تفاوتهای زبانی و قومی انسانها
نگاهی کوتاه به قرآن مجید و کتاب
از مسائل مهمی که کتاب مقدس شناسان با آن مواجه اند مسئله تطبیق بعضی از بند ( ) مقدس با واقعیتهای تاریخی و علمی و عقلی است . بزرگی در عالم یهودیت و بیشتر مسیحیت بوده و هستند که نسبت به این مسئله بسیار مهم عکس العمل نشان داده اند منتقدینی مثل اسپینوزا اشکالات مهمی را به کتاب مقدس گرفته .
این نوشتار به سراغ یکی از این اشکالات می پردازیم و توجهاتی را طرح می .
ابتدا نگاهی کوتاه به قرآن مجید می اندازیم و مسئله اختلاف زبان و نژادی را بررسی می [COLOR=#7f0000].
کلام الله مجید چنین می [COLOR=#7f0000]:
َمِنْ ءَايَاتِهِ خَلْقُ السَّمَوَاتِ وَالْأَرْضِ وَاخْتِلاَفُ أَلْسِنَتِكُمْ وَ أَلْوَانِكُمْ إِنَّ فِى ذَ لِكَ لَأَيَاتٍ لِّلْعَالِمِينَ ( )
و از نشانههاى الهى، آفرينش آسمانها و زمين، و تفاوت زبانها و رنگهاى شماست؛ همانا در اين امر براى دانشمندان نشانههايى قطعى است .. " سوره روم آیه 22".
[COLOR=#7f0000]:( تفسیر نور )
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]1- [FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]آفرينش آسمانها و زمين،از نشانههاى قدرت بىپايان الهى است. «و من آياته خلق السموات و الارض [FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]»
2- تفاوت نژادها و زبانها، راهى براى خداشناسى است. «و من آياته... اختلاف السنتكم و الوانكم [FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]»
3- هر زبانى براى خود ارزش و اصالت دارد و تغيير آن نه كمال است و نه لازم. (هيچ كس حقّ ندارد نژادها و زبانهاى ديگر را تحقير نمايد.) «و من آياته... اختلاف السنتكم و الوانكم [FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]»
4- يكسان بودن شكل و رنگ همهى انسانها با ابتكار و نوآورى و بديع بودن خداوند سازگار نيست. «و من آياته اختلاف السنتكم [FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]...»
5 - انسان عالم و فهميده، از اختلاف رنگها و زبانها به معرفت الهى مىرسد ولى جاهل، رنگ و زبان را وسيلهى تحقير و تفاخر قرار مىدهد. «للعالمين [FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]»
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]* [FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]قرآن اختلاف زبانی و نژادی را هم ردیف با خلق آسمانها و زمین مطرح کرده و این عظمت و بزرگی این مسئله را می رساند. همانطور که در تفکر در خلقت آسمانها و زمین نشانه های بزرگی وجود دارد همچنین تفکر در مورد تفاوتهای زبانی و نژادی نشانه های بزرگی از قدرت خداست .
قرآن را در مورد تفاوتهای زبانی و نژادی انسانها متوجه شدیم و دیدیم که قرآن به این تفاوتها به عنوان نشانه قدرت الهی می نگرد اکنون به بررسی نگاه کتاب مقدس در مورد تفاوتهای نژادی و زبانی انسانها می [COLOR=#00007f].
کتاب مقدس چنین می :
فصل :1 تمام جهان را یك زبان و یك لغت . 2 واقع شد كه چون از مشرق كوچ میكردند همواری ای در زمین شنعار یافتند و در آنجا سكنی . 3 به یكدیگر : " خشتها بسازیم و آنها را خوب ." ایشان را آجر به جای سنگ بود و قیر به جای . 4 : " شهری برای خود بنا نهیم و برجی را كه سرش به آسمان برسد تا نامی برای خویشتن پیدا كنیم مبادا بر روی تمام زمین پراكنده ." 5 یَهُوَه نزول نمود تا شهر و برجی را كه بنی آدم بنا میكردند ملاحظه . 6 یَهُوَه : " قوم یكی است و جمیع ایشان را یك زبان و این كار را شروع كرده اند و الآن هیچ كاری كه قصد آن بكنند از ایشان ممتنع نخواهد . 7 نازل شویم و زبان ایشان را در آنجا مشوش سازیم تا سخن یكدیگر را ." 8 یَهُوَه ایشان را از آنجا بر روی تمام زمین پراكنده ساخت و از بنای شهر باز . 9 آن سبب آنجا را بابل نامیدند زیرا كه در آنجا یَهُوَه لغت تمامی اهل جهان را مشوش . یَهُوَه ایشان را از آنجا بر روی تمام زمین پراكنده .
که از این آیات بدست می :
جهان زبان واحد داشتند پس همه جهان شناخته شده . در آیات قبلی و بعدی غیر از چند مکان نزدیک بهم مکان دیگری ذکر نشده .
به آیه [COLOR=#7f0000]1: آیات بعدی اشاره دارند که قوم یکی بود و آن هم در بابل بودند و جاهای دیگر زمین خالی از انسان بود چون خدا بعد از اینکه بین آنها اختلاف انداخت آنها را در زمین پراکنده ساخت . همچنین این آیه با آیات قبلی در تضاد است : پیدایش 10: 5 از اینان ( فرزندان یافث ابن نوح ) جزایر امتها منشعب شدند در اراضی خود هر یكی موافق زبان و قبیله اش در امتهای خویش ( ترجمه تفسیری : فرزندان این افراد بتریج در سواحل و جزایر دنیا پخش شدند و اقوامی را با زبانهای گوناگون بوجود آوردند ). پیدایش 10: 31 اینانند پسران سام بر حسب قبایل و زبانهای ایشان در اراضی خود بر حسب امتهای خویش .
از زمین بدون سکنه بود پس جمعیت انسانی کم هنوز کوچ نشین .
آیه [COLOR=#7f0000]2: سرزمین شنعار خالی السکنه نبود و محل حکومت نمرود بود : پیدایش 10:10 و ابتدای مملكت وی ( نمرود ) بابل بود و اَرَك و اَكَد و كَلنه در زمین شنعار .
دیگر نیز شهر ها و سکنه ها [COLOR=#7f0000]: پیدایش 10: 11 از آن زمین آشور بیرون رفت و نینوا و رَحوبوت عیر و كالَح را بنا نهاد .
مطالعه فصل [COLOR=#7f0000]10 از کتاب آفرینش متوجه می شویم که فرزندان و نوادگان نوح در جاهای زیادی پراکنده شده بودند و شهر ها و قبایل را تشکیل داده بودند و هریک به زبان خود سخن می گفتند .
کوچ نشین به ساختمان سازی و شهر نشینی و آجر پزی عالم بودند و مصالح پیشرفته ای مثل قیر و گچ را شناخته .
[COLOR=#7f0000]3 و 4: پذیرش این مسئله قدری مشکل است زیرا بنابر گفته این آیات تنها یک قوم در زمین بود و آنها هم کوچ نشین بودند و لذا شهر سازی و برج سازی و شناخت مصالح ساختمان سازی برای آنها بعید به نظر می رسد .
بر شهر سازی ، برج سازی را در حد بسیار پیشرفته ای بلد .
( ) دیدن ساختمانی به زمین نازل .
آیه [COLOR=#7f0000]5: در آیات متعددی خداوند تجسم می یابد و در این آیات نیز خداوند دو بار به زمین نازل شد .
گفتار یهوه بر می آید انسانها در آنجا جمع بودند و جاهای دیگر زمین خالی از سکنه .2- متحد و هم زیان قادر بر انجام هرکاری .
آیه [COLOR=#7f0000]1
برای از بین بردن اتحاد مردم زبان آنها را مشوش می کند و انسانها را متفرق می .
آیه [COLOR=#7f0000]8 و 7: در بالا توضیح دادیم که پنداشتن اینکه همه مردم جهان یکی بودند و یک زبان داشتند مستلزم این است که آیات فصل قبلی را نپذیریم .
ترجمه تفسیری [COLOR=#7f0000]: اگر اکنون از کار آنها جلوگیری نکنیم در آینده هرکاری بخواهند انجام خواهند داد . این آیه در کنار آیاتی که خداوند ( پیدایش فصل 2 و 3) در آن آدم و حوا را از خوردن میوه درخت معرفت بر نیک و بد منع کرد تا آدم و حوا در اثر خوردن میوه این درخت شبیه خدا در علم و معرفت نشوند انسان را به این معنی می رساند که خداوند کتاب مقدس به نوعی مخالف معرفت و پیشرفت بشر است و به بشر اجازه نمی دهد که متحد باشد . و می فهماند که خدای کتاب مقدس از اتحاد مردم و از اینکه همه انسانها یک قوم باشند و یک زبان داشته باشند هراس دارد .
انسانها را بر روی زمین پراکنده ساخت و مانع بوجود آمدن تمدن بشری .
یعنی جایی که خدا در میان انسانها تفرقه ایجاد .
آیه [COLOR=#7f0000]9: در برخی منابع بابل بمعنی باب ئیل یعنی دروازه خدا آمده است .
* [FONT=Times New Roman]در این نوشتار از ترجمه قدیم استفاده شده و در مواردی که از ترجمه تفسیری استفاده شده است ، تذکر داده .
نویسنده
[SIZE=85]: قاسم باصری
کارشناس مسیحیت
:[External Link Removed for Guests]