بسم رب الحسین علیه السلام
سلام بر شما
در مورد روایت شریفه " لولا لما خلقت الافلاک و لولا علی لما خلقتک و لولا فاطمه لما خلقتکما " با یکی از دوستان ( جناب احمد عزیز ) صحبتهایی انجام شد ..
تصمیم داشتم که مطلب تالی را در همان تاپیک ( آیا این حدیث درست است ) بیان نمایم ولی گویا به صلاحدید مدیریت محترم سایت ، تاپیک مزبور قفل شده است .
لذا بر آن شدم تا مطلبی از کتاب " جنه العاصمه " تالیف مرحوم میرجهانی - که حقیر بر اساس آن ، مسند بودن روایت را بیان نمودم - را در اختیار برادران شیعی خود قرار دهم .
مرحوم میرجهانی در " جنه العاصمه " ص 148 - 149 چنین می گویند :
[External Link Removed for Guests]
حکایتی است زیبا در بیان حدیثی از فضائل فاطمه
نگارنده مؤلف قاصر حسن میرجهانی طباطبائی جرقوئی اصفهانی عفی الله عن جرائمه گوید زمانی که در نجف اشرف مشرف بودم بر حسب اتفاق برای اخذ کتابی از فضیلة العلامة خلد مقام شیخ محمّد سماوی مؤلف کتاب ابصارالعین فی انصارالحسین علیهالسلام شرف خدمت ایشان را حاصل کردم در مکتبه ایشان به کتابی مخطوط که در مقابل داشتند نگاه میکردم از نام آن کتاب پرسیدم فرمودند کتاب کشف اللئالی تالیف عالم جلیل شیخ صالح بن عبدالوهاب بن العرندس حلّی است که یکی از علماء بزرگ شیعه بوده از علماء قرن نهم و کتاب را به من دادند کتابی بود به قطع وزیری کاغذ زرد قریب سیصد صفحه به خط شیخ احمد تونی نوشته شده بود در ضمن اینکه مشغول دیدن عناوین آن بودم برخورد کردم به حدیثی که مکرر از زبان معدودی از بزرگان اهل فضل شنیده بودم بطور مرسل و هر چند تفحص کرده و از بعضی از محدثین از سند آن پرسش میکردم اظهار بی اطلاعی میکردند و بعضی هم از احادیث موضوعه میدانستند دیدم در آن حدیث را مسندا نقل نموده از مرحوم سماوی استجازه استنساخ آن را نمودم ایشان هم مضایقه نفرمودند من با نهایت خوشحالی در میان مجلس حدیث را نوشتم چون در فضیلت بی بی معظمه فاطمه زهراء سلام الله علیها بود مقتضی دیدم که در این کتاب درج نمایم والعهدة علی راویه
فی کتاب کشف اللئالی لصّالح بن عبدالوهّاب بن العرندس انه روی عن الشیخ ابراهیم بن الحسن الذّراق عن الشیخ علی بن هلال الجزائری عن الشیخ احمد بن فهد الحلّی عن الشیخ زین الدّین علی بن الحسن الخازن الحائری عن الشیخ ابی عبداللّه محمّد بن مکّی الشهید بطرقه المتصّلة الی ابی جعفر محمّد بن علی بن موسی بن بابویه القمّی بطریقه الی جابر بن یزید الجعفی عن جابر بن عبداللّه الانصاری عن رسولاللّه صلی اللّه علیه و آله عن اللّه تبارک و تعالی انه قال یا احمد لولاک لما خلقت الافلاک و لولا علی لما خلقتک و لولا فاطمة لما خلقتکما- ثم قال جابر هذا من الاسرار التی امرنا رسول اللّه صلی اللّه علیه و آله بکتمانه الّا عن اهله
یعنی به سند مذکور از جابر بن عبداللّه انصاری از رسول خدا صلی الله علیه و آله روایت کرده که فرمود خدای تبارک و تعالی فرمود ای احمد اگر تو نبودی افلاک را نمی آفریدم و اگر علی نبود تو را نمی آفریدم و اگر فاطمه نبود هیچیک از شما را نمی آفریدم
تحقیقی از مؤلف قاصر
مؤلف کتاب کشف اللئالی یکی از علماء قرن نهم هجری بوده و او یکی از مؤلفین از علماء شیعه در فقه و اصول و حدیث بوده کان عالما ناسِکاً زاهداً ورعاً ادیباً شاعراً و در حدود سال هشتصد و چهل هجری تقریباً وفات یافته و قبر او در حلّه هیفاء مزاری است که به آن تبرک میجویند
و سلسله راویان حدیث همه عدل امامی و از بزرگان مشیخه به شمار میروند و [HIGHLIGHT=#ffff00]سند حدیث در نهایت اتقان
آنچه که در اینجا مقتضی بحث در اطراف آنست مفهوم متن حدیث است نسبت به جمله دوم و سوّم که بیشتر مغزها تحمل حمل آن را ندارد از این راه این حدیث در نزد ایشان تلقی به قبول نیست و بسا انکار میکنند و موضوع میدانند و حال آنکه این هر سه اعضاء رئیسه و فاطمه زهراء سلام الله علیها مجمع البحرین دریای نبوّت و دریای علم و مجمع النورین نور نبوّت و نور امامت است و ذوات مقدسه محمّد و علی و فاطمه هر سه قائم به یکدیگرند که اگر هر کدام از آنها نبودند دیگری هم نبود برای تقریب به ذهن تنظیر میکنیم تمام عوالم امکانیه را به شخص تام الخلقه مرکّب از اعضاء و جوارح داخلیّه و خارجیه که بعضی از اجزاء و اعضاء آن خادمه و بعضی مخدومه و در اجزاء مخدومه هم بعضی از آنها رئیسهاند که قوام و بقاء سایر اعضاء بواسطه آنها است که اگر آنها نباشند باقی آنها هیچکدام نخواهند بود و قوام اعضاء رئیسه هم هر کدام از آنها به یکدیگر است مثلا اعضاء رئیسه در بدن هر شخصی عبارت است از دماغ که به منزله پیغمبر است در بدن و قلب که بمنزله امام است در آن و جگر که مجمعالبحرین آن دو است پس اگر گفته شود اگر دماغ نبود قلب هم نبود و اگر جگر که منشاء رسانیدن خون به قلب و از آن به دماغ و سایر اعضاء است نبود نه دماغ بود و نه قلب جای تردید و اشکالی باقی نمی ماند
حق جان جهان است و جهان جمله بدن
ارواح ملائکه قوای این تن
افلاک و عناصر و موالید اعضا
توحید همین است دگرها همه فن
خلاصه کلام- آنچه که در پیرامون این حدیث شرح داده شد جواب کسانی است که میگویند- از ظاهر متن حدیث لازم میآید که فاطمه سلامالله علیها افضل از پدر بزرگوار و شوهر عالیمقدارش باشد این گمان غلطی است که ذهن سلیم متتبع از آن ابا دارد-
حدیث مشهور مستفیض بلکه متواتر نبوی صلی اللّه علیه و آله که فرموده فاطمة بضعة منی و حدیث فاطمة روحی التی بین جنبی که هر دو حدیث را فریقین روایت کردهاند پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم فاطمه علیهاالسلام را به عضویت خود معرفی فرموده و آن بیبی معظمه را روح خود خوانده بر سبیل حقیقت است نه مجاز
و قول قاضی عضدی صاحب مواقف که گفته است این کلام پیغمبر از باب مبالغه و کثرت محبت بوده نسبت به آن حضرت و بر وجه مجاز بوده نه اغراض دیگری- قابل قبول نیست زیرا که مقام شامخ رسالت بالاتر از آنست که مجازگوئی کند- لفظ بضعة (بفتح باء) به معنای جزء است و اصل در جزء عدم جواز تفکیک است از کل در صفات آن به این بیان مثلاً هرگاه کسی دارای صفتی باشد آن صفت نسبت به ذات موصوف شامل تمام اعضای او است بر وجه حقیقت و شکی نیست که نسبت حمل آن به اعضاء موصوف برابر و یکسان است و تفکیک میان اعضاء به سلب وصف از بعض دیگر یا به تفاوت آن با اعضاء دیگر از حیث شدّت و ضعف یا کم و زیاد غلط و واضح البطلان است
مثلاً اگر شخصی به صفت سخاوت متصف باشد میگویند آن شخص دارای ملکه سخاوت است و نمیگویند که چشم او یا گوش او یا دست او این ملکه سخاوت را ندارد یا هر کدام از آنها که باشد سخاوتش کمتر است یا زیادتر از سایر اعضای او و بقدری این مطلب ظاهر و روشن است که محتاج به دلیل و استدلال نیست
این بیان عینا در موضوع حضرت ختمی مرتبت صلی الله علیه و آله نیز در مقام فضیلت و متصف بودن به آن جاری است در فضائلی که دارد سوای فضیلت نبوت و رسالت که آن به دلیل خاص خارج است
پس گفته نمیشود که فلان عضو یا روح مبارکش فاقد وصف فضیلتی یا اوصاف فضائل او است یا بهره آن عضو یا روح از اعضاء دیگر آن حضرت کمتر است یا ضعیفتر
بنابر این میگوئیم حدیث مستفیض بلکه متواتر بضعه و حدیث روح بر وجه حقیقت است نه مجاز و افضلیت آن بی بی معظمه از جمیع انبیاء و رسل مسلّم است باستثناء پدر بزرگوار و شوهر عالی مقدارش- صلوات اللّه علیهم و علی آلهم الطیبین
********************************************
مرحوم میرجهانی در ادامه مطلبی دارند که بسیار زیبا می باشد :
حقیقت پیغمبر و امام و زهراء را بشر نمیتواند بشناسد
در جزء اول از کتاب اصول کافی چاپ طهران در سال 1381 هجری قمری و در کتاب امالی شیخ صدوق چاپ سنگی امینالضرب در سال 1300 قمری در طهران صفحه 399 و در کتاب عیون اخبار الرضا تالیف صدوق چاپ سنگی سال 1317 قمری صفحه 120 و در کتاب احتجاج طبرسی چاپ نجف سال 1386 قمری جزء دوم صفحه 226 و در کتاب غیبت نعمانی و غیر اینها مسندا از عبدالعزیز بن مسلم از حضرت امام رضا علیهالسلام حدیث مفصلی را در صفات جامعه امام علیهالسلام که محل شاهد ما در اینجا از آن حدیث اینست که فرموده
هیهات هیهات فمن ذا الذّی یبلغ معرفة الامام او یمکنه اختیاره ضلّت العقول و تاهت الحلوم و حارت الالباب و خسئت العیون و تصاغرت العظماء و تحیّرت الحکماء و تقاصرت الحلماء و حصرت الخطباء و جهلت الالباء و کلّت الشعراء و عجزت الادباء وعیت البلغاء عن وصف شان من شانه او فضیلة من فضائله و اقرّت بالعجز والتقصیر و کیف یوصف بکلّه او ینعت بکنهه او یفهم شیء من امره او یوجد من یقوم مقامه و یغنی غناه لا کیف و انَّی و هو بحیث النجم من ید المتناولین و وصف الواصفین فان الاختیار من هذا و این العقول عن هذا و این یوجد مثل هذا اتظنّون انّ ذلک فی غیر آل الرسول محمّد صلی اللّه علیه و آله کذّبتهم واللّه انفسهم و منّتهم الاباطیل فارتقوا مرتقا صعباً دحضاً تزلّ عنه الی الحضیض اقدامهم راموا اقامة الامام بعقول حائرة بائرة ناقصة واراءٍ مضلّة فلم یزدادوا منه الّا بُعداً قاتلهم اللّه انَّی یؤفکون و لقد رامُوا صعباً و قالوا افکا و ضلّوا ضلالا بعیداً و وقعوا فی الحیرة اذ ترکوا الامام علی بصیرة (الحدیث)
ترجمه حدیث
یعنی- کیست که برسد بکنه معرفت امام یا برای او ممکن باشد اختیار کردن چنین امامی دور است دور است چنین گمانی عقلها گم و سرگردان میشود و صاحبان عقول متحیّر میمانند و چشمها منع میکند و بزرگان کوچک میگردند و حکماء در تحیّر میمانند و فکر خردمندان کوتاه است و خطبا از وصف کردن امام خسته میمانند و اهل خرد به نادانی فرومیمانند و شعراء وامیمانند و صاحبان ادب عاجز میشوند و فصحاء و بلغاء خسته میشوند از وصف کردن شأنی از شئون امام یا فضیلتی از فضیلتهای او کو عقلهائی که بتواند امام را بشناسد و کو آن کسی که بتواند همه اقرار به تقصیر خود میکنند چگونه میتوانند همه صفات او را وصف کنند یا کنه صفات او را تعریف کنند یا بیابند کسی را که قائم مقام او باشد و بینیاز کند مانند بینیاز کردن او چنین است چنین کسی پیدا نمیشود و از کجا پیدا شود امام مانند ستارهایست که دست گیرندگان از آن کوتاه است و وصفکنندگان نمیتوانند او را وصف کنند کجا میتوانند چنین امامی را خودشان اختیار کنند و کجا عقلهایشان میرسد به آن و کجا میتوانند مانند چنین امامی را پیدا کنند آیا چنین گمان میکنند که در غیر آل محمّد صلی الله علیه و آله میتوانند چنین امامی پیدا کنند به ذات خدا قسم نفسهای ایشان، ایشان را تکذیب میکند و این آرزوهای باطل آنها را میکشد هرآینه ایشان بالا رفتهاند به جایگاه بلند دشواری که قدمهایشان خواهد لغزید و فرو خواهند افتاد چنین قصدی کردهاند که به عقلهای سرگردان خود و فکرهای کوتاه خود و رأیهای گمراهکننده خود امامی برپا کنند چیزی برای خود زیاد نمیکنند مگر اینکه از حق دور میشوند خدا بکشد ایشان را چگونه دروغ سازی میکنند و دروغ میگویند و گمراه شدهاند گمراه شدن بسیار دوری و در سرگردانی افتاده اند زمانی که امام را از روی بصیرت شناختند و ترک او کردند
مؤلّف حقیر گوید
پس پی بردن بکنه مقام و حقیقت صاحبان ولایت مطلقه از محالات است و ماسوای از ایشان که نسبت به مقام و منزلت ایشان مردهاشان سمت غلامی و زنهاشان سمت کنیزی ایشان را دارند کجا میتوانند به تمام معنی عارف شئون و کنه حقایق و عظمت مراتب ایشان شوند زیرا که ملکه ولایت مطلقه و اولوالامری غیر از ملکات عادیه ظاهریه است که اهل ظاهر به کنه آن بتوانند برسند یا اگر هم نتوانند حقیقت آن را بفهمند از امارات ظاهریه برای فهمیدن آن راهی به دستشان بیاید مانند حسن ظاهری که کاشف از ملکه عدالت است مثلا و بالعکس- پس باید دانست که پی بردن به کنه و حقیقت ولایت مطلقه یا به تعبیر دیگر سلطنت کلیّه الهیّه نسبت به تمام سلاسل عوالم امکانیه از فهم بشر عادی ولو هر اندازه دارای مقام علم و دانش باشد بیرون است مگر اینکه مخصوصین به این منصب خدائی خودشان پی به کنه حقیقت همدیگر ببرند
چنانچه شیخ فقیه علّامه عزّالدین ابومحمد حسن بن سلیمان حلّی تلمیذ شهید اوّل صاحب لمعه اعلی الله مقامهما در کتاب (المحتضر) چاپ نجف اشرف در مطبعه حیدریه سال 1270 هجری قمری در صفحه (38) قول رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم را نقل کرده که فرمود- یا علی ما عرف اللّه الّا انا و انت و ما عرفنی الّا اللّه و انت و ما عرفک الّا اللّه و اَنَا یعنی نشناخت خدا را یا علی کسی جز من و تو و نشناخت مرا کسی جز خدا و تو و نشناخت تو را کسی جز خدا و من
در مناقب ابن شهر آشوب
در مجلد دوم چاپ سنگی سال 1317 در ایران در جزء هفتم راجع به امام ششم حضرت صادق علیهالسلام صفحه 326 از صفوان بن یحیی از بعضی از رجال او از آن حضرت روایت کرده که فرمود
واللّه لقد اعطینا علم الاوّلین والاخرین فقال له رجل من اصحابه جعلت فداک اعندکم علمالغیب فقال له ویحک انّی لاعلم ما فی اصلاب الرّجال و ارحام النساء و یحکم وسعّوا صدورکم و لتبصر اعینکم وَلْتَع قلوبکم فنحن حجة اللّه تعالی فی خلقه و لن یسع ذلک الّا صدر کلّ مؤمن قویّ قوّته کقوّة جبال تهامة الا باذن اللّه واللّه لو اردت اَنْ احصی لکم کلّ حصاة علیها لاخبرتکم و ما من یوم و لا لیلة الّا والحصی یلدا یلادا کما یلد هذا الخلق واللّه لتباغضون بعدی حتّی یاکل بعضکم بعضاً
یعنی- به ذات خدا سوگند که ما عطا کرده شدیم علم اولین و آخرین را پس مردی از یاران او به او گفت فدایت شوم آیا علم غیب نزد شما هست فرمود رحمت بر تو باد من قطعاً میدانم آنچه را که در پشت پدران و رحمهای مادران است رحمت بر شما باد سینههای خود را گشایش دهید باید ببیند چشمهای شما و باید نگاهداری کند دلهای شما ما حجت خدای تعالی هستیم در میان خلق او و توسعه قبول این سخن را ندارد مگر سینه پرقوّت مؤمن صاحب قوت که قوت او مانند قوت کوههای حجاز باشد به اذن خدا به ذات خدا سوگند اگر بخواهم همه سنگریزهها را برای شما بشمارم همه آنها را که روی زمین است میشمارم و خبر میدهم شما را نیست روز و شبی مگر اینکه این سنگریزه ها میزایند زائیدنی همچنانکه این خلق میزایند به ذات خدا سوگند که شما کینه همدیگر را در بعد از من در دلهای خود خواهید گرفت تا اینکه میخورد بعضی از ایشان بعض دیگر را
از جمله آیات داله بر ولایت کلیه داشتن آن حضرت
لیاقت نداشتن احدی از خلق عالم است از آدم تا خاتم برای همسر شدن با آن ولیّةالله عظمی سلام الله علیها غیر از وجود مبارک پسر عم بزرگوارش ولیّ الله اعظم امیرالمؤمنین علی علیه السلام- لیاقت نداشته اند زیرا در امر مزاوجت کفویت یعنی همشأن یکدیگر بودن از مقررات شریعت مقدسه اسلامیّه است و قطع نظر از آن بنای عرف هم بر همین است چنانچه در عرب هم مرسوم بوده در بسیاری از موارد کفویت رعایت میشده حتّی در جنگهای تن به تنی هم بسیار مورد نظر بوده- و در امر مزاوجت بالخصوص گذشته از وجهه شرعی جنبه طبیعی هم داشته و دارد چنانچه هر صنفی با صنف خود میل درد ازدواج کند عالم با عالم تاجر با تاجر و هکذا چنانچه شاعر هم گفته کبوتر با کبوتر باز با باز کند همجنس با همجنس پرواز و این امر طبیعی بشر است گرچه در تحقق کفویت غیر از اتحاد در صنعت و شغل امور دیگری هم مدخلیت دارد که هر فامیل و قومی بیشتر آن را اهمیت میدهند- و لیکن طبقه انبیاء و اولیاء کفویت و همشان بودن را در علم و معرفت و قرب به خدا و شرافت معنویّه و زهد و تقوی میدانند و ثروتمند بودن و ریاست و صنعت و دنیاداری به هیچ وجه منظور نظرهای ایشان نیست زیرا با مقام نبوت و مرتبه امامت کاملا منافات دارد و با یکدیگر معارضند و آنچه گفته شد بسیار آشکار و روشن است .
ولولا فاطمه لما خلقتکما
مدیر انجمن: شورای نظارت
-
- پست: 280
- تاریخ عضویت: سهشنبه ۲۸ اسفند ۱۳۸۶, ۳:۴۷ ب.ظ
- سپاسهای ارسالی: 303 بار
- سپاسهای دریافتی: 794 بار
ولولا فاطمه لما خلقتکما
جدا شده از خدا
جدا شده از رسول
جدا شده از کتاب
[COLOR=Blue]هر که ز حیدر جداست
جدا شده از رسول
جدا شده از کتاب
[COLOR=Blue]هر که ز حیدر جداست
-
- پست: 280
- تاریخ عضویت: سهشنبه ۲۸ اسفند ۱۳۸۶, ۳:۴۷ ب.ظ
- سپاسهای ارسالی: 303 بار
- سپاسهای دریافتی: 794 بار
Re: ولولا فاطمه لما خلقتکما
بسم رب الحسین علیه السلام
سلام بر شما
در مورد این روایت شریفه که معدن بسیاری معارف اهل بیت علیهم السلام می باشد ( و متاسفانه برخی از فضلا ، سهو کرده ، و به دلیل قلّت تتبع در احادیث اهل بیت علیهم السلام آن را رد می کنند ) یکی از علما رساله ای جداگانه تدوین کرده است .
حدیث « لَولا فاطمة سلام الله علیها …»
شناسنامه کتاب
نام کتاب: حدیث «لولا فاطمه…»
مؤلّف: آیت ا… محمّدعلى گرامى
تاریخ انتشار: زمستان ۱۳۷۴
چاپخانه: اعتماد
نوبت چاپ: دوم
شمارگان: 5000 جلد
مرکز نشر: دار الفکر: قم، صفائیه تلفن: ۷۷۴۳۵۴۴ ـ تهران ـ خیابان انقلاب خیابان ۱۲ فروردین خیابان شهداء ژاندارمرى تلفن: ۶۶۹۶۰۶۵۳
[External Link Removed for Guests]
در قسمتی از کتاب ، چنین آمده است :
سلام بر شما
در مورد این روایت شریفه که معدن بسیاری معارف اهل بیت علیهم السلام می باشد ( و متاسفانه برخی از فضلا ، سهو کرده ، و به دلیل قلّت تتبع در احادیث اهل بیت علیهم السلام آن را رد می کنند ) یکی از علما رساله ای جداگانه تدوین کرده است .
حدیث « لَولا فاطمة سلام الله علیها …»
شناسنامه کتاب
نام کتاب: حدیث «لولا فاطمه…»
مؤلّف: آیت ا… محمّدعلى گرامى
تاریخ انتشار: زمستان ۱۳۷۴
چاپخانه: اعتماد
نوبت چاپ: دوم
شمارگان: 5000 جلد
مرکز نشر: دار الفکر: قم، صفائیه تلفن: ۷۷۴۳۵۴۴ ـ تهران ـ خیابان انقلاب خیابان ۱۲ فروردین خیابان شهداء ژاندارمرى تلفن: ۶۶۹۶۰۶۵۳
[External Link Removed for Guests]
در قسمتی از کتاب ، چنین آمده است :
اینگونه مباحث از اموری است که برخی از فضلا از آن غافل بوده و لذا در ورطه رد نمودن احادیث اهل بیت علیهم السلام می افتند .... علیفاطمه عليهاالسلام غايت آفرينش همين طور در برخى روايات معراج كه: «پيامبر صلىاللهعليهوآله قصرى را ديده و حوريّهاى در وسط آن كه تاجى برسر و گوشوارها بر گوش» شبيه همين تعبير است كه حور اصل است و جبرئيل براى پيامبر صلىاللهعليهوآله توضيح داد كه آن حوريه فاطمه است. و همين طور در دعائى كه نقل شده است: «الهي بحق فاطمة و أبيها و بعلها و بنيها والسّر المستودع فيها» فاطمه عليهاالسلام محور قرار گرفته است.
[HIGHLIGHT=#ffff00]مىخواهيم بگوييم فقط ذيل روايت «لو لاك» نيست كه فاطمه را غايت آفرينش قرار داده است. روايات ديگرى هم هست و چندان هم از نظر عقلى و علمى وحتّى اجتماعى دور نيست... و خلاف صريح منطق و عقل نمىباشد كه بتوانيم به طور قطع آن را مردود اعلام كنيم. و بنابراين، اين كه گفته شده است كه: «اين درست نيست كه بگوييم اگر فاطمه نبود پيامبر خلق نمىشد.» حرف درستى نيست .(4)
نه تنها دليلى بر بطلان اين گونه روايات نيست بلكه منطبق بر قواعد كلى مىباشد و نقل همين روايات هر چند برخى از آنها ضعيف هم باشند اگر به طور جزم وقطع نسبت داده نشود اميد ثواب هم هست. شيخ انصارى (قدس سره) هم از شهيد دوم نقل مىكند كه اكثر اصحاب عمل به همه انواع سندى روايات، مگر روايات مسلّم البطلان را، در موعظه و اعمال فاضله و آداب تجويز مىكنند. آن گاه شيخ مىفرمايد: «منظور از عمل به ضعيف در داستانها و مواعظ، نقل كردن آنها و استماع آنها ونگهدارى آنها دردل و ترتيب اثر بر آنها مىباشد كه عمل به هر چيزى به حسب همان چيز است... نقل فضايل اهل بيت و مصيبتهاى آنها نيز از همين مقوله مىباشد.»(5)
روايات متعددى به اين مضمون داريم كه «كسى كه اطلاعى درباره ثواب كارى به او برسد وآن را به اميد آن ثواب انجام دهد ثواب منظور را به او مىدهند»(6) نظر مرحوم شيخ انصارى اين است كه عمل هر چيزى متناسب با آن است، عمل به روايات فضايل و مصايب اهل بيت وامثال اينها، نقل آنها و اعتقاد قلبى به آنها ـ به طور احتمال ـ مىباشد و بنابراين اگر كسى قلب خود را با اين گونه فضايل خرسند كند و يا ديگران را با نقل آنها متوجه اهل بيت عليهمالسلام نمايد اجر نقل فضايل ومصائب مسلّمه را دارا مىباشد.
صحّت رواياتِ دال بر فضايل اهل بيت عليهمالسلام پس اولاً دليلى بر كذب و بطلان اين گونه روايات نيست و چنان كه ملاحظه كرديد توجيه دارد و ثانيا نقل همين روايات موجب ثواب واجر مىباشد. قلوب مؤمنين با نقل همين روايات خرسند و فرحناك مىشود و اين مطلبى است كه بالعيان مشاهده مىشود.
غايت بودن فاطمه عليهاالسلام براى خلق پيامبر صلىاللهعليهوآله و على عليهالسلام اجمالاً مىخواهم بگويم: روايت مربوط به «غايت خلقت بودن پيامبر صلىاللهعليهوآله و اهل بيت عليهمالسلام و به ويژه حضرت زهرا عليهاالسلام » از نظر اين بنده كاملاً با همه قواعد سازگار است هر چند سند قسمت اخير يعنى غايت بودن حضرت زهرا عليهاالسلام براى آفرينش پيامبر صلىاللهعليهوآله و على عليهالسلام ، و همچنين هدف بودن خلقت على براى آفرينش پيامبر صلىاللهعليهوآله اعتبار سندى ندارد، ليكن كذب و بطلان آن هم ثابت نيست. قسمت اخير را جنة العاصمة /148 از «كشف اللئالى» تأليف صالح بن عبدالوهاب عرندس نقل مىكند. مستدرك سفينة البحار هم در ج 3، ص 334 از «مجمع النورين» /14 مرحوم فاضل مرندى نقل مىكند نويسنده ضياء العالمين كه جد امّى مرحوم صاحب جواهر مىباشد نيز نقل مىكند.
[HIGHLIGHT=#ffff00]مرحوم تهرانى در «شفاء الصدور فى شرح زيارة العاشور» /84 و... نيز نقل مىكند، صالح بن عبدالوهاب و برخى روات سائق او مجهول هستند ولى اين نكته دليلى بر كذب روايت نيست.
[HIGHLIGHT=#ffc000]به علاوه اينكه بايد توجه گردد كه اثبات وثاقت روات احكام فقهى، با راويان اعتقاديّات، متفاوت . چرا كه راويان احكام فقهى مشكلى در رفت و آمد و معاشرت نداشتهاند، و بدين جهت عدالت و وثوق آنها مورد كلام و بحث واقع مىشده است ليكن راويان اعتقاديات خصوصا مسائل دور از دسترس فهم متعارف مردم، افرادى منزوى از معاشرت متعارف و معمول، بودهاند و چندان اهل تماس در مجامع متعارف و مطرح در مباحث روز، نبودهاند [HIGHLIGHT=#ffc000]و چه بسا كه مجهول بودن آنها امرى متوقّع بوده و ضررى به اعتبار حديث نمىزند، وقتى مطابق با قواعد باشد، گرچه عدالت و وثوق آنها هم معلوم ليكن همين كه اين مسائل را مىفهميدهاند معلوم مىشود از «اصحاب سرّ بودهاند» به نظر من راوى دعاء رجب «... لا فرق بينك و بينها...» نيز همين طور است كه سابقا توضيح داده شد.
جدا شده از خدا
جدا شده از رسول
جدا شده از کتاب
[COLOR=Blue]هر که ز حیدر جداست
جدا شده از رسول
جدا شده از کتاب
[COLOR=Blue]هر که ز حیدر جداست
-
- پست: 280
- تاریخ عضویت: سهشنبه ۲۸ اسفند ۱۳۸۶, ۳:۴۷ ب.ظ
- سپاسهای ارسالی: 303 بار
- سپاسهای دریافتی: 794 بار
Re: ولولا فاطمه لما خلقتکما
بسم رب الحسین علیه السلام
سلام بر شما
[HIGHLIGHT=#ffff00]در محضر آیت الله
در روایت لولاک لما خلقت الافلاک... زهرا سلام الله علیها علت فاعلی در ایجاد نبی اکرم و علی (علیهما السلام) هستند یا علت غائی یا هر دو؟
بسمه تعالی
السلام علیکم
علّت غائی مسلّم است و بنا بر تحقیق علت فاعلی بمعنی ما به الوجود نیز هستند، ولیکن این امور را اخصّ الخواص می دانند وبالله التوفیق.
[External Link Removed for Guests]
یا علی ع
سلام بر شما
[HIGHLIGHT=#ffff00]در محضر آیت الله
در روایت لولاک لما خلقت الافلاک... زهرا سلام الله علیها علت فاعلی در ایجاد نبی اکرم و علی (علیهما السلام) هستند یا علت غائی یا هر دو؟
بسمه تعالی
السلام علیکم
علّت غائی مسلّم است و بنا بر تحقیق علت فاعلی بمعنی ما به الوجود نیز هستند، ولیکن این امور را اخصّ الخواص می دانند وبالله التوفیق.
[External Link Removed for Guests]
یا علی ع
جدا شده از خدا
جدا شده از رسول
جدا شده از کتاب
[COLOR=Blue]هر که ز حیدر جداست
جدا شده از رسول
جدا شده از کتاب
[COLOR=Blue]هر که ز حیدر جداست