انتظار فرج و امید به آینده به دو نوع است:انتظاری که سازنده، تعهد آور، نیرو آفرین است به گونه ای که می تواند نوعی عبادت و حق پرستی به شمار آید و انتظاری که ویرانگر، اسارت بخش، فج کننده و نوعی اباحیگری به شمار می آید.انتظار یک مقوله اعتقادی اجتماعی است و منتظر فردی است که به دلیل اندیشه ای که در دل دارد، خود را به شناخت و انجام یک سلسه تعهدات ویژه، وظیفه دار احساس می کند.انتظار اعتقادی است که جنبه فردی داشته و در دل ریشه می دواند و درست همزمان بخاطر بار فرهنگی و عملی که بر آن نشسته، صورت اجتماعی پیدا می کند و منتظر را به حرکت و تلاش وا می دارد.انتظار جدایی، جدایی تفکیک نا پذیر با بسامان رسانیدن نا بساما نیها و از بین بردن مفاسد و گناهان و سرکشی ها داشته و هرگز با امواج عصیان و سرکشی و دامن زدن به جریا فساد و تباهی جمع نمی گردد.امام صادق (ع) می فرماید:«پس بکوشید و انتظار کشید که گوارایتان باد ای کسانی که مشمول رحمت حق قرار گرفته اید.»در این روایت پیوندی خجسته میان انتظار، تلاش و شمول رحمت الهی را شاهدیم که خط بطلان بر تمام تحلیل هایی ناروایی دارد که چهره انتظار را با دامن زدن به گناه مشوب می سازد چرا که انتظار، جدیت و رحمت خدا دارای بار مثبت و نشان از سازندگی و ساماندهی به همراه دارد.امام صادق(ع):در حدیثی دیگر در خصوص وظایف فردی منتظران واقعی می فرمایند:«هر که را حضور در جمع یاران مهدی (عج) شادمان سازد پس انتظار کشد،از گناه بپرهیزد،رفتاری نیک پیشه کند که چنین کسی منتظری راستین است.»امام سجاد (ع) نیز می فرمایند:«آنانکه در غیبت مهدی به پیشوایی اش معترف بوده و دیده به راه ظهورش می باشند از مردم تمامی زمانها والا ترند...اینان همانند رزمندگان رکاب پیامبر خدایند،اینان مومنان ویژه و شیعیان راست کردار ما بوده در عیان و نهان مردم را به سوی دین خدای بزرگ فرا می خوانند[FONT=Times New Roman].»
این روایات موید دو وظیفه برای منتظران حقیقی مهدی(عج) می باشد[FONT=Times New Roman]:
[FONT=Times New Roman]1-خود سازی:
[FONT=Times New Roman]در زمان غیبت، گروهی از صالحان و متقین بر روی زمین زندگی می نمایند که با تهذیب نفس و جهت دادن به غرایز در جهت رشد و تعالی خود، تلاش می نمایند روح و جسم خود را برای خدمت گزاری در حکومت قائم آل محمد(عج) آماده نمایند.در دوران غیبت باید کوشید اما بر اساس ورع و تقوی، نه بر اساس هوای نفس و شهوت،کسب پست،مقام،ثروت و محبوبیت.با بی مبالاتی و عدم عدم پرهیز از گناه،خود را شیعه نمی توان نامید تا چه رسد به شیعه منتظر.
[FONT=Times New Roman]2-جامعه سازی:
[FONT=Times New Roman]شیعه در زمان غیبت، تنها به هایت خود و حفظ خود از گناه بسنده نمی کند.او خود را از سرنوشت دیگران در دستگیری افتادگان در ارشاد گناهکاران نیز سهیم و مسئول می داند.او تلاش می نماید تا دیگران نیز با اصلاح خویش، مولای حقیقی و پیشوای الهی را بشناسد.امام صادق(ع): در این خصوص در دعای ندبه می فرماید:«عزیز علی ان ابکیک و یخذلک الوری»،(بر من دشوار است که بر تو گریان باشم اما دیگران تو را واگذارند).با توجه به این سخن منتظر واقعی علاوه بر پرورش و خو سازی روحی و جسمی خود در تلاش می باشد که با عمل صالح و امر به معروف و نهی از منکر، زمینه اصلاح اطرافیان و جامعه خویش را فراهم نموده و اولین حلقه از حلقه های قیام حضرت مهدی(عج) و پیروزی آن را فراهم آورند.یکی از مهم ترین اقشار جامعه که نقش تاثیر گذاری در زمینه سازی ظهور حضرت ولیعصر(عج) دارند، طبقه کارگزاران و مدیران حکومتی می باشند.امام زمان (عج) در فرمایشات الهی خود برای دولتمردان در دوران غیبت و در دولت مهوی دو شاخصه بسیار مهم را ذکر می نمایند که بنیانهای سعادت ساز جامعه مهدوی است.«و تفضل علی امراءنا بالعدل و الشفقه».
انتظار فرج و خودسازی
مدیر انجمن: شورای نظارت
ارسال پست
تعداد پست ها:1
• صفحه 1 از 1
-
- پست: 4
- تاریخ عضویت: پنجشنبه ۱۸ شهریور ۱۳۸۹, ۹:۳۰ ق.ظ
- سپاسهای ارسالی: 2 بار
- سپاسهای دریافتی: 12 بار
ارسال پست
تعداد پست ها:1
• صفحه 1 از 1
پرش به
- بخش داخلی
- ↲ قوانين و اخبار سايت
- ↲ سوال ، پيشنهاد و انتقادها
- ↲ سرویس میزبانی وب - ETEGHADAT Web Hosting
- گنجینه ثـقلیـن
- ↲ قرآن مجید
- ↲ متن و ترجمه قرآن کریم
- ↲ تفسیر
- ↲ علوم قرآنی
- ↲ اهل بيت (عليهم السلام)
- ↲ پيامبر اکرم (صلّي الله علیه و آله و سلّم)
- ↲ اميرالمومنين علي (علیه السّلام)
- ↲ فاطمة الزهراء (سلام الله علیها)
- ↲ امام حسن مجتبی (علیه السّلام)
- ↲ امام حسین (علیه السّلام)
- ↲ امام زین العابدین (علیه السّلام)
- ↲ امام محمد باقر (علیه السّلام)
- ↲ امام جعفر صادق (علیه السّلام)
- ↲ امام موسي کاظم (علیه السّلام)
- ↲ امام رضا (علیه السّلام)
- ↲ امام جواد (علیه السّلام)
- ↲ امام هادی (علیه السّلام)
- ↲ امام حسن عسکری (علیه السّلام)
- ↲ صاحب الزمان (عجّل الله تعالي فرجه الشّریف)
- ↲ حديث
- ↲ نهج البلاغه
- ↲ صحیفه سجادیه
- ↲ خطابه غدیر
- ↲ ادعيه و زيارات
- ↲ علوم حدیث
- اصـول ديــن
- ↲ خدا شناسی
- ↲ عدل
- ↲ پیغمبر شناسی
- ↲ امام شناسی
- ↲ مهدویت (عج)
- ↲ معاد
- فـروع ديـن
- ↲ احکام عبادات
- ↲ نماز
- ↲ روزه
- ↲ حج
- ↲ احکام معاملات
- ↲ ساير احکام
- اديـان و مـذاهب
- ↲ اسلام
- ↲ ره یافتگان
- ↲ نقد سایر اندیشه ها
- ↲ وهابیت
- ↲ بهائیت
- ↲ مسیحیت
- ↲ یهودیت
- ↲ زرتشت
- ↲ شیطان پرستی
- ↲ صوفیه
- سایر مباحث تخصصی
- ↲ اخـلاق
- ↲ آداب
- ↲ مهارت های زندگی
- ↲ زن و خانواده
- ↲ ازدواج و زناشویی
- ↲ کودکان و نوجوانان
- ↲ جوانان
- ↲ تاريخ
- ↲ شخصيت ها
- ↲ اخیار
- ↲ اشرار
- ↲ کتابخانه
- ↲ کتاب مخصوص ویندوز
- ↲ کتاب مخصوص موبایل
- ↲ کتابشناسي
- ↲ بخش ادبي
- ↲ شعر
- ↲ داستان
- ↲ قطعه ادبي
- ↲ نکته ها و لطایف
- ↲ پرسش و پاسخ
- بخش عمومی
- ↲ مناسبت و یادواره
- ↲ ماه مبارک رمضان
- ↲ اخبار مذهبي
- ↲ فعالیتهای جمعی
- ↲ نمایشگاه اعتقادات
- ↲ دیگر گفتگو ها
- صوت
- ↲ تلاوت
- ↲ دعا و زیارت
- ↲ مداحی و روضه
- ↲ مناسبت ها
- ↲ مولودی و همخوانی
- ↲ جلسات سخنرانی
- ↲ قصه
- ↲ دیگر نواها
- ↲ معرفی و بررسی آثار صوتی تصویری
- تصویر
- ↲ فیلم
- ↲ فلش
- ↲ اماکن مذهبی
- ↲ دیگر تصاویر
- ↲ گرافیک مذهبی
- ↲ آموزش و سوالات
- ↲ پشت زمینه
- ↲ طرح و ایده
- چندرسانه ای
- ↲ همراه مذهبی
- ↲ نرم افزارهای اسلامی
- ↲ معرفی پايگاه ها