شفاعت در آیات قرآن مجید:
بعد از بررسی شفاعت در کتب مقدس پیش از اسلام به سراغ کتاب مقدس مسلمانان یعنی قرآن مجید می رویم و به بررسی شفاعت در این کتاب شریف
می پردازیم و به علت حفظ اختصار تنها سوره و آیه را ذکر می کنیم .
به طور کلی آیات قرآن را می توانیم اینگونه تقسیم بندی کنیم:
ا- آیاتی که به نحوی شفاعت را انکار می کنند که به چهار دسته قابل تقسیمند:
الف) آيات مهم نفى شفاعت:
سوره بقره آیات : 48، 123، 254. سوره انعام آیات : 51، 70. سوره سجده آیه: 4. سوره فتح آیه: 11
ب) اختصاص دادن شفاعت براى خداوند:
سوره زمرآیه : 44 . سوره سجده آیه : 4 . سوره احزاب آیه : 17 . سوره انفطارآیه : 20
ج) قطع اسباب و وسائط در آخرت:
سوره بقره آیه : 166 . سوره انعام آیه : 94 . سوره مؤمنون آیه : 101 . سوره دخان آیه:40 . سوره سباء آیه : 43. سوره انفطار آیه : 19. سوره انعام آیه : 24، 94.
سوره اعراف آیه : 53. سوره يونس آیه :30. سوره هود آیه :21. سوره نمل آیات : 86،87 . سوره قصص آیه: 75. سوره احقاف آیه: 28.
د - نفى نصرت، ناصر و ولى براى گروههاى:
سوره بقره آیات : 48، 123. سوره انبياء آیه : 309. سوره قصص آیه : 40. سوره هود آیه: 113. سوره صافات آیه: 25. سوره زمر آیه : 54. سوره فصلت آیه : 16. سوره
دخان آیات :40-41 . سوره آل عمران آیات : 22، 56، 91، 192. سوره نساء آیات : 52، 123، 173. سوره توبه آیات : 74، 116. سوره هود آیه : 113 . سوره حجر آیه : 37
. سوره حج آیه : 71. سوره عنكبوت آیه : 25. سوره روم آیه : 29. سوره احزاب آیات : 17، 65 . سوره فاطر آیه : 37. سوره شورى آیات : 8،31، 46، 47. سوره جاثيه
آیه : 34. سوره طارق آیه : 10. سوره هود آیات: 62، 123
2 – آیاتی که شفاعت را اثبات می کنند که دو دسته اند:
الف) اثبات شفاعت با اذن الهى:
سوره بقره آیه: 255. سوره سباء آیه: 23. سوره يونس آیه : 3 . سوره نجم آیه : 26. سوره نباء آیه : 38 . سوره هودآیه : 105
ب - نفى شفاعت شفعاء باطل:
سوره انعام آیه : 94. سوره يونس آیه : 18. سوره شعراء آیات: 91، 93. سوره روم آیات : 12، 13. سوره يس آیات : 23، 75. سوره زمر آیه : 43. سوره جاثيه آیه: 10.
سوره احقاف آیه : 28. سوره زخرف آیه : 86. سوره اسراء آیات : 56، 57. سوره فرقان آیه: 19
3- آیاتی که به شافعين می پردازد که دو دسته اند:
الف ) شافعين چه كسانى هستند:
سوره تحريم آیه: 8. سوره نساء آیه : 64. سوره محمد آیه : 19. سوره توبه آیه: 102، 103. سوره غافر آیه: 7. سوره شورى آیه : 50. سوره انبياء آیه : 28. سوره نجم
آیه: 26 . سوره نباء آیه : 38 . سوره ضحى آیه : 5 . سوره اسراء آیه : 77.
ب ) شرائط شافعين چيست:
سوره مريم آیه : 87. سوره طه آیه : 109. سوره زخرف آیه : 86. سوره نباء آیه : 38. سوره تحريم آیه : 8
4- كسانيكه از شفاعت بهره مند مى شوند و مشمول شفاعت مى گردند :
سوره انبياء آیه : 28. سوره نساء آیه : 64. سوره غافر آیات : 7، 51. سوره محمد آیه : 19. سوره توبه آیات : 102، 103. سوره نجم آیه : 26. سوره سبأ آیه : 23
5 - محرومين از شفاعت :
سوره توبه آیه : 80. سوره يونس آیه : 27. سوره هود آیات : 19، 21، 113.
سوره رعد آیه : 34. سوره فرقان آیه : 19. سوره شعراء آیه: 100. سوره غافر آیات : 18، 21 ، 32 ، 33 ، 49 ، 50 . سوره فتح آیه : 11. سوره مدثرآیات : 38، 48.
سوره معارج آیات : 1، 2. سوره نساء آیه : 48
بعد از این تقسیم بندی (36) از آیات قرآن کریم به جمع میان آیات نافی شفاعت و اثبات کننده آن می پردازیم:
جمع بندي آيات
باید بگوئيم نسبتي كه اين دو دسته آيات با هم دارند ، نظير نسبتي است كه دو دسته آيات راجع به علم غيب با هم دارند ، يك دسته علم غيب را منحصر در خدا ميكند ،
دسته ديگر آن را براي غير خدا نيز اثبات نموده ، قيد رضاي خدا را شرط آن مي داند ، دسته اول مانند آيه :
( قل لا يعلم من في السموات و الارض الغيب ، بگو در آسمانها و زمين هيچ كس غيب نمي داند ) ،
و آيه :
( و عنده مفاتح الغيب، لا يعلمها الا هو ، نزد اوست كليدهاي غيب ، كه كسي جز خود او از آن اطلاع ندارد )
، و از دسته دوم مانند آيه :
( عالم الغيب ، فلا يظهر علي غيبه احدا ، الا من ارتضي من رسول ،
خدا عالم غيب است واحدي را بر غيب خود مسلط نمي سازد ، مگر كسي از فرستادگانش كه او را پسنديده باشد)
و هم چنين نسبت ميانه آن دو دسته آيات شفاعت ، نظير نسبتي است كه ميان دو دسته آيات راجع به مرگ ، و نيز دو دسته آيات راجع به خلقت و رزق ، و تاثير ، و
حكم ، و ملك ، و امثال آنست ، كه در اسلوب قرآن بسيار زياد ديده ميشود ، يك جا مرگ بندگان ، و خلقتشان ، و رزقشان ، و ساير نامبردهها را خداوند به خود
نسبت مي دهد ، و جائي ديگر براي غير خود اثبات ميكند ، و قيد اذن و مشيت خود را بر آن اضافه مينمايد .
و اين اسلوب كلام ، به ما ميفهماند كه به جز خداي تعالي هيچ موجودي به طور استقلال مالك هيچ يك از كمالات نامبرده نيست ، و اگر موجودي مالك كمالي باشد
، خداوند به او تمليك كرده ، حتي قرآن كريم در قضاهاي رانده شده به طور حتم ، نيز يك نوع مشيت را براي خدا اثبات ميكند ، مثلا ميفرمايد :
( فاما الذين شقوا ، ففي النار لهم فيها زفير و شهيق ، خالدين فيها ، ما دامت السموات و الارض ،
الا ما شاء ربك ، ان ربك فعال لما يريد و اما الذين سعدوا ، ففي الجنة ، خالدين فيها ، ما دامت السموات و الارض ، الا ما شاء ربك ، عطاء غير مجذوذ (هود/106)،
اما كساني كه شقي شدند ، پس در آتشند ، و در آن زفير و شهيق ( صداي نفس فرو بردن و برآوردن ) دارند ، و جاودانه در آن هستند
مادام كه آسمانها و زمين برقرار است مگر آنچه پروردگارت بخواهد كه پروردگارت هر چه اراده كند فعال است و اما كسانيكه سعادتمند شدند ،
در بهشت جاودانه خواهند بود ، مادام كه آسمانها و زمين برقرار است مگر آنچه پروردگارت بخواهد - عطائي است قطع نشدني ) ،
ملاحظه ميفرمائيد كه سعادت و شقاوت و خلود در بهشت و دوزخ را با اينكه از قضاهاي حتمي او است ، و مخصوصا در باره خلود در بهشت صريحا فرموده : عطائي
است قطع نشدني ، اما در عين حال اين قضاء را طوري نرانده كه العياذ بالله دستبند بدست خود زده باشد ، بلكه باز سلطنت و ملك خود را نسبت به آن حفظ كرده ، و
فرموده : ( پروردگارت به آنچه اراده كند فعال است ) ، يعني هر چه بخواهد ميكند .
و سخن كوتاه اينكه نه اعطاء و دادنش طوري است كه اختيار او را از او سلب كند ، و بعد از دادن نسبت به آنچه داده ندار و فقير شود ، و نه ندادنش او را ناچار به حفظ
آنچه نداده مي سازد ، و سلطنتش را نسبت به آن باطل ميكند .
از اينجا معلوم ميشود : آياتي كه شفاعت را انكار ميكنند ، اگر بگوئيم : ناظر به شفاعت در روز قيامت است ، شفاعت به طور استقلال را نفي ميكند ، و
ميخواهد بفرمايد : كسي در آن روز مستقل در شفاعت نيست ، که خدا اجازه بدهد و چه ندهد او بتواند شفاعت كند ، و آياتي كه آن را اثبات ميكند ،
نخست اصالت در آن را براي خدا اثبات ميكند ، و براي غير خدا به شرط اذن و تمليك خدا اثبات مي نمايد ، پس شفاعت براي غير خدا هست ، اما با اذن خدا . (37)
-------------------------------------
36 – شفاعت از دیدگاه عقل و نقل / محسن غرویان ص3
37 - تفسیر الميزان ج : 1ص :238
شفاعت
مدیر انجمن: شورای نظارت
پرش به
- بخش داخلی
- ↲ قوانين و اخبار سايت
- ↲ سوال ، پيشنهاد و انتقادها
- ↲ سرویس میزبانی وب - ETEGHADAT Web Hosting
- گنجینه ثـقلیـن
- ↲ قرآن مجید
- ↲ متن و ترجمه قرآن کریم
- ↲ تفسیر
- ↲ علوم قرآنی
- ↲ اهل بيت (عليهم السلام)
- ↲ پيامبر اکرم (صلّي الله علیه و آله و سلّم)
- ↲ اميرالمومنين علي (علیه السّلام)
- ↲ فاطمة الزهراء (سلام الله علیها)
- ↲ امام حسن مجتبی (علیه السّلام)
- ↲ امام حسین (علیه السّلام)
- ↲ امام زین العابدین (علیه السّلام)
- ↲ امام محمد باقر (علیه السّلام)
- ↲ امام جعفر صادق (علیه السّلام)
- ↲ امام موسي کاظم (علیه السّلام)
- ↲ امام رضا (علیه السّلام)
- ↲ امام جواد (علیه السّلام)
- ↲ امام هادی (علیه السّلام)
- ↲ امام حسن عسکری (علیه السّلام)
- ↲ صاحب الزمان (عجّل الله تعالي فرجه الشّریف)
- ↲ حديث
- ↲ نهج البلاغه
- ↲ صحیفه سجادیه
- ↲ خطابه غدیر
- ↲ ادعيه و زيارات
- ↲ علوم حدیث
- اصـول ديــن
- ↲ خدا شناسی
- ↲ عدل
- ↲ پیغمبر شناسی
- ↲ امام شناسی
- ↲ مهدویت (عج)
- ↲ معاد
- فـروع ديـن
- ↲ احکام عبادات
- ↲ نماز
- ↲ روزه
- ↲ حج
- ↲ احکام معاملات
- ↲ ساير احکام
- اديـان و مـذاهب
- ↲ اسلام
- ↲ ره یافتگان
- ↲ نقد سایر اندیشه ها
- ↲ وهابیت
- ↲ بهائیت
- ↲ مسیحیت
- ↲ یهودیت
- ↲ زرتشت
- ↲ شیطان پرستی
- ↲ صوفیه
- سایر مباحث تخصصی
- ↲ اخـلاق
- ↲ آداب
- ↲ مهارت های زندگی
- ↲ زن و خانواده
- ↲ ازدواج و زناشویی
- ↲ کودکان و نوجوانان
- ↲ جوانان
- ↲ تاريخ
- ↲ شخصيت ها
- ↲ اخیار
- ↲ اشرار
- ↲ کتابخانه
- ↲ کتاب مخصوص ویندوز
- ↲ کتاب مخصوص موبایل
- ↲ کتابشناسي
- ↲ بخش ادبي
- ↲ شعر
- ↲ داستان
- ↲ قطعه ادبي
- ↲ نکته ها و لطایف
- ↲ پرسش و پاسخ
- بخش عمومی
- ↲ مناسبت و یادواره
- ↲ ماه مبارک رمضان
- ↲ اخبار مذهبي
- ↲ فعالیتهای جمعی
- ↲ نمایشگاه اعتقادات
- ↲ دیگر گفتگو ها
- صوت
- ↲ تلاوت
- ↲ دعا و زیارت
- ↲ مداحی و روضه
- ↲ مناسبت ها
- ↲ مولودی و همخوانی
- ↲ جلسات سخنرانی
- ↲ قصه
- ↲ دیگر نواها
- ↲ معرفی و بررسی آثار صوتی تصویری
- تصویر
- ↲ فیلم
- ↲ فلش
- ↲ اماکن مذهبی
- ↲ دیگر تصاویر
- ↲ گرافیک مذهبی
- ↲ آموزش و سوالات
- ↲ پشت زمینه
- ↲ طرح و ایده
- چندرسانه ای
- ↲ همراه مذهبی
- ↲ نرم افزارهای اسلامی
- ↲ معرفی پايگاه ها