومي با زبان خودشان، آن را ميشنوند.» آن حضرت فرمود: «اين امر محقّق نميشود تا اين که نُه دهم مردم از ميان بروند.».
.
.
حديث 3-... عن سليمان بن خالد، قال: سمعتُ أَبا عَبدِاللّهِ (عليهالسلام) يَقُولَ: «قُدَّامُ القائِمِ مَوْتَتانِ: مَوْتٌ أَحْمَر وَ مَوْتٌ أبْيَضُ، حَتَّي يَذْهَبَ مِنْ کُلِّ سَبْعَةٍ خَمْسَةٌ. اَلْمَوْتُ الأحْمَرُ، السّيف؛ والمَوْتُ الأَبْيَضُ، الطاعُونُ.» [7] ؛
.
...سليمان بن خالد گويد: از امام صادق (عليهالسلام) شنيدم که ميفرمود: «قبل از قيام قائم (عجّل اللّه تعالي فرجه الشريف)، دو نوع مرگ و مير رخ ميدهد: مرگ سرخ و مرگ سپيد. تا اين که از هر هفت نفر، پنج نفرشان از بين بروند. مرگ سرخ با شمشير، مرگ سفيد، با طاعون است.»
.
..
[HIGHLIGHT=#e5e0ec]با ملاحظهي اين احاديث و احاديث ديگر، معلوم و مبرهن ميشود که حجم وسيعي از مرگ و ميرها و خون ريزيها، مربوط به دوران پيش از قيام امام عصر، (عليهالسّلام)، و قبل از نداي آسماني است.
.
بنا به روايت يونس بن رِباط که ميگويد:
.
سَمِعْتُ أبا عبداللّه (عليهالسّلام) يقول: «اِنَّ أهلَ الحَقِّ لَمْ يَزالوا مُنذُ کانُوا في شِدَّةٍ. أما إِنَّ ذاکَ إلي مُدَّةٍ قَريبَةٍ وَعافِيَةٍ طويلَةٍ [8] .
.
از اباعبدالله (عليهالسّلام) شنيدم که ميفرمود: «همانا، اهل حقّ، از هنگامي که در شدّت و سختي بودهاند، پيوسته در آن حال خواهند بود (سختي با آنان همراه است). و همانا بدانيد که پايان آن سختيها، نزديک و عافيتاش طولاني است.».
.
خلاصه اين که يک دسته از روايات در مورد خونريزيها، مربوط به دوران قبل از ظهور است و يک دسته از اخبار، از مجهولات و از اسرائيليات است که با هدف و انگيزههاي مختلفي. مانند خدشهدار کردن چهره نهضت جهاني و حکومت حضرت مهدي.. و يا توجيه گشتارها در فتوحات و...، وارد کتابهاي روايي شده است.
[COLOR=#ffffff].
نيز يکسري از آنها، مرسله و مرفوعه است و مشکل سندي دارد،
.
مرفوعهي فضل بن شاذان از امام صادق (عليهالسلام) از اين قبيل است:
.
يقتُلُ القائِمُ (عليهالسلام) حَتَّي يَبلُغَ السُّوقَ، قالَ: فيقولُ لَهُ رجلٌ مِنْ وُلد أبيهِ: «إنَّکَ لَتَجْفِلُ النَّاسَ إجفالَ النَّعَم! فَبِعَهدٍ مِن رسولِ اللّهِ (صلياللهوعليهوالهوسلم) أو بِماذا؟» قالَ: «وَلَيسَ في النَّاسِ رَجُلٌ أَشدُّ بَأساً.». فَيَقُومُ إليهِ رجُلٌ مِنَ المَوالي فَيَقوُلٌ لَهُ: «لَتَسْکُتَنُّ أَوْلَأَضْرِبَنَّ عُنُقَکَ.». فَعِنْدَ ذالکَ يُخرِجُ القائمُ (عليهالسلام) عَهْداً مِن رَسُولِ اللّهِ (صلياللهوعليهوالهوسلم) [9] ؛
.
حضرت قائم (عجّل اللّه تعالي فرجه الشريف) آن قدر از انسانها ميکشد تا ساق پا را خون فرا ميگيرد. شخصي از فرزندان پدرش [10] به حضرت اعتراض شديد ميکند و يم گويد: «مردم را از خود دور ميکني، هم چنان که گلّه و گوسفندان را رم ميدهند! آيا اين روش، طبق دستور رسول خدا، است؟ به چه دليلي اين چنين رفتار ميکني؟». يکي از ياران حضرت، از جاي برمي خيزد و ميگويد: «سکوت ميکني يا گردانات را بزنم؟». حضرت، عهد و پيماني را که از رسول خدا (صلياللهوعليهوالهوسلم)، همراه دارد، بيرون ميآورد و ارائه ميکند.
..
..
البته، همچنان که در ابتداي حديث ذکر شد، اين حديث، مرفوعه است و مشکل سندي دارد و از طرفي محتوا و دلالتاش، ناقص و باتمام است؛ زيرا، سوق، هم ساق پا را گفتهاند و هم ممکن است نام شهر يا محلي باشد، محلّي همانند سوق الأهواز، (نام اهواز فعلي) سوق حَکَمَة (نام يکي از مناطق اطراف کوفه)، سوق اسد (در اطرف کوفه)، سوق الثلاثاء (منطقهاي در بغداد قبل از ساخته شدن شهر) [11] ،...
.
بنابراين نميتوانيم بگوئيم، «حتّي يبلغ السوق» به معناي رسيدن خون به ساق پا است، خصوصاً، با توجه به اينکه در حديث مذکور، صبحت از خون به ميان نيامده است، بلکه چنين به نظر ميرسد که «سوق»، به معناي «رسيدن به محل و مکاني» باشد.
.
[HIGHLIGHT=#dbe5f1]البته، ما، طبق روايات صحيح، جنگ و خونريزيها، اعدامها و انتقام از ظالمان را در عصر ظهور ميپذيريم، لکن نه به اين اندازهها «رواياتي از اهل بيت (عليهمالسلام) موجود است که تعداد قتلها و مشخّصات فردي و گروهي مقتولان، در آنها مشخّص شده است.
و در ذيل بعد از نگرش به شيوهي رفتار حضرت مهدي(عج) با دشمنان و معاندين به معرفي آنان ميپردازيم.
.
.
.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
(1) معجم البلدان، ج3، ص10
(2) عقد الدرر، ص189، باب 9، ف1/ معجم الاحاديث ، ج3، ص122
(3) عقد الدرر، 89
(4) البداية و النهاية، ج7 ، ص22
(5) كمال الدين ، ج2، ص655ـ656، ح29/ الغيبة الطوسي ، ص206
(6) الغيبة النعماني ، ص272، ح54
(7) كمال الدين ، ج2، ص655، ب57، ح27
(8) الغيبة النعماني ، ص282، ب15، ح2
(9) اثبات الهداه، ج2، ص585، ب32، ح792/ بحار الانوار، ج52، ص387، ح203
(10) شايد مقصود اين باشد كه يكي از فرزندان پيامبر و علي عليه السلام بود.
(11) معجم البلدان، ج3، ص283/ مجمع البحرين ، ج5، ص188
.
در احاديثي که از طريق عامّه رسيده است، خونريزيهاي خيلي زياد و وحشتناک ذکر شده است. اينک، به نقد بررسي يکي از آنها ميپردازيم.
.
يوسف بن يحيي مقّدسي شافعي در کتاب عقدالدرر روايت مرسلهاي را از اميرالمؤمنين (عليهالسلام) دربارهي حوادث رم(روميه) [1] نقل ميکند و ميگويد:
.
... فَيُکَبِّرُ الْمُسْلِمُونَ ثَلاثَ تَکبيراتٍ، فَتَکونُ کَالرَّملةِ عَلي نشزٍ، فَيَدْخُلُونُهَا، فَيَقتُلُونَ بِها خَمْسَمِئَةِ ألفِ مُقاتِلٍ، و يَقْتَسِمُونَ الأموالَ، حتّي يَکُونَ النَّاسِ في الْفَيءِ شَيئاً واحِداً، لِکُلِّ إِنسانٍ مِنْهُم مِئَةُ ألفِ دينارٍ، وَ مِئَةُ رَأسٍ، ما بَيْنَ جارِيَةٍ وَغُلامٍ». [2] .
.
پس مسلمانان، سه تکبير ميگويند و مانند ريگ و شنهاي رواني که از بلنديها فرو ميريزند، داخل [روم]ميشوند و در آنجا، پانصد هزار جنگجو را ميکشند و غنائم و اموال را به طور مساوي تقسيم ميکنند، و به هر يک از آنان، صد هزار دينار و صد کنيز و يا غلام ميرسد...
.
اين روايت. مرسل است و مشکل سندي دارد و از نظر محتوا نيز قابل اعتماد نيست. پيدا است که جاعلان اين گونه احاديث، در خدمت
حکومتهاي جائر بودهاند و به جهت توجيه پارهاي جنگهاي پس از پيامبر اکرم (صلياللّهوعليهوآلهسلم) و قتلعامها و کشتارهاي وسيعي که در آن صورت گرفت، اين چنين مجعولاتي را وارد کتابهاي روايي کردهاند. مانند روايتي که به امام علي (عليهالسّلام) نسبت دادهاند که آن حضرت فرمود:... فيقتل من الروم حتي يتغيّرَ ماءُ الفرات بالدم. [3] يعني آنقدر از روميان را به قبل ميرساند که آب فرات به خون تغيير ميکند!
[COLOR=#ffffff].
کثير، در باره ي جنگ قادسيه ميگويد:
..
انهزم الفرس ولحقهم المسلمون... فقتل المسلمون بکمالهم و کانوار ثلاثين الفأ. وقتل في المعرکة عشرة الاف و قتلوا قبل ذالک قريباً من ذالک [4] ؛
.
لشکر ايرانيان، منهزم شد و فرار کردند. مسلمانان، به تعقيب آنان پرداخته و تمامي فرارايان را که سيهزار نفر بودند، به قتل رساندند. در جنگ سيزده هزار نفر آنان را گشته بودند. همين عدد را نيز قبل از آن كشته بودند...
..
.
وقتي به کتابهاي تاريخي که در آنها فتوحات را نوشتهاند، مانند البدء و التاريخ و النهايه و... مراجعه ميکنيم. ميبيينم که، فرماندهان و زيردستانشان، جنايات زيادي را مرتکب شدهاند.
.
رواياتي که ميگويد، از هر نه نفر هفت نفر و يا از هر هفت نفر، پنج نفر و يا دو ثلث مردم کشته ميشوند، به جنگهاي قبل از ظهور، نظر دارند و نه زمان ظهور.
.
از طرفي، اختلاف در تعداد مقتولان نيز علّتهاي گوناگوني ميتواند داشته باشد که از جملهي آنها، ممکن است تفاوت مناطق و محورهاي درگيري و يا مراحل مختلف جنگ باشد.
.
با توجّه به احاديث زير و امعان نظر در دلالت آنها، به اين واقعيت پي ميبريم که جهان، اندکي پيش از ظهور، دچار جنگهاي خونين خواهد بود.
.
حديث 1- عن أبي بصير ومحمّد بن مسلم، قالا: سمعنا أبا عبداللَّه (عليهالسلام) يقول: «لا يَکونُ هذا الأمرُ حتَّي يَذهَبَ ثُلثُ النّاسِ.»، فَقيلَ لَهُ: «إذا ذَهَبَ ثُلثُ النَّاسِ فَما يَبقي؟» فقال، (عليهالسّلام): «أما تَرضَوْنَ أنْ تَکونُوا الثُّلثَ الْباقي؟ [5] »؛
.
ابوبصير و محمّد بن سلم گويند: از امام صادق (عليهالسلام) شنيديم که ميفرمود: «اين امر واقع نميشود تا اين که دو سوم مردم از بين بروند.». پس به حضرتاش عرض شد: «اگر دوسوم مردم از بين بروند. چه کسي باقي ميماند؟». پس فرمود: «آيا راضي و خرسند نميشويد که از يک سوم باقيمانده باشيد؟».
.
.
حديث 2-... عن زرارةٍ، قال: قلت لأبي عبدالله (عليهالسلام): «النِّداءُ حقٌّ؟». قال: إي؛ وَاللّهِ حَتَّي يَسْمَعُهُ کلّ قَوْمٍ بِلِسانهم.». وقال، عليه السّلامُ: «لا يَکُونَ هذَا الأمرُ حَتَّي يَذْهَبَ تِسْعَةُ أعشارِ النَّاسِ.» [6] ؛
.
زراره گويد: به امام صادق (عليهالسلام) عرض کردم: «ايا نداي آسماني حقيقت دارد؟». فرمود: «بلي؛ به خدا قسم! چنان است که هر قومي با زبان خودشان، آن را ميشنوند.» آن حضرت فرمود: «اين امر محقّق نميشود تا اين که نُه دهم مردم از ميان بروند.».
.
.
حديث 3-... عن سليمان بن خالد، قال: سمعتُ أَبا عَبدِاللّهِ (عليهالسلام) يَقُولَ: «قُدَّامُ القائِمِ مَوْتَتانِ: مَوْتٌ أَحْمَر وَ مَوْتٌ أبْيَضُ، حَتَّي يَذْهَبَ مِنْ کُلِّ سَبْعَةٍ خَمْسَةٌ. اَلْمَوْتُ الأحْمَرُ، السّيف؛ والمَوْتُ الأَبْيَضُ، الطاعُونُ.» [7] ؛
.
...سليمان بن خالد گويد: از امام صادق (عليهالسلام) شنيدم که ميفرمود: «قبل از قيام قائم (عجّل اللّه تعالي فرجه الشريف)، دو نوع مرگ و مير رخ ميدهد: مرگ سرخ و مرگ سپيد. تا اين که از هر هفت نفر، پنج نفرشان از بين بروند. مرگ سرخ با شمشير، مرگ سفيد، با طاعون است.»
.
..
[HIGHLIGHT=#e5e0ec]با ملاحظهي اين احاديث و احاديث ديگر، معلوم و مبرهن ميشود که حجم وسيعي از مرگ و ميرها و خون ريزيها، مربوط به دوران پيش از قيام امام عصر، (عليهالسّلام)، و قبل از نداي آسماني است.
.
بنا به روايت يونس بن رِباط که ميگويد:
.
سَمِعْتُ أبا عبداللّه (عليهالسّلام) يقول: «اِنَّ أهلَ الحَقِّ لَمْ يَزالوا مُنذُ کانُوا في شِدَّةٍ. أما إِنَّ ذاکَ إلي مُدَّةٍ قَريبَةٍ وَعافِيَةٍ طويلَةٍ [8] .
.
از اباعبدالله (عليهالسّلام) شنيدم که ميفرمود: «همانا، اهل حقّ، از هنگامي که در شدّت و سختي بودهاند، پيوسته در آن حال خواهند بود (سختي با آنان همراه است). و همانا بدانيد که پايان آن سختيها، نزديک و عافيتاش طولاني است.».
.
خلاصه اين که يک دسته از روايات در مورد خونريزيها، مربوط به دوران قبل از ظهور است و يک دسته از اخبار، از مجهولات و از اسرائيليات است که با هدف و انگيزههاي مختلفي. مانند خدشهدار کردن چهره نهضت جهاني و حکومت حضرت مهدي.. و يا توجيه گشتارها در فتوحات و...، وارد کتابهاي روايي شده است.
[COLOR=#ffffff].
نيز يکسري از آنها، مرسله و مرفوعه است و مشکل سندي دارد،
.
مرفوعهي فضل بن شاذان از امام صادق (عليهالسلام) از اين قبيل است:
.
يقتُلُ القائِمُ (عليهالسلام) حَتَّي يَبلُغَ السُّوقَ، قالَ: فيقولُ لَهُ رجلٌ مِنْ وُلد أبيهِ: «إنَّکَ لَتَجْفِلُ النَّاسَ إجفالَ النَّعَم! فَبِعَهدٍ مِن رسولِ اللّهِ (صلياللهوعليهوالهوسلم) أو بِماذا؟» قالَ: «وَلَيسَ في النَّاسِ رَجُلٌ أَشدُّ بَأساً.». فَيَقُومُ إليهِ رجُلٌ مِنَ المَوالي فَيَقوُلٌ لَهُ: «لَتَسْکُتَنُّ أَوْلَأَضْرِبَنَّ عُنُقَکَ.». فَعِنْدَ ذالکَ يُخرِجُ القائمُ (عليهالسلام) عَهْداً مِن رَسُولِ اللّهِ (صلياللهوعليهوالهوسلم) [9] ؛
.
حضرت قائم (عجّل اللّه تعالي فرجه الشريف) آن قدر از انسانها ميکشد تا ساق پا را خون فرا ميگيرد. شخصي از فرزندان پدرش [10] به حضرت اعتراض شديد ميکند و يم گويد: «مردم را از خود دور ميکني، هم چنان که گلّه و گوسفندان را رم ميدهند! آيا اين روش، طبق دستور رسول خدا، است؟ به چه دليلي اين چنين رفتار ميکني؟». يکي از ياران حضرت، از جاي برمي خيزد و ميگويد: «سکوت ميکني يا گردانات را بزنم؟». حضرت، عهد و پيماني را که از رسول خدا (صلياللهوعليهوالهوسلم)، همراه دارد، بيرون ميآورد و ارائه ميکند.
..
..
البته، همچنان که در ابتداي حديث ذکر شد، اين حديث، مرفوعه است و مشکل سندي دارد و از طرفي محتوا و دلالتاش، ناقص و باتمام است؛ زيرا، سوق، هم ساق پا را گفتهاند و هم ممکن است نام شهر يا محلي باشد، محلّي همانند سوق الأهواز، (نام اهواز فعلي) سوق حَکَمَة (نام يکي از مناطق اطراف کوفه)، سوق اسد (در اطرف کوفه)، سوق الثلاثاء (منطقهاي در بغداد قبل از ساخته شدن شهر) [11] ،...
.
بنابراين نميتوانيم بگوئيم، «حتّي يبلغ السوق» به معناي رسيدن خون به ساق پا است، خصوصاً، با توجه به اينکه در حديث مذکور، صبحت از خون به ميان نيامده است، بلکه چنين به نظر ميرسد که «سوق»، به معناي «رسيدن به محل و مکاني» باشد.
.
[HIGHLIGHT=#dbe5f1]البته، ما، طبق روايات صحيح، جنگ و خونريزيها، اعدامها و انتقام از ظالمان را در عصر ظهور ميپذيريم، لکن نه به اين اندازهها «رواياتي از اهل بيت (عليهمالسلام) موجود است که تعداد قتلها و مشخّصات فردي و گروهي مقتولان، در آنها مشخّص شده است.
و در ذيل بعد از نگرش به شيوهي رفتار حضرت مهدي(عج) با دشمنان و معاندين به معرفي آنان ميپردازيم.
.
.
.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
(1) معجم البلدان، ج3، ص10
(2) عقد الدرر، ص189، باب 9، ف1/ معجم الاحاديث ، ج3، ص122
(3) عقد الدرر، 89
(4) البداية و النهاية، ج7 ، ص22
(5) كمال الدين ، ج2، ص655ـ656، ح29/ الغيبة الطوسي ، ص206
(6) الغيبة النعماني ، ص272، ح54
(7) كمال الدين ، ج2، ص655، ب57، ح27
(8) الغيبة النعماني ، ص282، ب15، ح2
(9) اثبات الهداه، ج2، ص585، ب32، ح792/ بحار الانوار، ج52، ص387، ح203
(10) شايد مقصود اين باشد كه يكي از فرزندان پيامبر و علي عليه السلام بود.
(11) معجم البلدان، ج3، ص283/ مجمع البحرين ، ج5، ص188
-
- پست: 802
- تاریخ عضویت: جمعه ۲۸ دی ۱۳۸۶, ۴:۱۹ ب.ظ
- سپاسهای ارسالی: 1712 بار
- سپاسهای دریافتی: 2245 بار
- تماس:
Re: درنگي در روايات قتل هاي آغازين دولت مهدي عليه السلام
شيوهي رفتار امام با دشمنان
.
ستمگران و زورمداران و زراندوزان، در همهي نقاط عالم، بر ملّتهاي مظلوم و مستضعف سيطره داشتهاند و دارند و فرهنگ سازي کردهاند. در اين ميان، جامعهي اسلامي، خسارتهاي بيشماري را متحمّل شده، به طوري که دشمنان اسلام، از آغاز رسالت نبيّ مکرّم اسلام، (صلّي اللّهُ عليه و آله و سلّم)، همواره، در ايذاء و اذيّت آن حضرت و پيروانش بودهاند.
.
بالاخره آن حضرت پس از تحمّل مشقتهاي فراوان توانست مسلمانان را از تاريکيها به سوي روشنايي راهنمايي و سوق دهد. و حکومت اسلامي را بر قرار نمايد.
.
مع الاسف طولي نکشيد که در هنگامهي رحلت و بعد از آن، به گفتهي امام غزالي رياست طلبان و منافقان با حيلههاي مختلف و فريب دادن مسلمانان، صاحب غدير را که منصوب از طرف خداوند حکيم بود و همگي به ولايتاش تبريک و بخٍ، بخٍ يا علي گفته بودند، کنار گذاشته و بر اريکهي قدرت و سياست سوار شدند و نطفهي فاجعه و جنايات هولناک در جامعهي اسلامي کاشته شد منعقد گرديد.
.
مولاي متقيان، اميرمؤمنان، منصوب خدا، برادر رسول خدا (صلّي اللّهُ عليه و آله و سلّم) اولين مسلمان در ميان مردان، فاتح خيبر و جانشين بي واسطهي رسول خدا (صلّي اللّهُ عليه و آله و سلّم) را با آن همه مناقب خانه نشين کرد و يگانه دختر جوان ريحانهي آن حضرت، در اندک زماني پس از رحلت پدر بزرگوارش، نه تنها از طرف منافقان و رياست طلبان، مورد ضرب و شتم قرار ميگيرد، بلکه به طور وحشيانهاي بين ديوار و در فشار داده شده و محسناش سقط ميشود و در نهايت پس از 75 روز بعد از رحلت پدر، دنيا را با دلي آزرده و جراحاتي بسيار وداع ميکند.
.
پس از آن حرمت شکني دردناک، فاجعهها وحشتناک و وحشتناکتر ميشود و اهل بيت (عليهمالسّلام) و پيروانشان در روزگار ستم و فشار به سر برده و يکي پس از ديگري مظلومانه به شهادت نائل ميگردند و در روز عاشورا فاجعه به اوج رسيده و اهل بيت پيامبر اکرم (صلّي اللّهُ عليه و آله و سلّم) و شيعيان مخلصشان از طفل شيرخوار تا پير هفتاد سال مورد هجوم واقع ميشوند به طوري که روح و عواطف انساني با شنيدن آن همه وحشيگريها جريحه دار ميگردد.
.
[HIGHLIGHT=#f2dcdb]اين ستمگريها ادامه دارد تا قيام قائم آل محمد(عج) و هر روز با رنگهاي مختلفي جلوهگري نموده و فاجعهاي وحشتناک رخ ميدهد. و ظلم و فساد در عالم فراگير ميگردد.
.
يقيناً، پيش از ظهور و مقارن با آن، بر دنيا، ستمگران خونريزي حاکماند که از هيچ جنايتي فرو نميگذارند. حال، امامي که قيام ميکند، در برابر اين همه کجرويها و بيدادگيريها، چه گونه برخورد کند،تا جهان را پر از عدل و داد سازد؟
.
بي ترديد، گروههاي معاندي که دستشان به خون بشريّت آلوده گرديده است و حق مردم را غصب کردهاند و يا پست و مقامشان به خطر افتاده، در مقابل حرکت اصلاحگرانه و نهضت امام، ايستادگي ميکنند.
.
بنابراين، امامي که قيام ميکند و مأموريّت تشکيل حکومت جهاني اسلام را دارد، بايد براي برطرف کردن موانع نقشه و برنامه داشته باشد. در اين جا، مروري به اين برنامهها خواهيم داشت.
.
.
تربيت سپاهيان و تدارک مقدّمات جنگ
..
امام عصر (عجّل اللّه تعالي فرجه الشريف) براي انتقام و خونخواهي از دشمنان اسلام و به ثمر رساندن انقلاب جهاني و اجراي حدود الهي و برقراري حکومت عدل جهاني، ناگزير از جنگ خواهد بود و در مقابلاش، دشمنان دندان مسلح و کجانديشان دينانگر، با در دست داشتن امکانات گسترده و چرخههاي اقتصادي جهان برخورداري از فنآوري پيشرفته و سازماندهي ارتشهاي قدرتمند، پرچم مخالفت بر ميدارند و مانع مسير اصلاحگرانهي امام ميشوند.
.
لذا قبل از قيام، جنگاوران دريا دل و دستياراني توانمند و کارآمد، به هدايت خاص و عام آن حضرت، تربيّت ميشوند و تعداد آنان، در بعضي از روايات، سيصد و سيزده نفر و در برخي، ده هزار نفر و در تعدادي از آنها، صدهزار نفر و... ذکر شده است.
...
تجهيزات جنگي و وسيلهي دفاعي
.
تجهيزات آنان، طبق روايتي از امام صادق (عليهالسلام)، شمشيرهايي از آهن امّا نه اين آهن شناخته شده است (لهم سيوف من حديد غير هذا الحديد) که اگر يکي از آنان، با شمشير خود، بر کوهي ضربه زند، آن را دو نيم ميکند...» [1]
..
[HIGHLIGHT=#ebf1dd]وسيلهي دفاعي آنان، طبق روايتي از امام صادق (عليهالسلام) به گونهاي است که [HIGHLIGHT=#ebf1dd]«اسلحهي دشمن هرگز، بر آنان کارگر نيست.»
[2] .
.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
(1) بصائر الدرجات ، ص141/ اثبات الهداة ، ج3، ص523
(2) همان
.
ستمگران و زورمداران و زراندوزان، در همهي نقاط عالم، بر ملّتهاي مظلوم و مستضعف سيطره داشتهاند و دارند و فرهنگ سازي کردهاند. در اين ميان، جامعهي اسلامي، خسارتهاي بيشماري را متحمّل شده، به طوري که دشمنان اسلام، از آغاز رسالت نبيّ مکرّم اسلام، (صلّي اللّهُ عليه و آله و سلّم)، همواره، در ايذاء و اذيّت آن حضرت و پيروانش بودهاند.
.
بالاخره آن حضرت پس از تحمّل مشقتهاي فراوان توانست مسلمانان را از تاريکيها به سوي روشنايي راهنمايي و سوق دهد. و حکومت اسلامي را بر قرار نمايد.
.
مع الاسف طولي نکشيد که در هنگامهي رحلت و بعد از آن، به گفتهي امام غزالي رياست طلبان و منافقان با حيلههاي مختلف و فريب دادن مسلمانان، صاحب غدير را که منصوب از طرف خداوند حکيم بود و همگي به ولايتاش تبريک و بخٍ، بخٍ يا علي گفته بودند، کنار گذاشته و بر اريکهي قدرت و سياست سوار شدند و نطفهي فاجعه و جنايات هولناک در جامعهي اسلامي کاشته شد منعقد گرديد.
.
مولاي متقيان، اميرمؤمنان، منصوب خدا، برادر رسول خدا (صلّي اللّهُ عليه و آله و سلّم) اولين مسلمان در ميان مردان، فاتح خيبر و جانشين بي واسطهي رسول خدا (صلّي اللّهُ عليه و آله و سلّم) را با آن همه مناقب خانه نشين کرد و يگانه دختر جوان ريحانهي آن حضرت، در اندک زماني پس از رحلت پدر بزرگوارش، نه تنها از طرف منافقان و رياست طلبان، مورد ضرب و شتم قرار ميگيرد، بلکه به طور وحشيانهاي بين ديوار و در فشار داده شده و محسناش سقط ميشود و در نهايت پس از 75 روز بعد از رحلت پدر، دنيا را با دلي آزرده و جراحاتي بسيار وداع ميکند.
.
پس از آن حرمت شکني دردناک، فاجعهها وحشتناک و وحشتناکتر ميشود و اهل بيت (عليهمالسّلام) و پيروانشان در روزگار ستم و فشار به سر برده و يکي پس از ديگري مظلومانه به شهادت نائل ميگردند و در روز عاشورا فاجعه به اوج رسيده و اهل بيت پيامبر اکرم (صلّي اللّهُ عليه و آله و سلّم) و شيعيان مخلصشان از طفل شيرخوار تا پير هفتاد سال مورد هجوم واقع ميشوند به طوري که روح و عواطف انساني با شنيدن آن همه وحشيگريها جريحه دار ميگردد.
.
[HIGHLIGHT=#f2dcdb]اين ستمگريها ادامه دارد تا قيام قائم آل محمد(عج) و هر روز با رنگهاي مختلفي جلوهگري نموده و فاجعهاي وحشتناک رخ ميدهد. و ظلم و فساد در عالم فراگير ميگردد.
.
يقيناً، پيش از ظهور و مقارن با آن، بر دنيا، ستمگران خونريزي حاکماند که از هيچ جنايتي فرو نميگذارند. حال، امامي که قيام ميکند، در برابر اين همه کجرويها و بيدادگيريها، چه گونه برخورد کند،تا جهان را پر از عدل و داد سازد؟
.
بي ترديد، گروههاي معاندي که دستشان به خون بشريّت آلوده گرديده است و حق مردم را غصب کردهاند و يا پست و مقامشان به خطر افتاده، در مقابل حرکت اصلاحگرانه و نهضت امام، ايستادگي ميکنند.
.
بنابراين، امامي که قيام ميکند و مأموريّت تشکيل حکومت جهاني اسلام را دارد، بايد براي برطرف کردن موانع نقشه و برنامه داشته باشد. در اين جا، مروري به اين برنامهها خواهيم داشت.
.
.
تربيت سپاهيان و تدارک مقدّمات جنگ
..
امام عصر (عجّل اللّه تعالي فرجه الشريف) براي انتقام و خونخواهي از دشمنان اسلام و به ثمر رساندن انقلاب جهاني و اجراي حدود الهي و برقراري حکومت عدل جهاني، ناگزير از جنگ خواهد بود و در مقابلاش، دشمنان دندان مسلح و کجانديشان دينانگر، با در دست داشتن امکانات گسترده و چرخههاي اقتصادي جهان برخورداري از فنآوري پيشرفته و سازماندهي ارتشهاي قدرتمند، پرچم مخالفت بر ميدارند و مانع مسير اصلاحگرانهي امام ميشوند.
.
لذا قبل از قيام، جنگاوران دريا دل و دستياراني توانمند و کارآمد، به هدايت خاص و عام آن حضرت، تربيّت ميشوند و تعداد آنان، در بعضي از روايات، سيصد و سيزده نفر و در برخي، ده هزار نفر و در تعدادي از آنها، صدهزار نفر و... ذکر شده است.
...
تجهيزات جنگي و وسيلهي دفاعي
.
تجهيزات آنان، طبق روايتي از امام صادق (عليهالسلام)، شمشيرهايي از آهن امّا نه اين آهن شناخته شده است (لهم سيوف من حديد غير هذا الحديد) که اگر يکي از آنان، با شمشير خود، بر کوهي ضربه زند، آن را دو نيم ميکند...» [1]
..
[HIGHLIGHT=#ebf1dd]وسيلهي دفاعي آنان، طبق روايتي از امام صادق (عليهالسلام) به گونهاي است که [HIGHLIGHT=#ebf1dd]«اسلحهي دشمن هرگز، بر آنان کارگر نيست.»
[2] .
.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
(1) بصائر الدرجات ، ص141/ اثبات الهداة ، ج3، ص523
(2) همان
-
- پست: 14
- تاریخ عضویت: جمعه ۲۵ تیر ۱۳۸۹, ۶:۴۷ ب.ظ
- سپاسهای دریافتی: 15 بار