نمايشگاه قرآن

در اين بخش ميتوانيد به بحث پيرامون مسائل عدل بپردازيد.

مدیر انجمن: شورای نظارت

ارسال پست
Silver
Silver
پست: 14
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۸۶, ۸:۳۹ ب.ظ
سپاس‌های دریافتی: 5 بار
تماس:

نمايشگاه قرآن

پست توسط meshkaat »

بسم الله الرحمن الرحیم
نمايشگاه امسال همراه باخاطره هاي رنگارنگ براي من بود . هر كسي مي آمد و چيزي مي پرسيد. سوال از چيزهايي مي كردند كه معلوم بود مدتها با آن درگير بودند و فقط دنبال جايي بودند تا جواب آن را بگيرند.
يكي از سوالاتي كه زياد با آن در گير بودم كه بيشتر به خودمان بر مي گردداين بود:
علت انحراف مسلمين از عدل اسلامى چيست؟
هر چند برخى از مسلمانان ، به قوانين و دستورات اسلام آن گونه كه هست ، در تمام نقاط دنيا به صورت كامل و صحيح ، عمل نمى كنند ، ولى اين به اين معنا نيست كه بگوييم همه مسلمانان به اين قوانين عمل نمى كنند و مسلمانان از عدل اسلامى خارج شده اند
البته بايد به اين نكته هم توجه داشته باشيم كه دنياى غرب و مسيحيت ، چنين تبليغاتى را بر ضد اسلام دارند كه در واقع تهمت و افترا به مسلمانان است و مى خواهندازطريق اين گونه تبليغات،حقيقت را بپوشانند وكارى كنند كه مردم دنيا آهنگ حقانيت اسلام را نشنوند
آنهادر تبليغات مسموم خود اينطور تبليغ مى كنند كه اسلام ، سر راه پيشرفت و ترقّى مسلمانان را گرفته و براى آنان مشكلات فراواني ايجاد كرده است فقر،ظلم،نبود قانون،محروم ماندن ملل مسلمان از تحول و انقلابى كه در شؤون مختلف مردم دنيا به وجود آمده است وغيره،از جمله مشكلاتى است كه معول عقايد مذهبى و پيروى آن ها از دستورات دينى است.
هر چندبرخى ازعوامل فوق دربعضى از كشورهاى اسلامى مشاهده مي شود، ولى علت آن را بايد در ادّعاى ديانت و پايبند بودن مسلمانان اين كشورها به تعليمات دينى انبياء(ع) بررسى كرد.
متاسفانه امروزه اصول تعليمات اسلام و پيامبران خدا در بسيارى ازجوامع اسلامى متروك يا نيمه متروك مانده است و چهره اين جوامع ، چهره مسلمانان راستين نيست،اگراسلام به صورت كامل و صحيح پياده شود ، صلح و امنيت همه انسان ها را فرا مى گيرد و تمام انسان ها ، به سعادت واقعى خود نائل مى شوند و به آخرين حد رفاه و آسايش و عزت و سربلندى و بى نيازى و اخلاق نيك مى رسند و ديگر در دنيا ، ستم از ريشه قطع خواهد شد و محبت و برادرى و احترام به قانون ، در بين همه انسان ها ، رعايت خواهد شد و فقر و تهيدستى و فلاكت از صفحه روزگار برچيده مى شود.
در حقيقت اوضاع شرم آور در بين اين كشورهاى اسلامى ، از همان اول و به سبب عمل نكردن به روح و دستورات واقعى اسلام در بين مسلمانان ، به وجود آمده است.
پس:
علت عقب افتادگى و بى عدالتى و ظلم و ستم ها در بين مسلمانان ، دورى از مباني اسلام و سبك شمردن قوانين آن است
نه: كم وكاستي در تعاليم اسلام
منبع:http://www.adleelahi.parsiblog.com/
بر چهره دلرباي مهدي(عج) صلوات
Silver
Silver
پست: 14
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۸۶, ۸:۳۹ ب.ظ
سپاس‌های دریافتی: 5 بار
تماس:

Re: نمايشگاه قرآن

پست توسط meshkaat »

meshkaat نوشته شده:بسم الله الرحمن الرحیم
نمايشگاه امسال همراه باخاطره هاي رنگارنگ براي من بود . هر كسي مي آمد و چيزي مي پرسيد. سوال از چيزهايي مي كردند كه معلوم بود مدتها با آن درگير بودند و فقط دنبال جايي بودند تا جواب آن را بگيرند.
يكي از سوالاتي كه زياد با آن در گير بودم كه بيشتر به خودمان بر مي گردداين بود:
منبع:http://www.adleelahi.parsiblog.com/


روزهاي پاياني نمايشگاه ،يك ساعت مانده به افطار بود كه دانشجويي اومد پيشم وبعد از سلام گفت: مي خواهم خيلي رك وصريح باهات صحبت كنم . با لبخندي پاسخشو دادم و تعارفش كردم روي صندلي بنشيند.بعد از كمي سلام واحوالپرسي ازش خواستم تا حرف دلشو بزنه.
حرف دوست عزيزم (كه بعدا با هم دوست شديم):
من به مبدأ، توحيد و عدالت خداوند متعال معتقدم و به نمازگزاردن پاى بند هستم; ولى نسبت به وجود بهشت و جهنم به اين صورتى كه امروزه در جامعه ما رايج است; يعنى دنياى ديگرى باشد كه انسان ها پس از مرگ به آن جا منتقل شوند، شك دارم و بر اين باورم كه بهشت و جهنم به همراه زندگى و حيات همين دنياست كه در قالب جهنم بدى ها و فشارها بر روح و جسم آدمى فشار وارد مى كند و در نقطه مقابل، بهشت نيز همان لذّات معنوى روحى است كه به روح انسان ها وارد مى شود; جواب شما چيست؟
اما پاسخ من به ايشان البته با كمي ويرايش:
پس از موضوع توحيد، مهم ترين موضوع، موضوع معاد و قيامت است. وبه همين دليل قرآن كريم حدود 1200 آيه به آن پرداخته است.
اثبات قيامت از دو راه ممكن است:
الف: نقلى (قرآن و روايات)
ب: براهين عقلى.
راه هاي اثبات قيامت از طريق قرآن:
1. در برخى آيات، منكران معاد را خلع سلاح مى كند; آنان كه مى گويند: جز همين زندگى دنيايى، خبر ديگرى نيست... .(جاثيه،24)
2. گاهى از كسانى كه قيامت را بعيد مى شمارند، دفع شبهه مى كند.
3. با ذكر نمونه هايى از زنده شدن دوباره، در همين دنيا (مثل: داستان اصحاب كهف، مقتول بنى اسرائيل، عُزير پيامبر، زنده كردن چهار كبوتر براى حضرت ابراهيم(ع)، زنده شدن مردگان به دست حضرت مسيح(ع) به اذن خداوند، مرگ طبيعت در پاييز و زمستان و زنده شدن دوباره آن در بهار و تابستان و...) به منكران معاد مى فهماند كه وقوع رستاخيز محال نيست.

منبع:

[External Link Removed for Guests]
بر چهره دلرباي مهدي(عج) صلوات
Silver
Silver
پست: 14
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۸۶, ۸:۳۹ ب.ظ
سپاس‌های دریافتی: 5 بار
تماس:

Re: نمايشگاه قرآن

پست توسط meshkaat »

[size=8]
meshkaat نوشته شده:
meshkaat نوشته شده:بسم الله الرحمن الرحیم
روزهاي پاياني نمايشگاه ،يك ساعت مانده به افطار بود كه دانشجويي اومد پيشم وبعد از سلام گفت: مي خواهم خيلي رك وصريح باهات صحبت كنم . با لبخندي پاسخشو دادم و تعارفش كردم روي صندلي بنشيند.بعد از كمي سلام واحوالپرسي ازش خواستم تا حرف دلشو بزنه.
حرف دوست عزيزم (كه بعدا با هم دوست شديم):
من به مبدأ، توحيد و عدالت خداوند متعال معتقدم و به نمازگزاردن پاى بند هستم; ولى نسبت به وجود بهشت و جهنم به اين صورتى كه امروزه در جامعه ما رايج است; يعنى دنياى ديگرى باشد كه انسان ها پس از مرگ به آن جا منتقل شوند، شك دارم و بر اين باورم كه بهشت و جهنم به همراه زندگى و حيات همين دنياست كه در قالب جهنم بدى ها و فشارها بر روح و جسم آدمى فشار وارد مى كند و در نقطه مقابل، بهشت نيز همان لذّات معنوى روحى است كه به روح انسان ها وارد مى شود; جواب شما چيست؟
[External Link Removed for Guests]
  
اما :
اثبات معاد به روش برهان عقلي
امّا براهين عقلى براى اثبات قيامت دو قسم است:
الف: براهينى كه امكان معاد را ثابت مى كند: مثل برهان قدرت; خداوند از آيه 6 تا 11 از سوره «ق» مى فرمايد:
1. خداوند قدرت دارد آسمان و ستارگان و زمين و... را با آن همه عظمت بيافريند;
2. اين همه قدرت و عظمت براى بينايى بندگان توبه كار است;
3. در نتيجه، خدا با چنين قدرتى مى تواند او را دوباره زنده و قيامت را برپا نمايد; ليكن چشم بصيرت لازم است.
ب: براهينى كه ضرورت معاد را ثابت مى كند; از جمله:
1. برهان حكمت: الف: كار خدا عبث نيست و هدف حكيمانه دارد; ب: همه پديده هاى هستى به حكم قوانين حاكم بر آن ها نابود شدنى است; نتيجه آن كه: اگر فراتر از اين پديده ها، چيز ديگرى نباشد، آفرينش جهان عبث خواهد بود، و خداوند كار عبث نمى كند.
2. برهان عدالت: الف: خدا ستم نمى كند;(نساء، 40; يونس،44; كهف، 49) ب: در اين دنيا انسان ها با اختيارى كه دارند اعمال نيك و زشت انجام مى دهند و همه مى ميرند. اين جهان، ظرفيت و گنجايش پاداش و كيفر همه كارهاى خوب و بد را ندارد، چگونه مى توان در دنيا به كسى كه همه هستى اش را در راه نجات و هدايت انسان ها ايثار كرده است، پاداش داد و چگونه مى توان كسى را انسان هاى بى شمارى را قربانى اهداف و خواسته هاى نفسانى اش كرده است، كيفر نمود. بايد جهان ديگرى كه ظرفيت پاداش و كيفر اين نوع انسان ها را داشته باشد، وجود داشته باشد، تا عدالت خداوند خدشه دار نگردد. نتيجه آن كه: اگر قيامتى نباشد تا خدا بر اساس عدالت خود رفتار نمايد، عدالتش خدشه دار مى شود.
3. برهان رحمت: الف: از صفات خداوند، «رحمت» به معناى اعطاى فيض و نعمت به موجودى است كه قابليت و استعداد آن را داشته باشد. ب: انسان استعداد حيات جاودانه دارد.
در نتيجه: چون خداوند چنين فيضى را از انسان نمى گيرد و با مرگ نيز قطع نمى گردد، پس قيامتى بايد باشد تا اين فيض ادامه پيدا كند.
در قرآن از براهين متعدد ديگرى از قبيل: برهان حركت و هدف، دليل بقاى روح، دليل آفرينش نخستين و... سخن به ميان آمده است.
با دلايلى كه ذكر شد، فهميده مى شود كه اگر قيامتى نباشد، زندگى بى هدف خواهد بود.
پس مرگ انسان، براى سازندگى مجدد و بهتر و هميشگى است. مرگ حركت از مرحله پست به مرحله عالى تر است. اميد رسيدن به چنين مراحل عاليه و تكامل يافته، زندگى را هدفدار مى كند. در غير اين صورت چه اميدى به زندگى و چه هدفى از آن خواهد بود؟
خلاصه بحث:
بايد قيامت و بهشت و جهنم باشد و لذّات معنوى روحى در دنيا و فشارهاى وارد شده بر روح و جسم آدمى در اين جهان، دليل بى نيازى به بهشت و جهنم و نبود قيامت نيست.
بر چهره دلرباي مهدي(عج) صلوات
ارسال پست

بازگشت به “عدل”