.
« الا و من احب عَلیّاً کتب له براءةٌ من النار و جواز علی الصراط و امن فی العذاب
و لم ننشر له دیوان و لم ینصب له میزان و قیل له أدخل الجنة بلاحساح . »
« آگاه باشید هر کس علی (ع) را دوست بدارد ، برای او دوری از آتش جهنم و جواز عبور از صراط و امان از عذاب دوزخ نوشته می شود
، نامه عملش گشوده نخواهد شد و کرداش سنجیده نمی شود و به او گفته می شود : بدون حساب به بهشت وارد شو . »
« الا و من احب عَلیّاً صافحته الملائکة و زارته الانبیاء و قضی الله له کل حاجة »
« آگاه باشید هر کس علی (ع) را دوست بدارد ، ملائکه با او دست می دهند و انبیاء اورا زیارت می کنند
و خداوند تمام حاجتهایش را بر می آورد . »
« الا و من احب آل محمّد اَمن من الحساب و المیزان و الصراط »
« آگاه باشید هر کس آل محمد (ص) را دوست بدارد ، از حسابرسی و سنجش کردار و عبور از صراط ، در امان است . »
« الا و من مات علی حُبّ آل محمد فانا کفیله بالجنة مع الانبیاء »
« آگاه باشید هر کس بر دوستی آل محمد (ص) بمیرد ، من (رسول خدا ) همنشینی او را با انبیاء در بهشت ضمانت می کنم . »
« الا و من مات علی بغض آل محمد لم یشمّ رائحة الجنة »
« آگاه باشید هر کس بر بغض و کینه آل محمد (ص) بمیرد ، بوی بهشت را استشمام نمی کند . »
قال ابو رجاء : کان حمّاد بن زید یَفتَخر بهذا و یقول هو الاَصل .
ابو رجاء گفت : « حماد بن زید به این حدیث افتخار می کند و می گفت : این حدیث ، اصل [ مهمی از دین ] است .
------------------------------------------------------------
فضایل الشیعه : ح 1 .
و بحارالأنوار ج : 7 ؛ ص : 221 و 222 .