با سلام خدمت دوستان
یکی از مسایل شرعی که دانستن آن برای هر مکلف واجب است مسئله غسل است (البته غسلهای واجب)
تقریباً همه ما می دانیم که برای غسل کردن ابتدا باید نیت کرد که (مثلاً فلان غسل واجب را به جا می آورم به نیت قربتاً الی الله) بعد سروگردن را شست بعد آن نیمه راست و بعد هم نیمه چپ بدن را کاملاً شست.
نکته مهم و اساسی که غالباً به آن توجه ندارند همین شستشوی کامل است
چرا که یکی از اجزاء در غسل کف پاهاست و بعضی ها توجه ندارند که در زمان شستن هر نیمه از بدن پا را بلند کنند تا آب به کف پا هم برسد
اگر آب به کف پا نرسد غسل صحیح نمی باشد و گویی شخص اصلاً غسل نکرده است و تمام اعمالی که بعد از آن غسل ناقص کرده باطل است چه نماز خوانده باشد چه حج بجا آورده باشد خداوند همه ما را در آشنا شدن هر چه بیشتر با احکام شرعی موفق بدارد. آمین
نكته اي مهم درباره غسل
مدیر انجمن: شورای نظارت
Re: نكته اي مهم درباره غسل
MAHDIYAR جان دراینکه اجرای دقیق احکام باعث تاثیر عمیقتری درانسان میشه شکی نیست ولی من از روی سواد کمم این سوال برام مطرح شده که آیا این مطلب شمامورد تایید مراجع تقلید هم هست؟[align=right]به نظرمن بیسواددرزمینه های دینی باطل بودن تمام اعمال چنین شخصی به خاطرچنین اشتباهی ناعادلانه هست .
-
- پست: 509
- تاریخ عضویت: جمعه ۱۳ بهمن ۱۳۸۵, ۱۰:۳۱ ب.ظ
- سپاسهای ارسالی: 747 بار
- سپاسهای دریافتی: 635 بار
با سلام خدمت شما
دوست عزیز تقریبا در تمام کتب فقهی که درباره غسل مطلب نوشته اند این مطلب آمده که باید تمام اجزاء یک قسمت (مانند قسمت راست بدن) را کاملا شستشو داد و نباید کمترین جزئی را حتی به اندازه سر سوزن جا انداخت
اما برادر عزیز در تمامی ارکان دین هدف ما جلب رضایت شارع (خداوند) است پس اگر ما از پیش خود کاری کنیم ولی مقصود خداوند عمل دیگری باشد رضایت خدا حاصل نشده و در حقیقت کار ما ناعادلانه است
چرا که عدل به معنی قرار دادن هر چیز در جایگاه خودش است(قال علی علیه السلام : العدل یضع الامور مواضعها نهج البلاغه حکمت 437) و اگر ما که عبد حضرت حق هستیم کاری غیر از خواسته مولی (خداوند) انجام دهیم خاطی و ظالمیم و عبودیت را در جایگاه خودش (در مقابل خدا) به جا نیاورده ایم
خداوندی که قائما بالقسط (آل عمران / 18) است و هرگز از بندگان به اندازه طاقتشان عمل نخواسته و به اندازه وسع انسان از او عمل خواسته ( چرا که طاقت انسان بیش از اعمالی است که حق از او خواسته )
و لا نکلف نفسا الا وسعها (مومنون / 62) در این حال اگر بنده ای این تکالیف را بجا نیاورد و با اینکه قطعا خود را مخلوق خدا می داند ولی در پی یافتن اوامر خدا و اطاعت نباشد و از پیش خود جاهلانه کاری کند باید عواقب آن کار را هم بپذیرد در واقع بطلان تمامی اعمال باز تاب کار اشتباه اوست مثالی برای تقریب به ذهن خدمت شما می زنم اگر شخصی چراغ قرمز را رد کند و دچار تصادف و مرگ شود هیچکس نمی گوید پلیس عجب قوانین ظالمانه ای وضع کرده بلکه می گویند عجب انسان نادانی بوده که چراغ قرمز را رد کرده
تکالیف شرعی نیز همچون چراغ قرمزند اگر در آنجا که باید بایستی (امور حرام) حرکت کردی و در آنجا که باید حرکت کنی (امور واجب) ایستادی و با عذاب الاهی تصادف کنی فقط تو مقصری نه قانونگذار
حال اگر کسی بگوید من نمی دانستم و چراغ را رد کردم اینجا او را جریمه می کنند و کسی پلیس را در این جریمه کردن ظالم نمی داند
دوباره به بحث خودمان برگردیم خدا از ما غسل کامل خواست و ما ناقص آن را انجام دادیم و طهارت لازم برای عبادت را به دست نیاوردیم و سالها خواسته خدا را اطاعت نکردیم آیا جا نداشت که خدا علاوه بر اعمال باطل کرده توسط ما ، مجموعه ای از جرایم را هم در نظر می گرفت
اما از آنجا که رحمتش همه چیز را فراگرفته ، بر ما بندگان گناهکار رحم کرد و تنها قضای اعمال باطل را خواست و نه افزون بر آن را و آیا این درست است که ما با گستاخی در برابر او بایستیم و بگوییم عجب خدای ظالمی هستی که خطای ما را ثواب نمی دهی .
خداوند ما و شما دوست عزیز را در پیروی از فرامینش یاری کند. آمین
دوست عزیز تقریبا در تمام کتب فقهی که درباره غسل مطلب نوشته اند این مطلب آمده که باید تمام اجزاء یک قسمت (مانند قسمت راست بدن) را کاملا شستشو داد و نباید کمترین جزئی را حتی به اندازه سر سوزن جا انداخت
اما برادر عزیز در تمامی ارکان دین هدف ما جلب رضایت شارع (خداوند) است پس اگر ما از پیش خود کاری کنیم ولی مقصود خداوند عمل دیگری باشد رضایت خدا حاصل نشده و در حقیقت کار ما ناعادلانه است
چرا که عدل به معنی قرار دادن هر چیز در جایگاه خودش است(قال علی علیه السلام : العدل یضع الامور مواضعها نهج البلاغه حکمت 437) و اگر ما که عبد حضرت حق هستیم کاری غیر از خواسته مولی (خداوند) انجام دهیم خاطی و ظالمیم و عبودیت را در جایگاه خودش (در مقابل خدا) به جا نیاورده ایم
خداوندی که قائما بالقسط (آل عمران / 18) است و هرگز از بندگان به اندازه طاقتشان عمل نخواسته و به اندازه وسع انسان از او عمل خواسته ( چرا که طاقت انسان بیش از اعمالی است که حق از او خواسته )
و لا نکلف نفسا الا وسعها (مومنون / 62) در این حال اگر بنده ای این تکالیف را بجا نیاورد و با اینکه قطعا خود را مخلوق خدا می داند ولی در پی یافتن اوامر خدا و اطاعت نباشد و از پیش خود جاهلانه کاری کند باید عواقب آن کار را هم بپذیرد در واقع بطلان تمامی اعمال باز تاب کار اشتباه اوست مثالی برای تقریب به ذهن خدمت شما می زنم اگر شخصی چراغ قرمز را رد کند و دچار تصادف و مرگ شود هیچکس نمی گوید پلیس عجب قوانین ظالمانه ای وضع کرده بلکه می گویند عجب انسان نادانی بوده که چراغ قرمز را رد کرده
تکالیف شرعی نیز همچون چراغ قرمزند اگر در آنجا که باید بایستی (امور حرام) حرکت کردی و در آنجا که باید حرکت کنی (امور واجب) ایستادی و با عذاب الاهی تصادف کنی فقط تو مقصری نه قانونگذار
حال اگر کسی بگوید من نمی دانستم و چراغ را رد کردم اینجا او را جریمه می کنند و کسی پلیس را در این جریمه کردن ظالم نمی داند
دوباره به بحث خودمان برگردیم خدا از ما غسل کامل خواست و ما ناقص آن را انجام دادیم و طهارت لازم برای عبادت را به دست نیاوردیم و سالها خواسته خدا را اطاعت نکردیم آیا جا نداشت که خدا علاوه بر اعمال باطل کرده توسط ما ، مجموعه ای از جرایم را هم در نظر می گرفت
اما از آنجا که رحمتش همه چیز را فراگرفته ، بر ما بندگان گناهکار رحم کرد و تنها قضای اعمال باطل را خواست و نه افزون بر آن را و آیا این درست است که ما با گستاخی در برابر او بایستیم و بگوییم عجب خدای ظالمی هستی که خطای ما را ثواب نمی دهی .
خداوند ما و شما دوست عزیز را در پیروی از فرامینش یاری کند. آمین
فَمَنْ اتبَعَ هُدايَ فَلايَضِلُ وَ لا يَشقَي( طه/123)
-
- پست: 2503
- تاریخ عضویت: جمعه ۱۱ آبان ۱۳۸۶, ۳:۰۶ ب.ظ
- سپاسهای ارسالی: 7581 بار
- سپاسهای دریافتی: 6236 بار
- تماس:
Re: نكته اي مهم درباره غسل
به نام خدا
سلام علیکم
سوال زیر را یکی از دوستان پرسیده :
سوال :
حکم غسل کسی که بعد از مدتی در صحیح بودن غسل خود شک کند چیست ؟
جواب :
اگر با تمام شرایط غسل انجام شده باشد نباید به شک اعتنا کرد ولی اگر در جزئیات غسل عمل نکرده اید باید تمامی نمازها را که
با آن غسل خوانده اید قضا کنید .
اگر تعداد نمازهای قضا شده را نمیدانید آن مقدار را که حدس میزنید قضا کنید .
سوال:
اگر بعد از غسل شک کنیم که تمام بدن غسل شده یا نه چه کار کنیم ؟
جواب :
نباید به شک بعد از غسل اعتنا کرد .
سلام علیکم
سوال زیر را یکی از دوستان پرسیده :
سوال :
حکم غسل کسی که بعد از مدتی در صحیح بودن غسل خود شک کند چیست ؟
جواب :
اگر با تمام شرایط غسل انجام شده باشد نباید به شک اعتنا کرد ولی اگر در جزئیات غسل عمل نکرده اید باید تمامی نمازها را که
با آن غسل خوانده اید قضا کنید .
اگر تعداد نمازهای قضا شده را نمیدانید آن مقدار را که حدس میزنید قضا کنید .
سوال:
اگر بعد از غسل شک کنیم که تمام بدن غسل شده یا نه چه کار کنیم ؟
جواب :
نباید به شک بعد از غسل اعتنا کرد .
Re: نكته اي مهم درباره غسل
ببخشید که در ادمه این تایپینگ این سوال میکنم میخواستم بدونم ایا اگر بدن ادم خیس باشه مشکلی با غسل گرفتن نداره
-
- پست: 2503
- تاریخ عضویت: جمعه ۱۱ آبان ۱۳۸۶, ۳:۰۶ ب.ظ
- سپاسهای ارسالی: 7581 بار
- سپاسهای دریافتی: 6236 بار
- تماس: